بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا
بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا
بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا
بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا

بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB

مهدی ملکی
۳ خرداد ۱۴۰۰ - 17:30
بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا

شرکت گیگابایت به تولید و عرضه طیف گسترده‌ای از محصولات کامپیوترها با کیفیت بالا مشهور است. از طرف دیگر گرافیک‌های شخصی‌سازی شده و مادربردهای متعدد از دیگر حوزه‌هایی است که با نام بردن از گیگابایت، مستقیماً در ذهن افراد نمایان می‌شود. با این حال درایوهای SSD از جمله محصولاتی است که این شرکت سابقه چندان طولانی در آن ندارد و از بازیکنان تازه‌نفس بازار به شمار می‌رود. اکنون با عرضه یکی از جدیدترین محصولات این شرکت در این زمینه به نام AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB، گویا ما شاهد تغییر این شرایط هستیم.

در میان بزرگ‌ترین ویژگی‌های مادربرد X570 شرکت AMD، سوکت PCIe 4.0 یکی از قابل توجه‌ترین موارد موجود است. معمولاً‌ سریع‌ترین سوکت‌های PCIe 3.0 NVMe میانگین سرعت انتقال داده‌ای بالغ بر ۳۵۰۰ مگابایت را دارا هستند. سوکت PCIe 4.0 با یک جهش قابل توجه، این عدد را به ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه یا همان ۵ گیگابایت بر ثانیه رسانده است که حقیقتاً باورکردنی نیست.

gigabyte aorus nvme gen 4 ssd 500gb

با مشاهده و بررسی جزئی این آمار متوجه می‌شوید که ارتقای قابل توجهی در سرعت رخ داده است. در عصر کنونی و مخصوصاً شرایط کنونی که زمان عملاً به معنای پول است، هیچ‌کس حاضر نیست که ساکت و بدون حرکت بنشیند و منتظر بارگذاری‌ها باقی بماند. این به تنهایی دلیل مناسبی برای استفاده از سرعت‌های بالاست؛ به طوری که حتی اگر نیاز به هزینه ثانویه و بیشتری برای دست‌یابی به این سرعت باشد، مسلماً ارزشش را دارد.

شاید در حال تصور این باشید که مقدمه‌چینی‌های بالا در رابطه با چه محصولی است؛ ما در حال صحبت در رابطه با یکی از اولین درایوهای SSD PCIe 4.0 NVMEe تحت نام برند AORUS هستیم. گیگابایت AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB که از Phsion PS5016-E16 و استاندارد PCIe 4.0 x4 استفاده می‌کند، محصولی است که ما در ابتدا هم به آن اشاره کردیم و حال در ادامه به بررسی‌اش خواهیم پرداخت. این درایو SSD به یک تراشه کش SK Hynix DDR4 و توشیبا BiSC4 96-layer 3D TLC NAND نیز مجهز است که مسلماً تاثیر به‌سزایی در نتیجه‌گیری نهایی ما خواهند داشت.

محتویات جعبه

ابتدا باید نگاهی به طراحی جعبه داشته باشیم؛ شاید این مورد عجیب به نظر برسد اما شما نمی‌توانید سلایق و عادت‌های منحصربه‌فرد عاشقان و کاربران مختلف دنیای محصولات الکترونیک و کامپیوتر را بی‌ارزش بپندارید. AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB دارای بسته‌بندی ساده‌ای است که به خوبی از محتویات درون جعبه محافظت می‌کند.

gigabyte aorus nvme gen 4 ssd 500gb

قسمت جلویی بسته‌بندی محصول لوگوی معروف AORUS را در بخش میانی به نمایش می‌گذارد و همین لوگو را می‌توان در قسمت پشت نیز مشاهده کرد. قسمت پشتی جعبه مانند همیشه شامل برخی اطلاعات ثانویه و داده‌های ضروری درباره محصول است.

حال به درون جعبه می‌رسیم. مشخصاً می‌توان درایو گیگابایت AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB را در این قسمت مشاهده و سپس خارج کرد. هیت‌سینک‌های کناری، پیچ‌های مورد نیاز برای متصل کردن آن‌ها و البته راهنمای شرایط و تعهدات شامل گارانتی، از دیگر محتویات درون جعبه درایو SSD مذکور هستند.

