چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا
چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا
چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا
چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

چرا The Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟

سعید آقابابایی
۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

وقتی که بخواهیم ردیف اول ویترین پرزرق و برق بازی‌های ویدیویی را بچینیم، یکی از قوی‌ترین نام‌ها و کاندیداها برای قرار گرفتن در برترین جایگاه‌ها، شاهکاری است به نام The Elder Scrolls V: Skyrim.

مقاله‌ی امروز ما که چهارمین قسمت از سری مقالات جدید “چرا … یک شاهکار است؟”، به بررسی دلیل این که چرا Skyrim این‌قدر تحسین می‌شود، می‌پردازد و در واقع قصد داریم به همراه شما به کند و کاو در این موضوع بپردازیم که چرا The Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟

  • یک نام پراعتبار و تثبیت‌شده

سری عناوین بسیار پرطرفدار و قدرتمند The Elder Scrolls یا “کتیبه‌ی بزرگان” در طول تاریخ، هر نوع افتخاری که تصور کنید را کسب کرده و از بازی سال شدن گرفته تا ایجاد انقلاب در سبک نقش‌آفرینی، فروش بی‌نظیر، امتیازات فوق‌العاده و … ، همه و همه در پرونده‌ی پرافتخار این سری دیده می‌شوند. فرنچایزی که برترین و قدرتمندترین سری Bethesda محسوب می‌شود.

اصلی‌ترین نقطه‌ی شروع اوج‌گیری این فرنچایز، بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion در سال ۲۰۰۶ بود که انقلابی را در سبک نقش‌آفرینی ایجاد کرد و مورد تحسین گیمرها و منتقدین قرار گرفت و متای بی‌نظیر ۹۴ را نیز به خود اختصاص داد. بعد از انتشار The Elder Scrolls IV: Oblivion و موفقیت فوق‌العاده‌ی آن، بسیاری منتظر بودند تا ببینند نسخه‌ی پنجم این سری بزرگ چگونه عمل خواهد کرد؟

خوشبختانه The Elder Scrolls V: Skyrim در سال ۲۰۱۱، تمام طرفداران و سازندگان بازی را روسفید کرده و تبدیل به یکی از برترین بازی‌های تاریخ شد تا امروز در لیست عناوینی قرار بگیرد که برایش مقاله‌ی “چرا … یک شاهکار است؟” را بنویسیم.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

وقتی یک بازی آن‌قدر شاهکار است که هیچ‌کس برایش مهم نیست که حالا ۴ تا باگ هم وجود دارند، پس آن باگ‌ها به طور کل باید دور انداخته شوند و هرگز در نمره دادن به بازی محاسبه نشوند. این قدرت اسکایریم است که توانست کاری کند منتقدین این روند را در نمره دادن به آن در پیش بگیرند.

  • داستانی که انگار یک تاریخ واقعیست و طی قرن‌ها نوشته شده است

داستان و روایت و شخصیت‌های بی‌نظیر، همیشه از المان‌های اصلی موفقیت در سری الدر اسکرولز بوده‌اند، ولی در اسکایریم کیفیت داستان‌پردازی و خلق شخصیت‌ها و … ، به سطح بالاتری ارتقا پیدا کرد و به معنای واقعی باعث می‌شد تا شما کاملا خود را درگیر در داستان ببینید و سرنوشت اژدهازاده و دنیای این بازی برای شما کاملا اهمیت پیدا می‌کرد.

صحبت از اژدهازاده یا Dragonborne شد. اصلا همین نوع خلق شخصیت اصلی در اسکایریم و حتی نام او، باعث می‌شود او در نظر گیمر چندین برابر باحال‌تر و خفن‌تر و اصطلاحا Cool‌تر جلوه کند. یک شخصیت اصلی که خون اژدهایان را دارد و نامش دواکین به معنای اژدهازاده است. چه کسی دوست ندارد کنترل چنین شخصیتی را برعهده بگیرد؟

همین نام دواکین آن‌قدر حتی در دنیای واقعی زیباست که زمان انتشار اسکایریم، تعداد زیادی پدر و مادر، نام فرزندانشان را که تازه و هم‌زمان با لانچ اسکایریم متولد شده بودند، دواکین می‌گذاشتند و بتزدا هم به آن‌ها جایزه‌ای می‌داد. وقتی خواکین داریم چرا دواکین نداشته باشیم؟!

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

 هیچ کس نمی‌گوید این بازی هرگز هیچ مشکلی ندارد و باگ ندارد و برترین گرافیک دنیا را دارد، بلکه با وجود این که برخی از مشکلات در این بازی وجود دارند، آن‌قدر کیفیت کلی آن بالاست که کلا این مشکلات ریز نادیده گرفته می‌شوند و امتیاز کامل به این بازی تعلق می‌گیرد.

شاید برخی ندانند که داستان اسکایریم در چه حد وحشتناکی گسترده و عظیم است، ولی واقعا وقتی در موردش مطالعه کنید و حجم داستان و وقایع تاریخی دنیای این سری را دریابید، آن‌وقت است که حتی باور نمی‌کنید این‌قدر داستان و پیشینه برای یک دنیای خیالی خلق شده باشد.

انگار که دارید ده‌ها جلد کتاب تاریخی مستند از تاریخ تمدن انسان‌ها که توسط تاریخ‌نویسان قهار نگارش شده است را می‌خوانید! صدها ساعت داستان بازی اصلی و ماموریت‌های جانبی به کنار؛ فقط تعداد کتاب‌ها و متن‌هایی که در اسکایریم پیدا می‌کنید و حاوی داستان و تاریخچه‌ی این دنیا هستند، آن‌قدر زیادند که از درونشان داستان ۵ تا نقش‌آفرینی جهان‌آزاد صدساعته‌ی دیگر هم می‌شود بیرون کشید!

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

داستان اسکایریم در نهایت دقت و کیفیت و عظمت نگارش شده است و هرگز نمی‌توانید در آن مواردی مثل Plot Hole و ضعف روایی و ایرادات بزرگ داستانی پیدا کنید که حتی در خیلی از بازی‌ها و فیلم‌های بزرگ نیز وجود دارند. تازه نکته‌ی مهم‌تر این است که داستان اسکایریم چندین برابر عظیم‌تر از دیگر بازی‌ها و فیلم‌هاست، ولی بسیار پیوسته و صحیح و یکپارچه نوشته شده است.

واقعا نویسندگان داستان این بازی و خالقین دنیای الدر اسکرولز، حداکثر ارزش و احترام ممکن را از نظر داستان‌پردازی و خلق شخصیت‌ها و کیفیت داستان‌سرایی برای مخاطبینشان قائل بوده‌اند و در یک کلمه باید گفت اسکایریم از نظر داستان و هر چه که به داستان مربوط است، یک شاهکار معرکه است.

بیخود نیست که اسکایریم در رقابت با غول‌های داستان‌سرایی مثل Batman: Arkham City, The Legend of Zelda: Skyward Sword, Portal 2 و Uncharted 3: Drake’s Deception، می‌تواند بازی سال شود و متای ۹۶ که فرقی با ۱۰۰ ندارد را کسب کند. بدون یک داستان شاهکار اصلا چنین چیزی حتی ممکن نیست.

داستان اسکایریم در نهایت دقت، کیفیت و عظمت نگارش شده است و هرگز نمی‌توانید در آن مواردی مثل Plot Hole و ضعف روایی و ایرادات بزرگ داستانی پیدا کنید که حتی در خیلی از بازی‌ها و فیلم‌های بزرگ نیز وجود دارند. تازه نکته‌ی مهم‌تر این است که داستان اسکایریم چندین برابر عظیم‌تر از دیگر بازی‌ها و فیلم‌هاست، ولی بسیار پیوسته، صحیح و یکپارچه نوشته شده است. داستان اسکایریم حسی تازه و نو دارد؛ انگار که دارید یک داستان جدید از تالکین را می‌خوانید، بدون این که ذره‌ای کپی کردن در کار باشد. داستان بازی بسیار پیچیدگی دارد، ولی شما را هرگز از روند روایی خود کنار نمی‌اندازد و همواره شما را همراه داستان نگه می‌دارد تا از آن منحرف نشوید. در واقع داستان طوری روایت می‌شود و پیش می‌رود که شما همیشه رشته‌ی داستانی را در دست داشته باشید و این رشته از دستتان در نرود.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

همین نوع خلق شخصیت اصلی در اسکایریم و حتی نام او، باعث می‌شود او در نظر گیمر چندین برابر باحال‌تر و خفن‌تر و اصطلاحا Cool‌تر جلوه کند. یک شخصیت اصلی که خون اژدهایان را دارد و نامش دواکین به معنای اژدهازاده است. چه کسی دوست ندارد کنترل چنین شخصیتی را برعهده بگیرد؟

  • عظمت!

یکی از دلایل جذابیت و پرمحتوا بودن بازی اسکایریم، دنیای عظیم و وسیع آن است، اما خب می‌توانید بگویید خیلی بازی‌ها هستند که دنیای عظیم دارند و خیلی هم باکیفیت نیستند. بله درست است.

