آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

شاید نام کمپانی Take Two Interactive برای برخی از گیمرها ناآشنا باشد، اما Rockstar Games و ۲K Games را کمتر کسی است که نشناسد. Take Two Interactive شرکت مادر هر دوی این کمپانی هاست و در واقع دو کمپانی Rockstar Games و ۲K Games زیر مجموعه هایی از Take Two هستند. بنابراین امروز و در ادامه ی سری مقالات آنالیز عملکرد شرکت ها، به سراغ آنالیز Take Two یا بهتر بگویم، آنالیز Rockstar Games و ۲K Games خواهیم رفت.

رویکرد کمپانی ها در کل به دو نوع تقسیم می شود: نوع اول شرکت هایی که تولید انبوه دارند و در بین محصولات‌شان، هم محصولات خوب پیدا می شود و هم بد. برای مثال شرکت های خودروسازی تویوتا و نیسان از این دسته هستند؛ فروش زیادی دارند و از کیفیت خوبی هم برخوردارند، اما در عین حال جامعه ی هدفشان عامه ی مردم هستند. یا رستوران های زنجیره ای مک دونالد و KFC از این رویه پیروی می کنند؛ تولید انبوه و همگانی با قیمت مناسب و نسبتاً پایین. نوع دوم شرکت هایی هستند که کارشان تولید محصولات لوکس و در تعداد پایین است و در تولید همان یکی دو محصول خود، نهایت وسواس را به خرج برده اند و با همان ها معروف شده اند. برای مثال در همان صنعت خودروسازی می توان کمپانی های رولز رویس و فراری را مثال زد که در تعداد نسبتاً کمتر، خودروهای لوکس و تقریباً بی نقص تولید می کنند و آن ها را به قیمت بالاتر می فروشند. اگر بخواهیم برای این مثال ها در دنیای گیم معادلی بیاوریم، کارهای شرکت Take Two Interactive در دسته ی دوم جا می گیرد (البته اگر زیرمجموعه ی ۲K Sport را نادیده بگیریم). همیشه وقتی بحث بین شرکت های مختلف می افتد، همه اتفاق نظر دارند که «راک استار چند سال یک بار یک بازی بیرون می دهد، ولی یک بازی درست و حسابی!». و این جمله کاملاً صحیح است، شرکت راک استار تا به حال بازی ناموفقی منتشر نکرده و دو تا از بهترین بازی های تاریخ، هم از نظر امتیاز متا و هم از نظر فروش و محبوبیت، از بازی های این شرکت هستند. در سوی دیگر، شرکت ۲K را داریم که با سری Borderlands جهان لوتر شوتر را به تصرف خود درآورده و با فرنچایز Bioshock نیز به روایت داستان مفهوم جدیدی بخشیده است. حتی با اینکه آخرین عنوان Mafia، عنوان زیاد موفقی نبود، اما نام مافیا همواره در میان گیمرها نامی قابل احترام و نوستالژیک است. از بازی های داستانی که دست بکشیم، NBA 2K و WWE دو نمونه از موفق ترین و محبوب ترین بازی های ورزشی جهان هستند که رفته رفته دارند همه گیرتر می شوند. چند سال پیش شاید فقط طرفداران بسکتبال بودند که NBA 2K را بازی می کردند، اما اکنون این عنوان نه تنها یک بازی ورزشی بی نظیر برای طرفداران این مسابقات است، بلکه به عنوان یک بازی نیز هر سال روان تر، مهیج تر و سرگرم کننده تر می شود.

مقاله ای که پیش رو دارید، مروری است بر عملکرد یکی از بزرگ ترین و کار درست ترین شرکت های بازی سازی تاریخ که پس از بلیزارد و الکترونیک آرتس، سرمایه دارترین شرکت بازی سازی در آمریکا و اروپا محسوب می شود. از آن جایی که دو شرکت ۲K Games و Rockstar Games زیرمجموعه ی Take Two هستند، ابتدا می خواهم نگاهی به بازی های شرکت ۲K Games و زیرشاخه هایش داشته باشیم، سپس Rockstar Games و بازی هایش را در نسل هشتم مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه با من و گیمفا همراه باشید!

