۱۰ – Dead Rising 3
سازنده: Capcom
ناشر: Capcom
ژانر: Action Adventure ،Survival Horror
پلتفرم مقصد: Xbox One ،Microsoft Windows
سال انتشار: ۲۰۱۳
امتیاز متا: ۷۸/۱۰۰
آلمان یک قانون مسخره و مندرآوردی در مورد بازیهای ویدیویی دارد که طبق آن، بازیهای ویدیویی با “دشمنانی شبیه انسان” در این کشور ممنوع و بن میشوند! این میشود به این معنی که تقریبا همهی بازی های مربوط به زامبیها در این کشور ممنوع هستند. بازی “Dead Rising 3” نیز توسط وزارت فدرال آلمان جزو رسانههای مضر برای جوانان اعلام شد و خیر سرشان، نگران تأثیر بازی بر جوانان این کشور بودند؛ فیلم و سریالهای خشن هم که اصلا ضرر ندارند، فقط بازی خشن ضرر دارد! البته این موضوع حتی برای خود کپکام هم تعجبآور نبود (البته بهتر است بگویم جدید نبود، زیرا تعجبآور همیشه هست!)، زیرا بازیهای اول و دوم “Dead Rising” نیز در این کشور ممنوع شده بودند. بازی Dead Rising 3 که عنوانی در سبک Action Adventure و Survival Horror بود، در سال ۲۰۱۳ توسط کمپانی Capcom منتشر گردید.
ساخت و توسعهی این بازی را نیز خود Capcom برعهده داشت و پلتفرمهای مقصد آن ایکسباکس وان و رایانههای شخصی بودند. البته نسخهی رایانههای شخصی بازی یک سال بعد از نسخهی ایکسباکس وان در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید. Dead Rising 3 بعد از انتشار تقریبا موفق عمل کرد و بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای ۷۸/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. بیتردید وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Dead Rising 3 یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی دهم جای گرفته است.
۹ – Duke Nukem 3D
سازنده: ۳D Realms
ناشر: ۳D Realms
ژانر: First-Person Shooter
پلتفرم مقصد: MS-DOS ،Android ،Game.com ،iOS ،Linux ،Classic Mac OS ،Microsoft Windows ،Nintendo 64 ،macOS ،PlayStation ،PlayStation 3 ،PlayStation Vita ،Mega Drive/Genesis ،Sega Saturn ،Xbox 360 ،PlayStation 4 ،Xbox One ،Nintendo Switch
سال انتشار: ۱۹۹۶
امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰
در مبحث دفاع از زمین در برابر ارتش بیگانگان مهاجم، جناب دوک ناکم عزیز هرگز محافظهکار و ملایم نبوده است و همیشه با خشونت شدید، این بیگانگان را از زمین رانده است، اما بزریلیها به جای قدردانی از وی، عنوان Duke Nukem 3D را ممنوع کردند! بازی Duke Nukem 3D که عنوانی در سبک شوتر اولشخص بود، در سال ۱۹۹۶ توسط کمپانی ۳D Realms منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را نیز خود ۳D Realms برعهده داشت. طی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰، این بازی برای پلتفرمهای بسیار زیادی منتشر شده است که از نسخه ی MS-DOS آغاز و به نسخهی نینتندو سوییچ در سال ۲۰۲۰ ختم شدهاند. Duke Nukem 3D بعد از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای فوقالعادهای را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای معرکهی ۸۹/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. البته امتیاز متای نسخههای مختلف این بازی بسیار متغیر است و از ۶۹ در نسخهی ویتا تا ۸۹ در نسخهی پیسی را در بر میگیرد.
ممنوعیت Duke Nukem 3D در برزیل، به عنوان بخشی از سرکوب بازیهای ویدیویی خشن در اواخر دههی ۱۹۹۰ انجام شد که همچنین باعث ممنوعیت عناوینی مثل DOOM نیز شد. جالب است بدانید که Duke Nukem 3D حتی در ایالات متحده هم سانسور شد و در آلمان تبلیغ آن نیز غیرقانونی بود. بیتردید وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Duke Nukem 3D یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی نهم جای گرفته است. در انتها باید این را هم بگویم که چه خشونت در بازیها را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، انکار کردن جذابیت خشونت در سری Duke Nukem واقعا دشوار است، مخصوصا که خشونت آن در برابر مهاجمان بیگانه که به زمین حمله کردهاند، است.
۸ – Counter-Strike
سازنده: Valve
ناشر: Sierra Studios و Valve (دیجیتالی)
ژانر: First Person Shooter
پلتفرم مقصد: Windows ،Xbox ،OS X ،Linux
سال انتشار: ۲۰۰۰
امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰
به طور کلی حدود ۲ دهه است که سری محبوب کانتر استرایک هرگز نتوانسته به طور کامل از جنجال و حاشیهها فرار کند و این موضوع از همان بازی اول سری آغاز شد. بازی Counter-Strike که عنوانی در سبک شوتر اولشخص بود، در سال ۲۰۰۰ توسط کمپانیهای Sierra Studios و Valve (دیجیتالی) منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را Valve برعهده داشت و پلتفرمهای مقصد آن Windows ،Xbox ،OS X و Linux بودند. جالب است بدانید که بازی نخست Counter-Strike حدود ۸ سال بعد از انتشارش، در برزیل کاملا غیرقانونی اعلام شد! مقامات برزیلی دلیل این موضوع را ایجاد برخی ناهنجاریهای اجتماعی و به طور دقیقتر، حمله به “the democratic state and the law” اعلام کرده بودند.
البته شاخهی برزیلی وبسایت مشهور کوتاکو، دلیل این موضوع را “یاد دادن استراتژیهای جنگی توسط این بازی” و نوع به تصویر کشیدن Rio’s favelas در Counter-Strike دانسته بود. Counter-Strike بعد از انتشار بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهای معرکهای را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای فوقالعادهی ۸۸/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. ببینید چقدر این بازی شاهکار بوده که مقامات برزیلی فکر میکردهاند این بازی، کاملا آموزش تاکتیکهای نظامی و جنگی به جنایتکاران میدهد! به هر حال وقتی که صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Counter-Strike یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی هشتم جای گرفته است.
۷ – Silent Hill: Homecoming
سازنده: Double Helix Games
ناشر: Konami Digital Entertainment
ژانر: Survival Horror
پلتفرم مقصد: PlayStation 3 ،Xbox 360 ،Microsoft Windows
سال انتشار: ۲۰۰۸
امتیاز متا: ۷۱/۱۰۰
بازی Silent Hill: Homecoming که عنوانی در سبک Survival Horror بود، در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی Konami Digital Entertainment منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را Double Helix Games برعهده داشت و پلتفرمهای مقصد آن پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰ و رایانههای شخصی بودند. به طور کلی همیشه سری “Silent Hill” به موضوعات تاریک و مخوف میپردازد و کسی هم مشکلی با آن نداشته است، اما Silent Hill: Homecoming که نسخهی پنجم این سری بود، واقعاً خشم سانسورگران استرالیا را برانگیخت. مشکل اصلی آنها با محتوای Homecoming، استفاده از مته به عنوان سلاح بود. آنها احتمالاً نگران این مسئله بودند که این امر ممکن است مردم را به استفاده از مته به عنوان سلاح در دنیای واقعی ترغیب کند.
البته سرانجام تقریباً یک سال بعد از عرضه، Silent Hill: Homecoming در نیوزلند هم منتشر شد، اما برای یک سال این بازی ممنوع و فروش آن کاملاً غیرقانونی بود و اصلا ردهبندی سنی دریافت نکرد. Silent Hill: Homecoming از نظر منتقدین، چندان موفق و در حد نام این سری عمل نکرد و بازخوردهایی “تقریبا خوب”را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای ۷۱/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. بیتردید وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Silent Hill: Homecoming یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی هفتم جای گرفته است.
۶ – MadWorld
سازنده: Platinum Games
ناشر: Sega
ژانر: Beat ’em up و Hack and slash
پلتفرم مقصد: Wii
سال انتشار: ۲۰۰۹
امتیاز متا: ۸۱/۱۰۰
بازی MadWorld که عنوانی در سبک Beat ’em up و Hack and slash بود، در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Sega منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را Platinum Games برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن Wii بود. شاید اگر “MadWorld” بر روی هر کنسول دیگری منتشر میشد، مشکلی نداشت. اما متأسفانه، این هک اند اسلش خونین برای نینتندو Wii منتشر شد و به نوعی باید گفت تصویر خانوادگی و خانوادهدوستی Wii را خراب کرد. هستهی اصلی گیمپلی این بازی حول محور خشونت محض و یک نمایش مخوف به نام DeathWatch میچرخد که هرچه در آن خشونت و خونریزی بیشتر باشد، امتیاز بیشتری کسب میکنید. برخی از والدین وحشتزده، در مورد بن شدن و ممنوعیت کامل این بازی متحد شدند و نگران تأثیراتی بودند که ممکن است MadWorld بر روی فرزندانشان بگذارد.
