روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

برخی بازی ها هستند که قبل از انتشار به هر دلیلی از جمله بزرگی نام سازنده، هایپ زیاد حول و حوش بازی، قول های بزرگ سازندگان و هر دلیل دیگری انتظارات از آنها به طرزی عجیب بالا می رود و خیلی ها انتظار یک بازی عجیب و غریب را دارند که در ۹۹ درصد اوقات هم اینطور نمی شود. در واقع این طور بازی ها کارشان خیلی سخت می شود زیرا همه آنها را با دقتی چندین برابر زیر ذره بین قرار می دهند و نقد می کنند چون خیلی از آن انتظار داشته اند، هر چند که انتظار غلطی هم بوده باشد. خیلی وقت ها این اشتباهات از سوی خود کمپانی ناشر و سارنده بازی صورت می گیرد و آن قدر بازی را بزرگ می کنند که بعدا خودشان درون حرف ها و وعده هایشان می مانند. مثال بارز و دقیق این مورد هم عناوینی مثل واچ داگز با وعده های برتر بودن از جی تی ای و هایپ وحشتناک و هر دو روز یک تریلر و .. و عنوانی مثل نو منز اسکای با وعده های دنیای چند تریلیون سیاره ای نا تمام که هر کدام از زمین تا اسمان متفاوتند و … هستند که بدجوری در وعده ها و قول هایشان ماندند.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

می دانید بزرگترین مشکل بازی RAGE چه بود؟ می دانید “چیطو بهش گیر ندادن” با این که نمره هایش خوب بود و کلی از آن تعریف شد؟ مشکل در “ارائه” و “معرفی” و در یک کلام Presentation بازی به بازیباز است و انگار حس می کنید که بازی خودش خودش را دست کم می گیرد و به ما نمی گوید ببینید من چقدر خفن هستم، در حالی که در خیلی موارد هست.

واقعا اگر این دو بازی بدون مسخره بازی سازندگانشان عرضه شده بودند شاید بازخوردهای خیلی خیلی بهتر ی دریافت می کردند و شاید مثلا عنوان مثل نو منز اسکای اگر بی سر و صدا عرضه می شد تبدیل به یکی از شگفتی های تاریخ بازی ها می شد ولی حرف و حرف و حرف و ادعا کار را به اینجا می رساند. عنوان RAGE که می خواهیم در موردش صحبت کنیم البته درگیر چنین حدی از هایپ و وعده دروغ و … نبود ولی خب به خاطر نام سازنده اش که id Software و جان کارمک بزرگ بودند و تریلرهای بسیار زیبا و موضوع جذابش تبدیل به یک بازی خیلی خیلی مورد انتظار شد و وقتی منتشر گردید آن قدر که از آن انتظار می رفت قدرتمند ظاهر نشد. خوب می دانید که امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد. بازی به دلیل کیفیت جلوه های بصری، طراحی هنری دنیای بازی و سیستم جذاب مبارزاتش بسیار تحسین شد در حالی که به خاطر داستان و شخصیت پردازی ضعیف و علی الحصوص عدم وجود سیستم جهت یابی صحیح در بازی مورد نقد قرار گرفت و از امتیاز آن کاسته شد.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد.

هدف ما نیز امروز پرداختن به همین موارد است مخصوصا با توجه به این که نسخه دوم این سری نیز معرفی شده است و نمایش های خیره کننده ای هم داشته است. در این مطلب قصد داریم تا به بحث و بررسی در مورد عنوان RAGE پرداخته و بخش‌ها و المان‌های مختلف آن را تک به تک تحلیل و بررسی و از زوایای مختلف آن را بشکافیم تا در زمانی که قرار است نسخه دوم این سری با نام RAGE 2 در نسل هشتم عرضه گردد، شما عزیزان آشنایی بیشتری با کلیت این سری و این فرنچایز داشته باشید و شاید هم بخواهید به سراغ بازی کردن آن در نسل هفتم بروید.  پس اگر به هر دلیلی به این فرنچایز علاقمند هستید و می خواهید بیشتر با خصوصیات و المان های شاخص آن آشنا شوید، در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی RAGE با بنده و وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه شوید.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

 بگذارید تا از ابتدا شروع کنیم و شما را با این بازی آشنا نماییم. RAGE عنوانی در ژانرهای First-Person Shooter, Action-Adventure, Vehicular Combat و حتی racing بود که اولین بار در نمایشگاه QuakeCon در سال ۲۰۰۷ معرفی و توسط id Software و با انجین گرافیکی مشهور این استودیو id Tech 5 ساخته شد (RAGE آخرین بازی استودیو id Software بود که تحت مدیریت و نظارت بنیان گذار این استودیو یعنی John Carmack بزرگ ساخته شد.) تا در سال ۲۰۱۰ ابتدا برای iOS تحت نام Rage: Mutant Bash TV و سپس در سال ۲۰۱۱ با نام RAGE توسط کمپانی های Bethesda Softworks, Square Enix Holdings و Aspyr برای پلتفرم های Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows,  و Macintosh operating systems منتشر گردید و نسخه ای که ما از آن صحبت می کنیم و شماره دومش هم معرفی شده است همین بازی کنسولی و اصلی سال ۲۰۱۱ سری است. جالب است بدانید که کمپانی های Arkane Studios ،Bethesda Softworks و id Software به همراه دیگر بخش هایی مثل BattleCry Studios, Escalation Studios ,MachineGames ,Tango Gameworks و ZeniMax Online Studios همگی زیر مجموعه شرکت مادر ZeniMax Media هستند که شرکتی فوق العاده بزرگ و عظیم محسوب می گردد. در واقع می توان گفت که بازی RAGE به مانند بازی نسل هشتمی Doom، عنوانی که مستقیما توسط شرکت بتزدا ساخته شده باشد، نیست ولی در واقع توسط خانواده ZeniMax Media که هم بتزدا و هم id Software عضو آن هستند ساخته شده است و این نام مانند Doom به نوعی تحت نام شرکت بتزدا در دنیای بازی های رایانه ای شناخته می شوند.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

بازی به دلیل کیفیت جلوه های بصری، طراحی هنری دنیای بازی و سیستم جذاب مبارزاتش بسیار تحسین شد در حالی که به خاطر داستان و شخصیت پردازی ضعیف و علی الحصوص عدم وجود سیستم جهت یابی صحیح در بازی مورد نقد قرار گرفت و از امتیاز آن کاسته شد.

