برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند

برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند

احسان شریعت
۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
بازی بعدی ساکر پانچ

در هفته‌ای که سونی (Sony) خرید استودیوی هاوس‌مارک (Housemarque) و نسخه‌ی پیشرفته‌ای از بازی Ghost of Tsushima را معرفی کرد، این موضوع که طرفداران این شرکت در حال صحبت درباره‌ی ارتقای رایگان بازی‌ها از پلی‌استیشن ۴ به پلی‌استیشن ۵ هستند، واقعا شگفت ‌انگیز است. البته، در مورد بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut چنین چیزی وجود ندارد و این بازی به ۱۹٫۹۹ دلار برای ارتقای نسخه‌ی فعلی پلی‌استیشن ۴ خود و سپس برای تبدیل به نسخه‌ی نسل بعدی‌اش، به ۹٫۹۹ دلار نیاز دارد.

این عقیده که کنسول پلی‌استیشن ۵ بیشتر برای خرج‌‌کنندگان است تا برای بازی‌بازان، قبلا مورد بحث قرار گرفته بود و حالا به نظر می‌رسد که بسیاری با آن موافق هستند. هم‌اکنون مورد بحث‌ترین عنوان در انجمن عظیم پلی‌استیشن ۵ در سایت ردیت (Reddit)، همین موضوع است و با نگاهی مختصر به پاسخ‌های صفحه‌ی توییتر ساکر پانچ (Sucker Punch)، استودیوی توسعه دهنده‌ی بازی، ‌می‌توان فهمید که طرفداران از پولی بودن محتویات نسل بعدی کاملا ناامید شده‌اند.

مسئله این است که ما با پرداخت هزینه‌ای برای این محتوای‌ اضافی که عالی نیز به نظر می‌رسد مشکلی نداریم و به این استودیوی واقع در سیاتل (Seattle) برای انتشار محتوای اضافی Ghost of Tsushima: Legends و همچنین تعهد به افزایش کیفیت بازی در دیگر بخش‌ها، اعتبار ویژه‌ای می‌دهیم، اما در عصری که بازی‌هایی مانند Metro: Exodus به صورت رایگان برای پلی‌استیشن ۵ پورت می‌شوند، این هزینه غیرقابل قبول است.

واضح است که سونی قیمت محتوای اضافه‌ی Ghost of Tsushima: Director’s Cut را ۱۹٫۹۹ دلار ارزیابی می‌کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که پرداخت آن ۹٫۹۹ دلار اضافی برای بهبود صدای سه‌بعدی، پشتیبانی از کنترلر دوال‌سنس (DualSense) و همگام سازی لب‌ها برای زبان ژاپنی باشد. احتمالا ویژگی‌های اضافی دیگری نیز مانند افزایش سرعت بارگزاری بازی که سونی قبلا به آن اشاره کرده بود وجود دارند، اما همه‌ی این ویژگی‌ها به طور پیش‌فرض از ارتقا‌های نسل بعدی انتظار می‌روند.

این هفته، بتسدا (Bethesda)، استودیویی که به تازگی توسط مایکروسافت (Microsoft) خریداری شده است، ارتقایی رایگان را برای عنوان Doom Eternal بر روی پلی‌استیشن ۵ منتشر کرد؛ حتی استودیوهای کوچک‌تر مانند تریپ‌وایر (Tripwire) نیز ارتقاهای رایگانی را برای عنوان Maneater ارائه داده‌اند. همچنین خود سونی نیز سال گذشته در زمان انتشار کنسول پلی‌استیشن ۵، به طرفداران خود اجازه داد تا نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales خود را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای ارتقا دهند.

تعجبی ندارد که این خبر به جای خوشحال کردن مردم، نتیجه‌ی ناخوشایندی داشته است. این احتمال وجود دارد که استقبال بد از این تصمیم، سونی را مجبور به منصرف شدن از آن کند، اما اگر سونی فکر می‌کند که گرفتن این ۹٫۹۹ دلار اضافی از خریداران اولیه‌اش ارزش همه‌ی این واکنشات بد را دارد، تعجب نخواهیم کرد. نظر شما در این باره چیست؟

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند
برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Silverhand گفت:

    کاش تو متن اشاره‌ای هم به سی دی پراجکت می شد که آپدیت های نسل نهمی ویچر و سایبرپانک رو رایگان ارائه میده :heart: :heart: :heart:

  • 30nabhl گفت:

    پولکی شدن سونی اسه من pc باز از یه جنبهخوب شده که بازیای انحصاریشو واسه pc پورت میکنه میتونم بازی کنم
    ولی واسه خود ps فنا هزینه است
    و این طرز رفتارشون بنظرم مناسب نیس
    امیدوارم بعدنا به بیراهه کشیده نشه
    (بازیای کوتاه و ناقص و آیتم پولی و …)

  • RARE گفت:

    واقعا این کار سونی خوب نیست :-((

  • شخصی که اون ور آب زندگی می‌کند و در کمترین حالت ممکن ۱۰۰۰ دلار حقوق ماهیانه‌اش می‌باشد و حاضر نیست ۳۰ دلار برای بازی مورد علاقه‌اش هزینه کند، بسیار خسیس تشریف دارد!

  • Ardalan گفت:

    این هزینه برای ارتقا بین نسلی بازی ها اونم تو نسلی که مدت کمی هستش که شروع شده و به واسطه پاندمی و مشکلاتش فعلا فروش خود کنسول به سختی و با قیمت های عجیب غریب صورت میگیره منطقی نیست.

  • Amrznl گفت:

    همین طرفدارا صد دلار پول گیم پس و بتل پس و هزار جور اسکین چرت و پرت میدن ولی دلشون نمیاد از یه بازیه داستانی که هم هزینش بیشتره هم سودش کمتره حمایت کنن بعد فردا میان اعتراض که چرا همه چی شده بتل رویال و انلاین

    • آخه بدبختی اینه یه موضوعی پیش اومده به نام گیم پس و هرچی بریم جلو این مقایسه و اعتراضا بیشترم میشه
      طرف میگه من به جای خرید یه بازی ۷۰ دلار داستانی که فوق فوقش یه ماه میخوام بازی کنم، میتونم ۷ ماه گیمپس بیگیرم ۱۵ ۲۰ تا بازی و تموم کنم. حالا این اول کاره مطمئن باشین که از این داستانا زیاد داریم و برای اینکه سونی مداوم به این دلیل مورد حمله قرار نگیره باید سریعاً یه فکری کنه

      • به ۱۵ ۲۰ تا بازی در ازای ی بازی ۷۰ دلاری نیست. شما محتوای گیم رو بازی می‌کنی میزان تعداد بازی به معنای ارزشمندتر بودن نیست، اون بستگی داره شما طرفدار چ نوع بازی باشی، کسی ک گاست و توشیما رو با ۱۵ ۲۰ تا بازی گیمپس مقایسه میکنه مشخصه تا الان داشته ت ی پلتفرم اشتباهی به نام پلی استیشن بازی میکرده.
        اون طرف باید پلتفرمشو درست انتخاب کنه ک بعدا نگه بجای ۷۰ دلار گاست میتونم ۷ ماه گیمپس بخرم. کسی ک پلی استیشنو انتخاب کرده میدونه واسه چی داره ۷۰ دلار خرج می‌کنه. اونی هم ک اکس باکس انتخاب کرده میدونه برا چی داره با همون مقدار پول ۷ ماه گیمپس میگیره.
        این وسط عده‌ای ک پلتفرمشونو اشتباه انتخاب کردن به این جور مقایسه‌ها میوفتن.

