تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

مطمئناً یکی از کارتون هایی که بیشتر ما با آن کودکی‌مان را گذرانده ایم، باب اسفنجی شلوار مکعبی است! شاید تنها تعداد انگشت شماری از کارتون های دیگر باشند که بعد از چندین و چند سال، همچنان محبوبیت خود را در میان کودکان حذف کرده اند و حتی روز به روز بر شهرت و محبوبیت آن ها اضافه می شود. البته به طور قطع و یقین می توان گفت مخاطبان باب اسفنجی هیچ وقت فقط کودکان نبوده اند و محتوای آن حتی برای خنداندن و شارژ کردن روحیه ی بزرگسالان خوش ذوق نیز کاملاً مناسب است. طبیعتاً وقتی محصولی به این درجه از محبوبیت می رسد، از لباس و کیف و کتاب، تا فیلم و بازی و هر چیز دیگری که مربوط به آن است ساخته شده و به نوعی به یک قسمت مهم از زندگی طرفداران تبدیل می شود. سریال باب اسفنجی هم دقیقاً از همین دسته از محصولات به حساب می آید. نام Sponge Bob Square Pants آن قدر اعتبار و محبوبیت دارد که هر کسی در هر گوشه ی دنیا، محصولی مربوط به آن را تولید می کند تا از این محبوبیت استفاده کرده و پولی هم به جیب بزند. متاسفانه تمام این محصولات جالب از آب در نمی آیند. حتی بهتر است بگوییم بیشتر این محصولات خوب از آب در نمی آیند. مخصوصاً درباره ی باب اسفنجی و سریال ها و کارتون های مشابه که دلیل اصلی موفقیت‌شان، ذهن خلاق نویسنده های آن هاست و اگر این فاکتور از مرحله ی تولید این محصولات حذف شود، دیگر چیز زیادی برای ارائه ندارند.

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

نام Sponge Bob Square Pants آن قدر اعتبار و محبوبیت دارد که هر کسی در هر گوشه ی دنیا، محصولی مربوط به آن را تولید می کند تا از این محبوبیت استفاده کرده و پولی هم به جیب بزند. متاسفانه تمام این محصولات جالب از آب در نمی آیند. حتی بهتر است بگوییم بیشتر این محصولات خوب از آب در نمی آیند. مخصوصاً درباره ی باب اسفنجی و سریال ها و کارتون های مشابه که دلیل اصلی موفقیت‌شان، ذهن خلاق نویسنده های آن هاست و اگر این فاکتور از مرحله ی تولید این محصولات حذف شود، دیگر چیز زیادی برای ارائه ندارند.

سال ۲۰۰۳، شرکت Heavy Iron Studios که یکی از زیرشاخه های شرکت معروف THQ بود، بازی ای با نام SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom را منتشر کرد که نسبت به زمان و مخاطب هدف خودش، بازی نسبتاً خوب و باکیفیتی به شمار می آمد. در واقع می توان گفت موفقیت بازی کمی غیرمنتظره بود و طرفداران باب اسفنجی، بازی مورد علاقه شان را پیدا کرده بودند. اکنون بعد از حدود ۱۷ سال، استودیوی Purple Lamp Studios، این عنوان را بازسازی کرده و با پسوند Rehydrated (به جای Remake) منتشر کرده است. مانند همان ۱۷ سال پیش، بازی توانسته نظر مخاطبان را به خوبی جلب کند و این حتی در بخش User Score سایت متاکریتیک نیز مشخص است. میانگین امتیاز ۹٫۲ در متاکرتیک و ۱۰ (!) در پلتفرم استیم برای یک ریمیکی که از کیفیت کافی برخوردار نیست، فقط و فقط نشان دهنده ی محبوبیت نام باب اسفنجی است. مصادف شدن نمرات این بازی و بازی بسیار عظیم The Last of Us: Part II و تفاوتی که در هر دو بازی بین نمرات کاربران و منتقدان دیده می شود، از عجیب ترین اتفاقات امسال در دنیای بازی ها بوده است. در مورد The Last of Us: Part II نمی خواهم در این نقد و بررسی صحبت کنم، اما در مورد باب اسفنجی باید بگویم کاملاً قابل درک است که اینقدر مورد استقبال واقع شود. بالاخره اکثریت کاربران با نوستالژی ها و احساسات‌شان زندگی می کنند و از یک بازی انتظار دارند که حال آن ها را خوب کند و شادشان کند. نمی توان گفت SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Reydrated در انجام این کار ناموفق است و نمی توان گفت که این بازی فرسخ ها با کارتون خود از نظر کیفیت فاصله دارد، اما به عنوان یک بازی و به خصوص یک «ریمیک»، از مشکلات عمیقی رنج می برد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. پس با من، گیمفا و نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Reydrated همراه باشید!

