مرگ تنوع؛ آیا تمرکز سونی بر روی بلاکباسترهای AAA به ضرر آنها خواهد بود؟
طی چند هفتهی اخیر، گزارشاتی مبنی بر وضعیت داخلی مدیریت پلیاستیشن منتشر شده است. یکی از این گزارشها که از سوی جیسون شرایر (Jason Schreier) و وبسایت بلومبرگ بوده، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. تمرکز اصلی گزارش شرایر برنامهها و استراتژیهای داخلی سونی برای آیندهی پلیاستیشن است. این گزارش حاوی اطلاعاتی بوده که چندان به مذاق بسیاری از هواداران پلیاستیشن خوش نیامده است. در واقع اکثر تصمیمات مدیریت سونی را میتوان از سر گمراهی، تکاندهنده یا ناامیدکننده توصیف کرد. در ادامه به موشکافی این گزارش و همچنین تحلیل وضعیت آیندهی پلیاستیشن میپردازیم.
اگر از جزئیات گزارش مذکور خبر ندارید، بگذارید آن را برای شما خلاصه کنم. با توجه به موفقیت تجاری و هنری بزرگ پلیاستیشن با عناوینی مثل Horizon: Zero Dawn، Spider-Man و God of War، سونی تصمیم گرفته تا تنها به چنین بازیهایی بها دهد. منظورمان بازیهای بلاکباستر AAA با سبک و سیاق سینمایی است. البته سونی هنوز در بازار واقعیت مجازی و موبایل هم حضور دارد. پس شاهد پروژههای خلاقانهتر و کوچکتر از سوی این شرکت در این بازارها خواهیم بود. با این حال به نظر میرسد که حداقل در زمینهی پلیاستیشن ۵، تمرکز استودیوهای سونی تنها بر روی بلاکباسترسازی خواهد بود. البته بلاکباسترهای سونی علاوه بر اخد نمرات بالای ۸۰ در متاکریتیک، همیشه میلیونها نسخه فروش داشتهاند. پس مشکل ما حداقل تا این لحظه کیفیت عناوین خروجی پلیاستیشن نیست.
شاید در ظاهر این تصمیم نه تنها قابل قبول، بلکه منطقیترین و بهترین راه برای آیندهی سونی به نظر برسد. با نگاهی به کارنامهی پلیاستیشن ۴ میتوانیم نام بازیهایی مثل God of War، Uncharted 4: A Thief’s End، The Last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima را ببینیم. عناوینی که به لطف آنها، سونی توانسته به پیروز مطلق نسل هشتم تبدیل شود. همچنین این بازیها هم توسط هواداران و هم توسط منتقدان تحسین شدهاند. به علاوه شاهد آمار فروش فوقالعادهای هم بودهایم. سونی با تمرکز بر روی ساخت بلاکباسترها میتواند علاوه بر راضی کردن طرفداران، به سود بسیار خوبی هم دست یابد. چرا باید به ترکیب تیم برنده دست زد؟
با این حال این استراتژی خواسته یا ناخواسته عواقبی خواهد داشت که همین حالا هم برخی از آنها را مشاهده میکنیم. برای مثال نگاهی به بازی Dreams بیاندازید. موتور خلقت معرکهی استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule) ترکیبی عالی از خلاقیت، عمق و سرگرمی است. این بازی میتوانست با بازاریابی صحیح از سوی سونی، به یکی از محبوبترین آثار پلیاستیشن ۴ تبدیل شود. با این حال برخلاف نقدها و نمرات بسیار خوب، Dreams به موفقیت تجاری چندانی نرسید. ظاهرا سونی هم تلاشی برای بهبود وضعیت این بازی در بازار نمیکند. اصلا آیندهی مدیا مولکول با توجه به استراتژیها جدید سونی کمی نامشخص است. این استودیو همیشه با کارهای نوآورانه و دور از ذهن شناخته میشده و توانسته آثار متفاوت با کیفیتی را به دست بازیبازان برساند. حال تمرکز انحصاری سونی بر روی بلاکباسترهای سینمایی چه معنایی برای مدیا مولکول خواهد داشت؟
مثال دیگر استودیوی SIE ژاپن است. پس از ماهها گزارش مبنی بر اینکه سونی در حال کاهش تمرکز خود بر روی بازار ژاپن است، مشخص شد که استودیوی ژاپنی سونی تقریبا به صورت کامل توسعهی بازیها را تعطیل خواهد کرد. منهای توسعهدهندهی Astro Bot، بخش توسعهی بازی SIE ژاپن به صورت کامل تعطیل شده است. SIE ژاپن پیش از این مسئول توسعهی بازیهای معرکهای مثل Ape Escape، Gravity Rush، White Knight Chronicles، Siren و Patapon بوده است. بازیهایی که علاوه بر موفقیت تجاری، تنوع لازم را به کارنامهی انحصاریهای سونی آوردهاند. SIE ژاپن همچنین در توسعه و انتشار بازیهایی مثل Demon’s Souls و Bloodborne هم نقش داشته است.
