نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا

نگاهی به برترین پلتفرم‌های بازی در سال ۲۰۲۱

محمد حسین کریمی
۰۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
best platforms 2021

برترین پلتفرم بازی

در آستانه‌ی ورود به نسل نهم بازی‌های ویدیویی قرار داریم و شاید بهتر باشد یک جمع‌بندی از پلتفرم‌های مختلف انجام دهیم و هر کدام از آن‌ها را به طور مختصر بررسی کنیم. احتمالا در این میان برترین پلتفرم بازی وجود ندارد، چرا که هر کدام از آن‌ها ارزش خاص خود را ارائه می‌دهند.

سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا، به عنوان سالی متفاوت و طاقت فرسا شناخته می‌شود. به دنبال مشکلات به وجود آمده، تغییرات عمده‌ای در صنایع مخلتف به وجود آمد و صنعت بازی‌های ویدیویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سال ۲۰۲۰ برای صنعت بازی‌های ویدیویی اهمیت دوچندانی داشت، چرا که کنسول‌های نسل جدید معرفی و در حالی عرضه شدند که کارخانه‌ها، ظرفیت تولید حداکثری نداشتند. رویدادهای جمعی مختلفی لغو شدند و به جای آن‌ها، شرکت‌های بزرگ مراسم‌های خود را به صورت دیجیتالی برگزار کردند. همچنین در زمینه‌های گوناگون، شاهد استراتژی‌‎‌ها و رویکردهای مختلفی از سوی شرکت‌ها بودیم و به دلایل مختلف، سیاست‌های تبلیغاتی تحت تاثیر قرار گرفتند. مطمئناََ در چنین شرایطی، عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس کار آسانی نبوده و همین که شرکت‌های سونی و مایکروسافت توانسته‌اند چنین چالشی را پشت سر بگذارند، خود یک معجزه است. در کنار سونی و مایکروسافت، شرکت نینتندو همچنان با کنسول نینتندو سوییچ کنترل برخی بازارهای مهم را در دست دارد و ماهانه فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی پلتفرم‌های بازی موجود بپردازیم و ارزشی که در سال آینده ارائه خواهند داد را موشکافی و پیش‌بینی کنیم. مطمئناََ در مورد انتخاب یک پلتفرم بازی، عواملی مانند نیاز و سلیقه اهمیت زیادی دارند. شرکت ارائه‌ دهنده‌ی هر پلتفرم، با دید خاص خود به بازار و مشتری نگاه می‌کند و در سال‌های اخیر، راه مشخص و واضح‌تری برای هر کدام از آن‌ها ترسیم شده است و دیگر شاهد آن استراتژی‌های مشابه در میان پلتفرم‌های مختلف نیستیم. در حال حاضر رویکردهای مختلفی در میان سازندگان کنسول‌های بازی دیده می‌شود، بنابراین به طور حتم بهترین تجربه‌ از صنعت بازی‌هایی ویدیویی زمانی رقم خواهد خورد که هر سه کنسول نسل بعدی را در کنار یک رایانه‌ی شخصی داشته باشید. در این میان کسانی که بودجه‌ی محدودی دارند، باید یک انتخاب طبق سلیقه و نیاز خود داشته باشند. شاید پیش‌بینی عملکرد کنسول‌ها در سال ۲۰۲۱ کار چندان سختی نباشد، چرا که در مورد استودیوهای مختلف و پروژه‌های آن‌‌ها اطلاعات زیادی در دست داریم. در این مقاله کنسول‌ها و پلتفرم‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم، تا دید واضح‌تری از شرایط آن‌ها داشته باشید و بتوانید انتخاب دقیق‌تری انجام دهید.

برترین پلتفرم بازی

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی پلتفرم‌های بازی موجود بپردازیم و ارزشی که در سال آینده ارائه خواهند داد را موشکافی و پیش‌بینی کنیم. مطمئناََ در مورد انتخاب یک پلتفرم بازی، عواملی مانند نیاز و سلیقه اهمیت زیادی دارند.