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

مقاله ای که پیش رو دارید، مروری است بر عملکرد یکی از بزرگ ترین و کار درست ترین شرکت های بازی سازی تاریخ که پس از بلیزارد و الکترونیک آرتس، سرمایه دارترین شرکت بازی سازی در آمریکا و اروپا محسوب می شود. از آن جایی که دو شرکت ۲K Games و Rockstar Games زیرمجموعه ی Take Two هستند، ابتدا می خواهم نگاهی به بازی های شرکت ۲K Games و زیرشاخه هایش داشته باشیم، سپس Rockstar Games و بازی هایش را در نسل هشتم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۲K Games

شرکت ۲K، نسل گذشته را بسیار خوب به پایان رساند. اولاً مافیا ۲ آنقدری به مذاق اکثریت گیمرها خوش آمده بود که جای اعتراضی برای هیچ کس باقی نگذاشت. بازی اول این مجموعه یکی از محبوب ترین بازی ها در ایران بود و نسخه ی دوم با اینکه صدای خیلی ها را به خاطر کوتاه بودن و دیر اوج گرفتن داستان درآورد، اما اتمسفر بازی، داستان و گرافیک فنی و هنری اش آنقدر مورد استقبال قرار گرفتند که صدای این اعتراضات را می پوشاندند. سری Borderlands در نسل پیش به دنیا آمد و قوی ادامه داد و قوی نیز به این نسل رسید. یک لوتر شوتر کم نقص با بخش آنلاینی که به سرعت به یکی از محبوب ترین بازی های آنلاین تبدیل شد. پایان نسل نیز با Bioshock Infinite بود که توانست چندین جایزه در عرصه های مختلف کسب کرده و بار دیگر ثابت کند که داستان سرایی را شاید بهتر از هر بازی دیگری بلد است. نسل هشتم به جز NBA 2K و WWE که پای ثابت هر سال بازی های ۲K هستند به اندازه ی نسل هفتم برای ۲K پر کار نبود. سومین بازی از سری Mafia ضعیف ترین بازی سری بود و علیرغم داستان درگیرکننده اش از گیم پلی تکراری رنج می برد، Borderlands 3 آخرهای نسل آمد و ورق را به نفع این شرکت برگرداند و نهایتاً Civilization VI که متای بالای ۸۸ را دریافت کرده و بار دیگر خود را در میان بهترین بازی های استراتژی نسل جا داد. به نظر می رسد که بیش از هر چیز دیگری، ۲K Games (و طبیعتاً ما!) به IPهای کاملاً جدیدی نیاز دارد تا پتاسنیل های این شرکت را بیش از پیش به رخ همگان بکشد. چیزی که در این نسل از ۲K Games دیدیم در واقع ادامه ی بازی های موفق نسل های پیشش بود و بازی کاملاً جدید این شرکت شاید فقط همان Golf Clubای بود که امسال منتشر شد.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

Borderlands 3 را می توان گل سرسبد بازی های ۲K در نسل هشتم دانست. این بازی همه ی خوبی ها دو عنوان قبلی را داشت و به علاوه ی آن، هزاران محتوای کوچک و بزرگ جدید نیز به بازی اضافه کرد. شاهکار Gearbox Software و ۲K Games همیشه یکی از همین پیشروهای صنعت بازی بوده و نسخه ی سوم سری هم بار دیگر این موضوع را ثابت می کرد که هنوز هم پرچم دستِ کیست.

Borderlands 3 را می توان گل سرسبد بازی های ۲K در نسل هشتم دانست. این بازی همه ی خوبی ها دو عنوان قبلی را داشت و به علاوه ی آن، هزاران محتوای کوچک و بزرگ جدید نیز به بازی اضافه کرد. شاهکار Gearbox Software و ۲K Games همیشه یکی از همین پیشروهای صنعت بازی بوده و نسخه ی سوم سری هم بار دیگر این موضوع را ثابت می کرد که هنوز هم پرچم دستِ کیست. ۱۰ سال از انتشار نسخه ی اول Borderlands گذشته و پس از موفقیت بی نظیر شماره ی دوم و عملکرد نسبتاً خوب اسپین آف سری، یعنی Borderlands Pre Sequel، این شماره ی سوم این فرنچایز بود که آمد و شاید به عنوان آخرین بازی نسل هشتم این شرکت، کمی آن را از رخوت درآورد. جالب است بدانید Borderlands 3 با فروش پنج میلیون نسخه در پنج روز اول عرضه ی خود، رکورد پرسرعت‌ترین فروش را در تاریخ بازی های کامپیوتری در دست دارد و این در حالی است که هنوز هم بازی های دیگر کمپانی Take Two مانند GTA V هنوز در لیست پرفروش ترین بازی های ماهانه و هفتگی کشورهای مختلف جا خوش کرده اند و این یعنی Take Two به علاوه بر نوآور بودن، بلد است چه جور بازی هایی بسازد که بتوانند میلیون و حتی میلیارد دلاری بفروشند.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

