کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا

کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است

اشکان عالی خانی
۰۸:۳۲ ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا

همه ما می‌دانیم که در سال‌های اخیر، هزینه ساخت و توسعه یک بازی چقدر بالا و دست نیافتنی است. حال، فرض کنید که ساخت بازی‌های AAA و بزرگی مانند ندای وظیفه یا میدان نبرد، چقدر هزینه دارد و شرکت‌های ناشر، چقدر پول صرف بازاریابی و ساخت آن‌ها می‌کنند. کلیف بلزینسکی، موسس استودیوی Boss Key Productions به تازگی در مور همین موضوع صحبت‌های جالبی را ارایه کرده است و ساخت و توسعه بازی‌های AAA را به نوعی ناپایدار توصیف می‌کند.

در یک کنفرانس توسعه در کرواسی، کلیف بلزینسکی در مورد ساخت و توسعه بازی‌های بزرگ و AAA صحبت کرد. او صحبت‌های خود را با مقایسه سازندگان بازی‌های AAA با رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکا آغاز کرد:

AAA در حال رسیدن به نقطه‌ای است که حس رستوران‌های آمریکایی را می‌دهد. شما [در محله خود] بسیاری از این رستوران‌ها دارید مانند Applebee ،Steakhouse ،Cheesecake Factory و Olive Garden. آن‌ها بد نیستند اما آن قدر هم خوب نیستند. آن‌ها فقط یک جورهایی وجود دارند.

او این رستوران‌ها را به گروهی از بازی‌های AAA مانند Madden ،Uncharted ،Call of Duty و Battlefield مقایسه می‌کند و می‌گوید:

به نظر می‌رسد که یک دسته هشت تایی از بازی‌های وجود دارند که مرتبا تکرار می‌شوند و ما آن‌ها را پشت سر هم می‌بینیم. آن‌ها بازی های خوبی هستند اما برای ساخت و بازاریابی، صدها میلیون دلار هزینه در بر دارند.

کلیف ادامه می‌دهد که دلیل بزرگی که باعث می‌شود این راه به وجود آید، نام و تثبیت جایگاه بازی‌ها است. عناوینی مانند Madden و Grand Theft Auto، برند های خود را به خوبی ثبت کرده‌اند و مشتری‌ها به خوبی از آن‌ها آگاهی دارند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که یکی از بازی‌های یک سری موفق را خریداری کنند زیرا با نسخه‌های پیشین آن سری آشنایی دارند. بلزینسکی می‌گوید مشتری‌ها کمتر به دنبال خرید یک آی پی کاملا جدید هستند زیرا پیشتر هیچ نامی از آن نشنیده‌اند و هیچ نوستالژی خاصی به نام آن بازی وصل نشده است؛ نوستالژی و خاطره‌ای که فرانچایزی مانند Halo در ۱۵ سال گذشته آن را به دست آورده است.

کلیف از عنوان Horizon Zero Dawn یاد می‌کند و می‌گوید که شرکتی مانند سونی منابع و امکانات کافی را دارد که یک استودیو مانند گوریلا گیمز، نزدیک به ۵ سال برروی بازی آن‌ها کار کند؛ این در حالی است که استودیو‌هایی مانند Irrational Games پس از ساخت بازی Bioshock Infinite تعطیل می‌شوند زیرا نتوانستند به نسبت مدت زمان ساخت بازی، پول نصیب ناشر کنند.

به عنوان سخن آخر باید بگویم که این یک مدل ناپایدار است، مگر این که شما یکی از همین برندهای تثبیت شده یا شرکت‌هایی مانند اکتیویژن، ۲K یا سونی باشید.

کلیف بلزینسکی به عنوان راه حل برای این موضوع، از اصطلاح AA استفاده می‌کند. طبق نظر او، بازی‌هایی مانند Rocket League ،Warframe و Rust در این دسته قرار می‌گیرند؛ او حتی از بازی در دست ساخت خود، یعنی Lawbreakers نام کرد و آن را نیز در همین دسته قرار داد. کلیف اشاره می‌کند که حرکت کلیدی درباره این موضوع این است که به بازی‌بازان، تجربه‌ای AAA را با بازی‌هایی با قیمت کمتر و ارزش بازی‌های AA بدهیم. با این که تامین هزینه همین بازی‌ها نیز کار سختی است اما بلزینسکی پیشنهاد می‌دهد که شرکت های خارجی مانند Tencent و Nexon علاقه مند به همکاری با سازندگان و توسعه دهندگان غربی هستند.