ایکس‌باکس سری ایکس

مایکروسافت تا نسل هفتم نگاهی کاملاََ سنتی و مشابه با رقبای ژاپنی خود به بازار داشت، اما با روندی آهسته به سمت ارائه‌‌ی سرویس پیش رفت و حالا چشم‌اندازی بلندمدت و گسترده به صنعت بازی‌های ویدیویی دارد. در نسل هشتم، ایکس‌باکس با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد و نتوانست آن‌طور که باید خود را مطرح کند، اگرچه در انتهای نسل برخی از کاستی‌های خود را جبران کرد. جدی‌ترین کمبود و کم‌کاری مایکروسافت در نسل هشتم، بازی‌های انحصاری و استودیوهای اختصاصی بودند. در نهایت، اعتراض‌های بازی‌بازان در نسل هشتم باعث شد، مایکروسافت در زمینه‌ی تولید محتوا، خود را بیش از پیش تقویت کند. در حقیقت برنامه‌ریزی‌ تیم ایکس‌باکس پیرامون تولید بازی و محتوا به شدت آینده‌نگرانه است. شاید در ۱ تا ۳ سال ابتدایی شاهد خروجی‌های اصلی از استودیوهای خریداری شده نباشیم، اما در روندی منظم، پروژه‌های آن‌ها تولید می‌شوند و مایکروسافت عناوین اختصاصی خود را تقویت خواهد کرد. در حال حاضر زنیمکس‌ مدیا (Zenimax Media) زیرمجموعه‌ای از استودیوهای ایکس‌باکس (Xbox Studios) محسوب می‌شود. این بدان معنا است که سری بازی‌های محبوبی مانند The Elder Scrolls ،Fallout ،Doom ،Wolfenstein و موارد دیگر، تحت نظارت آن‌ها تولید خواهند شد. اگرچه هنوز نمی‌دانیم که سری بازی‌های مذکور در انحصار پلتفرم‌های مایکروسافت قرار خواهند گرفت یا خیر. با این وجود، به یاد داشته باشید مدتی پیش، یکی از سران ارشد بازاریابی ایکس‌باکس اعلام کرده بود که آن‌ها برنامه دارند پلتفرم‌های خود را به بهترین محل برای تجربه‌ی عناوین بتسدا تبدیل کنند.

در کنار آینده‌‌ی روشنی که برای ایکس‌باکس سری ایکس در معرض دید قرار دارد، این کنسول شامل سرویس‌ ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) نیز می‌شود که در حال حاضر محور اصلی تبلیغات و بازاریابی مایکروسافت را شکل می‌دهد. حالت استاندارد این سرویس، ماهانه ۹.۹۹ دلار قیمت دارد و حالت آلتیمیت آن که شامل اشتراک گلد برای انجام بازی‌های آنلاین نیز می‌شود، با قیمت ۱۴.۹۹ دلار قابل خرید است. سرویس گیم پس بیش از ۱۰۰ بازی باکیفیت را در اختیار شما قرار خواهد داد و همچنین سرمایه‌گذاری خوبی برای تجربه‌‌ی بازی‌های مستقل به شمار می‌رود. ماهانه تعداد زیادی بازی از این سرویس خارج و یا به آن وارد می‌شوند و این به‌روز بودن ارزش زیادی را به همراه می‌آورد.

یکی از شعارهای تبلیغاتی مهم تیم ایکس‌باکس برای کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، این بود که با قدرتمندترین کنسول تاریخ طرف هستیم. در حال حاضر بیش از یک ماه می‌شود که کنسول‌های نسل بعدی عرضه شده‌اند و در مقایسه‌های حرفه‌ای انجام شده، تفاوت گسترده‌ای در کیفیت خروجی دیده نمی‌شود، اگرچه صحبت‌هایی پیرامون دیر رسیدن کیت‌های توسعه به سازندگان وجود دارد و برخی اعتقاد دارند هر چه پیش می‌رویم، سازندگان بیش از پیش با سخت‌افزار این کنسول آشنا می‌شوند و خروجی‌های بهتری را شاهد خواهیم بود. در هر صورت چیزی که در حال حاضر می‌بینیم، چندان از شعارهای آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. مایکروسافت با دو شعار اساسی و یک رویکرد مهم وارد نسل نهم شده است. شعار اول آن‌ها، همگانی کردن بازی‌ها و ارائه‌ی خدمت گیم‌ پس به گسترده‌ترین شکل ممکن است و شعار دوم آن‌ها بر روی ارائه‌ی قدرت‌مندترین کنسول تاریخ تمرکز دارد. ظاهراََ شعار اول آن‌ها به نتیجه رسیده و ممکن است در آینده به بهترین پتانسیل خود برسد اما شعار دوم حداقل در اوایل نسل نهم چندان کارا به نظر نمی‌رسد. از طرفی نقاط ضعف مختلفی در چشم‌انداز آن‌ها برای نسل نهم دیده می‌شود. ما در ابتدای این نسل شاهد بازی‌های اختصاصی چندانی برای این پلتفرم نیستیم تا قدرت‌ آن را به رخ بکشد و یا این که بتواند بهتر از رقبا بازی‌بازان خود را سرگرم کند. همچنین رویکرد آن‌ها مبتنی بر نزدیک شدن به رایانه‌های شخصی باعث شده است شاهد نوآوری‌های غوطه‌وری نباشیم. در هر صورت پیشنهاد می‌دهم کسانی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس را در اوایل نسل نهم خریداری کنند که به تازگی وارد عرصه‌‌ی بازی‌های ویدیویی شده‌اند و یا این که بعد از سال‌ها قصد دارند انحصاری‌های قدیمی ایکس‌باکس را تجربه کنند.