مشخصات

  • رابط: PCI-Express 4.0 x4 NVMe 1.3
  • فرم فاکتور: ۲ ۲۲۸۰
  • ظرفیت کل: ۵۰۰ گیگابایت
  • ضمانت: ۵ سال یا به عبارت دیگر، ۸۵۰TBW
  • NAND: 3D TLC Toshiba BiCS4
  • کش DDR خارجی: DDR4 ۵۱۲ مگابایت
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر تا ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر تا ۲۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • نوشتن تصادفی IOPS: حداکثر تا ۵۵۰ هزار واحد
  • خواندن تصادفی IOPS: حداکثر تا ۴۰۰ هزار واحد
  • ابعاد: ۸۰.۵ × ۱۱.۴ × ۲۳.۵ میلی‌متر
  • MTBF: ۱.۷۷ میلیون ساعت
  • مصرف برق (در حالت فعال): میانگین ۵.۹ وات
  • مصرف برق (در حالت آماده به کار): ۱۳.۲۱ میلی‌وات
  • دما (حین انجام کار): ۰ الی ۷۰ درجه سلسیوس
  • دما (حین ذخیره‌سازی): ـ۴۰ الی ۸۵ درجه سلسیوس

ورود به نسل چهارم

در مقایسه با دیگر SSDهای موجود در بازار (از هر نسل و هر برندی) این محصول گیگابایت از طراحی ظاهری خارق‌العاده‌ای بهره‌مند است. فناوری‌های به کار رفته در آن افزون بر افزایش کارایی، متعاقباً وزن آن را هم افزایش داده‌اند و در قیاس با درایوهای SSD NVMe دیگر، سنگین‌تر است.

از طرفی هیت‌سینک‌های مسی این حافظه SSD ظاهر آن را بسیار شبیه HDDها می‌کند. شیارهای ممتند و اوریب موجود روی هیت‌سینک نیز سطح تماس آن را تغییر داده و عملکردش را بهبود می‌بخشد. محل قرارگیری لوگوی AORUS این قسمت که درون تصاویر هم قابل مشاهده است، جدای از تاثیری که در عملکرد درایو دارد، حس و حال متفاوتی را رقم زده و احساس تصاحب یک محصول بالارده و خاص را به خوبی به کاربر منتقل می‌کند.

هیت‌سینک در مجموع از دو تکه تشکیل شده است و با اتصال به یک سوی درایو، سوی دیگر را برای اتصال به مادربرد آزاد می‌گذارد. برای اتصال هیت‌سینک نیز می‌توان از دو نوار حرارتی موجود در کناره‌های آن کمک گرفت تا از وارد شدن آسیب به خود درایو جلوگیری کرد.

درایو یاد شده دارای یک فرم فاکتور M.2 2280 است. رابط این درایو همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره‌ای به آن داشتیم، یک PCIe 4.0 x4 NVMe 1.3 است که از حداکثر ۱۰۰۰ گیگابایت ظرفیت پشتیبانی می‌کند. سرعت خوانش متوالی این درایو تا حداکثر ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد و حداکثر سرعت نوشتن این درایو حدود ۴۴۰۰ مگابایت بر ثانیه است.

در ادامه لازم به ذکر است که این SSD از فناوری‌هیا Wear Levelling و Over-Provision هم پشتیبانی می‌کند و همچنین توسط TRIM & S.M.A.R.T نیز پشتیبانی می‌شود. بدون در نظر گرفتن شرکت ارائه کننده این محصول در ایران، شرکت رسمی در مناطق تحت پوشش، ۵ سال گارانتی را نیز برای این محصول ارائه می‌کند که از هر جهت قابل قبول است.

اقیانوسی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف

– اولین کنترلر PCIe 4.0 x4 دنیا

همان‌گونه که از تیتر مطلب آشکار و مشخص است، Phison PS5016-E16 اولین کنترلر PCIe 4.0 x4 دنیاست که توسط معماری ۲۸ نانومتری توسعه داده شده است. فناوری و فرایند ساخت پیشرفته این کنترلر، قدرت محاسباتی بالای مورد نیاز برای انجام اعمال این درایو را فراهم می‌کند. در حقیقت این قدرت در پردازش ECC هنگام استفاده از ۳D TLC NAND فلش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا

کنترلر مذکور همچنین دارای هشت کانال NAND همراه با DDR4 DRAM کشینگ، تارگت‌های ۳۲ CE و همچنین یک رابط PCIe 4.0 x4 است که بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ایم. برای قیمت تراشه، این کنترلر از فناوری تصحیح خطای LDPC، پروتکل NVMe 1.3، Wear Leveling و Over-Provision پشتیبانی می‌کند. اگر چندان با فناوری‌های به کار رفته آشنا نیستید، می‌توان گفت که کارکرد متمرکز مجموع آن‌ها در کنار یکدیگر، منجر به افزایش ثبات و دوام SSD مورد بحث گیگابایت می‌شود.