کلیف بلزینسکی که به عنوان کارگردان سابق سری محبوب و مشهور Gears of War هم شناخته می‌شود، به غیر از بازی‌های AAA در مورد موضوعات مختلفی مانند فناوری واقعیت مجازی نیز صحبت کرد و گفت و گویی خواندنی و فوق‌العاده را به وجود آورد.

بازی استودیوی Boss Key که به سرپرستی کلیف بلزینسکی ساخته می‌شود، Lawbreakers نام دارد و قرار است در تاریخی نا مشخص در سال ۲۰۱۷ برای پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شود.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا
کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • کی بعد عمری بازی AAA میره که AA بازی کنه کاملا مشخص میشه کیفیت و همه چی بین این دو گروه از بازی. البته به استثنای داستان اما بقیه بخشهای بازی هزینه داره و تفاوتها مشخص میشه.

  • Inside1990 گفت:

    “به عنوان سخن آخر باید بگویم که این یک مدل ناپایدار است، مگر این که شما یکی از همین برندهای تثبیت شده یا شرکت‌هایی مانند اکتیویژن، ۲K یا سونی باشید.”
    این قسمت از حرفش هم درسته هم نادرست…خب در مورد ناپایدار بودن درست میگه ولی به هر حال هر شرکتی یا استدیویی اولین بازی که میزنه نباید انتظار فروش خیلی بالا داشته باشه ولی اگه اون بازی شاهکار باشه قطعا اون استدیو یا شرکت تثبیت میشه و عناوین بعدیشون فروش بسیار خوبی خواهد داشت چه بسا همون اولین بازی هم فروش بالایی داشته باشه…جیزی که من این نسل از بازی های AAA دیدم واقعا نا امید کننده بود و نباید هم انتظار فروش بالایی رو داشته باشن با این کیفیتی بدی که دارن

    • Gamer.1990 گفت:

      :yes: کاملا درست فرمودید

      و اضافه میکنم
      …… لایسینس سد بزرگی بر سر راه استودیو ها کوچک …..
      مانند
      Tomb rider
      Hitman
      Metal gear phantom pain
      Pro socer 2017 و…
      تمام عناوین فوق با مشکل لایسینس دست پنجه نرم میکنند .
      اسلحه . خوردرو . تیم فوتبال و….

  • reza_9 گفت:

    مخالفم بازی خوب باشه مردم میخرن بازی میکنن کاری به شهرت و سابقه شرکت نداره
    نمونش ویچر ۳ که قبلا از اون پراجکت رد زیاد معروف نبود
    یا shadow of mordor به عنوان یک ip خوب جدید
    کلیف جان بگو دیگه حوصله ساخت بازیAAA ندارم.

  • John Linneman گفت:

    یه بار یه مستند دیدم در مورد این که واقعا صرفا حتی اسم یک برند در محبوبیت یک محصول و با کیفیت به نظر رسیدنش به لحاظ روانی تاثیر داره یا واقعا کیفیتشه که باعث تفاوت میشه . خیلی جالب بود . یه کنسرو بزرگ لوبیا از برند خیلی معروف heinz رو گرم کرد و ریخت تو دوتا ظرف . روی یکیش همون برچسب heinz و روی اون یکی برچسب یه برند متفرقه .
    خلاصه رفت تو خیابون و مردم از هر دو تست میکردن . و نتیجه این بود که اونی که برچسب heinz داشت از نظر مردم خوشمزه تر بود . یعنی واقعا صرفا اسم یه برند محبوب در با کیفیت حس شدن محصولش به شدت تاثیر گذاره حتی اگر اون محصول خوب نباشه
    . به نظرم تو گیم هم چیز مشابهی وجود داره کم و بیش . همین که اسم سونی یا راکستار یا مایکروسافت بیاد پشت اسم یه بازی مردم خیلی قضاوت ها رو در باره اون بازی حتی قبل از عرضه انجام میدن . حالا ممکنه اون بازی که راکستار ساخته بازی باشه که کم ایراد نداشته باشه ولی اسم راکستار پشت بازیه . ممکنه اون بازی که کرایتک ساخته یه بازی محشر بی نقص باشه ولی اسم کرایتک پشتشه .