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

سال ۲۰۰۳، شرکت Heavy Iron Studios که یکی از زیرشاخه های شرکت معروف THQ بود، بازی ای با نام SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom را منتشر کرد که نسبت به زمان و مخاطب هدف خودش، بازی نسبتاً خوب و باکیفیتی به شمار می آمد. در واقع می توان گفت موفقیت بازی کمی غیرمنتظره بود و طرفداران باب اسفنجی، بازی مورد علاقه شان را پیدا کرده بودند. اکنون بعد از حدود ۱۷ سال، استودیوی Purple Lamp Studios، این عنوان را بازسازی کرده و با پسوند Rehydrated (به جای Remake) منتشر کرده است.

اگر چند قسمتی از کارتون باب اسفنجی را دیده باشید، می دانید که شخصیتی به نام پلانکتون هست که همیشه می خواهد رسپی های آقای خرچنگ، صاحب کار باب اسفنجی و صاحب بهترین رستوران شهر را بدزدد. این بار پلانتکتون نابغه، برای نقشه های شومش ارتشی از روبات ها ساخته ولی یادش می رود که دکمه ی Obey یا «اطاعت» آن ها را فشار دهد، بنابراین روبات ها از کنترل او خارج می شوند و اول از همه به خود او حمله می کنند. باب اسفنجی به اشتباه خودش را مقصر این اتفاقات می داند و به همراه دوستانش سعی دارد شهر Bikini Bottom را از دست این روبات ها نجات دهد. درست است که بازی بیشتر روی گیم پلی خود حساب باز می کند، اما داستان آن به اندازه ی یکی از قسمت های سریال فان و باحال است. به خصوص وقتی صدای شخصیت های مختلف را می شنوید که اکثر آن ها توسط صداپیشه های اصلی بازی صداگذاری شده اند، بیشتر هم می توانید با آن ارتباط برقرار کنید. درست است که هدفتان از برخی از کارها، مانند جمع کردن کفگیرهای طلایی را تا آخر بازی متوجه نمی شوید، اما فکر نکنم برای کسی آنقدرها هم مهم باشد و با ندانستن آن دچار سردرگمی شود! اما دیالوگ باکس های بازی زیاد جالب نیستند و تاریخ مصرف گذشته بودن آن ها کاملاً نمایان است. باید برای عوض شدن دیالوگ ها دکمه فشار دهید و بعضی وقت ها محتویات دیالوگ باکس ها با حرف هایی که از دهان کاراکترها خارج می شود هماهنگ و سینک نیست.

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

درست است که بازی بیشتر روی گیم پلی خود حساب باز می کند، اما داستان آن به اندازه ی یکی از قسمت های سریال فان و باحال است. به خصوص وقتی صدای شخصیت های مختلف را می شنوید که اکثر آن ها توسط صداپیشه های اصلی بازی صداگذاری شده اند، بیشتر هم می توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

اما گیم پلی بازی هم آن طور که باید و شاید، حرفی برای گفتن ندارد. مهم ترین مشکل گیم پلی، تاریخ مصرف گذشته بودن آن است. SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Reydrated فرسنگ ها با استانداردهای پلتفرمینگ بازی های امروزی فاصله دارد و حتی همان سال ۲۰۰۳ هم بازی های زیادی بودند که از این عنوان سرتر باشند. گیم پلی خلاصه می شود در پریدن و شکستن یک سری جعبه ی چوبی و به دست آوردن یک سری آیتم قابل جمع آوری که به شکل برگ شبدرهای رنگی هستند. قرمز رایج ترین و بی ارزش ترین این آیتم هاست و بنفش با ارزش ترین‌شان. به جز این، با روبات ها، عروس های دریایی و یک سری دشمن دیگر مبارزه خواهید کرد که هیچ پیچیدگی خاصی ندارد و تا آخر در حد فشردن یک دکمه باقی می ماند. البته در برخی از مراحل با باس های جذابی روبرو خواهید شد که بخش مبارزات را کمی جذاب تر می کنند، اما بقیه ی مبارزات نه چالشی دارند، نه خیلی جذاب هستند.

