مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد

مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد

امیرعلی قربان‌پور
۱۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد

یک پرونده‌ی نظارتی تازه منتشر شده نشان می‌دهد که مذاکرات مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، درست چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شده است.

روز جمعه، یک پرونده‌ی نظارتی منتشر شد و جزئیات مذاکراتی را که به خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) ختم شد، منتشر کرد. طبق این اطلاعات، مایکروسافت تنها چند روز پس از انتشار گزارشی مبنی بر باخبر بودن بابی کوتک (Bobby Kotick) از اتهامات سوءرفتار جنسی در اکتیویژن، مذاکرات خود را آغاز کرد.

زمان‌بندی این گفت‌وگوها فرصت‌طلبانه به‌نظر می‌رسد، چرا که انتشار این اخبار باعث سقوط ۱۱ درصدی سهام این شرکت شده بود.

در این پرونده ذکر شده است که مذاکرات میان فیل اسپنسر و بابی کوتک در ۱۹ نوابر رخ داده است:

در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱، طی گفت‌وگویی با موضوعی متفاوت میان آقای اسپنسر و آقای کوتک، فیل اسپنسر موضوع علاقه‌ی مایکروسافت به بحث در مورد فرصت‌های استراتژیک این دو شرکت را پیش کشید و این سوال را مطرح کرد که آیا امکان برقراری تماس میان کوتک و مدیر اجرایی ارشد مایکروسافت وجود دارد یا خیر.

بابی کوتک پس از در جریان گذاشتن هیئت مدیره‌ی اکتیویژن بلیزارد و در ۲۰ نوامبر، با مدیر اجرایی ارشد مایکروسافت، ساتیا نادلا (Satya Nadella) صحبت کرد. در این مکالمه، نادلا اعلام کرد که مایکروسافت خواهان خرید آن شرکت است.

در ادامه، این پرونده به مسائل دیگری از قبیل جزئیات مذاکرات دو ماهه‌ای که به خرید نهایی منجر شد نیز می‌پردازد.

Moein MM2امینگیمرChiefDARKSIRENOld_axeآرینƁayoηettaMahdiZFBمحمدامین حیدریalinerdجیمPARASITE EVE 2حاج عرفانزمین 52Dream in Red (Playstation T)Visible 6-tigh manشبح گیمفا 👣Microsoft fan boymore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ETERNALMAN گفت:

    دمش گرم ، در کمین نشسته بوده پس 😂😂😂

    Moein MM2Star1MoReKaآرینAmirboldپیر خراباتAmir1990...Eternal...Amir(PC & PS4)Mr.Jmore
  • کاملا نرماله
    من و شما هم هرچیزی رو ک بخواهیم بخریم تمام سعیمون رو میکنیم ک با کمترین قیمت ب دستش بیاریم

    Moein MM2MoReKaAmirboldپیر خراباتmohamadtztAmir1990Amir(PC & PS4)Jin sakaiMahdiZFBmore
  • اوه اوه خود ساتیا نادلا شخصا رو پروژه خرید بوده 🤣🤣

    عجب چیزی ، خیلی عجیبه …. ببین چجوری از فرصت پیش اومده استفاده کردن

    Moein MM2DARKSIRENMoReKaAmirboldmohamadtztAmir1990Amir(PC & PS4)Jin sakaiMahdiZFBmore
    • امیر جان
      اگه یکی بخواد ۷۰ هزار تومن از پولای منو خرج کنه ازش تا ریال آخرشو رسید می گیرم. این بنده خدا پای ۷۰ میلیارد دلار پولش وسط بود، معلومه بالا سر کارگرا وایمیسته.

      Moein MM2گیمرChiefMr.JMoReKaAmirboldعلیپیر خراباتJin sakaiAmir1990more
      • بحث سر راس مدیریت مایکروسافته ، آخه تلفنی اونم ….
        بازم برام عجیبه ، اکتیویژن قدیمی ترین استودیوی بازی سازی بوده و هست …. این اهمیت دادن برام عجیبه …. معمولا تو تاریخشون که میخوندی خود راس هرم کمتر تو معامله ها شرکت میکرده …. ولی باز اون صحبت کردن خود اسپنسر با بابی کوتیک هم جالب بوده …. خیلی دوست دارم افشا سازیشون رو بخونم

        Moein MM2ChiefMr.JMoReKaکاپتان استخونیAmirboldعلی
  • میشه یکروز بعد از اینکه اومد گفت روابطمون با اکتیویژن رو بررسی می کنیم یا بهتر بگم دو روز بعد از اینکه جیم رایان درمورد اکتیویژن بیانیه داد😂 الان به جیم رایان بگن برگردی به اون روز ها بازم اون حرف ها رو میزنی میگه عمرا🤣 بدبخت نینتندو رو بگو که گفت همه گفتن، منم یچیزی میگم😂 اون اصلا قاطی این ماجرا ها نبوده.
    جالب ترش اینکه بعدا اسپنسر بازم مصاحبه کرد و گفت ما به دنبال اصلاح اکتیویژن هستیم و در ادامه یکروز قبل اعلام خبر خرید گفت راه اندازی سرویس مشابه گیم پس برای سونی یک امر اجتناب ناپذیره. این بشر از کوجیما مرموز تره و وقتی یه حرفی رو میزنه قطعا فلبداهه نیست و حسابی پشتش فکر خوابیده.

