سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا

سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا

تا دلتان بخواهد طی سالیان اخیر، کاراکتر محبوب روسی در دنیای بازی های ویدئویی دیده ایم. از فرنچایز Call of Duty و سری Modern Warfare، با ولادیمیر ماکاروف به خوبی آشنا هستیم. کاراکتری که قطعا یکی از برترین شخصیت های منفی تاریخ به شمار می رود و حتی افرادی که علاقه‌ای به سری Call of Duty هم ندارند، دست کم چند بار اسم این شخصیت را شنیده اند. همچنین ویکتور رزنوف از همین مجموعه، جزو شخصیت‌های روس دیگری است که بسیاری از بازی‌بازان او را می شناسند. از مجموعه Metal Gear Solid هم می توان شخصیت هایی نظیر Revolver Ocelot و Sergei Gurlukovich را مثال زد.شخصیت های دیگری مثل Zangief در Street Fight، شخصیت Sergei Dragunev در Tekken، شخصیت The Heavy در Team Fortress، شخصیت Dimitry Rascalov در عنوان GTA IV و حتی Zarya در بازی تحسین شده Overwatch را می توان جزو شخصیت‌های مطرح روسی دانست که تاکنون در دنیای بازی های ویدئویی دیده شده اند. با این وجود، متاسفانه یا خوشبختانه بازی های روسی چندان مطرح نیستند. اگر از سری Metro با محوریت شخصیت آرتیوم و فاکتور بگیریم، به سختی می توان چند بازی روسی دیگر نام برد که عامه گیمرها با آن ها آشنایی داشته باشند. همین موضوع در رابطه با استودیوهای بازی سازی روسی هم صدق می کند. البته خب استودیوهای مستقل این حوزه، بازی های متنوع و بعضا، جالبی را در چند سال اخیر به بازار عرضه کرده اند. بازی هایی که چندان شناخته شده نبوده و غالبا، فقط در خود کشور روسیه طرفدار دارند. این در حالی است که Sergei Noskov بازی ساز مستقل روسی، دست به توسعه و به تازگی انتشار یک بازی تحت عنوان ۷th Sector زده است. یک بازی ۲٫۵ بعدی مبتنی بر حل معما و پازل که در یک فضای سایبرپانکی دنبال می شود. ۷th Sector هم مثل دیگر بازی های روسی، عنوانی است که نمی تواند به مذاق هر گیمری خوش بیاید. عنوانی که طرفداران خاص خودش را دارد و نمی تواند برای هر بازی بازی سرگرم کننده باشد. حتی اگر با دیدن تریلرها و تصاویر بازی، متوجه این موضوع نشوید، کافی است صرفا ۱۰ دقیقه ابتدایی بازی را تجربه کنید تا همه چیز دستتان بیاید. ۷th Sector دقیقا عنوانی است که خیلی راحت می تواند یک بازیکن را از خود زده، و یا برعکس جذب کند. چگونه؟ همه چیز از دور پیداست. برخلاف بسیاری از بازی های AAA و یا حتی ایندی روز، عنوان ۷th Sector از همان ابتدا با شما روراست است. از همان لحظه آغازین بازی که داخل یک تلویزیون هستید تا پایان، همه چیز یکسان است. فضاها تغییر می کنند، معماها دشوارتر می شوند ولی در نهایت، سبک و ساختار گیم پلی بازی همان چیزی است که در ابتدای کار دیده اید. به همین خاطر خیلی راحت متوجه خواهید شد که آیا این بازی می تواند اوقات فراغتتان را پر کند یا خیر. با این اوصاف، ۷th Sector در سبک خود و در مقایسه با دیگر بازی های مشابه بازی جالبی به نظر می رسد. امروز در گیمفا، قصد داریم نگاهی به این بازی مستقل روسی بیندازم. تا پایان با ما همراه باشید.