– توشیبا BiCS4 96-Layers 3D TLC (800MT/s)

گیگابایت AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB همراه با فلش BiSC4 NAND عرضه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مورد، معماری و ساختار مدار درایو را به وسیله استفاده از ۹۶ لایه جهت افزایش فضای حافظه بر هر واحد، افزایش می‌دهد.

– سرعت فوق‌العاده بالا

زمانی که چندین بار و به دفعات به کنترلر PCIe 4.0 اشاره می‌کنیم، مشخص است که گیگابایت کار شگفت‌انگیزی را انجام داده است. بدون در نظر گرفتن تعاریف تخصصی، سرعت یکی از محسوس‌ترین پیشرفت‌های به دست آمده در درایو جدید شرکت گیگابایت است. سرعت خواندن حداکثری ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن میانگین ۲۵۰۰ مگابایت بر ثانیه به خودی خود چنان حیرت‌انگیز است که نمی‌توان آن را ساده انگاشت.

در یک مقایسه سریع باید به تفاوت‌های موجود بین دو نسل اخیر محصولات این شرکت اشاره کنیم. سرعت خواندن متوالی درایوهای SSD PCIe 4.0 تقریباً ۴۰ درصد سریع‌تر از درایوهای SSD PCIe 3.0 است. به لطف این افزایش سرعت، شما می‌توانید با خیال آسوده از نهایت کیفیت و سرعت ممکن در اهداف گیمینگ، استریم و همچنین رندرهای مبتنی بر گرافیک استفاده کنید.

– خنک‌سازی تمام قامت مسی

هیت‌سینک مسی جدیدی که گیگابایت در طراحی AROUS NVMe Gen4 SSD به آن متوسل شده است، حدود ۶۹ درصد ظرفیت بیشتری در منتقل کردن جریان گرما نسبت به آلومینیم دارد. چندان بیراه نیست اگر بگوییم این موضوع، حافظه SSD یاد شده را تبدیل به یکی از بهترین‌ها در حوزه دفع گرما جهت بهبود بخشیدن سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات می‌کند.

gigabyte aorus nvme gen 4 ssd 500gb

سیستم کنترل گرمای این مدل SSD در مقایسه با SSDهای M.2، دارای ۲۷ فن مختلف است که سطح را افزایش می‌دهد. کنترل بیشتر روی جریان‌ هوای گرم که از این طریق ممکن می‌شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و فوراً، تعادل مورد نیاز برای ادامه کار درایو با کارایی یکسان را ممکن می‌سازد.

این سیستم پیچیده، قادر به کنترل تمام جریان‌های ورودی از هر سمت است. همان‌طور که ذکر شد، باری دیگر تاکید می‌کنیم که طراحی منحصر‌به‌فرد این سیستم از عملکرد مناسب عملیات‌های محول شده به SSD در تمام زمان‌ها اطمینان حاصل می‌کند.

– ثبات بالا، آرامش خاطر

گیگابایت رسماً محصولات این خانواده را با ۵ سال گارانتی عرضه می‌کند. ولی این موضوع به تنهایی برای بسیاری کافی نیست. به همین منظور لازم به ذکر است که دوام SSD ذکر شده ۳۶۰۰ TWB است که نسبت به نرخ معمول ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ TBW سایر درایورهای بازار، دست بالاتر را دارد. (TBW یا دقیق‌تر، Terabytes Written به مقدار اطلاعات نوشته شده روی درایو برحسب واحد ترابایت اشاره دارد.)

– نرم‌افزار SSD ToolBox

نرم‌افزار SSD ToolBox یک اپلیکیشن جهت مشاهده آمار و عملکرد و همچنین پیکربندی AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB است. این نرم‌افزار به محض راه‌اندازی، درایو شما را اسکن کرده و وضعیت آن را گزارش می‌کند. افزون بر مورد مذکور، شما به وسیله این نرم‌افزار می‌توانید نسخه فریم‌ویر، نام مدل، وضعیت سلامتی، دمای حسگر و برخی گزینه‌های دیگر را مشاهده کنید. دست‌یابی به گزینه پاک کردن ایمن اطلاعات نیز از طریق این اپلیکیشن مسیر شده است.

gigabyte aorus nvme gen 4 ssd 500gb

برخی از کاربران احتمالاً نگران این هستند که نرم‌افزار مذکور با پیچیدگی‌های بی‌مورد، کاملاً برای افراد حرفه‌ای تدارک دیده شده باشد. خوشبختانه این‌طور نیست؛ این اپلیکیشن رابط کاربری بسیار ساده و مناسبی برای استفاده عامه دارد و تمام اطلاعات مورد نیاز کاملاً جلوی چشم کاربر قرار می‌گیرد.