نکته‌ی مهم در مورد اسکایریم این است که در دنیای عظیم و وسیعش، زندگی جریان دارد و در هر گوشه و کنارش داستانی برای شنیدن و فعالیتی برای انجام دادن وجود دارد که به هیچ وجه هم تکراری نیستند.

حتی با این که اسکایریم در زمان انتشارش هم جزو خوش‌گرافیک‌ترین بازی‌ها از نظر انیمیشن‌های چهره و کیفیت بافت‌ها نبود، ولی به قدری طراحی‌های فوق‌العاده و دنیای زنده‌ای داشت که مشکلات فنی‌اش به طور کلی از یاد می‌رفتند و هیچ‌کس حتی آن‌ها را حساب نمی‌کرد.

واقعا طراحی اژدهایان مختلف در این بازی به حدی بی‌نظیر بود که می‌شود گفت هرگز در هیچ بازی دیگری، شاهد این حد از ابهت و کیفیت در طراحی اژدها نبوده‌ایم و اسکایریم این موضوع را به اوج رساند.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

داستان اسکایریم حسی تازه و نو دارد؛ انگار که دارید یک داستان جدید از تالکین را می‌خوانید، بدون این که ذره‌ای کپی کردن در کار باشد. داستان بازی بسیار پیچیدگی دارد، ولی شما را هرگز از روند روایی خود کنار نمی‌اندازد.

  • کامل‌ترین و پیوسته‌ترین نقش‌آفرینی ممکن

یکی از دلایل مهم در پاسخ به سوال این مقاله، استفاده‌ی صحیح و جذاب از المان‌های پرتعداد نقش‌آفرینی است که نه باعث می‌شوند گیمر مثل یک بازی استراتژی گیج شود و بترسد و نه یک بازی نقش‌آفرینی کوچک و سطحی را در جلوی او می‌گذارند که فقط چند ساعت مشغولش کند و بعد هم از یادش برود.

در واقع عنوانی مثل Skyrim، کیفیت ساخت عناوین نقش‌آفرینی را بالا برد و یک کلاس آموزشی برای ساخت یک شاهکار در این ژانر به حساب می‌آید. به شخصه و برای من، سبک “نقش آفرینی” در طول سال‌ها، همواره دست آویزی برای رسیدن به اوج لذت گیمینگ بوده است و بهترین خاطراتی که تاکنون در دنیای پهناور بازی‌ها داشته‌ام متعلق به عناوین نقش‌آفرینی است.

ولی این سبک با این که یکی از محبوب‌ترین ژانرهای بازی در دنیا محسوب می‌شود، در کشورمان سال‌های خیلی خیلی زیادی نیست که شدیدا محبوب شده و تنها در چند سال اخیر است که این سبک با ارائه‌ی عناوینی بی‌نظیر و محبوب مثل ویچر ۳ و دارک سولز و … ، در دل گیمرهای کشورمان نیز جا باز کرده است و بسیاری از گیمرهای جدید اصطلاحا “نقش‌آفرینی‌باز” شده‌اند و از این سبک لذت می‌برند.

دقیقا همین‌جاست که نقش Skyrim پررنگ می‌شود، زیرا عنوانی مثل Skyrim یکی از همان عناوینی است که “باعث” محبوب شدن هر چه بیشتر ژانر RPG در دنیا و در کشور ما شده است. در حقیقت باید گفت در تغییر سلیقه و ذائقه‌ی گیمرها، نقش انتشار عناوین بزرگ و قدرتمند، انکارناشدنی است و بازی‌های بی‌نظیری مثل Skyrim که در ژانر نقش‌آفرینی ساخته شده‌ و حتی به عنوان بازی سال انتخاب شده‌اند، سبب گردیده‌اند تا نگاه و توجه بیشتری از سوی گیمرها به این سبک معطوف گردد.

البته به نوعی باید گفت این موضوع، بیشتر یکی از دستاوردهای Skyrim است تا دلایل شاهکار بودنش، ولی بحثی که باعث شد به این‌جا برسیم این بود که “استفاده‌ی صحیح و جذاب از المان‌های پرتعداد نقش‌آفرینی” در بازی Skyrim، یکی از کلیدی‌ترین دلایل شاهکار بودن این بازی است که خب در ادامه‌ی این روند موفقیت، به دستاوردی که اشاره کردیم هم رسیده است.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

میزان Immersion و غرق شدن در دل بازی که گیمر در اسکایریم تجربه می‌کند، واقعا شگفت‌انگیز است و کمتر عنوانی وجود دارد که تا این سطح شما را به درون خود بکشد.

  • هیچ راه فراری از اعتیاد به سیستم ارتقای این بازی نیست!

یکی از موارد مهمی که از نظر من نقش زیادی در شاهکار بودن اسکایریم دارد، این است که اسکایریم دارای یکی از بهترین و کامل‌ترین سیستم‌های ارتقای شخصیت و توانایی‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی است که خود همین سیستم به تنهایی شما را وابسته و معتاد به خود می‌کند، چه برسد به این که این سیستم به گیم‌پلی و محتوای بی‌نظیر بازی لینک شده است و ترکیبی را پدید آورده‌اند که رها شدن از آن تقریبا غیرممکن است.

انواع و اقسام مهارت‌های فیزیکی و جادویی و … که ارتقایشان در ارتباط مستقیم با میزان استفاده‌ی شما از آن‌هاست، گیم‌پلی بازی را بسیار جذاب کرده‌ و در واقع کاری کرده‌اند که کوچک‌ترین حرکت شما در بازی ارزش پیدا کند و نقشی در قوی‌تر شدن شخصیتتان داشته باشد.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

 اسکایریم دارای یکی از بهترین و کامل‌ترین سیستم‌های ارتقای شخصیت و توانایی‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی است که خود همین سیستم به تنهایی، شما را وابسته و معتاد به خود می‌کند.

  • مگه داریم این‌ حجم از محتوای باکیفیت؟

یکی دیگر از ستون‌های اصلی در توضیح دلایل شاهکار بودن Skyrim، میزان عجیب و غریب محتواست، آن هم محتوایی باکیفیت ناب. در واقع شاید بازی‌هایی باشند که از نظر ساعت بازی کردن طولانی‌ترند، اما از نظر مقدار محتوای مفید، فعالیت‌های متنوع و کیفیت محتوا، در مجموع هیچ بازی‌ای در سطح Skyrim قرار ندارد (غیر از ویچر ۳ که آن هم در همین سطح است از لحاظ مقدار محتوای مفید).

این نکته همیشه در بازی‌های این فرنچایز وجود داشته و در عناوین سری The Elder Scrolls همواره شاهد کامل‌ترین محتوا و بزرگ‌ترین نقشه‌ها برای گشت و گذار و تعداد بسیار زیادی ماموریت‌ و فعالیت‌ مختلف و متنوع بوده‌ایم که سبب شده‌اند تا بازی‌های این سری تبدیل به یکی از پرمحتواترین عناوین تاریخ شوند، ولی خب Skyrim نقطه‌ی اوج و عطف این سری در این زمینه است و در حوزه‌ی کیفیت محتوا/کمیت محتوا یک غول بی‌شاخ و دم در دنیای بازی‌هاست!

راستش از این واضح‌تر نمی‌توانستم کلمه‌ای بگویم که حق مطلب را ادا کند! حتی شاید بشود گفت بازی The Elder Scrolls V: Skyrim “برترین بازی تاریخ” از لحاظ کمیت و کیفیت محتوا در بخش تک‌نفره است و در مقایسه با هر بازی دیگری، محتوای بیشتر و متنوع‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بگذارید تا از یک مسیر دیگر هم به موضوع چرایی شاهکار بودن اسکایریم ورود کنیم. در ذهنتان به تمام مواردی که باعث می‌شوند یک تجربه‌ی تک‌نفره‌ی داستانی شاهکار از یک بازی داشته باشید فکر کنید. یعنی دقیقا تمام جزئیاتی که از نظر شما یک بازی تک‌نفره‌ی داستانی عظیم باید داشته باشد تا باعث شود شما مجاب به تجربه‌ی بیش از ۱۰۰ ساعته‌ی آن شوید و نتوانید از آن دل بکنید. حالا وقتی که تک تک این موارد را با دنیای اسکایریم و کیفیت تجربه‌ی تک‌نفره‌ای که در اسکایریم داشته‌اید مطابقت دهید، می‌بینید که احتمالا شاهد یک تطابق ۱۰۰ درصدی خواهید بود، یعنی تقریبا هر چه که ناخودآگاه در ذهن شما به عنوان یک گیمر در مورد یک تجربه‌ی تک‌نفره‌ی عظیم شاهکار وجود دارد، در بستر اسکایریم پیاده شده است و این بازی یک مثال کامل برای تجربه‌ی عظیم تک‌نفره در یک بازی نقش‌آفرینی جهان‌آزاد است. البته نه این که بگویم برای کل افراد این‌طور است ها. برخی هستند که حتی از این بازی خوششان هم نمی‌آید، ولی ما داریم در خصوص اکثریت افراد و از آن مهم‌تر، شاخصه‌ها و استانداردهای جهانی یک بازی نقش‌آفرینی شاهکار صحبت می‌کنیم.

