شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا

شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد

هادی اسماعیل‌زاده
۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا

می‌توان گفت که مایکروسافت در نسل قبل توانست با کنسول اکس باکس ۳۶۰ برای مدت بسیاری پیروز میدان باشد و پلی‌استیشن را در “جنگ کنسول‌ها” شکست دهد؛ شکستی که بسیاری آن را ناشی از انتشار پر حرف و حدیث پلی‌استیشن ۳ می‌دانند. اما در این نسل، سونی شرایط را به نفع خود تغییر داد.

پلی‌استیشن ۴ توانست با کمک اشتباهات فراوان مایکروسافت در انتشار اکس باکس وان، در همان شروع کار موفقیتی اولیه به دست آورد که در ادامه نیز این موفقیت را با فروش ۸۰ میلیون نسخه‌ای خود ادامه داد. آماری که حتی از مجموع فروش دو کنسول مطرح دیگر بیشتر است.

دلیل اصلی موفقیت سونی در این نسل را می‌توان اقدامات مخاطب‌پسندانه این شرکت دانست. در واقع سونی نهایت تلاش خود را برای راضی کردن مخاطبانش انجام داده است. در ابتدا تمرکز سونی برروی عناوین، قیمت پایین‌تر کنسول و قابلیت به اشتراک گذاشتن بازی‌ها بود که تمامی این اقدامات مورد تحسین جامعه بازی‌بازان قرار گرفت.

با سپری شدن نسل، سونی توانست با ارائه لاین‌آپی فوق‌العاده از بازی‌های خود بار دیگر موفقیت خود را تضمین کند. صادقانه بگوییم نه نینتندو و نه مایکروسافت به خصوص این اواخر نتوانسته‌اند در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشند. با این وجود بالا بودن میزان فروش، انتظارات عمومی را نیز بالا می‌برد.

اولین باری که سونی در این نسل نشانه‌هایی از لغزش را به خود دید زمانی بود که اکس باکس وان قابلیت پشتیبانی از نسل قبل را معرفی کرد. قابلیتی که سونی هنوز هم نتوانسته است مشابه را معرفی کند. پشتیبانی از نسل قبل یکی از آن حرکت‌هایی بود که مایکروسافت برای جلب رضایت بازی‌بازان انجام داد و باعث شد تا تنور رقابت در این نسل داغ‌تر از قبل شود.

اما لغزش بزرگتر نیز این اواخر اتفاق افتاد که ناشی از موضع نامشخص سونی در زمینه قابلیت کراس‌پلی یا میان‌پلتفرمی بود. بنا به هر دلیلی (به احتمال زیاد به دلیل موقعیت بازاری مطلوب‌تر) سونی علیرغم تقاضای عمومی، تمایلی به این قابلیت نشان نمی‌دهد و آن را پس می‌زند. نه تنها این موضع سونی باعث تقویت جایگاه نینتندو و مایکروسافت (که مشتاقانه خواهان عملی شدن کراس‌پلی هستند) شد بلکه در افکار عمومی نیز تاثیرات قابل توجهی گذاشت. برای برخی، این رفتار سونی یادآور رفتاری بود که در ابتدای عرضه پلی‌استیشن ۳ از خود بروز داد.

این موضوع در کنار مواردی همچون ناتوانی در تغییر نام کاربری بازی‌بازان و مشکلات بیشتر در سرورها نسبت به سایر رقبا باعث شد که جایگاه سونی در نزد افکار عمومی، آن محبوبیت اوایل نسل را نداشته باشد. با این وجود سونی توانسته با معرفی عناوین انحصاری داستان محور و منحصر به فرد خود همچنان فاصله خود را با رقبا حفظ کند.

