بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا

بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC

علیرضا محمدی
۱۰:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا

در این مقاله سعی می‌کنیم تا بررسی خود از مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت (Gigabyte) را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. لطفاً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مادربردهای سری B کمپانی اینتل (Intel) برای آن دسته از افرادی ساخته می‌شوند که اورکلاکر حرفه‌ای نیستند و به یک مادربرد میان‌رده که نیازهایشان را برطرف کند، نیاز دارند. مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت از سوکت LGA 1700 اینتل پشتیبانی کرده و می‌توانید پردازنده‌های نسل دوازدهم (Alder Lake) و سیزدهم (Raptor Lake) اینتل را روی آن نصب کنید.

محصول مورد بحث ما از ۶۴ گیگابایت رم DDR4 تا سرعت ۵۳۳۳ مگاترنسفر و حداقل سرعت ۲۱۳۳ مگاترنسفر و همچنین از پروفایل Intel XMP پشتیبانی می‌کند. دو اسلات PCIe 4 را برای استفاده از SSDهای نسل چهارم NVMe M.2، چندین و چند پورت USB و قابلیت‌های بسیار دیگری نیز دارد.

پشتیبانی از پردازنده‌های قدیمی و جدید اینتل

یکی از سیاست‌های مشتری‌پسندانه اینتل، پشتیبانی از پردازنده‌های نسل قبلی خود در مادربردهای جدیدش است. شما اگر قصد خرید پردازنده نسل ۱۲ اینتل را داشته باشید، ولی بخواهید در آینده به سراغ نسل جدید بروید، مادربردهای سری ۷۰۰ اینتل برای شما مناسب خواهند بود. همینطور اگر قصد خرید رم DDR5 نداشته باشید، پردازنده‌های سری ۱۳ اینتل از رم‌های DDR4 هم پشتیبانی می‌کنند و مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. برای پیدا کردن مدل پردازنده خود به این نشانی مراجعه کرده و نام پردازنده خود را جستجو کنید تا مطمئن شوید که این مادربرد از پردازنده شما پشتیبانی می‌کند.

مدل مورد بررسی ما (B760M Gaming AC شرکت گیگابایت) از رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند، بدین معنی که نمی‌توانید از رم DDR5 استفاده کنید. این مادربرد از رم‌هایی با فرکانس ۲۱۳۳، ۲۴۰۰، ۲۶۶۶، ۲۹۳۳، ۳۰۰۰ و ۳۲۰۰ بدون نیاز به اورکلاک کردن رم پشتیبانی می‌کند. اما با تنظیم پروفایل XMP اینتل، در قسمت بایوس مادربرد می‌توانید رم خود را تا فرکانس ۵۳۳۳ مگاهرتز اورکلاک کنید که البته کار سختی نیست و خیلی به دانش اورکلاک کردن نیاز نخواهید داشت. صرفاً در بایوس می‌توانید پروفایل‌های مختلف را انتخاب کنید. یعنی اگر رم DDR4 دیدید که فرکانسش بالاتر از ۳۲۰۰ بود، برای رسیدن به آن فرکانس باید از پروفایل‌های اورکلاک اینتل استفاده نمایید.

دو اسلات DDR4 مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت تا ۶۴ گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کنند، یعنی در هر اسلات رم این مادربرد می‌توانید تا ۳۲ گیگابایت رم نصب کنید. این مادربرد از پردازنده‌های گرافیکی آنبورد اینتل پشتیبانی می‌کند و توسط ۲ درگاه ارتباطی HDMI 2.0 و Display Port 1.2 می‌تواند تا رزولوشن ۴۰۹۶×۲۱۶۰ و نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز را به شما تحویل دهد.

