رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا

رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم

مهدی رضایی
۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا

از نسل ششم تاکنون، دنیای فوتبال در ویدئوگیم به دو بازی FIFA و PES، ساخته‌های باکیفیت EA و Konami خلاصه شده است. از سال ۲۰۲۲ با UFL این رویه تغییر خواهد کرد.

UFL نام جدیدترین شبیه‌ساز فوتبال است که از همان لحظه معرفی خود در Gamescom سال گذشته خود را بر سر زبان‌ها انداخت. عنوانی که دقیقا در بهترین زمان ممکن و در اوج پول‌پرستی‌های EA با تریلری کنایه‌دار نسبت به این غول فوتبالی در ذهن همه فوتبال‌دوستان جا خوش کرد. اعتراض گیمرها بعد از عرضه FIFA 21 نسبت به سیاست‌های EA مبنی بر فروش پول‌های مخصوص بازی و Pay2Win بودن بازی بسیار زیاد شده بود؛ دقیقا در همان حوالی UFL مانند مرهمی بر زخم وارد میدان شد و وعده‌های دل‌گرم‌کننده‌ای داد. در این مقاله هرچه از این بازی تا به حال می‌دانیم شرح داده شده است.

بازار بازی‌های فوتبال در هنر هشتم به سمت و سوی بدی کشیده شده است. از طرفی شرکت کونامی عرضه PES را برای همیشه لغو کرد و عنوانی با نام Efootball که یک عنوان رایگان و لایوسرویس است، به جای آن معرفی و عرضه شد. این بازی که برای اولین بار به جای PES 22 عرضه شده حال و روز خوبی ندارد و یکی از منفورترین بازی‌های استیم لقب گرفته. از طرفی، اگر رقیبی جدی برای EA وجود نداشته باشد (که در حال حاظر ندارد) اوضاع Ultimate Team در FIFA از این هم بدتر می‌شود و گیم‌پلی بازی هم بدون تغییر خاصی نسبت به سال قبل عرضه می‌شود.

ufl
کیفیت میان‌پرده‌های بازی عالی به نظر می‌رسد.

با این شرایط ورود یک شرکت بازیسازی دیگر به این عرضه برای رقابت با EA و Konami و نجات جان فوتبال‌های ویدئوگیمی از دست این دو الزامی بود. الزامی نه برای این که عنوانی بسازد آنقدر باکیفیت که از همان اول این دو را از میدان خارج کند و خودش ناجی یک‌نفره بشود؛ بلکه برای آن که حداقل فیفاها و PESهای بهتر و متنوع‌تری ببینیم. آیا UFL می‌تواند محرکه قدرتمندی برای افزایش کیفیت فوتبال‌های بازار بشود؟ طبق آنچه تاکنون دیده‌ایم و خوانده‌ایم احتمالا بله.

سازنده UFL استودیو Strikerz Inc می‌باشد. استودیویی که طبق گفته سازندگان در ۵ دفتر مختلف واقع در قاره اروپا در قالب تیمی بیش از ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کند. تیم سازنده بازی همین حالا هم مشغول استخدام افراد مستعد در سرتاسر جهان حتی به صورت دورکاری است و روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود. این استودیو در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده و UFL اولین بازی آن‌ها است؛ در واقع این تیم ۵ سال است که مشغول ساخت UFL می‌باشند.

بازی ufl
طراحی چهره بازیکنان در بازی اگر مثل تصاویر باشند، رقیبی جدی برای فیفا خواهند بود.

اگر به تریلر اولیه معرفی این بازی در گیمزکام نگاه کنیم به جزئیات جالبی برخورد می‌کنیم. کیفیت لباس‌ها، شماره‌های حک شده روی آن‌ها، دست بازیکنان و کفش و چمن بسیار خوب است. شما حتی می‌توانید به وضوح رگ‌های دست بازیکنان را مشاهده کنید و کوچک‌ترین جزیئات کفش‌ها را ببینید. کیفیت چمن تریلر نشان داده شده آنقدر خوب است که حتی فیفا هم در تریلرهای CGI خود به آن کیفیت نرسیده است. این تریلر اگر In-Game باشد، بازی فوق‌العاده‌ای در پیش خواهیم‌داشت.