اما اخیرا شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، رئیس استودیوهای جهانی سونی که محبوبیت بسیاری در نزد طرفداران سونی دارد در مصاحبه‌ای با Eurogamer شرکت کرده و از سیر تکاملی پلی‌استیشن سخن گفته است. یوشیدا به تمام کنسول‌ها و تحولات ایجادشده اشاره کرده است؛ از اولین روزهای پلی‌استیشن و موفقیت چشمگیر پلی‌استیشن ۲ گرفته (هر چند یوشیدا اظهار داشت که همه‌چیز آن طور که او می‌خواست پیش نرفت) تا عرضه وحشتناک پلی‌استیشن ۳ و بازگشت به روزهای اوج با کنسول پلی‌استیشن ۴… یوشیدا همچنین اظهار داشت که سونی در انتقال از پلی‌استیشن ۴ به پلی‌استیشن ۵ اشتباهات پیشین خود را تکرار نخواهد کرد. وی در ادامه افزود که اگرچه سونی بدون نقص نیست، با این وجود فراموش نخواهد کرد که چگونه به این جایگاه رسیده است.

یوشیدا فعالیت خود در پلی‌استیشن را از فوریه سال ۱۹۹۳ و در قالب یک تیم کوچک به رهبری کن موتاراگی (Ken Kutaragi) شروع کرد:

در آن زمان ایستگاه‌های گرافیکی سیلیکونی قیمتی در حدود صد هزار دلار داشتند و کن گفت که دستگاهی با همین قدرت خواهد ساخت که قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار داشته باشد.

در ابتدا یوشیدا معتقد بود که این کار عملی نیست اما بعدها شخصی به او گفت گه کوتاراگی مرد عمل است و بنابراین او تصمیم می‌گیرد که به پروژه ملحق شود که در نهایت به ساخت اولین کنسول پلی‌استیشن منجر شد. یوشیدا در ادامه به گذر از پلی‌استیشن ۱ به پلی‌استیشن ۲ و درس‌هایی که سونی از آن گرفت اشاره کرد:

ما هیچ اطلاعی نداشتیم که چه روندی در صنعت بازیسازی جریان دارد.

Fantavision یکی از عناوین فرست پارتی بسیار کم پلی‌استیشن ۲ در زمان انتشار بود که این موضوع انتقاداتی به همراه داشت:

تقصیر من نبود![با خنده] حداقل من یک بازی داشتم در حالی که بقیه تولیدکننده‌ها همین را هم نداشتند.

یوشیدا در ادامه افزود:

این طبیعت انسان است. مردم مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. نمی‌دانم چرا. ما همه انسان هستیم و هیچ‌کدام بدون نقص نیستیم. پلی‌استیشن ۴ شرایط خوبی دارد، اما ما فراموش نخواهیم کرد که چگونه به اینجا رسیده‌ایم.

سونی در ۱۸ ماه اخیر شرایط سختی را تجربه کرده است؛ با این وجود نسل بعد نزدیک است و این فرصت برای سونی وجود دارد که مانند این نسل در همان ابتدای کار موفقیت خود را تضمین کند.

به نظر شما سونی می‌تواند موفقیت خود را با پلی‌استیشن ۵ تکرار کند؟ کنسولی که هنوز معرفی نشده و حتی ممکن است نام دیگری داشته باشد. به هر حال طبق شایعات این نسل تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهد یافت و برای یافتن پاسخی برای این سوال مجبور نیستیم خیلی منتظر بمانیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ما هم لطف هایی که شما با ساخت عناوین شاهکار داستان محور به صنعت گیم کردی رو فراموش نمیکنیم …. فراموش نمیکنیم که چطور با ساخت عناوین شاهکار صنعت گیم را رو به جلو بردی و در این دوره زمونه عناوین داستانی رو زنده نگه داشتی سونی جان :heart: :heart:

  • Arrow09 گفت:

    چندین سال از بهترین سال های زندگیمون با سونی و پلی‌استیشن گذشت کاش میشد برگشت به زمان ps1 و از دوباره این مسیرو گذروند

  • White noiz گفت:

    من تاحالا بازی روباتی تموم نکردم(اصلا بازی نمیکنم!)
    اما همین امروز Detroid Become Human رو تموم کردم که خیلی جالب بود
    از اون طرفم دلم نمیاد خدای جنگ رو تموم کنم
    خدا بگم چیکارت نکنه سونی

  • DEFAULT گفت:

    هر دو شرکت سونی و مایکروسافت تجربه های زیادی به دست آوردن و نسل بعد رقابت سونی و مایکروسافت خیلی دیدنی میشه واقعا حدس زدن اینکه کی پیروز میشه تقریباً غیر ممکنه