    گیمرChiefMoReKaپیر خراباتامیر حسینmohamadtztAmir1990...Eternal...sorenaM.Khmore
    • Wounds گفت:

      از این به بعد جیم رایان باید یادش باشه قبل حرف زدن حتما یه صلاح مشورت با ایکس باکس فن ها بکنه …اخه یک شرکت با اون همه دبدبه و کبکبه که با یه تویت طرف مقابل نمیره نزدیک ۷۰ میلیارد دلار خرج کنه اکتیویژن هم مگه بچس بگه دیگه با جیم رایان قهلم میرم خودم می فروشم به مایکی اخه سطحی بودن تا کجا تا کی …مگه دنبال تون کردن هر خبری رو ربط میدین به سونی

      گیمرMoReKaامیر حسینJin sakai...Eternal...Amir(PC & PS4)Gravity_Rushکاپتان استخونیMr.JTlou part 2 game of the centurymore
      • چه برداشت چرتی از کامنت من داشتی -_-
        خودم الان موندم چی شکلی میشه همچین برداشتی داشت :/
        کجای حرف من دیدی که گفته باشم بخاطر قهر کردن از سونی مایکروسافت خریدش؟ چیزی که من گفتم این بود که جیم رایان با بیانیه اش یه موجی رو راه انداخت که اسپنسر هم ادامش داد و چند روز بعد هم حتی نینتندو هم واکنش نشون داد. ممکنه اگر جیم رایان اون بیانیه رو نمیداد هیچوقت ایده یا فرصت خرید اکتیویژن پیش نمی اومد. من خودم اون موقع گفتم دم جیم رایان گرم که باعث شد کله گنده ها هم به این مسائل واکنش نشون بدن و هنوز هم پای حرفم هستم ولی آیا جیم رایان فکر می کرد این موج انتقادی که به وجود میاره و باعث منفورتر شدن اکتیویژن میشه در نهایت میرسه به خریده شدنش توسط مایکروسافت؟ حتی اگر بگیم یکی از عواملی که اکتیویژن داخل گیم آواردز شرکت داده نشد همین واکنش رئسای کمپانی های بزرگ بوده اغراق نکردیم.
        حالا من از شما میپرسم که اگر جای جیم رایان بودی و از آینده خبر داشتی که با حرف تو ممکنه همچین اتفاقی بیوفته، بازم با وجود تمام مسائل اخلاقیش حاضر بودی اون حرفا رو بزنی یا نه؟

        Mr.JMoReKa...Eternal...علی
    • بخوام یه مثال دیگه از اون قسمت آخرم بزنم، اسپنسر یکروز قبل اعلام مولتی موندن عناوین محبوب اکتیویژن بیلزارد گفت میخوام تا ۵ سال دیگه کالاف و ورلد آف وارکرفت و کندی کراش بسیار بیشتر از الان پلیر داشته باشن و بعدش معلوم شد مولتی می مونن و با اومدن روی گیم پس احتمال بالا این هدفش عملی میشه.

      MoReKaپیر خراباتsorenaMr.JTlou part 2 game of the centuryعلیZFB
    • Gramy k گفت:

      اگر فلبداهه بود مدیر مایکروسافت گیمینگ نمیشد

      گیمرChiefMoReKaRaminپیر خراباتامیر حسینکاپتان استخونیMr.JعلیZFB
  • یعنی میخوام قیافه ی اون استادی رو که منو مسخره میکرد و میگفت مگه میشه مذاکرات واسه خرید شرکتی به عظمت اکتیویژن بلیزارد بعد از مذاکرات سونی برای خرید بانجی شروع شده باشه رو ببینم…
    حالا خوبه من فقط “فرضیه” خودم رو گفته بودم که اتفاقا فیل اسپنسر و ماکروسافت بعد از اطلاع از مذاکرات پیشرفته سونی با بانجی کار خرید اکتیویژن رو یسره کردن تا یه جواب کوبنده به این اقدام داده باشن.
    حتی فیل اسپنسر هم تو مصاحبه ی بعد از خرید اکتیویژن، اشاره ی معناداری به شرکت بانجی داشت…
    بنظرم اینکه ما خرید رسمی بانجی رو بعد از خرید اکتیویژن فهمیدیم، دلیل بر اون نیست که خود ماکروسافت تو این شش ماه مذاکره ی سونی با بانجی متوجه اون نشده باشه…

    Moein MM2.گیمرMoReKaM.KhJin sakaiMahdiZFBجیمMr.Jmore
    • «اتفاقا فیل اسپنسر و ماکروسافت بعد از اطلاع از مذاکرات پیشرفته سونی با بانجی کار خرید اکتیویژن رو یسره کردن تا یه جواب کوبنده به این اقدام داده باشن.»
      😐😂 به جان خودم اگر اسپنسر بفهمه که یکی خرید ۷۰ میلیاردیشون رو برای جواب کوبنده به خرید ۴ میلیاردی بانجی تفسیر کرده خودشو زنده زنده خفه می کنه🤣
      اصلا مگه داریم، مگه میشه!

      «دلیل بر اون نیست که خود ماکروسافت تو این شش ماه مذاکره ی سونی با بانجی متوجه اون نشده باشه…»
      دوست عزیز چشم بسته غیب گفتی، معلومه که خبر داشتن، حتی سونی هم از خرید اکتیویژن خبر داشته. امنیت ملی نیست که فقط دوتا شرکت خبر داشته باشن. تو همین اسناد اومده که بجز مایکروسافت ۴ تا کمپانی دیگه هم با اکتیویژن مذاکره کردن! و همشون به دلایلی منصرف شدن. مثلا یکیشون کل اکتیویژن بلیزارد رو نمی خواسته که رضایت ندادن فقط یک بخشیش رو بخره.

      MoReKaRaminپیر خراباتM.KhAmir1990...Eternal...SiRSiNaTlou part 2 game of the centuryMr.Jعلیmore
      • چیش خنده دار بود؟!
        خب وقتی دیدن بانجی با سونی داره به توافق میرسه، رفتن و با یه پیشنهاد بالا کار خرید اکتیویژن بلیزارد رو تموم کردن که خب یه حرکت قدرتمند در برابر این خرید سونی هست.
        دیگه جواب کوبنده باید چی باشه؟!

