بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا

بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4

علیرضا محمدی
۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا

در این مقاله سعی می‌کنیم تا بررسی خود از مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت (Gigabyte) را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. لطفاً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آخرین نسل از پردازنده‌های مرکزی با پشتیبانی از سوکت‌های کاملاً جدیدِ اینتل (Intel) و AMD، طیف وسیعی از امکانات را برای مادربردهای جدید به ارمغان آورده‌اند. مادربردی که امروز بررسی می‌کنیم با پیشرفت‌های بسیار قابل توجه‌ای در مقایسه با نسل قبلی خود به بازار عرضه شده.

آیا مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت بهترین انتخاب اقتصادی ممکن با چیپست Z790 است یا خیر؟ با گیمفا همراه باشید تا با هم به جواب این پرسش دست یابیم.

طراحی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از مادربردهای مقرون به صرفه در این نسل دارای برچسب قیمت کمی بالاتر هستند. جالب اینجاست که این هزینه اضافی نه تنها در ارزش پولی، بلکه در طراحی پیچیده مادربردها نیز آشکار می‌شود.

می‌بینیم که مدل Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت در مقایسه با خواهر و برادرهای بزرگترش، کمی قوی‌تر شده و گیگابایت چندین هیت‌سینک جدید را برای آن تدارک دیده است. با این حال، همچنان سبک کلاسیک سری خود را با برخی الگوهای خاکستری روی هیت‌سینک‌ها حفظ می‌کند.

به هر حال، هیت‌سینک اصلی در کمال تعجب یکی از بزرگترین مواردی است که برای مادربردهای مقرون به صرفه‌ای مانند این دیده‌ایم. محصول مورد بحث دارای تعداد زیادی فاز VRM است، اما فعلاً درباره آن صحبت نمی‌کنیم. بررسی کامل‌تر VRM در قسمت مخصوص به آن صورت خواهد گرفت.

به عنوان یک مادربرد ATX، این محصول دارای ابعادی بزرگی است، بنابراین قبل از رفتن به سراغ آن، مطمئن شوید که کیس شما از آن پشتیبانی می‌کند یا خیر. در هر صورت، مادربرد Z790 D در مقایسه با مدل Z590 D، به وضوح نسخه بسیار بهتری است. مواد، طرح، الگوها و در کل، تمام موارد موجود در دستگاه بهتر از نسل قبل ظاهر می‌شوند.

به طور کلی، در میان تمام مادربردهای مقرون به صرفه‌ای که اخیراً بررسی کرده‌ایم، این یکی از نظر دیزاین و طراحی در میان بهترین‌ها قرار دارد. در عین اینکه که قوی و گران به نظر می‌رسد، اما ارزان است. راستش ما نمی‌توانیم بیشتر بخواهیم.

سوکت و چیپست

از بین بردن محدودیت‌های اورکلاک رم، پشتیبانی از PCIe 5.0 و NVME 5.0 و همچنین برخی امکانات خوب دیگر، چیپست Z790 شرکت اینتل را به انتخابی مناسب برای علاقه‌مندان تبدیل کرده است.

یک مصرف‌کننده معمولی حتی از نیمی از ویژگی‌های «پریمیوم» این چیپست نیز استفاده نخواهد کرد و همانطور که می‌توانید متوجه شوید، برای اینکه مادربردی دارای چنین چیپست رده‌‌بالایی باشد، افزایش قیمت زیادی را باید متحمل شود.

البته، مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت از این قاعده مستثنی است، زیرا قیمت واقعاً مقرون به صرفه‌ای دارد و در عین حال، دارای یک چیپست پرچمدار است. با وجود تمام موارد گفته شده، تولیدکننده همچنان مجبور بوده که برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها مصالحه کند، همانطور که بعداً به آن خواهیم پرداخت.

بخش خوب ماجرا این است که وقتی چیپست Z790 را انتخاب می‌کنید، یک مادربرد کاملاً مناسب خواهید داشت. همانطور که معمولاً در میان رده‌بالاها دیده می‌شود، مادربردهای دارای چیپست مذکور اغلب عملکرد خنک‌کنندگی خوب – اگر نگوییم عالی دارند – که آن‌ها را به یک گزینه معقول و مناسب در مقایسه با رقبا تبدیل می‌کند.

جدای از آن، مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت از سوکت LGA 1700 اینتل پشتیبانی کرده و می‌توانید پردازنده‌های نسل دوازدهم (Alder Lake) و سیزدهم (Raptor Lake) اینتل را روی آن نصب کنید.