نقاط قوت:

  • سخت‌افزار قدرتمند با پتانسیل بالا
  • سرویس ایکس‌باکس گیم پس
  • آینده‌ای روشن برای تولید محتوا پیش‌بینی می‌شود.
  • پشتیبانی بسیار خوب از عناوین نسل‌های قبل (Backward Compatibility)

نقاط ضعف:

  • عدم ارائه‌ی بازی‌های اساسی و کاملاََ نسل بعدی برای سال‌ یا سال‌های ابتدایی عرضه که ارزش خرید زودهنگام را بسیار پایین می‌آورد.
  • عدم وجود غوطه‌وری بیشتر و نوآوری در زمینه‌های القای حس
  • عدم القای حس یک کنسول نسل بعدی
ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت تا نسل هفتم نگاهی کاملاََ سنتی و مشابه با رقبای ژاپنی خود به بازار داشت، اما با روندی آهسته به سمت ارائه‌‌ی سرویس پیش رفت و حالا چشم‌اندازی بلندمدت و گسترده به صنعت بازی‌های ویدیویی دارد.

ایکس‌باکس سری اس

شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت در کنار کنسول قدرتمند خود، ایکس‌باکس سری ایکس، یک کنسول ضعیف‌تر و اقتصادی‌تر نیز ارائه دهد تا بتواند به تقاضای طبقه‌های مختلفی از جامعه پاسخ دهد. ایکس‌باکس سری اس یک کنسول کاملاََ دیجیتالی و البته ضعیف‌تر از ایکس‌باکس سری ایکس محسوب می‌شود که بنابر وعده‌های تبلیغاتی مایکروسافت، تا رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ فریم ۱۲۰ را پشتیبانی می‌کند. بر اساس ادعاهای شرکت مایکروسافت، این کنسول جزئیات، کیفیت افکت‌ها و هر آنچه در نسخه‌‌ی سری ایکس می‌بینید را تغییر نمی‌دهد و تنها رزولوشن را تا ۱۴۴۰p یا ۱۰۸۰p کاهش می‌دهد. در این میان، برخی از بررسی‌های منابع معتبر مانند دیجیتال فاندری (Digital Foundry) نشان می‌‎‌دهد که در بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed Valhalla و Call of Duty: Black Ops Cold War شاهد جزئیات کمتر و سایه‌زنی‌های ضعیف‌تر نیز هستیم. با وجود تمامی این موارد، سری اس نسبت به قیمت بسیار پایینی که دارد، می‌تواند نیاز بسیاری از بازی‌بازان را برطرف کند و کنسول اقتصادی قابل قبولی به شمار می‌رود. اگر جزو آن دسته از بازی‌بازانی هستید که انتظار رزولوشن ۴K را ندارند و قصد دارند با صفحه‌‌نمایش ۱۰۸۰p بازی کردن را در نسل آینده ادامه دهند؛ کنسول ایکس‌باکس سری اس را پیشنهاد می‌دهیم چرا که به غیر از کیفیت خروجی تمامی مزیت‌های برادر بزرگ‌تر خود، سری ایکس، را شامل می‌شود.

نقاط قوت:

  • سرویس ایکس‌‌باکس گیم پس
  • قیمت پایین و رویکرد اقتصادی
  • آینده‌ای روشن برای تولید محتوا پیش‌بینی می‌شود.
  • به دلیل رزولوشن پایین‌تر، برخی اوقات نرخ فریم با ثبات‌تری ارائه می‌دهد.
  • پشتیبانی بسیار خوب از عناوین نسل‌های قبل (Backward Compatibility)

نقاط ضعف:

  • تا به این لحظه برخی از وعده‌های شرکت سازنده مبنی بر ثابت بودن جزئیات عملی نشده‌اند.
  • در حال حاضر شامل بازی‌های کلیدی و اساسی مایکروسافت نمی‌شود و ارزش خرید آن تنها به قشر خاصی محدود است.
ایکس باکس سری اس

شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت در کنار کنسول قدرتمند خود، ایکس‌باکس سری ایکس، یک کنسول ضعیف‌تر و اقتصادی‌تر نیز ارائه دهد تا بتواند به تقاضای طبقه‌های مختلفی از جامعه پاسخ دهد.

پلی‌استیشن ۵

شرکت سونی همان استراتژی سنتی خود را در قبال پلی‌استیشن ۵ پیش گرفته است و همچنان پلتفرمی ارائه می‌دهد که بهترین تجربه‌های داستانی و تک‌نفره در آن رقم می‌خورد. مشخصاََ تیم پلی‌استیشن برای کنسول جدید، تمرکز را بر روی همان نقطه‌ی قوت همیشگی، یعنی تولید محتوای باکیفیت گذاشته است. بیانیه‌های منتشر شده از سوی مدیران پلی‌استیشن و همچنین استراتژی‌های انتخاب شده از سوی آن‌ها، نشان می‌دهند که رویکرد مورد نظر آن‌ها در قبال پلی‌استیشن به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود.