شاید انتظارات بسیار بالا از یک طرف و ضعیف بودن برخی از بخش های بازی از طرف دیگر دست به دست هم دادند تا اکنون از Mafia 3 به عنوان تنها بازی ناموفق ۲K Games در نسل هشتم نام ببریم. میانگین متای بازی روی هر سه پلتفرم چیزی حدود ۶۵ بود که برای یک عنوان Mafia رقم اصلاً بالایی نیست. شاید اکنون که عصبانیت طرفداران خوابیده و همه می دانند Mafia 3 در بهترین حالت یک بازی «نسبتاً خوب» است بتوان آن را امتحان کرد و از آن لذت برد.

از طرف دیگر می رسیم به Mafia 3. وقتی نام Mafia و ۲K Games پشت یک بازی باشند، همه انتظار یک شاهکار یا حداقل یک بازی بسیار خوش ساخت دارند. درست است که Mafia 3 از تکراری بودن مراحلش رنج می برد و کلاً نتوانست در حد و اندازه های دو عنوان قبلی ظاهر شود، اما همچنان می شد از آن لذت برد. شاید انتظارات بسیار بالا از یک طرف و ضعیف بودن برخی از بخش های بازی از طرف دیگر دست به دست هم دادند تا اکنون از Mafia 3 به عنوان تنها بازی ناموفق ۲K Games در نسل هشتم نام ببریم. میانگین متای بازی روی هر سه پلتفرم چیزی حدود ۶۵ بود که برای یک عنوان Mafia رقم اصلاً بالایی نیست. شاید اکنون که عصبانیت طرفداران خوابیده و همه می دانند Mafia 3 در بهترین حالت یک بازی «نسبتاً خوب» است بتوان آن را امتحان کرد و از آن لذت برد. البته با همه ی این ها این بازی نیز عالی فروخت و توانست رکورد بالاترین میزان فروش ۲K Games را برای مدتی به دست بگیرد. یکی از چیزهایی که از ۲K در نسل بعد می خواهیم، احیا کردن این مجموعه، پس از سکته ی ناقصی است که در شماره ی سوم زد!

یکی دیگر از بازی های خوب ۲K Games در نسل هشتم هم ششمین نسخه از سری Civilization بود که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. موفقیت این بازی، کمی سال ۲۰۱۶ را برای ۲K Games که در همان سال Mafia را نیز عرضه کرده بود، آسان تر کرد. این بازی انتظاراتی را که طرفداران از آن داشتند تا حد خوبی برآورده کرد و متای ۸۸ را نیز توانست کسب کند. Civilization با چند بسته ی الحاقی همراه بود که آن ها نیز به اندازه ی خود بازی خوب بودند و مورد استقبال قرار گرفتند.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

نسخه ی کنسولی Civilization VI همین ماه نوامبر منتشر خواهد شد.

در بخش ورزشی می توان به بازی های WWE، NHL و NBA 2K اشاره کرد. همانطور که الکترونیک آرتس و کونامی سال هاست تمرکز خود را روی فوتبال گذاشته اند و کدمسترز هم به مسابقات فرمول ۱ و رالی می پردازد، ۲K Games هم بخشی از دنیای ورزشی را تحت سلطه ی خود در آورده و همانطور که بالاتر گفتم، بازی هایی می سازد که دیگر فقط مخصوص طرفداران ورزشکاران نیستند و تمام گیمرها می توانند از آن لذت ببرند. NBA 2K در هر شماره پرفروش تر و قوی تر ظاهر می شود و WWE هم که همچنان خوراک گیم نت ها و گیم کلاب هاست. بخش عظیمی از سود کمپانی را هم این دو عنوان تامین می کنند، زیرا هر سال منتشر می شوند و هر سال هم انصافاً خوب می فروشند.