همان طور که می دانید و قبلا نیز بارها در این مورد با شما صحبت کرده ام “استفاده از تم اخرالزمان در صنعت بازی های رایانه ای و بین بازی سازان و البته گیمر ها تبدیل به یک بستر بسیار محبوب برای رخ دادن وقایع بازی شده است و کم کم دارد تبدیل به یک پدیده ی همه گیر مانند استفاده از تم زامبی در بازی های رایانه ای می شود. شاید دلیل اصلی این علاقمندی ریشه در ذات کنجکاو انسان برای یافتن پاسخ سوال هایی مثل ” در اینده چه می شود؟ ” و یا ” اگر نسل انسان در معرض نابودی قرار گیرد جهان چگونه خواهد بود؟ ” داشته باشد. طی چند سال اخیر و از طریق مدیوم های مختلف شامل فیلم های سینمایی، سریال ها و بازی های رایانه ای بارها و بارها به این مسئله پرداخته شده است و هر کدام به روش خود دنیایی را به تصویر کشیده اند که در ان به دلایل مختلف جهان از بین رفته است و عده ای از انسان ها باقی مانده اند و به هر شکل ممکن قصد دارند بقای خود را در دنیایی وحشی تضمین نمایند. انسان ها به گروه های مختلف تقسیم می شوند و همه به جان هم می افتند و حتی به خاطر نیازهای اولیه ای مانند غذا و اب یکدیگر را می کشند. اگر روزی ” جهان مانند تئاتری بود که انسان ها بازیگران ان بودند ” اکنون جهان به مانند جنگلی شده است که انسان ها حیوانات ان هستند و البته هم وحشی دارند و هم اهلی. زمانی که دنیا به جنگلی وحشی تبدیل شده است طبیعتا قانون جنگل بر ان حکفرما می شود و قوی تر ضعیف تر را از بین می برد. در چنین دنیایی دیگر نیازها هدف را تعیین نمی کنند و بلکه این هدف است که نیازها را تعیین می کند، هدفی به نام زنده ماندن و بقا. به طور خلاصه باید گفت وقتی با مفهوم پسااخرالزمان سروکار داریم نخستین کلمه ای که به ذهن ما خطور میکند کلمه ی بقاست. به راستی اگر روزی حادثه ای رخ دهد و جهان و نسل و انسان را در معرض نابودی قرار دهد چه انفاقی خواهد افتاد؟ اگر ما روزی درگیر چنین اتفاقی شویم تا چه حد شخصیتمان تغییر خواهد کرد؟ ایا تبدیل به انسانی دیگر نخواهیم شد؟”

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

در بخش روایت بازی می توانست خیلی خیلی بهتر باشد و به شکل هیجان انگیزتر و با آب و تاب تری داستان بازی را برای ما تعریف کند تا کمی بیشتر به داستان بازی جذب شویم و به آن توجه کنیم. شخصیت پردازی ضعیف نیز مزید بر علت شده است و باید گفت تک تک شخصیت های بازی از اصلی و فرعی چنگی به دل نمی زنند و در کل بازی هیچ شخصیت قدرتمند و پرداخت شده ای نمی بینید و بی شک هیچ کدام از آن ها در یاد شما نخواهند ماند.

داستان بازی RAGE در دنیای پسا آخرالزمانی wasteland در آینده ای نزدیک اتفاق می افتد و وقایع بعد از اصابت سیارک ۹۹۹۴۲ Apophis به زمین را دنبال می کند. شما در بازی کنترل شخصیتی به نام Nicholas Raine را در دست داشتید که یک سرباز بود که در پناهگاهی زیرزمینی به خواب طولانی مدت یا hibernation فرو رفته بود تا یک قرن بعد بیدار شود و مشاهده می کند که توسط سازمانی به نام The Authority به عنوان یک فرد تحت تعقیب شناخته می شود. اگر بخواهیم با مثال های سینمایی و بازی، منابع الهام این عنوان را نام ببریم باید گفت بازی RAGE بسیار مشابه فیلم Mad Max 2 است و کاملا از عناوینی مانند  Fallout و Borderlands الهام گرفته است. داستان بازی RAGE نسبتا خوب است و قابل قبول عمل می کند اما اصلا و ابدا در سطح یک داستان فوق العاده جذاب با شخصیت هایی به یادماندنی و عالی نیست بلکه فقط این توانایی را دارد که شما را در طول بازی با خود همراه کند ولی روایت داستان وضعیت آن را بدتر می کند زیرا بسیار ضعیف است.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

اگر بخواهیم با مثال های سینمایی و بازی، منابع الهام این عنوان را نام ببریم باید گفت بازی RAGE بسیار مشابه فیلم Mad Max 2 است و کاملا از عناوینی مانند  Fallout و Borderlands الهام گرفته است.

خیلی بازی ها هستند که داستانی کلیشه ای را به واسطه روایت عالی برای ما به یادماندنی کرده اند ولی RAGE در روایت برعکس عمل کرده است. در واقع باید گفت در بخش روایت بازی می توانست خیلی خیلی بهتر باشد و به شکل هیجان انگیزتر و با آب و تاب تری داستان بازی را برای ما تعریف کند تا کمی بیشتر به داستان بازی جذب شویم و به آن توجه کنیم. شخصیت پردازی ضعیف نیز مزید بر علت شده است  و باید گفت تک تک شخصیت های بازی از اصلی و فرعی چنگی به دل نمی زنند و در کل بازی هیچ شخصیت قدرتمند و پرداخت شده ای نمی بینید و بی شک هیچ کدام از آن ها در یاد شما نخواهند ماند. به طور کلی در مورد مجموع و محصول نهایی “داستان و شخصیت ها و روایت” در عنوان RAGE می توان گفت شاهد یک بازی متوسط و تقریبا قابل قبول هستیم که این توانایی را گاها از خود نشان می دهد که شما را به فهمیدن ادامه داستان ترغیب نماید و باعث شود تا همواره در طول پیشروی در بازی، مقدار کمی هم که شده حواستان به داستان باشد.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

در زمینه طراحی هنری سازندگان بازی به خوبی موفق شده اند تا یک محیط آخرالزمانی بیابانی و با کیفیت را شبیه سازی کنند و دنیای بازی بسیار زیبا کار شده است و شاهد طراحی های جذابی در بازی هستیم که سطح جزییات تقریبا خوبی در زمان خود داشتند.

بازی RAGE در زمینه بصری و مخصوصا از لحاظ طراحی هنری یکی از بازی های خوب و زیبای نسل هفتم محسوب می شود و یکی از بهترین بازی های ساخته شده در زمینه خلق دنیای آخرالزمانی از لحاظ جلوه های بصری است که البته مشکلات فنی نیز در آن گاها به چشم می خورند. از منظر فنی شاهد یک بازی تقریبا باثبات و باکیفیت در نسل هفتم هستیم و به نظر می رسد سازندگان در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا شاهد بافت های با کیفیت و نورپردازی مناسب برای یک بازی نسل هفتمی باشیم ولی باز هم شاهد مواردی مثل برخی باگ ها و مشکلات فنی و همینطور بافت های بی کیفیت در بازی هستیم که البته نباید اکنون به آن با چشم بررسی و مقایسه نگاه کنید زیرا چشم هایتان به نسل هشتم عادت کرده است و بازی را خیلی ضعیف تر می بینید بلکه باید آن را با بازی های زمان خودش از این نظر بسنجید که شاهد یک بازی خوب و باثبات از نظر فنی بودیم که فارغ از مشکلات و برخی باگ ها و افت فریم ها هم نبود ولی در نه حدی که بخواهد آزارتان دهد.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

از سری دشمنان ضیقی نشان بازی!!! یه مدل هم ضیقی پور داریم و یه مدل هم ضیقی زاده!!