میزان Immersion و غرق شدن در دل بازی که گیمر در اسکایریم تجربه می‌کند، واقعا شگفت‌انگیز است و کمتر عنوانی وجود دارد که تا این سطح شما را به درون خود بکشد. جالب است که سازندگان حتی در طراحی رابط کاربری این بازی هم فوق‌العاده عمل کرده‌اند و رابط کاربری بازی طوری است که هرگز شما را از تجربه‌ی نزدیک و رابطه‌ی عمیقی که با بازی برقرار کرده‌اید، جدا نمی‌کند و هم‌راستا با آن عمل می‌کند. دنیای این بازی یک پیوستگی خاص و زیبا دارد که انگار روح شما را به درون خود می‌کشد. وقتی بالای یک صخره ایستاده‌اید و به یک آبشار یا آسمان یا جنگل روبه‌رویتان نگاه می‌کنید، نفستان از زیبایی این دنیا بند می‌آید و اصلا این حس را ندارید که خب این یک بازی عادی است که دارم با آن وقت می‌گذرانم و بعد هم تمام می‌شود و می‌رود پی کارش؛ بلکه حس می‌کنید شما هم بخشی از این دنیا شده‌اید و واقعا یک فرد ساکن اسکایریم هستید که سرنوشت این دنیا روی زندگی شما هم تاثیر می‌گذارد.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

همین نام دواکین آن‌قدر حتی در دنیای واقعی زیباست که زمان انتشار اسکایریم، تعداد زیادی پدر و مادر، نام فرزندانشان را که تازه و هم‌زمان با لانچ اسکایریم متولد شده بودند، دواکین می‌گذاشتند و بتزدا هم به آن‌ها جایزه‌ای می‌داد. وقتی خواکین داریم چرا دواکین نداشته باشیم؟!

  • موسیقی اژدها

نمی‌شود که از دلایل شاهکار بودن اسکایریم صحبت کنیم و اشاره‌ای به ساندترک بی نظیر و بی‌نهایت شنیدنی این بازی نداشته باشیم. موسیقی‌هایی که انگار اصلا به طور دیفالت، وقتی دنیای این بازی خلق شده است، روی آن وجود داشته‌ و قطعات رسمی ساندترک دنیای اسکایریم بوده‌اند!

قطعات موسیقی ساندترک این بازی به حدی زیبا و شنیدنی هستند که می‌توانید ساعت‌ها داخل و خارج بازی به آن‌ها گوش دهید و لذت ببرید. موسیقی‌هایی که یک تم حماسی جذاب در آن‌ها وجود دارد و به نوعی یادآور اژدها و اژدهازاده هستند. نقش این موسیقی‌ها در لذتی که از بازی می‌برید بسیار مهم و حیاتی هستند.

شاید در هنگام بازی خیلی‌ها این را اصلا متوجه هم نشوند، ولی در پس زمینه‌ی گشت و گذار در دنیای بازی و هنگام نبردها، این قطعات موسیقی متن شاهکار، هر چه بیشتر و بیشتر، ناخودآگاه شما را به درون دنیای بازی می‌کشند و شما را به طور احساسی درگیر این دنیا می‌کنند.

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا

خیلی خیلی سخت است در حضور یک بازی ناتی داگ، یک بازی زلدا، یک بازی ولو، و شاید برترین بازی ابرقهرمانی تاریخ، بازی سال شوی!

  • نتیجه‌گیری: “اژدهازاده”

در The Elder Scrolls V: Skyrim همه چیز از ریزترین جزئیات تا المان‌های اصلی، به معنای واقعی شگفت‌انگیز و جذاب هستند و در نهایت تک‌تک همین بخش‌های کوچک و جزئیات هستند که با هم جمع شده‌ و شاهکاری را پدید آورده‌اند که به واسطه‌ی خلق دنیایی بی‌نهایت جذاب و سرشار از محتوای باکیفیت و داستان‌های گوناگون، بارها و بارها نمره‌ی کامل می‌گیرد، بازی سال می‌شود و همواره از آن به عنوان یکی از برترین عناوین تاریخ یاد می‌شود.

در واقع وقتی The Elder Scrolls V: Skyrim در رقابت با رقبایی قدرتمند که شامل Batman: Arkham City ،The Legend of Zelda: Skyward Sword ،Portal 2 و Uncharted 3: Drake’s Deception بودند (و هر کدامشان واقعا از بهترین‌های نسل و شایسته‌ی برنده شدن بودند)، عنوان و جایزه‌ی برترین بازی سال یا Game of the Year 2011 را در مراسم انتخاب برترین‌های سال از آن خود کرد، خیلی چیزها در مورد این عنوان ثابت شد و این انتخاب در حضور چنین شاهکارهایی، بیانگر کیفیت عجیب و غریب The Elder Scrolls V: Skyrim بود.

باور کنید که خیلی خیلی سخت است در حضور یک بازی ناتی داگ، یک بازی زلدا، یک بازی ولو، و شاید برترین بازی ابرقهرمانی تاریخ، بازی سال شوی! نکته‌ی بسیار مهم در مورد اسکایریم این است که هیچ کس نمی‌گوید این بازی هرگز هیچ مشکلی ندارد و باگ ندارد و برترین گرافیک دنیا را دارد، بلکه با وجود این که برخی از مشکلات در این بازی وجود دارند، آن‌قدر کیفیت کلی آن بالاست که کلا این مشکلات ریز نادیده گرفته می‌شوند و امتیاز کامل به این بازی تعلق می‌گیرد. این به نظر من روندی است که باید برای نمره دادن به بازی‌های شاهکار در پیش گرفته شود. یعنی وقتی یک بازی آن‌قدر شاهکار است که هیچ‌کس برایش مهم نیست که حالا ۴ تا باگ هم در بازی وجود دارند، پس آن باگ‌ها به طور کل باید دور انداخته شوند و هرگز در نمره دادن به بازی محاسبه نشوند. این قدرت اسکایریم است که توانست کاری کند منتقدین این روند را در نمره دادن به آن در پیش بگیرند و بی‌خیال برخی مشکلات ریزش شوند.

به امید آن که شاهد یک نسخه‌ی جدید شاهکار از این سری محبوب و بزرگ باشیم و بار دیگر بتوانیم در دنیای فوق‌العاده و عظیم سری الدر اسکرولز، یک ماجراجویی بزرگ دیگر را تجربه نماییم.


نظر شما در مورد دلایل اصلی شاهکار بودن The Elder Scrolls V: Skyrim چیست؟ آیا این بازی از عناوین محبوبتان است؟ لطفا به ما افتخار داده و نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

شما از طریق لینک‌های زیر می‌توانید ۳ قسمت قبلی این مجموعه مقالات را مطالعه نمایید:

چرا بایوشاک یک شاهکار بی‌نظیر است؟

به چه دلیل ویچر ۳ یک شاهکار بی‌نظیر است؟

چرا لست آو آس ۲ یک شاهکار بی‌نظیر است؟

دوست دارید در قسمت‌های بعدی این سری مقالات، در مورد چه عناوینی صحبت کنم؟ لطفا در بخش نظرات پیشنهاد دهید. می‌دانید که همیشه پیشنهادات شما برای من اولویت دارند.

کایزر شوزهکلاغKENOBISoroshaKagami

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Siavashkhan13 گفت:

    یه همچین مقاله ای هم Kingdom hearts نیاز داره که تو ایرانم کمتر شناخته شدس

    MMYKING
  • Iran_gamer گفت:

    از مقاله بسیار لذت بردم. یادم میاد یک بار از جنوب نقشه وارد دانجنی شدم که به یک شهر زیر زمینی رسید که ساکنینش دوورف ها بودن. خدا می‌دونه این شهر چه قدر عظیم بود بعد از ساعت ها گشت و گذار و سلاخی موجودات عجیب و لوت چیزهای با ارزش از شمال نقشه ,بازم تکرار میکنم شمال نقشه خارج شدم.خودتون نقشه ی اسکایریم رو تصور کنین. انگشت به دهان و حیرت زده از این که سازندگان این اثر واقعا بی نظیرن.