در نهایت، MadWorld در آلمان کاملا ممنوع و بن شد، انتشارش در ژاپن به تأخیر افتاد و بالاترین درجهی سنی ممکن را در بریتانیا دریافت کرد. البته این بازی برخلاف نظر والدین، از نظر منتقدین و بازیبازان کاملا موفق عمل کرد و بازخوردهایی بسیار خوب را دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای عالی ۸۱/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. به هر شکل، وقتی که صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان MadWorld یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی ششم جای گرفته است.
۵ – Carmageddon
سازنده: Stainless Games
ناشر: Stainless Games
ژانر: Driving
پلتفرم مقصد: MS-DOS ،Windows ،Mac OS ،Nintendo 64 ،iOS ،Android
سال انتشار: ۱۹۹۷
امتیاز متا: ۷۴/۱۰۰
جالب است بدانید که برخی از رسانهها به طور غیررسمی، لقب “بحثبرانگیزترین بازی ویدیویی در کل تاریخ” را به Carmageddon دادهاند. بازی Carmageddon که عنوانی در سبک رانندگی (با خشونت شدید) بود، در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی Stainless Games منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را نیز خود این کمپانی برعهده داشت و پلتفرمهای مقصد آن تا امروز شامل MS-DOS ،Windows ،Mac OS ،Nintendo 64 ،iOS و Android بودهاند. ضدقهرمان Carmageddon که Max Damage نام دارد، یک جنایتکار روانپریش است که پشت فرمان اتومبیل قرار میگیرد و تا آنجا که ممکن است مردم را له و لورده میکند و هرچه بیشتر این کار را انجام دهد، امتیاز بیشتری کسب میکند. Carmageddon اولین بازی در انگلیس بود که در بخش صدور مجوز رد شد و با این که سرانجام پس از ۱۰ ماه و با درخواست تجدیدنظر، این بازی در انگلیس منتشر شد، اما در کشور برزیل و همچنین در شهر بوینس آیرس آرژانتین، به طور کامل ممنوع و بن شد.
البته Carmageddon با وجود خشونت بسیار بالا، از نظر کلیت کیفیت گیمپلی، بازی بدی نبود و بازخوردهایی تقریبا خوب را هم از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای ۷۴/۱۰۰ را کسب کند که واقعا امتیاز خوبی برای چنین عنوانی است. تازه کلی از امتیازات کم شده هم برای خشونت این بازی بودند. بیتردید وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Carmageddon یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی پنجم جای گرفته است.
۴ – هر نوع بازی ویدیویی و اسباببازی خشن!
مسخرهترین نوع بن و ممنوع شدن بازیهای ویدئویی در یک کشور، مربوط به ونزوئلا است که واقعا دیگر باید گفت گندش را درآوردهاند. در سال ۲۰۰۹، مقامات ونزوئلا لایحهای بسیار عجیب و ناامیدکننده و مبهم را برای ممنوعیت “بازیهای ویدئویی و حتی اسباببازیهای خشن” پیشنهاد دادند که با وجود کلی اختلاف نظرها، از سال بعد بلافاصله به اجرا درآمد. این قانون به طور خاص و واضح میگوید که مردم نمیتوانند “اسباببازیهای خشن یا بازیهای ویدئویی خشن را وارد، تولید، فروش، اجاره و یا توزیع کنند”، زیرا اینها مصادیق “ترویج یا تحریک خشونت” از منظر دولتمردان بودند! گرفتار شدن در انجام هر یک از این کارها میتواند پنج سال حبس (واقعا مسخره است) همراه با جریمههای سنگین برای شخص خاطی به همراه داشته باشد، در واقع این قانون مندرآوردی میگفت که بازی های ویدیوییای مثل سری عناوین “Grand Theft Auto” و “God of War” باعث افزایش نرخ جرم و جنایت در کشور ونزوئلا میشوند! فیلم هم که لابد ایرادی ندارد!
۳ – Postal 2
سازنده: Running With Scissors
ناشر: Running With Scissors ،Whiptail Interactive
سال انتشار: ۲۰۰۳
پلتفرم مقصد: PC
امتیاز متا: ۵۰/۱۰۰
هر دو نسخهی عنوان Postal، در ردهی بحثبرانگیزترین و جنجالیترین عناوین در تاریخ بازیهای رایانهای قرار دارند که دلیل این امر نیز تنها خشونت نیست، زیرا این عناوین تقریبا تمامی موارد لازم برای بحثبرانگیز بودن را دارا هستند و در حقیقت باید گفت “آن چه بدها همه دارند تو یکجا داری!” در این بخش صحبت از نسخهی دوم این سری است. بازی Postal 2 که عنوانی در سبک اکشن اولشخص بود، در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانیهای Running With Scissors و Whiptail Interactive منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را Running With Scissors برعهده داشت و پلتفرم مقصد آن رایانههای شخصی بود. این بازی به عنوان دنبالهای برای نسخهی اول در سال ۱۹۹۷ محسوب میشد. Postal 2 بعد از انتشار اصلا موفق عمل نکرد و بازخوردهایی ضعیف را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای ۵۰/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد.
جدا از موارد جنجالی و بحث برانگیز، Postal ۲ به عنوان یک بازی نیز بسیار ضعیف، مسخره و سطحی بود و امتیاز ۵۰ حقش بود. البته نمیتوان کتمان کرد که شاید در بسیاری از امتیازات و نقدهای منفی بازی، همین موارد جنجالی و بیمارگونهای که در بازی وجود داشت نیز دخیل بودهاند. بازی از هر جهت بحثبرانگیز بود و توسط انواع و اقسام مجامع مختلف، محکوم و به چالش کشیده شد که البته کاملا نیز به حق بود و این نوع از بازیها نه تنها هیچ منفعتی برای صنعت بازیهای رایانهای ندارند، بلکه باعث ضرر و زیان و بدنام شدن آن نیز میشوند. عناوینی مثل Postal ۲ عناوین مریضی هستند که حاصل تفکرات بیمارگونهی سازندگانشان میباشند. Postal ۲ هیچگاه به عنوان یک بازی خوب در یادها نخواهد ماند، اما هر جا که صحبت از جنجالیترین و مریضترین بازیها باشد در رتبههای بالای لیست به چشم خواهد خورد. Postal ۲ سطح بسیار بالایی از خشونت را به صورت عریان و بیپرده نمایش میداد و همچنین از زبان بسیار بزرگسالانهای در بازی استفاده شده بود. شما میتوانید عابران پیاده و مردم را به فجیعترین شکل ممکن بکشید و پلیسها را به قتل برسانید، موارد نژادپرستی کاملا در بازی به چشم میخورد، مسائل غیراخلاقی، استفاده از مواد مخدر و همچنین آزار و اذیت شدید حیوانات، جزو المانهای پایهای بازی Postal ۲ هستند.
این موارد به حدی زیاد بود که بازی در برخی کشورها مانند نیوزلند، سوئد و استرالیا کاملا ممنوع و در این کشورها منتشر نشد. نیوزیلند همه کار را برای جلوگیری از انتشار این شوتر خشن که هنوز هم یکی از وحشیانهترین بازیهایی است که ساخته شده، انجام داد. یکی از صحنههایی که به طور خاص توسط سازمان درجهبندی و ردهبندی فیلم و بازی این کشور از آن نام برده شده بود و شدیدا با آن مخالف بودند، لحظهای است که بازیباز میتواند در صورت انتخاب، روی مردم و جنازهها و … ادرار کند که واقعا زشت و زننده است. تا به امروز نیز حتی داشتن این بازی در نیوزیلند، کاملاً غیرقانونی است و میتواند ۱۴۰۰ دلار جریمهی نقدی برای شما داشته باشد و برای خردهفروشانی که این بازی را میفروشند یا تبلیغ میکنند، میتواند جریمهٔ عظیم ۳۸۰۰۰ دلاری به همراه داشته باشد. بیتردید وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Postal 2 یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند”در رتبهی سوم جای گرفته است.
