عصر رشد پلی استیشن؛ توانایی مالی سونی در خرید چقدر است؟

25 مهر 1400 - 09:01

این مقاله به استراتژی سونی و پلی استیشن حول خرید کمپانی‌ها و استودیوهای مختلف می‌پردازد. سونی به طور منطقی توانایی اختصاص چه بودجه‌ای را به خرید و گسترش دارد؟

ما در دوره‌ای قرار داریم که در شاخه‌های مختلف اقتصادی، شرکت‌ها و تیم‌های مختلف با یکدیگر ادغام می‌شوند یا قراردادهای اتحاد منعقد می‌کنند. در این میان، شاید استراتژی شرکت سونی جالب‌ترین رویکرد به حساب آید. سونی در زمینه‌های مختلفی از تکنولوژی و موسیقی گرفته تا انیمه، فیلم و بازی‌های ویدیویی فعالیت دارند. به طور حتم شرکتی با چنین گستره‌ی عظیمی از فعالیت، به استراتژی پایدار و مشخص نیاز دارد.

متاسفانه در سال‌های اخیر، خرید و تصاحب شرکت‌ها تبدیل به یک نوع بازی حدس و گمان در میان طرفداران کمپانی‌های مختلف تبدیل شده است. در صنعت بازی‌های ویدیویی و همچنین نبردهای میان لایسنس فیلم‌ها در سرویس‌های استریم مختلف، خرید و اخذ لایسنس به نوعی اهرم تبلیغاتی و بازاریابی بدل گشته‌ است.

با بالا رفتن هر چه بیشتر احتمال ادغام شرکت‌ها با یکدیگر و ملحق شدن تیم‌های کوچک‌تر به کمپانی‌های بزرگ، شاید تحلیل و بررسی عمیق با استناد بر رویکردهای گذشته و ارقامی که در دست داریم، بتواند مسیر واضح‌تری از آینده‌ی سونی و پلی استیشن را برای شما ترسیم کند.

فرود و اوج سونی در دوره‌ای 10 ساله

سونی

برای این که به طور تمام و کمال خط مشیء شرکت سونی را درک کنیم، باید 7 تا 10 سال در زمان به عقب برگردیم. در اوایل دهه‌ یعنی سال‌های 2010 و 2011، سونی در وضعیت خوبی قرار نداشت. سهامداران در مورد کنسول‌های بازی و پلی استیشن نگران بودند، کسب و کار فیلم نیز چندین اثر تولید کرده بود که شکست کامل بودند و همچنین بخش تکنولوژی شرکت نیز پول زیادی را هدر می‌داد.

سونی، حل مشکلات و پرداخت بدهی‌ها

بخش عمده‌ای از 10 سال اخیر را شرکت سونی صرف حل مشکلات اساسی، پرداخت بدهی‌ها و برنامه‌ریزی دقیق برای آینده کرد. در حقیقت آن‌ها برخی از سهام‌های خود در کمپانی‌های مختلف را فروختند، روی قسمت‌های کارآمد و سودزا تمرکز کردند، به بازخورد مشتریان اهمیت دادند و در مورد محتویات خود رویکردی هوشمندانه‌تر پیش گرفتند. خوشبختانه سونی یک تحول بی‌سابقه را تجربه کرد و در حال حاضر نه تنها نسبت به خودشان بلکه نسبت به رقبا نیز در موقعیت بسیار بهتری قرار دارد.

شاید در دهه‌ی گذشته مهم‌ترین اتفاق برای سونی، پرداخت بدهی‌ها به طور تمام و کمال و افزایش پول نقد در دسترس باشد. شرکتی که در حال حاضر شاهدش هستیم، با کمپانی ده سال پیش کاملاََ متفاوت است.

مقایسه پول نقد در دسترس شرکت سونی در سال‌های مختلف

  • سال 2010: بیش از 18 میلیارد دلار پول نقد در دسترس، اگرچه بدهی‌های سنگینی وجود داشت.
  • سال 2015: 13 میلیارد دلار پول نقد در دسترس. علت کاهش پرداخت بخش عظیمی از بدهی‌ها بود.
  • سال 2021 بیش از 44 میلیارد دلار پول نقد در دسترس و تقریباََ 0 دلار بدهی.

رویکردها و استراتژی‌های سونی پیرامون خرید

در گذشته بخش‌های مختلف سونی به صورت کاملاََ جداگانه و منزوی فعالیت داشتند، اما حالا شاهد همکاری‌ها و ادغام‌های متعدد میان بخش‌های گوناگون هستیم.

سونی شامل 3 بخش اساسی در تولید محتوای دیجیتال می‌شود، اما ما قصد داریم بخش انیمه تحت نام Funimation را نیز به عنوان ارگانی جداگانه بررسی کنیم، چرا که در آینده احتمال جدا شدن آن وجود دارد.

Sony Music

سونی

برند موسیقی شرکت سونی اخیراََ بسیار موفق بوده و مشکلات مختلفی را نیز برای آن‌ها به عنوان یک سازمان واحد برطرف کرده است. یک تمرکز بزرگ برای آن‌ها در سال‌های اخیر، بستن قرارداد با موزیسین‌ها و آرتیست‌های پرطرفدار بوده است. بخش موسیقی سونی خریدها و هزینه‌های منطقی‌ای نیز اتخاذ می‌کند. به طور مثال اخیراََ آرتیست مشهوری به نام Lil Nas X تحت حمایت بخش موسیقی سونی قرار گرفت و هزینه‌ی زیادی صرف بازاریابی آلبوم وی شد. نتیجه نیز موفقیت‌آمیز بود.

Funimation

سونی

مجموعه‌های Funimation و Aniplex به نشر محتویات انیمه می‌پردازند و اخیراََ سونی آن‌ها را به عنوان یک اولویت مطرح کرده است و اهمیت زیادی به نشر محتویات انیمه می‌دهد. انیمه بیش از هر زمانی در حال گسترش به خارج از ژاپن است و سونی قصد دارد از طریق Funimation و ارائه‌ی لایسنس محتویات مختلف به سرویس‌های استریم، به یکی از قطب‌های اصلی انیمه تبدیل شود.

سونی مدتی پیش با پرداخت 1.2 میلیارد دلار، پلتفرم Crunchyroll را خریداری کرد. این حرکت استراتژیک هوشمندانه نه تنها آن‌ها را به یکی از قطب‌های اصلی استریم انیمه در غرب تبدیل می‌کند، بلکه باعث می‌شود که سونی در سرتاسر جهان به یک نام آشنا و غول انیمه بدل گردد. سونی همچنین به دنبال خرید درصدی ناچیز از سهام کادوکاوا (KadoKawa)، قرارداد همکاری استراتژیک با این شرکت منعقد کرده است. کادوکاوا نیز در زمینه‌ی نشر انیمه و مانگا در ژاپن فعالیت دارد.

Sony Pictures

سونی

بخش تولیدات سینمایی و تلویزیونی سونی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. با تولید و پخش آثاری مانند Spider-Man ،Venom و فیلم‌های Jumanji، سود کلانی به حساب‌های سونی سرازیر شده است. آن‌ها در چند سال گذشته استودیوهای انیمیشن‌سازی خود را با تکنولوژی‌های روز این صنعت تجهیز کرده‌اند. به دنبال توجه به استودیوهای انیمیشن‌سازی شاهد ارائه‌ی آثاری مانند Mitchells vs the Machines و Into the Spiderverse بودیم که به موفقیت کامل دست پیدا کردند.

ویژگی جالب سونی پیکچرز که آن‌ها را از بقیه‌ی هالیوود جدا می‌کند، عدم علاقه‌ی آن‌ها به راه‌اندازی سرویس استریم است. به جای ارائه‌ی سرویس، آن‌ها آثار سینمایی خود را به ارزش میلیاردها دلار تحت قراردادهای مختلف به +Disney می‌فروشند. آن‌ها در حقیقت محتوای خود را در ازای مبالغ درشت، به شرکت‌های متعدد ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در آخرین حرکت، نسخه‌ی جدید Hotel Transylvania به آمازون (Amazon) فروخته شد.

بخش سونی پیکچرز خرید آنچنانی در آینده نخواهند داشت، اما بخش قابل توجهی از بودجه‌ی سازماندهی شده صرف توسعه، تولید و تبلیغ پروژه‌ها می‌شود. این موضوع را رئیس این دیویژن نیز توضیح داده است:

من فکر می‌کنم رسانه‌های سنتی فیلم و تلویزیون احتمالا به اوج خود رسیده‌اند و حوزه‌ی رشد تجاری جدید، بازی‌های ویدویی هستند و چه کسی بهتر از سونی برای پیشرفت در این تجارت موقعیت دارد؟

من فکر می‌کنم ما شاهد خرید و ادغام بیشتری در آن حوزه باشیم. البته در حوزه‌ی ما (فیلم‌سازی) نیز شاهد تحکیم و ادغام‌های کوچکی خواهیم بود. من فکر می‌کنم اکنون بیش از اندازه استودیو‌های فیلم سازی داریم و احتمالا در ۵ تا ۱۰ سال آینده یک یا دوتا از این استودیو‌ها را نخواهید دید.