        • اتفاقا هست. همه از علاقه ی به شدت زیاد من نسبت به گوست مطلع هستن و پلاتش کردم اما ترجیح میدم ۱۰ دلار بدم و تو یک ماه بازیایی مثل Prey، DOOM و دیسانرد رو تموم کنم تا اینکه ۷۰ دلار بدم یه گوست بگیرم
          مگر اینکه دیسک بگیرم که بعدش بفروشم
          یکم منطقی به قضایا نگاه کنم یعنی چی پلتفرم اشتباه انتخاب کرده؟ مگه ممکنه مقایسه نکنیم؟ درسته گوست برای من حتی از رد دد ۲ هم بالاتره اما این که ۷۰ دلار قیمت گذاری بشه اصلا عادلانه نیست

          • شما شاید اونطوری هستی،
            شما دقیقا ت ی پلتفرم اشتباه داری بازی میکنی. بجا گوست هم میتونی بری بازیهای مشابه رو روی گیمپس بازی کنی.
            جمله توجه کنید:
            درسته گوست برای من حتی از رد دد هم بالاتره ولی ۷۰ دلار عادلانه نیست.
            نه پس بیاد به شما ۱۰ دلار بفروشه؟
            کلی هزینه کرده، با فروشش باید خودشونو زنده نگه دارن، برای مایکروسافت شاید مهم نباشه چون میره ی استودیو رو میخره و آشو با جاش برمیداره، سونی سالها برای تربیت استعداد‌های منحصر به فرد خون دل خورده
            تا اینکه تونسته ی گاست تحویل جامعه گیم بده ( اینکه برای شما منحصر به فرد دلیلش همینه) بعد بیاد اونو مثل مایکروسافت مجانی بده ب گیمر؟ به منبع بی پایان ثروت متصل نیست ک.

            • خیر، بازی که یک ساله از عرضش گذشته و بارها تخفیف خورده رو که ۷۰ دلار نمی‌فروشن، مگر اینکه نینتندو باشی و بی رقیب
              تو موضوع نینتندو بی رقیب بودن خوب باعث شده هر سازی میزنه همه برقصن اما سونی بی رقیب نیست متاسفانه و نمیشه با نینتندو مقایسشون کرد

              • آقای مناف زاده چرا شما نینتندو رو بی رقیب می دونین ولی سونی رو نه؟! چند سال آخر نسل هشتم سونی کاملا مشهود خودشو جدا کرد. به جز چند تا دونه بازی مثل rdr2 شما چند تا بازی در حد و اندازه های کیفیت بصری گوست دیدین؟! یا همین نمایش اخیر هورایزن. چند تا بازی تو e3 تونستن به پای کیفیتش برسن!؟ این نسل قطعا سونی این روند رو تکمیل تر میکنه و بیشتر و بیشتر شبیه نینتندو میشه.

                • سونی مگه بی رقیبه؟
                  پلی استیشن یه رقیب مستقیم داره به نام ایکس باکس
                  منتها این موضوع که این رقیب تو ۱۰ سال اخیر عملکرد فاجعه ای داشته دلیل نمیشه بگیم پلی استیشن بی رقیبه
                  رقیب داره و رقیبش به شدت ضعیف تر عمل کرده تا همین الان و احتمالاً تا دو سه سال بعد هم همینه حداقل وضعیت
                  در مورد نینتندو، کدوم برندی کنسول هیبریدی تولید میکنه جز نینتندو که بریم بخریم که بگیم رقیبشه؟

          • Mikasa گفت:

            دوست عزیز
            سونی اگه قرار بود برای گیمپس فکری میکرد
            باید همون لحظه معرفیش فکری میکرد
            الان دیگه خیلی خیلی دیره برای چنین کاری
            و سونی هم پشتوانه مالی ساپورت از چیزی مثل گیمپسو نداره
            مشابه گیمپس رو شرکتی مثل اپل یا امازون میتونن ارائه بدن چون توانایی ضرر دادن دارن
            سونی نمیتونه ۳۰۰ میلیون دلار سر گاد اف وار خرج کنه بعدش همون روز اول بندازه رو سرویسش تا ملت با ماهی ده دلار بازی کنن
            همینجا میگم هرکس خواست هم اسکرین بگیره
            سونی عمرا بتونه چیزی مثل گیم پس ارائه کنه و رقیبش هم ایجاد نمیتونه بکنه اگه هم بسازه با کله شکست میخوره
            اساس بازیسازی سونی از همون روز اولی که برند پلی استیشن رو ایجاد کرد
            بازی های داستانی یا کوتاه بود از شادو آف کلوسس و ایکو بگیر تا گاد اف وار و آنچارتد که اساسا ماهیتشون با بازی هایی که باید تو سرویس قرار بگیرن فرق داره
            بلفرض مثلا سونی سرویسی مثل گیم پس داشت
            شما دو ماه میگرفتی نصف انحصاریای سونی رو بازی میکردی
            چون داستانین و بخش آنلاین یا سرویس محور ندارن معمولا
            ماهیت بازیسازی سونی و اساسش به سرویس های اشتراکی نمیخوره
            خب پس راه پیش روی سونی چیه؟ قطعا سرویس نیست
            راهش همون راهیه که نینتندو پیش گرفته
            با با ارزش کردن ip هاش
            قیمت بالا رو برای خریدار توجیه کنه
            نینتندو تخفیف میزنه؟ نه
            ۳۵ میلیون نفر انیمال کراسینگ رو ۶۰ دلار خریدن
            این تعداد از کل مشترکین گیم پس بیشتره که هیچ
            از نظر سود هم گیم پسو میذاره جیب بغلش
            و این فقط یه بازی کم هزینست
            چون نینتندو سالها تمرکزش روی این بوده که تجربه ای رو به مخاطب هاش بده که جاهای دیگه یافت نشه
            ارزش ip هاشو وحشتناک بالا برده بطوریکه ماریو کارت بعد ۷ سال هنوز با قیمت ۶۰ دلاری داره عین قطار میفروشه
            راهی که پیش روی سونی هست این راهه
            البته قیمت ۷۰ دلاری اشتباه بود
            از نظر روانی تاثیرات منفی زیاد میذاره روی گیمر هایی که چندین ساله به قیمت ۶۰ دلار عادت کردن

            • قربون آدم چیز فهم، ماهم همینو میگیم

            • Arno گفت:

              بازیای نینتندو واقعا انحصاری هستن – مث سونی و مایکروسافت سر و کلشون با قیمت ۱۰۰ پزو آرژانتین رو استیم پیدا نمیشه.