همه چیز از یک تلویزیون و سایه ای در آن آغاز می شود. سایه ای که به نظر، سایه یک انسان است و شما باید سعی کنید تا از طریق یک سری کابل، راهی برای خروج پیدا کنید. انسان و حرکت از طریق یک کابل؟ خب جالب این جاست که به محض خروج از صفحه نمایشگر و ورود به داخل کابل‌ها، سایه انسانی که قبلا دیده اید به یک جرقه الکتریکی تبدیل شده و به همین دلیل، به سادگی می توانید در داخل سیم ها به حرکت دربیایید. اولین پازل بازی هم همین جا خودش را نشان می دهد. در ابتدای کار، به نظر می رسد که بازی از هیچ داستان خاصی پیروی نمی کند ولی خب به مرور و با پیشروی در بازی، متوجه لایه های داستانی بازی خواهید شد. البته بازی کماکان، یک بازی داستان محور نیست و محوریت بازی، همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم مربوط به گیم پلی اش است. هر چند که در ابتدای بازی به نظر نمی رسد که سازنده، توجه خاصی به داستان آن کرده باشد، ولی به مرور متوجه می شوید که داستان ۷th Sector هم می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. در این زمینه و در همین سبک، بازی های Limbo و Inside عناوینی هستند که احتمالا حرف اول را می زنند. نه تنها در داستان، بلکه در هیچ زمینه ای ۷th Sector قابل مقایسه با این بازی‌های نیست! ولی خب می تواند در مجموع از داستان خود دفاع کرده و حرف‌هایی را برای گفتن داشته باشد.

سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا

اگر یک بازیکن بی حوصله باشید و اهل حل معما و پیدا کردن راهی برای حل پازل ها چالش برانگیز نباشید، بدون شک بیش از نیم ساعت ۷th Sector بر روی کنسول و یا رایانه شخصیتان دوام نخواهد داشت. از سوی دیگر البته،برای آن دسته از افرادی که عاشق حل مسئله هستند و همیشه به دنبال معماهای سخت تر، چالش برانگیزتر و درگیرکننده تر می گردند، ۷th Sector انتخاب بسیار خوبی است

همان طور که اشاره کردیم محوریت بازی بر روی گیم پلی اش است و شما در طول گیم پلی بازی، باید پازل‌ها و معماهای زیادی را حل کنید. به طور کلی شما در طول تجربه خود از ۷th Sector، در نقش یک جرقه الکتریکی حاضر خواهید بود. اولین و شاید بتوان گفت، تنها مشکل بزرگ بازی ۷th Sector سختی وحشتناک و گاهی اوقات، غیر منطقی بازی است. در اغلب بازی‌های دیگر در سبک ها و ژانرهای مختلف، بازی رفته رفته سخت و سخت‌تر شده و در نهایت در اواخر بازی به اوج سختی و دشواری خود می رسد. خب ۷th Sector از این قائده پیروی نمی کند و این موضوع هم به شدت، به ضرر بازی تمام می شود. اگر یک بازیکن بی حوصله باشید و اهل حل معما و پیدا کردن راهی برای حل پازل ها چالش برانگیز نباشید، بدون شک بیش از نیم ساعت ۷th Sector بر روی کنسول و یا رایانه شخصیتان دوام نخواهد داشت. از سوی دیگر البته،برای آن دسته از افرادی که عاشق حل مسئله هستند و همیشه به دنبال معماهای سخت تر، چالش برانگیزتر و درگیرکننده تر می گردند، ۷th Sector انتخاب بسیار خوبی است. اساسا، بازی به این ترتیب است که شما می توانید همان جرقه الکتریکی ابتدایی بازی را کنترل کنید. همچنین می توانید کنترل دیگر اشیای الکتریکی محیط را هم در دست بگیرید. شما همواره و از همان ابتدای بازی، با چالش هایی رو به رو هستید که مسیر شما را می بندند. تا زمانی که این پازل ها حل نشوند، شما نمی توانید بازی را پیش ببرید. در نگاه اول، شاید این موضوع به نظر یکنواخت برسد ولی خوشبختانه تنوع پازل‌ها و همچنین طراحی آن ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. البته مان طور که اشاره کردیم، برخی از این پازل ها به شدت سخت هستند. با توجه به عدم وجود هیچ گونه سیستم راهنما، همواره این احتمال وجود دارد که از بازی خسته شده و از معمایی که در مقابلتان قرار گرفته ناامید شده و در نهایت، بازی را رها کنید. خب از این دسته از پازل ها فاکتور بگیرید! همچنین گه گاهی هم باید در ۷th Sector، توانای‌های ریاضیاتی و محاسباتی خود را محک بزنید. در مجموع، عنوان ۷th Sector یک بازی همه پسند نیست و به شدت هم، بازی دشواری است. با این وجود، افرادی که در ریاضیات سررشته داشته و یا کلا اهل حل مسئله هستند و از پیدا کردن راه حل‌های متفاوت و دشوار لذت می برند، ۷th Sector بازی تقریبا بی نقصی است. ولی خب برای دیگر پلیرهای معمولی، احتمالا این بازی گاهی اوقات، یک بازی عذاب آور خواهد بود.