در همین حین گزارشاتی مبنی بر همکاری هیدیو کوجیما (Hideo Kojima) با مایکروسافت به گوش میرسد. طبق این گزارشات کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) بازی بعدی خود را به صورت انحصاری برای پلتفرمهای مایکروسافت عرضه خواهد کرد. البته کوجیما پروداکشنز یکی از استودیوهای سونی نیست. با این حال کوجیما همیشه رابطهی نزدیکی با پلیاستیشن داشته و از دیرباز بازیهای زیادی را برای پلتفرم سونی توسعه داده است. با توجه به عرضهی اولین بازی مستقل کوجیما یعنی Death Stranding بر روی پلیاستیشن ۴، انتظار میرود که این همکاری ادامه یابد. اصلا چه کسی از عرضهی یک بازی کوجیما بر روی پلتفرم خود استقبال نمیکند؟ پاسخ ظاهرا سونی است. چرا که طبق گزارشات کوجیما در ابتدا بازی خود را برای سونی به نمایش گذاشته، اما با پاسخ منفی آنها روبهرو شده است. همین مهم منجر به آغاز مذاکرات بین کوجیما و مایکروسافت شده است.
قضیه از جایی بدتر میشود که نگاهی به وضعیت استودیوهای Second Party سونی بیاندازید. برای مثال Until Dawn یکی از عناوینی بود که توسط استودیوی سوپرمسیو گیمز (Supermassive Games) توسعه یافته بود. سوپرمسیو متعلق به سونی نبود، اما حالا کاملا به یک استودیوی Third Party تبدیل شده است. مثال دیگر استودیوی کوانتیک دریم (Quantic Dream) است که از سالیان پیش با سونی همکاری میکرد. این استودیو هم مسئول توسعهی عناوین موفقی مثل Detroit: Become Human و Heavy Rain است. با این حال آنها هم تصمیم گرفتهاند تا افقهای خود را گسترده و به استودیویی Third Party تبدیل شوند. البته سونی نمیتوانست این استودیوها را به زور مجاب به همکاری کند. اما متاسفانه ظاهرا خبری از جایگزین کردن آنها هم نیست.
در واقع میتوان گفت که استراتژی جدید سونی، میتواند به مرگ تنوع در کاتالوگ انحصاریهای آنها منجر شود. البته از نظر کیفی به نظرم جای نگرانی وجود ندارد. استودیوهای گوریلا گیمز (Guerrila Games)، ناتی داگ (Naughty Dog) و ساکر پانچ (Sucker Punch) هنوز هم داراییهای فوقالعاده ارزشمندی محسوب میشوند. این استودیوها بارها تواناییهای خود در ساخت تجربههای عالی در فضای بازیهای ویدیویی را ثابت کردهاند. بدون شک انتظار برای پروژههای جدید این استودیوها هم هیجانانگیز است. اما به نظر میرسد که سونی قصد دارد تا تنها به چنین استودیوها و چنین بازیهایی بها دهد. تصمیم که به طرز تدریجی منجر به کاهش تنوع خواهد شد.
البته اگر بخواهیم منصف باشیم، باید گفت که کمبود تنوع طی سالیان اخیر یکی از مشکلات سونی نبوده و به نظر در آیندهی نزدیک هم این طور نخواهد بود. پلیاستیشن ۵ همین حالا میزبان عناوین متفاوت و جالبی مثل Destruction AllStars و Sackboy: A Big Adventure بوده است. همچنین دو انحصاری بزرگ بعدی سونی Ratchet and Clank: Rift Apart و Returnal هستند. همکاری با استودیوهای مستقل هم منجر به عناوین با کیفیتی مثل The Pathless و Kena: Bridge of Spirits شده است. با این حال با توجه به مدت زمان لازم برای توسعهی بازیها، تاثیر تغییر استراتژی سونی در سالهای آتی به چشم خواهد آمد.
