پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا

پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall

قاسم نجاری
۱۳:۴۶ ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا

بار دیگر به دانوال بازگشتیم ، شهری پر از دسیسه ها و توطئه های مختلف‌ ، آدمهایی با رازهای پنهان و البته انسانهایی که هنوز هم انسانیتی در وجودشان زنده است. بازگشت دوباره مان به این شهر اینبار دیگر با کورو اتانوی زخم دیده نیست ، بلکه این بار با کسی که در نقطه ی مقابل کورو ایستاده است ، یعنی داود ، قاتل ملکه ی دانوال ،‌به این شهر هزار چهره سفر میکنیم …

DLC) Dishonored : The Knife of Dunwall)
سازنده : Arkane Studio
ناشر :Bethesda

پلتفرم : PC/PS3/Xbox360
سبک : مخفی کاری / ماجرایی
تاریخ انتشار : ۱۶ آپریل ۲۰۱۳

“انتقام همه چیز را حل میکند” ؛ نقد عنوان اصلی Dishonored را اینجا بخوانید …

dishonored knife of dunwall

سال گذشته ، Dishonored پیش از عرضه و پس از عرضه ، عده ای را چنان مدهوش خود ساخت که مزه ی آن بازی فوق العاده را هنوز زیر دندان طرفدرانش نگه داشته است. Dishonored عنوانی بود که با ریزه کاریهای بسیار زیادی ساخته شده بود که با  جهانی غنی و پربار را به همراه شخصیتهایی فراموش نشدنی و مراحلی که کاملا حرفه ای ساخته و پرداخته شده بودند ،  تجربه ی دلپذیری برای مخاطبهای خسته از بازیهای کلیشه ای به ارمغان آورد.اصلی ترین دلیل موفقیت Dishonored انعطاف پذیری گیم پلی اش بود ، چیزی که الان به اولین محتوای قابل دانلود داستانی اش به شدت سرایت کرده است.
The Knife of Dunwall اولین قسمت از محتوای قابل دانلود دوقسمتی است که داستان داود ، قاتل ملکه و رهبر گروه والرها را روایت میکند.

صحنه ی مرگ ملکه جسمین ، خواب و خوراک را از داود ، عامل مرگ وی گرفته است. او که دیگر قدرت تحمل این بار سنگین را بر دوشش ندارد ، به دنبال رستگاری میگردد. Outsider که به مانند کورو قدرتهایی را در وجود داود نیز میبیند ؛ به او یادآوری میکند که افراد مثل او ، فقط ۸ نفر در کل جهان هستند و فقط یک سرنخ به داودِ به دنبال رستگاری میدهد ، یک نام : Delilah … اما او کیست؟ ارتباطش با مرگ ملکه چیست ؟ چرا داود باید پی او برود؟ چرا …؟

 

فلش بک اول بازی ، داستان را خیلی مختصر از دید داود تعریف میکند و پس از آن شما به نقش داود به دنیای دانوال پرت میشوید.روند داستان به طرز فوق العاده ای روان پیش میرود ، سوالها یکی پس از دیگری برایتان بوجود می آید و اگر از طرفداران عنوان اصلی باشید ، حتما قاطعانه پی پاسخ هستید ،  جواب ها در این بازی سوالهایی هستند که هرچه بیشتر مخاطب را تشنه ی فهمیدن میکنند ، هرچه بیشتر جلو بروید ، بیشتر علاقه مند میشوید تا واقعیتها را درک کنید ، اما حیف که بازی از سه مرحله بیشتر تشکیل نشده ، اما خب ، ایرادی وارد نیست چون یک محتوای قابل دانلود است و این یک استاندارد است. اما اگر فکر میکنید این DLC به مانند دیگر DLC هاییست که فقط به فکر خالی کردن جیب طرفدارهاست ، باید بهتان بگویم که سخت در اشتباهید چون The Knife of Dunwall چیزی فراتر از DLCهای معمول است .در اصل ، ما چنان به DLCهای آبکی عناوین بزرگ عادت کرده ایم که حالا با دیدن عنوانی که فرایند محتواهای قابل دانلود را معنی میکند ،‌بسی ذوق زده شده ایم.جزییات داستانی برای Knife of Dunwall باورنکردنی است.جزییات به مانند عنوان اصلی ، Dishonored در جای جای بازی کار شده است و واقعا متعجبتان میکند. نامه هایی که در شهر پیدا میکنید، یادداشت هایی که بر سرجنازه های هلاک شده بر اثر طاعون رها شده ، کتابهایی که در کشتارگاه وال ها میبینید همه و همه برای غرق کردن هرچه بیشتر شما در دنیای خاص Dishonored کاربرد دارند ، پس اگر قصد دارید Knife of Dunwall را بازی کنید ، حتما هر چیزی که دم دستتان میبینید را وردارید و بخوانید و تضمین میکنم که هیچ ضرری نداشته باشد!
باز هم مثابه ی عنوان اصلی ، در مرحله های جدید ، با شخصیتهای جدید آشنا میشودید که معرفی این شخصیتها ،‌من را که بدجور مات و مبهوت کرده! شخصیتهای جدید ، و بخصوص کسانی که قرار است هدف اصلیتان باشند ، به طرز عجیبی با صحبتهای نگهبانان ، یاداشتهای و کتابهای پیدا شده معرفی میشوند. ثمره ی این معرفی را وقتی به هدف میرسید متوجه میشوید ، شخصی که میخواهید بکشیدش را حالا دیگر بطور کامل میشناسید.