    کایزر شوزه
  • در عظمت و بزرگی این شاهکار فقط میتونم بگم که نسل هفتم تموم شد و من نتونستم این شاهکار رو به همراه بسته‌های الحاقیش به پایان برسونم!
    غیر از باگ، به خیلی از چیزهای بازی مثل عدم بالانس استفاده از مهارت ها و بالا رفتن درجه سختی بازی یا عمیق نبودن و سطحی بودن کاراکترها، آبکی شدن بازی با گرفتن تمام مهارت های شاخه ی دزدی و مخفی کاری و…
    ولی در مقابل تمام این مشکلات، دنیای بازی انقدر بزرگ و پویا و غنی هست که آدم رو تو خودش غرق میکنه…
    میون تمام فعالیت ها و ماموریت های زیبا و بی پایان بازی، کشتن هر اژدها و گرفتن فریادش جذاب ترین بخش بازی هست، مخصوصاً کشتن اولین اژدها حس و حالی داره که هیچوقت از یاد نمیره.
    و بازم تشکر از سعید آقابابایی 🌹بخاطر پرداختن به یک شاهکار قطعا بی نظیر دیگه که فقَط خوندن این بخش از مقاله که : “باور کنید که خیلی خیلی سخت است در حضور یک بازی ناتی داگ، یک بازی زلدا، یک بازی ولو، و شاید برترین بازی ابرقهرمانی تاریخ، بازی سال شوی”
    برای اثبات این مدعا کافیه… 👌👍

    MMYKINGSkyrim : The Elder Scrolls V
    • ShinjiMikami گفت:

      شما باید اسکایرم رو با بازی های سال خودش مقایسه کنید عزیز. گرچه حتی از بازی های امروزی هم جلوتره.
      شما فقط یه بازی معرفی کنید که بشه هرچیزی رو برداشت و به هرخونه ای رفت و این همه ماموریت و سلاح و انمی داره؟ در مورد سخت بودن بازی هم باهاتون موافق نیستم. کجای بازی سخت بود؟ از قسمت تنظیمات حداقل میتونستید تنظیم کنید.
      تنها مشکل بازی باگ هست که خیلی از بازیا این باگ رو دارند. اسکایرم با باگ متاش ۹۶ شده.
      این بازی بزرگ در آزادی عمل و عظمت هیچ رقیبی نداره.

      Skyrim : The Elder Scrolls V
      • S گفت:

        شما اگه تونستی مرحله یک رو با اخرین درجه یا حتی متوسط رد بشید. نه کمبت میتونه تاثیر زیادی داشته باشه تو مرحله یک چون در کل یه دکمه میزنی جادو هم که نداریم(تو مرحله یک) و عملا بازی بالانس نیست و هیچکس نمیتونه مرحله یک رو با درجه سختی بره چون دشمنان جند لول از شما بیشترن. حالا بقیه مراحل بماند…

        Skyrim : The Elder Scrolls V
        • ShinjiMikami گفت:

          من مرحله یک رو با درجه متوسط و حتی Adept رد شدم. خیلیم راحت و خوب بود😑
          درجه ی مستر یا لجندری که دیگه اخر اخر سختیه بازیه رو بنده تجربه نکردم ولی وقتی خود من توانایی این درجه سختی رو ندارم چرا باید در این درجه بازی کنم؟
          شما هم که توانایی این درجه رو ندارید خب بذارید درجه ی پایین تر. این مشکلی از بازی نیست جناب. خیلیا با این درجه های سخت بازی رو تموم کردند.

          Cursed Shadow Of Fallen WorldSkyrim : The Elder Scrolls V
        • Holy link گفت:

          داداش میری یوتوب چنل grohlvania
          .
          یه سری دویست اپیزودی اسکایریم داره که فقط حرف تو رو نقض کنه!

          Skyrim : The Elder Scrolls V
      • اولا من فالوت و اسکایریم رو بیشتر از هر بازی دیگه دوست دارم.
        دوما که من بازی رو اولین بار تو زمان خودش تجربه کردم و با بازیهای همون زمان دارم قیاس میکنم.
        سوما تمام مشکلاتی رو که گفتم بازی داشته ولی شما حرف من رو درست متوجه نشدید.
        درجه سختی بازی که قابل تنظیم هست و من مشکلی با این قضیه ندارم، تازه من هاردکور باز هستم و همیشه دوست دارم بازیها سخت باشه.
        ولی دارم میگم استفاده از مهارت ها، بالانس سختی بازی رو به هم میزد. چون انجام هر فعالیتی بطور جداگانه لول بازیکن رو بالا میبرد و در عوض دشمنان بازی رو هم قوی تر میکرد. پس انجام فعالیت های غیر مرتبط با قوی کردن مستقیم شخصیت بازی، فقط باعث میشد دشمنان قوی تر بشن که این میل به انجام یسری از فعالیت رو از بین میبرد.
        در مورد مهارت thief هم که خیلی جاها بهش اشاره شده ‌؛ از یجایی دیگه حتی اگه شلوار طرف رو هم جلوش از پاش بکنی نمیفهمه! یا اگه پشت دشمن عروسی هم راه بندازی متوجه حضورت نمیشه.
        مطمئنا شما نه بازی رو بیشتر از من دوست داری، نه اندازه ی من براش وقت گذاشتی و احتمالا فقط اومدی برای اسطوره سازی الکی.
        و بله بازی انقدر بزرگ هست و به اندازه چند بازی فعالیت جذاب داره که این مشکلات رو میشه رها کرد و تو دنیاش غرق شد.

        • ShinjiMikami گفت:

          خب اینایی که گفتی مشکل بازی نیست که ازشون حرف میزنی. بازی رو تا تهش رفتی و اپگرید کردی تمام چیزارو بعد اومدی میگی اینا مشکلات بازی هستند؟ شما همه چیز رو در حد اخر اپگرید میکنی و بازی تموم شده و انتظار دارید وقتی از پشت دزدی میکنید برگرده بزنه پس گردنت؟ 😂
          شما بازی سال ۲۰۱۱ رو بررسی میکنید عزیز. اون موقع کدوم بازی مهارت thief و این همه چیز در یک عنوان رو داشت؟ مطمئن باش شما از من بیشتر دوست نداری که همچین چیزایی رو مشکل بازی خطاب میکنید. برید ببینید کدوم بازی از نظر thief و … تا سال ۲۰۱۱ از اسکایرم برتر بوده.

          • “بازی رو تا تهش رفتی و اپگرید کردی تمام چیزارو بعد اومدی میگی اینا مشکلات بازی هستند؟”
            جالبه تا آخر رفتن بازی رو عجیب میدونی!! اونم گیمی که رسالتش اینه که ماه ها و حتی سالها گیمر رو سرگرم کنه. بعد “ادعای دروغین” هم داری که بازی رو بهتر از من میشناسی و بیشتر دوست داری!؟

            ادعای دروغین ازین جهت که این موارد از بازی رو اصلا آپگرید نکردی و حتی نمیدونی تو اون حالت، نه از پشت! که جلوی چشم طرف هم دزدی کنی مثل بز نگاهت میکنه. :)))
            بعدم وقتی من میگم اسکاریم رو بیش از هر بازی دیگه دوست دارم، یعنی این معایب در برابر عظمت بازی پشم هم نیست.
            ولی با چشم باز و از روی تجربه چند عیب بازی گفتم نه اینکه بازی نکرده و آپگرید نکرده بگم اینا که عیب نیست!

            • ShinjiMikami گفت:

              شما وقتی از خونه و پیسی من خبر نداری همون اول نگو که تجربه نکردی. شما همون اول بدون اطلاع یه حرف بیهوده ای رو میزنید. همین الان بیا عکسشو بدم که از اول باز شروع کردم و لول ۳۳ هستم. من همین بازیو سه چهار بار حتی تا لول ۶۰ الی ۷۰ رفتم خودشم از ۹ ۱۰ سالگیم تا الان.
              هر بازی دیگه ای هم اگر چنین قسمت اپگریدی داشته باشه (که البته هیچ بازی همچین قسمت اپگریدی نداره) و تمامی قسمت هارو اپگرید کنی باز همین اتفاق میفته. اونجا مینویسه که اگه اپگرید کنی این مقدار درصد به تواناییت افزوده میشه.
              من اپگرید هام بیشتر در قسمت قدرت و ضربه و جادو بوده نه thief طوری که با یک دو تا ضربه افراد قوی بازی کشته میشد.
              الان این زود کشته شدن ایراد بازیه جناب؟ جناب کافیه دیگه مشکل نتونستی پیدا کنی رفتی گیر دادی به اینا.
              بیا از گاد هم ایراد بگیر بگو ببینم. نکنه ایراد نداره؟ اونارو هم بجای این ایرادای الکی از اسکایرم بگید تا بشنویم.

              • ممنون که حتی با وجود اینکه thief رو آپگرید نکردی! اومدی میگی حرف من که تا شاخه ی آخر این مهارت رو باز کردم درست نیست!!

                در ضمن گاد این وسط از کجا اومد نمیدونم!؟!
                مرسی دیگه حرفی ندارم، شما اگه خواستی بازم کامنت بذار و خودت رو لایک کن. 🙂

            • S گفت:

              دقیقا اصلا طرف دو دقیقه بازی کرده نقد هم میکنه

              • ShinjiMikami گفت:

                نه اقای اقابابایی و نه منتقدا متاکریتیک و نه من به شخصا دو دقیقه بازی نکردیم. این شمایی که بازی رو تجربه نکردی.
                تشریف ببر کامنتارو بخون یکی میگه راحته یکی میگه سخته
                معلوم نیست کی چی میگه و اینا همش بخاطر درجه ی سختیه که تنظیم نکردید.