۲ – Mortal Kombat
سازنده: NetherRealm
ناشر: Warner Bros
،ژانر: Fighting
پلتفرم مقصد: PC ،PS3 ،Xbox 360
سال انتشار: ۲۰۱۱
امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰
جالب است بدانید که اولین نسخهی “Mortal Kombat” به دلیل خشونت شدید، آنچنان بحثبرانگیز شد که منجر به معرفی سیستم رتبهبندی ESRB و ردهبندی سنی بازیها شد! البته در این بخش صحبت از نسخهی ریبوت این سری در سال ۲۰۱۱ است که در کشور استرالیا ممنوع شد. بازی Mortal Kombat که عنوانی در سبک مبارزهای بود، در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی برادران وارنر منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را NetherRealm برعهده داشت و پلتفرمهای مقصد آن پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰ و رایانههای شخصی بودند. همیشه وقتی کسی از ما بپرسد خشونت در بازیهای رایانهای تا کجا پیش رفته است، وقتی کمی فکر کنیم یاد یکی از فینیشینگهای سری مورتال کامبت میافتیم و میگوییم تا آنجا که فک کسی را بکنی و با جنازهی او عکس سلفی بگیری و در شبکهی اجتماعی قرار دهی و دوستانت لایک هم بکنند! این یکی از فینیشینگهای نسخهٔ ایکس بود که اوج خشونت بیپرده و عریان را در بازیهای رایانهای به نمایش گذاشت و همه را شگفتزده کرد. حتی بازیبازانی که همیشه عادت به انجام بازیهای خشونتآمیز دارند و زیاد صحنههای خشن میبینند، با دیدن برخی تمام کنندهها و صحنههای بازی مورتال کامبت (مخصوصا در بازیهای اخیر که به خاطر کیفیت بصری بالا، همه چیز واضحتر دیده میشود)، دهانشان باز میماند و واقعا تعجب میکنند و شگفتزده میشوند از این حد از وحشیگری و خشونتی که در بازی وجود دارد. شخصی را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنی، بدن شخصی را سوراخ کنی و قلب وی را که آویزان در حال تپیدن است بکنی، با کلاه خود، حریفت را به چندین قسمت مساوی تقسیم کنی، با مشت سر کسی را از بدن جدا کنی، با اسید کل پیکر یک شخص را بسوزانی تا کلا آب شود و چیزی از آن نماند و بسیاری از صحنههای مرگبار دیگر که به وضوح در این بازیها نمایش داده میشوند، نشاندهندهی سطح بسیار بالای خشونت در این سری هستند.
برگردیم به نسخهی سال ۲۰۱۱. با این که بازی اول سری Mortal Kombat منجر به معرفی سیستم ردهبندی سنی شده بود، ولی خیلیها در استرالیا راضی نبودند و دوست داشتند که عناوین بعدی این سری در استرالیا بن شود. این افراد سرانجام ۱۸ سال بعد با بازی Mortal Kombat سال ۲۰۱۱ به آرزوی خود رسیدند و این بازی کلا ممنوع شد. مقامات استرالیایی از طبقهبندی و ردهبندی سنی بازی Mortal Kombat سال ۲۰۱۱ خودداری کردند و فروش یا وارد کردن نسخههای بازی را غیرقانونی اعلام کردند. آنها علت اصلی این موضوع را، فینیشینگها و فاتالیتیهای شدیدا گرافیکی این بازی اعلام کردند. البته جدا از این حاشیهها در استرالیا، Mortal Kombat بعد از انتشار در دنیا بسیار موفق عمل کرد و بازخوردهایی عالی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای ۸۸/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. خشونت وحشتناک و بیپرده، همواره باعث شده است تا مخالفتهای بسیار زیادی با سری عناوین مورتال کامبت صورت بگیرد و در بسیاری از جوامع و خانوادهها و … ، این بازی را به نشان دادن وحشیگری و قتل و خشونت عریان محکوم میکنند که البته هیچگاه هم تاثیری نداشته است و سازندگان با قدرت به کار خود ادامه دادهاند، زیرا که اعتقاد دارند این تنها یک بازی است و نه واقعیت؛ اتفاقا دلیل اصلی محبوبیت این سری و خاص بودن آن بین تمامی بازیهای مبارزهای نیز همین خشونت شدید و بیپردهی آن است که این سری را نزد بسیاری از بازیبازان در سراسر دنیا از جمله کشورمان محبوب کرده است. این که آیا نشان دادن این سطح از خشونت در یک بازی رایانهای کار درستی است یا خیر، موضوعی است که سالهاست به آن پرداخته میشود و خواهد شد، اما به واقع نمیتوان جوابی قطعی برای آن پیدا کرد، زیرا در نهایت یک موضوع نسبی است و در شرایطی میتواند خوب و جذاب و گاهی نامناسب باشد، مخصوصا وقتی پای کشورهایی مثل ما که ردهبندی سنی روی بازی برای آنها در نقش کشک است، وسط باشد. در هر حال سری عناوین مورتال کامبت همواره در طول تاریخ، به دلیل سطح وحشتناک خشونت عریان خود، جزو بحثبرانگیزترین بازیها بودهاند و خواهند بود، اما کسی نمیتواند کتمان کند که چهقدر جذاب هستند. به هر شکل شکی نیست که وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممنوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Mortal Kombat یکی از مهمترین عناوین این دسته است و این بازی در لیست ما از «۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند» در رتبهٔ دوم جای گرفته است.
۱ – Manhunt 2
سازنده: Rockstar
ناشر: Rockstar
ژانر: Psychological Horror ،Stealth
پلتفرم مقصد: Microsoft Windows ،PSP ،PlayStation 2 ،Wii
سال انتشار: ۲۰۰۷
امتیاز متا: ۶۷/۱۰۰
بازی Manhunt خودش انتهای خشونت افراطی بود، ولی ببینید نسخهی دوم چه بود که حتی از بازی اول هم خیلی خشنتر و دیوانهوارتر بود! بالاخره وقتی نام بازی شکار انسان و ساختهی راکاستار است، همه چیز معلوم است دیگر! بازی اول این سری جنجالهای زیادی به راه انداخت و حرف و حدیثهای پیرامون این عنوان زمانی به اوج رسید که توسط رسانههای بریتانیا اعلام شد که Manhunt، عامل اصلی الهام گرفتن یک نوجوان برای مرتکب شدن جنایت و قتل بوده است و هر چند که این موضوع مدتی بعد توسط پلیس و دادگاه کاملا رد شد، ولی کار خود را کرده بود و بحث و جنجالهای حول و حوش این عنوان را بسیار بیشتر از قبل کرد. به همین دلایل هم وقتی بازی دوم منتشر شد، مشخص بود که کلی مخالف خواهد داشت، مخصوصا که راکاستار مثل همیشه نه تنها به حرف کسی اهمیت نداده بود، بلکه پا را فراتر هم گذاشته بود. بازی Manhunt 2 که عنوانی در سبک Psychological Horror و Stealth بود، در سال ۲۰۰۷ توسط کمپانی Rockstar منتشر گردید. ساخت و توسعهی این بازی را نیز همین کمپانی برعهده داشت و پلتفرمهای مقصد آن پلیاستیشن ۲، وی، پیاسپی و رایانههای شخصی بودند. به شخصه باید بگویم تا آن زمان، چیزی مثل Manhunt 2 ندیده بودم و برخی صحنههای آن، تا همیشه در یاد من مانده و یکی از خشن ترین عناوینی است که تاکنون دیدهام. Manhunt 2 در همان بدو انتشار خود با مخالفتهای اجتماعی زیادی روبهرو شد که تقریبا همگی آنها به دلیل صحنههای خشن وحشتناکی بود که در بازی وجود داشت و همچنین زبان بسیار بزرگسالانهی آن. Manhunt 2 از نظر امتیازات هم موفق عمل نکرد و بازخوردهایی متوسط را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نمود تا در نهایت از مجموع امتیازات و نمراتش، متای ۶۷/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد.
مثل بازی نخست، اکثر امتیازاتی که از Manhunt ۲ کم شد به خاطر المانهای گیمپلی بازی و ضعف آنها نبودند، بلکه به دلیل موضوع و تم خشن و زمینهی بحثبرانگیزی بود که بازی داشت و به خاطر خشونت عریان و افسارگسیختهای که در آن شاهد بودیم. هر چند که یکی از دلایل اصلی محبوبیت بازی نیز همین خشونت شدید آن بود که از طرفی مخالفان زیادی داشت و از طرفی هم خیلیها با این خشونت مشکلی نداشتند. راستش گاهی انگار اینطور به نظر میرسد که راکاستار برخی مواقع قصد میکند که عمدا مرزهای اجتماعی را تا حد ممکن فشار بدهد و ببیند تا کجا میتواند قسر در برود و همه را هم عصبانی کند! اما در مورد Manhunt ۲ شاید کمی بیش از حد این کار را انجام داد. Manhunt ۲ در بسیاری از کشورها ممنوعیت انتشار دریافت کرد و تبدیل به یکی از بحثبرانگیزترین عناوین تاریخ بازیهای رایانهای شد، مخصوصا به این دلیل که ساخت راکاستار بود و این کمپانی از گذشته و با بازیهای قبلی خود و مخصوصا بازی نخست Manhunt، دشمنان زیادی را در بخشهای مختلف اجتماعی برای خود دست و پا کرده بود! Manhunt ۲ در آلمان، نیوزیلند، عربستان سعودی، کرهی جنوبی و حتی انگلیس ممنوع شد. هیئت ردهبندی سنی فیلم بریتانیا پس از این که یک قتل در سال ۲۰۰۴ به اولین بازی این سری ربط داده شده بود (در ابتدا در موردش صحبت کردم)، از درجهبندی بازی دوم امتناع کرد. بیتردید وقتی صحبت از عناوینی که به خاطر خشونت در برخی کشورها بن و ممتوع شدهاند، مطرح باشد، عنوان Manhunt ۲ میتواند مهمترین بازی این دسته باشد و این عنوان در لیست ما از «۱۰ بازی که به خاطر خشونت بالا ممنوع شدند» در رتبهٔ نخست جای گرفته است. این بازی همچنان یکی از جدیترین و خشنترین بازیهای تاریخ است و واقعا تعداد کمی از عناوین به سطح بدنامی «Manhunt ۲» رسیدهاند!
