چرا الان بهترین زمان برای ورود اپل به بازار کنسول‌های بازی است؟ - تکفارس 
چرا الان بهترین زمان برای ورود اپل به بازار کنسول‌های بازی است؟ - تکفارس 
چرا الان بهترین زمان برای ورود اپل به بازار کنسول‌های بازی است؟ - تکفارس 

چرا الان بهترین زمان برای ورود اپل به بازار کنسول‌های بازی است؟

مهدی حلوائی
۴ مهر ۱۴۰۲ - 16:47
اپل آرکید

از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی تنها سه شرکت در بازار کنسول‌های بازی خانگی حضور پررنگی داشته‌اند: سونی، نینتندو و مایکروسافت. حالا دیگر عادت کرده‌ایم که این سه شرکت هر چند سال یک بار کنسول جدیدی را به بازار عرضه کنند و حرف اصلی را در این بازار بزنند. کنسول‌های بازی جدید از هر زمان دیگری ببیشتر شبیه به یکدیگر هستند و این موضوع به‌خصوص در مورد کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت صدق می‌کند.

هر دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس از نظر سخت‌افزاری تقریباً مشخصات یکسانی دارند و تنها کنترلر، سرویس‌های اشتراکی و رابط کاربری آنها تفاوت اصلی آنها به حساب می‌آیند. این موضوع تا حدی به نفع کاربران است چرا که آنها می‌دانند فارغ از اینکه کدام کنسول را خریداری کنند، تجربه‌ی گیمینگ چندان متفاوتی نخواهند داشت. (البته به جز بازی‌های انحصاری هر کنسول)

از طرف دیگر، بازار کنسول‌های بازی خانگی چندان شلوغ نیست و به‌نظر می‌رسد که اضافه‌ شدن یک رقیب دیگر می‌تواند به آن کمک کند. در حال حاضر از اپل به عنوان یکی از نامزدهای اصلی یاد می‌شود و با توجه به تجربه‌ی این شرکت در ساخت سخت‌افزار انقلابی و پیشرفته برای گوشی‌های آیفون، کامپیوتر و دستگاه‌های استریم، چه کسی بهتر از این شرکت؟ اما چرا اپل هنوز هیچ کنسولی را به بازار عرضه نکرده است؟

اپل وارد می‌شود

اپل تی وی 4K

در این سناریوی فرضی، کنسول بازی اپل باید چه ویژگی‌هایی را ارائه بدهد؟ از نظر برخی از کاربران، عرضه‌ی اکوسیستم این شرکت برای مخاطبین بیشتر در صدر اهداف اپل خواهد بود چرا که بسیاری از افراد علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای گوشی‌های آیفون و سیستم‌های مک این شرکت ندارند. علاوه بر این، غول فناوری آمریکایی همین حالا یکی از تمیزترین و کارآمدترین سیستم‌عامل‌های جهان یعنی آی او اس را در اختیار دارد. اپل همچنین می‌تواند از رویکرد مایکروسافت الگوبرداری کرده و اجازه دهد برخی از بازی‌های مک با کنسول خود سازگاری داشته باشد.

اپل به هیچ وجه با صنعت بازی‌های ویدیویی غریبه نیست و در سالیان اخیر، عملکرد سیستم‌های مک این شرکت در اجرای بازی‌ها به شدت بهتر شده و حالا بازی‌های مدرن سنگینی مانند Resident Evil Village ،Baldur’s Gate 3 و Total War: Warhammer به‌راحتی روی لپ تاپ‌ها و دسکتاپ‌های این شرکت اجرا می‌شوند.

همچنین گوشی پرچمدار آیفون ۱۵ پرو نیز به عنوان یک دستگاه گیمینگ قدرتمند معرفی شده که با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دارای نرخ تازه‌سازی متغیر خود، کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد و توان اجرای بازی‌هایی مانند Death Stranding و Resident Evil 4 Remake را دارد. قرار است این گوشی بازی‌های یادشده را بدون نیاز به استریم و به‌صورت بومی اجرا کند. اگر اپل واقعاً توانسته تا گوشی هوشمندی را تولید کند که توان اجرای بازی‌های AAA جدید را دارد، چرا این شرکت نباید وارد بازار کنسول‌های خانگی شود؟

اپل همچنین پردازنده‌های اختصاصی خود را دارد که جدیدترین آنها سری M2 است. پرچمدار این سری، M2 اولترا، پردازنده‌ای همه‌کاره بوده که قدرت پردازش گرافیکی آن مشابه نسخه‌ی پایین‌رده‌ی کارت‌های گرافیک انویدیا RTX 40 است. هرچند که این پردازنده از نظر توان گرافیکی در سطح جدیدترین کارت‌های گرافیک بازار نیست اما قدرت آن برای رقابت با کنسول‌های نسل جدید کافیست. در واقع حتی بعید نیست که پردازنده‌های نسل بعدی اپل بتوانند به‌طور مستقیم با نمونه‌های موجود در کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس رقابت کنند. علاوه بر این، با توجه به پشتیبانی اخیر اپل از درگاه‌های USB-C، شارژ کنترلر و دیگر وسایل جانبی کنسول این شرکت برای کاربران مشکل‌ساز نخواهد شد و آنها حتی می‌توانند برای این کار از از محصولات شرکت‌های شخص ثالث استفاده کنند.

