مصاحبه با سازندگان Control | صحبت در مورد طراحی محیط، گیمپلی و مکانیزمهای بازی
به جرات میتوان گفت یکی از بازیهایی که افراد زیادی بیصبرانه انتظار آن را میکشند، محصول جدید استودیوی بازیسازی رمدی انترتینمنت (Remedy Entertainment) یعنی Control شناخته میشود. این بازی با جلوههای خیره کننده و طراحیهای بینظیر برروی موجودات و محیط خود، توجه کاربران زیادی را جلب کرده است. حال به تازگی کارگردان و طراح بخش داستانی این بازی، میکائیل کاسورینن (Mikael Kasurinen) و بروک مگز (Brooke Maggs) طی مصاحبهای که با وبسایت Gamingbolt داشتهاند، اطلاعات و جزئیات بیشتری از پروژهی بعدی خود یعنی Control در دسترس کاربران و علاقهمندان قرار دادند.
برای آن دسته از علاقهمندان باید بگوییم که داستان بازی Control در شهر نیویورک و در آسمان خراشی به نام The Oldest House جریان دارد. این آسمان خراش جایی است که در واقع اداره کنترل فدرال در آن قرار دارد و تمام مراحل بازی در درون این ساختمان در جریان خواهد بود. شخصیت اصلی داستان بازی جسی فادن (Jesse Faden) نام دارد. جسی پس از مرگ مدیر قبلی اداره فدرال، به عنوان مدیر جدید انتخاب میشود. او قدرتهایی در اختیار دارد که هیچ انسان عادی از آن بهرهمند نیست. در همین راستا، نیرویی قدرتمند و تبهکار به نام هیس (Hiss) باعث میشود تا مردم بر علیه یکدیگر اقدام کنند.در اینجا شخصیت اصلی بازی یعنی جسی است که باید کنترل را به دست گرفته و نیروی مذکور را از بین ببرد.
صرف نظر از اینکه داستان بازی برای ما تا به الان مشخص شده است، اطلاعات و جزئیات بیشتری از بازی طی مصاحبهی وبسایت Gamingbolt با مایکل کاسورینن، کارگردان و بروک مارگز، طراح داستان و روایت بازی به دست آمده که به رسم هر هفته، آن را برای شما کاربران عزیز مهیا کردهایم. بدون هیچ حرف اضافهای شما را به مطالعهی این مصاحبهی جذاب و خواندنی دعوت میکنم.
بیشک بازی Control یک عنوان خیره کننده و جذاب به نظر میرسد اما سوال این است که شما به عنوان توسعهدهندگان این بازی، چگونه به کابران و هواداران خود این اطمینان را میدهید که در سراسر طول بازی، یک گیمپلی خاص و متفاوت در انتظار آنها است؟
ما زمان زیادی را برای درک مفهومهای مختلف بازی صرف کردیم. Control محصولی است که از یک دنیای پر پیچ و خم به همراه شخصیتها و کاراکترهای پیچیده ساخته شده که ایدههای زیادی برای موجودات فرازمینی آن در نظر گرفته شده است. در همین راستا، یک خط داستانی واضح و جذاب وجود دارد که تمامی این تیکهها و بخشها را به هم متصل میکند. همچنان کارهای بسیاری باید انجام شود و تستها و آزمایشهایی برای اطمینان از کارکرد هر یک از این عناوین در نظر گرفته شدهاند. ما سعی میکنیم که در مجموع، یک بازی کاملا متقاوت و منحصر به فرد را در اختیار بازیبازان قرار دهیم. مجموعهای از اتفاقات قابل پیشبینی و همچنین قابل حدس در بازی وجود دارند. نکته مهم این است که شما همچنان ادامه دهید و تسلیم نشوید و تا آخر بازی از یک تجربه عالی لذت ببرید.
