ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار

ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار

ابوالفضل مناف زاده
۱۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار

ریمستر GTA IV می‌تواند بهترین فرصت راکستار برای فرار از بحران ریمستر سه‌گانه‌ی GTA باشد و مجدداً نظر مثبت طرفداران نسخه‌های کلاسیک این مجموعه را جلب کند.

شرکت راکستار (Rockstar) بدون هیچ تردیدی یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت بازی‌های ویدیویی قلمداد می‌شود. این شرکت که خود زیر مجموعه‌ی شرکت دیگری به نام تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) است، به لطف ساخت با کیفیت‌ترین بازی‌های دو دهه‌ی اخیر به شهرت و ثروت فراوانی دست یافته است و جایگاه خود را در این صنعت تثبیت کرده است. از بین این بازی‌ها، عناوینی نظیر Grand Theft Auto به برندی برای واژه‌ی “بازی” تبدیل شده‌اند و از طرفداران بی‌شماری برخوردار هستند. بنابراین، هر بازی جدیدی که برای این مجموعه تولید و عرضه شود، با استقبال شگفت‌انگیز گیمرها روبرو خواهد شد و این موضوع وظیفه‌ی راکستار را در قبال حفظ میراث GTA سخت می‌کند.

شرکت راکستار با عرضه‌ی بازی Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition نشان داد که هر استودیویی ممکن است به سراغ بازسازی بازی‌های قدیمی خود برود و آن‌ها را مجدداً برای جلب رضایت نسل جدید گیمرها بازسازی کند. با این حال، به نظر می‌رسد که تلاش‌های این شرکت حداقل در این زمینه به ثمر نرسید و ظاهراً ریمسترهای مذکور با مشکلات زیادی روبرو هستند. تغییر موتور بازی‌سازی به Unreal Engine 4، نورپردازی عالی و وجود مواردی از این قبیل در ریمستر سه‌گانه‌ی GTA قابل تقدیر است، اما مشکلات بازی به قدری هستند که مزایای آن را تحت شعاع قرار دهند.

با توجه به اینکه سه‌گانه‌ی ریمستر شده‌ی GTA اخیراً عرضه شد و GTA V نیز همچنان به عنوان دستگاه چاپ اسکناس راکستار قلمداد می‌شود و هم اکنون نیز هزاران نفر در حال تجربه‌ی بخش آنلاین آن هستند، ریمستر شدن دیگر عنوان این مجموعه در هاله‌ای از ابهام و دور از تصور خواهد بود. در واقع، بازی GTA IV علی‌رغم موفقیت‌های شگفت‌آورش به عضوی از این خانواده تبدیل شده است که کمترین توجه را از سمت راکستار به خود معطوف می‌کند. این بازی ابتدا در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و این موضوع که تاکنون هیچ نسخه‌ی ارتقایافته و یا حتی پورت شده‌ای از آن در دسترس نیست، بسیار عجیب است.

بازی Grand Theft Auto IV بدون هیچ تردیدی یکی از برترین و یا حتی برترین بازی شرکت راکستار قلمداد می‌شود و تم کلی و داستان آن نیز بسیار جدی‌تر از سایر عناوین این مجموعه است. از طرفی دیگر، ماهیت واقع‌گرایانه‌تر این بازی باعث شده بود تا در مقایسه با Grand Theft Auto: San Andreas و حتی Grand Theft Auto V بزرگسالانه‌تر باشد.

gta iv

علاوه بر داستان، اتمسفر و حال و هوای جهان بازی نیز به عنوان یکی از واقع‌گرایانه‌ترین فضاسازی‌ها در میان دیگر آثار این مجموعه شناخته می‌شود. از طرفی دیگر، شباهت جهان بازی به واقعیت و تعدد فعالیت‌ها در آن نیز از دیگر نکات برجسته‌ی این بازی است که در آن زمان به معنای واقعی کلمه شگفت‌آور به نظر می‌رسید. از طرفی دیگر، بازی Grand Theft Auto IV و Grand Theft Auto III پس از عرضه میزبان محتویات داستانی اضافه نیز بودند. البته، این بسته‌ی الحاقی داستانی در اصل یک محتوای انحصاری برای کنسول‌های ایکس باکس بود و تجربه‌ای با ارزش را در اختیار گیمرها قرار می‌داد.