این برد دارای چهار اسلات DIMM با حداکثر ۱۹۲ گیگابایت (۴۸ گیگابایت در هر اسلات) است. همچنین از Dual Channel و XMP 3.0 پشتیبانی می‌کند. جای تعجبی ندارد که فاقد محافظ فولادی برای سوکت‌ها است، چون می‌توانیم این فقدان را به عنوان تصمیمی برای مقرون به صرفه کردن محصول در نظر بگیریم.

اورکلاک و پردازنده‌های پیشنهادی

مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت یکی از بهترین عملکردهای خنک‌کنندگی را که تاکنون در این رده بررسی کرده‌ایم، به نمایش می‌گذارد.

با تمام آن فازها و هیت‌سینک بسیار بزرگش، شما هیچ محدودیتی در رابطه با انتخاب CPU نخواهید داشت و می‌توانید با خیال راحت به خرید پردازنده مرکزی خود بپردازید. شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه i9 13900k را اورکلاک کنید (یکی از پردازنده‌های پرچمدار اینتل با بالاترین TDP) و دمای VRM این برد به محدوده خطر حتی نزدیک هم نمی‌شود.

بنابراین، از آنجایی که مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت هیچ محدودیتی برای انتخاب ما قائل نیست، توصیه‌ می‌کنیم بهترین پردازنده‌ای را که با توجه به بودجه و فعالیت خود مناسب می‌دانید، بخرید.

در حال حاضر، بهترین پردازنده اینتل برای تجربه‌های گیمینگ، بدون شک Core i5-13600KF است. با ترکیب کردن این CPU با مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت، شما خواهید توانست که پردازنده خود را تا بالاترین حد ممکن اورکلاک کنید. با اورکلاک، این پردازنده می‌تواند عملکردی مشابه با رده‌بالاهایی همچون Intel Core i7-13700KF داشته باشد.

از سوی دیگر، اگر کاربریِ شما به ویدیو گیم محدود نمی‌شود و در حوزه‌های بیشتری فعالیت دارید، باید کمی بالاتر برویم. پردازنده‌های Core i9-13900KF یا Core i7-13700KF شرکت اینتل (اگر بتوانید بودجه خود را افزایش دهید) در حال حاضر بهترین انتخاب‌های موجود هستند.

در نهایت، برای کسانی که کمال‌گرا هستند و می‌خواهند قوی‌ترین پردازنده موجود در بازار را داشته باشند، شاید i9 13900k بهترین توصیه ما به شما باشد. در هر صورت، حتماً مطمئن شوید که از مادربرد در یک کیس با جریان هوای خوب استفاده می‌کنید، در این صورت دیگر نیازی به مقابله با مشکلات دما در فازهای VRM نخواهید داشت.

جعبه‌گشایی

برای دیدن بهتر و دقیق‌تر زوایا و قسمت‌های مختلف مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت، ویدیوی Unboxing (جعبه‌گشایی) آن را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم. در ادامه می‌توانید به مشاهده این ویدیو بپردازید.

VRM و کانکتورها

مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت دارای ۱۸ فاز با الگوی ۱+۱+۱۶ و یک هیت‌سینک بزرگ است. همه این موارد کنترل دمای بسیار مناسبی را که در طول آزمایشات خود ذکر کردیم، تضمین می‌کنند.

کانکتورهای برق و SSD

همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم، تولیدکننده مجبور شده برای اینکه قیمت‌ها را زیر حد متوسط نگه دارد، مواردی را حذف کند. به عنوان مثال اسلات‌های M.2 را ببینید. اگرچه آن‌ها متعلق به یک مادربرد رده‌بالا هستند، اما از PCIe 5.0 پشتیبانی نمی‌کنند.

باور کنید این موضوع در حال حاضر چندان مهم نیست، اما با فرض اینکه قصد دارید NVME را به PCIe 5.0 ارتقا دهید، این برد به شما اجازه چنین کاری را نخواهد داد. به طور طبیعی، فقدان ویژگی مذکور برای افراد غیرعلاقه‌مند خیلی مهم نخواهد بود، زیرا مطمئناً PCIe 5.0 تفاوت چندانی را برای استفاده‌های روزمره به همراه نخواهد داشت.

در ادامه، مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت دارای یک عدد کانکتور برق ۲۴ پین معمولی و دو عدد کانکتور برق ۸ پین برای اسلات CPU است. علاوه بر این، تنها اسلات اول و اصلی M.2 دارای محافظ هیت‌سینک است، بنابراین همیشه از SSD اصلی خود در آنجا استفاده کنید.