اما من فکر می‌کنم حوزه‌ی بعدی ادغام و خرید‌ها در گستره‌ی بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

با این وجود، آن‌ها مدتی پیش شرکت Zee Entertainment را در هند خریداری کردند که 1 میلیارد دلار قیمت داشت. چنین خریدهایی ضرورت دارند. اگر سونی این کمپانی سرگرمی را خریداری نمی‌کرد، کسب و کار در هند با خطرات جدی مواجه می‌شد.

Sony Interactive Entertainment

سونی

در نهایت به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین واحد سونی یعنی پلی استیشن می‌رسیم. در دهه‌ی گذشته، پلی استیشن به مهم‌ترین بخش سونی بدل گشته است. این موفقیت دقیقاََ به دلیل اتخاذ تصمیماتی ریزبینانه و فکر شده مانند انتصاب شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida) به عنوان رئیس دپارتمان بازی‌های مستقل، هرمن هولست (Hermen Hulst) به عنوان رئیس استودیوهای پلی استیشن و جیم رایان (Jim Ryan) در نقش رئیس کل پلی استیشن رخ داده است.

در طول مدتی که ضعف‌های شدید در بخش‌های سونی پیکچرز و موسیقی وجود داشت، پلی استیشن بخش رو به رشد شرکت سونی بود. حالا با رسیدن به بلوغ، دست‌یابی به محتویات انحصاری منحصر به فرد و داشتن ارتباطات ویژه در سرتاسر صنعت بازی‌های ویدیویی، آن‌ها تنها به دنبال بهتر کردن کسب و کار خود هستند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

قسمت‌های گوناگون سونی در بازه‌ای طولانی مدت به دنبال حل مشکلات و برنامه‌ریزی اصلاحی بودند، اما پلی استیشن از اواخر نسل هفتم تا به امروز با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد. در زمانی که بخش پیکچرز و موسیقی به دنبال اصلاح مشکلات بودند، پلی استیشن رشد هر چه بیشتر و بی‌نقص شدن محتویات را پیش گرفت.

سونی در مورد بخش سرگرمی‌های تعامی (SIE) رویکردی متضاد با بخش سینمای خود را پیش گرفته است. در حالی که سونی پیکچرز تلاش می‌کند محتویات تولیدی خود را به شرکت‌های سوم شخص مانند آمازون و +Disney بفروشد، پلی استیشن قصد دارد تا می‌تواند محتویات باکیفیت را نزد خود نگه دارد و بهترین مکان برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی باکیفیت باشد.

احتمالاََ خرید‌های بخش پلی استیشن در سال آینده شدت یابند

پلی استیشن

خریدهای سال 2021 پلی استیشن دفاعی بودند

در سال 2021 پلی استیشن دست به خریدهای مختلفی زده و بیش از هر سالی، استودیو به جمع خود اضافه کرده است. ما در ابتدا شاهد تصاحب هاوس‌مارک (Housemarque) بودیم. پس از مدتی فایراسپرایت (Firesprite) به جمع استودیوهای پلی استیشن ملحق شد که بزرگ‌ترین تیم آن‌ها در انگلستان به حساب می‌آید. سپس تیم کوچکی به نام فبریک (Fabrik) خریداری و ادغام شد. در نهایت، پلی استیشن خبر خرید استودیوی با استعداد بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) را اعلام کرد.

این خریدها همگی دفاعی بودند، زیرا استودیوهای مذکور از سالیان پیش برای پلی استیشن محتوای انحصاری تولید می‌کردند و اگر کمپانی‌های دیگر بیش از این قصد درگیر شدن با صنعت گیم را نداشتند، هیچوقت چنین خریدهایی منطقی به شمار نمی‌رفتند. سونی با خرید این تیم‌ها دست رقبای خود را کوتاه می‌کند و خطر خرید بلوپوینت گیمز توسط الکترونیک آرتس (Electronic Arts) و مایکروسافت دور می‌شود. این یک رویکرد کاملاََ دفاعی است.

خریدهای آینده‌ی پلی استیشن تهاجمی‌تر خواهند بود

سرگرمی‌های تعاملی و بازی‌های ویدیویی یک صنعت به شدت درآمدزا به شمار می‌رود که هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. شرکت‌هایی مانند آمازون، فیسبوک و گوگل که در این زمینه فعالیت نداشته‌اند یا فعالیت محدودی داشته‌اند، اخیراََ متوجه شده‌اند که یک منبع درآمد بالقوه از دست رفته است. گوگل و آمازون به سرویس‌های استریم روی آوردند. اگرچه با شکست‌های مواجه شده‌اند، اما مطمئناََ این صنعت را رها نخواهند کرد. فیسبوک نیز در زمینه‌ی واقعیت مجازی فعالیت دارد و استودیوهای مختلفی را خریداری کرده است.

حالا که شرکت‌های ناآشنا با صنعت بازی‌های ویدیویی، قصد ورود به این شاخه از سرگرمی را دارند، بنابراین واضح است که شرکت‌های قدیمی‌تر و باتجربه‌تر رویکردی تهاجمی پیش بگیرند. مایکروسافت 7.5 میلیارد دلار خرج کرد و بتسدا (Bethesda) را به دست آورد. سونی نیز با استراتژی خاص خود و مطابق منابع مالی محدودتر و محتویات مورد علاقه‌ی مخاطبین خود دست به تصاحب خواهد زد. همان‌طور که مدیر بخش سینمای سونی ذکر کرده بود، در عصر کنونی، اختصاص بودجه به صنعت بازی‌های ویدیویی امری ضروری به شمار می‌رود. بدون هیچ شکی در آینده شاهد خریدهای مختلف از تمامی کمپانی‌های بزرگ خواهید بود که سونی یکی از آن‌ها است.

خریدهای تهاجمی حول استودیوهای ترد پارتی‌ای صورت خواهد گرفت که شاید کمتر درگیر تولید محتوای انحصاری برای پلی استیشن بوده‌اند، اگرچه همان‌طور که هولست بارها ذکر کرده است، این استودیوها باید با خط فکری و کیفیت مورد انتظار پلی استیشن هماهنگی داشته باشند.

استراتژی خرید و ادغام؛ چگونه یک استودیو خریداری می‌شود؟

سونی

خریدهای سونی در شاخه‌ی سرگرمی تعاملی (پلی استیشن) در کنار دفاعی بودن، رویکردی ارگانیک داشته است. این رویکرد هم ریسک پایین‌تری نسبت به استراتژی تهاجمی و خریدهای بزرگ دارد هم باعث می‌شود کیفیت با ریسک پایین‌تر و منابع مالی محدودتر حفظ شود.

در گذشته، برای خرید یک استودیوی جدید، اعضای تیم پلی استیشن می‌بایست پیشنهاد خود را به هیئت مدیره مطرح کنند و اگر صلاح بود، مبلغ مورد نیاز برای ورود به مذاکره انتقال می‌یافت. حالا قضیه کاملاََ متفاوت است. بر اساس آماره ارائه شده از وبسایت معتبر ماکروترندز (Macrotrends) شرکت سونی در تابستان گذشته 24 میلیارد دلار از پول‌های نقد خود را در حسابی سپرده‌گذاری کرده است.

برخی از افراد باور دارند که خریدهای عظیمی در راه است، اما این حقیقت ندارد. آن‌ها مقداری از پول نقد خود را برداشته‌اند و آن را بر توسعه به شکل “خرید و ادغام” متمرکز کرده‌اند که می‌تواند در قسمت‌های مختلف سرازیر شود. برخی اعتقاد دارند این 24 میلیارد دلار مختص سه سال آینده است و عده‌ای آن را ویژه‌ی نسل پیش رو می‌دانند.

بودجه 24 میلیارد دلاری چگونه میان بخش‌های مختلف سونی تقسیم خواهد شد

با توجه به تصمیمات اخیر سونی و اهمیت فوق‌العاده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی برای آن‌ها، انتظار می‌رود از این 24 میلیارد بودجه‌ی سپرده‌ گذاری شده، 13 تا 18 میلیارد دلار آن صرف بخش سرگرمی‌های تعاملی یا همان پلی استیشن شود. به دنبال چنین سپرده گذاری قابل توجهی، باید انتظار خریدهایی را داشته باشیم که بیش از قبل تهاجمی هستند. سونی دیگر قصد ندارد دفاعی عمل کند، زیر در حال حاضر بخش عظیمی از استودیوهای شریک را به مجموعه‌ی خود انتقال داده است. توجه داشته باشید که بخش قابل توجهی از این 13 تا 18 میلیارد دلار صرف گسترش استودیوهای داخلی و پروژه‌بندی خواهد شد.

زمینه‌های رشد برای سونی

Sony Music

در حقیقت جای رشد چندانی در زمینه‌ی موسیقی برای سونی وجود ندارد. آن‌ها همچنان با آرتیست‌های مختلف همکاری خواهند داشت. انتظار می‌رود این بخش از شرکت بیش از گذشته وارد گیمینگ شود و با عناوین مختلف همکاری داشته باشد.