    • HQ.PC گفت:

      ۴ نسل گذشت بازم میگید ((رقابت نسل بعدی خیلی دیدنیه یا سخته))………..چندین چندین سال گذشته بازم میگید نتایج غیر قابل پیش بینیه….چههههه
      با همین فرمون مایکروسافت بره بازم همین اشغالی که این نسل هست میخواد بشه …..نهایت ذوق طرفداراش شده اومدن هیلو و چرخ دنده 😐 انحصاری دیگه چی؟؟؟اوه xboxاصلا انحصاری نداره ۹۹درصدش بازیاش روی pcهم میاد بزودی هیلوش هم برایpcمیاد نیازی نیست ۴۰۰ و ۳۰۰ پیاده شی باسه یه بازی مفت کرک میزنی……چههههه
      الا یه شاد مغز میخواد بگه(( مگه نمیدونی ویندوزم برای ماکروسافته)) 😐 😐 دیگه خیلی از باغ پرتی عامو :no: :no: :no:
      نه سونی نه ماکروسافت توانایی رقابت با کیفیت و تخفیفات استیم رو ندارن برای رقابت باید برگ برنده های دیگه ای داشته باشن سونی میدونه داری چیکار میکنه….
      هم این نسل هم نسل قبل مدیرای جعبه مجهول یه مشت #$#$₩که فقط با کاراشون این برند رو ضعیف کردن
      #عذرمیخوام از طرفدارای سینه چاک جعبه مجهول :no: :no:

  • یوشیدا جان خیالت راحت ما همه نسل بعد ps5 میخریم به شخصه من که بدون گاد او وار نمیتونم مخصوصا این که دوست دارم بدونم در ادامه داستان چه اتفاقاتی برای کریتوس و اترئوس میوفته…..

  • HARLY QUEEN گفت:

    این نسل سونی اتفاقی بیشتر فروش کرد
    ماکروسافت اوایل نسل اشتباهاتی داشت ولی الان از هر نظر ماکروسافت و کنسول ایکس باکس بهتره :yes:
    نسل بعد کاملا ورق برمیگرده… این خط ______ …. این نشون **** :yes:

  • من خودم فن سونیم و از ps1 تا الان که ps4 اومده با سونی بودم و از همه نظر ازش راضیم،با این که نسل قبل ps3 داشتم ولی قبول دارم xbox 360 خیلی از ps3 پیشی گرف و برنده نسل قبل شد اما تو این نسل سونی باps4 از اول موفق ظاهر شد و جدا از فن بازی،ps4 بااختلاف از رقبا خودش برنده این نسل شد و بیشتر موفقیتش به خاطر انحصاری های شاهکارییه که تو این نسل داشت مثل uncharted 4,horizon.GOD OF WAR،detroit وخیلی از انحصاری دیگه که منتشر کرد و تعداد زیاده دیگه که قراره بیاد‌
    spider-man
    the last of us 2
    days gone
    dreams
    ghost of tsushima
    death stranding
    همه این بازی ها قراره تا دو سال دیگه برای ps4 بیاد،اما ماکروسافت تو این نسل بازی انحصاری نداشت که در حد انحصاری های سونی باشد به خاطر همین این نسلو باخت.
    امیدوارم نسل بعد سونی مثل این نسل عالی عمل کنه و ماکروسافت هم از اشتباهاش درس بگیره تا نسل بعد شاهد رقابت تنگا تنگ میان دو کنسول باشیم.
    من به شخصه مثل همیشه تو نسل بعد هم با سونی میمونم چون مطمعنم سونی نسل بعد هم به خوبی این نسل یا حتی بهتر از این نسل عمل خواهد کرد.
    عشق است سونی و playstation
    :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

  • navid313714 گفت:

    اگه میخواد موفق بشه باید ۳ تا چیز رو داشته باشه
    ۱- بازی های انحصاری کیفیت بالا
    ۲-بالاترین قدرت گرافیکی
    ۳-پشتیبانی از نسل قبل
    به نظرم واسه نسل بعد سومی خیلی مهم تر از همیشه است چون دوتای دیگه رو شرکت حریف داره سعی میکنه به دست بیاره

  • Parham.ps گفت:

    درسته الان xbox1x قدرت بالاتری نسبت به ps4pro داره ولی مطمعنم تو نسل بعدی این تفاوت خیلی ناچیز میشه بین کنسولها

    که البته همین الانم بعضی از استدیوها مثه Naughty dog نشون دادان که با قدرت نسل فعلی هم میشه چه بازی های خفنی خلق کرد !