با این حال تمرکز سونی بر روی توسعهی بلاکباسترهای AAA تنها مشکل قضیه نیست. مشکل دیگر این است که خود سونی هم منظور از یک بلاکباستر AAA را نمیداند. Days Gone شاید میزبان بهترین نقدها نبوده باشد، اما فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. همچنین پشتیبانی خوب پس از عرضهی بازی، آن را به اثر بسیار بهتری تبدیل کرده که هواداران زیادی دارد. با توجه به پتانسیلها برای توسعهی یک دنباله، به نظر میرسد که Days Gone 2 اجتناب ناپذیر باشد. متاسفانه با توجه به گزارش بلومبرگ، خبری از Days Gone 2 نخواهد بود. این طور به نظر میرسد، استودیوی SIE بند قصد توسعهی دنبالهی Days Gone را داشته، اما با پاسخ منفی سونی روبهرو شده است. سونی تصمیم گرفته که با توجه به واکنشهای ضد و نقیض به بازی اول، Days Gone 2 ارزش سرمایهگذاری را ندارد.
با استناد بر گزارش شرایر، سونی معتقد است که در عوض بازسازی The Last of Us ارزش سرمایهگذاری را دارد. همچنین به نظر میرسد که این پروژه از یکی از استودیوهای جانبی گرفته شده و به ناتی داگ سپرده شده است. سوال اصلی این است که اصلا چرا کسی باید به فکر بازسازی The Last of Us باشد؟ The Last of Us در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و همین حالا هم نسخهی ریمستر شدهی آن در دسترس است. آن بازی همین حالا هم ظاهر و گیمپلی بهتری از اکثر عناوین امروزی دارد. سونی تصمیم گرفته تا به جای یک بازی نوآورانه یا دنبالهی Days Gone، یک بازسازی کاملا غیر ضروری از عنوانی که چندان قدیمی نیست را آغاز کند.
راستش را بخواهید، تنها هواداران از استراتژیها و تصمیمات جدی سونی ناراضی نیستند. به گزارش بلومبرگ، تمرکز ناسالم این شرکت بر روی توسعهی بلاکباسترهای سینمایی، باعث ایجاد نارضایتیهایی در استودیوهای انحصاری سونی هم شده است. SIE بند پس از رد شدن ایدهی Days Gone 2، مسئول توسعهی یک بازی Uncharted با نظارت ناتی داگ شده بود. این مهم باعث شد تا آنها نگران جذب شدن توسط ناتی داگ یا تبدیل شدن به یک استودیوی درجه دو شوند. به علاوه SIE بند در حال توسعهی یک بازی چندنفره با همکاری ناتی داگ هم هست. اثری که احتمالا بخش چندنفرهی The Last of Us Part 2 خواهد بود. البته سونی در نهایت SIE بند را از توسعهی Uncharted معاف کرد. این استودیو هماکنون مشغول ساخت عنوانی بر اساس یک آیپی کاملا جدید است.
از نظر تجاری بدون شک تصمیمات سونی کاملا قابل دفاع هستند. اولین هدف یک شرکت و بزرگترین مسئولیت آنها، سوددهی و پولسازی برای سهامداران آن شرکت است. به همین سبب سونی حق دارد تا فقط بر روی سوددهترین و مطمئنترین پروژهها سرمایهگذاری کند. بلاکباسترهای سونی طی دههی اخیر آوازهی فوقالعادهای داشتهاند. به نظر میرسد که خبری از کاهش کیفیت آنها هم نیست. با این حال عدم ارتباط و احترام به طرفداران طی چند سال اخیر اصلا به نفع سونی نبوده است. شاید تصمیمات اخیر سونی به بهترین نتایج منجر شود که صد البته خواستهی ما هم همین است. اما سونی باید با طرفداران در مورد آیندهی شرکت و استراتژیها خود صحبت کند. کاری که آنها اصلا علاقهای به انجام دادن ندارند.
