رسمی؛ نخستین جزئیات رسمی از کنسول پلیاستیشن ۵ منتشر شد
اگرچه کنسول بعدی شرکت سونی به صورت رسمی معرفی نشده است ولی آقای مارک سرنی (Mark Cerny)، مهندس ارشد پروژهی طراحی کنسول پلیاستیشن ۵ (آقای سرنی سابقهی فعالیت به عنوان مهندس ارشد پروژهی طراحی و ساخت پلیاستیشن ۴ را نیز در کارنامه دارد)، در جدیدترین مصاحبهی خود اطلاعات جالبی از سختافزار این کنسول را با هواداران به اشتراک گذاشته است.
در جریان این مصاحبه مشخص شد که کنسول بعدی بر منبای معماری پلیاستیشن ۴ طراحی شده است. این یعنی شاهد قابلیت پشتیبانی از عناوین نسل قبل (Backward Compatibility) در این کنسول خواهیم بود. آقای سرنی تایید کردند که پلیاستیشن ۵ یک کنسول تمام دیجیتالی نخواهد بود. علاوه بر این، آقای سرنی بیان کردهاند که انتقال از کنسول پلیاستیشن ۴ به کنسول نسل بعد به آرامی صورت میگیرد. به عبارتی، بسیاری از عناوین منتشر شده در زمان انتشار پلیاستیشن ۵ تا مدتی برای کنسولهای نسل فعلی نیز عرضه خواهند شد.
به گفتهی آقای سرنی کنسول جدید شرکت سونی به جای این که صرفا یک کنسول ارتقا و بهبود یافته در مقایسه با نسخهی قبل باشد، «تغییرات بنیادینی را در آن چه که یک بازی میتواند باشد» ایجاد خواهد کرد.
یکی از مواردی که نقش مهمی در رسیدن این کنسول جدید به اهداف خود خواهد داشت، پردازندهی مرکزی و پردازندهی گرافیکی استفاده شده در آن است. کنسول پلیاستیشن ۵ از یک نسخهی اختصاصی از پردازندهی گرافیکی Radeon Navi استفاده خواهد کرد. این پردازندهی گرافیکی قدرتمند توانایی استفاده از تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing) را با خود به کنسولها میآورد. پردازندهی مرکزی در نظر گرفته شده برای این کنسول از جنس پردازندههای نسل سوم AMD Ryzen خواهد بود. به عبارت دقیقتر، یک پردازندهی ۸ هستهای بر مبنای معماری ۷ نانومتری سری Zen 2 مدیریت کنسول نسل آیندهی شرکت سونی را به عهده خواهد داشت. براساس اطلاعات منتشر شده، کنسول نسل جدید توانایی ارائهی کیفیت ۸K را خواهد داشت. البته استفاده از این قابلیت به نمایشگر شما بستگی دارد.
به گفتهی آقای سرنی، کنسول پلیاستیشن ۵ و بازیهای این کنسول به خوبی از تکنولوژی رهگیری پرتو بهره خواهند برد. به گفتهی ایشان این تکنولوژی پرچمدار هدایت بازیها برای رسیدن به یک کیفیت واقعگرایانه خواهد بود. آقای سرنی در این باره بیان کردند:
شما اگر بخواهید این موضوع که آیا بازیبازان منابع مشخصی از صدا را میشنوند را آزمایش کنید یا بررسی کنید که آیا بازیبازان صدای پای دشمنان را به خوبی میشنوند یا خیر، تکنولوژی رهگیری پرتو میتواند به شما کمک کند. همهی این موارد مشابه این هستند که شما بخواهید یک پرتو را در یک محیط هدایت کنید.
البته این تکنولوژی تنها چیزی نیست که به کنسول جدید در ارائهی یک تجربهی فوقالعاده کمک خواهد کرد. پردازندهی مرکزی اختصاصی استفاده شده در کنسول پلیاستیشن ۵ به نحوی طراحی شده است که به صورت کامل از صدای سهبعدی پشتیبانی میکند. آقای سرنی به عنوان مهندس ارشد پروژه به شدت به خاطر این ویژگی جدید هیجانزده است:
به عنوان یک بازیباز، این موضوع که کیفیت صوتی بازیها در کنسول پلیاستیشن ۳ و پلیاستیشن ۴ تغییر نکرد بسیار آزار دهنده بود. رویای ما در کنسول بعدی این است که به همه نشان دهیم با اضافه کردن یک سختافزار قدرتمند، تجربهی صوتی ارائه شده تا چه حد میتواند متفاوت باشد.