        بعدم من چندین هفته قبل گفتم که مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد بعد از مذاکرات خرید بانجی شروع شده و خب طبیعتا چون خیلیا قبول نداشتن بهم منفی دادن و یسری هم اومدن گفتن این امکان نداره و مسخره کردن.
        حالا که مشخص شده حرف من درست بوده؛ اومدی نمک میریزی!؟
        بله من چشم بسته غیب گفتم و کامنتم و پستش هم موجوده؛ حالا شما چرا ناراحتی؟

        MoReKa
        • داداش ناراحتی نداره ولی حرفت بسیار غیر منتطقی و دور از ذهنه، یعنی مایکروسافت بخاطر بانجی که توی شوتر و سرویس محور مهارت داره و خود مایکروسافت مشابهش رو توی استودیو هاش داره رفته اکتیویژن رو خریده؟ :/
          خرید اکتیویژن بصورت روشنی معلومه که فرصت طلبی بوده و کی بدش میاد یکی از بزرگترین ناشر های صنعت گیم رو با اونهمه استودیو و آیپی داشته باشه؟ اینکه اصلا بخوایم خریدی رو در جواب به خرید اکتیویژن حساب کنیم سخته دیگه چه برسه به اینکه برعکسش کنیم و بگیم اکتیویژن جوابی برای یه خرید کوچیک باشه.

          • خب این غیر منطقی بودن فقط برچسب شماست رو حرف های من.
            ببین مسیر ماکروسافت و گیم پس با خرید استودیوها و ناشرها مشخصه. اینکه سونی جلو بوده و فعلا هست هم مشخصه ولی ماکرو هم برتری هایی داشته که یکیش همین شوتر آنلاین بود.
            خب اگه سونی میومد همین چندتا برتری ماکرو رو هم با خرید بانجی کمرنگ میکرد و تو شوتر آنلاین هم بهش می‌رسید که اهداف ماکروسافت شکست خورده بود دیگه…
            اینه که اومد اکتیویژن رو خرید که همه هم میدونیم بزرگترین هدفش ازین خرید داشتن کال آف بود که تو سبک خودش محبوب ترینه.
            دیگه با خرید بانجی توسط سونی، داشتن کال آف برای ماکرو و مخصوصاً گیم پس یه ضرورت بود که باعث شد ماکروسافت با یک سرعت و پیشنهاد باورنکردنی کار خرید اکتیویژن بلیزارد رو یکسره کنه!
            حرف من اهدافی هست که گاهی باعث میشه سونی یا ماکروسافت نسبت به حرکات رقیب کارشون رو پیش ببرن وگرنه خب اینو همه میدونیم اکتیویژن بلیزارد غیر از کال آف کلی بازی و خدمات دیگه هم داره که ماکرو تو خریدش اونا رو هم لحاظ کرده. اما واضحه واضح هست که قلب خرید اکتیویژن عنوان کال آف هست که دیگه هیچ جا مثلش واسه خرید نبود وگرنه با ۷۰ میلیارد ماکروسافت میتونست بازار رو شخم بزنه و قطعا عناوین خیلی بیشتری از تعداد عناوین اکتیویژن رو تصاحب کنه حتی با مبلغ کمترم میتونست این کار رو کنه.

            Moein MM2
    • Mbgol2000 گفت:

      شما که خیلی حافظت خوبه کاش اون خبرم یادت میبود که بانجی میخواسته خودشو به مایکروسافت بفروشه ولی بخاطر قیمت بالا مایکروسافت دست رد به سینشون زده، اکتیویژن جواب به بانجی؟خودت خندت نمیگیره وقتی مینویسی؟

      ChiefMoReKaRaminپیر خراباتAmir1990...Eternal...Mr.JZFBعلیزمین 52
      • خب این کجاش حرف منو رد کرد؟
        اتفاقا حرف منو بیشتر تایید کرد که!
        سونی اومد برعکس ماکرو با قیمت نسبتا بالای بانجی واسه خرید موافقت کرد چون از معدود ضعف هاش کمبود بازی شوتر و آنلاین محوره. خب جدای قیمت بالا، این خرید پکیج بازیهای سونی رو کامل تر میکنه و قطعا ماکروسافت که نسل قبل عقب افتاده و داره با خرید ناشر و استودیو خودشو میرسونه باید یه واکنش مناسب به این قضیه نشون میداد که اون خرید اکتیویژن بلیزارد و داشتن کال آف هست…
        دیگه شمایی که میگی ماکرو حاضر نبوده بانجی رو یکم گرون بخره، ببین چی باعث شده که بیاد بابت اکتیویژن بلیزارد این هزینه ی سنگین رو بکنه ولو گرون تر از ارزشش…

        ChiefMr.JMoReKa
      • Mengo گفت:

        ببینید من نمیخوام تو این موضوع زیاد دخالت بکنم ولی یه چیزی رو که به نظرم باید در نظر بگیریم هدف خرید سونی و مایکروسافت هستش که قطعا با همدیگه فرق داشته
        مایکروسافت دنبال خرید بانجی بود تا براش انحصاری بسازه و دوباره یکی از فرست پارتی هاش باشه
        ولی سونی دنبال این بود که ضعف خودش رو تو شوتر و عناوین سرویس محور نسبت به مایکروسافت که کلی بازی شوتر و سرویس محور داره برطرف بکنه و قطعا به این خرید نیاز داشت و براش مهم نبود چه قدر در آخر باید هزینه بکنه (البته قطعا مهم بوده ولی منظورم این هست اندازه مایکروسافت مهم نبوده) پس بانجی رو خرید و اصلا براش مهم نبود که بازی هاش انحصاری بشن یا نه چون ذات بازی های سرویس محور اینه که مولتی باشن و یا برای بیشتر پلتفرم ها عرضه بشن تا جای امکان و الان با خرید بانجی خودش رو میتونه به عنوان یه ناشر تو زمینه بازی های سرویس محور هم تقویت بکنه این موضوع برعکس و برای مایکروسافت هم میتونه اتفاق بیافته

    • سلام

      پس با این حساب سونی مراقب خرید های بعدیش باشد که یکدفعه اگر کپکام یا اسکوئر رو بخواهد بخره مایکروسافت هم در جوابش میره تیک تو و سگا و وارنر و سیدی پراجکت و یوبیسافت و اپیک گیمز و ولو رو با هم یکجا خریداری میکند😹😹😹🙌
      همون طور که در جواب خرید ۳ میلیارد دلاری بانجی رفت ۷۰ میلیارد داد اکتیویژن و بلیزارد را خرید

      گیمرChiefMoReKaRaminAmir1990Gravity_RushMr.JMengoZFBعلی
      • سلام
        با قسمت فان کامنتت کاری ندارم.
        ولی واضحه که بله یسری از خریدهای سونی و ماکروسافت در راستای اهداف خودشون هست و یسری در جواب حریف.
        عزیزم بحث این نیست که بانجی اندازه ی اکتیویژن بلیزارد ارزش داشته باشه که!
        ولی خریدش سونی رو از لحاظ شوتر آنلاین قشنگ رقیب ماکرو و هیلو میکرد.
        و خب ماکرو با خرید اکتیویژن بلیزارد و داشتن کال آف جواب این قضیه رو داد؛ در کنار اینکه بازم خودش رو از لحاظ کمبود انحصاری تقویت کرد.