نظر شما در مورد این بازیها و این قوانین چیست؟ از نظر شما کدام یک از این بازیها و بن شدنها قابل قبول و منطقی و کدام غیرقابل توجیه هستند؟
نظرات
تا کی سیاستمد.ارا میخوان ناکارامدی خودشون رو توی کنترل جرم و جنایت تقصیر بازی ها بندازن؟
یادمه چن هفته پیش ی قانون گذار از شیکاگو امریکا گفته بود gta باید ممنوع بشه چون اموزش دزدی ماشین میده
😐 😐
به نظرمن شما کلا نقش مدیوم های گوناگون رو در کنترل و هدایت مغزها نادیده میگیری.
مثل این میمونه شما برای جلوگیری از جرائم کیفری قوانین سخت و کیفر های سنگینی قرار بدی ولی در عین حال تمامی رسانه های موجود در کشور از جمله فیلمسازی,موسیقی,بازی سازی,شو های تلویزیونی و… شما رو به خشونت و به سمت جرائم کیفری بیشتر هدایت کنند.
یا مثلا تو ایران درباره اهدا عضو کار رسانه ای تقریبا خوبی اتفاق افتاد که نتیجه ان رشد تعداد اهدا کنندگان عضو در کشور شد.از ۸۰ تا ۹۱ رشد تقریبا ۵۰۰ درصدی.
به نظر شما اگر دولت رسانه رو بیخیال می شد و به قانون گذاری به تنهایی اکتفا می کرد ایا موفق می شد؟
بندگون خدا المانیا هم بنظرم حق دارن چون اکثر بازیهای زامبی نازی ها رو زامبی نشان میدن. حالا من از این دیدگاه حمایت نمیکنم ولی نوعی توهین به المان ها محسوب میشه.
کنترل رسانه واجبه ولی منطقی و هدفمند.
متاسفانه کنترل رسانه در ایران مضحک و غیر منطقیه.
من یادم نمیاد تو رزیدنت ایول یا لست او اس نازی دیده باشم
منم نگفتم همشون مثلا زامبی آرمی
نازی ها یه سری زامبی بودن که بی چون و چرا از هیتلر پیروی میکردن
مگه نبودن؟
اگه نبودن بنظرت اونقدر وحشی گری و ستم هیتلر رو تحمل میکردن؟
اونا هم مثل ما یه سری زامبی بودن
با تفاوت اینکه ما یه صد سالی هست زامبی ایم اونا دیگه زامبی نیستن
تاریخ رو فاتحان مینویسن….
تنها کار وحشیانش یهودکشی بود (باید به کشتن رهبراشون اکتفا میکرد)
حق ترین متن ممکن رو از تو شنیدم
بخدا من همه جا میگم
بعد اینکه انگلیس و رفیقاش برنده شدن
ی مشت چرتو پرت درمورد هیتلر نوشتن
که اره چون مامانشو توی بیمارستان یهودا راه ندادن میخواست از همه یهودا انتقام بگیره
اولا که انگلیس خودش نقشه نابودی اسراییل رو داره
فقط داره ازش مراقبت میکنه و ضعیفش میکنه
تا بتونه بعداً پارش کنه
دوماً اینکه هیتلر یهودا رو الکی نمیکشت
ارزش پول آلمان مثل ایران شده بود
حتی بدتر
هیتلر یهودا رو مجبور کرد که کلی کار کنن تا ارزش پول برگردونن
حوصله ندارم بنویسم چرا ارزش پولشون نابود شد فقط اینو بدونید که یهودا این کارو کردن و تحقیق کنید
و اگر کسی سرپیچی میکرد اونو میکشت
همچنین نینی کوچولو هایی مثل انگلیس لهستان آمریکا و… که هیچی نداشتن با دزدیدن تجهیزات نازی ها قدرتمند شدن
مثلا بمب اتم رو آلمانیان ساختن
بعد مخفیگاه ساخت بمب اتمشون لو رفت با کشتی فرستادن طرف ژاپن
تو راه آمریکایی ها اتفاقی کشتی رو دیدن و نقشه های بمب اتم رو دزدیدن و فاجعه های هیروشیما و ناکازاکی اتفاق افتاد
پس خواهشاً تحقیق کنید
بعد بیاین به @sirsina تحمت بزنید و دیس لایک بدید
اگه منظورتون همونی باشه که من فک میکنم هس واقعا براتون متاسفم برا همچین طرز تفکری.
الان ینی واقعا شما مارو زامبی وحشی میدونی؟
میشه لطف کنی دلایلشم بگی؟
ما زامبی ایم چون عقل نداریم
چون سیب زمینی ایم
از این ساده تر نمیتونم توضیح بدم
و اینکه من طرز فکرم چیزی نیست که شما فکر میکنی
زامبی ها وحشی نیستن
بخاطر اینکه قدرت فکر کردن ندارن دست به همچین کارایی میزنن ( بازی منظورمه:-|)
بنظرتون اگه کسایی که از هیتلر پیروی میکردن انقدر قدرت تفکر داشتن پیروی میکردن ازش؟؟؟؟؟
یا ما هم از اونایی که تو شصت هفتاد سال اخیر ازشون پیروی کردیم
برم گونی بیارم؟
Panbe please:-D
اموزش دزدی ماشین 😐 😐 من نهایت اموزشی که دیدم این بود که میری کنار ماشین مثلث یا اف یا وای رو میزنی سوار ماشین میشی میری. کسیم گیر نمیده. فوقش پلیس یک ستارس که یکم بری ولت میکنه.
خخخ دقیقا :yes: :yes: :yes: 😀
آره بابا چه آموزشی
حالا توی فیلمها ببین چقدر دقیقتر و حرفهایتر ماشین میدزدن
چرا به اونا تهمت آموزش منفی نمیزنن؟!؟!!
هنوز یادم نرفته . تو پستال از گربه به عنوان صدا خفه کن میتونستی استفاده کنی
این دیگه آخرشه 😯 😯 😯
همین الان هم چند ساله یه گروه فعالیت مدنی توی باسک دارن خودشون رو پاره میکنن به خاطر وجود ETA توی csgo بازی روی توی اسپانیا ممنوع کنن…کلا حرکت های بی خود زیاد میبینیم اخیرا بهترین مثالش هم دونالد ترامپ بود کلا انگار یه جوریه که انگار یه جوون هر پرخاشی بکنه تقصیر ویدو گیمه هرچند بی تاثیر نیست ولی سینما و سایر مدیوم ها هم واقعا بی نقش نیستن
فقط تاثیرگذار بودن کافی نیست
بحث میزان تاثیریه که اون بازی میذاره
برای مثال تلویزیون عامل ۲۰ نوع سرطان مختلفه.ولی آیا با یه عمر تلویزیون دیدن سرطان گرفتیم؟آیا باید بخاطر این موضوع تلویزیون رو ممنوع کنیم؟؟؟ یا ماژیک وایت برد ماده سرطان زا داره ولی چرا استفاده از اون تو مدارس ممنوع نشده و هزاران مثال دیگه
بازی و فیلم و سریال های خشن هم بدین شکلن
اولا باید به رده بندی یه بازی توجه کرد.مطمئنا یه بازی مثبت۱۸ واسه یه آدم ۱۲ ساله خوب نیست ولی باید بخاطر این موضوع افراد بالای ۱۸ سال هم اون بازی رو تجربه نکنن و بازی کلا ممنوع بشه؟؟؟
دوما تاثیر اون بازی ممهمه.مثلا چند نفر با انجام دووم اترنال تصمیم میگیرن برن آدم بکشن؟؟؟؟از هر یه ملیارد نفر؟؟شاید به تعداد انگشتای دست هم نرسه.