  • mahdi m77 گفت:

    من شخصا فقط دو دسته بازی رو این روزها تجربه میکنم یکی انحصاری های PlayStation و یکی هم بازی های راکستار که بی برو برگرد میخرم بازی های دیگه باید خیلی خیلی عالی ظاهر بشن تا بخرم وگرنه واقعا ارزش نداره ۲۰۰ هزار تومن بدی و حتی حوصلت نکشه ۱ دور بازیرو تا اخر بری!!!

  • mr.blue85 گفت:

    کلیف داداش تو گیرز های بعدی رو میساختی بهتر از نظر دادن به این چیزا بود :smug:

  • TERIXA گفت:

    اینم یه Gears of war ساخت و بعدش زد تو کار نظریه دادن بگو چهارتا بازی بساز مومن خدا جا نظریه پردازی.

  • Cell گفت:

    خطالب به کلیف بلزینسکی که به عنوان کارگردان سابق سری محبوب و مشهور Gears of War
    شما :yes: دیگه نمی تونی AAA بسازی هزینشم نداری 😀 شدت سوزش انحصاری سونی :yes:
    :evilgrin: رستوران امریکایی دیگه از کجا اومده میشه گفت جک سال یا سخن بزرگان :rotfl:
    یکی معنای AAA رو به ایشون بگه :yes:
    AAA به معنای اینه این بازی هزینه های زیادی صرف شده و بازی دارای گرافیک، داستان، صداگذاری، گیم پلی و بخش آنلاین قابل قبولی است.
    این بازی ها در زمان عرضه نمرات بالایی از مجلات و سایتهای معتبر دریافت می کنند که در کمترین حالت نمره ۸ از ۱۰ و در میانگین نمره ۸۸ از ۱۰۰ را دریافت می کنند
    انواع A
    AAAA: بازیهایی هستند که امتیاز کامل دریافت میکنند
    AAA: بازیهایی هستن که امتیاز اونا بین ۹ تا ۹٫۹ هست
    AA: بازیهایی هستند که امتیاز اونا بین ۸تا۸٫۹ هست
    A: بازیهایی هستند که امتیاز اونا بین ۷ تا۷٫۹ هست
    امیدوارم عمو فیل این کامنت رو ببینه :laugh: :rotfl:

    • Cell گفت:

      کلیف بلزینسکی میدونه توان رقابت با بازیهای سونی رو نداره وگرنه AAA سطح صنعت گیم رو بالا میبره
      نیازی نیست نام ببرم نمونه انحصاری های سونی :yes: باید یکی نام ببرم Uncharted 4 :yes:
      گلم بلزینسکی بشن برای ویندوز بازی بزن بعد وقت ازادت از انحصاری های سونی لذت ببر و بگو چه حیف که نمی تونم مثل اینا بسازم :laugh: :rotfl:

    • John Linneman گفت:

      داداش دیگه به تعریف aaa چیزی از خودت اضافه نکن همون جمله اوله فقط تعریفش . اینم متن صریح ویکی پدیا اینگیلسی :
      AAA (video game industry) (pronounced “triple A”), an industry term used to describe high budget video games
      دیگه بقیه این قصه حسین کردا که گفتی چیه . aaa اونایی هستن که بین ۹ تا ۹٫۹ هست نمرشون ؟ وات د هل آخه .

  • Nader13 گفت:

    ادمه بی جرعت ب این میگن چند ساله هر جا صبت میکنه فقط از ساخته بازیه aaa میناله و دیگه نمیخواد aaa بسازه

کلیف بلزینسکی می‌گوید ساخت بازی‌های AAA ناپایدار است - گیمفا