در زمینه طراحی هنری سازندگان بازی به خوبی موفق شده اند تا یک محیط آخرالزمانی بیابانی و با کیفیت را شبیه سازی کنند و دنیای بازی بسیار زیبا کار شده است و شاهد طراحی های جذابی در بازی هستیم که سطح جزییات تقریبا خوبی در زمان خود داشتند. اولین نکته ای که در مورد رنگ بندی دنیا و محیط بازی به مانند خیلی از دیگر بازی های آخرالزمانی به چشم می آید استفاده ی خیلی زیاد از رنگ های قهوه ای و نارنجی است که البته با توجه به محیط کاملا بیابانی و خشک Wasteland کاملا منطقی به نظر می رسد. افکت های بصری مختلف بازی مانند افکت انفجار هم در بازی و در زمان خود بسیار جالب و دیدنی به نظر می رسیدند و در بازی بارها شاهد انفجار و تکه تکه شدن ماشین های مختلف بودیم. عملکرد خوب سازندگان و طراحان بازی در مورد طراحی دنیای بازی و وسایل نقلیه نیز به چشم می آید و شاهد انواع ماشین ها و مناطق مختلف و متنوع که با جزییات طراحی شده اند هستیم اما خب از نظر جزییات اصلا نباید انتظار بازی نسل هشتمی مد مکس را داشته باشید! در واقع از نظر جزییات دنیای بازی با مقداری سختگیری حتی شاید بتوان گفت که محیط هایی که در بازی مشاهده می کنیم کمی خالی و خلوت به نظر می رسند. اما به هر حال در یک بیابان پهناور و دنیایی از بین رفته نمی توانیم شاهد انواع و اقسام برج ها و ساختمان های مختلف باشیم و مسئله ی خلوت بودن محیط ها با کانسپت کلی بازی کاملا منطبق است. اما مکان ها و مناطقی که برای بازی طراحی شده اند بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسند و می توانند بستر مناسبی برای رخ دادن گیم پلی بازی را فراهم نمایند.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

عملکرد خوب سازندگان و طراحان بازی در مورد طراحی دنیای بازی و وسایل نقلیه نیز به چشم می آید و شاهد انواع ماشین ها و مناطق مختلف و متنوع که با جزییات طراحی شده اند هستیم اما خب از نظر جزییات اصلا نباید انتظار بازی نسل هشتمی مد مکس را داشته باشید!

گیم پلی بازی RAGE که بهترین بخش بازی نیز هست شامل اکشن و شوتر اول شخص و همین طور بخش های سوم شخص ماشین سواری و مبارزات ماشینی و ریسینگ است. وسیله جابجایی شما نیز در دنیای بازی همین ماشین ها هستند که با آنها به ماموریت های مختلف سر می زنید و دنیای بزرگ بازی را در می نوردید. دو نوع استاندارد از دشمنان معمولی در بازی وجود دارند. یک دسته دشمنان دارای سلاح گرم هستند که کاور می گیرند و به شما تیراندازی می کنند و یک گروه هم دشمنان دارای سلاح سرد هستند که به صورت دیوانه وار به سمت شما حمله می کنند تا ضربه بزنند و باید آنها را از پای در آورید. در مبارزات بازی شما به انواع و اقسام سلاح هایی که قابلیت ارتقا و آپگرید دارند مجهز هستید که تنوع خوبی نیز دارند و شامل مواردی مثل crossbow و یک سلاح  boomerang مانند که wingsticks نام دارند نیز می شود که برای تمرکز بر مخفی کاری در بازی قرار داده شده اند. برای هر سلاح چند نوع مهمات قابل استفاده وجود دارد تا بازیباز بتواند بر اساس استایل خاص بازی کردن خود و در موقعیت های مناسب آن ها را به کار گیرد. به عنوان مثال مهمات اصلی crossbow یک نوع بولت های فلزی هستند ولی می توانید از بولت ها یا همان گلوله های الکتریکی یا انفجاری هم استفاده کنید که تنوع خوبی به بازی می بخشند. کیفیت سیستم تیراندازی بازی بسیار بالاست و حس و حال شلیک با سلاح های مختلف کاملا به بازیباز منتقل می شود و اصطلاحا شاهد وجود سلاح های خوش دستی هستیم.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

در مبارزات بازی شما به انواع و اقسام سلاح هایی که قابلیت ارتقا و آپگرید دارند مجهز هستید که تنوع خوبی نیز دارند و شامل مواردی مثل crossbow و یک سلاح  boomerang مانند که wingsticks نام دارند نیز می شود که برای تمرکز بر مخفی کاری در بازی قرار داده شده اند. برای هر سلاح چند نوع مهمات قابل استفاده وجود دارد تا بازیباز بتواند بر اساس استایل خاص بازی کردن خود و در موقعیت های مناسب آن ها را به کار گیرد.

شما قابلیت شخصی سازی سلاح ها و وسیله نقلیه خود را نیز دارید و همچنین می توانید از طریق دستورالعمل های مختلفی که در بازی کشف می کنید گستره وسیغی از آیتم های مختلف را بسازید. در واقع در طول روند بازی، جمع اوری منابع و تجهیزات مختلف و … برای ساخت و ساز آیتم های مختلف و ارتقا اهمیت بالایی دارد و باید با گشت و گذار و اکتشاف در محیط و انجام کارهای مختلف تا حد ممکن آن ها را جمع اوری و ذخیره نماییم. برای عمیق تر شدن بازی برخی المان های نقش آفرینی یا RPG هم در بازی قرار دارد که شامل مواردی مثل سیستم کوله پشتی، مکانیک لوت کردن آیتم ها، ماموریت های جانبی و یا مهمات مختلف برای یک سلاح ثابت هستند. گویا سازندگان بازی های مختلف در صنعت بازی های رایانه ای به این نتیجه رسیده اند که استفاده از المان های سبک نقش افرینی در بازی های سایر سبک ها سبب جذاب تر شدن بازی می شود و تعداد عناوینی که این روزها شاهد اضافه شدن المان های نقش افرینی به ان ها هستیم کم نیست و صد البته که اگر این کار به درستی انجام شود شاهد افزایش بسیار زیاد عمق بازی خواهیم بود.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

دو نوع استاندارد از دشمنان معمولی در بازی وجود دارند. یک دسته دشمنان دارای سلاح گرم هستند که کاور می گیرند و به شما تیراندازی می کنند و یک گروه هم دشمنان دارای سلاح سرد هستند که به صورت دیوانه وار به سمت شما حمله می کنند تا ضربه بزنند و باید آنها را از پای در آورید.

