خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا

خصوصیات مردم تبریز

پست گیمفا
۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا

اقوام ایرانی مانند ترک‌ها، کردها، لرها و… خصوصیات مشترک زیادی دارند؛ اما در هرکدام از این اقوام ایرانی خصوصیات منحصربه‌فردی هم دیده می‌شود. در اینجا قصد داریم به معرفی خصوصیات مردم ترک و آذری زبان کشورمان بپرداریم؛ مردمی که دومین جامعه قومی بزرگ ایران را تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید که تعصب، غرور و وطن‌پرستی از خصوصیات بارز مردم ترک است. بیشتر وطن‌پرستان و میهن‌دوستان ایران ترک‌های شهر بزرگ تبریز هستند. اگر می‌خواهید به تبریز سفر کنید و از نزدیک با خصوصیات تحسین‌برانگیز مردم این شهر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خصوصیات رفتاری و اخلاقی مردم تبریز

تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشورمان به‌شمار می‌آید. این شهر در زمان حکومت صفویان پایتخت و مهم‌ترین شهر کشورمان بود. تبریز از دوران صفویان تا به امروز شاهد پیشرفت‌های زیادی در سطح ملی و جهانی بوده است. از مهم‌ترین و بارزترین خصوصیات مردم تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میهن‌دوستی

اگر کسی تاریخ کشورمان را اندکی مطالعه کرده باشد، می‌تواند نقش پررنگ مردم تبریز در رویدادهای ملی کشورمان را درک کند. فعالیت‌های آزادی‌خواهانه ستارخان و باقرخان و مقاومت مردم تبریز دربرابر استبداد حکومت‌های فاسد گذشته از نمونه‌هایی هستند که می‌توان به وسیله آن‌ها به وطن‌پرستی و میهن‌دوستی مردم شهر تبریز پی برد.

  • تعصب

مردم تبریز به داشتن تعصب ملی و مذهبی شهرت دارند. با توجه به اینکه تبریزی‌ها آذری زبان و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند، دربرابر زبان و مذهبی که دارند، بسیار متعصب به‌نظر می‌رسند. جالب است بدانید که این مردم علی‌رغم داشتن این تعصبات، مردم سایر زبان‌ها و مذاهب را نیز در شهر خود پذیرفته‌اند؛ به‌طوری‌که مردم فارس زبان و قومیت‌های مسیحی، کلیمی و زرتشتی نیز در تبریز زندگی می‌کنند.

  • ذوق هنری

مردم تبریز و درکل همه آذری زبان‌های کشورمان از ذوق هنری بالایی برخوردار هستند. مردم تبریز هم در شعر و ادبیات مشاهیر بزرگی را در میان خود پرورش داده‌اند و هم در صنایع‌دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. فرش تبریز از شهرت جهانی برخوردار است و صنایع چرم‌دوزی این شهر هم توانسته در مدت‌زمان کوتاهی دربرابر قاچاق کفش‌ و سایر کالاهای چینی بایستد.

  • مهمان‌نوازی

اگر در ایام شلوغ و تعطیلات به تبریز سفر کردید و موفق نشدید برای رزرو هتل تبریز اقدام کنید، مردم این شهر در خانه‌های خود پذیرای شما خواهند بود. بنابراین هر خانه شهر تبریز می‌تواند به مثابه‌ انواع هتل های تبریز برای شما باشد. مهمان‌نوازی یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مردم آذربایجان و به‌خصوص مردم شهر تبریز است.

خصوصیات مردم تبریز - گیمفا

اتحاد مردم تبریز

شاید جالب باشد بدانید که مردم تبریز، متحدترین مردم کشورمان هستند. در سال‌های اخیر مردم این شهر به‌صورت دسته‌جمعی تصمیم گرفتند که دیگر به گداهای کوچه و خیابانی کمک نکنند و دربرابر آن انجمن‌های خیریه تاسیس کنند. برهمین اساس تبریز به اولین شهر بدون متکدی ایران تبدیل شد. علاوه‌برآن، زمانی‌که مهاجران غیرقانونی افغان به ایران می‌آمدند و با دستمزدهای اندک و بدون بیمه کار می‌کردند، مردم تبریز تصمیم گرفتند فرصت‌های شغلی شهرشان را برای جوانان خود نگه ‌دارند؛ برهمین اساس تبریز اولین و بزرگ‌ترین شهر صنعتی ایران شد که در آن هیچ کارگر خارجی کار نمی‌کرد و همه فرصت‌های شغلی فراوان آن دراختیار مردمش قرار گرفته بود.

