تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا

تاریخچه کنسول های بازی سونی

پست گیمفا
۲۱:۴۷ ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا

شرکت سونی پیشرو در امر بازی های دیجیتال، پلی استیشن را تا ۵ نسل ارتقاء بخشید و در هر نسل از این محصول سعی در بالا بردن کیفیت و کوچکتر بودن حجم و اندازه این کنسول ها کرده است و در این زمینه رکورد های بی نظیری را در تاریخ بدست آورده است.

تاریخچه کنسول های بازی از آتاری تا سرگرمی با پلی استیشن ۵

کنسول های بازی در سال ۱۹۷۰ به بعد پا به عرصه جهان گذاشتند. اولین کنسول که به خانه ها راه پیدا کرد به وسیله  یک کابل برق به تلویزیون متصل می شد و یک بازی رایج که در آن زمان در این کنسول ها به آن پرداخته می شد بازی پینگ پنگ و بعد از آن بازی هاکی بود که تنها قابلیت بازی فقط برای دو نفر را داشت. اما در نسل های بعدی کنسول بازی یعنی از ps2  تا پلی استیشن ۵، این قابلیت به چهار نفر ارتقاء پیدا کرد و همه ی این بازی هایی که در آن سال به بازار آمدند توسط شرکتی به نام آتاری تولید می شد. از زمان تولید این کنسول ها تا به حال شرکت های تولید کننده چندین بار سقوط وحشتناکی را در فروش این محصولات تجربه کرده اند.

کمپانی سگا بعد از این فراز و نشیب های کنسول بازی، یک کنسول جدیدی به بازار وارد کرد و نام آن را X32 گذاشت قابلیت این کنسول آن بود که دارای گرافیک بهتر و و کیفیت پردازش چند ضلعی های بیشتری را داشت.

در ادامه به ترتیب تاریخچه کنسول های بازی  تا نسل پلی استیشن ۵ را برای شما تعریف خواهیم کرد.

 

شرکت سونی در سال ۱۹۹۴ یک عنوان تجاری را به نام پلی استیشن به جهان معرفی کرد. این شرکت  تا به امروز پنج محصول که بسیار محبوب بوده اند را به دنیا شناسانده است.

شرکت سونی بیشترین سودی که از محصولات خود، به دست می آورد از طریق بازی های کامپیوتری است که چیزی حدود ۸۰ درصد سود محاسبه شده است.

زمان ورود پلی استیشن ۲

پلی استیشن ۲ در کشور ژاپن برای بار اول توزیع و منتشر شد که از زمان انتشار این کنسول تا به الان حدود ۱۲ سال می گذرد و تعداد بازی هایی که منتشر کرد حدود ۲۰۰۰ محصول بود. این محصول با استقبال خوبی روبرو شد.

تاریخچه پلی استیشن ۳

شرکت سونی پلی استیشن ۳ را در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶ در ژاپن رونمایی کرد و بعد از آن تنها یک هفته طول کشید که این کنسول سر از  آمریکا در آورد  و حدود ۸۰ میلیون نسخه را در کل بازار جهانی به فروش رسانید. این محصول به بالاترین قیمت نسبت به سایر رقبای خود در آن زمان فروخته شد.

پلی استیشن ۳ یک پردازشگر Cell  دارد که با همکاری سه شرکت ژاپنی طراحی شده است. این پردازشگر ۸ هسته ای می باشد که فقط ۷ هسته ی آن قابل استفاده است. قابلیتی که پلی استیشن ۳ نسبت به نسل های قبل تر از خود دارد این است که تکنولوژی اتصال به صورت وای فای همراه  نیز  برای این کنسول ایجاد شده است.  ps3 حافظه ۲۰ گیگابایتی دارد. حدود ۳ سال بعد از انتشار نسخه ps3 سونی یک نسخه باریک از ps3  روانه بازار کرد که ۳ برابر سبک تر و با ابعاد کوچکتر نسبت به نسخه اولیه ps3 بود. از دیگر قابلیت های این نسخه جدید با صدای بسیار کمتر و درجه حرارت پایین بود. در نسخه پلی استیشن ۳ دکمه پاور در پشت کنسول تعبیه شده بود که در این نسخه  دکمه پاور در پشت حذف شد. در سپتامبر ۲۰۱۲ یک نسخه ویرایش شده دیگری از ps3 با تغییرات ظاهری بیشتری به بازار آمد.