به گفتهی آقای سرنی، صدای سهبعدی به اندازهی هر بخش دیگری در ارائهی یک تجربهی کامل از بازیهای ویدئویی اهمیت دارد. نکتهی جالب توجه این تکنولوژی جدید این است که شما نیازی به خرید هیچ سختافزار جدیدی نخواهید داشت و قابلیت صدای سهبعدی به سادگی برروی تلویزیون شما قابل استفاده خواهد بود. البته آقای سرنی به این موضوع اشاره کردند که استفاده از هدستی مناسب، «یک استاندارد طلایی» در زمان استفاده از تکنولوژی صدای سهبعدی در کنسول پلیاستیشن ۵ خواهد بود.
یکی از مواردی که کنسول پلیاستیشن ۵ را از نسل فعلی متمایز میکند، هارد دیسک استفاده شده در آن است. براساس صحبتهای آقای سرنی، استفاده از یک هارد SSD قدرتمند برروی کنسول نسل جدید، سرعت بارگزاری بازیها برروی این کنسول را به شدت افزایش خواهد داد. هاردهای SSD این روزها در اکثر لپتاپها و رایانههای شخصی دیده میشوند ولی براساس اطلاعات منتشر شده، هارد SSD استفاده شده برروی کنسول پلیاستیشن ۵ با هدف نصب و اجرای بازیها به صورت اختصاصی طراحی و ساخته شده است.
آقای سرنی اهمیت استفاده از SSDها در کنسول نسل جدید را با بیان یک مثال توضیح دادند. به گفتهی ایشان، سرعت بارگزاری مراحل بازی Spider-Man برروی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو حدود ۱۵ ثانیه است. این در حالی است که این زمان برروی کیتهای توسعهی نسل بعد به حدود ۰٫۸ ثانیه کاهش مییابد. آقای سرنی اضافه کردند که این موضوع تاثیر مستقیمی بر کیفیت و سرعت اجرای بازیها نیز خواهد داشت. با استفاده از یک هارد SSD و سختافزار قویتر، سرعت حرکت شخصیت و دوربین در بازی بسیار بیشتر خواهد شد؛ چرا که کنسول توانایی پردازش دادهها با سرعت بیشتر را دارد. آقای سرنی ادامه دادند:
درست است که سرعت خواندن داده اهمیت بالایی دارد ولی جزییات مکانیکهای ورودی و خروجی و نرمافزارهای استفاده شده نیز به همان اندازه مهم هستند. من یک پلیاستیشن ۴ پرو دارم و یک هارد SSD که تقریبا هم قیمت کنسول بود را برروی آن قرار دادم. کنسول شاید یک سوم سریعتر شده باشد.
متاسفانه آقای سرنی دربارهی نام و قیمت نهایی کنسول و یا سرویسهای برنامهریزی شده برای نسل بعد صحبت نکردند. به علاوه هنوز مشخص نیست که کنسول پلیاستیشن ۵ دقیقا در چه تاریخی به صورت رسمی معرفی و یا به بازار عرضه خواهد شد. البته با توجه به این که بیش از ۴ سال از انتشار کنسول پلیاستیشن ۴ میگذرد، باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر از کنسولهای نسل بعدی در آیندهی نزدیک باشیم. در جدیدترین شایعههای منتشر شده، قیمت کنسول پلیاستیشن ۵ نیز مشخص شده است.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند
- بازی Stellar Blade به دلیل طراحی شخصیت Eve نقدهای منفی دریافت کرده است
- شایعه: احتمال عرضه Helldivers 2 روی Xbox Series X|S وجود دارد
- دنیاهای آخرالزمانی که اگر در واقعیت رخ بدهند بقاء در آنها دشوار خواهد بود (قسمت اول)
- رتبهبندی شخصیتهای اصلی سری GTA
- انتقاد EA از ممنوعیت فروش Dead Space در ژاپن اما صدور اجازه انتشار به Stellar Blade
- شایعه: Gears 6 در مراسم امسال Xbox معرفی میشود
- آیا Final Fantasy 7 Rebirth فروش کمی داشته است؟ تحلیلگران پاسخ میدهند
- شایعه: سری Watch Dogs به پایان راه خود رسیده است
- سریال Shōgun همه آن چیزی است که بازی تاج و تخت باید میبود
نظرات