فن، RGB و SATA

با وجود اینکه چیپست Z790 شرکت اینتل امکان بهره‌گیری از هشت اسلات SATA را امکان پذیر می‌کند، اما گیگابایت تصمیم گرفته است تا این مقدار را به شش عدد محدود گرداند.

بدیهی است که دو اسلات بیشتر یا دو اسلات کمتر برای ۹۹ درصد کاربران اهمیتی نخواهد داشت، اما به هر حال باید به آن اشاره کنیم. گذشته از این‌ها، به غیر از یک عدد هدر فن سیستم و دو عدد هدر فن CPU، سه کانکتور فن دیگر نیز روی دستگاه وجود دارد.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، تنها دو عدد هدر RGB و دو عدد هدر LED بر روی مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت تعبیه شده و اگر می‌خواهید کیس شما با استفاده از LEDهای RGB بدرخشد، بهتر است یک هاب مناسب تهیه کنید.

کانکتورهای PCI

خوشبختانه کانکتور PCI این مادربرد از PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، یکی از آن‌ها در x16 اجرا می‌شود و همانی است که باید کارت گرافیک خود را به آن متصل نمایید. برای اینکه مطمئن شوید مشکلی پیش نمی‌آید، محافظی از جنس فولاد توسط گیگابایت تعبیه شده است.

از آنجایی که کارت‌های گرافیک با گذشت زمان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، داشتن چنین برچسب ایمنی همیشه خوب است. البته همه ما می‌دانیم که این کار در نهایت کمک بزرگی نخواهد کرد و باید همیشه با خرید یک محافظ مناسب از کارت خود پشتیبانی کنیم.

در هر صورت، به غیر از موارد گفته شده در بالا، سه اسلات PCIE x16 دیده می‌شوند که یکی از آن‌ها در حالت x4 اجرا شده و از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند، در حالی که دو اسلات دیگر تنها شامل PCIe 3.0 هستند و در حالت x1 اجرا می‌شوند. در نهایت، دو اسلات PCIE x1 هم داریم که هر دو از PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کنند.

همانطور که از یک مادربرد رده‌بالا انتظار می‌رود، خبری از سر و صدا نیست. حتی در سنگین‌ترین پردازش‌ها نیز هیچ‌گونه صدای آزاردهنده‌ای از مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت به گوش شما نخواهد رسید و از این بابت به شما اطمینان خاطر می‌دهیم.

پنل پشتی

بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا

با توجه به برچسب قیمتی مقرون به صرفه‌اش، قطعاً انتظار نداشتیم که چنین چیزی را در این مادربرد ببینیم. ممکن است جزئی به نظر برسد و خیلی با اهمیت جلوه نکند، اما در حین نصب مادربرد قطعاً تفاوت آن را احساس خواهید کرد. علاوه بر این، حال و هوای درجه یک بودن را به شما القا می‌کند که بسیار خوب است.

  • ۱ عدد پورت USB Type-C، با پشتیبانی از USB 3.2 Gen 2
  • ۱ عدد پورت USB 3.2 Gen 2 (قرمز)
  • ۴ عدد پورت USB 3.2 Gen 1
  • ۲ عدد پورت USB 2.0/1.1
  • ۱ عدد پورت HDMI 2.0
  • ۱ عدد پورت PS/2 (جهت اتصال موس و کیبورد)
  • ۱ عدد پورت RJ-45
  • ۳ عدد جک ۳.۵ میلی‌متری صدا

با داشتن تعداد زیادی پورت USB مختلف، این برد بار دیگر بهتر از همتایان و رقبای خود عمل می‌کند. مادربردهای رقیب نهایتاً دارای ۴ پورت USB هستند که USB-C نیز در میان آن‌ها گنجانده شده است، اما همانطور که می‌بینید، مادربرد Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت ۷ پورت USB را با نسل‌ها و قابلیت‌های مختلف برای شما به ارمغان می‌آورد.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال یک مادربرد مقرون به صرفه با چیپست Z790 اینتل هستید، مدل Z790 D DDR4 شرکت گیگابایت در حال حاضر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. عملکرد خنک‌کنندگی عالی، تعداد زیادی پورت USB، متریال باکیفیت و … با برچسب قیمتی بسیار مناسبی (در مقایسه با رقبا) به شما ارائه خواهند شد.


از توجه و همراهی شما دوستان همیشگی صمیمانه سپاسگزارم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مادربرد Gigabyte Z790 D DDR4 - گیمفا