در گیم پلی بازی شاهد چند نوع مختلف از مسابقات بر پایه ماشین سواری نیز هستیم که می توانید در این مسابقات و چالش ها شرکت نمایید. این بخش ها شامل مسابقات ریسینگ، رد شدن از چک پوینت ها در زمان مناسب و برخی دیگر موارد هستند. در این بخش ها ممکن است رقیب داشته باشید و یا این که خودتان تنها حضور یابید. همچنین در برخی از این ریسینگ ها قابلیت استفاده از تجهبزات و مهمات را دارید و در برخی دیگر این طور نیست. شما می توانید وسیله نقلیه خود را در بازی با آیتم های مختلف ارتقا دهید و آن را قوی تر نمایید که این کار را از طریق برنده شدن و کامل کردن چالش های مختلف ماشین سواری انجام می دهید. ماشین ها علاوه بر شرکت در بخش های ریسینگ، همان طور که گفته شد برای جابجایی در دنیای بازی و مبارزه با ماشین های دشمنان که به شما حمله می کنند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بازی علاوه بر خط ماموریت های اصلی داستانی، قابلیت انجام و قبول کردن ماموریت های فرعی و جانبی را نیز دارید و برخی فعالیت های دیگر نیز که نیاز به اکتشاف و گشت و گذار بیشتر در دنیای بازی دارند نیز در بازی وجود دارند. از بزرگترین مشکلات بازی که در نقدهای آن هم بسیار به آن پرداخته شد عدم وجود یک سیستم راهیابی و راهنمایی کارآمد در دنیای بزرگ بازی است که گاها سبب می شود اعصابتان بسیار خرد شود و احساس گیج شدن حین انجام ماموریت ها و گشت و گذار در دنیای بازی به شما دست دهد.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

در گیم پلی بازی شاهد چند نوع مختلف از مسابقات بر پایه ماشین سواری نیز هستیم که می توانید در این مسابقات و چالش ها شرکت نمایید. این بخش ها شامل مسابقات ریسینگ، رد شدن از چک پوینت ها در زمان مناسب و برخی دیگر موارد هستند. در این بخش ها ممکن است رقیب داشته باشید و یا این که خودتان تنها حضور یابید. همچنین در برخی از این ریسینگ ها قابلیت استفاده از تجهبزات و مهمات را دارید و در برخی دیگر این طور نیست.

بازی RAGE دارای دو مد مختلف چند نفره نیز هست که “Road Rage” و “Wasteland Legends” نام دارند. در بخش Road Rage تا سقف ۴ نفر می توانند در یک مسابقه  free-for-all match که در یک Arena که برای مسابقات ماشینی طراحی شده است برگراز می گردد شرکت نمایند. هدف این بخش جمع آوری امتیازات مختلف رالی یا rally point هایی است که در محیط مسابقه ظاهر می شوند و در همین حال باید رقبا را نیز از بین ببرید و امتیازاتشان را بردارید. مد Wasteland Legends شامل یک سری ماموریت های دونفره co-op داستانی است که در بخش های مختلف بخش کمپین داستانی بازی با آنها برخورد می کنید و در این ماموریت ها مجموعا ۹ هدف مختلف وجود دارد. در واقع باید بگویم در بخش چند نفره این بازی شاهد یک مد رقابتی یا Competitive و یک مد همکاری یا cooperate هستیم که جذابیت های خاص خود را دارند. اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد گیم پلی بازی نتیجه گیری کنیم باید گفت در بازی RAGE شاهد گیم پلی بسیار جذاب و متنوعی هستیم که بی شک ستاره بی چون و چرای بازی است و چه در بخش مبارزات و ماموریت های اصلی و فرعی و چه در زمینه مبارزات ماشینی و ریسینگ و قابلیت های خوب شخصی سازی وسایل نقلیه و تجهیزات در بازی بسیار عالی عمل می کند و این المان های مثبت و متنوع، عمق خاصی به گیم پلی بازی بخشیده اند.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

کیفیت سیستم تیراندازی بازی بسیار بالاست و حس و حال شلیک با سلاح های مختلف کاملا به بازیباز منتقل می شود و اصطلاحا شاهد وجود سلاح های خوش دستی هستیم.

در مورد صداگذاری بازی و برای یک عنوان نسل هفتمی فقط می توان کلمه عالی را به کار برد. صداگذاری ها در بازی یکی از بی نقص ترین های نسل هفتم هستند که واقعا جای تحسین دارد. صداهای محیط بازی و شلیک سلاح ها و … نیز همگی بسیار با دقت و با کیفیت ضیط شده اند و در بازی شنیده می شوند تا از بالاترین کیفیت صداگذاری بازی در یک عنوان نسل هفتمی بهره مند شوید، همچنین بر عکس شخصیت پردازی ضعیف شخصیت ها، صداگذاری آن ها به خوبی انجام شده و صداها با چهره ها هماهنگ است و هماهنگی زمانی نیز دارند، اما برخی انیمیشن های ضعیف صورت هنگام حرف زدن شخصیت ها باعث می شود تا گاهی حرف زدن آن ها غیر طبیعی و مصنوعی به نظر برسد که البته این موضوع به بخش گرافیکی بازی باز می گردد و باید به نسل هفتمی بودن آن نیز توجه کرد.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

شما می توانید وسیله نقلیه خود را در بازی با آیتم های مختلف ارتقا دهید و آن را قوی تر نمایید که این کار را از طریق برنده شدن و کامل کردن چالش های مختلف ماشین سواری انجام می دهید. ماشین ها علاوه بر شرکت در بخش های ریسینگ، برای جابجایی در دنیای بازی و مبارزه با ماشین های دشمنان که به شما حمله می کنند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

