نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا

نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا

شرکت بزرگ گیگابایت، همواره یکی از مطرح‌ترین کمپانی‌ها در زمینه قطعات سخت افزاری نظیر مادربرد و کارت گرافیک بوده است و مطمئناً بسیاری از پی سی گیمرها، با قطعات مختلف و گوناگون این شرکت آشنایی دارند. در ادامه مطلب، قصد بررسی دو مادربرد جدید این شرکت، Gigabyte Z390 AORUS XTREME و Gigabyte Z390 AORUS MASTER و همچنین معرفی ۵ مادربرد برتر تاریخ این شرکت را داریم…

در ابتدا به بررسی دو مادربرد Gigabyte Z390 AORUS XTREME و Gigabyte Z390 AORUS MASTER می‌پردازیم. در تقسیم بندی جدید شرکت گیگابایت، مادربردها به چند دسته تقسیم شده که به صورت یک هرم بر اساس میزان گستردگی کاربرد در میان کاربران مختلف و همچنین قابلیت‌های تخصصی تقسیم بندی می‌شوند. در پایین این هرم، دو رده Gaming Gigabyte و Ultra Durable قرار دارند. دسته Gaming که طبیعتاً اختصاص به کارهای گیمینگ و بازی دارد و برای هر نوع سیستم مخصوص بازی مناسب است. دسته Ultra Durable بیش‌تر مخصوص استفاده‌های اداری در دستگاه‌های مختلف و با قطعات مختلف است. در دسته میانی هرم، دو گروه AORUS Gaming و Designare قرار دارند. دسته AORUS GAMING برای کامپیوترهای گیمینگ پیشرفته‌تر طراحی شده‌اند و دسته Deisgnare به کارهایی نظیر تولید محتوا مربوط می‌شود. دسته آخر که AORUS Enthusiast نام دارد، مخصوص کاربران بسیار حرفه‌ای کامپیوتر بوده و بیش‌ترین پرفورمنس ممکن را ارائه می‌دهند و همچنین برای کامپیوترهایی که بر اساس سیستم خنک سازی مایع طراحی می‌شوند و عموماً در آن‌ها از قطعات بسیار قوی استفاده می‌شود، مناسب هستند. کارت‌های سری XTREME و MASTER و از جمله دو کارت سری Z390 که قصد بررسی آن را داریم، در این دسته قرار می‌گیرند.

نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا

نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت

در ابتدا به بررسی Gigabyte Z390 AORUS MASTER می‌پردازیم و سپس به سراغ Gigabyte Z390 AORUS XTREME می‌رویم. از بعد ظاهری، همانند همه مادربردهای گیگابایت، مطمئناً اولین موضوع، مربوط به طراحی خاص این مادربردها و استفاده هنرمندانه از رنگ مشکی و نقره‌ای آن می‌شود. از طرفی در بخش‌های مختلف، از محافظ‌های حرارتی M.2 است. این محافظ‌های حرارتی، برای حفظ ثبات عملکردی SSD های NVM استفاده می‌شوند. همان طور که نسبتاً واضح است، در گذر زمان و با بالا رفتن دمای قطعات، از پرفورمنس آن‌ها کاسته می‌شود و این محافظ‌های حرارتی با بهتر کردن سیستم خنک کنندگی، جلوی افزایش بی‌رویه دما را گرفته و شرایطی پایدار را برای قطعات فراهم می‌کنند. در پشت مادربرد نیز رویه فلزی قرار دارد که علاوه بر زیبایی، به استحکام کلی مادربرد کمک کرده است.

نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا

دسته بندی جدید مادربردهای گیگابایت

این مادربرد از سیستم انتقال ولتاژ IR Digital VRM به صورت ۱۲+۲ فاز استفاده می‌کند. وجود چنین سیستمی در کنار ۲ کانکتور ۸ پین ۱۲ ولت برای تغذیه CPU، این مادربرد را به انتخابی بسیار خوب برای استفاده‌های اورکلاکینگ سنگین تبدیل می‌کند. در کنار این موضوع، سیستم‌های IR35201 به همراه IR3599 و به علاوه سوکت پردازنده LGA 1151 مناسب برای CPU های نسل ۸ و ۹ اینتل در کنار هیت سینک‌های باکیفیت بخش انتقال ولتاژ برای کاهش دمای دستگاه که در آن‌ها از لبه‌های آلومینیومی به همراه لوله‌های انتقال حرارت مسی استفاده شده باعث می‌شوند که از نظر تئوری، با استفاده از این مادربرد بتوانید از یک پردازنده Intel Core i9 9900K در فرکانس بسیار بالای ۵٫۰ گیگاهرتز در حالت اورکلاک شده استفاده کنید. البته طبیعتاً برای چنین کاری، علاوه بر مادربرد باکیفیت نظیر این مادربرد، باید خودتان هم تخصص انجام اورکلاکینگ سنگین را داشته باشید تا به قطعاتتان آسیبی وارد نکنید.

gigabyte z390 aorus master

GIGABYTE Z390 AORUS MASTER

در زمینه مموری و رم، این مادربرد قابلیت پشتیبانی از رم‌های سری DDR4 را داشته و با فعال کردن حالت XMP در BIOS، امکان استفاده از رم با فرکانس نزدیک ۴۰۰۰ مگاهرتز فراهم خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که این مادربرد برای اورکلاک کردن رم نیز انتخاب بسیار مناسبی باشد. اگر به قسمت پایینی مادربرد نیز توجه کنید چندین LED را مشاهده می‌کنید و در صورتی که برای قطعه‌ای مشکل پیش بیاید، به راحتی می‌توانید با استفاده از این LED ها مشکل و قطعه مربوطه را شناسایی کنید. در زمینه سیستم صوتی روی مادربرد نیز دو سیستم Realtek ALC1220-B و ESS SABRE DAC برای این مادربرد استفاده شده تا خیالتان از بابت سیستم صوتی باکیفیت راحت باشد. از بابت کارت گرافیک نیز نگرانی نداشته باشید؛ این مادربرد به خوبی امکان SLI کردن چند کارت گرافیک NVIDIA یا CrossFire کردن کارت گرافیک‌های AMD را فراهم می‌کند و در میان ابزارهای جانبی همراه مادربرد، در کنار مواردی نظیر آنتن وایرلس و کابل‌های مختلف، بریج مخصوص SLI کردن از نوع HB –مخفف High Bandwidth- نیز قرار گرفته است. اگر اطلاع داشته باشید، چند نوع بریج مختلف برای SLI کردن وجود دارند که بریج HB باکیفیت‌ترین آن‌هاست و توصیه خود Nvidia هم این است که برای SLI کردن کارت گرافیک‌های رده بالای این شرکت نظیر GTX 1080 به دلیل حجم بالای داده‌های انتقالی میان دو کارت گرافیک که به صورت SLI قرار دارند، از بریج HB استفاده بشود. در کنار همه این موارد، در زمینه پورت‌های جانبی، این مادربرد از ۲ پورت USB 3.1 Gen 2 Type-C، ۲ پورت USB 3.1 Gen 2 Type-A، ۴ پورت USB 3.1 Gen 1 و ۸ پورت USB 2.0 بهره می‌برد.

بعد از این مادربرد نوبت به بررسی Gigabyte Z390 AORUS XTREME می‌رسد. این مادربرد در بسیاری از زمینه‌ها همانند MASTER است با این تفاوت که در بعضی قسمت‌ها، امکانات بیش‌تری را در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار می‌دهد. از جمله این که سیستم انتقال ولتاژ این مادربرد IR Digital VRM به صورت ۱۶ فاز است. در بخش سیستم شبکه و LAN به جای Intel GbE LAN نسخه MASTER از Aquantia 10 GbE LAN که کیفیت بالاتری دارد هم در کنار قطعه اینتل استفاده شده. به علاوه در بخش صوتی نیز از ESS SABRE 9018K2M DAC که کیفیت بالاتری دارد استفاده شده است. همچنین در زمینه امکانات و اتصالات جانبی هم این مادربرد علاوه بر اتصالات رایج USB نظیر نسخه MASTER، ۳ عدد پورت تاندربولت هم دارد و در عوض دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.1 Gen 2 Type-C کمتر از آن نسخه دارد. قطعه‌ای به نام OC Touch هم وجود دارد که با یک کابل به مادربرد وصل شده و یکسری بخش اضافی مثلاً برای وصل کردن نمایشگر ولتاژ و یا تغییر کلاک CPU یا ریست کردن CMOS که در حین عملیات اورکلاک کردن ممکن است لازم شود را به صورت کلیدهایی در کنار مادربرد برای راحتی کاربر فراهم می‌کنند.