                شما میگی سخته بازی و ایشون میگن راحته
                از همینجا معلومه تو چی میگی و اون چی میگه. کاملا متناقض
                از هم طرفداریم میکنین.😂

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    درود بر دوست خوبم سعید عزیز و چه مقاله زیبایی 👏 فقط میتونم بگم اون ماه هایی که اسکایریم بازی میکردم بی نظیر بود ، بتسدا و تاد هاوارد ژانر نقش افرینی و خصوصا نقش افرینی غربی رو چند پله بزرگ ارتقاء دادن کلا سری الدر اسکرول کارش همینه ، اون محیط های برفی بازی و اون دواکین گفتن اژدها چقدر برام جذاب بود ، حیف که سالها گذشته از تجربش و من تمام جزئیاتش یادم نیست ولی طراحی های بازی فراموش نشدنیه و اسکایریم تبدیل به گیمی شده که باعث افتخار ویدیو گیم و هر گیمری هست ، واقعا هیچ چیزی بیشتر از ظهور همچین عناوینی منو خوشحال نمیکنه …..

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • AliReza گفت:

    God of War 2018 بهتره

    اتفاقا تو نظرسنجی ign هم GOW شکستش داد

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)farhadqpfreddie mercuryُSines
      • AliReza گفت:

        باشه
        https://s4.uupload.ir/files/img_20210917_134815_336_hqmz.jpg
        حاضرم شرط ببندم نه گاد رو بازی کردی نه اسکایریم 😂

        َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
        • Wild Rage گفت:

          اها این نظرسنجی رو میگی که فقط چند هزار نفر شرکت کردن؟؟
          بیشترشونم کنسول پلیر بودن و اصلا بازی های قدیمی مثل متال گیر ۳ و … رو نمیشناختن؟؟ و داخل توئیتر برگزار شده بود؟؟
          اقا کاش میشد کامنتتو حذف کنی. خجالت اوره که رفتی از توئیتر نظرسنجی اوردی
          خیلی از اون بچه هایی که رای دادن سنشون به نشل هفت هم نمیرسه. چه برسه رای دادن برای برتری بازی ها

          Cursed Shadow Of Fallen Worldَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
          • AliReza گفت:

            کمتر بسوز
            داخل یوتیوب هم با ۵۰ هزار نفر شرکت کننده باز گاد برنده شد
            تازه اگر به بچه بودن بود که بلادبورن یک گیمی مثال تایتانفال ۲ رو شکست نمی‌داد 😂😂😂

            Cursed Shadow Of Fallen Worldَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)MMYKING
            • Wild Rage گفت:

              همین که بلادبورن علیه تایتان فال ۲ (دو بازی با سبک بسیار متفاوت) افتاده بود اوضاع وخیم اون لیست رو نشون میده چه برسه به رای دهندگانش.
              و همین که گاد اف وار که استوری محور هست رو با اسکایریم که جهان بازی و ار پی جی هست و مال ۷ سال قبل گاد هست نشون میده که سازنده اون لیست نمیدونسته چطور باید یه نظرسنجی ساده برگزار کنه
              سال ۲۰۱۱ هم مقایسه میزاشتی بین اسکایریم و بقیه بازی ها اون وقت اسکایریم همه رو میبرد. بزار الدر اسکرولز ۶ بیاد ببینم چه غلطی میخوان بکنن بقیه بازی ها علیه اون (البته اگه بتونن هیچ غلطی بکنن). اون موقع میبینیم که وقتی نظرسنجی بین الدر ۶ که سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۵ میاد با گاد اف وار ۲۰۱۸ رو الدر برد همینجوری مسخره بازی در میاری یا یهو منطقی میشی و میگی الدر بازی جدیده و نامردیه با بازی قدیمی مقایسش کرد.
              نکته جالب تر میدونی چیه؟؟؟؟ اسکایریم احتمالا پلیر های فعالش از کل انحصاری های تک نفره سونی و مایکرو بیشتره بعد ۱۰ سال.

              Cursed Shadow Of Fallen World
    • ShinjiMikami گفت:

      مشکل همینجاس که گاد ۲۰۱۸ رو با اسکایرم ۲۰۱۱ مقایسه میکنید. مشکل تعصب شماست.
      گاد رگناروک رو با استارفیلد در سال ۲۰۲۲ مقایسه کنید که البته این مقایسه رو همه خواهند کرد.
      با تشکر

      َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • MrHill93 گفت:

    عنوان ب شدت اورریتدیه نمیدونم چرا این همه الکی ازش تعریف میشه
    اگه این بازی تو سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ منتشر میشد
    متای ۷۰ هم به زور میگرفت

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)KENOBIMMYKINGSoroshS
  • AliReza گفت:

    ولی در کل من که نفهمیدم این بازی اورریتد چی داره که طرفدار داره
    کل بازی ۱ ساعت دیالوگ گوش کردن هست و ۵ دقیقه گیمپلی داره که همون هم جالب نیست…گیمپلی دارم سولز ۱ همون سال خیلی بهتره
    آدم بره فیلم سینمایی ببینه یا کتاب بخونه بهتره

    Bad boyَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sorosh
  • mohamadd88 گفت:

    مثل همیشه عالی بود سعید جان. ممنون و خسته نباشی. منو دوباره بردی به ده سال پیش، روزها و شب های فراموش نشدی که با این بازی سپری کردم. یادمه یک روز بی وقفه تا دوازده ساعت بازی کردم و اصلا متوجه گذر زمان نمیشدم. تنها ایراد بازی بنظرم باگه که اونم بخاطر عظمتش بود. فک کنم تعداد اژدهایی که کشتم داشت سه رقمی میشد!! خداروشکر برادرم میخواد series x بخره خودم هم ps5. نامردی کردن مایکرو تو انحصاری کردن شماره بعد بی تاثیر شد برام! امیدوارم بقیه سونی فنا هم بتونن تجربش کنن

  • S گفت:

    “هرگز نمی‌توانید در آن مواردی مثل Plot Hole و ضعف روایی و ایرادات بزرگ داستانی پیدا کنید”
    چی؟! این بدترین تحلیلی بود که خونده بودم و نویسنده با اغراق ضعف های اسکایریم رو با چند تا جمله پوشش داده.
    من انکار نمیکنم اسکایریم شاهکاره ولی نه تو داستان و گیمپلی
    در طول ۱۰۰ ساعتی که اسکایریم رو تجربه کردم میخوام نظر خودمو دربارش بدم
    داستان: داستان خیلی قوی و حماسی شروع میشه ولی ولی کل بازی حتی یک عدد کات سین هم نداریم و حتی انیمیشن کارکتر ها موقع حرف زدن به چرخاندن سر منتهی میشه. متاسفانه پایان بازی هم با عجله نوشته شده و مثل خیلی از محتوا های اضافی حذف شده بنظر میرسه برای انتشار زودرس داستان رو خیلی آبکی تموم میکنن و بنظرم یکی از بدترین پایان هاست
    گیم پلی: سیستم داشتن فیزیک وسایل کوچک و برداشتن اونا چیزهای جالبی رو خلق میکنه که تو هیچ بازی دیگه ای پیدا نمیکنین ولی کمبت ضعیفش واقعا ازار دهندست و تنها استفاده از جادو میشد راضی بود. باگ های فراوان بازی که جلوی بازی رو میگرفتن هم واثعا ازار دهنده بود مثل وقتی که اسبرن در رو باز نمیکرد و تنها چاره برگشت به سیو قبلی و نصب یک ماد بود… محتوا های حذف شده واقعا خیلی فوق العاده بودن ولی دلیل حذفشون هنوز معلوم نیست
    گرافیک: گرافیک برای سالی که منتشر شده خیلی ضعیف کار شده و اینکه بسیار خشکه و با ماد میشه یکم زیباش کرد. چیزی که همیشه من دوست داشتم طراحی غار ها بود که بهترین نحو کار شده بود و ایکاش این رو روی محیط طبیعی نیز میزاشتن
    در کل بنظرم ایرادات زیادی داره اسکایریم و من اصلا نمیتونم چشم پوشی کنم ولی دنیاش به قدری زیباس که هر کسی رو به سمت خودش جذب میکنه.

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
    • ShinjiMikami گفت:

      جناب بازی سال ۲۰۱۱ هستشا 😂 چند تا بازی تا ۲۰۱۱ در حد عظمت اسکایرم میشناسی بفرما بگو.شما اصلا از امروز یه بازی بیارید و ازادی عملش و مقدار جادو و سلاح هایش در حد اسکایرم باشه. پایان بازی با عجله نوشته؟! باگ هایی که گفتید رو من هیچکدوموشون رو ندیدم. باگ تنها در داخل و هنگام بازی بود که جلوی داستان و بازی رو هم نمیگرفت. باگ های معمولی مثل مال یوبی بود با این حال بازم میگم متاش ۹۶ شد.
      گرافیک بازی های ۲۰۱۱ رو یادتون نیست فکر کنم.
      اقا این همه مشکل گفتید چطور متای بازی ۹۶ شده؟!!! و در کنار زلدا و بتمن و پورتال و انچارتد، گوتی سال شده. مگر زلدا و بتمن و … گرافیک بهتری نداشتند؟مگر پایانشون عالی نبود؟ مگر باگ داشتند؟ مگر داستانشون بد بود؟
      هیچکدوم از حرف های شما جز باگ در مورد این بازی درست نیست.