باید در این میان به بازی های دیگر ۲K نیز اشاره داشته باشیم. برای مثال در سال ۲۰۱۵ این شرکت عنوانی به نام Evolve منتشر کرد که نمرات متوسط به بالا و خوبی نیز دریافت کرد. سال ۲۰۱۶ حتی به جز Civilization VI و Mafia 3 برای ۲K سال بزرگی بود. اولاً به خاطر اینکه کلکسیون بازی های ریمستر شده ی بایوشاک برای کنسول های نسل هشتمی و PC منتشر شد و شاید این خبر یکی از خوشحال ترین خبرهای ممکن در حوزه ی بازی های ریمستر شده بود. از طرف دیگر XCOM 2، دیگر بازی عظیم این کمپانی آمد و توانست نمرات بسیار عالی را به راحتی درو کند. اما داستان به همین جا هم ختم نشد و Battleborn نیز از IPهای جدیدی بود که ۲K Games برای رقابت در فضای آنلاین منتشر کرد. این بازی نیز به شهرت کافی رسید، اما آنقدری قدرتمند نبود که اکنون بخواهیم از آن به عنوان یکی از عوامل نجات ۲K در نسل هشتم نام ببریم.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

سال ۲۰۱۶ حتی به جز Civilization VI و Mafia 3 برای ۲K سال بزرگی بود. اولاً به خاطر اینکه کلکسیون بازی های ریمستر شده ی بایوشاک برای کنسول های نسل هشتمی و PC منتشر شد و شاید این خبر یکی از خوشحال ترین خبرهای ممکن در حوزه ی بازی های ریمستر شده بود.

در سال ۲۰۱۷ این شرکت کمی پا بر روی ترمز گذاشت و به عرضه ی NBA 2K و WWE و نیز یک بسته ی الحاقی برای XCOM 2 اکتفا کرد. در سال ۲۰۱۸ عنوان The Gulf Club منتشر شد که به نظر می رسد ۲K Sports قصد دارد روی آن بیشتر کار کند. ۲۰۱۹ نیز که سال Borderlands 3 بود و البته Civilizationای که قرار است همین ماه برای کنسول ها منتشر شود.در کل در یک نگاه می توان گفت شرکت ۲K Games نسل موفقی را پشت سر گذاشت، اما این نسل به هیچ وجه برای این کمپانی، بی نظیر یا عظیم نبود. همانطور که مشاهده کردید، تعداد IPهای جدید کم، و موفقیت آن ها نیز کمتر از نسخه های جدید بازی های پیشین یود.

Rockstar Games

بررسی عملکرد این شرکت در نسل گذشته هم بسیار راحت است و هم بسیار سخت. راحت از این جهت که راک استار در نسل گذشته فقط دو بازی عمده داشت که GTA V هم بازی بین نسلی به شمار می رفت. این یعنی اینکه تنها شاهکار این کمپانی برای نسل هشتم همان Red Dead Redemption 2 بود. سخت هم دقیقاً از همین جهت، یعنی اینکه فقط یک بازی برای بررسی وجود دارد! وقتی از «موفقیت» یک بازی سخن به میان می آید، ابعاد این موفقیت کلاً برای شرکت راک استار متفاوت تر از بقیه ی شرکت هاست. وقتی می گوییم GTA V بازی موفقی است، منظورمان این نیست که فقط چند تا نمره ی خوب دریافت کرده و در کل بازی محبوبی است. فقط کافی است نگاهی به چارت های فروش بازی در اروپا و آمریکا بیندازید که چطور GTA V هنوز در میان ۲۰ بازی پر فروش تقریباً تمام هفته های پس از عرضه اش است.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

وقتی از «موفقیت» یک بازی سخن به میان می آید، ابعاد این موفقیت کلاً برای شرکت راک استار متفاوت تر از بقیه ی شرکت هاست. وقتی می گوییم GTA V بازی موفقی است، منظورمان این نیست که فقط چند تا نمره ی خوب دریافت کرده و در کل بازی محبوبی است. فقط کافی است نگاهی به چارت های فروش بازی در اروپا و آمریکا بیندازید که چطور GTA V هنوز در میان ۲۰ بازی پر فروش تقریباً تمام هفته های پس از عرضه اش است.