شعار بازی Free To Play Fair To Play است. در واقع بازی UFL یک بازی کاملا رایگان است که قرار است سالانه با آپدیت‌هایی به روز شود و بهتر و بهتر شود. UFL لایسنس کامل FIFPro و Instat را در اختیار دارد. این لایسنس‌ها به این بازی اجازه می‌دهد به طور کامل از نام و ویژگی‌های بازیکنان استفاده کند و حتی کوچک‌ترین آمار بازیکنان را هم برای طراحی آن‌ها داشته باشد. در واقع این استودیو همین حالا با داشتن این لایسنس‌ها یک قدم از Efootball جلوتر است.

گرافیک بازی ufl
زینچنکو یکی از بازیکنانی است که با UFL قرارداد شخصی امضا کرده.

رئیس استودیو Strikers Inc در معرفی بازی این‌گونه گفته است:

ما از طرفداران فوتبال هستیم. ما سال‌ها در بازی‌های ویدئویی مشغول انجام بازی‌های فوتبال بوده‌ایم و دقیقا می‌دانیم مردم از یک بازی فوتبال چه می‌‌خواهند. ما می‌خواهیم فوتبال را در ویدئوگیم از نو بسازیم و به گیمرهای سراسر جهان یک تجربه انقلابی، هیجان‌انگیز و عادلانه تقدیم کنیم.

همچنین رئیس بخش مارکتینگ FIFPRO ابراز کرد از اینکه UFL در این برهه زمانی، وقتی که تکنولوژی بازی‌ها تا این حد پیشرفت کرده است، عرضه می‌شود خوشحال است. او گفته UFL یکی از بهترین تجربه‌های دیجیتالی ما از فوتبال خواهد بود. جدای از این تعریف و تمجیدها، UFL بیش از ۶۵۰۰۰ فوتبالیست را به طور کامل و دقیق در بازی لایسنس کرده است تا حتی طرفداران تیم‌های ضعیف و ناشناخته هم از تجربه بازی لذت کامل را ببرند.

موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 می‌باشد که یکی از محبوب‌ترین موتورهای گرافیکی نسل نهم خواهد بود. البته بازی Efootball هم با آنریل انجین ساخته شده بود که مشکلات خاص خودش را داشت؛ اما به نظر می‌رسد Strikers Inc عملکرد بسیار بهتری از این موتور بگیرد. تیم فوتبال وستهام یونایتد شریک تجاری و رسمی UFL می‌باشد که در همان تریلر اولیه هم نام و پرچم این تیم انگلیسی را زیاد دیدیم. زمانی که از یوجین آنیشلوف رئیس استودیو Strikerz در مورد شرکای فوتبالی دیگر پرسیده شد گفت قراردادهایی به تازگی بسته شده که به زودی اعلام خواهیم کرد.

بازی فوتبال ufl
مقایسه گرافیکی بازی UFL و دیگر بازی‌های فوتبال کاملا راضی‌کننده است.

تمرکز اصلی UFL روی بخش آنلاین و ساخت باشگاه خودتان است. شما در قسمت آنلاین بازی باشگاه خود را متشکل از بازیکنان واقعی فوتبال می‌سازید و کم‌کم در سطح‌بندی بازی پیشرفت می‌کنید و به بالاترین لیگ‌های آنلاین می‌رسید. تاکید سازندگان روی Free To Play بودن کامل بازی و عادلانه بودن آن است؛ آن‌ها سعی می‌کنند عنوانی خلق کنند که تنها وجه تمایز گیمرها در آن مهارتشان باشد نه پولی که پرداخت می‌کنند.