اصلا یه موردی که در نظر نمیگیرن پیش زمینه روانی طرفه.مثلا اون فردی که با کانتر بازی کردن ترورسیست شده حتما از قبل دلایل دیگه هم در کار بوده.برای این که اعتقادات یه نفر عوض بشه یه بازی کافی نیست.مثلا اون طرف قبلا تحت تاثیر سخنای رهبرهای تروریستی قرار داشته و ذهنش کاملا آماده یه جنایته و بازی فقط یکی از محرک های اون برای انجام جنایت به حساب میاد.کسی که بخاطر امثال مورتال کمبت میره آدم میکشه خب حتما قبلا یه روانی بوده که فرق بازی رو واقعیت رو تشخیص نداده
وجود پرخاشگری ها هم باز با توجه به درجه سنی،ذهن اون آدم و میزان تاثیری که اون بازی میذاره باید بررسی بشه.همون بازیها که به اصطلاح عامل پرخاشگری هستن نکات مثبت زیادی هم دارن.برای مثال بازی های شوتر باعث افزایش دقت و سرعت عمل میشن و یا تعداد زیادی از بازی های کوآپ میتونن باعث افزایش صمیمیت بین دو نفر باشن و…
اما بعضی بازی ها بخاطر اهانت و شیوه ی کثیفی که تو روندشون دارن ممنوع میشن و تاثیر زیادی هم رو مغز آدم میذارن . ممنوعیت postal 2 کاملا به حقه.این بازی یه آفت وحشتناک تو صنعت گیمه
couldn`t agree more
من با اینکه کلا ممنوعه برای ۱۲ ساله مثلا بازی مثبت هیجده سال مخالفم
بستگی به محتویات بازی داره
مثلا من خودم نصف سری کالاف رو تو بچگی بازی کردم ، تا مدرن وارفر دو رو
و خب اصلا چیزی نداشت که بخواد ممنوع شه
یا مثلاً بتمن آرکهام ته اتفاقی که توش میفته اینه که بتمن گردن جوکر رو میشکنه:-|
بنظرت تو دنیایی که تو اخبارش نصفش درباره ی مرگ و اعتراضه تو آمریکا!
شکستن گردن چیز مهمیه؟؟؟؟؟؟
سیتی و اسیلوم هم چیزی نداشتن واقعا
یا همین کانتر حتی چیزی نداره
یا خیلی مثال های دیگه
ولی از اونطرف بازی هایی مثل دووم ، مورتال ، من هانت واقعا برای زیر هجده سال که چه عرض کنم ، برای بالای هیجده سال هم خشنه!
پوستال هم که اصلا همونطور که گفتی مریضه هیچکس نباید بازی کنه
Outlast هم خیلی وحشیانه بود مخصوصا نسخه ۲ که خشونت علیه کودکان هم داشت
آره درسته :yes:
خیلی خیلی زیاد با کامنتت موافقم
دقیقا همینه
بعضی وقتها دیگه رده بندی سنی رو خیلی الکی و غیر منطقی میزنن
کالاف دیوتی اصلا خشونته خاصی نداره
در حد یک فیلم اکشنه دیگه
البته نه هر فیلم اکشنی
از این اکشن های pg 13:-D
دار زدن ماکاروف؟
اون مرحله mw2 که مردم رو میکشتیم.
اینا هم pg 13 هست؟
یه بچه ی دوازده ساله چه زبانی بلده که بفهمه که اتفاقی داره میافته؟
نهایتا فکر کنه اینا هم همون دشمنان باید بکشیشون!
درباره ی دار زدن ماکاروف نظری ندارم ولی نه این نه no Russian اونقدر نیست که بخواد رو یه بچه تاثیر بزاره
تاثیر این مرحله ها رو یه فرد بالغ به مراتب بیشتره
یجورایی اره چون فرد بالغ بیشتر درک میکنه یجوراییم نه چون بچه بیشتر تقلید میکنه. در کل نباید گذاشت بچه ها خیلی بازیای خشن یا بازیایی که مناسب سنشون نیستو بازی کنن و باید کنترل شده باشه اینا.
مسئله اینکه هدف از خشونت چی یه موقع هست بازی هدف اصلی اش فقط و فقط خشونت هست که تبدیل می شه به ازار ولی وقتی هدف داستان باشه و از خشونت استفاده کنه حداقل از از اون دسته بازی های که ازار می دن ادم رو جا می شه.
بعضی وقتا بعضی چیزا به قدری احمقانه می شه که ادم می مونه این واقعیت هست یا خیال مثلا دلیل بن کانتر به شدت احمقانه ست کانتر چطور می تونه یه تیزاندازی واقعی رو شبیه سازی کنه یا اموزش بده البته یسری مریض هم هستن تو هر مدیومی که گند می زنند ولی کاریش نمی کرد.
ببخشید دوستان مشکلی پیش اومد درباره نظر فقط ته بند اول بعد ادم : ازار می ده می شه در اورد.
سعید جان مقاله جالبی بود واقعا دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ جو سنگینی علیه بازی ها بود که اکثرش نشان از بیسوادی و نا اگاهی بود خیلی جالبه این کشورایی که بازی ها رو منع میکردن خود دولتمراداشون بدترین جنایتا رو میکنن و بدترین گرو های مافیایی و فساد و هزار جور کثافت کاری ازشون سر میزنه ، البته به نظر من بازی هایی که خشونت بالایی دارن نباید برای زیر ۱۴ پلی بشه امکان داره رو بعضی ها تاثیر حالبی نداشته باشه و رده بندی سنی هم برا همین گذاشتن ، والا من یادم میاد سر postal 2 که فقط خندم میگرفت ولی سر سایلنت هیل واقعا فشار روانی زیادی داشتم خیلی بازی فضاسازی خفنی داشت خیلی ، من چند تا از دوستام که گیمرای خفنی هستن بازی رو نصفه رها کردن :laugh: ولی خب بنده رفتم به جنگ هیولاها و اتفاقا باعث شد خیلی اعتماد به نفس بالایی پیدا کنم ولی بازی واقعا خفن بود
.
.
کلا خشونت ، ترس جزو عناصر مهم در فروش در هنر های تصویری هستن حال بعضی بازی ها هنرمندانه ازش بهره میبرن مثل ویچر ۳ و مورتال کمبات و سایلنت هیل و یک سری هم فقط میخوان ازش بهره ببرن که مخاطب جذب کنن خوشبختانه الان گیمرا و دنیای گیم خیلی پبشرفت کرده و دیگه اسیر اون جو های مسخره سابق نمیشه ، ممنون سعید جان مقاله خیلی خوبی بود :rose:
احیانا منظورت دولتمردای المان نیوزیلند و استرالیا که نیستن؟ چون فک نکنم جنایت بزرگی تا حالا توشون اتفاق افتاده باشه. مخصوصا نیوزیلند و استرالیا که دیگه جزو مراکز صلح طلبی محسوب میشن.
نه بابا یه چی گفتیم حالا من نیوزلند رو با ونزوئلا اشتپ گرفتم 😀
خب ادم با ادم واقعا فرق میکنه من یادمه بچه بودم پسر خالم سایلنت هیل و بازی میکرد منم فقط نگاه میکردمش کلا هم یه ساعت از بازی و دیدم اما همین یه ساعت نزدیک دو ماه برام کابوس شد کم نیستند بچه هایی که بازی های خشن و ترسناک پلی میکنن مثل من میشن کلا هر بازی که کوچکترین خشونت و بنظرم داشته باشه یه بچه نباید پلی بده ته تهش وقتی ۱۵ الی ۱۸ شد میتونه چون بشدت تاثیر گزار هستند
:yes:
این رده بنی سنی فقط ایم کامبت به وجود آورده فقط
کانتر و خشونت ؟؟ اینا جزو ترسو ترین ادمای دنیا هستن اخه کجای کانتر خشونت داره 😐
باز مورتال یه چیزی خب …
خشونت توی بازی ها لازمه . البته خشونت ممکنه یه جایی اعصاب خراب کن و بیخودی باشه ولی خیلی وقتا جذاب بشه… مثلا توی دایینگ لایت ۹۰ درصد لذت بازی به تکه تکه کردن زامبی ها و آدم هاشه .
تو کل دنیا عمرا کسی به رده بندی نگاه کنه :laugh:
برعکس تو کل ایران کسی اهمیت نمیده چون فرهنگ سازی نشده وگرنه جاهای دیگه اهمیت میدن 🙂
جانمsilent hill homecoming.از بهترین گیمای عمرمه.۶بار تمامش کردم.
جالبه
منم کالاف دیوتی مدرن وارفر ۱۲۳ رو به ترتیب ۳ ۱۲ و ۶ بار تموم کردم
شخصا هم با بازیهای خشن حال میکنم، هم فیلم های خشن رو دوست دارم.
بنظرم انسان یه خشونت ذاتی داره که بهترین جا واسه خالی کردنش همین تو دنیای بازی هست که به هیچ کس ضرری نمیرسونه.