این را در نظر داشته باشید که این بازی در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و این یعنی ۶ سال از عرضه ی آن می گذرد. با نگاهی به بقیه ی لیست می توان این را دریافت که حتی بازی دیگر این شرکت یعنی Red Dead Redemption 2 که در زمان عرضه اش طوفان به پا کرد هم پس از چند هفته صدر نشین بودن، اکنون کم کم دارد از لیست حذف می شود و در برخی کشورها این اتفاق افتاده است. در نسل هشتم، GTA V توانست با فروش ۹۰ میلیون نسخه و سودی برابر با ۶ میلیارد دلار به پرفروش ترین محصول سرگرمی جهان (دقت کنید که این یعنی نه فقط بازی، بلکه هر صنعت دیگری که به سرگرمی ربط دارد) تبدیل شود و رکورد گینس را در این زمینه بشکند. این آمار مربوط به اواخر سال ۲۰۱۸ است و از آن موقع تا به امروز GTA V از لیست پرفروش ترین بازی های هیچ هفته ای خارج نشده است. کلاً راک استارز GTA را به این قصد منتشر می کند که تا عرضه ی نسخه ی بعدی سری شما با بازی سرگرم بمانید. علاوه بر این، GTA بخش عمده ای از این فروش را مدیون بخش آنلاین بسیار سرگرم کننده اش است که هنوز هم روزی میلیون ها نفر آن را بازی می کنند. GTA V با متای ۹۷ یکی از شاهکارهای هنری زمان ماست و اگر روزی در لیست بهترین بازی های تاریخ، رتبه ی اول به یکی از نسخه های این سری داده شود، اصلاً جای تعجب ندارد.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

ر نسل هشتم، GTA V توانست با فروش ۹۰ میلیون نسخه و سودی برابر با ۶ میلیارد دلار به پرفروش ترین محصول سرگرمی جهان (دقت کنید که این یعنی نه فقط بازی، بلکه هر صنعت دیگری که به سرگرمی ربط دارد) تبدیل شود و رکورد گینس را در این زمینه بشکند.

از طرف دیگر تازه ترین بازی این شرکت عظیم Red Dead Redemption 2 است که پارسال تا چند ماه وقتی حرف از بازی می آمد، امکان نداشت نام این بازی برده نشود. Red Dead Redemption 2 یکی از معدود بازی هایی است که تقریباً همه ی وبسایت ها و مجلات جهان به آن نمرات بالای ۹٫۵ دادند و واقعاً ذات این بازی جوری است که آن قدر نکته ی مثبت دارد، به شما اجازه نمی دهد یکی دو نکته ی منفی و باگ را آن وسط ها ببینید. علاوه بر این Red Dead Redemption 2 در سطح یک بازی اکشن سوم شخص، به «جزئیات» مفهوم جدیدی بخشید. از جزئیات گرافیکی و طراحی چهره ی کاراکترها گرفته تا وقتی که برای تک تک آیتم های بازی صرف شده بود و جهانی که از گشتن در آن خسته نمی شدید. شکار کردن، دوئل ها، صداگذاری محشر، سواری گرفتن از اسب، مینی گیم های جالب و داستانی که همه ی این ها را به شکل بی نظیری به یکدیگر متصل می کرد، همه و همه از Red Dead Redemption 2 بازی ای ساختند که جامعه ی گیمرها بتواند همیشه به آن افتخار کند. اگر بنا به نمره دادن به عملکرد کمپانی های مختلف باشد، باید به Rockstar Games نیز مانند بازی هایش ۱۰ داد، چون کمی باور نکردنی است یک شرکت فقط بتواند شاهکار تولید کند، گویا اصلاً قابلیت این را ندارند که بازی بد بیرون دهند! Red Dead Redemption 2 هم رکورد پرفروش ترین هفته ی اول در تاریخ سرگرمی را توانسته به نام خود به ثبت در بیاورد تا عملکرد راک استار در نسل هشتم با یک ده از ده و پنج ستاره ی کامل به پایان برسد.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

Red Dead Redemption 2 هم رکورد پرفروش ترین هفته ی اول در تاریخ سرگرمی را توانسته به نام خود به ثبت در بیاورد تا عملکرد راک استار در نسل هشتم با یک ده از ده و پنج ستاره ی کامل به پایان برسد.

