تاریخچه شرکت نینتندو؛ ۱۰۰ سال سرگرمی – قسمت اول
برخلاف تصور جمع زیادی از کاربران، شرکت نینتندو کار خود را با مجموعه بازیهای سوپر ماریو یا حتی عرضه کنسول آغاز نکرد. در حقیقت این شرکت نزدیک به ۷۰ سال پیش از اختراع اولین بازی ویدیویی وجود داشت و مشغول به فعالیت بود. بعدها این شرکت در سال ۱۹۸۳ میلادی نه تنها باری دیگر صنعت بازیهای ویدیویی را به روزهای اوج خود بازگرداند، بلکه در قرن ۱۹ محبوبیت بازیهای کارتی را هم به کارنامه اضافه کرده بود. در ادامه، تاریخچه این شرکت دوستداشتنی و باسابقه را از ابتدا تا بازه عرضه کنسول سوییچ بازگو خواهیم کرد.
زمانی که ژاپن در سال ۱۶۳۳ به تمام ارتباطات خود با دنیای غرب پایان داد، انجام هرگونه بازی کارتی نیز ممنوع و شیوهای از قمار غیرقانونی در نظر گرفته شد. بازی با کارتها در آن زمان بیش از هر چیزی به خاطر قمار محبوبیت داشت؛ بنابراین چندان طولی نکشید که ژاپنیها خودشان شروع به تولید کارتهای بومی کردند.
یکی از این بازیهای بومی Unsun Karuta نام گرفت ولی سرانجام عاقبت آن چیزی به جز قمار نبود. به این ترتیب حکومت باری دیگر در روند کار دخالت و تجربه آن را ممنوع کرد. طی سالهای بعدی به واسطه این قانون، تجربه بسیاری از بازیهای کارتی ممنوع اعلام شد.
نهایتاً در قرن ۱۹ میلادی، یک بازی کارتی جدید با نام Hanafuda ابداع شد. در این بازی در عوض شمارهها، از تصاویر استفاده میشد، در نتیجه مردم نمیتوانستند از آن برای اهداف شرطبندی و قمار استفاده کنند. دولت با مشاهده این شرایط، قوانین خود را تغییر داد و اجازه فروش کارتهای Hanafuda را صادر کرد. با این حال محدودیتهای ثابت پیشین و فقدان قابلیت شرطبندی، واکنشهای خوبی را نسبت به این کارتها در پی نداشت، تا این که یک کارآفرین نوپا به نام فوزاهیرو یاماوچی پا به میدان گذاشت.
در سال ۱۸۸۹، فوزاهیرو یاماوچی ۲۹ ساله شرکت نینتندو کوپای (Nintendo Koppai) را که کارتهای Hanafuda تولید میکرد، بنیان گذاشت. فوزاهیرو این کارتها در دو فروشگاه مجزا تحت نام شرکت به فروش میرساند. کیفیت هنری و فنی این کارتها، Hanafuda را باری دیگر به محبوبیت گسترده رسانده و موقعیت نینتندو به عنوان برترین شرکت بازی کشور ژاپن را تثبیت کرد. در همان سالی که فوزاهیرو کار خود را آغاز کرد، اولین انتخابات عمومی مجلس نمایندگان و فرایند نوشتن قانون اساسی امپراتوری ژاپن موسوم به قانون اساسی میجی، کلید خورد.
طی این تغییرات تعداد بسیاری زیادی از قوانین از جمله ممنوعیت بازی با کارتهای گوناگون دستخوش تغییر شد و شرایط مناسبی برای پیشرفت سریعتر نینتندو به عنوان محبوبترین تولید کننده این کارتها، فراهم آمد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- گزارش: GTA 6 وضوح فوقالعادهای روی پلی استیشن ۵ پرو خواهد داشت
- سازنده STALKER 2 به دنبال بررسی بازخوردها و رفع سریع مشکلات بازی است
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
نظرات
اولین بازی ای که قابلیت save کردن داشت رو کنسول ها ، legend of zelda بود به کارگردانی شیگرو میاموتو
قبل این بازی، دنیای گیمینگ به بازی های arcade مانند خلاصه میشد که صرفا امتیاز می گرفتین و بعد هر بار باختن دوباره باید از اول شروع میکردن گیمرا
اینکه اصلا بازی های داستان محور و ماجرایی امروزی ممکن شدن همش به لطف خلاقیت میاموتو بوده
از اون موقع تا حالا ماریو و زلدا تو هر نسخه تونستن با خلاقیت و قدرتمند ظاهر بشن
کار هر کسی نیست ۳۵ سال یه سری رو بسازه و هر نسخه ش شاهکار یا عالی در بیاد
خلاصه دفعه بعد که خواستین به زلدا تنفر بورزین یادتون باشه صنعت گیم چقدر مدیون این سری هست
زدی تو حال یعنی حال کردم رفیق نینتندو پدر صنعت گیمه و واقعا همه باید بهش نهایت احترام رو بذارن همچنین فرنچایز های شاهکارش مثل زلدا و ماریو که اصلا جریان ساز بودن و انقلابی به معنای واقعی کلمه، کسی که زلدا رو هیت کنه اصلا مشخصه هیچی از گیم حالیش نیست و یه نوب تمام عیاره :yes: :-))
همه چی یه طرف عکس پست یه طرف ، یک دنیا خاطرست :heart:
یک قرن تلاش پاینده و تعبیق با دنیای مدرن.