    مهمترین مسئله برای یه کنسول ، بازی های انحصاری ناب ،اونم به تعداد بالا و تو ژانرای مختلفه که سونی تو این قضیه خیلی با رقیبای دیگه فاصله انداخته

    موردهای دیگه مثل سرورای آنلاین و کراس پلی و … قابل برطرف کردنه

    پس شرکتای دیگه مثل مایکرو باید اول از همه به فکر بازی انحصاری aaa باشن اگه میخوان این فاصله بیشتر از این نشه !

  • خوشم میاد گیمرو قشنگ سرگرم میکنه واقعا انحصاری های خیلی خوبیه و پیروز میدونه

  • Electro Pop گفت:

    یکی برای منه بچه سال بگه دلایل موفقیت PlayStation چی هست.

  • mehrdadPS گفت:

    تو نسل بعدی هم مثل نسل های ۵ و ۶ و ۷ و ۸ بازم Play Station انتخاب منه و قطعا اسمشم PS5 خواهد بود

  • Uncle Broom گفت:

    واس لانچ ps5 گاد ۲ فوق العاده میشه یا هورایزن ۲ یا بلاد ۲ در کل نسل بعد هم ps5 سلطانه 😎

  • Cell گفت:

    از نویسنده عزیز و فن Xbox و عمو فیل متشکریم
    آخه داداشم چه لغزشی اصلا منظور شما از این لغزش چی هست :yes: امیدوارم نظرم تایید بشه
    عرضه وحشتناک PS3 منبع این کلمه کجاست :yes:
    خدمت دوستان گیمفا عرض کنم سونی نسل ۶ با مدیریت آقای کن کوتاراگی تصمیم گرفت بعد از لانچ PS2 ابر کنسول درست کنند
    برای همین با IBM و Toshiba و خود Sony تصمیم گرفتن سنت شکنی کنن و قویترین پردازنده دنیا رو درست کنند که موفق هم شدن
    و ۲,۷ میلیارد دلار فقط هزینه ساخت پردازنده PS3 شد
    که بالاترین سیستم های اون زمان سر خم کردن جلوی PS3
    عرضه وحشتناک آخه شما پول ابر کنسول می‌دادی نه یه کنسول با سخت افزار ضعیف چند سال پیش خدای این کنسول در NASA و ارتش آمریکا استفاده شد ولی One X چی کجا استفاده شد :yes:
    لغزش کراس پلی این خیلی جالبه شرکتی که چهار نسل پرچم دار صنعت بود سیاست های درستی داره و فروش بالای PS4 حکایت از این هست که نیاز به کراس پلی نیست :yes: سرورا به حد کافی پر هستن :yes:
    لغزش قابلیت پشتیبانی از نسل قبل اولین با مایکروسافت روی Xbox انجام داد والا تا اونجا که یاد دارم نسل ۶ کنسول PS2 یا گل سر سبد سونی با اون فروش رویایی ۱۵۰میلیون کل بازیهای Ps1 رو پشتیبانی میکرد مایکروسافت دنبال سازنده بود برای Xbox بازی port کنند در نسل ۷ قابلیت پشتیبانی از نسل ۵و ۶ به کنسول نسل ۷ PS3 اضافه شد اون موقع سونی سخت افزاری این کار رو کرد یعنی روی برد PS3 اولیه پردازنده Ps1 و PS2 قرار داد باورتون نمیشه کنسول خودم رو باز کنم براتون عکس بفرستم گیمفا یا سایت ifixed منبع معتبری هست :yes:

    • Cell گفت:

      نسل ۷ پیروز میدان شرکت نینتندو بود با فروش رویایی Wii ماکروسافت اون زمان از ضعف PS3 که همون پردازنده پیچیده کنسول استفاده بود استفاده و شرکت های سازنده به طرف ۳۶۰ کشاند که ساخت بازی روی ۳۶۰ مثل آب خوردن هست وخدایی به شخصه یادم نمیره فشار زیادی روی مدیر سونی کن کوتاراگی بود ایشون اومد سنت شکنی کرد ولی همه چی بهم خورد هیچ وقت یادم نمیره بازخوردهای منفی که برای PS3 منتشر می‌شد همه دست به دست هم داده بودن که کن کوتاراگی رو نابود کنند آخرای نسل سونی همه چیز را تغییر داد …

      • Cuphead گفت:

        ابرکنسولی که در اجرای بازی ها ضعیف تر از ۳۶۰ بود بخاطر همین ابرکنسول سیستم BC برای ps3 وجود نداره و برای اجرای بازیاش باید در به در دنبال کنسول باشی :laugh: زمان همین ابرکنسول PSN هک شد و اطلاعات همه مشتری هاش به دست هکرا افتاد :rotfl:

        • JJSTYLE36 گفت:

          فرزندم…میدونم درک نمیکنی پس سعی میکنم بهت جوری بگم که توهم یادبگیری…پیچیدگی های سخت افزاری ps3 باعث شد کار سخت بشه…اگه اون موقع به سن قانونی بازی کردن رسیده بودی و ps3 میگرفتی سنگینی کنسول رو تو چرخ زدن در دستگاه هم حس میکردی (وقتی کرک شده بود) مثه یه pc شده بود…آیکون داشت حتی این اواخر موس هم اومده بود 😐

        • Fight Club گفت:

          خب عزیز…صحبت های عجیب غریبی کردی
          اون زمان که بازی mgs4 به صورت انحصاری روی کنسول سونی انتشار بیدا کرد… به دلیل موفقیت فراوان…. همچنین انحصاری نبودن نام metal gear .. که نام تجاریش برای سونی نبود…
          ماکروسافت خودشو به در و دیوار زد…. که این عنوان رو رو کنسولش بیاره…
          رو کونامی فشار اورد… کونامی هم روی کوجیما
          اما با مصاحبه تاریخی کوجیما مواجه شد :yes:
          کنسول ۳۶۰ توان اجرا و پردازش بازی ما رو نداره!!!
          مشکل ابر کنسول سونی این بود که اکثر سازنده ها به دلیل معماری پیچیدش…رو بهینه سازیش به مشکل میخوردن… بر خلاف معماری خوب و انعطاف پذیر ۳۶۰ …
          بعدشم هک شدن PSN چه ربطی به کنسول سونی داره!!
          کلا دو بحث جدا هست…

          • Cuphead گفت:

            حرف به شدت مسخره ای زده بازیای خیلی بزرگی مثل RDR و GTA V روی ۳۶۰ به بهترین شکل اجرا شدن MGS4 بماند اون زمان مس افکت انحصاری ۳۶۰ بود تا آخر نسل و خیلی بازیای دیگه که خودجوش انحصاری xbox شدن همین اتفاقی که این نسل برای سونی افتاد پیچیده بودن پردازنده نقطه قوت نیست ضعفه کمپانی سازنده رو میرسونه همونجور که مایکروسافت با ESRAM خراب کرد

            • Fight Club گفت:

              mgs4 بماند!!
              همین الان بعد از ۱۰ سال بشین mgs4 رو تجربه کن… بافت ها و گرافیک بازی… مخصوصا هوش مصنوعی بازی کامل یه نسل از عناوین خودش جلوتره…
              این که کوجیما همچین صحبتی کرده…
              برمیگرده به پردازنده Cell …
              همین الان تو گوگل سرچ کن… ps3 nasa …تونستی مقاله هاشو بخون … نتونستی عکس هاش رو ببین..
              بعدشم عزیز…منم نگفتم … پیچیده بودن پردازنده نقطه قوت اون محسوب میشه…
              این نکته هم باید در نظر گرفت… سازنده ها برای عناوین خودشون وقت به اندازه کافی ندارن… اون وقت بیان رو بهینه سازی وقت بذارن!!
              در اخر عزیز… ما اینا رو در تمجدید برای ابر کنسول گفتیم…نه تخریب ۳۶۰
              کاری هم به ۳۶۰ نداریم… ۳۶۰ به خودیه خودش فوق العاده ظاهر شد…
              امیدوارم بتونیم مسائل رو از هم جدا کنیم..