گزینه‌های ذخیره‌سازی

بررسی مادربرد gigabyte b760m gaming ac

مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت تعداد زیادی از انواع پورت‌های USB را در خود جای داده است. در بخش پشتی دستگاه یک پورت USB 3.2 Gen 1 Type-C، سه پورت USB 3.2 Gen 1 و دو پورت USB 2.0 را مشاهده می‌کنیم. پورت‌های USB 2.0 برای متصل کردن موس و کیبورد مناسب هستند و پورت‌های پرسرعت دیگری که ذکر کردیم برای انتقال سریع اطلاعات و حتی اتصال کنترلرهای بازی استفاده می‌شوند.

البته این‌ها تنها پورت‌های USBای نیستند که به آن‌ها دسترسی دارید، بلکه از طریق هدر داخلی مادربرد می‌توانید به چند پورت USB دیگر هم دست پیدا کنید که شامل دو پورت USB 3.2 Gen 1 و چهار پورت USB 2.0 می‌شود. در بخش پشتی مادربرد شاهد یک پورت Display Port و HDMI برای استفاده از پردازنده گرافیکی آنبورد، دکمه Bios Flashback برای آپدیت راحت بایوس بدون نیاز به کارت گرافیک، رم یا پردازنده، کانکتورهای اینترنت بی‌سیم و یک پورت اتصال لن ۲.۵GbE هستیم.

بررسی مادربرد gigabyte b760m gaming ac

پورت‌های USB و صدا که کارایی واضحی دارند و وظیفه آنتن WiFi هم که مشخص است. اما کلید Bios Flashback برای چیست؟ با استفاده از این کلید، می‌توانید نسخه جدید بایوس مادربرد را روی یک فلش بریزید و از طریق پورت USB آن را به کامپیوتر متصل کنید، سپس دکمه Bios Flashback را فشار دهید و بایوس را در حالی که پردازنده یا کارت گرافیک کامپیوتر نصب نیست، آپدیت کنید. در واقع برای استفاده از این قابلیت فقط به پاور نیاز دارید. مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت دو اسلات PCIe 4 را برای استفاده از SSDهای نسل چهارم NVMe M.2 در خود جای داده است. این اسلات‌ها از فرم فکتورهای ۲۲۴۲، ۲۲۶۰ و ۲۲۸۰ پشتیبانی می‌کنند که یعنی دست شما را در انتخاب SSD باز می‌گذارند.

طراحی پاور

بررسی مادربرد gigabyte b760m gaming ac

ماژول تنظیم ولتاژ (VRM) این مادربرد، از مدار تغذیه ۱+۲+۶ فازی بهره می‌برد. همانطور که گفتیم، این سری مادربردها مخصوص اورکلاک نیستند و با این مادربرد نمی‌توانید به اورکلاک بپردازید. کار VRM در واقع رگولات کردن برقی است که از پاور به سمت پردازنده شما می‌رسد. پردازنده‌ها معمولا تا ۱.۵ ولت توان دریافت برق دارند، در حالی که برق ارسالی از پاور ۱۲ ولت است.

در اینجا ماژول تنظیم ولتاژ یا همان VRM وارد عمل می‌شود و قبل از اینکه برق به پردازنده برسد، آن را تمیز می‌کند و برق مورد نیاز پردازنده را به آن تحویل می‌دهد. در کل یادتان باشد که هرچه یک VRM فاز بیشتری داشته باشد (همان عدد اول)، فرصت بیشتری برای تمیز کردن برق دارد و به همین دلیل برای اورکلاک کردن به پاوری با فازهای زیاد نیاز دارید. مادربرد مورد بحث ما از شش فاز برای برق‌رسانی به پردازنده و رم استفاده می‌کند.

نصب آسان قطعات

مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت از قابلیت EZ-Latch برای اسلات PCIe بهره می‌برد که این یعنی برای نصب کارت گرافیک نیازی به استفاده از آچار و ابزار ندارید.