نوید جان خشونت تو بازی واقعا حال میده همینطور ترس :laugh: اصلا این آخری جزو فاکتورای مهم من هست :rotfl: ولی واقعا باهات موافقم خشونت تو این بازی ها خالی بشه خیلی بهتره تا دنیای واقعی مثلا من برادر زادم تو ۷ سالگی براش مورتال کمبات گذاشتم بازی کرد اینو جو گرفت موقع ناهار یک لیوان دوغ رو خالی کرد رو لباسم و اخرشم گفت فینیشییییین :rotfl: یکی از جالبترین خاطراتم هست……جدا از این مسئله کاملا موافقم باهات 😀
من برادر کوچیکم اون موقع gta v میومد نگاه میکرد(با سانسور صحنه های +۱۸) ولی خب سر دعواها که نمیشد کاری کنم و خب میگفتم انگلیسی که نمیفهمه پس فحشا مشکلی نی
یه دفعه با پسر عموم دعواش شد (جفتشون ۵ ساله) ،وسط دعواشون یهو یقشو گرفت گفت you son of a b
من به شخصه کرک و پرم ریخت و پیر شدم تا یادش رفت
:laugh:
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
اتفاقا برادرزاده ی من هم گیر داده مورتال کمبت ۱۱ رو بگیرم. 😯 :pain:
فعلا تیکن ۷ بازی میکنه که خدا رو شکر فینیشینگ نداره 😀
:laugh:
منم موافقم
خداییش وقتی از یه چیزی عصبانیام و DOOM بازی میکنم اصلا کل خشمم فروکش میکنه :rotfl:
عصبیترین کاراکتر دنیای گیمم واقعا دووم اسلیره 😀
بعدشم ترور توی جی تی ای وی
اصلا اگه نشه تو Doom اونجوری دشمنا رو سلاخی کنی، مگه لذتی هم داره؟ :laugh:
ترور هم که شخصیت محبوب من تو gta v بود. وقتی تو اون پایان ترور کشته شد. (اولین باری که بازی کردم) واقعا اعصابم ریخت بهم…
آرررره دقیقاااا
بعد دوووم ۲۰۱۶ بود همون اولش
که یه چیز تبلت مانندی بود یه یارویی داشت باهامون حرف میزد از طریقش
وسط حرفاش بود که یهو دووم اسلیر حوصلش سر رفت و زد تبلتو شکوند 😀 😀 😀 😀 :laugh: یعنی عالی بود اونجا
و آره ترور هم فوق العاده بود واقعا
کلا شخصیتپردازی راک استار حرف نداره
واقعا با آرتور مورگان و جان مارستون و نیکو بلیک و تامی و سی جی و فرانکلین و مایکل و ترور، بهترین روزای زندگیم رقم خورده …
هم باهاشون خندیدم، هم گریه کردم
.
.
مکس پین رو نگفتم چون اصلش و نسخهی اولش ماله رمدی و سم لیکه و افتخاری هم باشه به نظرم برای اوناس اساسا
حالا مکس پین هیچی، بقول خودت مال رمدی بوده.
ولی LA noire هم در زمان خودش خدای شخصیت پردازی بود و هنوز بازی گارآگاهی رو دست کول فلپس و رفقاش نیومده.
وای آره اصلا اون یادم نبود اون …
مرسی گفتی
راستش هنوز وقت نکردم برم سراغش ولی حتما تا آخر تابستون بازیش میکنم
عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای سعید آقابابایی ، سردبیر تیم تحریریه ی سایت خبری گیمفا. امیدوارم حال و روزتان خوب باشد. ستون خبری فوق یکی از چالشی ترین مسایل در دنیای بازی های ویدیویی محسوب می شود ، جایی که مخاطبینش را افراد کمتر از ۵ سال تا افراد بالای ۵۰ سال را شامل می شود. این حجم از گستردگی سنی مخاطبین برای این سرگرمی نوپا ( نسب به سایر سرگرمی ها ) جای بسی تقدیر داشته و دارد. علی ایحال با پیشی گرفتن این صنعت در خیلی از زمینه ها و کسب جایگاه حداکثری مخاطبین ، لازم بود تا مدیریتی صحیح بر نحوه ی نگرش و رویکرد این مهم به عنوان ابزاری در اختیار مردم در جوامع مختلف گردد. جدای از لیست عناوین مورد اشاره در ستون خبری فوق برای موضوع ستون فوق باید به تاریخچه ی شکل گیری این قوانین نیز اشاره ای داشت که بنده سعی می کنم تا در خلاصه ترین شکل ، آن را بیان کنم. در سال ۱۹۹۴ اتحادیه نرم افزار های دیجیتال که به اختصار به آن IDSA نیز می گویند با شکل گیری اعتراضات مردمی و ایجاد کمپین های اعتراضی نسبت به بازی های Mortal Kombat و Night Trap برای کنسول های خانگی و همچنین انتشار Doom برای کامپیوترهای شخصی ، به شکلی جدی به عرصه ی بازی های ویدیویی ورود کرد ( لازم به ذکر است مقر این اتحادیه در شهر نیویورک واقع شده است ) که در نهایت در همان سال منجر به پدید آمدن زیرمجموعه ای به نام Entertainment Software Association یا همان اتحادیه ی نرم افزار های حوزه ی سرگرمی ، گردید. وظیفه ی این موسسه ی نوظهور ، رسیدگی به مشکلات و ایجاد شدن مسایل حاشیه ای پیرامون عناوین فوق بود که در همین راستا باعث شکل گیری ESRB گردید که گمان نمی کنم کسی با بازی های ویدیویی آشنایی داشته باشد و این نام را نشنیده باشد. علی ایحال ESRB که برگرفته از عبارت Entertainment Software Rating Board به طور خلاصه و سطحی جدول رتبه بندی نرم افزار های حوزه ی سرگرمی ، استانداردی شد که تا به امروز وظیفه ی بررسی و تعیین درجه ی سنی و محتوای بازی های ویدیویی را داشته و دارد. لازم به ذکر است این استاندار متعلق به کشور ایالات متحده بوده و برخی از کشور ها با توجه به شرایط متفاوتی که دارند از استانداردهای متفاوتی استفاده می کنند. علی ایحال با توجه به قدمت این استاندار و به نوعی بنیان گذاری آن در صنعت بازی های ویدیویی ، خیلی از کشور ها نیز تا حدودی از همین استاندار تبعیت می نمایند. بعد از وضع این استاندارد و شکل گیری متولی در این حوزه ، کلیه ی ناشرین بازی های ویدیویی ( توجه شود ناشر و نه تولیدکننده ) باید جهت پخش اثر خود در خاک ایالات متحده و سایر کشورهای تابع قانون فوق ، حتما نسخه ای قبل از انتشار در اختیار سازمان ESA که در بالا ذکر گردید قرار دهند تا از حیث کیفیت و درجه ی متناسب سنی اثر بررسی شود. علی ایحال با نگاهی به جدول استاندار ESRB می توان متوجه شد مسئله ی خشونت در این حوزه ی سرگرمی در ۵ ردیف مجزا با عبارت مستقیم Violence قید گردیده است. حال بماند که در برخی از سطوح همین جدول به عبارت خون و خون ریزی نیز اشاره شده که بنده به آن ها از دید لغوی خشونت نگاه نکردم. موضوع وقتی جالب تر می شود که بدانید جدول استاندار ESRB از ۳۳ سطر تشکیل شده که پنج سطر مستقیما کلمه ی خشونت را استفاده کرده اند و این یعنی چیزی حدود ۱۵ درصد از استاندارها و بررسی های این سازمان. که خود نشان دهنده ی اهمیت این موضوع حداقل برای جامعه ی خشونت زده ی ایالات متحده را دارد ( با دارا بودن مردمی با آستانه صبر و تحمل پایین ) حال با توجه به توضیحات فوق و همچنین مقدمه چینی طولانی اینجانب گمان می کنم خواننده نقد درک بهتری از مطالب فوق داشته باشد و با نگاهی دقیق تر موضوع را بررسی می کند. امروزه این مسئله با توجه به پیشرفت های روزافزون تکنولوژی در حوزه های مختلف ( سخت افزار و نرم افزار ) که به سبب آن بازی های ویدیویی به لحاظ بصری به جایگاه بالایی دست یافته و تمیز دادن آن ها از مدیوم های فیلم و سینما کاری سخت است ، اهمیت و نمود بیشتری پیدا کرده است. ( اشاره به خشونت جاری در عنوان فوق العاده ی TLOU PART II شاید کمی موضوع را قابل هضم تر نماید ) استاندارد ESRB شامل کلیه ی کشورهای امریکای شمالی ( مکزیکو و ایالات متحده و کانادا ) به صورت کلی و بدون تبعیض می شود. از مسئله ی ESRB که بگذریم به قوانین جاری و حاکم بر قاره ی سبز یعنی اتحادیه ی اروپا می رسیم. در اتحادیه ی اروپا برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ فدراسیون نرم افزار های حوزه ی سرگرمی اتحادیه اروپا با ترسیم جدولی مشابه جدول ESRB با نام Pan European Game Information که به اختصار آن را PEGI می نامیم ، به مصاف مرتب کردن و منظم کردن این بازار افسار گسیخته و رو به فزونی رفت. این جدول که در تعداد موارد رتبه بندی کوچک تر از استاندار ESRB است ( شامل ۸ موضوع ) می باشد نیز به طور دقیق از عبارت خشونت یا Violence جهت نشان دادن محتوی اثر به مصرف کننده ، استفاده کرده است. این مهم بسته به نوع نشان دادن خشونت از افراد بالای ۷ سال شروع و به بالاترین حد خود یعنی افراد بالغ می رسد. از اتحادیه ی اروپا که بگذریم می رسیم به یکی از مهم ترین مهد های دنیای بازی های ویدیویی که نامش را گذاشته ایم ، آفتاب تابان. در کشور ژاپن نیز استانداردی جهت رتبه بندی بازی های ویدیویی جهت آشنایی والدین و مخاطبین در دسترس ایشان قرار گرفت. بر خلاف دو استاندارد فوق که در بالا به آن ها اشاره شد ، روند استاندار سازی بازی های ویدیویی در بازار ژاپن از سال ۲۰۰۲ شروع ( کمی قبل تر از اتحادیه اروپا ) شد که این مهم توسط اتحادیه تامین کنندگان سرگرمی های کامپیوتری یا Computer Entertainment Supplier’s Association پایه گذاری گردید. اما بلافاصله و با گذشت تقریبا یک سال این استاندارد از زیر سایه ی این سندیکا بیرون آمده و حال خود به صورت غیرانتفاعی وظیفه ی رتبه بندی بازی های ویدیویی را عهده دار شده است. این استاندارد که به اختصار CERO گفته می شود برگرفته از عبارت Computer Entertainment Rating Organization می باشد که به معنای موسسه ی رتبه بندی سرگرمی های کامپیوتری نیز خوانده می شود. این استاندارد به نوعی خلاصه ترین و کوتاه ترین و کوچک ترین جدول رتبه بندی بازی های ویدیویی می باشد که در دسترس جامعه ی مخاطبین قرار گرقته است. در هیچ جای این جدول استاندارد به عبارت های مختلف علی الخصوص خشونت یا Violence به طور دقیق اشاره ای نشده و این مهم را به ذهن جمعی جامعه ی ژاپن و والدین ژاپنی سپرده است که بخشی از این وظیفه نیز بر دوش حوزه ی آموزش و پرورش این کشور نیز می باشد. امیدوارم سرتان را با مطالب فوق به درد نیاورده باشم و توانسته باشم سهمی کوچک از آگاه سازی جامعه ی مخاطبین کشورم را ایفا کرده باشم. در پناه پرودگار و ایزد منان روزهایی خوش و سرشار از روح سبز زندگی را برایتان آرزومندم. پیروز و پایدار باشید.