هیچ حرفی درباره نینتندو نمیشه زد.
من فقط میخوام بدونم چطور یک قرن موندن اگر ایران بود توی همون سال های شروع با شکست مواجه میشد.
عاشقشم یعنی، نینتندو و عناوینش یه دنیا خاطرن برای خیلیامون، یه سری بازیا که هیچوقت از یاد نمیبریمشون
اتفاقا دنباله botw چه غوغایی بر پا کنه، من که مطمئنم بازی هر نظر پیشرفت میکنه و به شدت خورده ضعف های نسخه اول رو هم برطرف میکنه :yes: :inlove:
من مدت هاست با شبیه ساز بازی های n64 انجام میدم و سرگرم میشم . عجب ریسینگ هایی داره . زلدا داره با متا ۹۹ . ماریو کارت ۶۴ هنوز لذت بخشه .
لذت بازی یعنی نینتندو من اونقدری که با سوئیچ بازی میکنم با ps5 بازی نمیکنم
خوندن این پست رو به کسایی که فک می کنن گیم تا قبل از سونی وجود خارجی نداشته پیشنهاد می کنم، بلکه بدونن سلطان واقعی کیه – تو نسل هفت اکس باکس و پی اس رقابت شدیدی داشتن اما در نهایت فروش کنسول wii که به مراتب ضعیف تر بود و انحصاری سینماتیک هم نداشت از هر دو شون بیشتر شد – میشه گفت تنها شکست نینتندو همون کنسول wii u بود – بگذریم که کنسول N64 هم خیلی خوب بود، اما وقتی پی اس ۱ اومد همهٔ توسعه دهنده ها نامردی کردن در حق این کنسول
اطلاعاتت ناقص و مغرضانست البته سونی هیتری طبیعیه دی :
در حق نینتندو ۶۴ هیچ ناحقی ای صورت نگرفت
بخاطر کارتریج خور بودنش، توانایی اجرا و توسعه ی بازی های بزرگ با جزئیات فراوان روش وجود نداشت
چون توانایی ذخیره اطلاعات زیادی رو کارتریج نداشتن
کارتریج از نظر ذخیره داده های صوتی هم به دلیل حجم ذخیره سازی کم، دچار مشکل بود
بازی هایی که ویس اکتینگ زیاد داشتن خیلی برای توسعه روش به مشکل برمیخوردن چون حجم کافی برای ذخیره داده در کارتریج موجود نبود
برای همین کیفیت ساوند افکت ها روی کنسول نینتندو ۶۴ شدیدا پایین بود و اصلا یکی از دلایلی که بازیای نینتندو ویس اکتینگ و دیالوگ زیاد ندارن همینه چون از اول نینتندو ۶۴ چنین قابلیتی نداشت، بعدا هم به همین رسم ادامه دادن
بازی های انحصاری نینتندو ۶۴ هم اکثرا داده های حجیمی نداشتن تا بتونن رو کارتریج بیان
برای همینه اگه اوکارینا آف تایم بازی کرده باشی(که نکردی یحتمل!)
میبینی تغییرات و کارهایی که تو دنیای بازی یا داخل دانجن انجام میدی ذخیره نمیشن! کافیه از یه اتاق تا اتاق بعدی بری تا همه چیز جز یکسری چیزهای کلیدی که برای پیشرفت تو دانجن لازمه همه reset میشن
چرا؟ چون کنسول توانایی ذخیره داده اضافی رو نداره
عین یه کامپیوتر که رمش پایینه و اگه چندتا نرم افزار روش اجرا کنی به مشکل برمیخوره
انحصاریای نینتندو روی نینتندو ۶۴ هم اغلب بازیای کوچیکی بودن از نظر مقیاس ولی متنوع از نظر گیم پلی
برای همین دولوپر ها اومدن نینتندو رو ول کردن و برای شرکتی که اولین بار کنسولشو میساخت وارد قرارداد شدن
ps1 راحت ترین کنسول اون سالها برای توسعه بود نتیجش هم صدها انحصاری مفت!
شکست اول نینتندو هم virtual boy بود بعد wiiu
هردو کمپانی سونی و نینتندو بالا پایین داشتن تو کنسول ولی جفتشون تو مقام های اول و دوم موفق ترین کنسول سازهای تاریخن 😎