بررسی مادربرد gigabyte b760m gaming ac

قابلیت Smart Fan 6

قابلیت Smart Fan 6 همانند پکیجی کامل است که به تمام نیازهای شما در رابطه با کنترل خنک‌کننده‌های سیستم‌تان جواب می‌دهد. هر هدر فن روی مادربرد از پمپ و فن‌های PWM و DC تا توان ۲۴ وات پشتیبانی می‌کند. همینطور از طریق رابط کاربری بسیار واضح و کاربردی بایوس مادربرد، می‌توانید سرعت فن‌ها را در دماهای مختلف کنترل کنید و یک برنامه کامل برای سرعت فن‌ها بسازید.

تکنولوژی PerfDrive

کمپانی گیگابایت چندین مورد از تنظیمات کاربردی بایوس مادربردهایش را در قالب یک تکنولوژی به نام PerfDrive به شما ارائه می‌دهد که در آن می‌توانید موارد مختلفی چون عملکرد، مصرف برق و دمای پردازنده را بر اساس نیازهایتان تغییر دهید. این تکنولوژی فقط با پردازنده‌های سری ۱۳ اینتل کار می‌کند.

برخورداری از اینترنت بدون سیم و بلوتوث نسخه ۴

مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت همراه با یک آنتن وای‌فای به دست‌تان می‌رسد که دیگر حتماً نیاز به وصل کردن کابل لن نداشته باشید. اینترنت بدون سیم این مادربرد از ماژول ۸۰۲.۱۱ac بهره می‌برد که با پهنای باند ۱.۷۳ گیگاهرتزی‌اش، سرعت کافی را در اختیار شما قرار خواهد داد. همینطور این مادربرد از بلوتوث نسخه ۴.۲ پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

مادربرد B760M Gaming AC شرکت گیگابایت از محصولات جالب سری B760 به شمار می‌رود که علی‌رغم برچسب قیمت مقرون به صرفه‌اش، می‌تواند ویژگی‌ها و امکانات مناسبی را برای تولید محتوا و تجربه بازی‌ها در اختیار شما قرار دهد که در ساخت یک کامپیوتر شخصی بسیار اهمیت دارند، مانند پشتیبانی از طیف وسیع پردازنده‌ها، گزینه‌های ذخیره‌سازی متنوع، سیستم خنک‌کنندگی قوی، اترنت ۲.۵ گیگابیتی و …؛ این محصول مناسب اورکلاک نیست و بهتر است که پردازنده خود را با استفاده از این مادربرد اورکلاک نکنید.


مشخصات اصلی

پلتفرمIntel
فرم فاکتورMicro-ATX
سوکت پردازندهLGA 1700
چیپستIntel B760
پردازنده قابل استفادهنسل ۱۳ پردازنده‌های سری Core اینتل
نسل ۱۲ پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل

رم

نوع رم قابل استفادهDDR4
حداکثر ظرفیت رم۶۴ گیگابایت
حداکثر ظرفیت هر اسلات۳۲ گیگابایت
معماری کانال رمدو کاناله
تعداد اسلات رم۲ اسلات DIMM
سرعت رم۲۱۳۳/۲۴۰۰/۲۶۶۶/۲۹۳۳/۳۰۰۰/۳۲۰۰ مگاهرتز
قابلیت اورکلاک رمدارد
سرعت رم در حالت اورکلاک۳۳۰۰ تا ۵۳۳۳ مگاهرتز
پشتیبانی از اینتل XMPدارد
سایر اطلاعات پشتیبانی رمپشتیبانی از ماژول‌های non-ECC از نوع Un-buffered
پشتیبانی از ماژول‌های ECC از نوع Un-buffered