در کل می توان گفت Take Two Interactive در نسل گذشته، نسل بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و فقط نام Red Dead Redemption 2، GTA V و Borderlands 3 کافی است تا به عظمت این شرکت پی ببرید. تازه اگر بازی های ورزشی را نیز در نظر بگیریم، چند هفته اول شدن های NBA 2k20 در جدول پرفروش ترین بازی ها را نمی توان نادیده گرفت. از آنجایی که ۲K Games و Rockstar دو کمپانی وابسته به Take Two هستند، باید انتظار داشته باشیم تا هر نسل حداقل دو سه تا از بهترین بازی های نسل به این شرکت تعلق داشته باشد. سیاست Take Two، وقت گذاشتن روی بازی ها و انتشار بازی های درجه یک است و با اینکه برخی از عناوین بزرگ این شرکت مانند Mafia 3 کمی با ناکامی در این نسل همراه بودند، اما در کل اگر به نمره دادن باشد، این کمپانی به راحتی نمره ی بالای ۹ را می تواند دریافت کند.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

از آنجایی که ۲K Games و Rockstar دو کمپانی وابسته به Take Two هستند، باید انتظار داشته باشیم تا هر نسل حداقل دو سه تا از بهترین بازی های نسل به این شرکت تعلق داشته باشد. سیاست Take Two، وقت گذاشتن روی بازی ها و انتشار بازی های درجه یک است.

نظر شما چیست؟ از بازی های Take Two لذت می برید؟ عملکرد این شرکت را در نسل هشتم چگونه ارزیابی می کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ghost.007 گفت:

    خیلی شرکت فوق العاده ایه شکی نیست ولی همونطور که گفتین مثلا راک استار کلا ۲ تا بازی تو این نسل منتشر کرد 😐 😐 خب بعد اگه همین شرکتای ea یا ubisoft نباشن که کلا بایدهر n روز هرزگاهی بریم پای سیستم یک ۲ تا بازی پیدا بشه بازی کنیم 😐 😐 پس الکی نگین این دوتا شرکت بدن بلکه اگه همین دوتا نباشن بازیی نداریم که بازی کنیم 😐 الان برین تمام بازیایه شرکتای بزرگ و سازنده های معروف رو بررسی کنین ببینین اگه فقط متکی به اونا بودیم کلا چند بازی به دستمون میرسید 😐 😐 کوجیما چندتا بازی ساخت؟ cd project red چند تا ساخت؟ ناتی داگ چندتا ساخت؟ همه رو تو این نسل دارم میگما حالا بعد برین ببینین ea و ubisoft چندتا ساختن 😐

    • ALIREZAICE گفت:

      موافقم شرکت هایی مثل یوبی و ای ای باید باشن بازی بسازن اما مشکل این دو تا شرکت سیاست هاشون هست بازی که میسازن کامل نیست و هی با dlc و مایکرو ترانزکشن ملت رو تیغ میزنن اگه اینا مثل قبل بشن و اون بازی های شاهکار خودشون رو عرضه کنن عالی میشد

      • ghost.007 گفت:

        صد در صد جفت این دوتا شرکت ای پی های فوق العاده ای دارن که اگه درست روش کار کنن میتونن دوباره بازیای شاهکارشون رو بسازن یوبی از pop بگیر تا ac و splinter و ea هم ای پی های مثل dragon age dead space mass effect و… بگیر این همه ای پی فوق العاده ولی خب اشتباه رو هر شرکتی میکنه capcom هم به اون خوبی یه بازه زمانی کلا محو بود ولی الان با قدرت برگشته داره دوباره خوب کار میکنه.
        خودمم خیلی منتظر این دوتا شرکتم که دوباره بتونن عالی کار کنن حداقل ea به نسبت قبل داره یکم بهتر کار میکنه و اشتباهاتشو تا حدی داره جبران میکنه طوری که میبینیم قرار نیست تا سال ۲۰۲۱ بتل بده بیرون که یعنی عجله ای نداره و خوبه و یوبی هم یکم روند سینوس واری داشته ولی در کل چندین تا ip داره که خبری ازشون نیست مثل pop , splinter و احتمال داره یک روزی با این ipهاش دوباره برگرده و غوغا کنه

  • cv1989 گفت:

    تشکر
    اما
    رکورد پرفروش ترین هفته ی اول در تاریخ سرگرمی هنوز هم مال gta v
    روز عرضه ۸۰۰ میلیون
    ۳روز اول ۱ میلیارد دلار
    Red Dead Redemption 2
    هفته اول ۷۲۵ میلیون