در وهله‌ی اول، بر اساس صحبت‌های اخیر جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس بخش پلی‌استیشن، استودیوهای مختلف تجهیزات به‌روز و نیروی انسانی خبره دریافت کرده‌اند؛ با این هدف که اکثر استودیوها به صورت دو تیمه به کار خود ادامه دهند تا در نهایت از مقیاس پروژه‌ها کاسته نشود و در عین حال هر استودیو بتواند در بازه‌ی زمانی کمتری بازی خود را عرضه کند. در مرحله‌ی دوم، به راحتی می‌توان متوجه شد که تاکید اصلی مدیران پلی‌استیشن پس از تقویت کیفیت محتویات، این است که در ژانرهای مختلف بازی تولید کنند و برای هر گروه سنی یا سلیقه‌ی خاص، اثری برای ارائه داشته باشند. با وجود این که تلاش‌های بسیار زیادی پیرامون این موضوع رخ داده است و شاهد عملکرد قدرتمند پلی‌استیشن در زمینه‌ی محتویات تولید شده هستیم اما به نظر می‌رسد جای پیشرفت همچنان وجود دارد و ارائه‌ی یک اثر در ژانر شوتر اول شخص بتواند کاتالوگ آن‌ها را تکمیل کند. اگر بخواهیم در مورد زمان عرضه‌ی کنسول صحبت کنیم، در حال حاضر پلی‌استیشن ۵ از نظر کیفیت، کمیت و همچنین توجه به سلایق مختلف، بازی‌های انحصاری بهتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد.

از دید سخت‌افزاری، بر روی کاغذ به وضوح مشخص است که پلی‌استیشن ۵ نسبت به رقیب خود، ایکس‌باکس سری ایکس، قدرت کمتری دارد، اما بررسی‌های اخیر دیجیتال فاندری (Digital Foundry) نشان می‌دهد، در بسیاری از بازی‌ها تفاوت چندانی میان خروجی دو کنسول وجود ندارد و حتی برخی اوقات کنسول پلی‌استیشن ۵ عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد. بر اساس نظرات بسیاری از کارشناسان تکنیکی، دلیل اصلی این برتری سخت‌افزار و API شناخته شده است. در زمینه‌ی درایو SSD، مشخصاََ بازی‌های مختلف بر روی پلی‌استیشن ۵ سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.

از طرفی، دارندگان پلی‌استیشن ۵ که مشترک سرویس پلاس نیز هستند، به بخش جدیدی به نام پلی‌استیشن پلاس کالکشن (Playstation Plus Collection) دسترسی خواهند داشت که تعداد زیادی از بازی‌های محبوب عرضه شده برای کنسول پلی‌استیشن ۴ را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد. ارزش این سرویس برای کسانی که پلی‌استیشن ۴ نداشته‌اند و به تازگی قصد دارند وارد خانواده‌ی پلی‌استیشن شوند، بسیار مناسب است.

نکته‌ی دیگری که کنسول پلی‌استیشن ۵ را نسبت به سایر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند، کنترلر آن است. شرکت سونی رویکردی خلاقانه و نوآورانه در قبال کنترلر پلی‌استیشن ۵ پیش گرفته و با بهره‌گیری از فناوری‌های تریگر انطباقی (Adaptive Triggers) و بازخورد هاپتیک (Haptic Feedback)، توانسته به غوطه‌وری بیشتری دست پیدا کند. به طور کلی اگر نوآوری و القای حس یک کنسول تازه و نسل بعدی برای شما اهمیت دارد، به شما کنسول پلی‌استیشن ۵ را پیشنهاد می‌دهیم اگرچه در این میان مشکلاتی جزئی نیز وجود دارد. کنسول پلی‌استیشن ۵ در زمان عرضه از باگ‌های نرم‌افزاری و برخی مشکلات پشتیبانی رنج می‌برد که متاسفانه برخی از آن‌ها همچنان وجود دارند. به طور مثال همچنان کاربران نمی‌توانند درایو SSD خارجی به کنسول متصل کنند و همچنین پشتیبانی از نمایشگر‌های ۱۴۴۰p به طور Native وجود ندارد. انتظار می‌رود مشکلات فنی، عدم پشتیبانی از برخی موارد و همچنین باگ‌های نرم‌افزاری به مرور زمان برطرف شوند.

نقاط قوت:

  • بازی‌های انحصاری زمان عرضه‌ قدرتمند هستند.
  • پلی‌استیشن در سال ۲۰۲۱ نیز بازی‌های محبوب و قدرتمندی را وعده داده است.
  • کنترلر دوال سنس نوآورانه بوده و غوطه‌وری بیشتری را ارائه می‌دهد.
  • پلی‌استیشن پلاس کالکشن برای کسانی که قصد ورود به خانواده‌‌ی پلی‌استیشن را دارند، ارزش بالایی را به ارمغان می‌آورد.