پلیاستیشن طی دو دههی اخیر توانسته به کمک چهار کنسول شگفتانگیز، بازیهای انحصاری ماندگار و احترام به طرفداران به یکی از بزرگترین و محبوبترین نامها در عرصهی بازیهای ویدیویی تبدیل شود. متاسفانه به نظر میرسد که سونی حداقل مورد آخر را فراموش کرده است. آیا پلیاستیشن آن قدر بزرگ است که هرگز شکست نخورد؟ پاسخ این سوال مشخص نیست. صرفا باید منتظر ماند و دید که آینده چه برنامههایی برای این برند دوستداشتنی دارد.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
تمرکز بیشتر روی این قسمت نباید باعث عدم وجود عناوین جدید و ریسکی بشه، که اینطور نیست چون طبق چیزایی که درز کرده تمام استودیو های سونی در حال کار روی آی پی های جدید هستن
مشکل اینه چه نوع آیپی جدیدی
اونا هم بلاک باستر سینمایی ان یا عناوینی مثل دریمز بینشون پیدا میشه
من کنسول پلی استیشن رو برای همون سینمایی میخرم به اینکه پی سی قوی دارم و مولی پلتفرم ها که ۹۰% مزخرف هستن رو بازی میکنم
مشکل اینجاست بقیه عین شما نیستن که از عقلشون استفاده نکنن 😀
استاد مگه گفتیم سینمایی بده و مزخرفه
بحث مقاله سر اینه دوباره عناوین نوآورانه ای مثل پروژه های مدیا مولکول یا حمایت از امثال دث استرندینگ میبینیم یا نه.
این داداشمون یکی از بزرگان فن بویه. تاریخ ازش به عنوان فن بوی بزرگ یاد خواهد کرد. یجوری کامنت ندین که بعد از ادم شدن مجبور بشین اکانتتونو کلا عوض کنین تا اون سابقه ی بد پشتتون نباشه. البته اگر قصد ادم شدن ندارین که هیچ.
مولتیا که ۹۰ درصدشون مزخرفن 😐 من صدبار گفتم دست بچه اینترنت ندین شما گوش ندادین بیا اینم نتیجش
برای تویی که امروز گیمر شدی مولتی ها قشنگن برای منی که ۲۹ ساله گیمرم مولتی ها تکراری و قشنگ نیست
در واقع برای تو علی پاور که فن بوی سونی هستی مولتی پلتفرما تکراریه و قشنگ نیست این رو بذار به پای فن بوییت نه سابقه گیمریت
گیمرایی هستن که دو روزه دستشون به کنترلر خورده ولی همین امثال تو رو قورت میدن تو بازیا
اگه به سابقه بود که الان خیلی چیزا متفاوت بودن. عزیز یه ماه نیس که اکانت داری. این ینی یا بن شدی که وضعیتتو مشخص میکنه یا هم این سابقه ی ۲۹ سالت اونجور سابقه ی ۲۹ سالس. تو کل این ۲۹ سالت جز انحصاری سونی بازی دیگه ای کردی؟ یا هم بازیای موبایلم مولتی حساب کردی. وگرنه راه دیگه ای برا درستی این حرفت وجود نداره.
آخه چرا دیزگان ۲ متوقف کرده اند ریمیک لست ۱ کجا کار من میاد هنوز ۱۰ سال نگذشته و هنوز گرافیک اش نسل ۸ و عالیه نمی دونم فاز سونی چیه/:
یه تار گندیده ی سونی می ارزه به کلهم اجمعین دنیای گیم …
تا حالا نمیدونستیم که توجه به عناوین با بودجه ی بالا و ثابت شده و موفق هم شده نقطه ضعف که اینم دونستیم.
یه کمپانی با بیست سی تا بازی خاله سوسکه تو سال و دو تا متای زرد و دوتا متا ۸۰ شده رقیب سونی کبیر…
قربون خدا برم که اینا و طرفداراش معتبر شدن.
با کمال احترام به نویسنده عزیز
ولی اصلا ربطی نداره
این فقط نشون میده سونی شانس دوباره به کسی نمیده و سفت و سخت میگه اگه بودجه از من میگیری من کمتر از شاهکار قبول نمیکنم
از نظر تنوع هم هیچ مشکلی وجود نداره اکشن ادونچر ،جهان باز، RPG و حتی سوروایول
بعدشم The Last of Us Remake هنوز تایید نشده
شرایر یه چرندی گفته بعد همه دارن روی موجش سوار میشن دوتا میذارن روش تحویل بعدی میدن
با عرض تاسف این مقاله صرفا یه تیتر جنجالی برای ویو گرفتن بود
مشکل همین جاست هیچکس نه رد می کنه نه تایید.