به نظر میرسد که بازی Control به عنوان یک بازی واقعیت مجازی مناسب باشد و بتواند در این زمینه موفق عمل کند. نظر شما در اینباره چیست؟
نه، نه در واقع. این بازی روندی سریع را داراست و در این بین حرکات فیزیکی شخصیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. من فکر میکنم بسیار ناخوشایند و خسته کننده به نظر میرسید اگر ما این بازی را به صورت واقعیت مجازی طراحی میکردیم. البته سوال جالبی پرسیدید، این سوال من را به فکر این میاندازد: «باید همچین کاری را میکردیم؟»
هر آنچه که ما تا به الان از بازی Control دیدهایم، نشانههایی از کارهای استودیوی رمدی بوده است؛ از جمله محیط و جلوههای زنده و رویاگونه و همچنین نقش مهم ما در روایت و داستان بازی. اما سوال اینجا است که چرا انقدر مدت زمان ساخت این بازی طول کشید؟ آیا شما فکر میکنید که این بازی روند عادی و طبیعی خود را طی کرده است و شما در طول این پروژه از درسها و معلومات گذشتهی خود استفاده کردهاید یا عوامل خارجی دیگری وجود داشتهاند که برروی کار شما تاثیر گذاشته و شما به صورت دقیق به آنها توجه کردهاید؟
بله، من اینطوری فکر میکنم. روند ساخت و توسعه بازی Control با طراحی دنیا و محیط آن به خوبی طراحی گیمپلی و دیگر اجزای آن آغاز شد. چون ما میخواستیم یک بازی جدید و متفاوت بسازیم. دنیای بازی چگونه است؟ از چه سبکهایی ما الهام گرفتهایم؟ اینها سوالهایی است که توسط طراح و کارگردان بازی برای ساخت Oldest House پرسیده شد. او به شدت به معماری ساختمانها حساس است و تمامی جوانب محیط بازی را در نظر گرفته است. پس بله، من فکر میکنم این بازی یک روند ساخت طبیعی را داشته است.
گفتنی است که مقابلهها و درگیریهای شدیدی برای شخصیت اصلی بازی یعنی جسی فادن وجود دارند. جسی یک زن معمولی با تجربههای فراطبیعی در دوران کودکی خود است که برادر گمشدهای دارد. برادر او توسط ادارهای گرفته شده است. او سعی دارد تا از معمای برادر خود پرده بردارد و بفهمد که چه اتفاقی برای برادرش افتاده است. او با اتفاقات فراطبیعی، ناآشنا و غریبه نیست چراکه در دوران کودکی با آنها دست و پنجه نرم کرده است. اما اینجا اوضاع فرق دارد و داستان در یک اداره دولتی جریان دارد و اتفاقات فراطبیعی و غیر معمول در این محل رخ میدهند. جسی که این عوامل را حس میکند، یک تضاد بزرگی با این اداره خواهد داشت که سفر او را به عنوان مدیر این اداره جذابتر میکند.
چه موضوعات و المانهایی از Quantum Break در بازی Control مورد استفاده قرار گرفته شده است؟
در عنوان Quantum Break، سعی بر ایجاد یک تعادل نسبی بین گیمپلی و بخش سینمایی بازی بود ولی در اغلب موارد به آن چیزی که میخواستیم نمیرسیدیم. در بازی Control، ما یک بازنگری اساسی انجام دادیم و در نتیجه توانستیم که محیطی با عملکرد قابل قبولی بهوجود آوریم که مشکلات عناوین قبلی ما رانداشته باشد. گیمپلی از آن چیزی که شما در کارهای قبلی ما مشاهده کردهاید، سختتر و چالشبرانگیزتر است. برای موفقیت در این بازی شما باید به به محیط بازی و عملکرد دشمنان خود توجه کنید و بر اساس آن تصمیمگیریهای لازم را انجام دهید. در کل هدف ما خلق عنوانی بود که بازیباز را به خود مشغول کند و این حس را به او بدهد که برای موفقیت در این بازی باید صبور باشد و از اشتباهات خود درس بگیرد. به این معنا که اگر در برابر چالشها و مشکلاتی که با آنها رو به رو میشوید، فکر کرده و به آنها توجه کنید، یک تجربه لذتبخش را در اختیار خواهید داشت استودیو رمدی قصد دارد پا را از عناوین قبلی خود فراتر گذارد؛ به همین منظور ما دست به اقداماتی جدیدی زدهایم و از آنها میتوان به تشکیل یک تیم قدرتمند در جهت ساخت ماموریتهای فرعی مهیج و ایجاد فایلهای صوتی و نوشتاری در سرتاسر دنیای بازی اشاره کرد که شما میتوانید با کشف این فایلها به ابعاد مختلف داستان پی ببرید. این اتفاقات برای بازیهای جدید این استودیو در نظر گرفته شدهاند. همچنین شما قادر خواهید بود تا در طول داستان بازی با شخصیتها به مکالمه بپردازید. در نتیجه بازی Control از لحاظ داستانی بهتر از عنوان Quantum Break عمل خواهد کرد و مطمئن باشید که این بازی شما را در قسمت گیمپلی شگفت زده خواهد کرد.