چندین سال پیش که قیمت بلیط‌های اتوبوس تبریز افزایش پیدا کرده بود، مردم تصمیم گرفتند تا برگشتن نرخ بلیط به حالت عادی از اتوبوس استفاده نکنند و همین اتفاق هم افتاد. نمونه‌هایی که عنوان شد فقط بخشی از اتحاد مردم تبریز را نشان می‌دهد. در هرکدام از این قضایا اگر همه مردم دست‌به‌دست هم همکاری نمی‌کردند، هرگز اتحاد آن‌ها الگوی سایر قومیت‌ها نمی‌شد. بنابراین اتحاد مردم آذری‌زبان کلان‌شهر تبریز می‌تواند در آینده نیز ادامه داشته باشد؛ همان‌طورکه درحال‌حاضر مغازه‌های این شهر هیچ کفش غیرایرانی نمی‌فروشند و می‌خواهند با مقاومت دربرابر واردات کفش‌های بی‌کیفیت چینی برای رونق‌دادن به تولید داخلی تلاش کنند.

 

نکات سفر به تبریز

شهر تبریز علاوه‌بر داشتن پارک‌ها، موزه‌ها و مکان های تاریخی و دیدنی داخلی، جاذبه‌های طبیعی زیادی نیز در روستاهای اطراف خود دارد. بنابراین بهتر است در برنامه سفر خود، علاوه‌بر گردش در شهر تبریز، از جاذبه‌های اطراف این شهر هم دیدن کنید. روستای صخره‌ای «کندوان» از نمونه‌های توریستی مشهور اطراف تبریز است. هتل های تبریز همراه هتل‌آپارتمان‌های اقتصادی این شهر نیز هرساله در اعیاد رسمی پذیرای هزاران مسافر این شهر هستند. اگر در تعطیلات نوروز یا تابستان به تبریز سفر کردید، حتما قبل از آغاز سفرتان به‌صورت اینترنتی برای رزرو هتل تبریز علی بابا اقدام کنید تا بعدها با ظرفیت پر هتل‌های این شهر مواجه نشوید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا
خصوصیات مردم تبریز - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • تبریز و آذری های که اون منطقه زندگی میکنند که حرف ندارند.
    ولی اوناییشون که به تهرون مهاجرت میکنند…

    Xboss Series 5
    • دوست عزیز وقتی تهران دهی بیش تو حومه شهر ری نبود و جمعیتش به ده هزار نفرم نمیرسید شاه اول قاجار اومد پایتختش کرد و در همین امتداد اولین مهاجران تهران که منتسب به قاجاریان بودن به این منطقه اومدن
      از اونطرف خیلی از روستا ها و اسامی اطراف تهران ترکین نه بخاطر مهاجرت یه عده از شهر به این ده ها، بخاطر اینکه از اول ساکنین بومی همان محلات بودن، یه سرچ ساده کافیه
      واقعا معلوم نیست در طول عمر همین حکومت و پهلوی که به یه قرن هم نرسیده چی شده که اینا شدن مهاجر
      خواهشا همچین حرفایی رو حداقل از این سایت جمع کنید

  • crystal sky گفت:

    تمام اقوام ایران میهن پرست هستن و عاشق کشورشون هستن اگه چنین نبود که تا الان ایرانی باقی نمونده بود اما اینم باید در نظر داشته باشیم که بین ماها خائن هم زیاده و از دیر باز تا کنون ضربات بسیاری به ملت و کشورمون وارد کردن و متاسفانه مردم ما خیلی راحت گولشون رو میخورن و روزی باید باید با خائنین تسویه حساب اساسی بشه تا دیگه کسی حوس خیانت و نوکری برای بیگانه به سرش نزنه

خصوصیات مردم تبریز - گیمفا