گیفت کارت
گیفت کارت

فشار نینتندو به سونی جهت حذف محتویات Super Mario از عنوان Dreams

۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

زمستان سال گذشته بود که عنوان Dreams پس از مدت‌ها انتظار بالاخره منتشر شد و بازخوردهای بسیار مثبتی برای استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule) به‌همراه آورد. از همان زمان بازی‌بازان شروع به ساخت و حتی بازسازی مجموعه‌های متفاوتی مانند Death Stranding, CyberPunk 2077 و The Last of Us در Dreams زدند اما بهنظر می‌رسد این موضوع به مذاق برخی خوش نیامده است.

به تازگی یکی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی توییتر به‌ تام Piece_of_Craft پیامی منتشر و اعلام کرده است پس از بازسازی محتویات مجموعه‌ی Super Mario در عنوان Dreams، پیامی از سوی شرکت سونی به او رسیده و ساخته‌هایش را به دلیل نقض قانون کپی‌رایت حذف کرده است:

خبرهای خوب و خبرهای بد. بچه‌ها ما بیش از حد به خورشید نزدیک شدیم! یک شرکت بزرگ بازی‌های ویدئویی که ترجیح می‌دهم نامش را فاش نکنم، مشخصاً آن قسمت از یادداشتِ من در بازی Dremas که در آن گفته بودم “خونسرد باشید” را نخوانده است. البته نگران نباشید چون یک برنامه‌ی پشتیبان دارم اما تا زمانی که آن را اعمال کنم، محتویاتِ Mario در Dreams از دسترس خارج خواهند بود.

اگرچه نینتندو کاملاً حق دارد با حضور شخصیت محبوبش در بازیِ انحصاری کنسول رقیب مخالفت کند اما حرکت اخیر این شرکت کمی سخت‌گیرانه به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصاً که می‌دانیم ماریو بین تمام بازی‌بازان محبوب بوده و به‌عنوان نماد دنیای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود.

Dreams هم‌اکنون به‌صورت انحصاری برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ در دسترس قرار دارد. اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم نقد و بررسی آن به قلم مهدی رضایی را مطالعه کنید و با تماشای سری آیتم‌های ویدئویی هایلایت، با نکاتی که پیش از خرید این عنوان باید بدانید آشنا شوید. همچنین ویدئوی تحلیل فنی و بررسی عملکرد Dreams برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ را نیز از دست ندهید.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Mgs4 گفت:

    از نینتندو این بی جنبه بازی ها بعید بود

    0
    0
    • ashkandlv گفت:

      عزیز همین که کار به دادگاه کشیده نشده خیلیه نینتندو وکیل های خیلی سفتو سختی داره مو رو از ماست میکشن بیرون چندین شرکت رو بخاطر کپی رایت زده شتک کرده خیلی بیشتر باید مراقب میبود سونی

      0
      0
  • General گفت:

    باید کپی رایت رو رعایت میکردن من جای نینتندو بودم کار رو به دادگاه میکشوندم Yesتازه مدتی پیش دیدم هیلو رو هم آوردن تو بازیشون امیدوارم مایکروسافتم یه اقدامی بکنه Yes

    0
    0
  • نگران نباش کسی نمیتونه بازی ای در حد
    Super Mario odyssey
    Super Mario galaxy
    Super Mario galaxy 2
    بسازه.

    0
    0
  • Reason گفت:

    چندتا گیمر مث خودمون دارن کارهای خلاقانه انجام میدن چه دلیلی داره جلوشون گرفته بشه؟
    نهایت اگه پولی گرفته شد یه سهم به خصوصی رو به نینتندو اختصاص بدن!

    0
    0
  • mbox گفت:

    باید کپی رایت رعایت بشه اونجا که ایران نیست سگ صاحابشو نشناسه

    0
    0
  • Sackboy گفت:

    اینا که از این راه درآمد در نیاوردن. عملا حکم یه کار fan made رو داره. یعنی اگه یه نفر می‌اومد با آنریل هم اینو می‌ساخت همین می‌شد!
    اونجوری که من متوجه می‌شم نینتندو اگر هم بتونه شکایت کنه، از اون بازیباز بیچاره می‌تونه شکایت کنه، نه از سونی. چون سونی فقط پلتفرم رو ارائه کرده. اون طرفم فکر می‌کنم اگه یه سری تغییرات جزئی بده تو کارکتر، دیگه مشکلی نباشه. مثل کاری که GTA با خودروها تو بازیش انجام می‌ده، که دیگه لایسنس نخواد.
    یا مثل کپی هایی که تو بازار گوشی از رو دست هم می‌زنن! Grin

    0
    0
    • Mikasa گفت:

      اتفاقا نینتندو با کسایی که رو آنریل هم میسازن چنین چیزایی رو برخورد میکنه اصلا مهم نیست براش طرف درآمد کسب میکنه یا نه خیلی راحت همه ی فن پروجکت هارو با خاک یکسان میکنه
      نینتندو کلا خیلی ازین نظر سخت گیره حتی سر قضیه rom کلی پافشاری کرد چنتا از سایت های rom بسته بشن
      به شدت رویکرد اپل مانندی داره یعنی یه اکوسیستم کاملا بسته که هیچی ازش بیرون درز نکنه
      البته الزاما موفق هم نبوده همین الان بعضی از بازیای سوییچ رو پی سی با امولاتور اجرا میشن و کنسولهای قبلیش هم با امولاتور قابل اجرا هستن
      بهرحال هرچقدر یه عده رو محدود تر کنی اونا بیشتر کنجکاو میشن دور بزنن قانونتو

      0
      0
    • RetroXZ گفت:

      سگ تو روحش عجب حرفی زد ROTFL :بچه‌ها ما بیش از حد به خورشید نزدیک شدیم!
      متاسفانه تو این دوره زمونه که ته خلاقیت فن ها شده ساخت مود مسته.جن برا بازیا حالا وقتی ی نفر یه حرکت واقعا خلاقانه میزنه باهاش برخورد میشه. جلوی خلاقیت رو نمیشه و نباید گرفت.

      0
      0
    • RetroXZ گفت:

      این حرفی که زدی منو به فکر فرو برد…
      دارم به یه ماریو با لباسای مشکی و بنفش فک میکنم که رو کلاهش نوشته XZ به جای M… Eek!

      0
      0
  • Cell گفت:

    حق با نینتندو هست هر چی نباشه میراث نینتندو هست و پایه و اساس شرکت رو با همین ماریو ساختن و حق دارن روش حساس باشن Yes

    0
    0
  • Pazikon گفت:

    حالا سونی همین مدتی قبل اجازه داد شخصیت جوکر تو بازی smash bros حضور داشته باشه و اینطوری جوابشو گرفت

    0
    0
    • TzzzT23 گفت:

      نمیدونم چرا به این دوستمون منفی دادن ولی منظورش جوکر توی batman نیست، منظورش جوکر تو بازی Persona هست که درست هم میگه با اجازه سونی بوده، حالا این همه وسواس هم منطقی هست چون اگه کسی بتونه (اگه) بازی بهتر از خود Nintendo بسازه خب یه ذره براشون بد میشه به نظرم دلیلش این میتونه باشه.

      0
      0
      • abdollah_a2 گفت:

        TzzzT23
        چی چی درست میگه؟ سونی هیچگونه مالکیتی رو پرسونا نداره و ip کاملا متعلق به اتلاس هست
        سونی هویج هم نیست این وسط که بخواد اجازه بده یا نده

        0
        0
        • TzzzT23 گفت:

          من نمیدونم چرا یه جوری صحبت میکنی انگار من به چیزی که علاقه داشتی توهین کردم یا تهمت زدم؟ در مورد حق مالکیت اشتباه میکنی، درسته سازنده بازی atlus هست ولی ناشر اون بازی sony هست و حق مالکیت اصلی هم در واقع برای sega هست و خود sega تایید کرده که این بازی و سری yakuza برای Nintendo نمیاد حتی xbox و pc و تا ابد در انحصار ps هست، میتونی google کنی. هر چند مثل اینکه قرار داد جدیدی بستن و قرار yakuza مولتی پلتفرم بشه ولی خبری از Persona نیست.

          0
          0
          • abdollah_a2 گفت:

            حرف اشتباه میزنی جواب هم میگیری، مشکلی تو صحبت کردنم نمیبینم
            با گوگل که اشنایی داری؟؟ با یه سرچ ساده میفهمی کی داره اشتباه میگه
            حتی در مورده این که سونی قرار دادی هم با اتلاس داشته باشه در مورده انحصاری بودن p5 نیست، حالا شما میگی ناشر سونیه!!! والا ملت خوب بدون کوچک ترین اطلاعی فکت میدن
            سگا مالکیت اتلاس رو در اختیار داره و ناشر و سازنده ی پرسونا هم اتلوس هست و هم به صورت فنی خوده سگا ناشر هم هست، حالا این وسط شما میگی سونی ناشره من نمیدونم چه منطقیه!
            بازی فقط انحصاری پلی هست و خوده سگا بازی رو برای پلتفرم های دیگه عرضه نکرده وگرنه اگه میخواست که احتمالش هم هست در اینده پرسونا رو از انحصار خارج میکرد همون طور که یاکوزا دیگه انحصاری نیست

            0
            0
    • abdollah_a2 گفت:

      چی میگی برا خودت؟؟ سونی اجازه داد جوکر بیاد تو اسمش؟؟ سونی تو قضیه ی جوکر نقشه هویچ رو داشت، اصلا ربطی به سونی نداره اون
      ip ماله اتلوس، سازنده اتلوسه، سونی چی میگه این وسط؟؟