              • ali_yegane گفت:

                اگه سونی بازیهاشو مثل مایکرو خیلی راحت و عالی روی پیسی میداد که امثال شما پیسی گیمرا که هیترش نمیشدید دلیل نفرت امثال شما از سونی اینه که بازیهاشو مثل مایکرو کرکی یا مثل بازیهای نینتندو با شبیه ساز با کیفیت بالاتر از خود کنسول نینتندو نمیتونید روز عرضه بازی کنید باید سال ها صبر کنید یه بازی نسل قبلی سونی بهتون بده بازی ایی که سال ها از عرضه ش گذشته و دیگه جذابیت سال ابتدای اشو نداره خیلی از المان هاش از جمله گرافیک و طراحی مراحل ش منسوخ شده البته همون بازی نسل قبلی سونی هم وقتی براتون بیاد برای شما شاهکاره بله دلیل نفرت امثال شما از سونی همینه

            • توضیحاتتون در مورد نینتندو کاملا درست و عالی بود. و کاملا هم مشخصه که سونی در حال تبدیل شدن به نینتندوئه به نوعی.

            • قبول دارم بله منتها بازیای نینتندو فقط رو نینتندو هستن
              نینتندو بی رقیبه تو زمینه ی خودش و هر سازی بزنه می‌رقصن این دو موضوع رو درنظر بگیرید
              ثالثا، گاد آف وار برای همیشه رفت تو سرویس PS Now، حرکتی که محال بود قبل گیم پس سونی بزنه رو یه بازی به این عظمت حتی با وجود اینکه دو سه سال از عرضش میگذره
              بنابراین اون جور هم که فکر میکنین نیست و سونی هم میتونه همچین کارایی کنه
              خبرش احتمالا به زودی بیاد رو سایت

              • Mikasa گفت:

                گاد آف وار بعد ۲ سال رفت تو psnow نه روز عرضه!
                psnow بعد اینهمه سال به ۴ میلیون کاربر شاید رسیده اونم بزور
                با یه رد دد و گاد گذاشتن معجزه رخ نمیده
                تهش این ۴ میلیون رو بکنه ۶ میلیون
                بهرحال همونطور که گفتم عمرا سونی بتونه انحصاری روز عرضه رو مفت بیاره رو سرویسش
                این بدین معناست که هر سرویسی ارائه بده
                از گیمپس قطعا ضعیفتر میشه
                پس راهی که مایکروسافت میره قطعا راه درستی برای سونی نیست چون سونی در حدش نیست در زمینه سرویس ساختن!
                یا راه نینتندو رو باید بره و برندسازی کنه با ip هاش و رو بیاره به مارکتینگ برای نوآوری های سخت افزاری کنسولش
                یا باید تو بازار رقابت حذف بشه
                که دقیقا همینکارم کرد این نسل
                سونی اومد پلی استیشن رو به عنوان بهشت کسایی که بازی داستانی و AAA میخوان معرفی کرد
                برای ps5 هم کلی مارکتینگ کرد سر دوالسنس
                اینا راه برندسازی و راه نینتندوعه
                همزمان حالا به صورت تیری در تاریکی دستی به سر psnow میکشه ولی بازم میگم عمرا آینده خوبی برای پلی استیشن باشه در سرویس های اینطوری

          • ali_yegane گفت:

            (اما این که ۷۰ دلار قیمت گذاری بشه اصلا عادلانه نیست) نسخه التیمیت فورزا هوریزون پنج ۱۰۰ دلار قیمت گذاری شده شما چرا فرق تصاحب با کرایه متوجه نمیشید لازم نیست بازی گوست تا ابد نگه دارید یه ماه بازیو بجوید سه بار تمومش کنید پلاتش کنید بعد با پنجاه تا صد هزار تومن ضرر بفروشیدش روی همون ایکس باکسم فقط بازیهای مایکرو روز عرضه روی گیم پس در دسترس هستند باقی بازیها باید خریداری بشند و بهترین روش برای تجربه بازیهای روز همین خرید و فروشه شما برای بازیهای راکستار کپکام و اکتیویژن و سایر کمپانی ها چیکار میکنید برای بازیهای سونی هم که صاحب بهترین بازیها هست همون کارو کنید تمام

            • آقا هر چقد توضیح بدی اینا متوجه نمیشن

            • من با فورتزا چی کار دارم اصلا چه ربطی به بحث ما داره بازی فورتزا
              من نمیفهمم چرا هیچ وقت نشد بدون اینکه مقایسه کنین دو تا بازی رو به بحث پرداخته نمیشه
              این که بگیم قیمت ۷۰ دلاری گوست عادلانه نیست چه ربطی داشت به این که قیمت فورتزا عادلانه است یا خیر؟ اصلا کجای کامنتم گفتم قیمت فورتزا فلانه؟
              پلی استیشن و خداوکیلی با ایکس باکس مقایسه نکنین حداقل تا زمانی که دو تا بازی درخور عرضه بشه براش و یوزراش به اندازه ی کافی زیاد بشن
              ثانیاً، مگه قابلیت خرید بازیای راکستار و کپکام و اینا فقط رو پلی استیشن برقراره؟ مثلا پی سی و ایکس باکس نمیشه خرید؟

          • ببخشید سونی پول های فضایی مایکروسافت رو نداره .

          • ali_yegane گفت:

            ( اما این که ۷۰ دلار قیمت گذاری بشه اصلا عادلانه نیست) نسخه التیمیت فورزا هوریزون پنج ۱۰۰ دلار قیمت گذاری شده بین تصاحب با کرایه فرق بزرگی هست لازم نیست بازی گوست تا ابد نگه دارید یه ماه بازیو بجوید سه بار تمومش کنید پلاتش کنید بعد با پنجاه تا صد هزار تومن ضرر بفروشیدش روی همون ایکس باکسم فقط بازیهای مایکرو روز عرضه روی گیم پس در دسترس هستند باقی بازیها باید خریداری بشند و بهترین روش برای تجربه بازیهای روز همین خرید و فروشه شما برای تجربه روز عرضه بازیهای راکستار و کپکام و اسکوئر انیکس و اکتیویژن و باندای نامکای و تیک تو و EA و سگا و یوبی سافت و سی دی پراجکت رد و سایر کمپانی ها چیکار میکنید برای بازیهای سونی هم که صاحب بهترین بازیها هستند همون کارو کنید تمام

      • Old Hater گفت:

        فعلا که دایرکتورز کات ۷۰ دلاری گوست رتبه اول فروشگاه آمازون شده :giggle:

      • شاید هزینه ساخت اون یک بازی بیشتر از ۲۰ تا بازی تو گیمپس باشه. و شاید کیفیت اون یک بازی از ۲۰ تا بازی تو گیمپس بهتر باشه. (که قطعاً همینطوره)

        • اگر مایکروسافت با ساخت بازی با کیفیت برای گیم پس برای دو سال ضرر بده و بعد از دو سال مخاطب به این سرویس جذب بشه؛ سود تصاعدی بالا میره، به شکلی که در یک حالت کاملاََ عادی و متوسط سود به ۶ میلیارد دلار میرسه که یک ششم این بودجه میتونه ۱۰ بازی با کیفیت AAA رو پشتیبانی کنه. این که صرفاََ یک سرویس ارزان هستش، به این معنا نیست که بازی‌ها بی کیفیت خواهند بود (مثال هایی زدم همگی در یک حالت عادی هستش بلکه پتانسیل بیشتر وجود داره) به جای این که قیمت بازی‌ها گران و تعداد مشتریان کم باشه. قیمت اشتراک ارزان و تعداد مشتریان بیشتر هستش. دشمنی با گیم پس بی منطقی محض هستش، گیم پس هم الگوی تجاری فکر شده و مناسبی هستش هم برای مخاطب منفعت داره، مخصوصا پیرامون بازی‌های اکوسیستم خودشون. اگر داخل این اکوسیستم بازی بی کیفیتی تولید بشه یا مشکل کمبود محتوای شاهکار داشته باشیم، مشکل به استودیوها و بی لیاقتی تیم ایکس‌باکس در مدیریت بر میگرده نه این سیستم، مشکلی که در نسل هشتم شاهد بودیم و امیدوارم این نسل برطرف شده باشه.

          • در دراز مدت تفاوت آنچنانی بین هزینه‌‌های پلی استیشن و اکس باکس وجود نداره.
            دومین نکته ک مهمه، اینه ک نوع خاص پلتفرم و سرویس نوع بازی اون پلتفرم رو هم تعریف میکنه. شما بازی‌ای ک ت نینتندو بازی ‌میکنی تعریفشو میدونی، سونی هم همینطور و اکس باکس و سرویش هم همینطور.
            اینطوری نیست ک مایکروسافت ۶ میلیارد درآمد کسب میکنه، این ک تمامش سود باشه، چون بخش اعظم محتوای سرویشو باید از شرکتا بخره یا در میزان پلی دادن مخاطباش درصدبندی کنن ک کی ( استودیو بازی ساز خارجی و خودش) چقد پول برداره،

            از طرفی شرکتی میاد باهاش قرارداد میبنده ک میدونه بازیش فروش ۶۰ یا ۷۰ دلاری نخواهد کرد، اگه مطمئن باشه دیوانه نیست
            فروش بازیشو از دست بده و بجاش درصد بندی شده پول بگیره.
            مسائل زیادی ت این نوع بیزینس هست ک به این راحتیا نمیتونیم با ی ضرب و تقسیم دورنماشو به دست بیاریم.

            • نکته اول که اصلا هیچی چون به نظر من پلی استیشن و ایکس باکس هیچ ربطی بهم ندارن و مسیر جداست.
              نکته دوم این که من نگفتم تمامش سود هست گفتم اگر حتی یک ششم این مقدار صرف خود گیم پس بشه کلی بازی ازش در میاد.
              نکته سوم گفتم داخل اکوسیستم خودش مایکروسافت نیازی به ترد پارتی در زمان لانچ نداره. مایکروسافت خودش اصلا یک قطب از صنعت گیم رو داره تشکیل میده و هنوز خریدهای زیادی باید انجام بده. بنابراین بدون بازی‌های ترد پارتی (در زمان لانچشون) میتونه موفق باشه.
              نکته آخر: همه چیز با ضرب و تقسیم قابل تحلیل هستش. اون ضرب و تقسیم پیچیده، یک سال قبل از این که گیم پس معرفی بشه انجام شده و سیاست‌گذاری شده. صد درصد پیروز شدن یا شکست خوردنش معلوم نیست شرکت ها هم اشتباه می کنن ولی من اگر بخوام شرط ببندم با کسی، شرط رو روی این میذارم که گیم پس موفقیت محض خواهد بود.
              گیم پس در زمینه‌ی محتوا در موارد زیادی دست بالا داره:
              ۱- توانایی ضرر دهی برای چند سال تا این که به سود برسن چون مایکروسافت پشت سرویس هستش و می تونه با امید رسیدن به سود تا چند سال محتوای با کیفیت ارائه بده.
              ۲- داشتن قدرت در زمینه‌ی جذب Indieها و ارائه‌ی پلتفرمی (گیم پس) که میتونه بازی‌های indie رو مطرح کنه.
              ۳- داشتن یک اکوسیستم قدرتمند
              ۴- ارائه‌ی ترد پارتی هر چند در زمانی دیرتر. حتما قرار نیست بازی‌ها در همان زمان لانچ وارد سرویس بشن، ممکنه اثری ۳ ماه بعد که ۳۰ دلار شده ورود پیدا کنه به این سرویس. خیلی از مخاطبین بازی‌ها رو زمان لانچ تجربه نمی کنن.

              • در رابطه با نکته دوم شما چطوری بدون اینکه بدونید این مقدار سود یا نه، ۱ ششم اون پول رو برای گیمپس هزینه کردید؟
                در رابطه با نکته سوم شما، صحبت من چ ربطی به لانچ اکس باکس داره؟
                من دارم میگم نوع پلتفرمش نوع گیم داخلشم تعریف میکنه
                نکته چهارم و دنیای آینده چیز قابل پیش بینی نیست

                • مثال زدم و یه حالت متوسط در نظر گرفتم که توضیح بدم گیم پس سودزا هستش و درآمد کمی نداره که بازی خوب تولید نشه برای سرویس.
                  شما یه حرف کاملاََ بی ربط و نامربوط زدی :
                  “از طرفی شرکتی میاد باهاش قرارداد میبنده ک میدونه بازیش فروش ۶۰ یا ۷۰ دلاری نخواهد کرد، اگه مطمئن باشه دیوانه نیست”
                  که من در جوابت گفتم بازی های ترد پارتی لازم نیست در زمان لانچ که ۶۰ دلار قیمت دارن روی سرویس منتشر بشن. ممکنه سه ماه بعد عرضه بشن روی سرویس.
                  چرا این دنیا اتفاقا با پیشبینی‌های خیلی دقیقی پیش میره و علم آنالیز و تحلیل، ریاضیات و آمار همیشه مفید واقع شدن. شما چه قبول بکنی چه نکنی گیم پس سرویس مفیدی برای این صنعت به حساب میاد.