Funimation

  • خرید ناشرهای مستقل با هدف کسب آی‌پی (IP) بیشتر
  • همکاری احتمالی با بخش گیمینگ و ارائه پلتفرم‌ کرانچی‌رول برای دارندگان اشتراک پلاس

Sony Pictures

  • خریدهای ضروری انجام خواهد داد. به عبارت دیگر، خریدهایی که با عدم انجام آن‌ها، رقبا در مناطق مختلف، پیروز میدان خواهند بود.
  • همکاری با بخش گیمینگ و ارائه‌ی آثار سینمایی بر اساس بازی‌های ویدیویی
  • ادامه‌ی ارائه‌ی محتوا به همکاران سوم شخص

Sony Interactive Entertainment

  • گسترش منابع و امکانات استودیوهای قدیمی خانواده‌ی پلی استیشن
  • بهینه کردن توسعه و بالا بردن بازدهی برای تمامی استودیوها به شکلی که اکثرا بتوانند با سرعت و کیفیت اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) محتوا تولید کنند.
  • تداوم خریدهای دفاعی تا اوایل سال 2022 و سپس آغاز خریدهای تهاجمی و ریسکی
  • همکاری با استودیوهای سوم شخص به خصوص در زمینه‌هایی که استعداد و تجربه‌ی کافی وجود ندارد. به عنوان مثال عناوین چندنفره
  • خرید استودیوهای سازنده عناوین واقعیت مجازی همزمان با ورود به نسل دوم PSVR
  • تمرکز بر بازار بازی‌های موبایلی

سخن پایانی

در انتها باید به این نکته اشاره کنم که خرید شرکت‌ها و استودیوها تنها تغییر چند قرارداد و تعویض یک سری کارت نیست. اگرچه سونی توانایی خرید یک شرکت بسیار بزرگ را دارد، اما خرید یک کمپانی پایان ماجرا نیست.

به دنبال یک خرید باید اقدامات پرخرج متعددی انجام شود. پس از ادغام، برنامه‌ریزی، تعدیل و استخدام نیرو جهت خط فکری جدید و به‌روزرسانی امکانات و منابع در جهت استراتژی شرکت خریدار، همگی اقداماتی پرهزینه هستند. اگر سونی رویکردی هجومی‌تر پیش بگیرد و خریدهای ریسکی‌تر انجام دهد، همچنان اعتقاد دارم که انتخاب‌های آن‌ها به شدت استراتژیک خواهند بود. استودیوهایی خریداری خواهند شد که در برنامه‌های آن‌ها جای بگیرند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • این ژاپنی ها همونایی هستن که بمب اتم خوردن و دوباره از نو ساختن و الان بهترینن
    به سونی هم نگاه کنی بیشتر به حرفم میرسی😉

    • خو؟

      • مشکل کجاس الان؟

  • سونی یکی از شیطانی ترین شرکتها در زمینه قراردادها تو بخش موزیک هست و قراردادهای بسیار وحشتناکی با خواننده ها میبنده و بسته ….
    حرف خودم نیست ، دقیقا حرف خود خواننده ها روی استیج هست ….
    حتی مایکل جکسونم گفته بود …
    جوری بوده که بعضی خواننده ها خودشون رو به دیوانگی میزدن تا قرارداد خود به خود باطل بشه 🤨 نمونه بریتنی اسپیرز

    خودتون تحقیق کنین به حرفام میرسین ، بر طبق مستندات ….

    البته یه چیزی هست اونم اینکه اکثر قراردادها رو سونی زمانی میبنده که خواننده ها در دوره اول جوانی و یا پایان نوجوانی هستن و دقیقا از چیزی که جلوی روشون برای امضاء میزارن اطلاع ندارن

    • Samul گفت:

      من فقط میدونم تو زمینه کپی رایت خیلی حساسن و خیلی از موسیقی ها هم بیشترشون مال سونی موزیک هست(دمار استریمر های یوتیوب رو در اوردن)
      و اینکه انگار میشه آدم خودشو به دیوانگی زد دکتر به راحتی تشخیص میده دیگه
      از این قبیل شایعات زیاد محکم نیست

      • شایعات چیه ؟؟!!
        میگم مایکل جکسون تو استیج جلوی هزاران نفر گفته ،
        اون زمان یه فردی مدیر عامل بخش موزیک سونی بود که همسر ماریا کری هم بود ، دقیقا مایکل با لفظ شیطان ازش یاد کرد …. قضیه بریتنی ، قضیه بعضی گروهای کره ایی و خیلی خوانندگان دیگه ….

        اصلا من دروغ گو ، بابا تحقیق که میتونین بکنین ، برین ببینین درسته یا نه …

        قصدم این نیست عملکرد سونی رو زیر سوال ببرم یا غیره ، بخش موزیکش واقعا افتضاح هستن ، اما تو بخش های دیگه نظیر سینما ، بخش گیم و بخش های تولیدات فیزیکیش مثل دوربین ،لنزهای تلسکوپ ، چیپ ست ها و غیره که تو این مقاله بهش پرداخته نشد ، شرکت بسیار دوست داشتنی هم هست

        • Samul گفت:

          ما چیزی نگفتیم که
          مایکل جکسون که مال سالها پیشه و منظورم اینه توسط هیچکسی تایید نشده
          البته من از شیوه برده داری در استودیو های کره ای میدونم حالا نمیدونم ژاپن هم اینطوریه یا نه
          چون چیز هایی که گفتی تقریبا تو کره هست تا ژاپن

        • Layman گفت:

          همه شرکت ها
          با تاکید میگم، همه شرکت ها، اندازه سونی شیطانی ان. از اون گنده شون مایکروسافت گرفته تا سوپری سر کوچه ما.

    • Omidsoltani7 گفت:

      یاد برنامه شوک افتادم

    • حق نگو و برگرد به شادxD

    • Amir Naderi گفت:

      بعله واقعا چقدر شیطان پرستن مدیرای سونی
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      فشاری هم شان لیدن بود آره؟ خوب شد نمردیم و فشاری رو فهمیدیم😄

      • آقا امیر عزیز ، هر کسی یه عقیده و نظری داره ، من هنوزم میگم شاون لیدن شبیه فن های فشاری صحبت کرده ، چه نظرش در مورد گیم پس و چه نظر جدیدش که در مورد اومدن بازی های ps روی پی سی داده شده بود ….

        در ضمن حرف من رو قبول نکن ، من یک فن مایکروسافت ، یک فن بوی مایکروسافت هستم ، …. بورو خودت تحقیق کن …. نخواستی هم نکن ،.. بیا و زیر کامنتم نظر بده و دیسلایکت رو بزن و بورو

    • Dhdh گفت:

      حرفت درسته و واقعا قراردادهای برده دارانه با آرتیست‌ها میبندن ولی ایجا جاش نبود این رو بیان کنید. فکر میکنن به قصد کنسول وار این رو بیان کردید.

      • عزیز جاش دقیقا همینجاست دیگه ، کجا از بخش موزیک سونی تعریف میکنن و به عنوان یک حرکت خوب ازش یاد میکنن ، …. یارو تو گروههای کره ایی بوده که با سونی موزیک قرارداد داشتن ، بعد از اتمام قرارداد عملا با منی که هیچ پولی ندارم یکی بوده 😆 باید بدونیم که سونی موزیک چجوری داره پول در میاره ، دقیقا از راههای کثیف ….

        ولی برعکسش رو هم میگم ، سونی بخش گیمش ، یعنی جزء زحمتکش ترین بخش های پولساز سونی هستن ، یا قسمتهای تی وی و محصولات صوتی و تصویریش …..

        چیزی که میدونم رو گفتم ….

        • Dhdh گفت:

          کامیلا کبیو هم با اپیک میوزیک و سایکو میوزیک قرارداد بسته ‌که هردو زیرمجموعه سونی میوزیک هستن.
          یه بار ازش پرسیدن توصیه‌ات به تازه کار های دنیای موسیقی چیه؟ با ناراحتی گفت “حتما قراردادشون رو کامل بخونن و بعد امضا کنن!”
          من خودم xbox رو دویت دارم ولی ایا باید مایکروسافت رو هم دوست داشته باشم؟ آیا باید به جنایات بیل گیتس در هند تو زمینه میکروبیولوژی سرپوش بزارم؟ قطعا خیر.

    • Star1 گفت:

      این خواننده ها زیاد پول مفت به جیب میزنن – تیغ زدنشون حلاله

    • Tang Hao گفت:

      البته امیر مایکل جکسون گفته بود Tommy Mottola شیطانه
      و
      https://truemichaeljackson.webnode.cz/speeches/speech-against-sony/
      اینم لینک برای صحبت هاش ضد سونی و اون جوری هم که گفتی نبود
      و در کل بخش موزیک سونی حواشی خیلی زیادی داره و نمیشه این رو نادیده گرفت مثلا شکایت کشا
      و بیشتر این حواشی به خاطر رده بالا هاشونه
      این که خودشون رو به خاطر سونی به دیوونگی زدن رو واقعا جایی نشنیده بودم اگه یه لینکی، مصاحبه ای، پادکستی چیزی داری میفرستی؟
      و این که درباره قرارداد ها خوب راستش کل صنعت موسیقی همین شکلیه و برای آرتیست ها داشتن یه ایجنت خوب واقعا تو این دوره زمونه لازمه

      • تامی شوهر ماریا کری بود و اون زمان مدیر بخش موزیک سونی بود …. تحقیق کنین خیلی راحت میشه فهمید … در ضمن تامی برای سونی کار میکرد و در جهت سیاست های بخش موزیک سونی قدم برمیداشت ……
        بریتنی اسپیرز خودش رو به دیوونگی زده بود یک دوران تا از دست قراردادش با سونی خلاص بشه ،،،، اینم تحقیق کنین ، لینک ندارم چون خبرش رو مدتها پیش خونده بودم و موثق بوده …. در مورد اینکه الان چیکار میکنن ، مطمئن باشین الانم همون کار رو میکنن ، عضو مستئفی یکی از گروههای پرطرفدار کره ایی اطلاعات زیادی رو از بندهای قراردادش با سونی فاش کرده بود که دقیقا مثل برده داری بود …. من صرفا با بخش موزیک سونی حال نمیکنم به خاطر همین حواشی که البته صحتم دارن ….
        شما بورو عکسها و چیزهایی که از خوانندگان معترض به قراردادها دقیقا بعد از اعتراضشون فاش شده ، دقت کن کاملا به منظورم پی میبری ….

