به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا

به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا

سالی که گذشت، میزبان بازی‌های خوبی در سبک نقش‌آفرینی (RPG) بود. در این مقاله، به بررسی برترین بازی‌های این سبک در سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ایم.

یکی از سبک‌های پرطرفدار صنعت بازی که هر ساله گیمرهای زیادی را به خود جذب می‌کند، سبک نقش‌آفرینی یا RPG است. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که بسیاری از فرنچایزهای معروف دنیا با اضافه کردن المان‌های نقش‌آفرینی، از نو متولد شده‌اند. مثال‌های بارز این قضیه بازی‌هایی مانند Assassins’ Creed و یا God of War هستند که در نسخه‌های آخر خود، از ریشه‌های خود فاصله گرفته و با افزودن مکانیزم‌های نقش‌آفرینی، گیم‌پلی‌ای عمیق‌تر و حتی جذاب‌تر به مخاطبان ارائه داده‌اند. این موضوع در نسل هشتم پررنگ‌تر شد و شاهد انتشار بازی‌های بیشتری با المان‌های نقش‌آفرینی بودیم.

یکی از عواملی که باعث می‌شود سبک نقش‌آفرینی، یکی از گسترده‌ترین سبک‌های صنعت بازی باشد، آزادی عملی است که به سازنده و گیمر می‌دهد. هر ساله بازی‌های زیادی با برچسب نقش‌آفرینی تولید می‌شوند که در عمل هیچ شباهتی به هم ندارند. برای مثال عناوینی مانند Undertale، ویچر ۳ و Disco Elysium را در کنار یکدیگر قرار دهید. هر سه بازی در مقوله‌ی نقش‌آفرینی جای می‌گیرند، اما بازی‌های بسیار متفاوتی هستند. در کنار این، بحث پیشرفت و کسب مهارت‌های جدید در اکثر بازی‌های نقش‌آفرینی مطرح است که باعث می‌شود به گیم‌پلی بازی اعتیاد پیدا کنید. المان «انتخاب» هم در سبک RPG پررنگ‌تر از سبک‌های دیگر است و خب، چه کسی است که از انتخاب کردن خوشش نیاید؟!

سال ۲۰۲۱ رو به پایان است و از آن‌جایی که می‌دانیم شما عزیزان نیز مانند اعضای تیم گیمفا، به بازی‌های نقش‌آفرینی علاقه‌ی زیادی دارید، امروز تصمیم داریم تا گلچینی از بهترین بازی‌های این سبک که امسال منتشر شده‌اند را خدمت شما معرفی کنیم. اگر دلتان برای یک نقش‌آفرینی خوب تنگ شده، می‌توانید شانسی به بازی‌های لیست شده در این مقاله بدهید و اوقات خوبی را تجربه کنید. دیگر بیش از این مقدمه‌چینی نمی‌کنم و از شما دعوت می‌کنم تا در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

Marvel’s Guardians of Galaxy

شاید آمدن نام این بازی در مقاله‌ای که مربوط به برترین بازی‌های نقش‌آفرینی است برای خیلی‌ها عجیب باشد. چراکه معمولاً از این بازی به عنوان یک بازی اکشن ادونچر یاد می‌شود. اما المان‌های نقش‌آفرینی این بازی به قدری زیاد هست که با کمی ارفاق بتوانیم نام آن را در این مقاله نیز مطرح کنیم. به علاوه، این بازی به قدری خوش‌ساخت و جذاب ساخته شده که شخصاً دوست دارم نام آن را در هر مقاله‌ای ببینم!

وقتی این بازی معرفی شد، تقریباً همه شک داشتند که نتیجه‌ی نهایی تا این حد خوب و تمیز از آب درآید. دلیلش هم بازی قبلی این شرکت، یعنی Marvel’s Avengers بود که علی‌رغم هایپ بالایی که پیرامون آن وجود داشت، عملکردی ناامیدکننده از خود به جای گذاشت. اما پس از انتشار Guardians of Galaxy، واقعاً دیدیم که سازندگان به فیدبک گیمرها توجه کرده‌اند و عنوانی تدارک دیده‌اند که شایسته‌ی نام مارول است.

واقعیت این است که این بازی بسیاری از گیمرها را با گیم‌پلی باحال، طراحی هنری زیبا و کاراکترهای جذاب خود غافل‌گیر کرد و توانست نامش را در میان بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ جای دهد. اگر به دنیای مارول علاقه‌مندید، اما در مورد تهیه‌ی این بازی شک دارید، پیشنهاد می‌کنم این شک را کنار گذاشته و آن را امتحان کنید. Guardians of Galaxy بازی بسیار خوبی است.

Bravely Default 2

با این‌که ممکن است برای بسیاری از شما، نام Bravely Default 2 زیاد شناخته‌شده نباشد، طرفداران نقش‌آفرینی کلاسیک ژاپنی (JRPG) با این نام آشنایی کامل دارند. جهان Bravely Default تا حد زیادی از فرنچایز معروف Final Fantasy الهام گرفته و یک نقش‌آفرینی بسیار جذاب و خوب است. البته این در صورتی است که از سبک گرافیکی بازی و نقش‌آفرینی‌های ژاپنی لذت ببرید، وگرنه Bravely Default 2 نخواهد توانست شما را جذب کند.