                • در جواب آقای کریمی ک نوستارداموس وار میگه آینده قابل پیش‌بینیه باید بگم ک پول خرج کردن برای گیم تا حالا اونطور ک باید ت سبد هزینه‌های آدما نبوده، بخاطر همینه ک بازیهای فیری ت پلی زیاد داره پلی داده میشه، اما روزی بیاد ک در کنار خرج کردن برای فیلم، خانواده‌ها ی هزینه برای گیم هم کنار بذارن اون وقت ترسیم کلی بازار چ شکلی خواهد بود؟
                  نکته آخر گفتش گیمپس مفیده مگه ما میگیم گیمپس غیر مفیده؟ اتفاقا گیمپس برای ی سری از بازیا عالیه، برای استودیوهای مستقل عالیه، خیلی از بازیا بودن ک امروز عالیه ک بدون وجود گیم پس امروز وجود نداشت.
                  مشکل من با شماها اینه ک میان گیمپس رو با اکوسیستم سونی مقایسه میکنید و بازیهاشم موازنه سازی میکنید
                  مشکل اینجاست

                • چون گیم پس هم کیفیت رو در خود جای میده هم کمیت، مطمئناََ خانواده‌ها همیشه استقبال می کنن و من هم گفتم گیم پس تنها برای بازی‌های ایندی و مواردی که گفتی مفید نیست بلکه برای بازی های aaa هم مفید خواهد بود. بالاتر هم گفتم، شما می تونی یه طرز فکر داشته باشی و پیشبینی خاص خودت رو داشته باشی و من هم همینطور. من پیشبینی می کنم گیم پس به یک سرویس موفق بدل خواهد شد که سالانه تعداد زیادی بازی aaa با کیفیت به مخاطب ارائه میده.
                  قضیه پول خرج کردن و سبد خانواده اصلا موضوع قابل بحثی نیست، به چه دلیل فکر می کنید قراره شرایط اقتصادی در جهان به سمتی بره که ۷۰ دلار به رقمی عادی برای پرداخت تبدیل بشه. گیم پس با قیمت پایین همانطور که گفتم کیفیت رو حفظ می‌کنه (دلیل رو یک بار توضیح دادم) همه ۱۰ دلار رو انتخاب خواهند کرد و در کنار این ۱۰ دلار بعضاََ بازی‌های ۷۰ دلاری هم تجربه می‌کنن این دو تضادی با هم ندارن. شما مشکل اصلیت اینه فکر می کنی گیم پس کیفیت به همراه نمیاره که سخت در اشتباهی، چون این موضوع همین حالا هم صحیح نیست و گیم پس ارزش بالایی داره چه برسه به زمانی که میوه‌ی خریدهای مایکروسافت رو ببینیم. سیاست‌های مایکروسافت و سونی می‌تونن به موازات حرکت کنن.
                  من موازنه‌سازی انجام ندادم از همان ابتدا گفتم دو شرکت ارتباطی ندارن، اما در مورد کیفیت این موضوع رو میگم این که کیفیت بازی‌‎های مایکروسافت و عناوین اکوسیستم ایکس باکس به پلی‌استیشن برسه موضوعی عجیب و غیر قابل دستیابی به هیچ عنوان نیست. مایکروسافت همین الآن قطب آر پی جی غربی هستش و برای جمع کثیری از بازی‌بازهای نقش آفرینی مثل بهشت میمونه.

                • دیگه شما متوجه نشدی من چی میگم، هر چقدم توضیح بدم فایده نداره

          • Amrznl گفت:

            شما متاسفانه فقط بحث مالی رو در نظر می گیری نه کیفیت . الانم نتفلیکس یکی از غول های صنعت سینماست و در اصل گیم پس ورژن گیمینگ نتفلیکسه و هر چقدرم که سود کنه هیچ وقت به سینما نمیرسه چون کارگردانایی مثل تارانتینو و کریستوفر نولان هیچ وقت حاضر نمیشن فیلمشونو به جای سینما تو نتفلیکس نمایش بدن . برای گیم پس هم همینطوره هیچ وقت کمپانی های بزرگ بازی سازی از این حرکت حمایت نمیکنن مخصوصا که قیمت اشتراک گیم پس با نتفلیکس یکیه اما هزینه ساخت بازی ها از فیلم و سریال بسیار بالاتره . هم چنین کمپانیا ممکنه بگن ما خوشحالیم که وارد گیم پس شدیم و فلان ولی مطمئننا هیچ سازنده ای دوست نداره بازیش انقد دم دستی کنار یه سری بازیه ایندی مجانی پلی بشه مطمئننا دوست داره اعداد و ارقام فروش رو ببینه صف برای خرید بازیش ببینه پیش فروش ببینه . این گیم پس همش به ضرر دنیای گیمه هم برای کاربر هم سازنده و مطمئننا هم اگر غولی مثل مایکروسافت که مشکلی با ضرر کردن نداشت پشتش نبود این قضیه شکست می خورد همون طور که نتفلیکس با اینکه قیمت اشتراکاشو از ابتدا تا الان سه برابر کرده هنوز طبق گزارشات مالیش بعد از چند سال به سود انچنانی نرسیده

            • نظر شما خیلی سطحی و بدون تفکر نوشته شده و اصلا نیازی نداره من پاسخ کامل بدم، اما حتما یه یادآوری در مورد افراد و کیفیت استودیوهایی که ایکس‌باکس در دست داره می‌کنم، چون یا اخبار رو دنبال نمی‌کنین یا در مورد گیمینگ اطلاعات کافی ندارین:
              ۱- استودیوی بتسدا گیم وُرکس با تاد هاوارد و فرنچایزهایی که جزو بهترین‌های صنعت گیم هستند.
              ۲- استودیوی آریکن خالق آثاری که گیم دیزاین و طراحی مرحله فوق‌العاده‌ای دارن.
              ۳- Tim Schafer یکی از خلاق‌ترین سازندگان صنعت گیم که پایه‌گذار دابل فاین هستش.
              ۴- آبسیدین که fallout new vegas رو خلق کرد.
              ۵- دارل گلگر که داخل the initiative در کنار برخی از سازندگان ناتی داگ، سانتا مونیکا، کریستال داینامیک و راکستار بر روی perfect dark کار می کنه.
              ۶- PG Games که شامل اعضای قدیمی راک‌استدی، لاین هد، راکستار و گوریلا میشه.
              ۷- machine games که سری ولفنشتاین رو توسعه میده.
              این افراد از پیشروهای صنعت گیم و خالقین بازی‌های نه تنها با کیفیت بعضاََ متحول کننده هستند. البته احتمالاََ شما آشنایی با این موضوع نداشتید و امیدوارم در این زمینه کمک کرده باشم بهتون، اگرچه به خیلی از موارد اشاره نکردم.

