شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

شاخه ای گل مصنوعی برای ماشین ها… قطره ای اشک دروغین برای اندرویدها… در نهایت همه چیز برای انسان ها…. ما صاحبان بی رحم دنیاییم…

Nier: Automata بازی خیلی غریبیست. بازی که وقتی در حال تجربه آن هستید دقیقا حس می کنید که نگاه سازندگان این بازی به دنیا با بقیه فرق دارد و شاید آن ها غمگین تر به دنیا نگاه می کنند. موسیقی بازی نت به نت به تار و پود وجودتان چنگ می زند و شما را مدام بیشتر و بیشتر به درون خود فرو می کشد. همان رنگ هایی که عامل زیبایی و سرزندگی دنیای بازی هاست اینجا با لایه ای از اندوه بر روی دنیای بازی پاشیده شده اند و رنگ غم و افسردگی به خود گرفته اند.

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

این یک نقد و بررسی نیست. یک یادداشت کوتاه در تحلیل مفهوم و مقصود داستان بازی و در تحسین شاهکاری است که شاید سال ها مانندش را نیبینیم. معنای واقعی بازی AAA ولی متفاوت از بقیه…

بالاخره چه می شود؟ بالاخره این سرنوشت ماشین ها و انسان ها به کجا می رسد؟ متفاوت ترین بازی که به این موضوع نگریسته است بدون شک Nier: Automata است که در نبرد و کشمکش همیشگی ماشین ها و انسان ها (که همیشه هم ماشین ها بد هستند و انسان ها خوب)، ضلع سومی هم افزوده است. ضلع سومی به نام اندروبدها که برگ برنده انسان ها در نبردی باشند که به سختی آن را باخته اند. اندرویدهایی که چیزی بین انسان و ماشین هستند و تا دم مرگ وفادار به اربابانشان یعنی انسان ها. اصلا مگر طبیعت و دنیا، ارباب بزرگ تر و قوی تر و البته بی رحم تری هم از انسان ها دارد؟

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

Nier: Automata را باید اکنون ستود و باید اکنون از آن قدرددانی کرد. آیا در دنیای بازی های رایانه ای امروز، قدر و منزلت این طور شاهکارها کاملا شناخته می شود یا ۲۰ سال بعد تازه خواهیم گفت Nier: Automata چه دنیایی بوده است برای خودش؟ آیا اکنون شماها که دارید این مطلب را می خوانید Nier: Automata را بازی کرده اید؟ آیا گذاشته اید این بازی به زیر پوست شما برود؟ یا بهتر است بگویم آیا خواسته یا توانسته اید جلوی آن را بگیرید که نرود؟ Nier: Automata را تجربه کنید. تا چندین و چند سال شاید مانندش را نداشته باشیم.

هنر Nier: Automata و سازندگانش، قرار دادن بازیباز در زاویه ای سوم از تماشای نبردی همیشه ۲ بعدی بین ماشین و انسان است که این واقعا ستودنی است. وقتی به عمق داستان  و درون لایه های داستانی بازی Nier: Automata می روید و وقتی چشمانتان را می بندید و به آن فکر می کنید، با خود می گویید که چه زندگی غمگینی دارند اندرویدها. چقدر بی رنگ و خالی است دنیای آن ها در حالی که توان “رنگ داشتن” را دارا هستند. داستان بازی نه در مورد ماشین هاست و نه در مورد انسان ها، بلکه متمرکز بر روی اندروید ها و دغدغه های آن هاست که به قدری این موضوع عالی پردازش شده است که در بازی این دغدغه ها دقیقا تبدیل به دغدغه های شما هم می شوند. بعد از بازی مدام و مدام به آن فکر می کنید. دوباره آن را بازی می کنید. با خود می گویید  “در آخر سرنوشت ۲B و A2 و ۹S به کجا می رسد؟”

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

emil را که می شناسید. باس فایتش را چطور؟

وقتی جنگ تمام شود و انسان ها به کمک اندرویدها پیروز شوند آن وقت جای اندرویدها در دنیا کجاست؟ جای آن دختری که زیبایی اش باشکوه است و همه ما در بازی عاشقش شده ایم چه خواهد شد؟ شاید بعد از این باشد که تازه داستانی مثل داستان بازی Detroit Become Human آغاز می شود آیا نهایتا همین انسان ها دکمه Self Destruction اندرویدها را نمی فشارند تا با خیال راحت جهان را تصاحب کنند؟ قطعا در دلمان می دانیم که انسان این کار را می کند. اصلا آیا انسان بهترین موجود است؟ چرا پس همیشه بدترین کارها و تصمیمات برای انسان است؟ چرا همیشه در راه منافع خود از همه استفاده می کنند و بعد از استفاده آن ها را مثل یک دستمال کهنه دور می اندازند؟