000

داود را به خوبی خواهید شناخت …

در این بین ، بیلی لورک ، دومین شاگرد داود ، کسی است که در ماموریتهای بازی کمک حال اوست. سازندگان میخواستند آن ارتباط فوق العاده ی بین امیلی و کورو را بین این دو نفر نیز پیاده کنند ، اما مسلما نتوانستند به آن حد موفق باشند. شاید یکی از دلایلش اینست که ما از بیلی لورک چیز زیادی نمیدانیم و فقط اورا در نقش کسی که می آید و داستان تعریف میکند ، میبینیمش.شاید در قسمت بعدی این DLC شاهد روابط قویتری بین این دو نفر باشیم.
داود یک قاتل است ، رییس یک گروه قاتل. پس مهارت بسیار بالایی هم دارد ، همانطور که کورو مهارت بالایی داشت.قدرتهای فیزیکی او و همینطور قدرتهای ماورایی اش ، دست به دست هم داده اند تا توازنی مثال زدنی از گیم پلی را به رخ مخاطب بکشند. داود یکی از هشت نفری است که آن علامت مخصوص بر دستهایشان نقش بسته است و قدرتهایی فراطبیعی را بهشان هدیه میدهد.قدرتهایی از قبیل Blink ، Void Gaze و توقف زمان که کورو در عنوان اصلی هم آنها را داشت.علاوه بر این قدرتها که داود را قادر به انجام مخفیکایهای بسیار میکند ، گجتهای جدید نیز به این عنوان افزوده شده است. میتوان به chockdust اشار کرد که به نوعی کارهمان نارنجک دوزا را انجام میدهد و دشمنان را برای لحضاتی ناببنا میکند.Arc Mine هم وسیله ی جدیدی است که با نصب کردن آن در جاهای معینی میتوانید به دشمنان برق فوق قوی بدهید و آنها را به خاکستر تبدیل کنید. طبق روال بازی قبلی ، ارتقاها و قدرتهای جدید از طریق پیدا کردن Rune ها قابل دسترسی است.چندی از این آپگریدها در بازی اصلی قابل مشاهده بود و در این بازی نیز استفاده از آنها لذت بخش است.چند ارتقای دیگر نیز وجود دارد جدید است و بسیار کارآمد ، بعنوان مثال یکی از ارتقاهای جدید که تنها با یک Rune قابل دسترسی است ، اجیر کردن قاتل است.به این صورت که نزدیک هدفتان میتوانید یک قاتل بوجود بیاورید که با او به جنگ بپردازد ،‌بدون اینکه خودتان دخالتی داشته باشید ،‌یا میتوانید با استفاده از قاتلی که بوجود آورده اید چندین نفر را سرگرم کنید و راه خودتان را پیش بگیرید.در کنار این قابلیتهای جدید ، اچیومنتهای جدیدی نیز انتظارتان را میکشد که میتواند ارزش تکرار مراحل را به شدت بالا ببرد.

dishonored 2013 04 25 01 38 51 17

خواهشا در مرحله اول این وال را بکشید ، خیلی زجر میکشد!