صداپیشگان شخصیت های بازی به خوبی از پس وظیفه خود بر آمده اند اما شخصیت های ضعیف و نچسب  باعث شده اند که حتی این صداگذاری خوب هم نتواند آن ها را در نظر بازیباز دلپذیرتر و جذاب تر جلوه دهد و با وی ارتباط برقرار کنند اما صرفا در بخش صداپیشگی، شاهد بازی بسیار با کیفیتی هستیم که اگر دیالوگ ها و شخصیت پردازی های بهتری نیز داشت، بسیار کیفیت کار صداگذاران بیشتر به چشم می آمد. موسیقی و ساندترک بازی نیز بسیار خوب و مناسب خلق شده است و انگار این موسیقی ار دل Wasteland بیرون آمده و کاملا متعلق به جسم و روح بازی است. این موسیقی ها در برخی شرایط اوج می گیرد و گاهی چنان در پس زمینه بازی حل می شوند که گویی جزو جدانشدنی دنیای ویران بازی هستند. در واقع سازندگان موسیقی RAGE به حق شایسته تحسین و احترام هستند و اثر بسیار قابل قبول و زیبایی را از خود به جای گذاشته اند و مشخص است که کاملا فضا، اتمسفر و حال و هوای بازی را درک کرده و بر اساس آن یک موسیقی کاملا هماهنگ با بازی ساخته اند.  در مجموع باید گفت صداگذاری و موسیقی بازی نمره کاملی را دریافت می کنند و یکی از بخش هایی محسوب می شوند که به القای حس و حال اتمسفر آخرالزمانی بازی به بازیباز کمک شایانی کرده اند.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

RAGE عنوانی است که وقتی واردش می شوید و چندین ساعت را می گذرانید و یا آن را تمام می کنید با خود می گویید که “بازی به این خوبی با این نمره های خوب، چرا آن استقبال عمومی که لایقش بود را دریافت نکرد؟” یا به بازی می گویید “چیطو به تو گیر ندادن؟!!”

بازی RAGE شاید دقیقا و کاملا آن عنوانی که منتظرش بودیم و قرار بود باشد، نبود و ضعف هایی داشت ولی نمی توان کتمان کرد که واقعا در سبک خاص خود یک بازی فوق العاده بود و کمتر عنوانی را شاهد هستیم که در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و … به شکلی بسیار سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده باشند (مانند سری Borderlands).

در حقیقت همان طور که در بسیاری از نقدهای این بازی مطرح شد RAGE عنوانی است که وقتی واردش می شوید و چندین ساعت را می گذرانید و یا آن را تمام می کنید با خود می گویید که “بازی به این خوبی با این نمره های خوب، چرا آن استقبال عمومی که لایقش بود را دریافت نکرد؟” یا به بازی می گویید “چیطو به تو گیر ندادن؟!!” می دانید بزرگترین مشکل بازی RAGE چه بود؟ می دانید “چیطو بهش گیر ندادن” با این که نمره هایش خوب بود و کلی از آن تعریف شد؟ مشکل در “ارائه” و “معرفی” و در یک کلام Presentation بازی به بازیباز است و انگار حس می کنید که بازی خودش خودش را دست کم می گیرد و به ما نمی گوید ببینید من چقدر خفن هستم، در حالی که در خیلی موارد هست.  اگر بازی ارائه یا Presentation بهتری داشت وضعش خیلی خیلی بهتر از اکنون بود و حتی نمره هایش خیلی بالاتر بود زیرا یکی از بهترین هاست.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

人Acker益man人Khafi

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا
روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • White noiz گفت:

    امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد

    بعد از دادن نمره ی ۷۰ به Red dead ll توسط شیت مگزین :
    متا کیلو چنده؟؟؟

    • M.C گفت:

      من به RDR2 متای ۸۲ میدم :talktothehand:

    • PERSIAN NAZI گفت:

      اقا من با شما موافقم.بعضی از سایتها با یک عنوان پدرکشتگی دارن مثل یوروگیمر و دوئل شاکر که به پرو ایوولوشن ۰ دادن.من هم نسخه اولیش رو بازی کردم هم نسخه ریمسترش رو .نسخه اولیش باگ داشت و بهینه نبود اما تو ریمستر سنگ تمام گذاشتن و باگی نبود.این عنوان هم زیاد طرفدار زیادی نداره اما بازیش خیلی خوبه و ببهتر از خیلی بازیهای پول دوشیه هم داستان داره هم گرافیک هم سرگرمیهای ماموریتهای اضافی خود بازی رو داره مثل اون ماشین سواری یا استنلی اکسپرس یا اون کانال وحشت در کل بازیش خیلی خوب بود

    • iM.SinneR گفت:

      کلا همه چی قدیمیش خوبه…
      ۸ سال روی rdr2 کار کردن این همه هایپ و نمرات مجله ها رو خریدن که مردمو گول بزنن و وقتی دیدن شده ۹۷ همه کف بر بشن ولی حالا که منتشر شده حال آدم از بازی بهم میخوره
      گیم پلی به شدت کنده و خسته کننده
      ماموریت ها یکی از یکی مسخره تر
      گرافیکش زمین تا آسمون با تریلراش تفاوت داره
      افتضاح ترین شوتینگ تاریخ رو داره rdr2 که یعنی باید نقطه مثبتش باشه
      جهان بازی خالی و بی جان
      حس میکنی داری gtav پلی میدی از نوع وسترنش
      تمام حرکات و انیمشن ها ۱۰۰% کپی gta v هستن
      هیچ لحظه حماسی یا چیزی به یاد موندنی تو بازی نیست بر خلاف نسخه ۱
      هوش مصنویی این بازی جوک سال
      افتضاح تاریخی راکستار بوده تا اینجا
      انتظار ندارم که درک کنی چیزایی رو میگم چون نصفه منم تو گیم نبودی
      اگه نمره واقعی Rdr2 رو بخوای به نظرم ۸۴ بیشترش ظلمه به بقیه بازیا
      ۱۰۰% tlou2 موفق تر از این زباله میشه امیدوارم بشه

    • arian 76 گفت:

      منکه از اول میدونستم ریج به موقیت خیلی خاصی نمیرسه نسخه ی دومش هم نهایتا در حد همین میشه
      با احترام به طرفداراش ولی بازیهایی مثل این و فال اوت که اول شخص و نقش افرینی هستن و بازی بر پایه سلاح های گرم و دور برد هست اصا خوشم نمیاد
      از نظرمن خسته کننده ترین و کسالت اور ترین بازی ها هستن
      نقش افرینی باید با شمشیر باشه مثل ویچر و اسکایریم
      من هربار بیشتر از ۵ ساعت اسکایریم بازی میکردم ولی هنوزم جذاب بود ولی فال اوت ۴ رو روزی کمتر از ۱ ساعت بزور بازی میکردم تا پولی که بابت این بازی افتضاح داده بودم هدر نشه
      حالا الان باز یه سری کودک میان میگن از بای چیزی حالیت نشده و نمی تونی درک کنی و از این حرفا

      • SLλYER #2077 گفت:

        با خط آخرت اگر بخش یه سری کودک رو حذف کنیم موافقم چون فکر نکنم بدونی Wasteland و New Vegas و نسخه سوم همین سری به قول تو خسته کننده چه چیزایی هستن…