        این چیزی بود که گفتم و به دور از هرگونه جانب دارانه صحبت کردن گفتم ، اونایی که شک دارن تحقیق کنن اگر دروغ بود حرفام من بعد به کامنتم نگاه هم نکنن….
        حالا بعضیا میگن فلانو ، بچه بیا پائینو 😆 از این حرفها …
        من حتی اگر شرکت محبوبم که مایکروسافت هست اشتباهی کاری بکنه ، و خبرش بیاد قطعا واکنش منفی رو نشون میدم ، سرپوش نمیذارم ،….

        • آرتین گفت:

          بچه بیا بالا سرمون درد نگرفت

    • MS GAMER گفت:

      والا اینجور که من شنیدم بعضی ازخواننده هاجدیدن از شرکت های نشر دیگه فرار میکنن پناه میارن به سونی

    • آرتین گفت:

      وات د…⁦(+_+)⁩

  • Dragon گفت:

    جریان مایکروسافت و سونی شبیه جریان عربستان و ایران تو فناوری نظامیه..
    میگن ایران خودش تسلیحاتش رو میسازه ولی عربستان تسلیحات مورد نیازش رو از غرب میخره!

    اگه مایکروسافت خودش هنر به خرج نده و سازنده ی بهترین بازیها نشه فکر نکنم خرید شرکتهای بازیسازی بزرگ هم کمک چندانی بکنه

    • ALOY گفت:

      پس این خریدا چی بودن دقیقا😅
      بازی کوجیما و بازی های اسکوئر چین؟ فوراسپوکن و فاینال فانتزی از کجا میان انحصاری سونی میشن؟ دث استرندینگ چی؟
      دث لوپ و گوست وایر که مال بتسداس چرا انحصاری سونی هستن؟
      بلادبورن چرا انحصاری سونیه؟
      اسپایدی چطوری انحصاری پی اس شد؟
      اینارو خودش ساخت؟ نکنه ارکین و تانگو و اسکوئر و فرام سافتور و کوجیما گوجه ان😐

      ده ساله مایکرو رو هیت میدید که هیچی بلد نیست و فلان و بهمان. الان جواب میده برات فشاری شدی.
      کسی که پولش کلانه میخره😅

      هنر مایکروسافت به خرج بده نده؟😐
      تمامی استدیو های مایکرو ایپی جدید میسازن در کنار ایپی قبلیشون
      نام ببرم؟ نامم ببرم خیلی زیاد میشه جا نمیشه
      همینکه مایکرو به بتسدا و نینجا تئوری و ابسیدین و پلی گراند و inxile کمک مالی عالی میکنه کافیه. خود استدیو ها هم به شدت راضین

      • T800 گفت:

        داداش چرا خودتو الکی اذیت میکنی جوابشو میدی؟

        همین که اومده استراتژی غول های فناوری رو به خرید فروش تجهیزات نظامی ربط داده بدون حالش خیلی خرابه 🤣

        • Black Knight گفت:

          پلی گراند جان
          هیتر فشاری که تا وقتی اسم پلی استیشن و خبر هاش میاد سریع دیس میدی و میسوزی و از ترول هایی مثل این دفاع میکنی یکم بهتر باش باور کن خیلی ضایع داری ازش دفاع میکنی 😉

          • ALOY گفت:

            نه تو که با اون الی میای قشنگ ادای منطقیارو درمیاری ولی با این تند تند کامنت میذاری
            خیلیییی زرنگی خیلی. یکیتونم لیست مینویسه یکی میگه مایگرو عربستانه یکی میگه فلانه بهمانه😐
            از همینا فشاری بودنتون معلومه😉

            • Ali984 گفت:

              دوستان این مولتی اکانت Ahmad هست که اسمشو عوض کرده. این کامنتاشم از اثرات بن شدن بقیه اکانتاشه. زیاد توجه نکنید. جرات نداره با اکانت اصلیش بیاد این مضخرفات رو بنویسه. چند وقت دیگه خسته میشه میره پای درس و مشقش.

          • T800 گفت:

            اتزیو حنای تو پیش سونی فنا هم دیگه رنگی نداره
            پس بهتره ساکت باشی و حرف از ترول و فن بازی نزنی 😉

            • Black Knight گفت:

              همین کم مونده تو برا من از این لفظ های بزرگ سالانه استفاده کنی 😂

      • Omidsoltani7 گفت:

        انقدر فشار برای چیه
        به جا کریتوس ، حداقل یه مسترچیفی‌ یا مارکوسی بزار که کامنتو پروفایل در تضاد نباشه
        اول خودت باش بعد دفاع کن

        • T800 گفت:

          شما اگه مثلا بی طرف و منطقی بودی اول به Dragon ریپلای میزدی
          خوشم میاد شما منطق نما ها خودتونو خوب وا میدید 🤣
          حالا کاش حرفش حق نباشه یا سونی رو ترول کرده باشه
          بنده خدا که حقیقت رو گفته
          سونی تو نسل 8 حدود بالای 1000 تا انحصاری داشت نکنه همشو استدیو های فرست پارتی خودش ساختن؟

          • Black Knight گفت:

            خودت همین الان داری از این ترول دفاع میکنی بعد به ما میگی 🤣
            “سونی تو نسل ۸ حدود بالای ۱۰۰۰ تا انحصاری داشت نکنه همشو استدیو های فرست پارتی خودش ساختن ؟”
            منظورت از انحصاری ، انحصاری زمان و سکند پارتیه ؟ 😁
            خب عزیزم اینو که خود مایکروسافت تو نسل 7 هم داشت با انحصاری کردن DLC های GTA IV و BioShock 1 و کلی بازی دیگه 😂
            رسما کامنتت یه خودزنی محض بود 🤣

          • Ali984 گفت:

            سونی در نسل هشت 57 بازی انحصاری داشت که از این تعداد 49 تاش کاملا با بودجه سونی ساخته شده و حدود 41 تاش توسط استودیوهای فرست پارتی ساخته شدن. یعنی 86 درصد انحصاری ها با بودجه سونی ، و 72 درصدشون توسط استودیوهای فرست پارتی ساخته شدن.

            • ALOY گفت:

              😂😂😂 یه عددی از خودت مینویسی معلوم نیست از کجا اوردی
              همین نسل که ارکین و تانگو و کوجیما از دست سونی دربیاد میبینی چقدر ایپیش کم شده
              جالب اینجاست بلادبورن هم رو بلوپوینت میسازه

            • T800 گفت:

              سونی تو نسل 8 فقط حدود 120 تا انحصاری ژاپنی داشت
              این رقم برای نینتندو سوییچ 290 تا ست

            • Tang Hao گفت:

              کاری با این فشاریا و کامنتاشون ندارم ولی سونی خیلی بیشتر از این انحصاری داشت
              و وقتی درباره انحصار صحبت می کنیم فقط منظورمون بازی های AAA نیستن
              از لیست نوشتن هم خوشت میاد (منم خوندنش رو دوست دارم) این سایت شاید برات جالب باشه
              https://www.gematsu.com/exclusives/
              نسل جدیدش به روز نیست ولی باز اطلاعات خوبی داره

          • ALOY گفت:

            ول کن اینجا زیر پست سونیه قبول نمیکنن
            به زودی که نتیجه های ۲۰۲۲ به دستمون میرسه جواب میگیرن😉

            • آرتین گفت:

              راستی کریتوس جان من چندجا دیدم از ایکس باکس طرفداری میکنی اگه اکس فنی پس چرا کریتوس
              برام سواله؟⁦^_^⁩

        • ALOY گفت:

          نه عزیزم من مثل تو نیستم عکی خودمو بذارم و زیر پوستی ترول کنم🤭
          و به کامنت اول پاسخ بدم که کامنتم اول توی چشم باشه😉

      • Tang Hao گفت:

        حرفت یه جاهاییش حق بود و دروغ هم نمیگی ولی هدفت حق نبود 😂

    • T800 گفت:

      خیلی شادی خداوکیلی
      چی میزنی بگو ما هم مصرف کنیم؟
      ایران و عربستان؟ 😐
      تجهیزات نظامی؟ 😒
      صنعت گیم؟ 😲
      گودرز و شقایق؟ 🤣

      • Dragon گفت:

        خخخخخ
        وای مردم از خنده!