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

از طرفی در بازی می بییند که حتی نام این شخصیت ها فقط مدلشان است و به هیچ وجه انسان نیستند اما از طرفی در بازی مدام به این نتیجه گیری می رسید که “این ها چقدر انسانیت دارند. چقدر فداکارند. چقدر متعهد و وفادارند و حتی برای هم جان می دهند.” این گونه است که حسی در شما ایجاد می شود که انگار شما در طرف اندرویدها هستید و به نوعی غیر مستقیم در جبهه مقابل “انسان ها” که اربابان اجباری و البته بیرحم آن ها هستند. این دید متفاوت سازنگان بازی است که در روح و جسم بازی جریان یافته است و چه بخواهید و چه نخواهید، شما نیزدر طول بازی از آن منظر به دینای بازی خواهید نگریست و حال قضاوت کردن دیگر بر عهده خود شماست که آینده چه خواهد بود.

Nier: Automata بازی عجیبیست. در اوج رنگ پریدگی، رنگدانه های عشق دارد. در نهایت سردی، احساس دارد. با حس مرگ، امید زندگی می دهد. در قله کوه اندوه، دامنه امید دارد. هم پوچی دارد و هم در همان پوچی، تهی نیست، حتی جنبه های Erotic دارد، گناه دارد…گناه داریم…. گناه دارند… واقعا چه کسانی گناه کارند؟ دنیا حق کیست؟ در این ملغمه و در این محشر کبری، محق کیست؟ آن هایی که برای از بین بردن ساخته های خودشان که دنیا را گرفته اند، ساخته هایی دیگر خلق می کنند تا نخستین مخلوقات خود را برایشان از بین ببرند. اما پرسش اینجاست که آیا وقتی این اتفاق افتاد، حالا با تجربه ای که انسان ها از قدرت گرفتن مخلوقاتشان دارند و ترسی که گریبانشان را گرفته است، خواهند گذاشت حتی یکی از مخلوقات دومشان که حالا دیگر تاریخ مصرف استفاده شان برای انسان ها گذشته است، به حیات ادامه دهند؟ آن هم حیاتی که احساس دارد. حیاتی که وقتی عزیزی را از دست می دهد اشک می ریزد. حیاتی که در آن، رفتار سرد و خشک ۲B در ابتدای بازی با ۹S، بعد از چند ساعت کنار هم جنگیدن تبدیل به دریایی از اشک های ۲B و احساسات برای او می شود. دریایی از اشک های یک آندروید.

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

هنر Nier: Automata و سازندگانش، قرار دادن بازیباز در زاویه ای سوم از تماشای نبردی همیشه ۲ بعدی بین ماشین و انسان است که این واقعا ستودنی است. وقتی به عمق داستان  و درون لایه های داستانی بازی Nier: Automata می روید و وقتی چشمانتان را می بندید و به آن فکر می کنید، با خود می گویید که چه زندگی غمگینی دارند اندرویدها.

ما انسان هستیم و اندرویدها را ساخته ایم تا برایمان بجنگند اما در بازی بیشتر از این که به فکر انسان ها باشید با اندرویدها همذات پنداری می کنید که این یک طعنه بسیار زیبا و هنرمندانه به تعریف اتسانیت است که گویی توسط خود انسان ها رنگ و بوی تحریف انسانیت به خود گرفته است. سازندگان Nier: Automata خیلی باهوش بوده اند. آن ها چنان آندرویدها را دوست داشتنی خلق کرده اند که حتی بدون ذره ای حرف زدن و … عاشق آن ها می شوید. طراحی ظاهری نیز در این میان خیلی خیلی تاثیر دارد و واقعا بایستی گفت ۲B زیباترین دختری است که تاکنون در بازی های رایانه ای دیده ایم و در سطح زیبایی شخصیت های مونث شاهکاری مثل ویچر قرار می گیرد که این هم باز نشانه ای دیگر از هوشمندی سازندگان برای بهتر رساندن منظور و مفهوم بازیشان است. حتی نامگذاری شخضیت ها نیز بسیار هوشمندانه و در راستای اهداف داستانی عمیق بازی انجام گرفته است. وقتی در بازی مدام می شنوید که نام ۲ شخصیت بازی (و یک شخصیت سوم که بعد از ۲ بار تمام کردن بازی اضافه می شود) که دقیقا مانند یک انسان کامل هستند، ۲B  و ۹S و A2 است انگار مدام دارد به شما یادآوری می شود که “بدان این ها انسان نیستند”  ولی “ببین چقدر انسانند.”