کارایی؛ یک معیار واقعی

آزمایش‌های عملی نشان داده که حین اتصال هیت‌سینک، سرعت خواندن این درایو به ۳۹۱۳ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. در شرایط مشابه، سرعت نوشتن حدود ۴۰۸۷ مگابایت بر ثانیه است.

در نتیجه بیایید آسانش کنیم؛ اگر به دنبال سرعت استثنائی هستید، گیگابایت AROUS NVMe Gen4 SSD 500GB دقیقاً برای شما ساخته شده و همان چیزی است که دنبالش می‌گردید. این درایو سریع‌ترین SSDای است که توسط منبع آمار بررسی شده و ظاهراً هیچ شکی هم درباره آن ندارد. پیش‌تر می‌توانستیم درایوهایی را نام ببریم که سریع‌تر ظاهر می‌شدند اما اکنون این محصول AROUS هیچ جایی برای عرض اندام دیگر محصولات این زمینه حداقل از لحاظ سرعت نمی‌گذارد.

اگر شما قادر به بیلد یک رایانه شخصی رومیزی مجهز به مادربرد X570 هستید، عدم استفاده از این درایو یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات شما خواهد بود. همان‌گونه که در سطرهای ابتدای بررسی ذکر شد، زمان مساوی با درآمدزایی است و شما با انتقال سریع‌تر اطلاعات و داده‌ها، پول بیشتری را از این طریق پس‌انداز می‌کنید.

متاسفانه در حال حاضر تعداد سخت‌افزارهایی که از این درایو پرسرعت پشتیبانی می‌کنند، بسیار اندک است. به هر حال از آن‌جایی که این SSD از ویژگی‌های عقب‌رو (Backward Compatibility) بهره‌مند است، شما می‌توانید به وسیله درگاه PCIe 3.0 هم از آن استفاده کنید. مشخصاً در این صورت، کارایی این درایو به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا

هیت‌سینک مشخص در تصاویر که به بررسی آن نیز پرداختیم، اگرچه زیبا به نظر نمی‌رسد، اما کاملاً‌ کاربری است. در بررسی‌های صورت گرفته، این SSD هم پس از مدتی کار سنگین، شروع به گرم شدن می‌کند اما عملکرد هیت‌سینک فوق‌العاده‌اش، از داغ شدن آن جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

درایو SSD گیگابایت AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB سریع‌ترین محصول این حوزه به شمار می‌رود که تاکنون توسط ما بررسی شده است. سرعت این درایو عملکرد SSDهای نسل گذشته را محو می‌کند و تفاوت‌های موجود تماماً آشکار و مشهود هستند.

با استفاده از این درایو می‌توان سرعت بارگذاری بازی‌ها را به نصف حالت پیشین رساند و تقریباً آن‌ها را از بین برد. سرعت بارگذاری فایل‌های ویدیویی سنگین هم نیازی به تعریف ندارد و تنها می‌توان به تحسین آن پرداخت.

اگر شما برای به سرانجام رسانده مقصود و هدف‌تان به سرعت بالایی نیاز دارید، این نماینده برند AROUS گیگابایت این‌جاست و برای تهیه آن حتی اتلاف ۱ ثانیه هم قابل قبول نیست. در حقیقت با به کار گیری مادربرد مناسب و نصب آخرین درایورهای موجود، شما هرگز از خرید این محصول پشیمان نخواهید شد.

شاید بتوان تنها معایب موجود برای این SSD را خارج از عملکرد آن، و شرایط عرضه دیگر محصولات دانست. تعداد کم سخت‌افزارهایی که از این درایو پشتیبانی می‌کنند، در کنار قیمت بالا (که برای این عملکرد قابل قبول است) می‌تواند تبدیل به همان دلیلی شود که شما به سمت خرید این محصول نروید.

 

بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا


مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی درایو گیگابایت؛ AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB - گیمفا