        Mr.Jپیر خرابات
        • عزیز ساتیا نادلا اعلام کرد ،خرید اکتیویژن بلیزارد در جهت کمک به اهداف مایکروسافت برای ورود قدرتمند به بخش متاورس و اینترنت نسل بعدیه ، ربطی به جواب دادن به خرید سونی نداره ، ….

          NathanعلیMr.JMoReKa
          • کدوم شرکت تا حالا اومده مستقیما بگه خریدم در تقابل با خرید رقیب بوده؟!
            البته وقتی یه مجموعه عظیم مثل اکتیویژن بلیزارد رو میخری، حتما میتونی از تمام پتانسیلش استفاده کنی.
            ولی وقتی ماکروسافت به این سرعت میاد با پیشنهاد سنگین اکتیویژن بلیزارد رو میخره و بعد فیل اسپنسر تو مصاحبه ی بعد از خریدش یادی از شرکت بانجی میکنه مطمئن باش بی ربط نبوده به مراحل نهایی خرید بانجی توسط سونی و قدرت گرفتنش تو بخش شوتر آنلاین محور که خب ماکروسافت با خرید اکتیویژن بلیزارد و داشتن عنوان مشهور کال آف اون رو شست برد…
            قطعا تنها دلیل خرید اکتیویژن بلیزارد این نبوده که سونی بانجی رو خریده! ولی اون اتفاق هم تاثیر خودش رو داشته که ماکروسافت تمام توانش رو برای این خرید بذاره…

            علی
            • عزیز منکه نمیدونم ، اگر میخواست بحث شما درست باشه ، مایکروسافت باید به تک تک خرید های قبل بانجی واکنش نشون میداد ،،،،
              مایکروسافت قطعا میخواست صاحب یکی از این بازی های سرویس محور پر بازیکن بشه ، اول با بانجی مذاکره کردن و به توافق نرسیدن ، اما وقتی موقعیت رو مناسب دیدن به سر مذاکره خرید اکتیویژن رفتن ، همین ….. قطعا چیزی به عنوان جواب نبوده این وسط

              علی
              • حالا اینکه من میگم جواب؛ منظورم مثل کل کل فن بوی ها که نیست.
                ولی با خرید گرون بانجی توسط سونی، ماکرو هم دیگه عظمش رو جزم کرد که اونم با یه پیشنهاد بالا کار خرید اکتیویژن رو یکسره کنه و خب در کنار تمام عناوین خوبش؛ مهمترین بازیش یعنی کال آف رو بدست بیاره که دیگه یه شوتر انلاین فوق‌العاده محبوبه.
                دیگه برجسته بودن این عنوان تو این خرید واقعا مشخصه وگرنه با این پول انصافا ماکرو هم میتونست کلی استودیو و ناشر بخره که بیشتر از اکتیویژن براش بازی تولید کنن ولی هیچکدوم کال آف نداشتن دیگه این عنوان فعلا محبوب ترینه تو این سبک.

                • میدونی ایراد نظر شما چیه ؟!
                  شما فکر میکنی مهمترین آیپی تصاحب شده کالافه ، چون از دید یک کنسول پلیر به قضیه نگاه میکنی (البته هیچ ایرادی نداره) اما کالاف تنها یکی از بهترین آیپی های تصاحب شدس ، شما از دید پی سی پلیر نگاه کنین wow و از دید موبایل گیمر نگاه کنین کندی کراش رو میبینین …. این دوتا بازی به طرز وحشتناکی پلیر دارن ، wow طرفدارای دوآتیشه و کندی کراش بزرگسالانی رو داره که وقت بازی های کنسولی و کامپیوتری رو ندارن …… به این موضوع دقت کن ، اکتیویژن در هنگام تصاحب هر ماه ۴۰۰ میلیون پلیر داشته بازی هاش ، آیا همه ی این پلیرها ،گیمرهای کالاف بودن؟! قطعا نه ! ..

                  مایکروسافت بیشتر از اونکه پول به آیپی بده ، شک نکن دیدش تو گیمرهایی بوده که با بازیهای اکتیویژن بلیزارد درگیر بودن ……
                  قطعا هر دو شرکت سونی و مایکروسافت دنبال پلیر بیشترن و این مهم با تصاحب هدفمندی که تو این دوماه انجام دادن محقق شد ، نه کل کلی داشتن و نه چشم رو هم چشمی …..

                  البته من شما رو یک فرد معقول میبینم و یک کاربر بسیار خوب گیمفا ، وگرنه اصلا برای کسایی که خودتونم میشناسین وقت نمیذاشتم که توضیح بدم …. امیدوارم که ناراحت نشده باشی 👍

                  PARASITE EVE 2
                • امیر جان نظر شما از همون اول مؤدبانه بود؛ پس قطعا ناراحت نشدم که هیچ، استفاده هم کردم.

                  در مورد کال آف هم خودم که فنش نیستم و اهمیتش یکی از لحاظ تبلیغاتی هست که اگه اخبار رو هم پیگیری کنی حسابش رو از کل بازیهای اکتیویژن بلیزارد که کم هم نیستن جدا کردن. و یکی هم از لحاظ اینکه ماکروسافت برای مقابله با سونی به گیم پس رو آورده که خب زمزمه های سرویس جدید سونی هم به گوش میرسه و خرید بانجی قشنگ اهداف ماکروسافت رو تهدید میکرد؛ نمیکرد؟؟
                  و همین از نظر من باعث شد به خرید ماکروسافت و داشتن کال آف سرعت دادن که خب همچنان چشم انداز گیم پس رو قدرتمند نگه میداره.
                  حالا اینم که شما میگی سونی و ماکروسافت فقط سرشون به کار خودشون هست و کاری به رقیب ندارن هم محترمه ولی از نظر من اینطور نیست.
                  اصلا نفس همین انحصارطلبی ها یعنی به کار هم کار دارن و هرکی پازل هاش رو درست نچینه و از رقیب عقب بمونه ضرر میکنه.