                    تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا

  کنسول PS4

تاریخچه پلی استیشن ۴

پلی استیشن ۴ اولین بار در آمریکای شمالی در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ به بازار راه پیدا کرد که یک رکورد بی سابقه ای را در روز اول انتشار زد. رکورد سریع ترین فروش در طول یک شبانه روز، چیزی حدود یک میلیون کنسول.

پلی استیشن ۴ قابلیت ویژه اشتراک گذاری بازی ها و ویدئو ها را به کاربران خود داد.

طبق تجربه گذشته سونی که نسبت به پلی استیشن ۳ و نسخه های ثانی آن داشت، نسخه سبک تر ps4 را نیز روانه بازار کرد در این نسخه باز تغییر در کمتر شدن صدا و حرارت را مصرف کنندگان شاهد بودند.

نسخه پیشرفته تر ps4 در سال ۲۰۱۶ انتشار پیدا کرد که معروف به pro ps4 شد. این نسخه از لحاظ سخت افزاری بسیار پیشرفت داشت.

زمان عرضه اولین کنسول ps5

خرید ps5 دیجیتال و استاندارد در نوامبر سال ۲۰۲۰ در استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، آمریکای شمالی، سنگاپور و کره جنوبی شروع شد و یک هفته بعد در سراسر جهان عرضه شد. Ps5   به همراه کنسول های   Xbox  Series   مایکروسافت در همان ماه عرضه شدند که بخشی از نسل نهم کنسول های بازی ویدئویی هستند.

این پلت فرم در دو نوع راه اندازی شد: یک مدل پایه با درایو دیسک نوری سازگار با  Blu – rey  و یک نسخه دیجیتال فاقد این درایو، مدل دوم به عنوان یک مدل بسیار کم هزینه و مناسب برای کسانی که ترجیح می دهند از طریق بارگیری دیجیتال، بازی ها را بخرند مناسب است.

ویژگی های کنسول ps5

یکی از ویژگی های اصلی  سخت افزار پلی استیشن (ps5) که آن را متمایز کرده، وجود یک  درایو است که برای جریان داده هایی با  سرعت زیاد تنظیم شده  و با پیشرفت چشمگیری، عملکرد ذخیره سازی را فراهم می کند. پردازنده گرافیکی AMD با قابلیت نمایش وضوح K4 با حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه، از دیگر ویژگی های کنسول PS5 ردیابی اشعه با شتاب سخت افزاری برای نورپردازی و بازتاب واقعی و Tempest Engine امکان جلوه های صوتی سه بعدی را با سرعت سخت افزار فراهم می کند.

از دیگر ویژگی های این محصول می توان به کنترل دستی  ( Dual Senes ) با بازخورد لمسی و سازگار با اکثر بازی های PS5 و پلی استیشن VR اشاره کرد.

تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا

 مارک سرنی، معمار اصلی PS5

معمار خط کنسولی PS5 مارک سرنی می باشد. مارک یک چرخه بازخورد دو ساله را پس از  راه اندازی پلی استیشن ۴ اجرا کرد. این امر باعث شد تا محققان ( سازندگان اولیه  سونی ) در بازه زمانی دوساله بازی ها را ارزیابی کنند و بفهمند که نواقص کنسول ps5 سونی را چگونه مرتفع سازند.

مارک، نواقص سونی را در بازدید های مداوم خود پیدا کرد و توانست نسل بعدی پلی استیشن ۴ رابا قابلیت بهتری عرضه کند.

در توسعه PS4 یک مسأله اساسی که وجود داشت این بود که زمان بسیاری صرف بارگیری بازی ها می شد. این نتایج در اولویت های تیم تحقیق و توسعه کنسول PS4 قرار گرفت، حال یک هدف مهم  که برای تیم مارک، در اولویت قرار گرفت، یافتن راه هایی برای کاهش بارگذاری  به صورت پویا برای بازی های جدید بود.

بازاریابی و انتشار کنسول های بازی

مارک سرنی،  اولین کنسول PS4 خود را در مصاحبه با مجله Wired در آوریل ۲۰۱۹ به طور کامل توصیف کرد.