        پ.ن : شخصا از ریج خوشم اومد، هرچند نسخه دون قراره خیلی پیشرفت کنه، خیلی گسترده تر شده امیدوارم ایرادات نسخه اول رو نبینیم توش

  • M.C گفت:

    Rage خیلی باگ داش ولی گیم پلی خوبی هم داش تمشم شبیه متروی منتها خشن تر بلاخره سازندش ID Software نسخه دوشم بنظر بازیه خوبی میاد
    اسپم:
    یه هفته‌ایه دارم BO4 میزنم بازی خوبیه من حاضرم بدون بی هوشی زایمان کنم ولی از BO4 جدا نشم بهترین مولتی پلیر رو از بین همهٔ COD ها داره نداشتن کمپینم اصلاً به چشم نمیاد بس که مود بتل رویال و مود زامبیش معتاد کنندس مثل Ghost و BO3 می مونه اونام با اینکه کمپین مزخرفی داشتن ولی بخش مولتی پلیر قوی داشتن برا همین کمپین ضعیفشون بچشم نمی امد در کل بنظر من که ارزششو داره بهترین بازی بتل رویالم هس تنها ایرادشم معتاد کنند بودنش 🙂

    • PERSIAN NAZI گفت:

      زایمان که الکی نیستش سلسله مراتب داره و شما یدفعه میخوای بری غول اخر رو بکشی؟الکی نیست که مملکت قانون داره همه چی باید حساب شده بره جلو.من بشما پیشنهاد میدم که سزارین کنید چون برای زایمان بیهوشی نمیزنن ابجی و در کل این حرفها جاش اینجا نیست.اینقدر سر مشتریها رو کلاه گذاشتی که اخرش COD رو گرفتی اره؟ :yes:

    • Retr0 گفت:

      با تشکر از آقای آقا بابایی
      واقعا rage و امثالش بازی هایین که فقط به دلایلی که خارج از کیفیت بازی هستن نمی تونن ۷وب ظاهر شن
      فقط مثل این که جای منفی مثبتتون جابجا شده
      Electro pop
      خب پس مثل این که زایمان کردن با فیزیکتون جور در میاد مگه نه؟

    • M.C گفت:

      ولی Balck Ops 4 به سلیقه‌ی بیشتر شماها نمی خوره چون بیشتر کاربرای سایت بازیای داستانی رو به بازیای تمام آنلاینی مثل The Division, PUBG یا Black Ops 4 ترجیح میدن برعکس من

      • PERSIAN NAZI گفت:

        من زامبیش رو تو مغازه دوستم بازی کردم و اعتیاد اوره.نسخه۱ و ۲ هم زامبیشون اعتیاد داشت و ۴نفره حسابی میخندیدیم همینتور مولتیشون اما من در کل مولتی BF V رو ترجیح میدم چون فیزیک تخریب خیلی زیادی داره و ادوات جنگیش بهتره.هرکس یه سلیقه داره و من به سلیقه شما هم احترام میذارم

  • aliusa گفت:

    عنوان ضعیفی هست اول شخصی بیش نیست
    گوست ریکان فیوچر سولدر قشنگ تره
    رج یه بازی باخته هست بولستورمم مثل این اشغال هست

  • meysamb گفت:

    سلام،اقای نویسنده ی عزیز جای منفی و مثبت نتیجه گیریتون جابه جا شده،لطفا درستش کنید،فدای همه ی شما عزیزان

  • PERSIAN NAZI گفت:

    چرا برای+ بد گفتین و برای- خوب گفتین؟

  • از مشکلات و نکات مثبت بازی که بگذریم، این بازی مشخصا از چندین بازی مختلف مث borderlands و fallout و… الگوبرداری کرده بود، خوبم این کار رو کرده بود و عنوان دلچسب و مستقلی رو ساخته بود، منتها اندازه ی سه تا بازی تو rage تنوع گیم پلی وجود داشت که نتونسته بودن همه موارد رو با بهترین کیفیت کنار هم جمع کنن.

  • STAR1 گفت:

    بازی عالی بود, تم آخرالزمانی با خشونت زیاد
    مشکل اینه که تو نسخه دوم اصلی ترین المانش که خشونت هست رو کم کرده.

  • Saman_hk گفت:

    تشکر از استاد آقابابایی عزیز بابت این مقاله جذاب.
    فکر کنم در آخر مقاله جای نکات مثبت و منفی بازی رو برعکس نوشتید.

  • Last Of Us گفت:

    من نفهمیدم چرا تو نکات منفی خوب بازی گفته دشه
    بازیش شاهکار بود برای خودش یادش به خیر
    مرسی از مقاله
    *************
    *************

    در مورد ردد ۲ دوستان متاسفانه من یک ساعتی که بازی کردم توش باگ دیدم. یکی دیگه از دوستان هم میگفت یک سری باگ دیده
    خداییش این باگ ها رو هربازی ای داشت نمرش این نمیشد. قبول کنید کیلویی بهش ۹۷ دادن
    حقش بالای ۹۰ هستش ولی نه ۹۷

    جالبه یوزر اسکور بازی ۷٫۶ شده با ۱۸۰۲ نقد
    فرق خارجیا با من و شما اینه پول بازی رو اگر بالای ۱۸سال باشن خودشون میدن ازپولی که زحمت کشیدن و توقعشون از بازی هکی ریخته شده با پول باباجون بیشتره و بدون تعصب نقد میکنند
    نه اسم سی دی پروجکت بیاد یا راک استار سریع بگن شاهکاره و انیمیشن های ضعیف بازی یا مبارزات تن به تن ضعیف بازی رو در کنار باگ ها نادیده بگیرن

    • Last Of Us گفت:

      در ضمن بازی آخرین آپدیته
      باگی که خودم تو یک ساعت پیدا کردم اینه. خطر اسپویل
      .

      و

      و.
      اول بازی که میرید نزدیک اون خونه میشید با ۲نفر دیگه. نزدیک اون در دستشوییه برید دکمه کاور بزنید کارکتر قاطی میکنه
      باگی که دوستمون گفتن خراب شدن چهره کاراکتر بازی و … هستش
      به هر حال من هرچی بگم متعصبا و جعبه فنا حمله خواهند کرد ولی حقیقت رو میگم هرکیم میخواد بدش بیاد بیاد

      • AL1K1NG گفت:

        من بازی نکردم و صد در صد هم راست میگی و باگ داره ولی بحث اینه ایا تو حالت عادی باگ خاصی میبینی؟باگی ک جلوی پیشرفت داستانو بگیره؟من قبلا گفتم بازم میگم اینکه تو بگی رد دد دوست نداری اونم زیر پست مربوط خب میگیم دوست نداری ولی اینکه میگی بازی الکی گنده شده این دیگه معلومه ک فن بوی بازیه چون این بازی استاندارد های این سبک رو یا تو بهترین حالت رعایت کرده یا ی پله اونارو جلو برده
        مثلا هرکی بیاد بگه گاد اف وار رو دوست نداره حق داره سلیقس ولی اینکه بگه گاد اف وار بدرد نخوره این ی حرف الکی و بی ارزشه