یکی از مشکلات SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Reydrated، طولانی بودن آن است. واقعیت این است که ۸ الی ۱۲ ساعت گیم پلی، برای عنوانی که محتوای کافی برای پر کردن این ساعات را ندارد، زیاد است. بد بودن کنترل بازی و کاراکترها نیز باعث می شود از همین ساعات نیز لذت کافی را نبرید. برخی مراحل بیشتر شبیه مراحلی هستند که فن های یک بازی می آیند و به شکل مستقل آن ها را می سازند و اصلاً به کار حرفه ای یک شرکت پرآوازه مانند THQ شباهت ندارند. شاید این مراحل برای ۱۷ سال پیش خیلی هم بد نبودند، ولی الان با پیشرفت تکنولوژی، بازی‌سازهای مستقل در هر گوشه ی دنیا مراحل بسیار جذاب تر و پخته تری خلق می کنند. بنابراین طبیعی است که از شرکت های بزرگ تر با بودجه ی کلان تر، انتظارات بالاتری داشته باشیم.

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

با روبات ها، عروس های دریایی و یک سری دشمن دیگر مبارزه خواهید کرد که هیچ پیچیدگی خاصی ندارد و تا آخر در حد فشردن یک دکمه باقی می ماند. البته در برخی از مراحل با باس های جذابی روبرو خواهید شد که بخش مبارزات را کمی جذاب تر می کنند، اما بقیه ی مبارزات نه چالشی دارند، نه خیلی جذاب هستند.

متاسفانه گرافیک و مدل های بازی نیز از کیفیت کافی برخوردار نیستند. اکثر شخصیت های بازی با اینکه شباهت کافی به شخصیت های کارتونی ‌شان دارند، اما از نظر جزئیات کار، گویا توسط تعدادی مدل‌ساز آماتور ساخته شده اند. اگر پسوند ریمیک (یا در این مورد Rehydrated!) پشت این بازی نمی آمد، شاید برای یک بازی که مخاطب اصلی آن کودکان هستند، این قدر خرده گیری لازم نبود. اما کاری که سازندگان با این بازی کرده اند، بیشتر شبیه یک انتقال ساده از نسل ششم به نسل هشتم است و به استانداردهایی که در یک عنوان بازسازی شده باید رعایت شود، کوچک ترین توجهی نشده است.

اما همان طور که گفتم، مخاطب این بازی بیشتر کودکان زیر ده سال هستند. البته اگر از طرفداران کارتون هستید، شما هم می توانید از کلیات بازی لذت ببرید، اما با توجه به عدم وجود خشونت در بازی، کاراکترهای دوست داشتنی و محیط های رنگی، SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Reydrated یکی از انتخاب های خوب در مقوله ی «بازی کودک» به شمار می رود. مکانیزم ساده ی گیم پلی و داستان باحال و دیالوگ های خنده دار بازی، می تواند مخاطبانی با سنین پایین تر را به راحتی جذب کند و از این جهت این بازی مسئولیت خود را به خوبی انجام می دهد.

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

با توجه به عدم وجود خشونت در بازی، کاراکترهای دوست داشتنی و محیط های رنگی، SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Reydrated یکی از انتخاب های خوب در مقوله ی «بازی کودک» به شمار می رود. مکانیزم ساده ی گیم پلی و داستان باحال و دیالوگ های خنده دار بازی، می تواند مخاطبانی با سنین پایین تر را به راحتی جذب کند و از این جهت این بازی مسئولیت خود را به خوبی انجام می دهد.

اگر به باب اسفنجی و ماجراجویی های او علاقه دارید، این بازی می توانند مانند چند اپیزود از سریال، شما را سرگرم نگه دارد. اگر خواهر برادر کوچک تر دارید که دوست دارد بازی کند، این بازی از مناسب ترین انتخاب های حال حاضر شما برای بازی کودکان است. اگر هیچ کدام از این حالت ها برای شما صدق نمی کند، محتوای خاصی را در این بازی از دست نخواهید داد.

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

Orinشبگرد طلوع تاریکیSv_69M.Kh

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا
تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تکرار ضعیف یک نوستالژی | نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated - گیمفا