به نظر من اگه خشونت با هنر نمایش داده بشه مشکلی نیست
یا مثلا بازی جنبه فان و طنز داشته باشه مشکلی نیست
حالا میخواد کشتن پیر و بچه و زن و هرکی میخواد باشه :۰
حال بده حله :laugh:
البته به شخصه از نمایش خون زیاد تو بازی ها خوشم نمیاد
مثلا یادمه modern warfare 2 که اومده بود سیستم تیر خوردنش روی صفحه خون میومد که من خوشم نیومد اصلا
نه دیگه مگه به گرافیک یا سبک بازیه؟ بازی رو ناخودآگاه آدم تاثیر میزاره تو اگر توی بازی پیرزن و بچه بکشی اگر توی واقعیت هم این صحنه رو ببینی شاید برات عادی باشه که این اصلا درست نیست از نظر من باید بازی رو تا جایی میتونی با واقعیت یکسان بگیری مخصوصا بازیای مثل رد دد که توی خوده بازی هم اگر کار خوبی بکنی اعتبارت خیلی جاها کمکت میکنه خودم همین دیروز بخاطر نجات دادن یه نفر یه گان مفتی گرفتم ازش 😀 😀
آره به سبک و استیل گرافیکی بازی ربط داره قطعا
گفتم بازی طنز باشه مشکلی نیست
یا گرافیک هنری باشه اون خشونت یه ارزشی پیدا میکنه
البته فقط گرافیک هنری رو نمیگم کلا سبک بازی مسخره بازی نباشه مثل بعضی بازیهای جهان باز
اگه مثلا مثل hellblad خشونت یه جور آمیخته به هنر باشه خوبه
آها اگه اونجوری میگی درسته من اشتباه فهمیدم 😀
فدا :snicker: :highfive:
موافقم
چاکریم :snicker: :victory:
پوستال و هوم کامینگ….واقعا عالی بود…
دستتون درد نکنه آقای آقابابایی، واقعا بعضی از کشورا قوانین یبخود و ناکارآمد در این زمینه دارن واقعا ۵ سال حبس به خاطر این کارا 😐 عوض اینا باید یکم رو درجه سنی بیشتر نظارت کنن، تقریبا همه بچه های فامیل من (همه اینا تازه زیر ۱۰ سال اند) gta SA یا v و حتماً یه نسخه از مورتال کمبت و کانتر یا کالاف و رزیدنت اویل رو تو pc یا کنسول شون دارن (البته من خودم تو کودکی اصلا این درجه ها رو رعایت نمی کردم 😀 به شخصه هر بازی خشونت داشته بود رو دوست داشتم :-D)
اینکه این بازیا بخوان ممنوع بشن یکم غیر منطقیه. بهتره مجازات سنگین واسه کسایی که بازی رو میدن دست بچه وضع بشه. مثلا اون قتلو گفتین نوجوان. من نمیدونم از کی تا حالا بالای ۱۸ شده نوجوان؟ وقتی رده ی سنی بازی ۱۸ عه که نباید بدن دست یک عدد نوجوان (بین ۱۲ تا ۱۶ ۱۷ رو میگن فک کنم) سازمان رده بندی یه چیزی میدونست که زده +۱۸٫ کشک که نیست. بازی هم دلیل مخالفت زیادش جدید بودنشه. الان نسل های بعدی چون پدر مادر ها که خود ماییم قبلا بازی کردیم و ازش خبر داریم دیگه مخالفت های خنده دار امروزی رو نخواهیم داشت چون گیم برای بزرگسال های امروزی (پدر مادر ها) یک چیز جدید محسوب میشه و فک میکنن هر مشکلی هس تو دنیا سر همین گیمه. البته بازی به صورت امروزی چیز جدیدی محسوب میشه براشون.
من خودم به شخصِ از بازیهایی که خشونت دارن مثل مورتال کامبت یا گاد او وار و یا DOOM, خیلی خوشم میاد، ولی برعکسش، از فیلمهایی که خشونت دارن به معنای واقعی کلمه متنفرم … این فیلمهای ژانر اسلیر مثلا که کل هدفشون از اول تا آخر، به تصویر کشیدن جیغ و داد و نالهی یه سری جوونِ بیآزاره بدبخته!!!
به نظرم خشونت اونها چندین بار بدتر و مخربتر خشونت بازیهاست … چون توی اونها دیگه آدم واقعیِ که داره سلاخی میشه!! حالا با گریم و وسایل خاص بازیگری و خون مصنوعی و هرچیزی که هست! ولی خب شکل ظاهری ماجرا واقعیه عینا …
ولی توی بازیها و مخصوصا بازیهای قدیمی، خیلی حالت کارتونی داره این خونریزیها و …
به نظرم اگه محدودیتی هم قرار بود اعمال بشه، منطقیتر بود اول سر اون فیلمها (که البته معمولا خیلی هم ضعیف و بیبنیان و اساس هستند) باشه …
.
.
در کل خیلی ممنون سعید جان بابت این مقالهی فوق العاده زیبا
ژانر اسلشر**
اشتباه نوشتم
خسته نباشید سعید خان مقاله ی خیلی خوبی بود. خب خودت میدونی که صنعت بازی سازی همیشه دشمنان زیادی داشته و سعی در تخریبش داشتند از این لیست هم بنده حدود هفتاشون را بازی کردم مخصوصا MadWorld که بازی خیلی خوش ساختی 😀 به خاطر همین زیاد به حواشی توجه نکنید بازی بکنید و لذت ببرید کسانی هم که با صنعت بازی سازی مشکل دارند می توانند سر های خود را به دیوار بکوبانند با تشکر
علت ممنوعیت کانتر واقعا مضحک بود !
یاد دادن استراتژی جنگی ؟؟!!
۶ تا یک ( بازیاش ) رو حق داشتن
پستال که اصلا مریضه به دست هیچکس نباید برسه ، تا من هانت که ته خشونت افسار گسیختست !