در کنار گیم‌پلی خوب بازی که شباهت زیادی به گیم‌پلی Final Fantasy دارد، Bravely Default 2 داستانی حماسی و عمیق دارد که می‌تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از طرفداران پروپاقرص JRPG، این بازی را بهترین عنوان نقش‌آفرینی امسال می‌دانند که با نگاهی بر کیفیت کلی این بازی، این موضوع کاملاً قابل درک است.

Shin Megami Tensei V

اگر Nintendo Switch داشته باشید، یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی که می‌توانید روی این کنسول دستی تجربه کنید، Shin Megami Tensei V است. این بازی که توسط شرکت سازنده‌ی فرنچایز مشهور Persona ساخته شده، شباهت‌های بسیاری به این سری دارد و در نگاه اول، طراحی هنری آن نیز شبیه به این بازی است. بازی‌های استودیوی Atlus واقعاً خوش‌ساخت و جذاب هستند و متای ۸۵ بازی Shin Megami Tensei V نیز گواهی بر این قضیه است.

نسخه‌ی جدید Shin Megami Tensei، با یک داستان قدرتمند برگشته تا ثابت کند موفقیت‌ بازی‌های قبلی این سری اتفاقی نبوده‌اند و این سری هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر این، گیم‌پلی این بازی نیز بهبودهای زیادی نسبت به گذشته داشته است و افزوده شدن مکانیزم‌هایی مانند Fast Travel، بُعد جدیدی به این بازی بخشیده‌اند.

روی هم رفته، اگر به سری Persona علاقه‌مندید، حتماً این بازی را نیز در لیست خرید خود قرار دهید.

Scarlet Nexus

شاید امسال شرکت‌های غربی بازی‌های زیادی در سبک نقش‌آفرینی تولید نکرده باشند، اما شرکت‌های ژاپنی مانند همیشه فعال‌تر عمل کرده و اکثر بازی‌هایی که تا به حال معرفی کرده‌ایم، JRPG بوده‌اند. بازی Scarlet Nexus نیز از این قاعده مستثنی نیست و با یک عنوان JRPG خوب دیگر طرف هستیم. سازنده‌ی این بازی، شرکت پرآوازه‌ی Bandai Namco است که قبل از این بازی نیز با ساخت یا انتشار بازی‌های بسیار مهمی در این سبک مانند سری Tales، Code Vein و Dark Souls شایستگی خود را ثابت کرده بود.

Scarlet Nexus ترکیبی از بازی‌هایی مانند Devil May Cry و بایونتا است که با ظاهر انیمه‌گونه‌ی خود، نظر بسیاری از طرفداران نقش‌آفرینی کلاسیک ژاپنی را به خود جلب کرده است. گیم‌پلی سرعتی و پر زرق‌ و برق بازی در کنار گستره‌ای از مهارت‌ها و انتخاب‌هایی که Scarlet Nexus پیش روی شما می‌گذارد، این بازی را به یکی از بهترین عناوین نقش‌آفرینی امسال تبدیل می‌کند. این بازی بر روی PS4، PS5، Xbox Series S، Xbox Series X و رایانه‌های شخصی موجود است و متای این بازی که عدد ۸۰ را نشان می‌دهد، گواه بر این است که این بازی ارزش تجربه کردن را دارد.

۲ Darkest Dungeon

بازی اول مجموعه‌ی Darkest Dungeon، بازی بسیار خوبی بود که بازخورد مثبتی از سوی گیمرها و اصحاب رسانه دریافت کرد. همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های سازنده‌ی این بازی، یعنی Redhook Studios و Sickhead Games، نسخه‌ی دوم آن را با کمی تغییر وارد بازار کنند. بسیاری از طرفداران بازی اول معتقدند که تغییرات بازی بسیار زیاد بوده و بازی از ریشه‌های خود فاصله گرفته است. با این حال، Darkest Dungeon 2 عنوان بسیار خوش‌ساخت و ارزشمندی است که بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد.

سبک بازی Darkest Dungeon 2 نیز مانند بازی اول، نقش‌آفرینی نوبتی با المان‌های Rougelike است. مانند نسخه‌ی قبل، بازی شما را در موقعیت‌های بسیار چالش‌برانگیز و حساسی قرار می‌‌دهد که باید با انتخاب‌های درست آن را پشت سر بگذارید. سبک گرافیکی بازی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است و همین موضوع باعث می‌شود چشم مخاطب تا اواخر بازی از دیدن صحنه‌های آن خسته نشود. اگر طرفدار بازی‌هایی با حال و هوای افسانه‌ای و تاریک هستید و دنبال یک بازی چالش‌برانگیز می‌گردید، Darkest Dungeon 2 را برای شما ساخته‌اند.