حافظه ذخیره‌سازی

درگاه SATA۴ عدد SATA 6Gb/s
تعداد اسلات M.2۲ عدد
اسلات اول M.2اسلات M-Key با فرم‌فکتور ۲۲۸۰
پشتیبانی از حالت PCIe 4.0 x4 و PCIe 4.0 x2
یکپارچه با پردازنده
اسلات دوم M.2اسلات M-key با فرم‌فکتور ۲۲۸۰
پشتیبانی از حالت PCIe 4.0 x4 و PCIe 4.0 x2
یکپارچه با چیپست
پشتیبانی از حافظه Intel Optaneندارد
پشتیبانی از RAIDRAID 0 ،RAID 1 ،RAID 5 ،RAID 10

اسلات‌ توسعه (Expansion Slot)

نوع اسلات‌ها۱ اسلات x16
۱ اسلات x1
اسلات x16پشتیبانی از حالت PCIe 4.0 x16
یکپارچه با پردازنده
اسلات x1پشتیبانی از حالت PCIe 3.0 x1

اتصالات و امکانات

درگاه PS/2۱ عدد کمبو
مجموع درگاه USB پشت مادربرد۶ عدد
درگاه USB Type-A (پشت)۳ عدد USB 3.2 Gen 1
۲ عدد USB 2.0
درگاه USB Type-C (پشت)۱ عدد USB 3.2 Gen 1
مجموع درگاه USB هدر مادربرد۶ عدد
درگاه USB Type-A (جلو)۲ عدد USB 3.2 Gen 1
۴ عدد USB 2.0
درگاه USB Type-C (جلو)ندارد
تعداد درگاه اترنت۱ عدد
نوع درگاه اترنتRealtek 2.5GbE
تراشه صداRealtek 7.1 Surround
توضیحات صداپشتیبانی از صدای ۷.۱ کاناله
بلوتوثنسخه ۴.۲
WiFiماژول ۸۰۲.۱۱ac
جک ۳.۵ میلی‌متری۳ عدد
صدای دیجیتال S/PDIFندارد
درگاه D-Subدارد
درگاه DVI-Dندارد
درگاه DisplayPortدارد
درگاه HDMIدارد
توضیحات درگاه‌های تصویر۱ عدد D-sub با پشتیبانی حداکثر رزولوشن FHD@60
۱ عدد HDMI 2.0 با پشتیبانی حداکثر رزولوشن ۴K@60
۱ عدد DisplayPort 1.2 با پشتیبانی حداکثر رزولوشن ۴K@60
پشتیبانی از حداکثر ۳ نمایشگر به صورت همزمان
بایوس۱۲۸ مگابیت حافظه ROM
پشتیبانی از AMI UEFI
پشتیبانی از TPMدارد
کانکتور برق۱ عدد ۲۴ پین ATX مادربرد
۱ عدد ۸ پین ATX 12V
سایر هدرها و کانکتورهای داخلی (Internal I/O)۱ عدد هدر ۴ پین فن پردازنده (CPU_FAN)
۳ عدد هدر ۴ پین فن سیستم (Chassis Fan)
۱ عدد هدر Addressable LED
۱ عدد هدر RGB LED
۱ عدد هدر صدای پنل جلو (AAFP)
۱ عدد هدر پنل سیستم
۱ عدد هدر S/PDIF
۱ عدد هدر ماژول TPM
۱ عدد هدر درگاه COM (درگاه Serial)
۱ عدد دکمه Q-Flash Plus
۱ عدد جامپر پاکسازی CMOS
۱ عدد جامپر ریست
سایر قابلیت‌هاپشتیبانی از ویندوز ۱۱
پشتیبانی از ویندوز ۱۰ نسخه ۶۴ بیت

مشخصات ظاهری

اقلام همراه۲ عدد کابل SATA 6Gb/s
DVD حاوی درایور و نرم‌افزارهای ضروری
محافظ درگاه
دفترچه راهنما
ابعاد۲۲۵ × ۲۴۴ میلی‌متر
رنگمشکی

از توجه و همراهی شما دوستان گیمفایی صمیمانه سپاسگزارم.

Cambyses The ThirdDaniallox😃

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا
بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی مادربرد Gigabyte B760M Gaming AC - گیمفا