نقاط ضعف:

  • برخی کمبودها در پشتیبانی‌ و همچنین باگ‌های نرم‌افزاری کیفیت را تحت تاثیر قرار داده است.
  • عدم پشتیبانی از بازی‌های کلاسیک نسل پنجم، ششم و هفتم به صورت مستقیم.
پلی استیشن 5

شرکت سونی همان استراتژی سنتی خود را در قبال پلی‌استیشن ۵ پیش گرفته است و همچنان پلتفرمی ارائه می‌دهد که بهترین تجربه‌های داستانی و تک‌نفره در آن رقم می‌خورد. مشخصاََ تیم پلی‌استیشن برای کنسول جدید، تمرکز را بر روی همان نقطه‌ی قوت همیشگی، یعنی تولید محتوای باکیفیت گذاشته است.

نینتندو سوییچ

شاید بتوان گفت شرکت نینتندو، رویکرد سنتی خود را سرسخت‌تر از پلی‌استیشن ادامه می‌دهد و با خط مشی همیشگی خود مبنی بر تولید بازی‌های خانوادگی و گیم‌پلی‌محور، قدرتمندانه‌تر از گذشته در صنعت بازی‌های ویدیویی فعالیت دارد. نینتندو کنسول نسل بعدی خود را عرضه نکرده است، اما شاهد کاهش فروش نینتندو سوییچ نبوده‌ایم و همچنان بازی‌بازان زیادی به آن جذب می‌شوند. اینجا خبری از دستاوردهای تکنیکی و گرافیک واقع‌گرایانه نیست، اما تا دلتان بخواهد نینتندو عناوین سرگرم‌کننده‌ی گیم‌پلی‌محور دارد که با گرافیک هنری جذاب خود، دل هر مخاطبی را می‌رباید. نینتندو توانسته محتویاتی ارائه دهد که با قابلیت‌ اصلی کنسولش یعنی قابل حمل بودن متناسب هستند. جمع‌ کثیری از مخاطبین صنعت بازی‌های ویدیویی، به دلیل هایبرد (Hybrid) بودن نینتندو سوییچ و محتویات جذاب، آن را خریداری می‌کنند. در کنار تمامی این موارد، باید یادآور شویم که بازی‌های بزرگ و محبوبی برای این پلتفرم در دست ساخت قرار دارند که آینده‌ی را برای این کنسول تضمین می‌کنند.

نینتندو از سال‌ ۲۰۱۷ تا اواخر ۲۰۱۹ عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و نتیجه‌ی آن را نیز مشاهده کردیم، اما در سال ۲۰۲۰ شاهد آن محتوای جذاب قبلی نبودیم؛ اگرچه عناوین Animal Crossing: New Horizons و Paper Mario: The Origami King توانستند فروش کنسول را در سطح بالایی حفظ کنند. دیگر سال ۲۰۲۰ رو به اتمام است و در حال حاضر محتویات آینده برای ما اهمیت بیشتری دارند. مشخصاََ آینده‌ی خوبی در انتظار نینتندو سوییچ است و به هیچ عنوان متصور نشوید که پشتیبانی از این پلتفرم روندی نزولی دارد، چرا که پروژه‌های مختلفی به صورت اختصاصی برای این پلتفرم در دست توسعه قرار دارند. در حال حاضر سه عنوان Metroid Prime 4 ،Bayonetta 3 و ادامه‌ی The Legend of Zelda: Breath of The Wild مورد انتظار بسیاری از طرفداران هستند و آینده‌ی کنسول را تضمین می‌کنند.

اگر ماهیت نینتندو سوییچ مبنی بر یک کنسول قابل حمل با مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تر را قبول کنید و انتظار عناوین سینماتیک را نداشته باشید، به طور حتم از بازی‌های آن لذت خواهید برد. از طرفی شرکت نینتندو در دو سال اخیر نشان داده است که به پورت بازی‌های چندپلتفرمی متناسب با پلتفرم خود علاقه دارد. در طول سالی که گذشت، عناوین Need for Speed Hot Pursuit Remastered ،Ori and the Will of the Wisps ،Hades و همچنین Streets of Rage 4 در دسترس دارندگان این پلتفرم قرار گرفتند. با در نظر گرفتن تمامی موارد، اگر قصد خریداری یک نینتندو سوییچ را دارید، بهتر است کمی صبر کنید، چرا که طبق شایعه‌های اخیر، نینتندو بر روی مدلی جدیدتر از نینتندو سوییچ کار می‌کند که به احتمال زیاد از رزولوشن ۴K پشتیبانی خواهد کرد.

نینتندو سوییچ

شاید بتوان گفت شرکت نینتندو، رویکرد سنتی خود را سرسخت‌تر از پلی‌استیشن ادامه می‌دهد و با خط مشی همیشگی خود مبنی بر تولید بازی‌های خانوادگی و گیم‌پلی‌محور، قدرتمندانه‌تر از گذشته در صنعت بازی‌های ویدیویی فعالیت دارد.