shadow of the colossus پس چرا در لیست نیست . خود کلوسوس ها که غول بودن اشکالی نداشت . نمیدونم هدف سازنده از قرار دادن تعدادی مارمولک در محیط بازی چی بود . اخه چرا مارمولک . بعضی گیمر های از خدا بی خبر هم که شکارشون میکردن . # نه به خشونت :no:
خشونت بی حد مرز فقط یک حدف میتونه داشته باشه
آموزش دادن قتل با انواع سلاح
اگه خیلی عمیق به دنیای سینما و گیم نگا کنیم میبینیم که بعضی از بازیها و فیلمها برای اهدافی ساخته میشن نه فقط جهت کسب درآمد
اره بابا الان من باز و بسته کردن انواع اسلحه هارو از call of duty یاد گرفتم
راستی تنها بازی ای که آدم رو خشن میکنه بازی های آنلاینی هستش که رنک دارن. وقتی مثلا دوتا یا لول یا … بازی میکنی و هم تیمی های تو ترول و افک هستن ولی دشمن اسمورف دیاموند یا بالاتر هستش و بازی های بعدیش هم همین منوال هی تکرار میشه یا اینترنت قشنگی در ایران داری که وسط بردن قطع میشه میبازی ( تو پروموشن ) و اونجاس که من مشتی محکمی تو دهن آمریکا نه ببخشید تو سر مودمم زدم و مودمم شکست ولی هنوز چندین ساله کار میکنه الان دست داداشمه خیلی راضیه :rotfl: به اینکه بقیه بازی ها که روی هاردشون هم راحتن مخصوصا اون بازی که قایم میشه تیر میزنه
اون رو فقط باید اینسین بازی کنی تا سخت باشه بقیه حالت هاش تا میفتی یکی میاد بهت هلس میده نمیمیری :idk:
اخه کانتر چی داره ممنوعش میکنید ؟؟ اون outlast رو بگید که میزان خشونت بازی از ترسناک بودنش بیشتر بوده که. من هانت و mortal kombat که دیگه آدم نمیدونه دربارش چی بگه -___-
اوت لست خشونتش دقیقا حکم خشونتِ یه فیلمه ترسناک رو داره
ما کارِ خشونتآمیزی انجام نمیدیم و صرفا نظارهگر هستیم
راستش رو بخواین بنظرم مرتال کمبت ۹ خشونت ترین از این سری است ، والا یادم نمیره با اسموک میرفتم خونی بر میگشتم ، ولی از نه یه بعد خشونت اش کم تر شد اصلا خون رو لباس کاراکتر نمی افته ، البته مرتال کمبت ۹ از نظر پوشش هم مشکل داشت :rotfl: :silly: :rotfl: :rotfl:
آره موافقم
البته یازده هم خیلی خشن بود
ایکس از بقیه کمتر بود در حالت کلی خشونتش
فکر کنم پارچه اون جا اون زمان تحریم بوده لباس گرون می افتاده بنده خدا ها بودجه شون نمیرسیده .
کلا خواستن فقط یه چی باشه نگن برهنه است .
عالی بود 😀
سلام
آدم به آدم فرق میکند، ولی کلا خشونت میشود مبل به آسیب زدن به دیگران. مثلا من تو doom خیلی هم دعوا و خونریزی راه میاندازم ولی واقعا خشن نیستم! اتفاقا منهانت میتونه ما رو از خشونت بیزار کند، با نشون دادن زشتیهاش. اگر منهانت ما رو تشویق میکند که به دیگران (انسان و غیرانسان) آسیب بزنیم و این خواسته رو در ما ایجاد میکند، بله خشن است. ولی اگر از ما میخواهد برای ادامه دادن بازی، تو یک دنیای مجازی، خون و خونریزی و اکشن و مبارزه راه بندازیم؛ نه خیر، خشن نیست، حداقل اونقدری که گفته میشود.
تو ESRB یا اسرا ما در ایران، میگن از یه سنی به بعد، کاملا آدم فرق بین دنیای واقعی و دنیای مجازی بازی رو میفهمد؛خب وقتی آدم میفهمد پس نصف کار حل است. دوما هم دیدن و لمس کردن خشونت الزاما آدم رو خشن نمیکند! پس احتمالا همهی سربازان و نظامیها رو باید زندانی کنیم چون اونا که خیلی خشونت دیدند!
در کل گ، سوال اول این هست که، واقعا خشونت چیه و فرقش با اکشن و فرقش با خون و خونریزی چیه؟ سوال دوم اینکه ما چطور و چقدر تحت تأثیر این پدیده قرار میگیریم؟ سوال سوم هم اینکه پسزدن و فرارکردن چقدر به ما کمک میکند؟
تشکر از نویسنده دغدغهمند، سلامت باشید!
بعضیا واقعا الکی گندش میکنن یکی میگه اقا اینا تو gta دزدی میکنن ماشین برمیدارن پس فردا هم میرن تو واقعیت این کارا رو میکنن کله همه رو میکنن واقعا مسخرس اما خب بعضی ها هم هستن ادم های بی جنبه ای هستن که روشون تاثیر داره اما فقط بازی نیست فیلم ها هم هستن که خشونت دارن چرا به اونا گیر نمیدن؟؟؟
کانتر ممنوعه به دلیل اموزش تاکتیک های نظامی به خلافکار ها 😮
بعضی هاش رو بازی نکردم
ولی واقعآ کانتر چی داره؟!
نکنه اموزش بمب گزاری؟! :rotfl:
کلآ ۱دونه دکمه میگرفتی بمب میزاش یه دونه دیگه میگرفتی بمب دیفیوز میکرد
مورتال کامبت هیچ وقت برام بازی خوشنت امیز و وحشتناکی نبود
صحنه های خشن داشت ولی واقعآ بی تاثیر بود
اما اما اما
یادم نمیره ابتدایی بودم اولین کامپیوترم گرفته بودم و رزیدن اویل ۴ تازه اومده بود
با برادرم بازی میکردیم خدا شاهده اون زمان اینقدر از این زامبیای که اره برقی داشتن میترسیدیم که از تا میومدن فرار میکردیم از اتاق میرفتیم بیرون :rotfl: :rotfl:
واقعآ برای واسه اون سن و تو اون دوره زمانی بازی وحشتناکی بود
بعد از اون چندین بار بازی کردم بازیو ولی هیچ کدوم اون تجربه اول نشد که نشد
بنظرم تاثیر سن کم چیزی نیست
مرسی از سعید عزیز..
یکی از بازی هایی که به شدت نبودش احساس میشه و همچنین کامل میتونه بالاتر ازManhunt قرار بگیره…
عنوان Condemned 2: Bloodshot هستش…
نسخه یکش تا اونجایی که یادمه فقط برای pc هست… و نسخه دومش متاسفانه فقط برای ۳۶۰ و ps3 هست…
متاسفانه این بازی کمتر تو کشور ما شناخته شده … از لحاظ خشونت و انمسفر محیط(خفخان) هیچ عنوانی رو دستش ندیدم..
حیف حیف نسخه سومش ساخته نشد….
واقعا فوق العادست مخصوصا نسخه یکش بی نظیر بود واقعا حال کردم باهاش
:yes:
بازی ربطی به ایجاد خشونت تو جامعه نداره . اینطوری باشه ورزشهای کاراته و بوکس هم باید ممنوع باشه تازه اونا بدتر هم هست چون توانایی زد و خورد رو هم به ادم اضافه میکنه . مغز انسان سالم این قابلیت رو داره که خشونت توی بازی رو درک کنه و بفهمه که واقعی نیست و کاربردی هم نیست . انسان غیر سالم هم از بحث ما خارجه .
کاملا درسته
بعد حالا کسی نیست بگه مثلا چند صد سال پیش، که مغولها اومدن این همه انسان بیگناه رو سلاخی کردن، مگه بازی رایانهای بوده؟!!
یا توب جنگ جهانی اول و دوم؟!
هیلتر گیمر بوده ما خبر نداشتیم؟!!!!!!
یا قاتلهای زنجیرهای مثل زودیاک و خیلیهای دیگه که در صدهی گذشته آدم بیگناه کشتن …
یعنی الان کل سری رزیدنت اویل در آلمان ممنوعه ؟!
مقاله زیبایی بود ولی چندین بازی هم میشد توی لیست باشه از جمله ninja gaiden 2، splatterhouse 2010، wolfenstein، DOOM، prototype . به نظرم تا وقتی رده بندی سنی وجود داره این چیزا بی معنیه. درسته خودمون از بچگی این بازی ها رو بازی کردیم تاثیر نگذاشت ولی حالا حواسمون باشه که دیگه بچه هامون اینجور بازی رو انجام ندن.
سلام خسته نباشید خدمت تمامی عزیزان بازی ترسناک فقط دراکولا ۱
بابت مقاله ممنونم♥اتفاقا یکی از یوتیوبرای ایرانی خیلی وقت پیش مشابه این مقاله رو گذاشته بود و فکر کنم گفته بود که در نیوزیلند اگه کسی پورتال۲ بازی کنه۱۵سال زندان میره ولی اگه ماشین بدزده۵الی۱۰سال 😐 :rotfl:
ای کاش من هانت۳ساخته بشه
ویرایش:منظورم همونPostal2(پستال۲)بود :rotfl:
من هانت نسخه اول رو بازی کردم بازیش فوق العاده بود .
آره حیفه که راکستار از بازیای قدیمیش استفاده نمیکنه اگه من هانت۳رو معرفی کنه بیشتر ازgta ivدنیا رو تکون میده
حاجی خدا از دهنت بشنوه. عاشق سری منهانت شدم.
فوق العاده بود و به شخصه به اطلاعات بنده اضافه شد، بازی Hatred هم میتونست توی این لیست باشه به نظرم.
بهتر بود عنوان مقاله رو ۱۰ بازی که لکه نگ صنعت گیم شده مثل mk که همیشه به عنوان یک بازی خشونت بی حد و مرز گیم شناخته می شه این خودش بهانه کافی به انتی گیم ها می ده هر چیزی که از دهن شون بیرون به صنعت گیم بگن 😐
پس گل سر سبدشون بازی Hatred کجاست؟