    • Star1 گفت:

      بریم تو بخش خودرو – ایران پراید منتاژ میکنه و افتخار میکنه تولید ملی داره ولی عربستانی ها چند ساله بهترین های تویوتا و هیوندای رو سوار میشن و دیگه نیاز نیست به اختلاف کیفیت فاحشش اشاره کنم

    • Dragon گفت:

      ای وای بر من!!!
      آقا من یچیزی گفتم نمیدونستم انفجار اتمی رخ میده..
      از همه پوزش میخوام
      بسیار شرمنده ی همتونم..

      منظور اصلیم این بود انحصاری های سونی بیشتر از مایکروسافت هست..
      همون انحصاریهاییکه خود خودش میسازه نه اونهاییکه دیگر استدیوها براش میسازن

      بازم شرمنده دوستان..

    • آرتین گفت:

      حالا ایران قوی تره یا عربستان⁦:-$⁩

  • Samul گفت:

    بعضیا فکر میکنن سونی یه شرکت کوچیکه که فقط از پلی استیشن تشکیل شده در حالی که یه غول فناوری هستش که کلی زیر شاخه های بزرگ و پراکنده در سراسر جهان داره

    • تو سال ۲۰۱۷ یا اگه اشتباه نکنم سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ بود که سونی اعلام کرده بود ۷۲ درصد کل سودش از بخش پلی استیشن هست

      • Black Knight گفت:

        عزیزم اون به نسبت سود آوری بود الان بخش سینما و جاهای دیگه سونی خیلی قوی تر شدن در ضمن صنعت گیم به طور کلی از بقیه صنعت ها پر درآمد تره هر کاری هم بکنی آخر سر درآمدت از اون بیشتره این هیچ ربطی به اینکه بقیه بخش هاش زیاد سود ده نبودن نداره

        • نمیتونی اینو انکار کنی که بقیه بخش های سونی عملا نسبت به پلی استیشن وضعیت خوبی ندارن – الان لپ تاپ‌های Vaio برای چی توقف تولید شد؟ بخش اکسپریا رو چرا کوچیک کرد و کارخونه ش توی شنزن چین رو بست؟ اینا رو اینجا نمیان بگن به شما – جوابش واضحه ، چون خیلی سود نمی دادن اون بخش ها

          • Black Knight گفت:

            چی رو انکار کنم ؟ 😂
            اینکه صنعت گیم درآمدش از مجموع صنعت های فیلم و سریال و موسیقی بیشتره ؟ 😂
            خوبه آقای کریمی هم حرفمو تایید کرد باز شما هیترا از رو نمیرید 😂

        • ALFAR3D گفت:

          اینکه میگی صنعت گیم از بقیه صنعت ها پردرامد تر قشنگ سطح اطلاعاتو مشخص میکنه حداقل یه نگاه به دخل و خرج بخش سینمایی بکن ببین یه فیلمی مثل اسپایدر من چقدر هزینه ساختشه چقدر فروش داره…

          • اتفاقا درست گفت. صنعت گیمینگ از مجموع صنعت موسیقی + سینما بیشتر درآمد داره.
            https://www.cyens.org.cy/en-gb/media/blog/blog-posts/july-2020/the-gaming-industry-is-bigger-than-the-movie-and-m/
            چند سالی میشه این اتفاق افتاده و تا سال 2022 به صورت تصاعدی بالاتر هم میره.
            یه مقایسه دیگه هم وجود داره. صنعت بازی‌های ویدیویی از مجموع (Combine) بازی‌های ورزشی آمریکای شمالی + صنعت سینما بیشتر درآمد داره.
            https://www.marketwatch.com/story/videogames-are-a-bigger-industry-than-sports-and-movies-combined-thanks-to-the-pandemic-11608654990
            پندمیک بیش از هر چیزی به این موضوع کمک کرده و هر روز هم داره اوضاع به نفع صنعت گیم پیش میره. اصلا دلیل سرمایه‌گذاری های شدید شرکت‌ها همینه. در سال گذشته کلی شرکت که اصلا هیچ ربطی به گیمینگ ندارن روی شرکت های مختلف سرمایه گذاری کردن به طور مثال یه شرکت بیمه چند ماه پیش داخل ویرتوس گیمینگ 150 میلیون دلار سرمایه وارد کرد.

            گیمینگ خیلی گسترده تر از سینما هستش. بازی های ایندی ریز و درشت با فروش های مختلف، بازی‌های AAA عناوین وی آر بازی های موبایل همگی دست به دست هم میدن و سرگرمی‌های دیگه رو کله پا میکنن به راحتی. به شدت عادیه که گیمینگ درآمد بیشتری به همراه داشته باشه. مخصوصا در عصر جدید.

            • ALFAR3D گفت:

              عجب البته که بازی های ابر قهرمانی مثل اسپایدی هم کمک کردن به این موضوع انگار…

              • Black Knight گفت:

                خوشم اومد آقای کریمی خوب جوابتو داد 😂
                کاملا مشخصه کی سطح اطلاعات پایینی داره 🤣🤣🤣🤣

                • ALFAR3D گفت:

                  مشخصا شما یه چی پروندی و میدونم اطلاع نداشتی لازم نیست برگردی اینو به من بگی…

  • Wounds گفت:

    کاش لینک سود ۲۴ میلیارد دلاری پلی استیشن هم قرار می دادید تا شاید اون تصورات گدا مانندی که یک عده از این کمپانی بزرگ دارند برطرف بشه….اگر در لیست خرید پلی استیشن fromsoftware باشه جنگ به معنای واقعی اتفاق می افته که من امیدوارم همچین اسمی در لیست پلی استیشن باشه هیچ شرکتی به اندازه پلی استیشن نمی تونه به رشد fromsoftware کمک کنه

    • Samul گفت:

      نه اینطوری بازی هاش بیشتر هیت میشن همینقدر بسه
      ممکنه به فروش هم لطمه بزنه

    • Omidsoltani7 گفت:

      فرام‌سافتور خودش زیر مجموعه کادوکاوا هستش
      درسته که سونی چند درصد از سهام شرکت مادرو خریده اما این تمام ماجرا نیستش
      کادوکاوا خودش یه کمپانی انیمه ساز به شدت بزرگ هستش و از قدرت فرام‌سافتور خبر داره

      • Black Knight گفت:

        احتمال خریداری کادوکاوا بالاست چون سونی هنوز به دنبال قوی تر کردن بخش انیمه خودشه و از اونطرف هم بخشی از سهامش رو خرید که برای همکاری های بیشتر بود از اونطرف هم شایعه بازی جدید فرام سافتور که انحصاری سونیه به گوش میرسه به نظرم احتمال اینکه کادوکاوا در آینده به سونی ملحق بشه هست

      • MahyarMsm گفت:

        خیلی ها میگن سونی میخواد کادوکاوا رو بخره و فرام رو بفرسته سمت پلی استیشن!!! البته هیچ منبع خاص و شخص خاصی این حرفو نزده
        کادوکاوا یکی از غول های انیمه اس
        احتمالش هست که این اتفاق بی افته
        میگن سونی کادوکاوا رو زیر نظر داره و حتی قرارداد هایی باهاشون بسته و کار هایی کرده که کسی سمتشون نره

    • فرام سافتور به تنهایی که فکر نکنم اما کل کادوکاوا رو احتمالش هست بخره.

      • Wounds گفت:

        اتفاقا احتمال خریدش به صورت انفرادی خیلی زیاد در گزارش مالی که کادوکاوا در مارس منتشر کرد اشاره ای خاصی به درآمد حاصل از بخش بازی های ویدیو ای نداشتن یعنی شرکت متکی به این بخش نیست و از اونجایی که بجز dark souls بقیه ای پی ها در اختیار ناشر هاس میشه با قیمت خیلی پایین مثلا در حد ۷۰ میلیون دلار این استودیو تصاحب کرد

  • Mehdiip گفت:

    ممنون بابت مقاله

  • ShinjiMikami گفت:

    خریدای سونی هوسمارک و فایراسپرایت و بلوپوینت هستن

    هوسمارک که فکر کنم ۸۰ نفره و همین ۲۰۲۱ ریترنالش رو منتشر کرد حالا بازی بعدیش ببینیم کی میاد
    .
    بعدی بلوپوینته که ۷۰ نفره و اکثرا رو ریمیکا کار میکنه و میگن رو ریمستر بلادبورن کار میکنه با یه ایپی aaa جدید که تازه شروع کردنش، اونم باید ببینیم کی میاد.
    .
    اخریم فایراسپرایته که ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفره که میگن رو دو ایپی که یکیش انلاینه و تازه ساختش شروع شده و یکیشم ماجراجوییه و سه سال از ساختش گذشته.
    بنظرم در همین ۲۰۲۳ عنوان aaa فایراسپرایت رو خواهیم دید.
    این واقعا هیجان انگیزه چون فایراسپرایت رو هیچکسی نمیشناخت
    .
    بنظر من که فعلا سونی دست نگه میداره و بعدنا باز شروع میکنه به خرید، مثلا میتونه فرام سافتور رو بخره یا اگه پولش برسه اسکوئر انیکس گزینه ی خوبیه برای سونی.
    .
    فقط به کپکام دست نزنن بهتره😂 البته کپکامم تاکید کرده که رو پیسی بیشتر تمرکز میکنه در اینده. پس جای نگرانی وجود نداره

    • Omidsoltani7 گفت:

      امیدوارم هیچ‌وقت سونی ناشر نخره
      نه اسکوئرانیکس نه کپکام
      چون داره بخاطر دو تا استدیو یا دو تا آیپی ، چهار تا استدیو متوسط و دو تا آیپی که به کارش نمیادو میخره و به نظرم الکی پول خرج کردنه
      من همین استراتژیو خیلی بیشتر میپسندم
      مثلا کوجیماپروداکشنو بخره
      مثلا رمدی بخره
      مثلا فرام‌سافتور بخره
      اینجوری هم هزینه‌ای که داره میکنه خیلی کمتره هم میدونه دقیقا چه استدیویی توو چه ژانریو میخره
      ناشر خریدن یکم توازنو بهم میزنه

      • ALOY گفت:

        اره خب بازیای قدیم فرام و رمدی و … اصلا واسه پیسی و ایکس باکس نیومده😂 اگه بخره انحصاری کنه مشکلی نیست.
        فقط ناشر نخره چون خریدش مثل بتسدا میشه و دیگه نمیتونید حمله و ترول کنید

        • Black Knight گفت:

          من بیشتر نگران اینم سونی ناشر بخره تو از شدت فشار و دمیج کنترل سکته کنی 🤣

        • Omidsoltani7 گفت:

          جواب ندادی
          انگار مد شده بعضی کاربرا از بازی که بیشتر از همه سوزندتشون عکسو اسم میزارن تا تابلو تر هیت کنن
          ولی من جوابتو میدم
          رمدی فرام‌سافتورم برای مایکرو
          تو فقط آروم باش
          بتسدا هم همه‌ی عناوینش انحصاری
          فقط آروم باش
          کشتی خودتو با بتسدا
          یکم وجود داشته باش
          از ۳۴۳ از کوالیشن از ترن۱۰
          از اینا بگو
          یکم پز اینارو بده

        • sam snake 47 گفت:

          الان دلت به چی خوشه؟ که بتسدا خریده؟ الان چی گیر تو میاد؟ چندتا بازی نسل نهمی بازی کردی از مایکرو؟ حداقل سونی چدنا بازی داده به طرفداراش. واقعا دل خجسته ای داری

    • Black Knight گفت:

      کپکاپ عملا تمامی بازی هاش مارکتینگشون با سونین پلتفرم اصلی تمامی بازی هاش هم پلی استیشن هستن خودشون هم تو بیانیه رسمیشون گفتن از این به بعد قراره 50 درصد هم تمرکز بکنیم رو پلتفرم PC حتی خبرش هم همینجا هست هیچوقت نگفتن با بقیه شرکت ها مثل سونی قطع رابطه میکنیم حالا بماند همین نسخه های اولیه رزیدنت ایول انحصاری سونی بودن
      البته من کلا منظورم از این حرف چیز دیگه ای هستش

      • Black Knight گفت:

        البته پلتفرم اصلیشون پلی استیشن هستش رو اشتباه گفتم ولی روی پلی استیشن مانور زیادی میدن این رو میشه تو اویل 8 دید

  • MAX PAYNE گفت:

    منو کی میخره😏

    • Mateus_bk گفت:

      شما جات پیش رفیقاته 😉 شما ۳ تا رفیق ۳۰ ساله داری
      .
      یه رفیقت طراح ارشد پلی استیشن و رئیس نرم افزار کل پلی استیشنه
      .
      یه رفیقت رئیس Playstation indies عه
      .
      یه رفیقت رئیس کل استودیو های پلی استیشنه
      .
      یه استودیو ارتباطی هم توی آمستردام و بغل دست گوریلا تاسیس کردی

    • ASHEN ONE گفت:

      تو برو Aboanded بساز بچه پررو🤣
      هنوز پروژه ات هم درست معرفی نکردی 🤣

  • Star1 گفت:

    سونی زمانی بزرگترین تولیدکننده وسایل الکترونیکی و بزرگترین تولیدکننده تلویزیون در دنیا بود Howard Stringer انگلیسی تنها مدیرعامل غیرژاپنی سونی که سال 2005 به ریاست سونی رسید و تا سال 2012 در این سمت بود این کمپانی رو به فنا داد و تا مدت زیادی تو ضرر دهی بود – البته کازوئو هیرای سال 2012 جایگزینش شد و اوضاعو درست کرد ولی هیچوقت سونی به شکوه گذشته نرسید.
    اگر این مشکلات و مدیریت فاجعه پیش نیومده بود الان سونی هم یه ابر کمپانی بالای هزار میلیاردی و شبیه مایکروسافت و اپل میبود.

    • اگر و مگر رو ول کن الان سونی نحوه انتخاب مدیر رو زمان کارو هیرای افسانه ای عوض کرد و مثلا مدیر عامل کنونی سونی یعنی آقای کنچیرو یوشیدا ایشان از دوستان ۳۵ ساله و مدیر کل مالی سونی در عهد مدیریت کازو هیرای بود به خاطر همین سیاست های مالی و خرید و توسعه و سرمایه گذاری رشد وسیعی داشته

    • T800 گفت:

      مایکروسافت هم استیو بالمر اومد گند زد به همه چی
      وگرنه الان مایکروسافت یکه تازه فناوری بود نه اپل

      • Star1 گفت:

        دقیقا
        استیو بالمر اشتباه زیاد داشت و ورود دیر هنگامش به بخش موبایل و عدم حمایت از بخش ایکس باکس باعث شد اوضاع خوب پیش نره البته نقشش تو موفقیت ویندوز 7 و عرضه محصولات موفق سری سرفیس قابل چشم پوشی نیست

      • Layman گفت:

        اونقدام بد نبود بالمر.
        بالمر خیلی کارا کرد که الان ثمره ش داره دیده میشه.
        مهمترینشونم همین cloud بیزنس مایکروسافته.

      • ALFAR3D گفت:

        اتفاقا بالمر قویترین مدیر مایکی بود خیلی هم ریسک پذیر بود برعکس نادلا که ماحافظه کارانه کار میکنه اشتباهات خودشو داشت ولی ریسک پذیر تر و تهاجمی تر بود…

  • Axel.7 گفت:

    امیدوارم سونی به زودی یه ناشر بزرگ مثل اسکوئرانیکس رو به جمع استودیو هاش اضافه کنه چرا که این دو غول بازیسازی همه جوره باهم تعامل و همگرایی فوق العاده ای دارن .شاید درآینده اخباری مبنی بر پیوستن این استودیو به سونی بشنویم

    • Star1 گفت:

      عمرا چنین خرید هایی انجام بشه – سونی تو تاریخش بیش از 5 میلیارد دلار برا یه خرید هزینه نکرده و غیر از اون سونی رو سود بخش پلی استیشن حساب کرده قرار نیست یه پولی هم از جیبش بزاره و هزینه کردش بیشتر بشه

      • Black Knight گفت:

        خوشم میاد تنها کسی هم که اینطور کاکنت هارو لایک میکنه هیتر فشاری اعظم پلی گرانده 🤣🤣🤣

        • Dhdh گفت:

          البته خود شما هم خیلی جالبی. تا یکی میگه مایکروسافت ممکنه فلان ناشر رو بخره سریع ریپلا میکنی و از عباراتی مثل “توهمی”، “فن بوی” و… استفاده میکنی و میگی همچین چیزی غیرممکنه و دیگه هیچ نشاری نباید خریده بشه و… ولی الان اینجا چندنفر گفتن سونی اسکوئرانیکس و کپکام رو میخره ولی طاهرا با این موضوع مشکلی نداری.
          راستی‌مگه نمیگفتی اگه مایکروسافت بازم نشار بخره کنیته صدانحصار جلوش رو میگیره؟ پس چرا حلوی سونی رو تو زمینه موسیقی و انیمه نگرفتن؟

          • Black Knight گفت:

            آره ریپلای میزنم ولی ریپلای هام و دیس هام با اونی که ایشون میده زمین تا آسمون فرق میکنه من سر اینکه بازی های مولتی انحصاری نشن این کارو میکنم ولی ایشون از شدت فشار کاش این هم دقت میکردی بهش 😉

      • Black Knight گفت:

        پسرم سونی تو همین 2021 تو بخش های مختلف خودش سر جمع نزدیک به 4 میلیارد دلار خرید داشته و تایید کرده به خرید های بیشتر بخصوص تو گیم ادامه میدیم بعد میگی نمیتونه
        اگه نمیتونست که مدیر بخش سینمای سونی همچین سخنرانی جنجالی درباره آینده بخش گیمینگ سونی نمیکرد 😊

        • Omid_Fsh گفت:

          شما هم کشتی مارو هر جا میریم اینو نوشتی اون نزدیک به 4 میلیاردی که هر روز میگی کل خریدای سونی بوده ما هم نمیگیم توانایی نداره ولی در مقایسه با شرکتی که تو یه سال فقط برای بخش گیمینگش 7.5 میلیارد خرید انجام داده توانایی کمتری داره(نمیگم نمیتونه ناشر بخره منظورم اینه که بودجه محدود تری داره و باید هوشمندانه استفاده کنه که نتیجش بنظره خودم میشه رشد ارگانیکی که الان میبینیم و خرید استودیو به صورت هدفمند)

          • Black Knight گفت:

            شما ها کشتید مارو از بس جار زدید سونی نمیتونه خرید بزرگ داشته باشه !
            چه خوشتون بیاد چه نیاد خرید های سونی تهاجمی تر از قبله اینو آقای کریمی هم گفتن حالا هی ادامه بدید

      • Axel.7 گفت:

        حقیقتا مایکروسافت هم تا قبل از زنیمکس مدیا سابقه خریدهای اینچنینی در حوزه رو گیم نداشت ،چه شما خوشت بیاد چه خوشت نیاد سونی درحال حاضر پتانسیل خریدهای اینچنینی رو داره و در صورت لزوم
        دست به چنین اقداماتی میزنه، (اینو با توجه به سودآوری ۲۴ میلیارد دلاری سونی در سال اخیر عرض میکنم).