              • Amrznl گفت:

                اگه نظر من سطحیه پس چرا چهار تا پارگراف می نویسید بعدم اینایی که شما گفتی استدیو هایی که مایکروسافت خریده خب نمی تونن خارج از محدوده عمل کنن که . شما هیچ وقت هیچ وقت نخواهی دید بازیای راک استار روز عرضه بیاد گیم پس همین طور خیلی شرکتای دیگ بگذریم از استدیو های سونی که اصلا بحثشون فرق داره گفتم سونی سینماست و گیم پس نتفلیکس و امازونه منظور من این شرکتاس در ضمن همین استدیو هایی هم که تعریفشو می کنید این چند سال اخیر خیلی قوی عمل نکردند حتی ضعیف هم بودند نمونشم youngblood fallout 76 prey 2 elder scrolls online dishonored 2 . شما متاسفانه دیدتون فقط تجاریه و اینو در نظر نمی گیرید که اینده ی گیم با گیم پس رو به نابودی میره . مطمئننا وقتی مایکروسافت بخواد طرفو ترغیب به تمدید اشتراک کنه نیاز داره فقط به بازیای انلاین تا مشتری چند ماه سرگرمش باشه وگرنه با بازیای افلاین تک نفره بیش تر از سی چل ساعت کسی ادامه نمیده همین قضیه صنعتو میبره به چیزی که داریم می بینیم که بازی ای مثل کنترل دو میلیون نسخه میفروشه و بازیایی مثل رینبو و بتل رویالا روزانه درامدشون بیشتر از دو میلیونه

                • گفتم که این جواب نبود صرفاََ یادآوری کیفیت بود. با این وجود، برای جلوگیری از پخش شدن اطلاعات غلط باید مواردی رو توضیح داد.
                  youngblood و fallout 76 و elder scrolls online هیچکدام بازی کلیدی از این استودیوها نبودند. fallout 76 توسط یه تیم جداگانه در آستین مراحل توسعه رو طی کرد tes online توسط زنیمکس ساخته شده و youngblood هم بازی تیم دوم machine games هستش که به عنوان اسپین آف توسعه پیدا کرد. دیسانرد ۲ هم بازی فوق‌العاده‌ای بود. دید من اصلا تجاری نیست و کاملاََ هم مبتنی بر کیفیت صحبت می‌کنم. مایکروسافت نیازی نداره صرفا با بازی سرویس محور و آنلاین مخاطب رو نگه داره مخصوصا زمانی که تعداد استودیوها به ۳۰ برسه. هر ماه با انتشار چندین بازی از اکوسیستم خودش در کنار ایندی ها و بعضاََ بازی های مولتی پلتفرم (چند ماه پس از لانچ) این سیستم رو زنده و رو به رشد نگه داره.

                  اصلا مایکروسافت هیچ نیازی نداره rdr 2 روز عرضه روی گیم پس بیاد. شرکتی که ۱۰ سال یک بار بازی رلیز می کنه، نمی دونم چرا قصد دارین این موضوع رو مهم جلوه بدین، قبلاََ هم گفتم مایکروسافت خودش یک اکوسیستم بزرگ داره، اکوسیستمی که رو به رشد هستش و از بازی های ترد پارتی (روز لانچ) بی نیاز.

            • Ardalan گفت:

              دوست عزیز شما واسه تک تک عناوینی که تجربه کردی هزینه کردی پس صد درصد بحث مالی اولویت داره و کاره غلطیه اولویت قرار ندادنش بعد هم این مقایسه واقعا غلطه چون مایکروسافت یه ابر هولدینگه که فقط ۲۲۵ تا کمپانی داره چطور با نتفلیکس میشه مقایسش کرد؟ نکته مهم تر از همه این موارد هم اینه که دو تا شرکت x و y صرفا برای رقابت با هم نباید یه فرمول رو در پیش بگیرن که نگرفتن و رقابت هم مربوط به نسل هفت بود عملا بی معنی ایه الان تو دنیایی که همه چی سرویس محور و اشتراک محور شده و هر پلتفرمی تخصصی برای قشر خاصیه.

      • ali_yegane گفت:

        یکی از دلایلی که شرکت ها بازی انلاین میسازن که سودشون زیاد بشه اینه که بازی انلاینو باید به مدت طولانی نگه داری اما بازی داستانی ۷۰ دلاری بعد از یه ماه بازی کردن چه نیازی به نگه داشتنش هست با پنج دلار ضرر ردش میکنی میره و بازی جدید میخری شما فکر نکنید کسی که بازی داستانی ۷۰ دلاری میخره از اون شخصی که از گیم پس استفاده میکنه خیلی عقبه یه ایکس باکس گیمر در امریکا سالی ۱۸۰ دلار خرج گیم پس التیمیت میکنه و اون ۱۸۰ دلار هم نمیتونه بفروشه چون اون ۱۸۰ دلار خودش هزینه اشتراک و کرایه بازیهاست فکر میکنید چرا کنسول ps5 دیسک دار محبوب تره و خود سونی هم بیشتر این کنسولو از ps5 تمام دیجیتال تولید کرده بخاطر اینکه اکثر گیمرای خارجی دیسک بازیهای داستانی در ebay خرید و فروش میکنند و برای هر بازی پنج تا ده دلار بیشتر ضرر نمیکنند توی خود ایران هم میشه ظرفیت دو خرید و بعد از یه ماه با صد هزار تومن ضرر فروختش و بازی جدید خرید

        • دقیقا همینه، منی ک خودم پلی استیشن دارم ب جرات میتونم بگم کمتر از خیلیا ک فکر میکنن ارزون بازی می‌کنن، ارزون بازی میکنم. من همینطوری دیجتالی میخرم، دوباره بعد ۲ هفته یا ۱ماه با ۵۰ تومن کمتر میفروشم، دوباره ی بازی جدیدتر میخرم مگر اینکه بازی طولانی باشه و یسال رو کنسولم بمونه

        • ببینید این چیزایی که میگین در مورد ایرانیا صدق میکنه عمدتاً
          نمیگم جهان اولیا این کار و نمیکنن اما اگر یه سر به آمار فروش دیجیتالی بازیا بکنید میبینید که عمدتاً بازیا رو برای اکانت خودشون میخرن و عملاً تا ابد هم دستشون میمونه
          نظرتون محترمه اما من مخالفم شخصا با ۷۰ دلار فروختن بازیا در حالی که محتواهایی نظیر Doom و خیلی از بازیای دیگه و حتی ایندی ها به راحتی در دسترستون قرار داره
          به قول آقای کریمی فارغ از برند بازی کسی نمیتونه منکر مزیت‌های گیمپس باشه و اگر این سرویس به موفقیت کلان نرسه، بی عرضگی مایکروسافت رو نشون میده

          • حتی اینم بگم که کسایی مثل من که حوصله و وقت خرید و فروش بازی رو ندارن، همون سرویس که ماه به ماه چند دلاری بگیره و بی نیازت کنه از بقیه چیزا بهترین گزینه هست براشون
            والله اگر psnow حتی بازیای درخور رو بعد ۶ ماه حداکثر بیاره و قیمت رو متعادل کنه من شخصا دیگه بازی نمیخرم