ادم شک می کنه باید چی رو باور کنه.
ریمیک لست یک تایید شده چناب :smug: (کپی رایت : متئوس 😀 )
ناقلا 😀
.
یه نکته مهم فراموش نشه ؛ مدیامولکول چندتا مصاحبه داشته ؛ اعلام کرده بودجه این استودیو به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و سونی بها زیادی به این استودیو میده
اگه اینطوریه که :
بر طبل شادانه بکوب 😀
یک عدد بحث بود که ممکنه اتفاق بیفته و تبعاتش بیان شده. مشکلش چیه؟
فکر کردی بازی سازی چرته که سونی بگه من فقط یه شانس میدم
اگه قرار بر یک شانس بود که اصلا سری کیلزون تو نطفه خفه میشد چون متای نسخه اول ۷۰ بود
گوست هم متاش ۸۳ هست به نظرت چون متاش بالا نیست سونی باید قیدش رو بزنه؟ که احتمالا هم زده چون دارن رو بازی چند نفره میسازن
۸۳ بالا نیست؟ گیرز ۵ و هیلو ۵ هم ۸۴ هستن چرا خود زنی میکنی؟
عزیزم یه دور دیگه کامنتم رو بخون بعد نظر بده
اره گوستی که اینقدر تو دنیا تحسین شده سونی میزاره کنار
ادامه گوست اگه پیگیر اخبار باشی چند ماه پیش تایید شده
اون بازی چند نفره رو یه تیم دیگه داره میسازه فقط بلدید کامنت بدید بدور از یک زره منطق
نویسنده فن ایکس باکسه
حتما مایکروسافت بهش پول داده :wilt:
آره اونی که پولو ریخت به حسابش هم من بودم
چرا هرکی از سونی بد بگه مایکروفنه؟
همه اشکالاتی دارن سونی هم درسته یه عالمه خوبی داره ولی اشکالاتی هم داره.
البته با شما نمیشه با زبون منطق حرف زد.
جانا سخن از زبان ما میگویی!
یه شیر هیچوقت خودشو نگران نظرات بره ها و گرگ ها نمیکنه
سونی امپراطور گیمه..
ولی گرگ ها خودشونو تقویت میکنند و چند نفری حمله میکنند اون موقع هستش که سونی دیگه امپراطور نیست.
دیدی شیرها چطوری میمیرن ؟؟
شیر ها میمیرن ولی یه سوسک هیچ وقت تهدیدی برای شیر نمیشه
یه میلیون سوسک چی؟ 😀
هفت میلیارد سوسک چطور؟:-D
من از نسل بعد فقط از سونی یک بلادبورن ۲ می خوام حالا هر رویکردی که می خواد در پیش بگیره
“آیا تمرکز سونی بر روی بلاکباسترهای AAA به ضرر آنها خواهد بود؟”
بله به شدت
جیم رایان داره ایده های و آی پی های جدید سر پول و متا نابود میکنه و واقعا من تعجب میکنم از کسانی که در برابرش سکوت کردن و تازه ازش حمایت هم میکنن . #اخراج _ جیم رایان.
آره
اونوقت منبعت چیه؟
شایعات جیسون شرایر و کارگردان دیزگان :wilt:
کارگردان دایزگان
تهیه کننده دایزگان
بلومبرگ
و چند تا اینسایدر داره دیگه
دوتا شایعه اصلی و مشکل ساز از جیسون شرایر هستن که احتمال اشتباه بودنشون وجود داره
اونوقت خبرای بد دیگه چین؟نکنه شایعه ی کوجیما و مایکروسافتو میخوای بگی :laugh:
با چند تا اکانت داری کامنت میدی شمارش از دستم در رفت ?:-)
کافر همه را به کیش خود پندارد
تعجب نکن یه عده اونقد متعصب شدن که خود جیم رایانم بگه میخوام سونی رو نابود کنم اینا میگن این کار باعث قوی تر شدن سونی میشه
مثل فن های ایکس باکس
قبل از اینکه به کسی بگی فن ایکس باکس مطمئن شو طرف فن ایکس باکسه. و اینکه کسی از ایکس باکس حرفی نزد.
