ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا

ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن

پست گیمفا
۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا

هیجان، ترس و حس زنده بودن؛ این ها دلایلی هستند که ما به خاطر آن ها به دیدن فیلم های ژانر اکشن می رویم تا اتفاقات خارق العاده، هیجان انگیز، غیرمحتمل و حتی غیر ممکن را بر پرده ای بزرگ ببینیم.

قهرمانانی الهام بخش برای بهتر بودن

تماشای این صحنه های پر از تحرک و حرکاتی که تنها از انسان های فناناپذیر برمی آید باعث می شود که تماشاگران چنان به هیجان بیایند که تا روزها بعد از تماشای فیلم با قهرمان داستان همزادپنداری کنند یا در کمترین حالت فیلم ژانر اکشن تاثیری هر چند موقت و زودگذر را بر این افراد داشته باشد. یکی از نکات جالب ژانر اکشن این است که معمولا کاراکتر اصلی الهام بخش بیننده برای اتفاقاتی بزرگ است اما بیننده نمی‌داند قرار است با این حس چه اتفاقی را رقم بزند.

سازندگان فیلم های ژانر اکشن و پرهیجان نیز که از این موضوع کاملا آگاه هستند سعی می کنند هر ساله فیلم های ژانر اکشن بیشتر و پر حادثه تری را تولید کنند تا از راه سرگرم کردن تماشاگران با هنر خود پول بیشتری به جیب بزنند. ژانر اکشن در اکثریت مواقع به بودجه مالی مناسبی برای خلق اثری خوب و ماندگار نیاز دارد.

فیلم های فیلم ژانر اکشن هم فروش خوبی در گیشه داشته، هم مورد استقبال منتقدان قرار گرفته و هم به آثاری بی بدیل در کارنامه ی کارگردانان تبدیل خواهند شد. بهترین فیلم های ژانر اکشن برای هر نسلی متفاوت است. طی سال‌های اخیر هم، مجموعه فیلم‌های دنیای مارول ، فیلم‌های ماموریت غیرممکن و مکس دیوانه: جادهٔ خشم ، همیشه در فهرست بهترین فیلم های ژانر اکشن حضور داشته‌اند.

اما فیلم‌های ژانر اکشن فراوانی وجود دارند که می‌توان چنین فهرستی را از میان‌شان انتخاب کرد؛ فیلم‌هایی که با ژانرهای دیگری، از علمی-تخیلی گرفته تا کمدی و مهیج، و صدالبته رزمی در هم آمیخته‌اند تا طرفداران خود را مبهوت پردهٔ سینما کنند.

ژانر اکشن طرفداران نسبتا وفاداری دارد و معمولا این بینندگان از دیدن اکثریت فیلم های ژانر اکشن لذت می‌برند حتی اگر از لحاظ کیفیت به لیست مورد علاقه شان نزدیک هم نباشند.

در ادامه به آثاری خواهیم پرداخت که به گونه ای سمبلیک ژانر اکشن را به یاد مخاطب خواهند آورد.

سری فیلم های جان سخت Die Hard

ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا

دلیل این که فیلم ژانر اکشن جان سخت Die Hard با استقبال تماشاگران روبرو شد این است که فیلم در زمینه دوران خود عملکرد خیره کننده ای داشت و یک فیلم متمایز به شمار می آمد. در آن دوران فیلم های ژانر اکشن شخصیت های بی احساس با عضلات بزرگی را به تصویر می کشیدند که با مشت های آهنین و مسلسل های خود ترسی از هیچ خطر مرگباری در چهره آن ها دیده نمی شد.

اما در مقابل، بروس ویلیس در فیلم جان سخت یک انسان معمولی با بدن و جثه ای کاملا معمولی تر بود که به جای عضلات پیچ پیچ به هوش و زیرکی خود متکی بود و در حالی که ترس خود را به وضوح نشان می داد اما یک تنه به جنگ تروریست ها می رفت و آن ها را شکست می داد. بروس ویلیس و آلن ریکمن در این فیلم در نقش های متضاد بازی های فوق العاده ای ارائه دادند. فیلم جان سخت و دنباله های ان بروس ویلیس را به یک ستاره ی بی چون و چرا در سینمای هالیوود تبدیل نمود.

اولتیماتوم بورن The Bourne Ultimatum

فیلم ژانر اکشن اولتیماتوم بورن The Bourne Ultimatum محصول سال ۲۰۰۷ به کارگردانی  Paul Greengrass است و از بازیگران اصلی آن می‌توان به Matt Damon ، Julia Stiles  و  David Strathairn اشاره کرد.

اولتیماتوم بورن آخرین فیلم از سه‌گانهٔ بورن بود؛ سه‌گانه‌ای که می‌توان گفت هریک از قبلی بهتر بود. البته فیلم چهارمی هم با نام میراث بورن (۲۰۱۲) ساخته شد که دیمون در آن حضور نداشت و بعد از آن، فیلم جیسون بورن (۲۰۱۶)، باز هم با بازی دیمون روانهٔ سینماها شد. این فیلم ژانر اکشن، در هشتادمین مراسم اسکار، در سه رشته نامزد دریافت جایزه شد که در هر سه رشته، جایزه را از آنِ خود کرد.

گلادیاتور Gladiator

گلادیاتور Gladiator محصول سال ۲۰۰۰ به کارگردانی  Ridley Scott است و از بازیگران اصلی آن، می‌توان به Russell Crowe و  Joaquin Phoenix اشاره کرد.