gigabyte z390 aorus xtreme

GIGABYTE Z390 AORUS XTREME

در سایر قسمت‌ها هم XTREME تا حدودی نسبت به MASTER قوی‌تر است. به عنوان مثال امکان دسترسی به فرکانس بالای ۴۲۶۶ مگاهرتز برای رم روی این مادربرد وجود دارد. سایر موارد نظیر استانداردهای انتقال حرارت و… نیز مشابه MASTER در این دستگاه نیز به خوبی رعایت شده است. از لحاظ ظاهری هم XTREME با در اختیار داشتن چراغ‌های RGB در قسمت‌های مختلف که با استفاده از نرم افزار RGB Fusion امکان تغییر رنگ آن‌ها وجود دارد، انتخاب بسیار مناسبی برای کسانی است که به ظاهر سیستم خود اهمیت می‌دهند.

در کل دو محصول Gigabyte Z390 AORUS XTREME و Gigabyte Z390 AORUS MASTER هر دو مادربردهایی کاملاً حرفه‌ای هستند که امکانات بسیار زیادی را برای کاربر فراهم می‌کنند. طبیعتاً برای استفاده‌هایی نظیر گیمینگ نیز می‌توان از این مادربردها استفاده کرد اما علاوه بر آن، این دو مادربرد امکان کارهای حرفه‌ای‌تر سخت افزاری نظیر اورکلاک کردن را هم به خوبی برای کاربران فراهم می‌کنند که باعث می‌شوند اگر قصد انجام کارهای تخصصی‌تر را هم داشته باشید، نیازهایتان به خوبی برطرف بشوند. در این میان XTREME بعضی امکانات تخصصی بیش‌تری از MASTER دارد و همچنین در مورد استفاده عمومی و معمولی نیز شاید بارزترین تفاوت آن به جز LED های RGB آن، وجود سه پورت تاندربولت در آن است.

بعد از معرفی این دو مادربرد باکیفیت نوبت به بررسی ۵ تا از مادربردهای موفق و برتر گیگابایت در سالیان اخیر می‌رسد:

توجه: از آن جایی که هر کدام از این مادربردها در زمان خود جزو مادربردهای قدرتمند محسوب می‌شدند، لیست ترتیب خاصی از لحاظ برتری ندارد.

GIGABYTE X58A-OC

gigabyte x58 oc

GIGABYTE X58-OC

مادربرد X58A-OC در سال ۲۰۱۱ و با سوکت LGA 1366 مناسب برای CPU های Core i7 زمان خودش و چندین مدل دیگر از CPU های اینتل عرضه شد. کلمه OC در نام مادربرد که مخفف OverClock است، نشان دهنده این است که این مادربرد برای اورکلاک کردن طراحی شده است. دکمه‌های اضافی مربوط به اورکلاک کردن نیز روی این مادربرد طراحی شده بودند که روند این کار را تسریع می‌کردند. برای تسریع امر اورکلاک، بعضی از امکانات جانبی مادربرد حذف شده بودند تا امکان اضافه کردن بخش‌های دیگر برای اعمال ولتاژ بیش‌تر روی مادربرد وجود داشته باشد. در زمان خود این کارت طراحی بسیار خوبی هم داشت که البته طبیعتاً با طراحی‌های امروزی مادربردها قابل مقایسه نیست.