Monster Hunter: Rise

Monster Hunter: World یکی از بهترین بازی‌های نسل هشتم بود که توسط کپکام ساخته و منتشر شد. پس از موفقیت چشمگیر آن بازی، کپکام ششمین بازی اصلی سری، یعنی Monster Hunter: Rise را به شکل انحصاری برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر کرد تا ارزش خرید این کنسول دستی محبوب، از قبل هم بیشتر شود. البته این عنوان ژانویه‌ی امسال برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر خواهد شد و از آن‌جایی که کپکام برای ساخت این بازی نیز از موتور معروف خود، یعنی RE Engine استفاده کرده، انتظار یک بازی باکیفیت و خوش‌آب‌ورنگ را داریم.

یکی از تغییرات مثبتی که در این نسخه اعمال شده، اضافه شدن Grappling Hook است که به گیمر اجازه می‌دهد از سطوح و موانع بالا برود. این تغییر، کل گیم‌پلی Monster Hunter: Rise را تحت تاثیر قرار داده و حتی پسوند «Rise» نیز به نحوی اشاره به این مکانیزم گیم‌پلی است. هر کسی که سری Monster Hunter را تجربه کرده باشد، می‌داند که گیم‌پلی این سری بسیار روان و اعتیادآور است، بنابراین اگر پلتفرم لازم برای تجربه‌ی این بازی را دارید، از آن غافل نشوید.

Tales of Arise

اگر طرفدار سبک نقش‌آفرینی باشید، بدون شک نام سری Tales را شنیده‌اید. این سری که از سال ۱۹۹۷ توسط شرکت باندای نامکو تولید و منتشر می‌شود، اکنون به یکی از نام‌های بسیار بزرگ JRPG تبدیل شده است. بازی جدید این سری که امسال با نام Tales of Arise به بازار عرضه شد، یک نسخه‌ی بسیار خوب دیگر برای این سری قدیمی به شمار می‌آید. تعداد نقدهای مثبت و نمرات بالای این بازی باورنکردنی است و شک نداشته باشید که با یک بازی نقش‌آفرینی درجه یک طرف هستید.

این بازی که برای پلتفرم‌های نسل هشتمی و نهمی سونی و مایکروسافت و هم‌چنین رایانه‌های شخصی منتشر شده، ترکیبی از همه‌ی نکات مثبتی است که در یک بازی نقش‌آفرینی به دنبال آن می‌گردید. داستان این بازی تاثیرگذار و زیباست و گیم‌پلی آن نیز شما را به خوبی سرگرم خواهد کرد. حال که جایزه‌ی بهترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ نیز در مراسم Game Awards به این بازی رسیده، شاید بد نباشد آن را تجربه کنید.

Mass Effect: Legendary Edition

و سرانجام می‌رسیم به بازی آخر مقاله که احتمالاً همه‌ی شما انتظار دیدن نام آن را داشتید. Mass Effect: Legendary Edition مجموعه‌ای از نسخه‌های ریمسترشده‌ی سه بازی اصلی سری Mass Effect است که امسال برای PS4، Xbox One و PC منتشر شد و بازخورد بسیار مثبتی نیز از سوی گیمرها دریافت کرد. البته نسخه‌های دوم و سوم Mass Effect تا پیش از این مجموعه نیز کاملاً قابل بازی بودند و این نسخه‌ی اول بود که بیشترین سود را از این ریمستر برد.

احتمالاً گیمری نیست که نام مس افکت را نشنیده باشد. بازی‌های این مجموعه نه تنها خودشان عناوین بسیار خوبی بودند، بلکه استانداردهای جدیدی را برای سبک نقش‌آفرینی تعریف کردند. بازی دوم این مجموعه یکی از بهترین بازی‌های تاریخ و یک شاهکار تمام‌عیار است. در این بازی تمام آن چیزی که از یک اکشن نقش‌آفرینی انتظار دارید را تجربه خواهید کرد. از گیم‌پلی جذاب، تا داستان تاثیرگذار، انتخاب‌های حساس و حس پیشرفت در بازی، همه و همه در مس افکت وجود دارند. اگر شما نیز بازی‌های این مجموعه را تجربه نکرده‌اید، اکنون زمان خوبی است که آن‌ها را با بالاترین کیفیت تجربه کنید.


به پایان این لیست می‌رسیم، اما مانند همیشه از شما عزیزان نیز می‌خواهیم نظر خود را در مورد این لیست با ما در میان بگذارید. جای چه بازی‌هایی در این لیست خالی است؟ از تجربه‌ی کدام عناوین این لیست بیشتر لذت برده‌اید؟ در بخش نظرات منتظر شما هستم!

Jin sakaiGod of the gameGidoraکسری نراقیAlirezaM.MTpaymankanameSP.morgan 𔓙DARKSIRENکاپتان استخونیAtomic SoldieralinerdMEYSAMB300ֆǟʍʊʀǟɨآرین

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا
به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به وقت انتخاب؛ برترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۱ - گیمفا