تاکید کردید که تلاش بسیاری برای خط داستانی بازی انجام شده و استودیوی سازنده اهمیت زیادی برای آن قائل بوده است. حال سوال این است که آیا به فکر این بودید که این قدرت را به بازیبازان و کاربران بدهید که تا برروی روند داستان بازی تاثیر گذاشته و به نوعی مسیر آن را تغییر دهند؟ آیا این موضوع در بازی Control اتفاق افتاده است؟
ما در Control قصد داریم که یک داستان خاص و منحصر به فرد از جسی را بیان کنیم؛ از اتفاقاتی که برای او رخ میدهند، محلها و مسیرهایی که میرود و در واقع چیزهایی که اون نیاز دارد تا با آنها دست و پنجه نرم کرده و موقعیتی که در آن قرار دارد را سر و سامان دهد. ما مراحل و ماموریتهای فرعی را در بازی طراحی کردهایم که بازیبازان را با فضا و اتفاقات دیگری رو به رو میکنند اما انتخابهای مختلف و متفاوت برای روایت داستانی بازی در نظر نگرفتهایم. این چیزی بوده که ما از ابتدا به آن واقف بوده و قصد طراحی چنین موضوعی را در بازی نداشتیم.
در مورد میانگین مدت زمان بازی Control صحبت کنید و برایمان بگویید که بازیبازان برای اتمام داستان این بازی به چند ساعت زمان نیاز خواهند داشت؟
ما معیار و اندازهگیری دقیقی نداریم چون واقعا بسیار پیچیده است؛ یک بازی بزرگ که میتواند از راههای مختلفی به سرانجام برسد. اما در کل زمانی که ما به آن رسیدیم ۱۶ الی ۲۰ ساعت است. این مقدار زمان برای موقعی است که بازیباز مراحل اصلی بازی به همراه چندین ماموریت فرعی را انجام دهد.
در مورد سیستم پیشروی و پیشرفت بازی چه میتوانید به ما بگویید؟
انواع مختلفی از سیستمهای پیشروی در بازی طراحی شدهاند. شما در ابتدا یک اسلحهی اصلی تحت عنوان Service Weapon در دست خواهید داشت. شما میتوانید در جریان بازی، انواع مختلف دیگری از سلاحها را آزاد کنید اما شایان ذکر است که برای انجام این کار، به مواد اولیهی خاصی نیاز پیدا خواهید کرد که میتوانید آنها را یا در دنیای بازی پیدا کرده یا بسازید. بازیبازان میتوانند تغییراتی را در سلاحهای خود ایجاد کرده که نهایتا میتوانند باعث افزایش قدرت آنها شوند. همانطور که گفتیم، در کل انواع زیادی از وسایل جنگی وجود خواهند داشت؛ از سلاحهایی با برد کم گرفته تا اسلحههایی که میتوانند شکافهایی را در محیط ایجاد کنند. همچنین شخصیت اصلی نیز، قابلیت تغییر و ارتقا دارد و شما میتوانید بعضی از تواناییهای آن را قدرتمندتر و تقویت کنید.
میتوانید قابلیتهای مختلف و عدیدی را با پیدا کردن قدرتهای بیشتر به دست آورده و به شخصیت خود اضافه کنید. شما وارد یک آزمون تحت عنوان Astral Plane میشوید و پس از موفقیت در این آزمون، قابلیت مورد نظر را به دست خواهید آورد. به عنوان مثال یکی از قابلیتهایی که میتوان به جسی افزود، توانایی پرتاب کردن اجسام به محلهای مختلف است. حالا بعد از به دست آوردن قابلیتهای مختلف، میتوانید آنها را به واسطهی امتیازات مختصشان که پس از کامل کردن مراحل و ماموریتها به شما داده میشود، ارتقا دهید. هر یک از تواناییهای جسی، یک نمونهی درختی دارند که مرحله به مرحله میتوانید سطح بعدی آنها را آزاد کرده و سپس ارتقا دهید.
آیا برنامهای برای انتشار بستههای الحاقی و گسترش دهنده داستان بازی، پس از عرضهی رسمی Control دارید؟
ما برنامهای مختص به بهروزرسانیها و بستههای الحاقی بازی Control ریختهایم اما این موارد برای آیندهای دورتر خواهند بود. من فکر میکنم چندی پیش اعلام کردهایم که دو بسته الحاقی برای Control وجود خواهد داشت اما تاریخ دقیقی برای عرضهی آنان در نظر نگرفتهایم. این بهروزرسانیها داستان بازی را کامل خواهند کرد و به نوعی آن را گسترش میدهند. پس Control به همراه این بستههای الحاقی، یک داستان کامل و جذاب را در اختیار بازیبازان و کاربران قرار میدهد.