عنوان ۷th Sector یک بازی ۲٫۵ بعدی است. در طی سال های اخیر بازی های ۲٫۵ بعدی خوب و یا حتی بعضا، شاهکاری دیده ایم که به راحتی توانسته اند با بازی‌های دیگر به رقابت بپردازند. قطعا بازی بازان قدیمی تر با بازی های ۲٫۵ بعدی خاطراتی را دارند. خب بدیهی است که یکی از عوامل موفقیت این چنین بازی‌ها، طراحی محیط و دنیای آن هاست. خوشبختانه از این نظر، ۷th Sector به خوبی توانسته بازیکن را به خود جلب کند. یکی از نقاط قوت بازی ۷th Sector، تنوع پازل های بازی است. خب نکته مثبت دیگر بازی، این است که محیط های بازی هم از تنوع کافی و قابل قبولی برخوردار هستند. به عنوان یک بازی ۲٫۵ بعدی، عنوان ۷th Sector به خوبی توانسته یک دنیای سایبرپانکی زیبا را به تصویر بکشد. در رابطه با صداگذاری و موسیقی بازی، باید گفت که شما صداهای زیادی را در بازی نخواهید شنید که البته طبیعی هم است. با توجه به سبک و ژانر بازی، این موضوع به تجربه شما صدمه ای وارد نکرده و روی کیفیت کلی بازی هم تاثیر خاصی نمی گذارد.

سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا

عنوانی که به خوبی می تواند افرادی که به دنبال چالش ها و معماهای سخت هستند را برای تقریبا ۵ ساعت سرگرم کند. اما این که آیا می توان بر روی ۷th Sector به عنوان یک بازی مستقل سرگرم کننده که نسخه کنسولی اش در سال ۲۰۲۰ عرضه شده و به طور کلی، بازی جدیدی محسوب می شود، حساب کرد یا خیر، سوالی است که تنها خودتان می توانید پاسخش را پیدا کنید.

در مجموع باید گفت که ۷th Sector یکی از خاص پسندترین بازی هایی است که طی چند سال اخیر، شخصا تجربه کرده ام. عنوانی که به خوبی می تواند افرادی که به دنبال چالش ها و معماهای سخت هستند را برای تقریبا ۵ ساعت سرگرم کند. اما این که آیا می توان بر روی ۷th Sector به عنوان یک بازی مستقل سرگرم کننده که نسخه کنسولی اش در سال ۲۰۲۰ عرضه شده و به طور کلی، بازی جدیدی محسوب می شود، حساب کرد یا خیر، سوالی است که تنها خودتان می توانید پاسخش را پیدا کنید. قطعا ۷th Sector بهترین تجربه ممکن نیست و در سبک خودش هم، در حد بازی های بزرگ نیست ولی خب می تواند همان قشر از گیمرهایی را که از حل مسئله لذت می برند و درگیر کردن ذهنشان را دوست دارند، برای چند ساعتی سرگرم کند.

سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا
سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سخت و مبهم | نقد و بررسی بازی ۷th Sector - گیمفا