کسی که ضد سونی حرف میزنه یا ایکس باکس فنه یا پی سی فنی که نسل قبل ایکس باکس داشته یا میخواد بخره یا فکر میکنه پی سی برای ماکروسافته
برو باو جمع کن بساطتو برو قرصاتو بخور توهم زدی والا
اولا که ویندوز برا مایکروسافته و پی سی یجورایی برا مایکروسافت حساب میشه. دوما نزدیک ترین تجربه ی من به ایکس باکس این بود که دوستم ایکس باکس ۳۶۰ داشت. و در اخر اینکه من ضد سونی حرف نمیزنم نظرمو در این مورد گفتم اگه بنا به تعریف باشه محبوب ترین فرانچایزم گاد او واره. هر جام لازم باشه از سونی دفاع میکنم.
جیم رایان مثل گرگ پیری میمونه که ساکته و هنوز دستشو رو نکرده و کلا مدیریت رو از سال ۲۰۱۸ شروع کرد از اون سال تا الان انحصاری ها واقعا شاهکار بودند فعلا چیز بعدی ازش ندیدیم لازم نیست هیترجانانی مثل تو موضع بگیرند بزارید انحصاری های بزرگ امسال و سال دیگه بیان ببینیم عملکردشون چجوریه و سونی چطوری میخواد با سرویس مایکروسافت مقابله کنه هنوز تموم اینا در حد شایعه و دروغ مزحک هست دو سال دیگه حق داری نظر بدی نه الان تا الان الحمد الله همه چی عالی بود از انحصاری های ۲۰۱۹ بگیر تا انحصاری های ۲۰۲۰ و پلاس کالکشن و هر روز هم پلاس داره گسترده تر و بروز تر میشه و پی اس نو هم این ماه واقعا فوق العاده بود…#موز برای هیتر های جو گیر 😉 😉
با حرفت موافقم ففط رایان از ۲۰۱۹ اومده بودا
:rotfl:
نه اینا همش دروغه نهههههه 😥 😥 😥 :rotfl:
تو واقعا نمیفهمی هر بازی چند سال ساختش طول میکشه؟
فکر کردی ساخت لست ۲ و گوست و…. هنه سال ۲۰۱۸ استارت خورده؟
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
ریترنال کجای این تحلیل قرار میگره اونوقت
به نظرم تنوع به هیچ عنوان کمتر نمیشه ولی باید بیشتر هم بشه و در سبک های دیگه ای هم بازی بسازه
عکس پست دلیلیه که من کنسول سونی رو تهیه میکنم. عکسپست دلیلیه که من هنوز گیمرم :chic:
دلیل فن بوی بودنت هم عکس پسته یا چیزه دیگه ای باعثش شده؟
گل پسر گفتن حقیقت فن بوی نیست.ضایع کردن بچه های ۱۴ ساله مایکروفن اسمش فن بوی نیست.گفتن تعداد جوایز دلست ۲ فن بوی نیست که الان رسید با ۳۰۰ :smirk:
فشاری کردن خردسالان با یکسری فکت هم باز فن بوی نیست
من خودم به شخصه به عنوان ps فن اصلا از این حرکت های سونی راضی نیستم البته این چیزی نیست که برای اولین بار در حال وقوع باشه
شما تنوع بازی های نسل ۶ رو با ۷ و ۷ رو با ۸ مقایسه کنین
این نسل هم داره همون روند قبلی رو طی میکنه و من خودم اصلا از این موضوع خوشم نمیاد مخصوصا الان مایکروسافت کاملا در جناح مخالفه و با گیم پسش باعث میشه استودیو های مستقل برای نمایش خودشون جذبش بشن و این میتونه باعث ایجاد یه نقطه قوت در ایکس باکس بشه که پلی استیشن داره ازش دور میشه و قطعا الان نه ولی در اینده به ps ضربه میزنه رفتن استعداد هاش هم دیگه بماند
امیدوارم تغییر کنن سونی ثابت کرده به اشتباهاتش ادامه نمیده و تسلیمشون نمیشه امیدوارم دوباره چنین اتفاقی بیفته
واقعا دلیل همه این حرکت های سونی نبود پول هستش؟ چرا داره از ریسک پذیری خودش فاصله میگیره؟