                  ÆMıř ĤªSŚÅŊPØØŔ
    • Amir1990 گفت:

      خداوکیلی میشینین فکرکنین یا یکی یه چیزی میگه شماهم طوطی وار بلغور میکنین؟
      یادت نیست اول مایکروسافت میخواست بانجی رو بخره دید زیادمیگه ول کرد؟
      بعد طرف ۲میلیارد داده ۱.۲میلیارد رشوه هم روش که بانجی راضی باشه اونوقت اسپنسر گفته وای خاک برسرم شد بدو بدو ساتیا بیابریم ۷۰میلیارد خرج کنیم سونی بانجی خریده به چوخ سگ شدیم وای وای

      گیمرMr.JMoReKaعلی
      • جالبه من تنها کسی بودم که چند هفته پیش اینو میگفتم و تاکید داشتم که مذاکرات ماکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد بعد از مذاکرات سونی با بانجی شروع شده و بقیه کلی دیس بهم دادن؛ حالا شما میگی داری طوطی وار یچیزی رو بلغور میکنی! 😁😆
        من دیگه حرفی ندارم…

        Mr.JMoReKa
  • sam snake 47 گفت:

    فرصت طلبی چیه؟! زرنگی مایکروسافت بوده. تجارت همینه. بهترین فرصت رو سریع چنگ بزن.

    Moein MM2DARKSIRENMoReKamohamadtztAmir1990Jin sakaiMahdiZFBجیمMr.Jmore
  • Gramy k گفت:

    چه فرصتی استفاده کرده ازش
    چه رندانه اول میگی علاقه دارم و بعد میگی میخوامت

    Moein MM2MoReKaSiRSiNaJin sakaiZFBجیمMr.JTlou part 2 game of the centuryزمین 52Skyrim : The Elder Scrolls Vmore
  • پس امیر گیم شو راست گفتا مثه فیلم های مافیایی اکتیویژن رو خریدن😱

    DARKSIRENMoReKamohamadtztAmir1990...Eternal...Gravity_RushMr.JZFBعلیزمین 52
  • ShinjiMikami گفت:

    چه بازیای انلاین و شوتر و استراتژی های جذابی در کنار اون همه استدیو و نیرو رفت زیر نظر مایکروسافت
    قطعا پیشرفت خواهند کرد
    .
    مثلا چهار استدیوی ابسیدین و نینجا تئوری و اینگزایل و پلی گراند، بسیار پر استعداد بودن و واقعا نیاز به حمایت داشتن که اینگونه این نیاز برطرف شد و الان شاهد این هستیم که چگونه این چهار استدیو به شدت پیشرفت کردن و عناوین اوود و هلبلید و پرجکت کبالت و فیبل رو به ترتیب میسازن.

    بتسدا هم که پیشرفتش خیلی راحت معلومه. قطعا استدیو های پر استعدادی مثل تانگو با شینجی و ارکین و اید سافت‌ویر و مشین گیمز در زیر نظر مایکروسافت و حمایتش خیلی پیشرفت میکنن. برای مثال برای من خیلی خوب شد که شینجی میکامی عنوان آیندش رو که کارگردانیش میکنه رو در کنار چنین حمایت مالی عالی میسازه.
    .
    بقیه ی استدیو ها مثل ریر و ترن ۱۰ و کامپولشن و آندد لبز و دابل فاین و … هم هستن که استدیو های خوبین و جا دارن در زیر نظر مایکروسافت پیشرفت کنن.
    .
    من که شخصا امیدوارم خرید های بیشتری هم صورت بگیره تا استدیو هایی که پر استعداد هستن در کنار چنین حمایت هایی، پیشرفت کنن. 👌🏻

    Moein MM2MoReKaپیر خراباتAmir1990O2Gravity_RushTlou part 2 game of the centuryMr.JZFBعلیmore
    • ShinjiMikami گفت:

      برای آینده من رمدی و پلاتینیوم گیمز و کرای تک رو برای خرید مناسب میدونم.
      یوبیسافت هم بنظرم به خریده شدن نیاز داره.
      کونامی هم همینطور ولی نیروی کار نداره یعنی کسی نیست که عناوین عالی کونامی رو بسازه و همین عناوین بنظر میرسه توسط استدیو های خارجی ساخته میشه. پس با اینکه کونامی میتونه خریده بشه ولی اینکه مایکروسافت بره سراغش رو یکم بعید میدونم.
      .
      در آخر باید بگم مایکرو هرچیو بخواد میخره حتی تیک تو و EA، من فقط شرکت هایی که نیاز به خرید و حمایت دارن و منطقی تر هستن رو گفتم.

      MoReKaO2Gravity_RushTlou part 2 game of the centuryMr.JZFBعلیMengo
      • وقتی شما ب یه شرکت تجاری قدرتی فراتر از قانون اعطا می کنید و میگید هر چی بخواد بخره و با وکلای کله گنده هر کار بخواد بکنه و اینو منطقی می پندارید انتظار وضعیت غیر از این برای ایران دارید ؟ خودتون حالا خوبه تو یه کشور با سیستم اقتدارگرای فراگیر زندگی می کنید که همه چی دلالی و انحصاری است . از طرف دیگه جالب هم هست تو زندگی خودتان از انحصاری بازار خودرو و واردات کالا ناراحت هستید و از طرف دیگر از انحصاری بازار تو امریکا حمایت می کنید .