گرافیک تقریبا بی نقص Dishonored در بعضی نماها واقعا آدم را به وجود می آورد. رنگ بندی فوق العاده ی آن از خستگی چشم جلوگیری میکرد اما چند مشکل کوچک در نسخه های کنسولی باعث شده بود تا نمره اش کامل نباشد.
در The Knife of Dunwall تقریبا با همان گرافیک روبروییم.با این تفاوت که نورپردازیهای روز این عنوان بهبود یافته است و در جاهایی که زیر نور خورشید هستید این امر را کاملا دریافت خواهید کرد.سه مرحله ی بازی که در مکانهای مختلفی از جمله کشتارگاه و عمارت تیمش اتفاق میفتد ، جزییات خوبی را به نمایش میگذارد. اما مشکلی که دوباره گریبانگیر Dishonored در مبحث گرافیک شده است ، مشکل بافتهاست،‌که خوشبختانه فقط در مرحله اول زیاد به چشم می آید و در دو مرحله دیگر ملموس نیست.در مرحله اول ،‌بافت لباس ها فوق العاده ضعیف است و کمی آزار دهنده است.اگر این بافتها را کمی تحمل کنید ، میتوانید از گرافیک بی نقص مراحل بعدی لذت کامل را ببرید.

gt dishonored knifeofdunwall dlc review

بار دیگر با Outsider ملاقات خواهید کرد

راستی ، یک چیز جدید در The Knife of Dunwall اینکه ، داود حرف میزند. پس از سخن نگفتن کورو در بازی اصلی ،‌ با حرف زدن داود شاید متعجب شوید. خب هرچه باشد این یکی به دنبال جواب است ، پس باید سوال هایش را بپرسد.صدای خشن داود ،‌ به خوبی انتخاب شده است و هنگام سوال پرسیدن هایش ، حس درماندگی دارد ، طوری که هر جور شده میخواهد به احساس آرامش دست یابد.بیلی لورک هم بعنوان کسی که در همه ی مراحل صدایش را میشنویم ، در شرح مرحله و هدف چیزی کم نمیگذارد.اما چندین مشکل است در اینجا قابل مشاهده است ، یکی اینکه دیالوگهای نگهبانان به شدت تکراری است. “امشب برای سیگار و نوشیدنی هستی؟” ، ” آره ، البته” یا “حتما کار موشهاست ، موشای احمق!“. اینها نمونه ای از دیالوگهایی بود که از زبان نگهبانان و به وفور در عنوان اصلی شنیدیم ، حالا همانها با همان حس دوباره اینجا هم تکرار میشوند.کاش به این یکی هم کمی دقت میشد و دیالوگهای نگهبانان کمی تغییر میکرد.نکته ی بعدی باگهای جزئی در بخش صداگذاری ست.باگهایی که البته نمیتواند مخل لذت بردن مخاطب از بازی شود اما خب برای چنین محتوای قابل دانلود مثال زدنی ای ، نقطه ضعف محسوب میشود. آن مشکل ،‌جملات گاها بی ربط نگهبانان در بعضی جاهاست.مثلا کشتارگاه در آستانه انفجار است نگهبانانی که باید ترسیده باشند ، در حال فرار میگویند ” شام امشبت را با من نصف میکنی؟” ! البته از این قبیل چیزها خیلی کم پیدا میشود و ممکن است در طول بازی برایتان اتفاق نیفتد اما خب هست دیگر!

dishonored 2013 04 26 14 41 09 37

Delilah ، اولین و آخرین سرنخ …

اما The Knife of Dunwall با مشکلات خیلی کوچکی که دارد ، میتواند به خیلی ها بفهماند که معنی واقعی DLC چیست.کسانی که آخرین DLC بازی Dead Space را بازی کردند میفهمند چه میگویم .اینکه محتوای قابل دانلود فقط درست کردن دشمنان جدید نیست ، فقط ایجاد گیم پلی در نقشه های مصرف شده و چندین صدای اضافه نیست. DLC درست کردن جزییات میخواهد و The Knife of Dunwall مثال بینظیری برای آن است ، طوری که ما را دیوانه ی بازی کردن قسمت بعدی آن میکند… ، پس به شدت منظر The Brigmore Witches هستیم تا داستان داود را به تمام و کمال بفهمیم …

 dishonored dlc

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا
پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پی احساس آرامش … | نقد و بررسی Dishonored:The Knife of Dunwall - گیمفا