یک ویترین بزرگ بازی   Ibrary و همچنین طراحی سخت افزار کنسول ps4 در  ۴ ژوئن سال ۲۰۲۰ برای رونمایی، برنامه ریزی شده بود سونی قصد داشت پلی استیشن ۵  را تا پایان سال ۲۰۲۰ راه اندازی کند و این تاریخ انتشار در استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، آمریکای شمالی، سنگاپور و کره جنوبی تأیید شد.

سخت افزار ps4

سخت افزار پلی استیشن ۵ توسط یک سیستم سفارشی روی تراشه ( Sos) و طراحی شده به وسیله AMD و SONY صورت گرفته است، تعداد ۹ پردازنده مرکزی را با یکپارچه سازی هشت هسته ای  با فرکانس متغیر ۳۵ گیگاهرتز ادغام می کند. پهنای باند آن ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه است.

دو پردازنده توسط یک سیستم تقویت کننده ویژه با استفاده از فناوری AMDS Smartshn کنترل می شوند.

Tamt، فرکانس این کارها را بر اساس فعالیت های فعلی پردازنده ها تنظیم می کند تا قدرت و مدل عملکرد soc را هدف قرار دهد.

به عنوان مثال، اگر CPUS با شدت کمتری کار کند، سیستم تقویت ممکن است فرکانس ts را کاهش دهد تا قدرت هسته افزایش یابد.

استفاده از سیستم خنک کننده در کنسول ps4

سیستم خنک کننده، که شامل یک فن خنک کننده دو طرفه برای ورودی هوا که قطر آن ۱۲۰ میلی متر است و یک مخزن بزرگ حرارتی با طراحی لوله گرمایی استاندارد که به گفته سونی: خنک کننده soc شامل یک هادی حرارتی فلز مایع است که بین soc  و sink 425 قرار دارد.

این سیستم شامل یک منبع تغذیه ۳۵۰ واتی است. در نتیجه ps5 نسبت به ps4 انرژی کمتری مصرف میکند و گرمای کمتری تولید می کند.

کنسول ps5 وارد بازار جهانی شد

کنسول ps5 دارای یک فناوری صوتی جدید با نام Tempest Engene  است که به صدها منبع صوتی در مقایسه با پلی استیشن ۴ همزمان اجازه می دهد.

حافظه ذخیره سازی در کنسول بازی

حافظه داخلی پلی استیشن ۵ یک درایو ۸۲۵ گیگابایتی است که به صورت سفارشی خریداری شده است.

سونی یک تراشه سفارشی با چندین پردازنده برای پلی استیشن ۵ طراحی کرده است تا با کنترل ورودی ( فلش)  سریع عمل کند.

در پلی استیشن ۵ اگرچه نصب بازی اجباری است اما کاربر می تواند نصب و راه اندازی آن را کنترل کند به عنوان مثال: اینکه فقط مؤلفه های چند نفره یک بازی را نصب کند در حالی که بازی های ps4 این قابلیت را ندارد.

پلی استیشن ۵ کاربران را قادر ساخته تا بازی های ps5 را به یک دستگاه ذخیره سازی Usb  منتقل کنند.

کنترل پلی استیشن ۵

در تاریخ ۷ آوریل کنترل پلی استیشن ۵ مشخص شد. بعد از یک بحث و گفتگو که با طراحان و بازیکنان بازی انجام شده، این کنترل ها دارای محرک های سازگار با بازخورد لمسی از طریق محرک های صوتی است  که می تواند مقاومت در برابر پخش کننده را در صورت لزوم تغییر دهد. همچنین یک میکروفون داخلی اضافه شده است تا بازیکنان بتوانند با یکدیگر صحبت کنند.

لوازم جانبی پلی استیشن ۵

لوازم جانبی پلی استیشن ۵  که آن را متمایز کرده است، شامل یک شارژر و سیم متصل به آن، یک  عدد دوربین HD با کیفیت عالی و یک کنترل از راه دور جهت هدایت بازی  است.

یک هدست بی سیم PULSE 3D  که با فناوری صوتی کنسول ps5 یکپارچه شده است. PS5  با اکثر کنترل کننده های PS4 موجود و لوازم جانبی بازی های PS4 سازگار است.