      Cursed Shadow Of Fallen World
      • Alucard64 گفت:

        حرفت درست اما چرا هی داری از دکل میری بالا😂😂

      • Alucard64 گفت:

        بازی که شاهکاره شاهکاره نیازی به نقد نداره

      • S گفت:

        بازی نکردی لازم نیست نظر بدی. اولا من نسخه اصلی با اخرین اپدیت رو بازی کردم نه ریمستر ها.
        دیگه هر اسکایریم پلیری از پایان بازی شکایت داره ولی تو سینه به چاک زدی داستان عالیه؟
        تو رو خدا من چند با بازی نام میبرم از خود اسکایریم بهترن مثل نسخه قبلی الدر یا حتی فیبل دو حداقل بر میگردی شهر میان تشویقت میکنن از اینکه جهان رو نجات دادی.
        حتی اینم نمیدونی که بخاطر کمبود وقت کلی از مراحل حذف شدن که اگه بودن اسکایریم چند درجه بالاتر بود
        حیف شما که نشستین جمله تاد هاورد:” باگ بازی رو جذاب میکنه.” رو میکنید تو مغزتون

        • ShinjiMikami گفت:

          بابا شدید دو قوم. یک قوم میگه سخته یکی هم میگه راحته. چی میگید اقا؟ نسخه قبلی الدر بازم عالیه چون خود الدره و فیبل ۲ هم خوبه ولی به الدر نمیرسه. فیبل بعدی بنظرم عالی میشه که دارن میسازنش.
          من گفتم عصا و شمشیر میراک رو گرفتم. میراک میدونی کجاست؟ اخرین اپدیته یا اولین اپدیت؟ میدونی؟ اینا افتخار نیستا برام ولی خیلیاتون میگید تجربه نکردی و به دروغ و نادانسته تهمت میزنید که اینارو میگم.
          من با کمبود وقت کار ندارم که عزیز. کمبود وقت و باگ رو الدر ۶ حلش میکنن متا میره رو ۹۸ ۹۷ حتی.
          کی گفت باگ بازی رو جذاب میکنه؟!! نه عزیز بازی اونقدر جذابه که باگ دیده نمیشه. شما یه بازی بیار که ازادی عملش و تنوع سلاح و جادو هاش در حد الدر باشه فقط.
          در استارفیلد معلوم میشه که الدر ۶ باگ خواهد داشت یا خیر.

  • Truegamer گفت:

    یکی از خوبای نقش آفرینی 🏹مخصوصا اگه با تیرکمون بازی کنی و تا آخر مهارت هاشو باز کنی همراهش هم مخفی کاری رو تا انتها آپگرید کنی ،واقعا لذت بخش میشه

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
    • Hodd Toward گفت:

      من برای بار پنجم دارم بازی میکنم. فقط ساید کوئست میرم و مراحل اصلی رو به کل فراموش کردم. با این حال حدود ۶۰ ساعتی هست که دارم بازی میکنم. و این دفعه تصمیم گرفتم مخفی کاری و با تیر و کمون بازی کنم. خیلی برام جالبه. تو یک قدمی طرف میشینم و طرف اصلا نمی‌بینه منو. کاملا کور میشن ان پی سی ها😂
      عاشق تاد هاوارد و بازی هاشم.

      َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • ShinjiMikami گفت:

    دلیلی نداره و کاملا واضحه که این بازی یک شاهکار بی نظیره. در مقایسه اسکایرم با همه ی بازی های جهان باز، در آزادی عمل بازی و حماسی بودن حرف اول رو میزنه و هیچ رقیبی نداره. سال ۲۰۱۱ بود که این اثر در زمان خودش یه شاهکار بی نظیر بود. فکر کنید ۲۰۱۱ چنین بازی چطور میتونه وجود داشته باشه!!
    حال در اواخر نسل در سال های ۲۰۲۸ با ۲۰۲۹ شاهد الدر ۶ با گرافیک بسیار بالا خواهیم بود. مطمئنم باگ هاشو هم رفع میکنن و یک بازی شاهکار تحویلمون میدن.
    الدر در کنار انچارتد و زلدا و بتمن گوتی شد. واقعا عالی و بی نظیر بود.

  • درود خدمت آقای آقابابایی
    دستتون درد نکنه بابت این سری مقاله های چرا…. یک شاهکار بی‌نظیر است
    واقعا هر ۴ بازی که در این مقاله ها قرار گرفتن شاهکار های بینظیر صنعت گیم هستند
    بازی الدر اسکرول اسکایریم بازیست که واقعا در ژانر نقش آفرینی انقلاب کرد
    دنیای عظیم، داستانی چند شاخه ای، مأموریت های فرعی و کوئست های فوق زیاد، فعالیت های جانبی زیاد، گیمپلی معتاد کننده همه و همه بخشی از این شاهکار بی‌نظیر است بقول خودتان
    ((داستان اسکایریم حسی تازه و نو دارد؛ انگار که دارید یک داستان جدید از تالکین را می‌خوانید، بدون این که ذره‌ای کپی کردن در کار باشد. داستان بازی بسیار پیچیدگی دارد، ولی شما را هرگز از روند روایی خود کنار نمی‌اندازد))

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • Alucard64 گفت:

    من با همه چیش خیلی حال کردم بجز سیستم مبارزاتش رو مخه

  • mohammadhasan گفت:

    درود بر شما آقای آقابابایی بسیار بسیار از خوندن این سری مقالات لذت بردم.

    با خوندن این مقاله ها خاطرات آدم از این بازی های فوق العاده زنده میشه که خیلی حس خوبی داره.

  • ASHEN ONE گفت:

    همین ۳ روز پیش dawngaurd و dragonborn رو برای اولین بار تموم کرد.
    واقعا این بازی یک شاهکاره.
    هرچی بگم کم گفتم
    یکی از حماسی ترین نقش هایی بود که تو عمرم تجربه کردم.
    کلی مکان و رازهای مختلف.
    کلی کوئست ها متنوع و جذاب و درگیرکننده.
    بشدت منتظر نسخه ششم بازی هستم.

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • واقعا هیچ عنوانی بیشتر از الدر اسکرولز Lore و World building نداره. تک تک نقاطش پر از تاریخ و جزئییاته. فکر کن چهار عصر توی سری گذشته و هر عصر بین چندصد تا چندهزار سال تاریخ براشون نوشته شده. اینا رو توی داستان ممکنه نبینی ولی وقتی بگردی متوجه عظمت ش میشی.

    اون آزادی که توی گیمپلی و کرکتر بیلد بهت میدن رو تقریبا هیچ بازی دیگه ای نداره. به معنای کلمه سندباکسه.

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sorosh
  • Moazzen گفت:

    wither 3 بعد از ۱۰ ساعت بازی کردن و اشنا شدن با سیستمش و قوانینش و داستانش جذاب میشه.skyrim بعد چند ساعت جذاب میشه؟و چقدر تسلط به زبان نیاز داره؟میشه وسط یه گفتگویی توی skyrim اگه معنی کلمه ای نفهمیدی pause کنی؟و یه سوال دیگه تویwitcher 3 ارزش داره اون علامت سوالای تو نقشه رو بریم پیدا کنیم همشونو یا نه

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
    • ShinjiMikami گفت:

      ویچر ۳ با اینکه بازی خوبیه ولی بنظر بنده به اسکایرم نمیتونه برسه. ویچر ۳ چه از نظر تنوع سلاح و انمی و چه ازادی عمل و عظمت از اسکایرم عقب تره. باگ رو هردو دارند اینم بگم.
      ویچر ۳ هیچ جادویی نداره همچنین تیرکمون و عصا هم نداره. نمیشه هر وسیله ای رو برداشت و وارد هر خانه ای شد. عظمت و مراحل بازیش کمتره. تنوع شمشیر هاشم کمه و خیلی شبیه بهم هستند. در مورد داستان بازی هردو مثل همن. در مورد مبارزات هم چون ویچر ۳ نسبت به اسکایرم جدید تره مبارزات نسبتا بهتری داره ولی اسکایرم هم مبارزاتش عالی بود. سوار شدن به اژدها و … در اسکایرم عالی بود و در نسخه ی بعدی یعنی الدر ۶ مطمئنم از این سوار شدن ها خواهیم داشت. جادوهایی که با استفاده از اونا دشمن طرف ما میشد عالی بودن.
      من تمامی مکان های اسکایرم رو برای پیدا کردن سلاح ها و شکست دادن سلاح ها جستجو کردم ولی در ویچر ۳ رو خیر. چون گفتم سلاح های اسکایرم خیلی زیاد و متنوع تره.
      برای من اول اسکایرم دوم ویچر ۳ اونم اختلاف زیادی دارند بنظر بنده.