نقاط قوت:

  • قابل حمل بودن
  • آینده‌ی روشن‌ و وعده‌ی پروژه‌های سرنوشت‌ساز برای صنعت بازی‌های ویدیویی
  • رویکرد خلاقانه و نگاهی متفاوت به صنعت بازی‌های ویدیویی

نقاط ضعف:

  • قدرت سخت‌افزاری پایین باعث می‌شود دارنده‌ی کنسول از برخی بازی‌های چندپلتفرمی محروم شود.
  • کم پیش می‌آید که بازی‌ها با تخفیف مواجه شوند و همیشه بالاترین قیمت خود را حفظ می‌کنند.

پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان

جای هیچ شکی نیست که کنسول‌های نسل هشتم همچنان در سال ۲۰۲۱، نقش مهمی را در زندگی بازی‌بازان ایفا خواهند کرد. هر دو شرکت مایکروسافت و سونی بارها اعلام کرده‌اند که پشتیبانی خود را از پلتفرم‌های نسل قبلی ادامه خواهند داد و در حال حاضر بسیاری از عناوین کوچک و بزرگ، برای این کنسول‌ها در دست ساخت قرار دارند. با این وجود، باید یادآور شویم که این کنسول‌ها در اواخر چرخه‌ی عمر خود قرار دارند و بسیاری از عناوین برنامه‌ریزی شده برای دو سال آینده، بر روی این کنسول‌های قدیمی، در کیفیت ایده‌ آل خود قرار نخواهند داشت. بودجه‌ی شما مهم‌ترین عامل در خرید کنسول برای چند سال آینده به شمار می‌رود. می‌دانیم که کنسول‌های نسل بعدی از بازی‌های نسل قبل پشتیبانی خواهند کرد، اما در این میان، قیمت بالاتری هم از شما طلب می‌کنند. اگر قصد ندارید هزینه‌ی زیادی برای انجام بازی‌های ویدیویی بپردازید، مطمئناََ کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان می‌توانند کار شما را راه بیاندازند. خرید این کنسول‌ها برای کسانی ارزشمندتر است که قصد دارند به تازگی وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شوند و در طول این سال‌ها، آثار مطرح بسیاری را از دست داده‌اند.

در این میان، باید به نکته‌ای مهم و تاثیرگذار در تصمیم خریداران اشاره کنیم. اگر سلیقه‌‎ی شما به سمت کنسول‌های ایکس‌باکس جهت دارد، باید بگویم که منطقی‌ترین و بهترین گزینه ایکس‌باکس سری اس است، زیرا از تکنولوژی جدید کارت گرافیک‌های AMD پشتیبانی می‌کند، شامل پردازنده‌ی مرکزی تقریباََ مشابه با سری ایکس می‌شود و همچنین برای سالیان بیشتری پشتیبانی خواهد شد. از طرفی اگر به سمت پلتفرم‌های پلی‌استیشن گرایش دارید، شاید انتخاب پلی‌استیشن ۴ چندان گزینه‌ی بدی نباشد، اما در ذهن داشته باشید که پلی‌استیشن ۵ دیجیتال ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است و به زودی قیمت متعادل‌تری را به خود خواهد گرفت. پلی‌استیشن ۵ دیجیتال هیچ تفاوت سخت‌افزاری با نسخه‌ی دیسک‌دار ندارد و با قیمت متعادل خود، می‌تواند گزینه‌ی جذابی برای بازی‌‌بازان باشد. اگر در نهایت بودجه‌ی شما تنها به پلی‌استیشن ۴ رسید، این موضوع را در ذهن داشته باشید که برای دریافت کیفیت بهتر، هدف خود را بر روی پلی‌استیشن ۴ پرو بگذارید، چرا که در حالت کارایی، نرخ فریم ثابت‌تری ارائه می‌دهد.

نقاط قوت:

  • قیمت پایین
  • برای کسانی که تازه‌کار هستند و قصد ورود به صنعت بازی‌های ویدیویی را دارند، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

نقاط ضعف:

  • سخت‌افزار به شدت قدیمی که در بحث‌های تکنیکی کشش نخواهد داشت.
  • عمری فراتر از یک تا دو سال نخواهد داشت و در همین مدت نیز با نرخ‌ فریم‌های پایین و رزولوشن‌های پویای نامنظم مواجه هستیم.
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا

جای هیچ شکی نیست که کنسول‌های نسل هشتم همچنان در سال ۲۰۲۱، نقش مهمی را در زندگی بازی‌بازان ایفا خواهند کرد. هر دو شرکت مایکروسافت و سونی بارها اعلام کرده‌اند که پشتیبانی خود را از پلتفرم‌های نسل قبلی ادامه خواهند داد و در حال حاضر بسیاری از عناوین کوچک و بزرگ، برای این کنسول‌ها در دست ساخت قرار دارند.