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

وقتی اثری هنری به طرزی خاص و منحصربه فرد، عالی از کار در آمده است و کلی مفهوم عمیق با خود دارد و از زاویه سومی به موضوع همیشه ۲ بعدی انسان ها و ماشین ها نگاه می کند، باید آن را در همین زمان تحسین کرد و ستود،  نه سال ها بعد.

به نوعی انگار دل بازیباز برای این اندرویدها می سوزد. از طرفی در بازی می بییند که حتی نام این شخصیت ها فقط مدلشان است و به هیچ وجه انسان نیستند اما از طرفی در بازی مدام به این نتیجه گیری می رسید که “این ها چقدر انسانیت دارند. چقدر فداکارند. چقدر متعهد و وفادارند و حتی برای هم جان می دهند.” این گونه است که حسی در شما ایجاد می شود که انگار شما در طرف اندرویدها هستید و به نوعی غیر مستقیم در جبهه مقابل “انسان ها” که اربابان اجباری و البته بیرحم آن ها هستند. این دید متفاوت سازنگان بازی است که در روح و جسم بازی جریان یافته است و چه بخواهید و چه نخواهید، شما نیزدر طول بازی از آن منظر به دینای بازی خواهید نگریست و حال قضاوت کردن دیگر بر عهده خود شماست که آینده چه خواهد بود.

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

طراحی ظاهری نیز در این میان خیلی خیلی تاثیر دارد و واقعا بایستی گفت ۲B زیباترین دختری است که تاکنون در بازی های رایانه ای دیده ایم و در سطح زیبایی شخصیت های مونث شاهکاری مثل ویچر قرار می گیرد که این هم باز نشانه ای دیگر از هوشمندی سازندگان برای بهتر رساندن منظور و مفهوم بازیشان است. حتی نامگذاری شخضیت ها نیز بسیار هوشمندانه و در راستای اهداف داستانی عمیق بازی انجام گرفته است. وقتی در بازی مدام می شنوید که نام ۲ شخصیت بازی (و یک شخصیت سوم که بعد از ۲ بار تمام کردن بازی اضافه می شود) که دقیقا مانند یک انسان کامل هستند، ۲B  و ۹S و A2 است انگار مدام دارد به شما یادآوری می شود که “بدان این ها انسان نیستند”  ولی “ببین چقدر انسانند.”

موسیقی در بازی غوغا می کند. تک تک نتهای موسیقی بازی زیر پوستتان می رقصند و شما را هر چه بیشتر به اعماق دنیای شگفت انگیز بازی می برند. باید بگویم یکی از برترین عناوین تاریخ بازی ها از لحاظ همگون و همراه بودن موسیقی با دنیا و داستان و فضای بازی، همین  Nier: Automata است که موسیقی آن شما را عاشق می کند و حسی که نمی توان  آن را با کلمات وصف کرد در لابلای تار و پود وجود شما پیچ و تاب می خورد و آن جاست که در دل می گویید “چقدر این بازی با تمام بازی ها فرق دارد.” بله همین طور است. خلق Nier: Automata از نظر بنده، بر اساس یک جهان بینی متفاوت بوده است و برای همین هم هست که بازی از بنیان و اساس، ذات متفاوتی از دیگر بازی ها دارد.