 

به گفته معاون ارشد شرکت سونی: در برنامه ریزی و مدیریت PS5 ، پلتفرم به گونه ای طراحی شده است که با بیش از ۹۹ درصد بازی های  PS4 سازگار باشد. در پلی استیشن ۵ به دلیل سرعت بالای ssd و قدرت پردازش PS5 بسیاری از بازی های  PS4 از زمان بارگذاری بهتر و یا از سرعت بازی بیشتر بهره مند می شوند.

هنگام بازی با پلی استیشن ۵ بازیکنان می توانند پرونده های بازی ذخیره شده خود را از طریق فضای ذخیره سازی ابری یا با استفاده از دستگاه ذخیره ساز USB انتقال دهند.

تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا

پرطرفدار ترین نسل بازی های سونی

فروش PS5

خرید پلی استیشن ۵ همانند XBOX بلافاصله پس از راه اندازی بسیار محدود بود و از مارس ۲۰۲۱ به دلیل کمبود نیرو های جهانی، اسکالپرها از این فرصت استفاده کردند و این کنسول PS5 را به هزاران دلار فروختند. خرید پلی استیشن ۵ امروزه بسیار راحت تر از زمان عرضه اولیه آن است

سونی در ماه می برای رفع این مشکل تمام  تلاش خود را کرد که پلی استیشن ۵ را به صورت مستقیم به مصرف کنندگان در اروپا بفروشد.

آمار فروش این کنسول در عرضه ای که در هفته اول در ژاپن به ثبت رسیده است، چیزی حدود ۱۰۳۹۰۱ کنسول بوده و همین آمار نشان داد که در کشور آمریکا رقمی نزدیک به  ۱۴۱۸۱ کنسول استاندارد فروخته شده  و در نتیجه پلی استیشن ۵ به  عنوان پرفروش ترین کنسول کشور در آن هفته معرفی شد.

سونی گزارش کرد که کل محموله های پلی استیشن ۵ در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ حدود ۴٫۵ میلیون واحد نسخه، که تعداد مشابهی با نسخه های PS4  بوده است. تعداد کل محموله های پلی استیشن ۵ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱ به ۷٫۶ میلیون واحد رسید و از رکورد PS4  پیشی گرفت.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • شرکت سونی و نسبت و اپل و چندانی دیگرتنها شرکتی در جهان هسند که خدماتشان سریع با تکنولوژی های برتر روزدنیا بروزرسانی می‌شوند و هیچ تردیدی توی این قضیه در ذهن مردم گنجاده نشده است :yes:

  • Kenji-ehsan گفت:

    در ابتدای مقاله چندین و چند اشتباه وجود داشت
    اولین بازی تجاری پونگ بود و پینگ پونگ نبوده
    نسل ۵ام سونی از ۸ کنترلر پشتیبانی میکرد که به واسطه ی مبدل یک به چهار انجام می‌شد نسل ۶ هم همینطور
    در نسل ۷ با عرضه ی PS3 این عدد به ۷ کاهش پیدا کرد و در نسل ۸ ام به ۴ نفر
    کنسول با کابل برق به تلویزیون متصل نمیشه! با کابل تصویر متصل میشه
    پی اس ۲ سال ۱۹۹۹ وارد بازار شد یعنی ۲۱ سال پیش و ۱۲ سال کجا آوردید؟
    پردازشگرCell محصول سه شرکت ژاپنی نیست ،دو شرکت ژاپنی و رهبری شرکت آمریکایی آی بی ام بوده
    Ps3 در روز عرضه در ۲ نسخه ی ۲۰ گیگابایتی و نسخه ی ۶۰ گیگابایتی عرضه شد
    با افزایش تقاضا نسخه ی ۸۰ گیگابایتی و جایگزین ۲۰ شد.
    نسخه ی ۶۰ گیگابایتی تنها نسخه ی با قابلیت Backward compatible به صورت سخت افزاری بود.
    نسخه ی SLIM کنسول های سونی از زمان PlayStation با ورود PsOne استارت خورد و نوشتید این تجربه ی باریک کردن مال زمان PS3 هست که غلطه
    نگارش Blu-Ray بدین صورت هست و اشتباه نوشتید
    وضوح K4 وlbrary ?دقت کنید

تاریخچه کنسول های بازی سونی - گیمفا