آیا فکر میکنید بازی Control میتواند به عنوان یک مجموعه و فرانچایز ادامه یابد؟
ما همیشه به تمامی بازیهایمان به عنوان شروع کننده دنیا و جهانی جدید برای خودشان نگاه میکنیم. ما فعلا به روند انجام کارها و اجرای درست آنها توجه میکنیم اما این موضوعی است که میتواند برای هر بازی اتفاق بیفتد.
حالا باید این سوال را از شما بپرسم، آیا فکر میکنید ما میتوانیم در آینده شاهد بازیهای Alan Wake 2 و Quantum Break 2 باشیم؟ چه مشکلات و سختیهایی برای رسیدن به این عناوین و ساختن آنها وجود دارند؟
در حال حاضر، ما واقعا تمامی تمرکزمان را برروی بازی Control گذاشتهایم. Alan Wake یکی از بازیهای ما است و ما همگی آن را دوست داریم اما بگذارید این موضوع را فعلا همینجا کنار بگذاریم.
رزولوشن و نرخ فریم این بازی برروی کنسولهای پلیاستیشن ۴ پرو و اکسباکس وان اکس چگونه خواهد بود؟
فعلا نمیتوانیم در مورد این موضوع صحبت کنیم، متاسفم.
کنسولهای پلیاستیشن ۵ و اکسباکس اسکارلت تایید شدهاند که حافظه داخلی خواهند داشت. این موضوع به کارکرد بازی چه کمکی خواهد کرد؟
خب، داشتن حافظه داخلی واقعا فوق العاده است چراکه بسیاری از مشکلات استریم را برطرف خواهد کرد. من هم مثل تمامی بازیبازان و کاربران از افت سرعت برای بارگذاری نقشهها و دنیاهای بازی متنفر هستم. خلاص شدن از تمامی این مشکلات، یکی از خبرهای خوب برای طرفداران بازیهای ویدئویی به حساب میآید و البته، ما همگی داشتن سخت افزاری قدرتمند و قوی را دوست داریم. این موضوع به ما کمک میکند تا راحتتر جلوههای خیره کننده و نو را ابداع کنیم. ما همواره به دنبال کسب تکنیکهای منحصر به فرد و جلوههای بصری جذاب برای بازیها هستیم. پس، من فکر میکنم این موضوعی که اشاره کردید خبرهای خوبی را به همراه خواهد داشت.
بازی Control در تاریخ ۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۸ (۲۷ آگوست ۲۰۱۹ میلادی) برای کنسولهای اکسباکس وان، پلیاستیشن ۴ و پلتفرم رایانههایشخصی عرضه خواهد شد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
نظرات
صادقانه بگم این بازی از ضعیف ترین ساخته های این استودیو بازیسازیه حالا هر چقدرم خودشون از بازیشون تعریف کنن خودشونم خوب میدونن که بازی ضعیف کافیه چند تا از تریلرهاش رو ببینید دوستان
حالا تا عرضه شدن بازی صبر کنیم داداش ان شا الله که بازیش خوب از اب در بیاد ?:-)
دوستان یه سوال
قبلا یادمه میشد اکانت رو داخل سایت سونی دی اکتیو کرد ولی الان نمیشع .شماها نمیدونید چرا؟
میگه باید از داخل کنسول بشه
موافقم
هی هرچی نشون میدن گیم پلی باز خودشون حس میکنن ماخوشمون نیومده خخخ
اومدن بازبون حالیمون کنن که خوبه بابا
باهات موافقم . هیچ چیز جذابی واسم نداره
به شدت باهات موافقم..نمی دونم چرا بازی های واقع گرایانه خیلی کمه همش تخیلی..با بازی های مثل رد دد ، جی ت آ،مافیا و …زندگی کردم ولی بازی های این چنینی رو هیچ وقت تا اخر نرفتم..یعنی نتونستم تحمل کنم.اگه متش بالا ۸۵ باشه نصب می کنم
واس شما همون بازی های انلاین پوچ بی محتوا خوبه تا تو یه مپ صدنفری بزنین تو سروکله هم
اینقد غر بزنید که رمدی هم دیگ سینگل پلیر نسازه و مث اکتیویژن و یوبی سافت بره سمت انلاین
واقعا متاسفم براتون ک الکی اینقد عیب میگیرید از بازی که هنوز ریلیز نشده