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

آن هایی که برای از بین بردن ساخته های خودشان که دنیا را گرفته اند، ساخته هایی دیگر خلق می کنند تا نخستین مخلوقات خود را برایشان از بین ببرند. اما پرسش اینجاست که آیا وقتی این اتفاق افتاد حالا با تجربه ای که انسان ها از قدرت گرفتن مخلوقاتشان دارند و ترسی که گریبانشان را گرفته است، خواهند گذاشت حتی یکی از مخلوقات دومشان که حالا دیگر تاریخ مصرف استفاده شان برای انسان ها گذشته است، به حیات ادامه دهند؟ آن هم حیاتی که احساس دارد. حیاتی که وقتی عزیزی را از دست می دهد اشک می ریزد. حیاتی که در آن، رفتار سرد و خشک ۲B در ابتدای بازی با ۹S، بعد از چند ساعت کنار هم جنگیدن تبدیل به دریایی از اشک های ۲B و احساسات برای او می شود. دریایی از اشک های یک آندروید.

مخلص کلام این که وقتی اثری هنری به طرزی خاص و منحصربه فرد، عالی از کار در آمده است و کلی مفهوم عمیق با خود دارد و از زاویه سومی به موضوع همیشه ۲ بعدی انسان ها و ماشین ها نگاه می کند، باید آن را در همین زمان تحسین کرد و ستود،  نه سال ها بعد. تحسین قهرمان زنده در صنعت بازی یا هر حوزه دیگری، بسیار موثرتر و مفیدتر از تجلیل و گرامیداشت اسطوره ای فقید است؛ زیرا تشویق کننده است و به سایرین انگیزه می دهد. Nier: Automata را باید اکنون ستود و باید اکنون از آن قدرددانی کرد. آیا در دنیای بازی های رایانه ای امروز، قدر و منزلت این طور شاهکارها کاملا شناخته می شود یا ۲۰ سال بعد تازه خواهیم گفت Nier: Automata چه دنیایی بوده است برای خودش؟ آیا اکنون شماها که دارید این مطلب را می خوانید Nier: Automata را بازی کرده اید؟ آیا گذاشته اید این بازی به زیر پوست شما برود؟ یا بهتر است بگویم آیا خواسته یا توانسته اید جلوی آن را بگیرید که نرود؟ Nier: Automata را تجربه کنید. تا چندین و چند سال شاید مانندش را نداشته باشیم.

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

خلق Nier: Automata از نظر بنده، بر اساس یک جهان بینی متفاوت بوده است و برای همین هم هست که بازی از بنیان و اساس، ذات متفاوتی از دیگر بازی ها دارد.

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

مطمئن هستم که ۹۰ درصد از شما که این بازی را انجام داده اید هم این باس خوفناک و لول ۹۹ بازی یعنی امیل را ندیده اید و با او نجنگیده اید. البته بجنگید هم فایده خاصی ندارد زیرا باید لولتان نزدیک او باشد و بازی را لااقل ۳ بار تمام کرده باشید که بین بازیبازان ایرانی کمتر هستند کسانی که بازی را بعد از یک بار تمام کردن کنار نندازند و یا نفروشند. مطمئنم که نمی دانید که فروشگاهی مخفی در بازی هست که کل تروفی های بازی را یعنی تا کسب پلاتینیوم می توانید از آن با پول داخل بازی بخرید. مطمئنم که نمی دانید که بازی ۳۶ نوع ending دارد که می توانید کسب کنید از A تا Z. می دانید چطور سلاحتان را لول ۴ کنید؟ خیلی خیلی خیلی چیزها و رازهای گوناگون در این بازی نهفته است که ۳بار تمام کردن با ۳ شخصیت اصلی تنها باعث می شود تا همه زویایای داستان را در یابید و از آن به بعد تازه می توانید مراحل را به دلخواه انتخاب کنید و با هر شخصیت که می خواهید بروید. امیدوارم باشند کسانی که اینقدر به عمق بازی فرو بروند که این ها را بدانند و این اطلاعات را کسب کرده باشند. این بازی ارزشش را دارد

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا
شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بازی های باکستری و بزرگ هم میتونن پر از ایده و نو آوری باشن.
    مرسی آقای بابایی…………..

    • aet گفت:

      @تپه خاموش
      انتظار نداشتم یه روز یه چنین حرف عحیب ولی صحیحی رو بشنوم. پارادوکس و پایین امدن سطح توقعات از بازی های AAA رو میشه تو کامنتتون حس کرد….
      =======================
      این بازی Nier رو میایین نصب میکنید برای سرگرمی. غافل از اینکه میاد تو هرثانیه اش دل شمارو تیکه تیکه میکنه و اتیش میزنه. مخصوصا تو بعد از پایان دوم.
      که نه استعداد هنری دارم نه طبع شعر. وگرنه بهتر میتونستم منظورم رو برسونم.