      • “ویچر جادو نداره”
        Yrden, Axii, Quen, Aard, Igni: We are a joke to you?
        “درمورد داستان هر دو مثل همن”
        باشه😂🤌
        “تیرکمون نداره”
        Crossbow: i am a joke to you?
        باگ های این دو بازی قابل قیاس با هم نیستن اسکایریم صد پله بالاتره تو باگ ( شاید تنها چیزیه که از ویچر بالاتره😂 )

        Cursed Shadow Of Fallen WorldSorosh
        • ShinjiMikami گفت:

          جناب بخدا ویچر ۳ رو دوبار بازی کردم ولی یادم نمیاد. چنان که یادم میاد جادو هایی داشت اونم یکی دوتا ولی اسکایرم ۵۰ تا کتاب داره که هرکدوم یه جادوی جداگونه ای هست همچنین چندین عصا داره که ۵ ۶ تا عصای کاملا خاص و مهم داره مثل عصای ماگنوس و میراک و رز همچنین قدرت های بخصوصی داره که با کلید z میتونید ازشون استفاده کنید که باز ۳۰ تایی میشن.
          مال اسکایرم اونقدر زیادن که همشون حتی یادمم مونده که چین. ویچر ۵ ۶ تا قدرت داشت که اصلا افکت و خاص نبودن و خیلی معمولی بودن. تیرکموناشم بدون متنوع و فقط چند تا بودند. در حالی که اسکایرم تیرکمون هاش یچیز دیگس. برید بزنید Auriel bow و ببینید چطور ازش استفاده میشه تا هوش از سرتون بپره.
          در سال ۲۰۱۵ چه بازی هایی داشتیم که ویچر ۳ با این وجود گوتی نشد و در سال ۲۰۱۱ چیا داشتیم که اسکایرم با وجود همه اونا گوتی شد. Gta و elder بنظر من از بی رقیب ترین عناوین در گوتی شدن هستند. یعنی مایکرو از الان یک گوتی رو بی شک برده البته استارفیلد هم هست که ۲۵ سال روش کار کردن. مایکرو با این خرید حرکت خوبی زده

    • اسکایریم؟
      اسکایریم از همون اولش جذابه!
      جدا اپنینگ بازی و بعد اینکه میندازتت تو به جهانی که هیچ شناختی ازش نداری ته جذابیته

  • ghostIV گفت:

    تا حالا هیچ بازی اینقدر به من حال نداده بود شاید فقط بتونم اسم GTA رو بعد از Skyrim بیارم. نمی دونم این بازی چی داشت و حسی که اون موقع تجربه کردم بعید میدونم دیگه تا آخر عمرم تجربه کنم.

    Sorosh
  • AlirezaLO گفت:

    بعد از ۱۰ سال همچنان با قدرت ایستاده Skyrim

    من که ثانیه شماری میکنم برای Elder Scrolls VI

    بعد درجواب بعضی دوستان ببینید وقتی‌ میگیم یه بازی شاهکاره منظور این نیست که عیب و ایراد نداره بله درسته Skyrim یه سری ایرادات فنی داشت اما طراحی جهان و مراحل و داستان بازی اونقدر فوق العاده بود که آدم این ایرادات یادش میرفت. هیچکس نمیتونه از داستان این بازی ایراد بگیره مگر اینکه داستان رو خوب نفهمیده باشه.

    طراحی دراگون ها هم خیلی خوب بود انصافن.

    تنوع شهر های بازی هم خیلی خوب بود.

    فقط یه سری باگ ها و مشکلات فیزیک بازی آدمو اذیت می‌کرد.

  • Eris گفت:

    گرافیکش همون موقع هم زغالی بود، باگ تا دلت بخواد توش بود ، هوش همراهات اندازه جلبک بود و باگ باگ بازم باگ، ولی تا دلتون بخواد نمره کامل گرفت این بازی 🤔🤔🤔
    من که موندم چرا اینقدر از بازی حمایت کردن

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • Alireza گفت:

    بلاخره کار هرکسی نیست که توی سالی که بازی هایی مثل:
    دارک سولز۱
    ویچر۲
    مایکرافت
    آرخام سیتی
    پورتال۲
    La.noire
    Deus ex
    آنچارتد۳
    زلدا
    اساسین
    مدرن وارفار۳
    گیرز۳
    زلدا
    دد اسپیس۲
    وچندین تا بازی عالی دیگه
    ۲۲۹ تا جایزه بگیری و علاوه بر بهترین بازی سال شدن با اختلاف و اقتدار بیگ وینر بشی
    کار هرکس نیست گوتی کوفتن دواکین نر میخواهد و کتیبه کهن
    امیدوارم هممون بتونیم نسخه بعدیشو بازی کنیم

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
  • Faith گفت:

    من اولین بار که بازی کردمش پشمام ریخت وقتی دیدم همه چیو میشه از خونه ملت برداشت 😂
    داشتم با خوشحالی جمع میکردم که برم دیدم حمله کردن 😑😂

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)Sorosh
  • M گفت:

    تعداد دفعاتی که بازیش کردم از دستم در رفته.
    اسکایریم ویژگی هایی داره که میتونه واسه بعضی سلایق بهترین بازی تاریخ محسوب بشه. ولی خب ایراداتی هم داره
    باگ رو که دیگه همه میدونن. البته تو این بازی حجم تعامل گیمر و NPC ها با محیط زیاده و اینکه باگ های بیشتری از سایر بازی های جهان باز داشته باشه منطقیه ولی باز هم نمیشه میزان باگ هاش رو منطقی جلوه داد. بتسدا تو این زمینه همیشه بد عمل میکنه.

    عدم بالانس، کسایی که واسه اولین بار بازی رو تجربه میکنن شاید متوجه نشن ولی افراد باتجربه تر متوجه عدم بالانس بازی هستن. تو بازی راههای متنوعی وجود داره که باعث میشه از همون اوایل کار شکست ناپذیر بشید. از ۱۰۰ کردن conjuration در کمتر از ۲۰ دقیقه گرفته تا ۱۰۰ کردن enchanting و smithing در همون اوایل بازی. برای اینکه بتونید بازی رو منصفانه انجام بدید باید محدودیت های زیادی برای خودتون قائل بشید در غیر اینصورت بازی از همون ابتدا آسون میشه، خیلی خیلی هم آسون میشه حتی تو بالاترین درجه سختی بازی یعنی Legendary و حتی در حالت Survival.

    یکی از مشکلات بازی اینه که وجود جاذبه رو گیمر حس نمیکنه. وقتی جهش میکنید یا کشته میشید و زمین میفتید یا دشمنا کشته میشن مثل یه پر کاه میمونن که انگار هیچ وزنی ندارن. و بدتر از اون اینکه وقتی کشته میشن مثل یه تکه خمیر میمونن که انگار هیچ استخونی تو بدنشون نیست. همه اعضای بدنشون خم میشه. میشد اینو مقتضای زمان دونست ولی این مشکل تو فال اوت ۴ هم هست. دیگه فال اوت باید این مشکل حل میشد.

    تو بازی میشه سبک های مختلفی رو بازی کرد و از این جهت بازی کاملا غنی هست ولی وقتی یه سبک رو انتخاب میکنی دیگه تنوع حرکات کم میشه. همه مبارزات شبیه به هم هست و نیازی نیست استراتژی های متنوعی داشته باشی. البته بخشی از این قضیه برمیگرده به نوع استفاده از دوربین. تو این بازی، هم میشه دوربین سوم شخص رو انتخاب کرد هم اول شخص و باید سیستم مبارزه رو جوری طراحی کنن که تو هردو حالت جواب بده. ولی مثلا ویچر ۳ همیشه سوم شخصه و سیستم قفل روی دشمن هم داره که باعث میشه سبک مبارزه کاملا تغییر کنه.
    داستان جذابی داره هرچند زیاد سعی نکردن توش حرافی کنن که من از این ویژگی خوشم میاد. اما خب به خاطر نداشتن بخش های سینماتیک عمیق شدن تو داستان و شخصیت ها کمی سخت میشه که خب اینم جزو ویژگی های این سری هست. مثلا فرض کنید ویچر ۳ بخش های سینماتیک نداشت. کلی از جذابیتش رو از دست میداد.
    اسکایریم یه بازی نقش آفرینی هست ولی سازنده های بازی به این بعد قضیه زیاد توجه نکردن. نقش تصمیماتی که گیمر میگیره (البته اگه اصلا تصمیمی برای گرفتن وجود داشته باشه) تو رخ دادن وقایع کم هست و وقتی هم نقش داره معمولا اهمیت خاصی نداره. از این جهت اگه بازی رو مثلا با نیو وگاس مقایسه کنیم میبینیم که اسکایریم تو این زمینه حرفی برای گفتن نداره.

    در کل اسکایریم مامن امن گیمرهای ماجراجوئه، کسایی که میخوان یه دنیای باز و جذاب داشته باشن که تو اون به جستجو و ماجراجویی بپردازن. ولی کسایی که دنبال داستان و شخصیت پردازی هستن شاید لزوما توسط این بازی ارضا نشن.