در بخش بازی‌ها نیز کمپانی اهل کوپرتینو احتمالاً مشکلی برای متقاعد کردن شرکت‌های دیگر برای عرضه‌ی بازی‌های خود روی کنسول یادشده نخواهد داشت چرا که همان‌طور که گفته شد، اپل توانایی ساخت سیستمی با سخت‌افزار مناسب را دارد. همچنین برای رقابت مستقیم، اپل می‌تواند با همکاری شرکت‌های دیگر، بازی‌هایی انحصاری را در روز عرضه برای کنسول خود معرفی کند.

این نوع همکاری‌ها قبلاً نیز وجود داشته و برای مثال، همکاری مایکروسافت و سگا منجر به عرضه‌ی چندین بازی‌ انحصاری مانند Jet Set Radio Future ،Sega GT 2002 و Panzer Dragoon Orta برای ایکس باکس اورجینال شده بود. در واقع می‌توان گفت که اپل از این نظر با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد چرا که این شرکت از قبل با توسعه‌دهندگان و ناشران مختلف همکاری داشته است.

مطالب مرتبط:

تکامل آرکید

بازی Fantasian

اپل آرکید، که روی دستگاه‌های مجهز به آی او اس و همچنین اپل تی وی ۴K قابل دسترسی است، سرویس اشتراکی گیمینگ اپل بوده که بازی‌های انحصاری کوچک متعددی را درون خود جا داده اما در مقایسه با سایر سرویس‌های مشابه، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

لیست بازی‌های این سرویس شامل عناوینی مانند Fantasian (نقش‌آفرینی جذابی که مراحل آن با ژرفناماهای واقعی طراحی شده و شرکت میست‌واکر با هدایت هیرونوبو ساکاگوچی افسانه‌ای، خالق سری Final Fantasy، وظیفه‌ی ساخت آن را بر عهده داشته است) و Hello Kitty Island Adventure (عنوانی در سبک Animal Crossing که به صورت چندنفره نیز قابل اجراست) اشاره کرد.

بعید نیست که اپل کنسول خانگی اختصاصی خود را به همراه کتابخانه‌ی بازی‌های فعلی خود به بازار کند و در ادامه عناوینی انحصاری را برای رقابت با سرویس‌های ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس در دسترس کاربران قرار دهد. عرضه‌ی اپل آرکید برای کنسول خانگی به نفع این سرویس بوده و علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات فنی موجود در اپل تی وی هنگام اجرای بازی‌های سنگین، اپل می‌تواند قابلیت‌های ۴K و HDR را نیز به بازی‌های این سرویس اضافه کند.

مطالب مرتبط:

امتحانی که ضرر ندارد

آیفون گیمینگ

اپل سابقه‌ی همکاری با ناشران مختلف برای عرضه‌ی بازی‌های خود روی دستگاه‌های مک و آی او اس را دارد. این موضوع و همچنین وجود سرویس اپل آرکید، فرصت خوبی را به این شرکت برای ورود به بازار کنسول‌های بازی خانگی داده است. به اعتقاد برخی از افراد، تماشای سلطه‌ی سه شرکت اصلی بر این بازار حالا کمی تکراری شده است و جای خالی یک شرکت چهارم در آن حس می‌شود.

نینتندو کماکان هر کاری که دوست داشته باشد انجام خواهد داد، کنسول‌های سونی به فروش فوق‌العاده‌ی خود ادامه خواهند داد و مایکروسافت نیز دست از خرید شرکت‌های دیگر بر نخواهد داشت. از این رو می‌توان گفت که در حال حاضر رقابت واقعی چندانی در بازار کنسول‌های بازی خانگی وجود ندارد و به همین دلیل، اپل می‌تواند با عرضه‌ی کنسول اختصاصی خود به موفقیت خوبی در این بازار دست پیدا کند.

اپل همین حالا نیز یکی از مشهورترین برندهای جهان است، سابقه‌ی حضور در بازار بازی‌های موبایلی را دارد و سرویس آرکید آن نیز از پتانسیل رقابت با سرویس‌های مشابه برخوردار است. هرچند که کاربران می‌توانند گوشی آیفون ۱۵ پروی خود را به تلویزیون وصل کرده و تجربه‌ای مشابه کنسول‌های خانگی را داشته باشند اما این کار برای بسیاری از افراد که حاضر به پرداخت هزینه‌ی سنگین این گوشی نیستند، ممکن نیست.