    • اسکوئر انیکس بخش بازی های موبایلی قدرتمندی داره و ای پی هاش هم بی نظیره ولی واقعا به خرجش نمی ارزه . کپکام گزینه منطقی تری هست قیمتش هم به مراتب کمتره

      • Mateus_bk گفت:

        اسکوئر انیکس = ۶.۲ میلیارد دلار
        کپکام = ~۶ میلیارد دلار
        .
        تفاوت چندانی ندارن

        • ASHEN ONE گفت:

          با این تفاوت که کپکام مایل به فروش نیست.
          ولی اسکوئر انیکس ممکنه

      • Axel.7 گفت:

        سونی و اسکوئرانیکس در طی سالیان اخیر به صورت مشترک روی عناوین پرشمار و پر سودی سرمایه گذاری کردن واز این نظر تعداد همکاری های این دو ناشر با هم پر شمار و البته موفقیت امیز بوده ، نمونه اش فاینال فانتزی ریمیک که انحصاری زمانی بود و کاندید بازی سال شد ، علاوه بر اون فور اسپوکن و یه نسخه جدید از فاینال فانتزی جزو عناوین انحصاری زمانی سونی از سمت اسکوئر انیکس تو نسل ۹ (البته تا به اینجای کار) خواهد بود.
        در مجموع همین حالا هم اسکوئر انیکس خیلی خوب محتوای انحصاری رو کنسول های سونی ارائه میکنه تجربه هم ثابت کرده که سونی استودیو هایی رو به جمع خانواده اش اضافه میکنه که قبل تر سابقه همکاریهای موفقیت امیز با اون مجموعه رو داشته باشه (مثل اینسامنیاک یا هوسمارک )
        و اما در رابطه با کپکام هم به زعم من پیوستنش به خانواده سونی خیلی خیلی بعیده چون هیچ وقت من شخصا شاهد سیگنال مثبتی در این رابطه نبودم.
        گرچه همکاری کپکام و سونی هم میتونه بسیار هیجان انگیز و جالب باشه.

  • Gamer 207 گفت:

    یکی از بهترین مقاله ها بود که نوشتید و درست کردید
    به نظرم سونی یک خرید نسبتا بزرگ داره و ممکنه بزودی رونمایی کنه

  • Ali984 گفت:

    استودیوهای فعلی پلی استیشن:
    .
    Bend Studio
    سن استودیو: 28 سال
    تعداد بازی ها: 8
    میانگین نمره بازی ها: 77
    .
    Bluepoint Games
    سن استودیو: 15 سال
    تعداد بازی ها: 9
    میانگین نمره بازی ها: 85
    .
    Firesprite
    سن استودیو: 9 سال
    تعداد بازی ها: 1
    .
    Guerrilla Games
    سن استودیو: 21 سال
    تعداد بازی ها: 7
    میانگین نمره بازی ها: 77
    .
    Housemarque
    سن استودیو: 26 سال
    تعداد بازی ها: 13
    میانگین نمره بازی ها: 79
    .
    Insomniac Games
    سن استودیو: 27 سال
    تعداد بازی ها: 21
    میانگین نمره بازی ها: 81
    .
    London Studio
    سن استودیو: 19 سال
    تعداد بازی ها: 29
    میانگین نمره بازی ها: 68
    .
    Media Molecule
    سن استودیو: 15 سال
    تعداد بازی ها: 7
    میانگین نمره بازی ها: 83
    .
    Naughty Dog
    سن استودیو: 37 سال
    تعداد بازی ها: 13 (از سال ۱۹۹۸ به بعد)
    میانگین نمره بازی ها: 89
    .
    Nixxes Software
    سن استودیو: 22 سال
    .
    Pixelopus
    سن استودیو: 7 سال
    تعداد بازی ها: 2
    .
    Polyphony Digital
    سن استودیو: 23 سال
    تعداد بازی ها: 9
    میانگین نمره بازی ها: 85
    .
    San Diego Studio
    سن استودیو: 20 سال
    تعداد بازی ها: 19
    میانگین نمره بازی ها: 79
    .
    Santa Monica Studio
    سن استودیو: 22 سال
    تعداد بازی ها: 6
    میانگین نمره بازی ها: 88
    .
    Sucker Punch Productions
    سن استودیو: 24 سال
    تعداد بازی ها: 9
    میانگین نمره بازی ها: 82
    .
    Team Asobi
    سن استودیو: 1 سال!
    تعداد بازی ها: 1
    .
    XDev
    سن استودیو: 21 سال
    .
    آمار:
    بهترین استودیو: Naughty Dog با میانگین نمره 89
    باقدمت ترین استودیو: Naughty Dog با 37 سال سن
    پرافتخارترین استودیو: Naughty Dog با 4 بیگ وینر

    • ALOY گفت:

      جمعا ۱۵ تا استدیو داره. 😐
      آسوبی و xdev و pixelopus و noxxes دقیقا چین؟😐
      فایراسپرایتم ببینیم حالا چی میسازه فعلا
      بیگ وینر چیه؟ گوتیارو بگو عزیز دل😑 گوتی هم سونی فکر کنم ۳ تا فقط گرفته

      • Amir Naderi گفت:

        مایکرو چنتا گرفته؟😄

        • Ali984 گفت:

          ۰ گوتی و ۰ بیگ وینر حاصل تلاش ۲۰ ساله مایکروسافته.🙂😉

      • Ali984 گفت:

        ۱۷ استودیو داره ؛ ۲ استودیوی xdev و nixxes نقش کمکی و پورت رو دارن. آسوبی بازی Astro’s Playroom رو ساخته و pixelopus بازی concrete genie. در ضمن ، بیگ وینر اهمیت بیشتری از گوتی داره.

    • Omid_Fsh گفت:

      لیست های خوبی می نویسی جدا ولی یه جاهایی مشکل داره یا ناقصه مثلا الان من رفتم تو سایت Firesprite بیشتر یه بازی بود دو سه تا بازی vr داشتن حتی راحت میشد میانگین گرفت یا سانتا اونم تو سایتش بیشتر بازی داره میانگین بازیای Pixelopus رو ننوشتی.کلا لیسته خوبیه ولی یه سری نواقص داره

      • Ali984 گفت:

        برای میانگین گرفتن حداقل باید ۳ بازی ساخته باشن. منبع من بیشتر پروفایل استودیو در متاکریتیک هست.

  • Mateus_bk گفت:

    قبلا شنیدم ؛ سونی از ۲۰۱۹ و با اومدن هرمن هالست و جیم رایان تا الان مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار خرج خرید و آپدیت استودیو های فرست پارتی کرده
    به عنوان مثال سونی ۴۰۰ میلیون دلار به گوریلا بابت آپدیت اینجین دسیما و جا به جایی به بزرگترین استودیو آمستردام که ۵ طبقه و مجموعا ۷۳۰۰ متر مربع هست کرده
    .
    بودجه های عظیمی به تمامی استودیو ها بابت آپدیت اینجین ها و استخدام نیرو و بعضا افتتاح شعبه جدید و یا جا به جایی به استودیو بزرگتر داده شده ؛ از بین تمامی استودیو های بازی سازی سونی ؛ فقط bend studio و Pixelopus اینجین اختصاصی ندارن و این خودش نشون میده که سونی چه سرمایه گذاری های عظیمی روی استودیو هاش کرده ؛ هزینه ساخت و پشتیبانی از یه اینجین به شدت کمرشکنه ؛ طوری که EA جهان خوار با اون همه ثروت فقط از اینجین فراست بایت پشتیبانی میکنه
    .
    درمورد خرید ها ؛ جناب کریمی حرف به شدت درستی زد ؛ تمامی خرید ها تا اینجا دفاعی بوده ؛ فیسبوک به شدت دنبال اینسامنیاک بود ؛ چنین استودیو های AAA ساز و با کیفیتی در صورت رفتن به مزایده حتی تا مبلغ ۱ میلیارد دلار هم میتونن فروش برن ؛ اما سونی به سرعت با ۲۲۹ میلیون دلار اینسامنیاک رو خرید ( البته خود استودیو میخواست زیرمجموعه سونی بشه )
    از طرفی مایکرو و EA به شدت دنبال بلوپوینت بودن و فیسبوک هم جدیدا دست روی فایراسپرایت گذاشته بود
    .
    از ۲۴ میلیارد برداشته شده ؛ ۱۸ میلیارد دست پلی استیشن رو میگیره ؛ الان همه دوستان میگن باید فلان جا رو بخره اما اینجور چیزی نیست ؛ بخش اساسی این مبالغ خرج استودیو ها و تبلیغات و شاید خرید استودیو ها و شرکت ها بشه ؛ مثلا کادوکاوا ( گرچه خرید انیمه ایی محسوب میشه نه گیمینگ ! ) ؛ دلیل قرارداد اتحاد سونی هم کاملا دفاعی بود ؛ ۲ تا شرکت کله گنده انیمه ایی تو ژاپن کادوکاوا رو میخواستن ؛ سونی با این کار از خرید احتمالی کادوکاوا جلوگیری کرد تا بعدا خودش بتونه بخره که احتمالش به شدت بالاست چون کادوکاوا یکی از بزرگترین شرکتای تولید مانگا و صاحب ip انیمه در ژاپنه و سونی در صورت خرید ؛ قطب ژاپن میشه
    .
    جالبه بدونید که سونی بزرگترین ناشر موسیقی ( از ۲۰۱۹ ) و انیمه در سرتاسر جهانه ؛ هردو بخش انیمه و موسیقی هم توسط سونی موزیک هدایت میشن ( البته سونی پیکچرز هم در زمینه انیمه با سونی موزیک همکاری میکنه اما اصل کار سونی موزیکه )
    تا الان هم بیشترین خرید ها برای سونی موزیک بوده ؛ مثل خرید EMI با ۴ میلیارد دلار ( بزرگترین ناشر موسیقی در انگلستان )