        Chiefزمین 52نyasiMr.JMoReKaعلیArmin Ezati
    • باز این اومد حرفای تکراریشو زد

      نyasiMr.JPlaystation x BungieArmin Ezati
  • ALIREZA0111 گفت:

    چه قدر جالب و اتفاقی ..
    یاد یه روش قدیمی افتادم میگن تفرقه انداز و پادشاهی کن
    بعید نیس مایکروسافت نقش داشته باشه تو پشت پرده این جریانات و پخش شدن این اخبار
    پشت پرده نامعلومه همیشه

    ChiefMoReKaSaeidmعلیAmir1990Gravity_RushMr.JZFBطلوع گیمفازمین 52
    • Fel lord گفت:

      جالب نیست که بخوای صدای کارمندانی که سال ها و سال ها اذیت و ازار دیدن رو پخش کنی که شرکت رو بخری کاری با فلانی شو ندارم اما اینکه خیلی ها به خاطر نظرات غلط ایشون کلا اعتقاد دارند به این موضوع قابل قبول نیست. مایکروسافت هر سهم اکتیویژن بیلیزارد رو که ۷۵ دلار بود را داره ۹۵ دلار میخره در نظر داشته باشید.

      زمین 52Mr.JMoReKa
      • ALIREZA0111 گفت:

        شما اگه یه نگاه به این اخبارات بندازی میبینی هر یه مدت یه خبر ازش میومد و بابی کوتک رو خراب میکرد در حالی که این بنده خدا کاری نکرده و یه شخص دیگه باعث اذیت و ازار شده ..بابی کوتک برخوردی باهاش نکرده چون یکی از سران بلیزارد بوده
        تمام خبرا همش در حال تخریب بابی کوتک بود حتی کسی اشاره نکرد اون یکی از بزرگای بلیزارد بود و بابی کوتک اصلا کاری نداشته با کارمندا
        ولی از اون سمت همین وضعیت تو یوبیسافته هیچکس صداش در نمیاد 🙂
        کسی نمیگه یه نفر یکی دیگه رو مورد اذیتو ازار تو یوبیسافت قرار داده
        بالاخره باید یه جوی پیش میومد تا مایکروسافت ناجیح صنعت گیم بشه و بلیزارد رو بخره

        Chiefعلیزمین 52
        • Chief گفت:

          مکتب : امیر گیم شو😂
          خدایی خندتون نمیگیره همچین فن بویی رو منبع قرار میدین؟!
          مایکرو داره هر سهم رو بیست دلار بالاتر میخره
          اکتیویژن هم وضعش قابل مقایسه با یوبی سافت نیس چون تو اکتیویژن بابی کوتیک که همه کارس متهم به همکاری هستش و باعث تجاوز و قتل شده این کارشون (خود کشی بوده ولی بخاطر رفتار جنسی که صورت گرفته شده بوده من اسمش رو میذارم قتل)
          همین الان خیلی از نهاد ها میخوان بابی کوتیک رو محکوم کنن و خیلی سفت هم دنبال این کارن
          درضمن اینکه اخبار بد یوبی‌سافت زیادی جدی نمیشه رو هم به مایکرو نسبت ندیدن

          اگه فقط به فرض تئوری های چرت و مسخره باشه منم بلند میشم میگم همه این کارا زیر سونی و شخص جیم رایان بوده تا ارزش اکتیویژن رو به قدری پایین بیارن که بتونن بخش هاییش رو بخرن ( تو گزارش جدید اومده که یکی از اون چهار خریدار دیگه توان مالی خرید کامل اکتیویژن رو نداشته و فقط پیشنهاد خرید برخی قسمت هاش رو داده) (تازه منطقی تر هم هست چون مایکرو یهویی اقدام به خرید اکتی کرده😂) اما مایکرو اینجا با پول بیشتر فرصت طلبی کرده (حرف چرت دقیقا همین حرفای شماس👌)

          یاد بگیرید اگه خواستید حرفی بزنید یه سند و مدرکی پشتش باشه
          آها منطق رو هم یادم رفت تو جمله بالا بکار ببرم( البته مکتب گبم شو منطق بارش نیس)
          موفق باشی🌹

        • Fel lord گفت:

          دیگر تقصیر شخص دیگه ای نیست که شما از اخبار مطلع نبودید.

          بابی کوتیک کاره ای نبوده و این اتفاقات تو بلیزارد بوده ؟ عرض میخوام بلیزارد زیر مجموعه اکتیویژن بیلیزارد مگه نیست که بابی کوتیک مدیر عامل اش بوده ؟ باز هم ببخشید که بابی کوتیک چندین و چند سال از این موضوعات خبر داشته و به خاطر منافع خودش کاری نکرده ببخشید که بابی حتی یک کارمند رو هم تهدید کرده بود. در مورد یوبیسافت هم شرایط چندین ساله بده و همه یا اعتراض دارند میکنند و یا خارج دارند میشن.

    • Amir1990 گفت:

      یاده یه بنده خدایی افتادم استاد ر.پ 🤦‍♂️

      Mr.J
  • Arno گفت:

    خب این نشون میده مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد فقط ۲ ماه طول کشیده و خبری از ۲ – ۳ سال برنامه ریزی که خیلیا ازش حرف میزنن نبوده
    مایکروسافت بهترین استفاده رو از سقوط ۱۵ درصدی ارزش سهام اکتیویژن بلیزار برد و اونو تصاحب کرد

    MoReKaAmir1990کاپتان استخونیSaeidmMr.JZFBعلیزمین 52
  • M.Kh گفت:

    اون تیکه سیب خورده شده اپل را میبینین؟
    اون مایکروسافت میباشد (ماجراش را تو اینترنت بخونین)
    دیگه خودتون تا تهش برین که اینا چقد پلید و فاسدن
    پ ن : همین امیر گیم شو که همتون هیتش میکنین، یه ماه پیش تو پادکست خرید اکتیویژن به این اشاره کرد، یک ماه پیش، اونم برین ببینین

    ChiefNathan DrakMoReKaمسافر خستهmohamadtztAmir1990Playstation x BungieMrnewfolder...Eternal...(MANI(depression hater🦜👆khmore
    • سرچ کردم ولی متاسفانه چیزی از مایکروسافت گفته نشده بود

      Mr.Jزمین 52MoReKa
    • ZFB گفت:

      به کسی که منبعش امیر گیم شو باشه نباید اطمینال کرد

      ChiefعلیMr.Jزمین 52MoReKaکاپتان استخونیHT...Eternal...Saeidm
    • جناب از خبر های منفی که بعد خرید مایکروسافت همچنان درباره اکتیویژن منتشر میشه خبر دارید؟ گیمفا خیلی هاشون رو کار نکرده ولی وجود دارن. نباید بعد خرید همچی گلستون میشد؟
      هاااا الان فهمیدم، اینم کار خودشونه😱 نامردا می خوان بگن وضع اکتیویژن خیلی خرابه بیان سریعتر قراردادشو نهایی کنید تا ما درستش کنیم و بعد نهایی شدن بوووم، همچی گل و بلبل. کلک های بلا خیلی سیاست دارن😏
      ذهن مریضم مشابه این تئوری های توطعه زیاد می تونه تولید کنه، خواستی بعدا بگو چندتا دیگه هم برات بسازم.