            • ali_yegane گفت:

              اون دیگه بحث سلیقه هست شما اگه گیمر حرفه ایی باشید و قصد تجربه اکثر بازیهای مهم توی روز عرضه داشته باشید گیم پس به هیچ وجه کافی نیست بازیهای تیک تو و EA و یوبی سافت و باندای نامکو و کپکام و اسکوئر انیکس و سیدی پراجکت رد و اکتیویژن و بقیه کمپانی ها روز عرضه روی گیم پس نمیان اکثرشون بعد مدتی هم روی گیم پس نمیان . گیم پس بدون خرید بازیها کافی نیست ps now قیمتش یک سوم گیم پسه نباید توقع داشت در حد گیم پس عمل کنه هر چند پیشرفتش غیر قابل انکاره

              • خب نیان بازی‌های تیک تو و EA و یوبی سافت و باندای نامکو و کپکام و اسکوئر انیکس و سیدی پراجکت رد و اکتیویژن و بقیه کمپانی ها روز عرضه روی گیم پس
                تازه در این صورت میشه پلی استیشن
                آیا نمیشه اینارو خریداری کرد رو ایکس باکس یا پی سی؟ آیا ایکس باکس یا پی سی فقط گیم پسه و اگر بازی داخلش نیاد پس دیگه راهی نیست برای تجربش؟
                فقط تو فروشگاه پلی استیشنه؟
                گیم پس یه آپشنه برای پی سی و اکس باکس دارها
                تازه بدون گیم پس شرایط میشه مثل پلی استیشن
                من منظورتونو متوجه نشدم از این که بازیای بقیه کمپانیا نباشن چی

                • ali_yegane گفت:

                  آیا بازیهای سونی که هر سال حداقل دو تاشون نامزد بهترین بازی سال میشن ارزششون از بازیهای این کمپانی هایی که نام بردم کمتره ؟ وقتی شما روی ایکس باکس مجبوری بازیهای این شرکت ها را بخری خب پلی استیشن تنها مکانیه که بازیهای باارزش انحصاری خاص خودشو داره چیزی که روی ایکس باکس نیست روی پیسی هم تا چند سال بعد نیست پس اینجور بگیم بهتره ایکس باکس با گیم پس و بازیهای مایکرو به همراه خرید مولتی پلتفرمها یا پلی استیشن با انحصاری های نابش به همراه مولتی پلتفرم ها با لودینگ سریع تر و پشتیبانی از دسته انقلابیش ؟ در حال حاضر ۹ میلیون و سیصد هزار نفر گزینه دومو انتخاب کردند ده ها میلیون ها نفرم در صف خرید هستند که فعلا موجودی کمه و قیمت ps5 از سری ایکس دویست سیصد دلار در بازار سیاه گرونتره . فراموش نکنیم علت بوجود اومدن گیم پس در سال ۲۰۱۷ شکست تمام عیار و کامل ایکس باکس در رقابت سنتی کنسول ها در مقابل پلی استیشن بود من نمیخوام ارزش گیم پسو زیر سوال ببرم مسلما برای عده ایی از گیمرا ایکس باکس با گزینه جذابی به اسم گیم پس ارزش خرید بالایی داره اما آمار هم داره نشون میده همچنان تمایل دو سوم کنسول گیمرا به سمت ps5 هست با وجود اینکه مایکروسافت دو تا کنسول با دو قدرت و دو قیمت متفاوت به بازار عرضه کرده و انتخاب بیشتری برای گیمرا در دسترس قرار داده

          • نظرتون اشتباه طبق گفتی سونی بازی آنچارتد توسط ۵۰ میلیون نفر حداقل بک بار تموم شده،درحالی ک فروش این بازی رو استور پلی استیشن بسیار پایین تر از این رقمه، این نشون میده اونجام بازی دشت دوم و اکانت دیجیتال رو می‌خرن

        • برای اینکه بازی رو بخری باید ۷۰ دلار بدی ،(البته خارج ایران به تومان رو نمیدونم) تا اینجا که بحثی نیست، بی زحمت بگو اینکه بازی رو بخوای بفروشی ،چقدر گیر گیمر میاد ؟

        • این چیزایی که میگی در مورد ایکس باکسم صدق میکنه ، ربطی به بد بودن گیم پس نداره ، کسی که بخواد دیسک بخره چه از سونی چه از مایکرو قطعا میخره و کسی که بخواد دیسکش رو بفروشه چه از سونی باشه چه از مایکروسافت میتونه تو سایتها بفروشه ، دلیل هایی که میارین مزایای سونی و کنسول پلی استیشن نیستن ، در هر دو کنسول میشه این کار رو کرد …. گیم پس یه شیوه جدید بازی کردنه ….برای بد بودنش دلایل قطعی ،ثابت شده و جایگزین مناسبش رو بیارین .‌.

      • Farid گفت:

        ببخشید آقای مناف زاده
        مایکروسافت ضرر نمیکنه با وجود گیم پس
        یعنی کسی که گیم پس با هزینه کمتر میگیره دیگه نیازی نداره اون بازی رو بخره
        منظورم اینه سود مایکرو چگونه و از کجا تامین میشه؟

        • ببنیید این مقوله خیلی مفصله
          مثال ساده بزنم، شما سیم کارتی تولید میکنید که هزینه ساختش ۴۰۰ هزار تومانه ولی میفروشید ۲۰ هزار تومن
          تا زمانی که کاربراتون مثلا به ۲۰ میلیون نفر برسن، اون هزینه هایی که برای قبوض و اینترنت و اینا پرداخت میشه جبران نمیکنه اون ۳۸۰ تومن ضرر رو و باید برای تبلیغات هم پول بدین
          اما زمانی که کاربرا برسن بالای ۲۰ میلیون سود آوری شروع میشه و حتی شرکتای دیگه میان پول میدن براشون به وسیله ی اس ام اس هم تبلیغ کنین و به نوعی صف میکشن
          گیم پس دقیقا همینه، نمونه ی بارز پولدار باشی پولدارتر میشی
          چهار سال هزینه میکنی و پول میدی بازی بیاد تو گیم پس، بعدش تا ابد نه تنها پولی نمیدی بلکه استودیو ها صف میکشن بازیشون بیاد گیم پس
          البته دسته خاصی از بازیا مثل اونایی که کلا تو محتوای داستانی خلاصه میشن بحثشون فرق داره، تو این زمینه مایکروسافت برای جذب مخاطب بیشتر به استودیوهاشون پول میده که بیارن گیم پس
          مثلا اگر اشتباه نکنم، براورد رمدی فروش ۴ میلیون نسخه ای کنترل رو ایکس باکس بود که مایکروسافت با پرداخت پول فروش ۴ میلیون نسخه و یک جا به رمدی اون رو وارد گیم پس کرد
          دو طرفم برد برده در واقع، هم اون استودیو پولش تضمین میشه هم مایکروسافت به سمت گیم پس یوزر جذب میکنه