          • Cell گفت:

            Fight club@
            حرف اون زمان ibm
            به گفته ی IBM سل قدرتی بیش از ۱۰ برابر پردازنده های امروزی دارد ( این شامل حال پردازنده ی X360 هم می شود که از نوعی PowerPC ساخت خود IBM استفاده کرده
            کوجیما هم آب سردی ریخت روی دست Xbox و یکی از دلایلی که mgs5 ضعیف ظاهر شد همین جریان مولتی پلتفرم هست

          • Cell گفت:

            Fight Club@
            این عزیز Cuphead قبلا بهتر ترول میکرد نمی‌دونم چش شده :laugh: 😀
            شما ببخشش :yes:

          • Cell گفت:

            داداشم Fight Club@
            اون زمان کوجیما می‌گفت که حجم بلوری دیسک جواب گوی من نیست :yes: من بیشتر حجم لازم دارم که بلوری دولایه استفاده کردن برای mgs4
            حالا فرض کن کنسول عقب مانده ۳۶۰ بخواد این حجم رو روی dvd 8 گیگ بخوان بزنن پک mgs4 با ۶تا دیسک قیمت ۲۰۰ دلار :yes:
            کلا ۳۶۰ حتی درایوش هم قدیمی بود اون آداپتور بزرگی که پاور کنسول بود برای دعوا خوب بود :yes: :laugh:

        • Cell گفت:

          خودت میدونی که داری خودت رو گول میزنی :laugh: منظورت God of war 3 یا beyond two souls هست داداشم اشکان خودت میدونی که انحصاری نسل ۷ سونی از نسل ۸ شما کیفیت بیشتر داشت 😀
          Crack down و fighter within اسمشم برام سخته تلفظ کنم :rotfl:

        • Cell گفت:

          همین ابر کنسول ps3 که به نظر شما فنای ماکرو ضعیف میاد بازیهای داشت گرافیک نسل ۸ به مثال last of us :laugh:
          خدایی حوصله ندارم توضیح بدم که چرا بازیهای مولتی پلتفرم رو PS3 یخورده ضعیف تر ۳۶۰ بود خودت میدونی چرا حالا همین کنسول ضعیف PS3 پردازندش از Xbox one و PS4 قویتر بود شما سرچ بری گوگل حساب دستت میاد :yes:

        • عقل کل وقتی مهندسین و دانشمندان که هزار برابر تو از تکنولوژی حالیشون میشه میان از پردازنده های Ps3 برای ساختن ابر کامپیوتر استفاده میکنن، تو چی بلغور میکنی این وسط؟

      • 2B گفت:

        cell :yes:
        کامنتت پر محتوا منتها ناقص بود! بخشهای تکمیل کننده کامنت شما رو پائین تر اضافه میکنم
        …در اخر بخاطر اعتماد بی جای کن کوتاراگی که به قیمت از دست دادن جایگاهش شد ،ibm از قرارداد ناقص منعقد شده با سونی نهایت بهره رو برد و چیپی که با سرمایه سونی و توشیبا ساخته شده بود رو در اختیار ماکروسافت قرار داد .. زمانی هم که سونی متوجه شد و ibm رو تهدید کرد منتها کار از کار گذشته بود واقعیت اینه که پدر پلی استیشن آقای کوتاراگی سهل انگاری بزرگی کرد والا ماکرو هیچ برنامه ایی برای نسل ۷ نداشت تنها زمانی که متوجه پروژه رقیب شده بود وارد مذاکره با ibm شد (ارجاع به مقاله منتشر شده)..حتی یه مقاله و کتاب راجب این رکب تاریخی هست دوستان برن بخونن چطور سونی رو دور زدن! چیپ xbox 360 همون معماریی هست که سونی توشیبا سرمایه گذاری و ibm طراحی کرده بود!
        ibm چند مورد از معماری ها رو نشون سران ماکروسافت داد منتها اونا دست گذاشتن رو معماری کنسول سونی سران ibm هم به اعتراف خودشون دست گذاشتن رو بندی که سونی اجازه فروش به شرکتها ثالث رو به ibm میداد !! مذاکره در فاصله چند متری با ریسک زیاد و ترس از برملا شدن داستان رئیس اون زمان ibm از اینکه سونی کوتاه اومد و تهدیدش رو عملی نکرد بسی خوشحال بود…