    • درود بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون. بله هنوز ایده های جدید وجود دارند

    • mory_num1 گفت:

      دوستانی که روی pc میخوان این شاهکار رو بازی کنن ( البته متاسفانه من خودم کرکی بازی میکنم) حتما بعد از نصب بازی اون آپدیتی که آخرین dlc های بازی از جمله چند تا لباس برای ۲b داره رو روی بازیشون نصب کنن بعد هم یه ماد فوق العاده ضروری هست به اسم FAR که خیلی از مشکلات بازی از جمله تار بودن و پایین بودن رزولشن تصویر و تمام صفحه نشدن و غیره رو برطرف میکنه که اون رو هم نصب کنن. از این راهنمای جامع برای نصب FAR کمک بگیرید. یکم طولانیه ولی به همش شاید نیاز نداشته باشید و قسمت های مهمش رو انجام بدید.
      http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=914437196

    • Freelancer گفت:

      این آقای بابایی خطرناکه!!!
      خدا رو شکر سیستمم اجرا نمیکنه این بازیو و گرنه :-/ :-/ :-/ :-/

  • خیلی دنبال تجربه کردن این بازی نبودم ولی آقا سعید با این یادداشت شما باید در اولین فرصت تجربه اش کنم

    • درود بر شما. ممنون از اعتمادی که به نظر من دارید و اینه باعث افتخار من هست. البته ابتدا ببینید که آیا به این سبک بازی و این گیم پلی علاقمند هستید یا خیر

      • PSFAN@COD گفت:

        اقای بابایی مقاله ای درباره داستان بلادبورن برامون بنویسید ، یکی از تیره ترین و در عین حال جذاب ترین داستان هایی که در صنعت بازیسازی دیده ام ولی متاسفانه سازندگانش داستان ذو طوری روایت کردن که اکثرن مثل خودم در نگاه اول چیزی از داستان نفهمیدیم و دست به دامن اجرای دوباره بازی شدیم

  • Capitain MT گفت:

    واقعا به این بازی خیلی کم توجهی و بی لطفی شد با اینکه بسیار فوق العاده بود
    ممنون بابت مقاله

  • Fight Club گفت:

    درود بر سعید عزیز…. اقا باز که طوفانی در دل ما به وجود اوردی…
    اینچنین نوشته هایی هست که فرق وحشتاکی بین گیمفا و سایت های دیگه که فقط زرق و برق دارن ایجاد میکنه…
    Nier: Automata از عید سال پیش که گرفتم هنوز مثل خیلی عناوین ماندگار دیگه که نگهشون داشتم….نگه داشتم..
    چون این عنوان فراتر از سرگرمیه… یه جور هنره… هنره ناب نسل هشتم!
    شاهکاری بی همتا در داستان سرایی که مو به تن ادم سیخ میکنه…
    اتمسفر خیره کننده دنیای بازی… و از همه نابودکننده تر موسیقی بازی!
    که زبانم در وصف موسیقی این اثر ناتوانه….
    خلاصه سعید عزیز در دل ما طوفان به پا کردی… ازت ممنونم

  • ASSAD گفت:

    ” Nier: Automata بازی عجیبیست. در اوج رنگ پریدگی، رنگدانه های عشق دارد. در نهایت سردی، احساس دارد. با حس مرگ، امید زندگی می دهد. در قله کوه اندوه، دامنه امید دارد” :inlove: :yes:
    ممنون داش سعید. فوق‌العاده بود :yes: :chic:

    • ASSAD گفت:

      این هم بگم
      قبل از انتشار بازی، در اوج نا امیدی بودیم و موفقیت بازی دور از ذهن بود،(چه به شاهکارش)… هم موفق شد و هم شاهکار. :jump: :jump: :yes:

    • درود فراوان بر شما. واقعا واقعا واقعا ممنونم از این که دقت می کنید به متن و فرق بخش های خاص متن رو با سایر بخش های عادی و .. متوجه می شوید و اونها را بولد می کنید. این واقعا یک قوت قلبه که می بینم با دقت بالا می خونید مقالات رو و اینجوری مسئولیتم برای نوشتن هر کلمه بیشتر میشه. خوشحالم که رضایت داشتید از مقاله. یک دنیا ممنونم

      • ASSAD گفت:

        درود فراوان فراوان فراوان بر شما داش سعید.
        اون تیکه که شما نوشتید یک شرح حال کامل از بازی بود.
        واقعا واقعا واقعا، قلم شما فوق العادهست (همچنین بقیه دوستان منتقد عزیز) چنین مقاله های فوق العاده رو در گیمفا می خونیم. :inlove:
        چند دنیا ممنون از گیمفا :chic: :yes:

  • arsalaan گفت:

    آقا سغید ممنون بابت وقت و انرژی که میذارید . ایشالا یه روز بتونیم جبران کنیم این مقاله ها و زحمت هایی که میکشید.
    واسه من بهترین بازیا اونایی هستند که دلم نیاد بازیشون کنم و وقتی میشینم پاشون همش استرس اینو داشته باشم که نکنه تموم شن و اگه تموم شن چیکار کنم؟ 🙂 نیر خیلی شدید این حسو واسه من بوجود آورد و واقعا بعد ۵ بار تموم کردنش هنوز سیر نشده بودم ازش.
    به امید روزی که یه نسخه دیگه ازش بیاد

    • سلام خدمت ارسلا عزیز و گل. اختیار دارید ارسلان جان. باعث افتخار من هست که براتون می نویسم و شما لطف میکنید و وقت ارزشمندتون رو میذارید و می خونید مقالات رو تا دیده بشن. واقعا و بدون هیچ تعارفی میگم این من هستم که باید از شما تشکر کنم به خاطر ارج نهادن به مقالات و مطالعه اونها وگرنه بهترین مقاله هم هیچه بدون خونده شدن.
      خیلی نکته عالی گفتید . واقعا یک حرف بسیار بسیار درست و کاملا با احساس در مورد بازی ها زدید. من هم همینطورم. واقعا برخی بازی ها مثل ویچر ۳ رو مدام می گفتم خدایا تموم نشه.
      باز هم ممنونم از شما ارسلان عزیز به خاطر محبتتون

  • taxi driver گفت:

    چه مقاله ی زیبایی بود عالی….

  • amira گفت:

    فیلم bladerunner2049 هم همین دیدگاهو داره که اقا سعید اشاره کردن

  • Mehdi Nita گفت:

    گرافیک منحصر به فرد
    موسیقی روح نواز
    داستانی به قدرت رمان های استیون کینگ
    باس فایت های بی نظیر
    واقعا آدم از یه بازی چی میخواد دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سعید جان واقعا دمت گرم…………

  • vergil2max گفت:

    خیلی ممنون اقای اقبابایی.لذت بردم از مقاله ولی ای کاش کمی بیشتر داستان را موشکافی میکردین.به هر حال مهم اینه که پایان شاهنامه خوش است.دی.و واقعا با این حرفتون موافقم که این شاهکارها را باید حال ستود نه اینده.امیدوارم اینجور بازیها در زمینه تجاری هم موفق باشند.
    در پایان لازم بگم جای بسی خوشحالیست که در نسلی که بازیهای توخالی اما سرگرم کننده انلاین جولان میدهند بازم پیدا میشوند بازیهای که هنوز ذات اصلی دنیای گیم را با خود دارن بازیهای که نه فقط بخاطر گیم پلی نابشون بلکه به خاطر داستانهای شاهکارشون تا سالها ما را مجبور به تحسینشون میکنن.شاهکارهای مثل بایوشاک و اخرین ما و خدای جنگ و ویچر و غیره.با تشکر

    • سلام و درود خدمت شما. یک دنیا ممنونم از لطف و محبت همیشگیتون که همواره شامل حال من و مقالاتم شده و باعث افتخار من هست. خدمتتون عرض کنم که والا این یک مقاله تحلیل داستانی نبود و یک یادداشت تقریبا کوتاه در تحسین این بازی بود که فقط مقداری المان های اساسی داستانش رو بیان کردم در مقاله وگرنه قطعا مقاله تحلیل کامل داستان این بازی به اندازه یه کتاب حرف داره.
      خوشحالم که موافق هستید با نظر بنده. دقیقا من هم مثل شما صنعت بازی برام با بازی های داستانی مثل بایوشاک و نایر و ویچر و .. معنا پیدا می کنه
      باز هم ممنونم از لطفتون

شاخه ای گل، قطره ای اشک، برای بزرگداشت انسانیت | یادداشتی در تحسین Nier: Automata - گیمفا