رایانه‌های شخصی

رایانه‌های شخصی نیازی به توضیح ندارند، چرا که همیشه بهترین پلتفرم برای تجربه‌ی آثار مختلف محسوب می‌شوند؛ مخصوصاََ اگر به عناوین MMO و استراتژیک علاقه داشته باشید. مشکل همیشگی این پلتفرم قیمت بالای قطعات بوده و جدیداََ این ایراد شدت نیز گرفته است. برای این که یک تجربه‌ی مناسب بر روی رایانه‌های شخصی داشته باشید، باید هزینه‌ی نسبتاََ بالایی را بپردازید، اگرچه مزایایی مانند شخصی‌سازی کیفیت خروجی، بهره‌ بردن از مادها، بازی آنلاین به صورت رایگان و تخفیف‌های متعدد را نیز به همراه دارد. اگر قصد دارید بودجه‌‌ی بالایی را برای ورود به نسل نهم بپردازید، بهتر است رایانه‌ی شخصی خود را به‌ روز کنید و یا این که به دنبال یک رایانه‌ی شخصی جدید باشید.

نقاط قوت:

  • مادها و گسترش حداکثری بازی‌ها.
  • شخصی‌سازی کیفیت خروجی
  • بهره بردن از بخش چندنفره‌ی بازی‌ها به صورت رایگان
  • تخفیف‌های مختلف از سوی فروشگاه‌های گوناگون
  • گزینه‌های مختلف برای کنترل بازی

نقاط ضعف:

  • قیمت بالای قطعات
رایانه های شخصی

رایانه‌های شخصی نیازی به توضیح ندارند، چرا که همیشه بهترین پلتفرم برای تجربه‌ی آثار مختلف محسوب می‌شوند؛ مخصوصاََ اگر به عناوین MMO و استراتژیک علاقه داشته باشید.

کلام آخر

برای انتخاب یک پلتفرم بازی دو عامل بودجه و سلیقه اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر بودجه‌ی بسیار بالایی دارید و انحصاری‌های پلی‌استیشن چندان اهمیتی برای شما ندارند، بنابراین بهترین انتخاب یک رایانه‌ی شخصی بالارده است. با بودجه‌های پایین‌تر، انتخاب کنسولی نسل بعدی منطقی به نظر می‌رسد اما اگر قصد دارید برای یک پلتفرم بازی هزینه‌ی زیادی نپردازید، شاید ایکس‌باکس سری اس انتخاب مناسب‌تری نسبت به کنسول‌های نسل هشتمی باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا
نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خب همینجا با همین مقایسه درمیابیم که پیسی بهترین گزینست 😀
    تازه خیلی از نقاط مثبتش گفته نشده :laugh:

  • A گفت:

    ممنون از آقای کریمی برای این مقاله مفید.

    به نظر من چیزی که باعث می شه یک گیمر از گیم لذت ببرد سخت افزار قوی نیست(اصلا نمی گویم که سخت افزار تاثیر ندارد) بلکه عاشق گیم بودن است.

    انشالله هر جا که هستید سلامت باشید. :rose:

  • farshadx گفت:

    قیمت بالا فقط برای قطعات pc نیست
    الآ قیمت کنسولهای نسل ۹ رو نگاه کنید متوجه میشید خیلی ها توانایی خریدشون رو ندارن
    قیمت بالا کنسولها و قطعات pc چند تا دلیل داره
    ۱- کم بودن موجودی تو بازار
    ۲- دلال های عزیز
    ۳- قیمت دلار

  • Felipe گفت:

    اگه دغدغه مالی نداشته باشین یه pc با کارت ۳۰۸۰ و یه ps5
    مثل بالایی مایه دار نبودین و pc شما فقط یه کارت گرافیک نیاز داره یدونه ۳۰۸۰
    با بودجه کمتر یه ps5 دیجیتال و یه سری اکس
    میریم پایینتر یا ps5 دیجیتال یا سری اکس (البته فعلا قیمت ps5 خیلی بیشتر از ارزششه)
    باز هم پایین تر کنسول سری اکس به (دلیل گیم پس ۳ ماه ۱ دلار)
    و اما پایین ترین رنج کنسول سری اس (به همراه یه هارد اکسترنال برا ذخیره بازیها)
    اگه موارد بالا شامل حال شما نشد (مثل خودم) والک ثرو یوتیوب

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خیلی ممنون توضیحات کاملی بود دقیقا بحث سلیقه و بودجه وسط هست و از اونجایی که سلیقه هم تحت تاثیر بودجه قرار میگیره واقعا من هنوز نتونستم با قاطعیت تصمیم بگیرم برای نسل ۹ با چه پلتفرمی شروع کنم سلیقه میگه پلی استیشن بودجه میگه سری اکس قلبم میگه جفتش :laugh: pc هم که خدا رحمت کنه واقعا مشکلات زندگی مجال بستن یه کیس خوب برای یک نسل با اقتدار بازی کردن رو نمیده، حداقل به من .