        • Last Of Us گفت:

          امروز یک ساعت دیگه بازی کردم نظرم عوض شد ولی توضیح میدم پست خودش

        • AXEL STONE گفت:

          داش ایشون همیشه یچیزایی میگه یجور جورایی حق داره اما یچیزایی میگه اعصاب ادمو بهم میریزه دقیا دقت کن به کامنتش اولاش خوب بود بعدش مزخرف شد اخه به CDPR گیر داد CDPR مگه چکارش کرده؟ یه ویچر ساخت با متای۹۳ و وزر اسکور۹۳ همه ازش لذت بردیم مگه بده؟
          من نمیتونم ایشونو درک کنم چون بازی که خوشش میاد میخاد ما زور روزکی عاشقش بشیم اخه من تلورو دوست دارم اما نه به قد ویچر و نظر خیلیا اینه اما نمیدونم فاز ایشون چیه.
          بیخیالش فقط دوست داره بره رو اعصاب چاری دیگه ایم نداره فکر کرده همه چیز با متا حله.
          Last Of Us : ببین دوستم عباس که همیشه راست حرف میزد در مورد بازیا رفت و تو موندی خیلی حیف شد کاش برعکس میشد. کاش کاش کاش

    • Max.level گفت:

      خوب اون یوزر اسکور که میگی پایینه اینم بگو که اکثرشون از نبود نسخه pc ناراضی بودن واسه همینم اومدن یه صفر خوشگل به بازی دادن اگر همین بازی برای pc هم منتشر میشد یوزر اسکورش خیلی ازینم بالاتر میرفت‌ رو هر پلتفرمی،دوست عزیز من اینم بگم که هیچ بازس تو این دنیا بدون اشکال نیست هر کدوم در نوع خودشون کم کاستی هایی دارن ولی ممکنه نکات مثبتشون به اندازه ای باشه که اون ایرادات جزئی رو هم بپوشونه،در مجموع متا اصلا ارزشی نداره هرچند که رد دد متاش بالا شد و حقیقتا حقش بود ولی یه چیزی هست که خیلی از مت بی ارزش تره اونم یوزر اسکور که حاصل ذهن یه عده فن بوی و هیتره و ع.ق.د.ه ایه همین

      • Last Of Us گفت:

        دوست ماس مال من؟
        چرا این یوزر اسکور برای بازی های سونی اتفاق نمیفته؟ اونام روی کامپیوتر نیست
        یک حرفایی میزنیا

        • NFrealmusic گفت:

          سلطان, یوزر اسکور رو بنداز سطل زباله همونجایی که بهش تعلق داره
          یوزر اسکور cod mw 2 سلطان سبک شوتر اول شخص شده ۶,۴
          Mw3 شده ۳,۴
          Little big Planet با متای سگی ۹۵ یوزرش شده ۶,۸
          Black ops 1 شده ۶
          برعکسشم هست مثلا متای یه بازی ۶۰_۷۰ شده ولی یوزر اسکور بالای ۸
          مثل sonic unleashed که متاش ۶۰ شده ولی یوزر اسکورش شده ۸,۳

        • Max.level گفت:

          ببین وقتی میگیم انحصاری یعنی فقط رو یک پلتفرم که خوب مسلما کسی انتظار نداره رو هیچ پلتفرم دیگه ای عرضه بشه اما رد دد که هم برای ps4 و xbox عرضه میشه صد در صد پی سی گیمرا هم انتظار دارن اون بازی براشون بیاد.منظور من این بود نمیدونم شاید من اشتباه منظورمو رسوندم ولی به هر حال در ضمن چرا دعوا داری داداش شما یعنی فکر میکنی همه برای اینکه مثل خودت فکر نمیکنن گناه کارن عزیز من،باور کن برادر من خودم سونی فنم از بچگیم با سونی و پلی استیشن بزرگ شدم اما این دلیل نمیشه چشمم رو روی حقایق ببندم روی تعصب حرف بزنم من ایشالا که last of us 2 میاد و یکی از بهترین بازیای تاریخ میشه که شکی درش نیست من تمام نسخه های آنچارتد و بازی کردم و از بهترین تجربه هایی بوده که داشتم در مورد rdr2 هم که باید توش خیلی وقت گذروند تو دنیاش و توش غرق شد اون موقع متوجه میشی خیلی لذت بخش تر میشه ببخشید اگر چیزی گفتم که باعث ناراحتی شد قصد بدی نداشتم.موفق باشی

  • ST.ranger گفت:

    این بازی خیلی با سلیقه من جور در میومد ولی متاسفانه روی pc مشکلات زیادی داشت بزرگترینشون دیر لود شدن تکسچرها یا کلا لود نشدنشون بود!

  • fbjg گفت:

    خسته نباشی .
    Rage بازی ای بود با اتمسفر عالی و گانپلی بی نظیر .فقط اگه کمی سازنده ها رو داستان بازی کار میکردند خیلی بازی بهتری میشد
    راستی در انتها نکات منفی و مثبت رو بر عکس نوشتی

  • aliblau گفت:

    سلام کاربر جدید هستم
    نکاته مثبت و منفی رو بالعکس نوشتیت

  • REZA1999 گفت:

    امیدوارم قسمت دوم بتونه موفق شه

  • shadowwarior گفت:

    چنتا اسکرین شات و گیف هم از بازی کردن خودتون میذاشتید بهتر میشد . ( البته اگه اصلا بازیش کردین ! )
    اون یارو که گرافیک بازیو طراحی کرده ( اسمش یادم نیست ) یکی از نوابغ تاریخه که صنعت گیمینگ بهش مدیونه و اون کسی بود که DX 9 رو ارتقا داد و این شد که بازیهای نسل قبل پیشرفت گرافیکی داشتن و خودش شخصا روی rage کار کرده که همین کافیه که بدونید واجبه این عنوان رو تجربه کنید !
    طرف الان داره توی ناسا کار میکنه و خیلیم ثروتمنده خیلی عذر میخوام اسمشو رو واقعا یادم نیست ولی در کل گفتنش خارج از لطف نبود بنظرم .
    روز خوش :yes:

  • Painkiller گفت:

    شماره ی ۴۶ مجله بازی رایانه
    سهیل منصوری : “هر بازی هرقدر خوب یا بد هم نقطه قوت دارد هم نقطه ضعف و مجموع این نقاط قوت و ضعف در نهایت احساس و میزان رضایت هر بازیباز از بازی را تعیین می کند.اما به طور کلی بازی های خوب نقاط ضعف کم تر و جزیی تر و بازی های ضعیف نقاط ضعف بیشتر و مهم تر دارند.اما Rage بازی عجیبی است که به طور همزمان هم نقاط قوت متعدد و مهم دارد و هم نقاط ضعف متعدد و مهم و در مجموع آنچنان ترکیب ناهمگونی از نقاط قوت و ضعف است که قضاوت منطقی درباره آن به عملی دشوار تبدیل می شود بسیاری از بازیباز ها آن را یک بازی عالی به حساب خواهند آورد و بسیاری دیگر از آن متنفر خواهند شد.هر گروه نیز برای نظر خود دلایل متعدد و منطقی خواهند آورد.واقعیت این است که هر دو گروه حق دارند و در عین حال هر دو اشتباه می کنند چون Rage به یک پرتگاه می ماند که یا در اوج آن می مانید و یا به قعر آن سقوط می کنید غافل از این که پرتگاه نه قله است و نه دره.بلکه ترکیبی است از هر دو و قرار گرفتن در یک نقطه بینابین میان قله و دره در شرایط عادی بسیار دشوار است.”

  • MAX3D گفت:

    نکات منفی و مثبت رو جا به جا نوشتید :idk:

  • jack-krauser گفت:

    سلام.خسته نباشید عالی بود مثل همیشه.ی خواهش میشه بازی igiیک رو ی بررسی بزارید ب یاد قدیم

  • PlayDead گفت:

    این بازی شروع باتلاقی بود که خیلی از بازی های نسل ۸ هم توش گرفتار شدن یعنی داستان و ماموریت های داستانی فدای جهان باز و گرافیک شدند

  • ممنون از آقای آقا بابایی متاسفانه ریج از اون دسته عناوین فوق العاده ای بود که توی دوران گیمری من از دستم رفت و با نقد و بررسی فوق العاده و پر محتوای شما حتما در اولین فرصت در استیم تهیه اش میکنم

  • Mohsen7_3_0 گفت:

    بابت نقد ممنون این جمله دقیقا شرح حال این بازیه که میگه خودشو خوب معرفی نمیکرد بازی یکی از خاص ترین گان پلی هارو داشت به نظرم و انگار بعضی وقتها فکر میکردین که کادر صفحه نمایش میخواد مستقیم به شما بگه داری یه بازی رایانه ای انجام میدی و فکر نکن نقش اصلی بازی رو ایفا میکنی! من چنین حسی داشتم واقعیتش مخصوصا وقتی که از هفت تیر استفاده میکردم و زاویه ی گرفتن اسلحه از گوشه تصویر همگی حس کلاسیکی میداد.
    همچنین بازی پر بود از easter egg که بیشترش مثل ادای احترام به بازیهای قبلی خودشون بود حتما برید یه نگاهی بندازید. انگار جان کارمک هم میدونست اخرین بازیشه. یکی از جالبتریناشون هم روکش دندونهای توکو از سریال برکینگ بد بود و البته توی سریال هم پینکمن وقتی که خیلی عصبی بود ریج میزد! یا نوشته ی rage 2 و doom 5 با هم که نکته ی جالبش اینه که eternal که پنجمین نسخه ی اصلی از doom باشه تقریبا داره نزدیکیای rage 2 عرضه میشه!
    Rage 2 میتونه بازی رو به اوج خودش برسونه و امیدوارم که اینکارو بکنه. نسخه ی اول هم درسته که اونچیزی نشد که همه انتظار داشتن ولی از خوبان نسل ۷ بود

  • AXEL STONE گفت:

    وقت بخیر دوستان: خوش به حال ریج rage که اقای اقابابایی :rose: نقدش کرده مرسی ۳۰ ۳۰ ۳۰ از مقاله عالی بود.
    اقای اقابابایی عزیز بازی The darkness 1 که نقد کردین خیلی عالی بود لطفا The darkness 2رو هم نقد کنید حالا چه بصورت مقاله چه بصورت ویدئو فرقی نداره. بلاشک بازی ممتازی هست :heart: که من زیادی به عناوین ۲K گیمز علاقه ای ندارم اما این فرنچایز خاص واقعا فرق میکنه از دیگر عناوین ۲K گیمز.
    ممنون از مقاله موفق باشی اقای اقابابایی عزیزین :heart:

  • Max.level گفت:

    بنده در جواب last of us یه چیزی گفتم که خداوکیلی خودم هر چی فکر میکنم میبینم چیزی بدی نگفتم که تایید نشد نظرم در حالی که همین آقا همیشه با اینکه نظراتش خالی از هر گونه منطق‌ هست تایید میشه/:

  • من نمیدونم به جز این که بهش بگم شاهکار در سبکه خودش واقعن ادموخسته نمیکنه بشینی پاش اون اتمسفر توش منطقه های مخوفش دشمناش متنوع بودن یادش بخیر

  • Dead Gamer گفت:

    rage عنوانی بود که می تونست شاهکار بشه فقط و فقط یه داستان و شخصیت پردازی خوب نیاز داشت
    یادم میاد سه چهار روز بشت سر هم بطور جنون واری بازیش میکردم به شخصه وقتی بازی رو تموم کردم باورم نمی شد که داستانش چه قدر معمولی بود بطوری که وقتی بازی رو تموم کردم دیگه هیچ اشتیاقی به ادامه دادن بازی نداشتم
    این بگم گیم پلی و فیزیک بازی هم از نظر من خیلی باحال بود 😀
    ولی ای کاش بازیش یکمی طولانی تر بود
    ممنون بابت نقد
    راستی عکس هف لایف چی کار میکنه تو نقد :laugh: 😀

  • aref44 گفت:

    سلام به آقا سعید عزیز
    خداقوت میگم بابت نقد
    خواستم یه چیزی رو به کاربرایی که اون بالا دارن میزنن تو سر و کله هم بگم
    قرار نیست همه از یه بازی خوششون بیاد. ممکنه یه بازی نمره اصلا ۱۰۰ بگیره و اصلا جایی بین گیمرا نداشته باشه و بالعکس ممکنه یه بازی نمره بسیار پایینی بگیره و مورد استقبال عموم باشه
    این نمره و این حرفا رو ولش کنید
    اکثر این منتقدا پولکی شدن و امتیازشون بر اساس میزان دریافتیشونه
    من خودم سیستمم اینه
    هر بازی ای که خوشم بیاد رو بازی میکنم و اصلا به یه ورمم نیست که ایکس و ایگرگ چه نمره ای دادن
    این بازی هم از نظر من خوب بود ولی واسه یه دفعه بازی کردن. نه اسم شاهکار میشه روش گذاشت و نه واسش حماسه سرایی کرد.

روزی روزگاری: خشم در آخرالزمان! | نقد و بررسی بازی RAGE - گیمفا