    • سری الدر اسکرولز هیچوقت هدفش انتخاب دیالوگ نبوده و مقایسه ش با Fallout یه کار کاملا اشتباهه. محبوبیت این سری آزادی عمل توی کرکتر بیلد هستش، چیزی که ویچر نداره (اشکال نیست، کلا از پایه فرق دارن). توی ویچر کرکتر اصلی گرالت و رابطه ش با بقیه ی کرکترها داستان رو شکل میده، توی الدر اسکرولز، کرکتر اصلی منطقه ی بازی(حالا اینجا اسکایریم) با تمامی ویژگی هاش و مشکلات سیاسی ش داستان رو جلو میبره.

      قضیه ی بالانس که میگین، بازم مشکل نیست، بتسدا فان بودن رو به balance ترجیح میده، شما اجازه داری از سیستم های بازی exploit کنی و توی یک ساعت تبدیل به یه خدا بشی ولی مجبور نیستی، بازی دستت رو باز گذاشته برای ساخت کرکترت

      راجع کرکتر که گفتی، حرفت رو قبول دارم، بتسدا برای سری الدر اسکرولز بیشتر وقتش رو روی خلق دنیا lore و World building میزاره تا کرکتر، و بدون سینماتیک ممکنه همه مثل ویچر به کرکترها جذب نشن

      اون مشکل فیزیک هم صددرصد قبول دارم و امیدوارم بتسدا انجن فیزیک بازی رو برای استارفیلد کامل اپگرید کرده باشه

    • Sohking گفت:

      تقریبا باهات موافقم
      نمی‌خوام بگم نویسنده بازی نکرده گیم رو یا چیزی ولی سیستم لول آپ آبلیویون کجا اسکایریم کجا . از این بگذریم سری الدر اسکرول کلا بازی های بتسدا به این معروفن که شما با انتخاب دیالوگ‌ها کلی تغیرات ایجاد میشه . شما کلا تصمیمات زیاد تاثیری رو بازی نداشت . جالبه مردم میگفتن برای کمبود بودجه تو آبلیویون و ماروایند پارکور اضافه نکردن در صورتی که پارکور یکی از مهم ترین ویژگی های دو نسخه اول بازی بود . به نظر من اسکایریم یخورده کمتر الدر اسکرول بود

  • TERIXA گفت:

    اسکایریم برای من بهترین بازی هست که تا به الان بازی کردم با اختلاف.

  • Faith گفت:

    قسمت بعدی به نظرم باید این بازیا باشن
    فالوت ۴(اینو نمیدونم شاهکار بی نظیره یا نه ،ولی خیلیا تعریف میکنن ازش)
    سکیرو
    سری دارک سولز

  • آقا شما حجم بازی رو نگاه کنید بعد از باگ ایراد بگیرید
    بازی خیلییییییییییی بزرگه ، یعنی یه چیزی میگم یه چیزی می‌شنوید
    وقتی تقریبا کل npc های بازی یه ماموریت و داستان دارن ، انتظار دارید بازی باگ نداشته باشه؟
    یا از درخت مهارت های بازی گفتید
    درخت مهارت بازی یه پرک اضافه نداره و همشون کاربردین ، یک یکیشون😂
    این بعضا غیر منطقی بودن بازی هم فانشه ، فکر کن شلوار طرف رو در بیاری و نفهمه😂 ، فان بازیه دیگه ، به گیم پلی هم ضرری نمیرسونه
    یا مثلاً داستان ، داستان اولیه ی بازی خیلی ریتمش تنده و خیلی پر و بال بهش نمیدن ، ولی بازم حماسیه
    ولی وقتی میگیم داستانش شاهکاره فقط منظورمون این داستان اولیه نیست ، بازی دویست ساعت ماموریت داستانی داره که با هم لوری رو تشکیل میدن که کمتر بازی ، فیلم ، سریال یا کتابی می‌تونه نزدیکش بشه
    این نشان از یه داستان شاهکار نیست نمی‌دونم چی هست!

    َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
    • S گفت:

      اره باگهاش اصلا ضرری نمیرسونه. توی دیوار گیر میکنی و بازی رو از اول لود میکنی و کل کارهایی که تو مرحله کردی هم از بین میرن چون سیو خودکار فقط بین رد شدن از در اتفاق میوفته

      َlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)
    • ShinjiMikami گفت:

      عزیز هم شما هم اونایی که میگن و هم من میدونیم که هیچ بازی در ازادی عمل و عظمت جهان در مقابل الدر نمیتونه بایسته جناب. واسه همینه الانا تاد هاوارد ۲۵ ساله رو استارفیلد کار میکنه یا الدر قراره دیر برامون منتشر بشه. بنظر شخصی بنده بازیای بتسدا در دست مایکرو بخاطر هزینه ی زیاد و دقت و پشتیبانی عالی بدون باگ و با گرافیک عالی ساخته میشن.
      در مورد شلوار دراوردن ببینید من مخالفم عزیز. شما برید خونه ی کسی و دزدی کنید حتی میان مچتون رو میگیرن. شما یک اسب بدزدید مچتون رو میگیرن. در حالی که خیلی از بازیای جهان باز اینطور نیستن و بعد از مدتی ول میکنن. اون جنابعالی وقتی که همه چیز قسمت thief رو میکس میکنه، این اتفاق میفته که در این حالت بازی بطور کلی تموم شده و باید خوش گذرونی کرد. حتی خیلی اتفاقا میتونه بیفته که اون اپگرید های که میکنه طرف کم بشه.
      من مثلا قدرتم رو اونقدر زیاد کردم و اپگرید کردم که با چند ضربه یه اژدها میمرد. حال این مشکل بازی نیست بلکه من تا حد عالی اپگرید کردم.😂
      با نظر شما مخالف نبودم بطور کلی و فقط نظر دادم. به نحوی شلوار دراوردن بعد تمام شدن کلی از اپگرید ها و در اخر بازی برای خوش‌گذرونی و فانش هست. طبق نظر شما

      • این شلوار در آوردن یکی از اسکیل های بازیه تا جایی که یادم میاد😂😂😂
        یعنی تو توضیحات اسکیل نوشته لباس های مردم رو میتونی دربیاری😂
        یا مثلاً یه چاقو تو بازی هست میتونه وان شات کنه ، اون واقعا مشکل بازی نیست!

  • Amir گفت:

    عالی بود اسکایریم قسمت بعدی میترکونه.

  • ShinjiMikami گفت:

    جناب اقای اقابابایی و همه ی دوستان شاید در این پست زیاد کامنت دادم ولی همه ی این موارد بخاطر این بوده که الدر از بهترین بازیای عمرمه و میدونم جز باگ هاش بدون ایراده و بی نقصه و بی نظیر.
    اگر زیاد کامنت دادم و خیلیا خوندن و سرشون درد گرفت. به هرحال طلب بخشش میکنم.
    با تشکر

  • shadow71 گفت:

    وقتی اسکایریم بازی میکردم دو بار زندگی میکردم.عالی بود

  • Mahdi Sam گفت:

    اول از مشکلات بازی بگم که خب اول باگه دوم این که کات سین نداره، غیر از از اون سیستم مبارزات تن به تن بازی خیلی خوب نیست، البته با توجه به فیزیک بازی منطقیه، راستشو بخواین فیزیک بازی ضعیفه ولی تو چنین سندباکس عظیمی تنها گزینه‌ی دیگه کم کردن وسعت یا کم کردن قابلیت تعامل با بقیه بود که به نظر من فیزیک ضعیف انتخاب بهتری بود تا اون دو گزینه‌ی دیگه و غیر از اون در مورد کات سین هم بودجه قابل توجهی از بازی می‌برد، کسایی که داستان اسکایریم رو ضعیف میدونن خیلی به وضعیت اسکایریم دقت نکردن،

    اسپویل(البته بازی مال ۱۰ سال پیشه)
    منطقه هنوز درگیر یه جنگ داخلیه، امپراطوری انسان‌ها شکست خورده و ستایش رب النوع انسان‌ها ممنوع شده، تنها کسی که مقاومت میکنه، دست‌کمی از یه تروریست نداره و انواع موجودات غیرطبیعی اطراف اسکایریم پرسه میزنن و دوستان انتظار دارن که آخر بازی براشون جشن بگیرن، کوتاه بیا مرد کل منطقه داره میسوزه و چون تو مهم‌ترین مشکل رو حل کردی بقیه مشکلات به صورت جادویی حل نمیشه،

    در کل داستان‌ها خیلی زیبا و تاثیرگذارن ولی نبود کات سین و تعداد خیلی زیاد شخصیت‌ها تا حدودی عمق تاثیر افراد رو کم میکنه برای مثال جنبه تراژیک کسی مثل سیسرو یا شخصیت تک تک اعضای گیلد‌ها خیلی بهشون توجه میشه، نه چون شخصیت پردازی ندارن بلکه امثالشون کم نیستن و برای همین هیچ‌کس خیلی عمیق به نظر نمیاد

    در انتها هم یادی کنم از شخصیتی که از داستانش و کوئستش خیلی لذت بردم: Ahzidal

چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا
چرا Elder Scrolls V: Skyrim یک شاهکار بی‌نظیر است؟- گیمفا