  • Wounds گفت:

    انتخاب من که مثل همیشه ps5دیسک خور و درسته اولش یکم هزینه ای که برام داره بیشتره ولی من معمولا با دوستام یک بازی و شراکتی می خریم و بعد از تجربه کردنش می فروشیم که این جوری تقریبا همون هزینه ای که برای بازی کردیم به خودمون بر میگرده و خیلی به صرفه تر از ظرفیتی خریدن بازی هست مگر بازی های خاص مثل بلادبورن که دیسک نگه میداریم این شیوه این نسل که جواب داد و نسل بعد هم که هزینه بازی ها خیلی زیاد میشه هم امیدوارم جواب بده

  • Mikasa گفت:

    مشکل مالی رو بخوایم در نظر نگیریم pc قطعا بهترینه (بنظر من)
    ولی درکنارش یه کنسول دستی هم خوبه چون همیشه که تو خونه نیستم
    Nintendo switch یا ps vita هک شده برای گزینه پورتابل
    دیگه حالا بخوام ولخرجی کنم شاید ps5 هم بذارم‌کنار اینا برای انحصاریای سونی
    ولی کلا برای گیمرای ایران چون قضیه دلار و این حرفا هست، سریز اس چیز عالی ای هست
    ۱۱‌تومن میدی بعلاوه گیم پس و میری نسل ۹

  • Mr.tur گفت:

    من روی ps3 برای gta v ماد ریخته بودم خیلی باحال بود. 😎
    روی ps4 نرفتم دنبالش ولی به احتمال زیاد رو اونم بشه ریخت.
    اوناییم که ۳۶۰ دارن بگردن قطعا میتونن بریزن.
    منو های مختلف با ویژگی های زیادی رو میاره تو بازی.
    تمام 😀

  • The Red Devil گفت:

    ممنون آقای کریمی بابت این مقاله ی عالی
    همیشه چیزی که باعث پیشرفت میشه رقابته
    اگه ایکس باکس وجود نداشت الان قیمت ps5 بالای ۶۰۰ دلار و قیمت بازی هاش بالای ۸۰ دلار بدون پلاس کالکشن و بکوارد نسل ۸
    و اگه پلی استیشن وجود نداشت سریز اس وجود نداشت و سریز اکس هم تمام آنلاین میشد با دیسک های یک بار مصرف و بدون گیم پس
    این رقابته که درنهایت به سود مصرف کننده س :heart: :rose:

  • hamidgrio گفت:

    Pc خیلی خوبه ولی وقتی نتونی بازیایی مثله The last of us و God of War و uncharted و کلی بازی انحصاری خوب دیگرو بازی کنی احساس کمبود میکنی

  • تشکر برای مقاله
    تمامی موارد لیست مخصوصا نسل ۹ همه عالی عمل کردن و سخته انتخاب کردن بینشون ولی به نظر من باید با توجه به سلیقه و علاقه شخصی خودتون انتخاب کنید
    pc که همیشه جاش تو قلب گیمر ها هستش (pc باز ها) منتها خیلی گرون قیمیت هست قطعاتش :-(( یه پست تو اینستا دیدم زده بود ۵۰۰ دلار برای کنسول نسل ۹ خیلی زیاد حساب میشه :reallyangry: ولی ۱۰۰۰ دلار فقط برای یه قطعه از pc (کارت گرافیک) زیاد حساب نمیشه 😉 درحالی که میشه باهاش دوتا کنسول خرید :laugh:

  • راستش من همه این پلتفرم ها رو تجربه کردم به جز نیتندو سوییچ لعنتی که خیلی دوست داشتم بگیرم. باید بگم با اختلاف زیاد PC بهترینه، بدون تعصب هم میگم چون واقعا همه چیز رو پشتیبانی میکنه. از بازی های استیم و اپیک گیمز بگیرید با تخفیف هایی که میزنن، از بازی های کرکی و غیر قانونی بگیرید، انلاین بازی کردن بدون پلاس و گلد، یا اصلا اگه پول نداشتید میتونید بازی مجانی انجام بدید مثلا rocket league یا dota 2. کلا دستتون خیلی بازه. ولی مشکل قیمت داره مثلا ۳۰۶۰ti بخواید الان بخرید حدود ۲۸ میلیون باید هزینه کنید :idk: . البته باز هم حق انتخاب دارید مثلا سری ۲۰۰۰ یا ۱۰۰۰ هم کارتون راه میافته. فقط اینکه باید از انحصاری های درجه یک PS5 بزنید که کار سختیه. با تشکر از مقاله خوب و کامل محمد حسین کریمی.

نگاهی به برترین پلتفرم بازی در سال 2021 توسط گیمفا