ناگفته نماند که مدت‌هاست که بسیاری از گیمرها منتظر انتشار چنین بسته‌ی الحاقی‌ای برای بازی GTA V هستند و در حال حاضر تحقق این موضوع با موفقیت GTA Online بسیار دور از ذهن خواهد بود. البته، گزینه‌ی دیگری که همواره گیمرها تقاضای آن را از راکستار دارند، عرضه‌ی نسخه‌ی ریمستر یا ریمیک بازی Grand Theft Auto IV است تا عطش خود را برای کمپین‌های داستانی تک نفره‌ی عناوین راکستار رفع کنند.

راکستار

اما امروزه دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارند تا انتشار نسخه‌ی ریمستر شده‌ی بازی Grand Theft Auto IV حیاتی قلمداد شود. در واقع، تجربه‌ی این بازی در پلتفرم‌های مدرن غیر ممکن است و تنها دارندگان کنسول‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس هستند که به لطف قابلیت بکوارد می‌توانند بازی‌های نسل هفتم را اجرا کنند. پورت نسخه‌ی رایانه‌های شخصی این بازی نیز به معنای واقعی افتضاح بوده و هیچ بویی از بهینه‌سازی نبرده است. البته، حتی در کنسول‌های ایکس باکس نیز وجود یک باگ ناخوشایند باعث می‌شود که تجربه‌ی بازی دلچسب نباشد.

لازم به ذکر است که بازی Grand Theft Auto IV هم اکنون با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد که بهترین پلتفرم برای تجربه‌ی این بازی، دو کنسول مذکور باشند. در نقطه‌ی مقابل، کسانی که از پلتفرم‌های پلی استیشن بهره می‌برند، قادر به تجربه‌ی این بازی روی کنسول‌های پلی استشن ۴ و پلی استیشن ۵ نیستند و اجرای این بازی تنها روی کنسول پلی استیشن ۳ میسر است که صد البته نسخه‌ی سال ۲۰۰۸ را روی کنسولی که دو نسل از عمر آن می‌گذرد میزبانی خواهد کرد.

بسیاری از ناشران مشهور صنعت بازی‌های ویدیویی مدتی است که رو به ریمیک و ریمستر کردن عناوین قدیمی خود آورده‌اند و دست بر قضا برخی از آن‌ها در انجام این امر بسیار موفق بوده‌اند. برای مثال، به لطف کپکام (Capcom) بازی Resident Evil 2 به بهترین شکل ممکن ریمیک شد و در سال ۲۰۱۹ توانستیم یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی را در قالبی مدرن تجربه کنیم. از طرف دیگر، ورق برگشت و گیمرها عملکرد این شرکت در قبال ریمیک بازی Resident Evil 3 را نپسندیدند و البته تفسیر این موضوع خود مقاله‌ای جداگانه طلب می‌کند. به دنبال این موضوع، شرکت تیک-تو نیز وسوسه شد تا دستور ساخت نسخه‌های ریمستر شده‌ی سه عنوان تاثیرگذار در تاریخ بازی‌های ویدیویی را به راکستار ابلاغ کند.

از طرف دیگر، راکستار که به دلیل شمردن اسکناس‌های حاصل شده از بازی GTA Online و توسعه‌ی نسخه‌ی بعدی این مجموعه و حتی پشتیبانی از بازی Red Dead Redemption II با کمبود وقت روبرو شده است، تصمیم گرفت که انجام این امر را به بدنام‌ترین استودیوی زیر مجموعه‌ی خود یعنی راکستار دندی (Rockstar Dundee) بسپارد. این استودیو پیش‌تر در زمینه‌ی پورت عناوین دیگر مجموعه‌ی GTA فعالیت داشت و متاسفانه سابقه‌ی درخشانی ندارد. در نتیجه، تلاش‌های این استودیو در جهت ساخت نسخه‌ی ریمستر شده از سه‌گانه‌ی GTA نیز با شکست مواجه شد.

ناگفته نماند که اگر این بازی از نظر فروش عملکرد خوبی داشته باشد، شک نکنید که تیک-تو مجدداً به فکر ریمستر کردن عنوانی دیگر خواهد افتاد و در این فهرست قطعاً نام‌های Grand Theft Auto IV و Red Dead Redemption در صدر قرار خواهند گرفت.

🐘💰sauronJin sakaiمتأثر گشتهKurosDARKSIRENGod of the game.M.MTMehran.BaفریدGame for everyoneیوهانDark Passenger𝒟𝓇𝒶𝑔𝑜𝓃🔥damhazerعلیGramy kreza_tportAtomic Soldiermore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار
ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ریمستر آبرومندانه‌ی GTA IV، واجب‌تر از نان شب برای راکستار