      • گیم پس ارزش بازی ها رو پایین آورده و رسما به بازار میوه تره‌بار تبدیل شده کیلویی بازی میده

      • مقایسه گیم پس با فروش سنتی بازیها کاملا اشتباهه. خود مایکروسافت میگه نتفلیکس گیمینگ. میشه گفت (با یکم اغماض البته) که گیم پس نتفلیکسه و فروش سنتی بازیها سینماست. مگه میشه نتفلیکس رو با سینما مقایسه کرد؟!
        @mikasa (یکم پایین تر) خیلی خوب از نینتندو مثال زده. الان هم سونی داره میره که بشه نینتندو با این تفاوت که همچنان پلی استیشن رو قراره با ایکس باکس و پی سی برای بازیهای مولتی پلتفرم تو یه کتگوری نگه داره.
        همه می دونیم که گیم پس سرویس خفنیه. ولی به شخصه نه فقط از گیم پس، که کلا از سرویسهای اشتراکی خوشم نمیاد. این سرویسا به محصولاتشون میگن “محتوا”، ولی چیزی که امثال من می خوایم یه “اثر” ه. تا چند سال دیگه آروم آروم این جدایی ایکس باکس و پی اس پر رنگ تر میشه و این مقایسه ها هم کمتر.

    • pegasus گفت:

      الکی دفاع نکنین کارشون فقط سو استفاده از قدرت بازی ها و مخاطباش هست

  • TzzzT23 گفت:

    بایدم همه ناراضی باشن هر کی نیست یا پول براش مهم نیست یا تعصب بی جا داره , اون ۲۰$ اضافه برای dlc مشکلی نداره ولی اینکه بتونی همون نسخه رو برای ps5 بگیری باید ۱۰$ بیشتر بدی اونم برای lip-sync و یه سری upgrade هایی که همه مجانی انجام دادن واقعا دور از انصافه , اومدن بازی ها رو ۷۰$ کردن با اینکه راضی نبود هیچ کی ولی اعتراض آنچنانی نشد الانم به این شکل , باید به طور خیلی واضح همه گیمر ها جلوشون وایستند تا به سرنوشت نسل قبل micro دچار نشن . به نظر من بهترین کار میتونه نخریدن اون محصول باشه , مثل demons souls که نیومده بعد ۲ ماه سریعا تخفیف خورد (نه اینکه بازی بدی باشه اتفاقا به نظرم بهترین بازی next gen در کنار ratchet هست) .

  • pegasus گفت:

    حقم دارن سونی تو این نسل دیگه شور همه چیزو در آورد

  • MrHill93 گفت:

    ملت ماه ب ماه ۱۰ دلار پول بتل پس هزار جور بتل رویال کوفت و زهرمار میدن مشکلی نیس
    ولی برای ارتقای پولی این بازی معترض شدن ؟
    واقعا نسل عجیبی داریم ک پلیر شدن
    کنسول ps5 ک بازیای ps4 و ساپورت میکنه
    نمیخان پول بدن همون نسخه معمولی ps4 و پلی بدن رو سر کسی ک تفنگ نذاشتن حتما بیایین نسخه نسل ۹ ایی و بخرید والا
    خوشی زده زیر دلشون چپ و راست معترض میشن
    اگه بلدید برید ب EA و اکتی ویژن و اپیک و هزار کوفت و زهرماه شیر دوشه دیگه ایی اعتراض کنید

    • ali_yegane گفت:

      تازه همون نسخه بکوارد گوست روی ps5 پچ ۶۰ فریم دریافت کرده و پرفورمنس بازی عالی شده نیاز به هیچ هزینه ایی هم نداره

    • موضوع ربطی به بتل رویال نداره موضوع اپدیت نسل بعدی وقتی الان مایکروسافت ارتقا های نسل بعدیش رایگان است خب حتما کسایی که پلی استیشن دارن هم معترض میشن ،پس اعتراض ها طبیعی و واقعا جای دفاع نداره کار سونی اتفاقا باید اعتراض کرد،البته نه هیت و بچه سال بازی و تهدید به مرگ کردن اعتراض درست حسابی تا سونی هم بازی هایی که اپدیت نسل بعدی میگیرن رو رایگان کنه

  • :laugh: پولکی ترین استودیو همین سونیه حالا مونده اعتراضات شدید تر

  • G.LN گفت:

    والا حق دارن معترض بشن
    ینی چی ۳۰ دلار برای محتوای اضافی و ارتقای نسل نهمی هزینه کنی؟
    لااقل مثل فاینال فانتزی ارتقای نسل نهمی رایگان بزاره.
    هرچند با حرف یکی از کاربرا این کار قابل توجیهه اونم اینکه کلا سونی بحثش با مایکی جداست و اتفاقا تو آینده همین روشو احتمالا پیش ببره.
    هیچکس منکر کیفیت بالای بازیهای سونی نیست ولی به نظرم این روش درآمدزایی درست نیست.

  • Black Knight گفت:

    با اینکه سونی فنم ولی با این کار سونی مخالفم به نظرم نباید برای تبدیل کردن بازی به نسخه نسل بعدی پول بگیره امیدوارم این اعتراضات بشه مثل اعتراضات استور PSP و PS3 که جواب داد

  • j.dalton گفت:

    با سلام بعضی از دوستان آنچنان رفتن در آمد ها و پیچ و خم های صنعت گیم رو در آوردن و اینقدر سره این مبحث جوش میزنند که آدم هنگ میکنه روی صحبتم با اون هاست من نزدیک به چهل سالمه و هنوز اوقات آزادم رو بازی میکنم ولی شما دوست گرامی اگر این وقتی که اینجا میزاری و در کنارش تا این حد دنبال آماره درآمد این کمپانی و اون شرکت هستی همین وقت رو روی درآمد برای خودت میزاشتی و به فکره پیشرفت خودت بودی برای خرید ی کنسول ۲۰ تومنی اینقدر گرفتار نمیشدی بزرگواران بنده دیپلم هم ندارم ولی در ماه حداقل ۷۰ تومن درآمدم هستش اینارو نگفتم که کسی فکر کنه من قصدم تخریبه یا از بابته خودم بخوام فخر بفروشم یا دنبال گنده گویی باشم لعنت بر آدم دروغگو ولی گفتم بدونید این مباحث و اینقدر وقت گذاشتن و تمرکز روش برای آدم نون و آب نمیشه ببخشید اگر هم غلط املایی زیاد دارم عرض کردم دیپلم ندارم و کم سواد هستم موفق باشید

برخی از طرفداران سونی به پولی بودن ارتقای نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی Ghost of Tsushima معترض هستند