    فروش gta v بر اساس اخرین امار بیش از ۱۱۰ میلیون

    ———————–

  • خب راکستار چند پله بالاتر از توکی ایستاده همیشه…اما تیک تو در کل‌ قابل‌مقایسه‌ با نسل هفت نبود…نسلی که ۲تا جی تی ای داشت..مکس‌ پین داشت..سری بایوشاک داشت..ال ای نویر داشت…بوردلند ۱.۲ داشت…رد دد ۱ داشت.مافیا۲ داشت..و خیلی بازیهای دیگه…جوریم نبود که با این تعداد شاهکار ذره ای از کیفیتشون پایین بیاد…در کل با تمام خفن بودن و احترام برای رد دد۲ که تا الان ۱۰۰٪ جزو ۵بازی برتر من در نسل هشت بود…اما کم بود…واسه من یکی محتوای تیک تو کم بود..

  • sahba.sh گفت:

    جدا از اینکه توانش رو داشته باشن یا نه فقط یک لحظه به این فکر کنید که مایکرو یا سونی تیک تو رو بخرن
    پرونده ی کل کل های فن بوی ها به کل تا ابد بسته میشه 😎

  • PERSIAN STALKER گفت:

    تیک تو تمام موفقیت مالی و تجاریش رو مدیون راک استار هستش
    راک استار خیلی قدرتمند در زمینه فروش میتازه و هیچ کس توان رسیدن بهش رو نداره نه سونی نه مایکروسافت نه اسکوئار انیکس و نه بیدستا و نه سگا و نه کپکام
    یه رکورد گذاشته با جی تی ای وی که ۱۱۵ میلیون فروخته و روز به روز هم بیشتر میشه
    رد دد ۲۵ میلیون رو کنسول فروخته و فقط ۵ میلیون پیش فروش داشته تو این ۱ ماه با وجود اینکه هنوز رو استیم هم نیومده
    اگه بازی قرار باشه رکورد رد دد رو تو سال اول بزنه بیشک یا دوم ایترنال هستش یا سایبر پانک

  • GTA . بایوشاک. بوردرلندز. واقعا عالی این تیک تو…

  • همه بازی های لیست از بهترین های سبک خودشون هستند و قطعا هر گیمری باید بازی های Take Two رو تجربه کنه.

  • چی بگم بی شک میشه گفت بهترین عملکرد رو در بین تمامی شرکت ها داشته فقط همین کافیه
    برای مقاله هم بسیار ممنونم

  • Dragon 313 گفت:

    سلام به دوستان گیمفایی،آقای آریا مقدم تمام نکات و بررسی های لازم رو اشاره کردند و نیازی به گفتن مطلب جدیدی نیست هدف از نظر تشکر از نویسنده و یکبار دیگر عناوین با کیفیت این دو کمپانی عظیم برای ما دوره شد. :yes: :yes: :yes:

  • ERFAN103079 گفت:

    واقعا عملکرد بعضی شرکتا تو زمینه بازیسازی جای تحسین داره و هرچقدر براشون صبر کنی ارزش داره هم ۲K و هم راک استار و زیر مجموعه هایی مثل راک استار سن دیگو راک استار نورف و راک استار تورنتو و از اون طرفم هنگر ۱۳ و ویژال گیمز و گیر باکس و همچنیت ۲k بوستون که الان به ایرشنال گیمز معروفه تاریخ تیک تو رو رقم زدن گل کاشتن
    فقط چرا تو بازی هاشون هیچ اسمی یا لوگویی از تیک تو برده نمیشه مثلا اول بازی کنار بعد یا قبل اسم کمپانی سازنده اصلی اسمش نمایان بشه

  • GrandWarden گفت:

    تشکر فراوان‌ از آقای مقدم عزیز بابت مقاله عالیشون.من هم با نظرات‌‌دوستان موافقم.تیک تو توی این نسل واقعا کم کار بوده و در قیاس با نسل ۷ عملکردش چشم گیر نبود(چشم گیر از لحاظ تعداد.وگرنه از لحاظ کیفیت که قطعا بی نقص بود).
    خیلی امیدوارم توی نسل بعد مافیا ۴ رو ببینیم.نسخه سوم قطعا بی نقص نبود ولی تجربش حداقل برای من تجربه لذت بخش و خاطره انگیزی بود.به نظرم‌ اگر مافیا ۴ مشکل گیم پلی تکراری نسخه سوم و کوتاه بودن نسخه دوم رو رفع کنه، با ی تجربه شاهکار روبرو خواهیم بود

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Take Two Interactive در نسل هشتم - گیمفا