      ChiefMr.Jزمین 52MoReKamohamadtzt...Eternal...علی
    • عزیز تو که تاریخشون رو خوندی ، بورو بخون اگر مایکروسافت وام نمیداد به اپل الان اپلی در کار نبود ، به پلیدی باشه اپل هزار برابر پلید تره

      در ضمن توهم توطئه داره امیرگیم شو ، شما هم درگیرش نشو ….
      آره مایکروسافت همه کار کرد که اکتیویژن رو بخره ، اصلا درست ، حالا که چی 🤣

      خدایی خندت نمیگیره به اون حرفایی که زد ، از کالاف شروع کرد ، رفت رو اکتیویژن و بعد رفت رو گیم اینفورمر و بقیه

      علیMr.Jزمین 52MoReKaکاپتان استخونی...Eternal...
    • Mrnewfolder گفت:

      حتما سونیم بانجیو خریده ادم درستیه
      🙂 اگه واقعا سونی فکر طرفداراش بود ک گیم پس ۱ دلاری میداد ب طرفداراش نه به فکر پول تو جیبیش باشه
      ماکروسافت اگه پلید بود ک میتونست قانونای امریکارو دور بزنه و راحت کل صنعتو بخره:)) یکم مغز کوچیکتو از امیر گیم شو بکش بیرون چون تا حرف از سونی میشه مثعله فرق میکنه ولی با ماکروسافت یه طور دیگ رفتار مبکنه:))) یکم یاد بگیر فن بوی بودنو نه ک از دیگران تقلید کنید

      علیMr.Jزمین 52MoReKa...Eternal...
      • ALIREZA0111 گفت:

        مایکروسافت اگه پلید بود میتونست قوانین رو دور بزنه و کل صنعت گیم رو بخره
        اول اینکه بودجه شو نداره کل این صنعت رو بخره دوم اینکه همین الانم داره کم کم همین کارو میکنه ولی اهسته اهسته
        نکته بعدی اونجا ایران نیس ……. نابود میکنن مایکروسافت رو اگه تخلف کنه
        همین اتفاق برای انویدیا داشت می افتاد ..داشت شرکت مادره تراشه های چیپستی رو میخرید که قوانین نذاشتن و فروش کنسل شد

        علی
        • Chief گفت:

          بر اساس کدوم قوانین داری حرف میزنی؟! مونوپولی منظورته؟! اصلا میدونی مونوپولی یعنی چی و چند درصد یه بازار باعث میشه مونوپولی انجام بشه؟! این چه سوالیه من پرسیدم معلومه که نمیدونی واگرنه اینجا از قانون اونور حرف نمیزدی
          خیلی جذاب حرف میزنی اما مفت(از دوستان معذرت میخوام بخاطر صحبتام)
          خرید انویدیا یه خرید افقی بود ( اگه اصلا بدونی چیه) ولی خرید اکتیویژن توسط مایکرو هیچ شباهتی به این خرید نداره

          • ALIREZA0111 گفت:

            نه عزیز شما میدونی مونوپولی چیه ما سواد نداریم 🙂
            انویدیا داشت کل arm رو میخرید که باعث می شد تمام قطعات چیپستی دنیا که از این شرکت تامین میشه بی افته دست انویدیا و عملا هیچ شرکتی دیگه نمیتونست باهاش رقابت کنه
            مونوپولی یعنی انحصاری یه صنعت یا بخشی از اون توسط یه شرکت تا جایی که شرکت های دیگه دیگه. نتونن رقابت کنن و حذف بشن به صورت خودکار.. هر حرکتی بخواد بزنه تو مالکیت اون شرکت قدم گذاشته ولی این وسط یه استثنایی هم وجود داره که بحث درامده.. مایکروسافت هیچ وقت نمیتونه این صنعت رو بخره ولی بحث درآمد که میشه کم کم داره به سمت مونوپولی میره.. به خرید اکتیویژن به جایگاه سوم درآمد رسیده (البته اگه به همین صورت پیش بره ) در اون صورت وقتی هیچکس نتونه باهاش رقابت کنه و هر پله ای که بر میدارن تو زمین حریف باشه عملا مونوپولی میشه و قوانین اون بخش هارو جدا و مورد نظارت قرار میدن
            اتفاقا همونطور که مایکروسافت کل اکتیویژن رو بدون کم و کاست خرید قصد انویدیا هم همین بود
            ۴۰ میلیارد دلار داد که کل arm رو بخره
            مثلا تو همین خرید هم مونوپولی شد ولی جلوشو گرفتن.. کال اف دیوتی بزرگترین و پر درامد ترین شوتر عام بوده مثل فیفا که پر دآمد ترین و پر طرفدارترین بازی اسپورته.. قوانین اجازه نداده کال اف دیوتی انحصاری شه و مایکرو اینو رسما اعلام کرد کال اف دیوتی انحصاری نمیشه حتی بعد قرارداد های سونی با اکتیویژن

            • Chief گفت:

              دوست عزیز بنده ادعای با سواد بودن ندارم ولی راجب مبحثی که درباره اون اطلاعات ندارم سعی میکنم صحبت نکنم . درباره مونوپولی هم باید بیشتر تحقیق کنید مونوپولی وقتی انچام میشه که یه شرکت بخش اعظم یه حوضه رو در اختیار بگیره ولی مایکرو با خرید اکتیویژن تازه ده درصد این صنعت دستش میوفته ( سونی در انیمه و دیزنی در سینما سهم خیلی بزرگتری دارند ولی هیچ مشکلی براشون پیش نیومده) . در باره درآمد هم باید بدونید که تنسنت با ۲۹ میلیارد و سونی با ۲۲ میلیارد از مایکرو(حتی با تصاحب اکتی) سهم بیشتری دارن پس از این بابت هم خیالتون راحت

    • ...Eternal... گفت:

      مگه اونایی که عاقلن وقتشونو از سر راه آوردن برن بشینن چرت و پرتای اونو گوش کنن این ags خودش طرف توهم توطئه داره همین مرضو به طرفداراشم داره سرایت میده فقط کم مونده هر چی بلای طبیعیه هم بندازه گردن مایکرو من خودم هیچوقت ویدئو های مسخرش نگاه نمی‌کنم ولی به لطف شما طرفدارای ایشون تمام سخنان گرانبهاشون به گوش ما هم رسیده و چیزایی که این این آدم میگه فقط توسط ذهن متوهم خودش ساخته و پرداخته میشه، این آدم کسیه که با دروغ ها و بزرگنمایی هاش داره گند میزنه تو کامیونیتی گیم ایران و متاسفانه حسابی تو این امر موفق بوده و نتیجش شده این همه گیمری که با اطلاعات غلط و بی اساسی که این آدم نشر داده هر کجا اظهار نظر میکنن

      ChiefعلیMr.Jزمین 52MoReKamohamadtztSaeidm
    • mohamadtzt گفت:

      اینکه از یه فرصت بتونی به بهترین نحو استفاده کنی و با قیمت کمتر و سود بیشتری صاحب بزرگترین ناشر ترد پارتی شی دقیقا کجاش پلیدیه؟ امیرگیم شو هم من خودم کسی هستم که باهاش اشنایی دارم و به اعتقادم یه فرده باسواد ولی بشدت متعصبه … که این تعصبش باعث شده سوادش هم به چشم نیاد چون چشمش رو رو به حقیقت باز نمیکنه

      ChiefعلیMr.Jزمین 52MoReKamohamadtzt...Eternal...مسافر خسته
    • Nathan Drak گفت:

      این آقا کلا یه سونی فن درجه یکه کسی ندونه انگار همه کار سونی هست راستی بیل گیتس و جابز روز های آخر باهم آشتی کردن و داخل وصیت نامه جابز هم گفته شده که بیل یه نامه برام نوشت که کلی از مکنتاش و بچه هام تعریف کرده بود واقعا گیمفا شده جای ترول جو کامنت هارو نگاه میکنی حالت بد میشه نه تحلیلی نه هیچی

      مسافر خستهعلی
    • Chief گفت:

      اومدی میگی منبعت امیر گیم شو هستش اونوقت توقع داری به حرفات هم اهمیت بدن؟! 😂
      بماند که زمانی اپل داشت برشکست میشد این مایکروسافت بود که با تزریق بودجه بهشون مانع از بین رفتن اپل شد (ماجراش رو تو اینترنت بخونید😉😚)

  • Raiden گفت:

    که اینطور این مذاکراتم امیدوارم واسه ما گیمرا هم سود داشته باشه و فقط سودش به صورت پول به مایکروسافت پول قلمبی نرسه 😐مثلا کالافای جدید بیان رو گیم پس 😐 که واقعا شدنی نیست مگر تو خواب ببینیم 😐

    MoReKaTlou part 2 game of the centuryMr.J
  • متاسفانه سایت جای فیل های مولتی اکانت نیست، برگرد به اکانت اصلیت.

    Chiefعلی
  • سلام

    اونوقت یکسری ها میگفتن مذاکرات این خرید یکسال در جریان بوده😹😹😹
    باور کنید الآن هم همینه ۴ روز دیگه فلان شرکت سهامش افت کنه بعید نیست مایکروسافت به سراغ خریدش نره مانند یوبیسافت

    علیMoReKaTlou part 2 game of the centuryZFBMr.JMengo
  • Hasan0930 گفت:

    اینا معلومه قشنگ در کمین بودن تا یک ناشر دیگه رو هم تصاحب کنن بعد یکدفعگی فرصت پیش اومده رفتن اکتیویژن بلیزارد رو خریدن

    معلومه ساعت ها فکر تو این خریدا بوده از اون توییت کیک که آرون گرینبرگ زده بود معلوم میشه مایکرو ۳ سال پیش در فکر خرید ناشر بوده نامرد باید نام فیل رو توی تاریخ نوشت آخه چه طوری مخ مایکرو زده و تا حالا بیش از ۸۰ ملیارد دلار فقط صرف خریدای بخش گیمینگ کردن از بتسدا و اکتی گرفته تا ابسیدین و نینجا تئوری و پلی گراند و بقیه

    به عبارتی ۸۰ ملیارد دلار خرج گیم پس کرده ولی برخی رفقا میگن این سرویس سود ده نیست 😒😒 آخه اگه سود ده نبود این مبالغ هنگفت رو چرا سرمایه گذاری کرده؟؟ چون مدیران مایکروسافت بی فکر بودن؟؟ اگه بی فکر بودن چرا مایکرو دومین شرکت برتر دنیاست؟؟ معلومه اینا برنامه دارن

    ChiefMoReKaHasan0930Amir1990...Eternal...SaeidmعلیMr.J
  • آرین گفت:

    سلام
    اقدامات همچین حرکت بزرگی در این مدت کوتاه؟
    شاید اون خبرهای اولیه و قدیمی داش بابی منظوره؟
    یا شاید برای شخیلم، موسیو غول، همچین هم حرکت گولاخی نبوده؟

  • Gamer گفت:

    سوال مگه ۷۰ میلیارد نداد بخره؟؟؟

  • sam snake 47 گفت:

    مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد:
    لاشخور مثل اسپنسر!!!!

    SamantavakoliChiefعلی
مذاکرات خرید اکتیویژن بلیزارد چند روز پس از انتشار اخبار بابی کوتک آغاز شد