GIGABYTE X58A-UD9

gigabyte x58a ud9

GIGABYTE X58A-UD9

این مادربرد در سال ۲۰۱۰ و با سوکت LGA 1366 عرضه شد. این مادربرد به نوعی یک مادربرد تمام و کمال در آن سال محسوب می‌شد که علاوه بر استفاده‌های مربوط به اورکلاک، در حالت عادی نیز حداکثر پرفورمنس ممکن را به کاربران ارائه می‌داد. یکی از امکانات بسیار خوب این مادربرد، فراهم کردن امکان استفاده از ۴ کارت گرافیک به صورت SLI یا CrossFire (در اصطلاح Quad-SLI) بود که همین باعث می‌شد این مادربرد در زمان خود جزو قطعات بسیار قوی و رده بالا قرار بگیرد. سیستم‌های انتقال حرارت بسیار قوی هم برای این دستگاه طراحی شده بودند که باعث می‌شد در حین فشار کاری سنگین، مشکلی از جانب مادربرد وجود نداشته باشد. از نظر ظاهری نیز استفاده از رنگ آبی آسمانی، شکل بسیار زیبایی به این مادربرد می‌داد.

GIGABYTE Z77X-UP7

gigabyte z77x up7

GIGABYTE Z77X-UP7

این مادربرد در سال ۲۰۱۲ و با سوکت LGA 1155 عرضه شد. این سوکت مناسب CPU های سری Sandy Bridge و Ivy Bridge اینتل بود. خود این مادربرد در زمان عرضه خود، یکی از قدرتمندترین مادربردهای موجود در بازار بود که از نظر ظاهری نیز، شکلی بسیار جذاب داشت و با ترکیب دو رنگ نارنجی و سیاه، به خوبی حس یک مادربرد High-end را منتقل می‌کرد. این مادربرد علاوه بر این که امکانات مختلفی برای اورکلاک کردن را فراهم می‌کرد، برای استفاده‌های عادی هم مناسب بود. این مادربرد ۵ اسلات PCIe x16 داشت که امکان استفاده از ۴ کارت گرافیک به صورت همزمان را فراهم می‌کردند. همه این‌ها باعث می‌شوند که این مادربرد یکی از بهترین‌های زمان خود باشد.

GIGABYTE P55 UD7

gigabyte p55 ud7

GIGABYTE P55 UD7

این مادربرد در سال ۲۰۱۰ و با سوکت LGA 1156 عرضه شد که متناسب با CPU های سری Nehalem اینتل بود. این مادربرد، علاوه بر این که یک مادربرد سطح بالا محسوب می‌شد، قیمت مناسبی نیز نسبت به سایر مادربردها داشت و از این رو برای استفاده کاربرانی که در کنار کیفیت بالا به دنبال قیمت مناسب هم هستند طراحی شده بود. در عین حال امکان استفاده از این مادربرد برای اورکلاک کردن نیز وجود داشت. طراحی اسلات های PCIe نیز طوری بود که امکان استفاده از ۳ کارت گرافیک به صورت همزمان فراهم می‌شد. در کنار همه این‌ها، امکانات جانبی نظیر پورت‌های اضافی این مادربرد نیز قابل قبول بوده و در میان مادربردهای زمان خود، ظاهر بسیار مناسبی هم داشت.

GIGABYTE X99-SOC Champion

gigabyte x99 soc champion

GIGABYTE X99-SOC Champion

در سال ۲۰۱۵، شرکت گیگابایت چندین مادربرد بر مبنای معماری X99 اینتل عرضه کرد که یکی از قوی‌ترین آن‌ها، GIGABYTE X99-SOC Champion بود که در عین حال قیمت نسبتاً مناسبی نیز داشت. این کارت گرافیک از سوکت LGA 2011-3 استفاده می‌کرد که به سبب آن امکان استفاده از پردازنده‌های رده بالای سری X اینتل نظیر Core i7-6950X روی این مادربرد فراهم بود. این مادربرد امکان استفاده از رم‌های DDR4 را به کاربر می‌داد و در کنار آن، امکان استفاده از چهار کارت گرافیک به صورت SLI یا CrossFire برای آن در نظر گرفته شده بود. در کنار آن این مادربرد از سیستم‌های صوتی ارتقا یافته‌ای نیز بهره می‌برد. امکانات اورکلاکینگ خوبی نیز برای این مادربرد فراهم شده بود که هر چند نسبت به مدل SOC Force کمی پایین‌تر بودند اما در عوض امکانات دیگری در این مادربرد وجود داشت که آن را تبدیل به یک مادربرد بسیار عالی می‌کرد. از لحاظ ظاهری این مادربرد نیز با ترکیب رنگ نارنجی و سیاه در سطح کیفی بسیار بالایی قرار دارد و این مادربرد را در زمان خود تبدیل به انتخابی بسیار مناسب برای کاربران می‌کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا
نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PERSIAN NAZI گفت:

    اقای نامجو خاطرات گذشته من رو زنده کردید
    اون P55 مدل ULTRA DURABALE 3 رو من داشتم و چقدر ازش استفاده کردم یادش بخیر
    بار اول یه I3 510 انداختم روش و بعدا یه I5 550 خریدم و جایگزینش کردم و ۲ سال پیش با یدونه H 81 و I5 4460 عوضش کردم
    بسیار ممنونم که خاطرات گذشته رو برام زنده کردید

  • denim گفت:

    من یه سوالی برام پیش اومده چرا هیییییچ جا مادربردam3+ گیر نمیاد

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای نامجو :yes:
    چون اطلاعات زیادی از سخت افزار ندارم چیز زیادی از مقاله متوجه نشدم! ولی واقعا از خدا میخوام همه PC گیمرها بتونن سیستم هایی بر پایه چنین مادربردهایی ببندن ولی خداییش کسی راهی برای جور کردن پول سیستم های اینچنینی میشناسه؟!
    چند روزی هست کلنجار میرم یه سیستم کاملا متوسط گیمینگ ببندم…دیگه کار داره به فرش زیرپا و کلیه میکشه!
    نمیخوام با حرفام ناراحت و ناامیدتون بکنم ولی خدا باعث و بانی این وضع (چه داخلی چه خارجی) رو لعنت کنه!

    • داداش کاملا با نظرت موافقم خدا باعث و بانی کسی که امید رو از جوانانمون چه کسایی که میخواستن به جایی برسن و چه کسایی که میخواستن بهرین کنسول یا pc بخرن ولی نمیتونن با این وضعیت گرانی بخرن لعنت کنه الهی آمین

    • PERSIAN NAZI گفت:

      الان چیزی نخر من خودم مانیتور احتیاج دارم ولی بر کردم تا قیمتها افت کنه
      اگه تو تهران زندگی میکنی میتونی از لیون کامپیوتر قصتی سیستم بخری و ۱۲ ماهه بپردازی
      غیر از اون قطعه دست دوم بهترین راهه ( البته بجز پاور و مادربرد )

    • Max.level گفت:

      داداش اوضاع مملکت خیلی آشفته هست و خداوکیلی از گفتن این حرفا بیشتر فقط داغ دلمون تازه میشه باید به خدا توکل کرد گیم که چیزی نیست داداش بعضیا محتاج نون شبشون هستن و این چیزیه که جیگر آدمو میسوزونه ما هم اگر بشه بهمون گفت قشر متوسط جامعه(البته اگر بشه!!) تو این جا داریم صدماتی میبینیم مثل همین گیم که الان یه عده حتی پول ندارن یه سیستم متوسط ببندن یه عده هم اصلا پول خریدن یه کنسول بیس دست دوم هست ندارن اونایی هم که دارن تو کف قیمت بازی ها و این چیزا موندن ایشالا که همه بتونن به چیزایی که دوست دارن برسن
      ولی خوب هم افتخار و هم جرم ما ایرانی بودنمونه اما اشکال نداره خدا بزرگه :yes: 🙂
      موفق باشید

    • مازیار گفت:

      من۴ساله که بخاطر وضع پولی وشغل خیلی خفنم نتونستم سیستمم رودرست و حسابی ارتقاع بدم، وای به حال بقیه ماجرا 😥

نگاهی به برترین مادربردهای شرکت گیگابایت - گیمفا