    • با اون قسمت انجین ها و هزینه ها شون بشدت موافقم و احتمالا یکی از بزرگ ترین دلایل اینکه تا الان پنج یا شیش تا از استودیو های ایکس باکس به سمت آنریل انجین رفتن هم همین قضیه هزینه انجین اختصاصیه و از اونجایی که بخاطر گیم پس بازی هاش فروش آنچنان خفنی ندارن پس اون ۵ درصدی هم که اپیک می گیره رقمی نیست که مایکروسافت نگرانش باشه و در نهایت استفاده ار آنریل انجین به سودشه.

    • این موتور های بازیسازی سونی رو می‌دونی

      • اسم

    • Star1 گفت:

      EA جهان خوار😂😂
      خودتون ازش فیفا پوینت میخرین پولدارش میکنید

  • قطعا رویکرد سونی در نسل نهم بسیار متفاوت تر از نسل هشتمه و تاثیر رقبا رو میشه در رفتارهای اخیر بخش پلی استیشن مشاهده کرد و بنظر من هم سونی کم کم از اون استراتژی خرید های ارگانیکش دور میشه گرچه که هنوز هم استودیو هایی هستن که با پلی استیشن قرارداد انحصاری بستن و ممکنه بعد از عرضه بازیشون مثل هاوس مارک خریده بشن.
    معلومه سونی رویکرد جدیدی رو در پیش گرفته و این رو میشه از خرید های امسال پلی استیشن هم متوجه شد که هم در خرید مصمم تر شده و هم توانایی خرید رو داره.
    رقابت نسل نهم هربار که خبر جدیدی از دو طرف میرسه جذاب تر میشه و معلومه برای این نسل هیچکدوم به فکر بیخیال شدن نیستن و بنظرم این اولین باره که قراره توی یک نسل شاهد همچین رقابت سنگین و نفس گیری باشیم. به شخصه امیدوارم هر دو موفق بشن و همه بازی هاشون شاهکار بشن و تا آخر نسل نهم داشتن کنسول هر دو تاشون جزو واجبات بشه.

  • عجیبه که بخش Sony Holdings , اشاره نشده که صاحب بخش بانکداری و بیمه سونی است و بخش چشمگیری از سوددهی این کمپانی به این بخش تعلق داره

    • Mateus_bk گفت:

      جالبه بدونی بزرگترین سهام داران سونی هم ۳ تا بانک عظیم و ۲ تا شرکت بیمه هستن

  • Dhdh گفت:

    آقای کریمی حالا که پست مرتبط اومد یه سوال دارم ازتون.
    اسپنسر بعد خرید زنیمکس گفت روند خرید استودیوها کند نمیشه، ساتیا نادلا هم حرف‌های مشابهی زد. پس الان چه اتفاقی افتاده؟
    روند خریدها بعد از حرف اسپنسر و نادلا = 🐢

    • واکنش اسپنسر: دولوغ گفتم☺️ یا تو چه می دانی از راز های پشت پرده😈

  • Matin_kh گفت:

    تو یه فرام سافتور رو بخر ما شاهد منفجر شدن فضای مجازی هستیم 😈

  • Black Knight گفت:

    سونی بدون شک این نسل خرید های خیلی بیشتری نسبت به گذشته داره دلیلش هم خیلی سادست جدی تر شدن رقابت و ترس بر سر خرید و تصاحب استودیو توسط رقیب
    به نظرم احتمال داره از سونی شاهد یه سری خرید غیر ارگانیک باشیم ولی این خرید های غیر ارگانیک همونطور که آقای کریمی گفتن باز چیزی هستن که به سبک و سیاق سونی میخورن و سونی با یه برنامه ای میخرتشون
    اینکه روی استودیو های فرست پارتیش هم مانور بیشتری میده و داره تبدیلشون میکنه به استودیویی مثل اینسامنیاک که کم کم روی 2 تا پروژه کار کنن خیلی عالیه و باعث میشه خروجی انحصاری ها بیشتر بشه
    ولی من به شخصه منتظرم سونی یه حرکتی تو بازار بازی های RPG بزنه که به شدت دستش نسبت به رقیبش خالیه و باید این ضعف خودش رو بر طرف بکنه که شک ندارم خودش هم متوجه این موضوع شده چون بعد از خرید بتسدا خرید های سونی خیلی بیشتر شد و چند تا شایعه هم اومد که بعضی از استودیو های سونی دارن یه بازی میسازن که RPG هست که این خیلی خوبه
    از اونطرف سونی رسما تو بخش انیمه و موزیک رسما بزرگ ترین ناشر تو این صنعت هستش اگه اشتباه نکنم که همین خودش یه سود بزرگ داره برای سونی از اونطرف هم بخش فیلم و سینماش با شروع یونیورس اسپایدرمن و بقیه فیلم ها به سود خیلی خوبی رسیده که برای سونی هم خیلی راضی کننده بوده که دنباله هاشون رو تایید کرده
    بخش لوازم صوتی تصویری سونی هم که همیشه معروف بوده و جزء بهترین بخش های سونی بوده
    بخش گیمینگ هم که اصل کاری هستش همینطوری داره درآمدش بیشتر میشه
    به نظرم احتمال اینکه درآینده سونی کادوکاوا رو بخره خیلی زیاده بخصوص که بخشی از سهامش رو خریداری کرده و از اونطرف هم تو بخش گیمینگ و هم انیمه حسابی به درد سونی میخوره و رسما یه تیر و دو نشونه

  • ASHEN ONE گفت:

    مقاله بسیار عالی بود آقای کریمی👏👏👏
    امیدوارم تونسته تصور یک عده از موقعیت مالی سونی رو تغیید بده و نشون بده سونی شرکت فقیری نیست و بر عکس اتفاقا میتونه خرید ها گنده انجام بده

    • Black Knight گفت:

      داداش اونایی که بخوان بفهمن میفهمن
      به قول معروف آدمی که خواب باشه رو میشه بیدار کرد ولی آدمی که خودشو زده باشه به خوب رو نه این هم حکایت همین ها هستش

  • درود به محمد‌حسین عزیز
    بسیار لذت بردم .خسته‌نباشی🌺🌺.
    .
    .
    بازم یه عده نوب گند زدن به کامنتا😑.

    • MahyarMsm گفت:

      چیز عجیبی نیست
      عادیه🥲

      • متاسفانه عادیه😔.

  • mohsenj74 گفت:

    ممنون اقای کریمی اطلاعات مفید و تحلیل خوبی بود مخصوصا که اونجا گفتید خرید ها تا حالا تدافعی بوده موافقم و امیدوارم خرید های اینده باعث موفقیت بیشتر پلی استیشن بشه ❤ من شخصا با خرید ناشر مخالفم اما نسل ۹ نسل خرید و فروش هست چه بسا یک خرید بزرگ ببینیم و حتی یک ای پی بزرگ

  • ممنون بابت مقاله ❤❤🌹
    مقاله کامل و مفیدی بود

  • آرین گفت:

    سلام
    آدم یاد سیستم استودیوهای هالیوودی می‌افته.
    انتظار افزایش کمیت و کاهش کیفیت رو باید داشته‌باشیم، دور از ذهن نیست که تو این بخش‌ها و حتی ویدئوگیم رویکرد تجاری و سرمایه‌پرستانه رفته‌رفته همه چیز کار بشه و چیز دیگری باقی نمونه.

  • آرتین گفت:

    بچه ها دقت کردید لوگوی گیمفا دسته پلی استیشنه؟!
    دلیلش چی میتونه باشه ؟

    • Aiden pearce گفت:

      شاید دسته پیسی باشه

      • آرتین گفت:

        شاید،ولی یکم به شکلش نگاه کنید جای شوک ها و آنالوگ ها دیس لایک برای چی
        فکر میکردم کامنتم تایید نمیشه تعجب کردم واقعا،دسته ی هرچی هم باشه به نظرات اهمیت میده⁦⁦^_^⁩

  • Witcher گفت:

    سونی Crackle رو فروخت؟