کی حرف از تک نفره و چند نفره زد مرد حسابی بحث اینه که بازیه مالی نیست اصلاً از تریلراش کاملاً معلوم
از انلاین چیزی نگفتی داش ولی اگ این شرکتا بازیشون استقبال نشه میرن سمت انلاین ساختن
اخه رمدی ی بارم گفت تو فکر انلاینیم اگ بازیمون با استقبال گیمرا روبه رو نشه
چیو داریم میبینیم؟ پیشینه ی استودیو؟ شاهکار مکس پین نسخه های اول و دوم alan wake حالا با تموم خسته کننده بودن کوانتوم بریک بازی قشنگ بود و حالا این
موتور بازی northlightه یه موتور بسیار قوی که اولین بار میزبان همین تکنیک ری تریسینگ بود
اینکه نمایش بازی تو تریلر یا گیمپلیش بد بوده یه چیز بسیار مسخره ست
تریلر بهتر از watvh dogs داشتیم؟ 😐 چی شد تهش؟ :-/ تریلر بهتر از anthem داشتیم؟ ?:-) تهش شد اینکه چندین هزار نفر از موسسات مختلف نامه فرستادن به استودیوی بایوور که حاجی چت شده ما نگران آینده تیم 😮 خودتونو درگیر تریلر نکنین تریلر فقط هدفش بازار یابیه تا بازی رو تجربه نکردین خوب و بدشو نمی فهمین جدا از این این بازی هنوز نیومده شما چی شو قضاوت میکنین؟ :quiet:
منم اولش با شما هم نظر بودم تا اینکه پانزده دقیقه اولیه بازیو دیدم و نظرم رو نسبت به بازی عوض کرد
ببینیم چی بشه.چیزی تا عرضه نمونده.
به موفقیت میرسه ولی اگه سیستمی به این بالایی نمیخواست فروش بیشتری رو تجربه میکرد.
حقیقتا با دیدن گیم پلی های بازی امیدمو از دست دادم نسبت به بازی .
دلیل اصلیش برای من رنگ بندی بازیه که انگار بعد یه مدت حسابی دپرس وار تکراری میشه …
اما شایدم من اشتباه میکنم چون گیم پلی ها فقط مدت محدودی از بازی رو نشون دادن و ممکنه بازی کلی محیط متفاوت دیگه و گیم پلی جذاب داشته باشه که تو بازی رو کنه.
امیدوارم بازیش زیبا باشه :rose: :rose: :rose:
راستش هر کار کردم نتونستم خودمو براش هایپ کنم.ایده ی کلیش برام جالب نیست
قیافه جسی یکم عجیب نیست تو صحبتاش؟ انگار کجه دهنش
بازی شو نکردم ارزش بازی داره؟ چه سبکی هستش لطفا بگید.
جالب نیست دانلود نکن، بزار یک ماه دیگه که اومد دانلود کن
داداش هنوز بازیش منتشر نشده ۲۶ روز دیگه میاد تازه
سبکش اکشن ماجراجویی هست و تجربش برای همه کسایی که عاشق بازی های داستان محورن واجبه اما این که ارزشش رو داره یا نه رو نمیدونم. 😉
داستانش مثل بازی های قبلی رمدی تم مرموزانه داره . اما پیچیده تر و مرموز تر
رمدی یکی از استودیو های مورد علاقه ی منه.سم لیکم تو داستان نویسی خداس.اما نمیدونم چرا حس میکنم این بازی متاش به ۷۵ نمیرسه.امیدوارم اشتباه کنم.از همون لحظه ی معرفی بازی برام لذت بخش نبود.حتی رنگ بندیشم جالب نیس.گرافیک بازی اصلا به چشمم نیومد و گیم پلی ظاهرا بسیار کلیشه ای و خسته کنندس.مگر اینکه بخش کمی از بازیو نشون داده باشن مثل گاد آو وار و خود بازی اصلی محتوای بیشتری داشته باشه.که بعیده.
تا به حال نمایشش هاش خیلی جذاب نبودند. امیدوارم بازی موفقی بشه .
اصولا موفقیت هر بازی تک نفره داستانی تو این اوضاع آنلاین بازار خوشحال کنندست.
تخریب پذیری محیط بازی واقعا جالب به نظر میاد.
منم همینو میگم بخدا
واقعاً محیط های بازی فک برانداز بود.
دقیقا چیزی که از استدیو نوابغ رمدی انتظار میرفت.
یک شاهکار دیگه که از فهم اکثریت بالاتر باشه.