با وجود آن‌که Strikerz اعلام کرد بازی یک حالت آفلاین برای بازی با دوستان هم خواهد داشت، احتمالا این بخش تنها به بازی‌های دوستانه خلاصه شود و شاهد کریر و بخش‌های این‌چنینی نباشیم. یکی از موارد جالبی که رئیس استودیو در مورد آن صحبت کرد کوچک بودن تیم سازنده و بالا بودن استانداردهای آن‌ها برای عرضه بازی بود. تیم Strikerz تنها دو سال و نیم است که به طور جدی و با تمرکز کامل روی بازی کار می‌کند و قبل از آن مشغول استخدام افراد و کار روی بازی به صورت پراکنده بوده است؛ بنابراین نباید انتظار داشتیم آن‌ها در همان نسخه اولیه بخش‌های آفلاین و آنلاین تمام عیار و بی‌نقصی را عرضه کنند.

fifa
شعار بازی مهم‌ترین پیام آن است: Free To Play Fair To Play

از روی تصاویر In-Game که به تازگی از بازی منتشر شده، می‌توانیم نورپردازی عالی استودیوها در شب، کیفیت بسیار خوب چمن بازی و کیفیت راضی‌کننده باران و قطرات آب را در کنار زمین ببینیم. همچنین چند تصویر از چهره بازیکنان منتشر شد که در بعضی در حد و اندازه‌های فیفا و حتی فراتر از آن می‌رفت. با مقایسه تصاویر بازیکنان بین دو بازی UFL و Efootball (با توجه به یکسان بودن موتور گرافیکی) UFL با فاصله زیادی دست برتر را داشت.

همچنین به تازگی تصاویری از کارت‌های بازیکنان در بخش آنلاین منتشر شد. این کارت‌ها با سلیقه خوبی طراحی شده و نمای زیبایی دارند؛ در قسمت پشتی این کارت‌ها نماد UFL به طور متحرک به چشم می‌خورد که شکل خوبی به آن داده است. در قسمت بالایی کارت‌ها ۵ ستاره را مشاهده می‌کنیم که احتمالا ریتینگ کلی بازیکنان است. به نظر می‌رسد Strikerz به جای اورال‌‌های عددی از تعداد ستاره‌ها برای نشان دادن سطح کلی بازیکنان بهره می‌برد.

دانلود بازی ufl
نمای ورزشگاه‌ها از دور زیبا به نظر می‌رسند.

تاریخ انتشار بازی هنوز مشخص نیست و به گفته سازنده‌ها به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. آن‌ها نمی‌خواهند با اعلام یک تاریخ انتشار و تعویق آن گیمرها را ناامید کنند. در مورد سرورهای خاورمیانه که برای ایرانیان هم بسیار مهم است، گفته شده در حال بررسی تعداد بازیکنان احتمالی در مناطق مختلف جهان و جامعه گیمرهای مناطق مختلف هستند و اطلاعات بیش‌تری را به زودی منتشر می‌کنند. همچنین این استودیو در پاسخ به سوال یکی از طرفداران در مورد انمیشن‌های بازی اعلام کرد آن‌ها از تکنولوژی Motion-Capture بهره می‌برند و این مورد یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های ساخت بازی‌های فوتبال است.

در این‌جا به پایان اطلاعات منتشرشده از جدیدترین بازی فوتبال و رقیب جدید FIFA به نام UFL رسیدیم. در پایان باید بگویم اگر UFL بتواند به آن‌چه تاکنون منتشر کرده و وعده داده عمل کند، یک رقیب بسیار سخت برای EA و Konami خواهد بود. فراموش نکنید که UFL یک بازی رایگان است و حتی اگر کیفیت نهایی بازی کمی از نسخه ۷۰ دلاری بعدی فیفا هم کم‌تر باشد، احتمالا تاثیر بسزایی در کاهش تعداد پلیرهای FIFA خواهد داشت.

این بازی در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۲ برای همه پلتفرم‌های اصلی نسل جاری و نسل هشتم عرضه می‌شود.

امینtPAlastGidoraDARKSIRENUbisoft,EA,Rockstar,Tell TaleCameraManFarshidmcیوهانKurosآرینdamhazerرضا مهرعلیScreaming DemonMEYSAMB300Sami 227Mehran.BaFanresidentevilVisible 6-tigh manP.morgan 𔓙کاپتان استخونیmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا
رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

رقیب جدی FIFA و eFootball؛ هر آنچه از UFL می‌دانیم - گیمفا