در صورتی که اپل یک کنسول خانگی خوش‌قیمت را طراحی و به بازار کند، شانس جذب کاربران بیشتری را نیز خواهد داشت. اپل تی وی ۴K از نظر ارزش در برابر قیمت، دستگاه فوق‌العاده‌ای به حساب می‌‌آید و اپل می‌تواند در ساخت کنسول خود از این دستگاه الهام بگیرد. هرچند که بعید است اپل بتواند به‌راحتی جایگاه شرکتی مانند سونی را در بازار به خطر بیندازد اما ابداعات و نوآوری‌های این شرکت می‌تواند هم به سود خود و هم به سود بازار کنسول‌های بازی باشد. این نوآوری‌ها می‌تواند از نظر سخت‌افزاری و در کنترلر کنسول و یا حتی ترکیب سرویس فیلم و سریال و موزیک این شرکت با اشتراک بازی‌های آن باشد.

به هر صورت، اپل هنوز در بازار پرسود کنسول‌های بازی حضوری نداشته و مشخص نیست که در آینده نیز به آن ورود کند. با این وجود، غول فناوری آمریکایی توانایی انجام چنین کاری را دارد و بعید نیست که تا چند سال دیگر بتواند با کنسولی جدید، سایر شرکت‌ها را به چالش بکشد. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا خیر.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • البته که بازار سرویس‌های بازی ابری طی سال‌های آینده پررنگ‌تر میشه اما اگه اپل بتونه گوشی‌های آیفون و لپ تاپ‌های مک رو تبدیل به دستگاه‌هایی کنه که از بازی‌های روز کنسول بهره می‌برن، با یه تیر، چندین و چند نشون رو میزنه و جمعیت فعلی کاربرانش رو هم برای انجام هر چه سریع‌تر این موضوع داره. حالا اینکه با چه کیفیت، کمیت و بازه زمانی بازی‌ها منتشر میشن، یه بحث مهم و تاثیرگذار دیگه است

  • مهدی گفت:

    اپل اصلا نباید وارد صنعت بازی های کنسولی بشه ، شارژر ها رو حذف کرد سامسونگ هم الگو گرفت ، الان بیاد کنسولی با مشخصات و محدودیت ها و اکسسوری های سمی ولی واجب برای اینکه کاربر از این کنسول استفاده کنه ، برای پیشرفت سیاست های کثیف سودمند خود شرکت اپل ارائه بده این احتمال وجود داره سونی و مایکروسافت هم الگو بگیرن

    • اپل همین الان هم وارد صنعت بازی شده. اپل استور به عنوان تنها پلتفرم معتبر عرضه بازی روی آیفون هر سال یه سود عجیب و عظیم رو روانه جیب این شرکت میکنه، بدون این که حتی بازی بسازه. با توجه به قدرت سخت‌افزارهای جدید این شرکت، اگه اپل بتونه به خوبی از پتانسیل‌ها استفاده کنه، میتونیم انتشار آثار ارزشمندی رو شاهد باشیم. این شرکت معمولاً توی خیلی از حوزه‌ها حساب‌شده ورود کرده. مثل ورودش به حوزه فیلم و سریال که تا به این‌جا کاملاً موفق بوده

  • مجتبی زارع گفت:

    خدا نکنه
    اگه اپل وارد بازار کنسول ها بشه فاجعه میشه اگه همین حالا دنیا ویدیو گیم در بهترین لحظات خود سپری میکنه به لطف سونی و مایکروسافت و رقابت بین این دو هست یک لحظه تصور کنید پلی استین به جای سونی دست اپل بود باید چقدر هزینه میکردیم واسه تهیه یدونه کنسول اونم قطعا کیفیت پایین تری نسبت به الان داشت
    تازه کاری به بازی های انحصاری ندارم اگه اپل جای مایکروسافت و سونی بود بازی هایی مثل starfield و God of war بستری درست میکرد که به راحتی به اونا دسترسی نداشته باشی و کلی پول بابت بازی کردنشون بپردازی

  • محمد گفت:

    الان که هنوز اتفاق نیفتاده ولی به مرور زمان وبا ابری شدن پلتفرم های گیم و از بین رفتن مرز میان pc کنسول و موبایل ، و البته با بالارفتن ارزش بازار ویدیو گیم به چند صد میلیارد دلار تو چند سال آینده ، قطعا باید منتظر باشیم ساختار سیاسی شرکت ها تغییرات جدی درونش رخ بده