        • Cell گفت:

          ۲B@
          بازم ممنون من در جریان این موضوع نبودم با تشکر از شما :yes:
          خدا می‌دونه نسل ۷ واقعیت چی شد
          اصلا صحبت کردن در مورد نسل ۷ و ساخت کنسول PS3 خودش کتاب میشه میشه چندین هفته یا ماه کنفراس گذاشت برای توضیح دادن معماری پردازنده ،cell
          در حق کن کوتاراگی کم لطفی شد من هنوزم اطمینان دارم بهترین مدیر سونی کن کوتاراگی بود کسی که ترس نداشت به دل خطر می‌رفت عاشق پردازنده بود و قدرت بود و دوست داشت سونی نماد قدرت و انحصار طلبی باشه پردازنده PS2 ,به نام Emotion Engine ,هم ۱۲۸ bit ,بود برعکس کازوهیرای که محافظه کاره و بیشتر به فکر منافع خودش هست شایدم درس عبرتی گرفته از گذشته خلاصه نسل ۷ نسل تحول بود
          اون Devkit ,های که سونی فرستاده بود برای سازنده ها و اون دموهای E3 2005 قرار بود همون کیفیت PS3 باشه ولی نمی‌دونم به خاطر دلایلی قادر به استفاده از پردازنده cell نبود و سونی یکی از هسته های کنسول رو خاموش کرده بود اون دمویی که هیدیو کوجیما تو کنفرانس نشان داد Mgs4 اول شخص بود مثل call of duty
          ولی با تاخیر های پیاپی افت گرافیکی پیدا کرد :yes:

    • Electro Pop گفت:

      آره از Xbox One X هم تو CIA استفاده می کنن.

  • areyanzare گفت:

    حضرت سونی عشقه :heart: :heart: اگرچه زیاد این نسل با ps4 ور نرفتیم بیشتر برای انحصاریا اما بازم چه حالی کردیم خدایش اگه بخوایم کیفیت بازیای انحصاری رو تو یک کلمه خلاصه کنیم
    بهترین کلمه سونیه….
    برام جالبه هنوز یه سری از دوستان یه سری چیزا رو درک نمیکنن ….. درست نیست که فنای دو آتیشه سونی و مایکرو سافت بیان و همدیگر رو تخریب کنن بخدا این بحثا هیچ سودی نه برای شما داره نه برای اسپنسر و شوهی یوشدا یه بحث پوچ و بی سر و ته اینطوری بیخواین پیش برین پیر میشین 🙂 :laugh: 😛 😛 :rotfl:
    فقط از بازی لذت ببرین و از بازی لذت ببرین و از بازی در کنار دوستانتون لذت ببرین

  • فرشاد گفت:

    یوشیدا مچکریم یوشیدا مچکریم یوشیدا مچکریم یوشیدا مچکریم به خاطر ۲۵ سال خاطره سازی دنیامو عوض کردی تا آخر عمر در هر شرایطی در کنار پلی استیشن و سونی باقی میمونم به خاطر همه چیز های خوبش بالاخره شوخی نیست سال های سال بچگی نوجوونی و الان جوونی رو به ۳۰ سالگیمو همچنان با سونی دارم میگذرونم یوشیدا ممنونم ازت به خاطر تمام اون سالها مخصوص دوران بچگی که آرم ps با اون رنگ های قشنگ پس ز مینه سفید تو یه تلویزیون ۱۴ اینچی کوچولو با اون صدای باحال پخش میشد و ذوق میکردیم برای بازی پپسی من – Never Hood- کرش- درایور-پلنگ صورتی- تیکن- مورتال کامبت- مدال افتخار-هرکول لعنتی چه زود گذشت پیر شدیم رفت ولی با همه اینا دوست دارم سونی واقعا از صمیم قلبم میگم از ممنونم بابت همه این سالها و خواهش دارم از همه سونی فن ها دیگه با هیچ مایکرو فنی جر و بحث نکنید نظر منو بخونید جز لذت چیز دیگه ننوشتم شما هم از لذت هاتون بگید بیخیال این چنتا بچه ها بشید اینا مشکلات روحی و خانوادگی و عقده های درونی دارن و صرفا واسه رهایی از اون عقده و جر و بحث بین اعضا اینجوری نظر میدن ۲ بار کسی بهشون توجه نکنه دمشون رو میزارن رو کولشون میرن بجاش بیاین از تجربه هاتون مخصوصا اونایی که مثل من ps1 داشتن بگن بهم بیشتر آشنا بشیم

    • فرشاد گفت:

      آخ آخ آخ دیدی چی شد از بزرگ ترین عنوان ۲ بعدی زندگیم یادم رفت تو نظرم حرفی بزنم همین آواتارمو میگم متال اسلاگ البته اون موقع ها من چون انگلیسی بلد نبودم و تو کلوپ ها هم به این بازی میگفتن سرباز کوچولو به این اسم منم بازی رو میخوندم یادمه یه ps1 بزرگ داشتم سوخت ولی کنترلرش رو هنوز دارم خیلی سگ جونه بعد اون ps1 اسلیم گرفتم واقعا وقتی دیدمش لذت بردم کوچولو موچولو بی صدا با اون رنگ سفید باحال و دکمه های گرد بقل درب سی دی وای وای وای لعنتی عاشقشم بازی سرباز کوچولو ۱ رو گذاشتم شروع کردم بازی رو با اون جلیقه قرمزه کیف میکردم مرحله مصر بود فکر کنم سوار شتر میشدی که یه تیربار بهش بسته شده بود ترکیده بودم از خنده آخرش هم یه یارو سیبیل کلفت رو که شبیه صدام بود داغون میکردی ناموسا زود گذشت خیلی زود گذشت بعد رفیقم یه بازی موتوری سواری آورد باید بقیه موتور هارو با لگد با چوب یا میله میزدی زمین تا خودت اول بشینی اوه اوه چه دنیایی بود بعد اون که ps2 دنیامو عوض کردم روزی که خریدمش که اتفاقا همون سال عرضه اسلیم بود منم اسلیمش رو گرفتم وقتی اون جعبه زرد خوشگلش تو دستم تا خود خونه از بقلم جداش نکردم البته از قضا بابامونم زد تو حالمون گفت فردا بعد از اینکه از مدرسه اومدی بازش میکنی روشنش میکنی نذاشت که نداشت شب حداقل در جعبه رو وا کنم سخت ترین ساعت های زندگیم رو گذروندم و صد البته یه فروشنده کلوپ خیر ندیده هم اولین بازی که براش خریدم کرش بود رو به قیمت ۲۵۰۰ بهم داد اونم دسته دوم پول ۳ تا بازی رو گرفت یه بازی دسته دوم داد منم از قیمت ها خبر نداشتم خلاصه دوره جدید من با ps2 شروع شد آندرگراند – پرنس آف پرشیا- گاد آف وار- تیکن- موست وانتد- کربن- جیمز باند- شدو آف کلوسوس- فلت آوت ۱ و ۲ – Pes – جی تی ای سند آندریاس اوووووووووف دنیایی گذروندیم بعد اون ps3 با اون بازی ها خوفش که تو مقاله بهترین بازی های سونی درباره اش خیلی گفتم و تا الان که ps4 دارم بهترین سال های عمرم بود واقعا بچه ها شکر کنید خدارو اگر مثل من تو این نسل و دوره هستید که تونستید با کنسول ها فراموش نشدنی سونی بزرگ بشید

شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا
شوهی یوشیدا: پلی‌استیشن دلایل موفقیت خود را فراموش نخواهد کرد - گیمفا