      0
      0
      • Pazikon گفت:

        یک بازی میتونه خارج از استودیوی سازنده یا شرکت منتشر کننده انحصاری باشه همون‌طور که اینسومنیاک تحت مالکیت مایکروسافت نبود سانست رو براشون ساخت حتی برای سونی هم اسپایدرمن رو ساخت و بعد به استودیو های فرست پارتی سونی پیوست
        همین اتلوس و سگا بازی Shin Megami Tensei رو فقط برای نینتندو منتشر میکنن، همه ی این استودیو ها اگر آزادی داشته باشن میتونن این بازی ها رو برای بقیه ی پلتفرم ها هم منتشر کنن
        پرسانا همیشه یک عنوان انحصاری برای سونی هست خودشون توییت کردن و به طور قاطعانه اعلام کردن این رو در حالی که کلی طرفدار روی پلتفرم سوویچ داره و اصلا این بازی بخاطر گیمپلی طولانی مدتش که بیشتر از صد ساعته روی پلتفرم پورتابل بهتر جواب میده، بنده خودم این بازی زیبا رو پلت کردم و نزدیک ۲۰۰ ساعت ازش لذت بردم

        0
        0
        • abdollah_a2 گفت:

          به اونا میگن استدیو های ترد پارتی، این قضیش فرق میکنه
          برای استدیو های تردپارتی یه قرار دادی میبندن که بازی در انحصار کنسول بمونه ولی برای پرسونا از این خبرا نیست، سگا هیچ قرار دادی با سونی نداره که بازیش در انحصارش بمونه دقیقا مثله سری یاکوزا
          که خوده سگا هم اول علاقه ای نشون نداد و گفتن Fans awaiting a Nintendo Switch or even a PC announcement for either Persona 5 or Yakuza 0 won’t be getting one anytime soon. و نگفت انحصار میمونه، در واقع اگه درست خونده بودی گفته فعلا نمیاد (anytime soon)، و الان که میبینی یاکوزاز از انحصار خارج شده
          و از اونجایی که ناشر و سازنده اتلاس هست و سگا و هر موقع که بخوان میتونن برای بقیه پلتفرم ها بازی رو عرضه کنن مثل یاکوزا، من نمیدونم سونی دقیقا این وسط کی باشه که بخواد اجازه بده
          گوگل دوست همیشگی شما
          The publisher, currently owned by SEGA
          اتفاقا جدیدا هم اتلاس به نظر سنجی گذاشته بود که ببینه مخاطب های نینتندو کدوم بازی هاشون رو بیش تر دوست دارن که بیاد رو سوییچ و پرسونا هم بینشون بود
          حالا من کاری ندارم که انحصاری بمونه یا نمونه چون برام فرقی نداره خودم بیش تر از ۵۰۰ ساعت بازی رو جویدم و رویال هم میخوام بگیرم برای ps4 ولی این که میگی سونی اجازه داده واقعا نمیدونم از کجا اوردی غیر از این که پرسونا فقط انحصاری هست به تصمیمه خوده سگا و سونی در واقعه هویجه این وسط

          0
          0
  • Senatorbigy گفت:

    خلاقانه ترین بازی هست واقعا In Love بینظره و خیلی دوست دارم بازیش کنم ولی واقعا سونی نمیتونه واسه این همه بازی یا به اصطلاح رویای ساخته شده توی بازیش فیلتر انجام بده چون هر روز هزاران رویا داره به واقیت تبدیل میشه In Love بینظیره

    0
    0
  • farshadx گفت:

    این حقی هست که نینتندو داره
    سونی هم روی تمام موارد انحصاریش داره
    پس مقصر دونستن نینتندو هیچ مشکلی حل نمیکنه
    Dreams اومده برای اینکه بازیباز ایده های خودش رو بسازه
    نه بشینن کپی پیست وار بازیهای شرکتهایی دیگرو کپی کنن
    اون جا مثل ایران نیست کسی کاری به کسی نداشته باشه
    قوانین کپی رایت اون ور بشدت سفت و سخته
    سونی باید حواسشو خیلی جمع اگه کار به شکایت برسه به جز قرامت میتونن حتی از بازی Dreams به عنوان یه برنامه پایرت نام ببرن
    که میتون خیلی خطر ناک باشه
    از اینا که بگذریم
    DirectX 12 Ultimate از طرف ماکرو ۳ ۴ روزه معرفی شده ولی اخبارش رو پوشش ندادین
    AMD و Nvidia هم گفتن بیشترین تلاش میکنن ازش به بهترین حالت پشتیبانی کنن
    https://www.pcgamer.com/directx-12-ultimate-is-an-attempt-to-future-proof-graphics-hardware/

    0
    0
  • Witcher گفت:

    یاد بتل رویال افتادم که همه زدن تو کارش

    0
    0