این فیلم ژانر اکشن هم از منظر جذب مخاطب و هم منتقدین، موفقیت فوق‌العاده‌ای محسوب شد. گلادیاتور در ۳۶ جشنوارهٔ سینمایی مختلف، نامزد دریافت ۱۱۹ جایزه در رشته‌های مختلف شد، که از این میان ۴۸ جایزه را از آنِ خود کرد. موفقیت این فیلم تا جایی پیش رفت که باعث شد مردم جهان، بیش از پیش به تاریخ جهان و روم علاقه‌مند شوند و همین قضیه، مفهومی با عنوان اثر گلادیاتور (Gladiator Effect) را از خود به جا گذاشت.

لئون حرفه‌ای Léon: The Professional

ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا

لئون حرفه‌ای  Léon: The Professional محصول سال ۱۹۹۴ به کارگردانی Luc Besson است و از بازیگران آن، می‌توان به Jean Reno،  Gary Oldman و ناتالی پورتمن Natalie Portman اشاره کرد.

لئون حرفه‌ای نخستین حضور ناتالی پورتمن بر پردهٔ نقره‌ای است. نویسندگی و کارگردانی لوک بسون، بازی‌های فوق‌العادهٔ ژان رنو و ناتالی پورتمن، نظر مثبت منتقدین و تماشاچی‌ها و البته صحنه‌های هیجان‌انگیز و پرالتهاب، همگی باعث می‌شوند این فیلم را در فهرست بهترین فیلم های ژانر اکشن سینما قرار بدهیم.

بیل را بکش  Kill Bill

بیل را بکش Kill Bill محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی Quentin Tarantino است و از بازیگران آن، می‌توان Uma Thurman  David Carradinو  Vivica A. Fox را نام برد.

بیل را بکش بخش ۱، نه‌تنها جزو بهترین فیلم های ژانر اکشن محسوب می‌شود، بلکه در فهرست وب‌سایت معتبر آی‌ام‌دی‌بی (imdb) از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما هم جای دارد. این فیلم، داستان تنها بازماندهٔ قتل‌عام در یک عروسی است که به‌دنبال انتقام از عاملان آن می‌رود.

شوالیهٔ تاریکی The Dark Knight

ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا

شوالیهٔ تاریکی The Dark Knight محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی Christopher Nolan است و از بازیگران اصلی آن، می‌توان به  Christian Bale در نقش بتمن،  Michael Caine در نقش آلفرد پنی‌ورث،  Gary Oldman در نقش جیمز گوردون، و  Heath Ledgerدر نقش جوکر اشاره کرد.

شوالیهٔ تاریکی دومین فیلم از سه‌گانهٔ بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان است. حضور کریستین بیل، که به عقیدهٔ خیلی‌ها، یکی از بهترین بتمن‌های تاریخ سینماست، حضور تعدادی بازیگر مطرح هالیوود و البته مرگ هیث لجر، بازیگر نقش جوکر، آن هم شش ماه پیش از اکران عمومی فیلم، باعث شد تا شوالیهٔ تاریکی به یکی از موفق‌ترین و بهترین فیلم های ژانر اکشن دههٔ ۲۰۱۰ میلادی تبدیل بشود.

تغییر چهره (Face/Off)

تغییر چهره (Face/Off) محصول سال ۱۹۹۷ به کارگردانی  John Woo است و بازیگران اصلی آن،   Nicolas Cageو  John Travolta هستند.

در این فیلم، یک افسر وظیفه‌شناس پلیس، چهره‌اش را با عمل جراحی، با خلافکار بزرگی عوض می‌کند تا بتواند به ریشه‌های فساد برسد. شاید ایدهٔ کلی این جابه‌جایی چهره‌ها کمی مضحک به نظر برسد، اما جان وو تمام تلاش خود را می‌کند تا یکی از بهترین فیلم های ژانر اکشن را از دل این ایده بیرون بکشد. تغییر چهره بیش از سه برابر هزینهٔ اولیهٔ فیلم در گیشه فروخت و یک موفقیت مالی برای سازندگانش به ارمغان آورد.

آلیتا فرشته‌ جنگ

آلیتا فرشته جنگ به تهیه‌کندگی جیمز کامرون و کارگردانی رابرت رودریگز نزدیک‌ترین چیزی است که از زمانِ آواتار تاکنون، شبیه به پُرفروش‌ترین فیلمِ ژانر اکشن سابقِ باکس آفیسِ دنیا داشته‌ایم. آلیتا سایبورگی است که بدون اینکه خاطره‌ای از هویت و گذشته‌اش داشته باشد توسط دکتری به اسم ایدو در زباله‌دانی شهرِ آیرون‌سیتی یافت می‌شود. آلیتا شاید در ظاهر دخترِ معصوم و آسیب‌پذیری به نظر برسد، ولی درگیری او با نیروهای فاسد و مرگبار شهر، پرده‌ از هویتِ واقعی او برمی‌دارد: آلیتا در زندگی قبلی‌اش یک ماشینِ کشتارِ تمام‌عیار بوده که قدرتمندان برای به دست گرفتنِ کنترل او و سوءاستفاده از قابلیت‌هایش، آرام نخواهند گرفت.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا
ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ژانر اکشن دنیایی فراتر از واقعیت و ناممکن - گیمفا