وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا

وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park

سعید آقابابایی
۲۱:۰۷ ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا

خودمانیم، ناله و گلایه کردن در مورد این که “چه به سر سبک وحشت بقا آمده است” و “چرا فلان عنوان دیگر مثل قبل نیست” و… دیگر قدیمی و نخ نما شده است و حتی خود من که شاید در مقالات قبلی به این موضوع اشاره می کردم، اکنون دیگر قصد ندارم تا تکرار مکررات کنم. باید قبول کرد سبک وحشت فرق کرده است، زیرا سازندگان و امکانات فرق کرده اند و دیگر مثل قدیم نیستند و همین طور ایده هایی که قدیم ناب و بکر بودند اکنون دیگر دست نخورده نیستند و جذابیت قبل را ندارند.

سبک وحشت بقا بیشتر تبدیل به سبک وحشت شده است و عناوین ترسناکی که در آن ها مجهز به شات گان و ار پی جی بودیم جای خود را به عناوینی داده اند که در آن ها چراغ قوه به دست داریم و به جای شلیک باید فرار کنیم و در کمد یا زیر تخت قایم شویم. هر چقدر که در گذشته عناوین قدرتمند وحشت بقا داشتیم اکنون عناوین خوب و قوی در سبک وحشت داریم و شاید این که همواره یاد قدیم می کنیم و می گوییم عناوین وحشت بقای تسل های قبل چیز دیگری بودند به خاطر طبیعت ماست که اصولا اسیر نوستالژی هستیم. همان طور که عقیده داریم که خوراکی های قدیم نیز خوشمزه تر بودند و زندگی قدیم نیز بهتر بود!

بگذریم، در سال های اخیر تعداد عناوین شبیه ساز پیاده روی در سبک وحشت که اغل مبتنی بر داستان قدرتمند هستند و نه گیم پلی، زیاد شده است و شاهد ساخته شدن عناوین قدرتمند و قوی در این سبک مانند Outlast و … بوده ایم البته عنانی متوسط و حتی ضعیف نیز به وفور منتشر شده اند. بازی The Park عنوانی کوتاه در سبک “پیاده روی و وحشت است که بیشتر بر داستان و ترس روانی متمرکز است.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بخش های مختلف این عنوان که اخیرا برای رایانه های شخصی و کنسول های نسل هشتمی سونی و مایکروسافت منتشر شده است، پرداخته و ببینیم که آیا The Park ارزش مبلغی را که برای خرید آن بایستی هزینه کنید را داراست یا بهتر است که به سراغ دیگر گزینه ها بروید و از کنار آن عبور کنید. پس در ادامه این مطلب با وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

the park funcom

همیشه مکان‌ها و موضوعات شاد، ترسناک‌ترند.

The Park شما در نقش Lorraine قرار می‌دهد، مادری که پسرش به نام Callum مانند تمام کودکان دیگر عاشق شهربازی است. آخرین بار که آن‌ها با هم به شهربازی می‌روند و زمانی که دارند آماده می‌شوند تا به خانه بازگردند، Callum متوجه می‌شود که عروسک موردعلاقه‌اش که همواره همراه اوست را داخل شهربازی جا گذاشته است.

لورین پسرش را داخل ماشین می‌گذارد و به سمت پذیرش می‌رود تا پرس و جو کند که آیا آن ها عروسک را دیده‌اند یا نه و در همین حال کالوم را می‌بیند که شیطنت‌کنان در حال ورود دوباره به شهر بازی است. وقتی که لورین به دنبال کالوم می‌رود یه سرعت همه چیز عوض می‌شود و وی متوجه می‌شود که پارک، آن مکان شاد و خوشحال و زیبایی که به نظر می‌رسد و قرار است باشد نیست…

large

زانوت خونی شد مادر!

The Park که به مانند خیلی دیگر از بازی‌های این روزها یک عنوان “شبیه‌ساز راه رفتن وابسته به داستان” استف هیچ پیچیدگی خاصی در گیم‌پلی و کلا در بازی خود ندارد که بخواهدی درگیر گیم‌پلی آن شوید. مبارزه و پازل را کلا فراموش کنید، این‌جا فقط شما و هستید و شما در جستجوی فرزند گمشده‌تان در یک شهربازی خالی بدون هیچ تله‌گذاری و به دام افتادن. برخلاف اغلب شبیه‌سازهای راه رفتن، شما حتی نمی‌توانید گم شوید! زیرا که پارک نسبتا کوچک است و مسیر شما داخل آن تقریبا به صورت خطی است.

می‌شود گفت بازی کردن The Park حالتی شبیه به تماشای یک فیلم دارد.یعنی هیچ خطر واقعی و عمیقی که شما را تهدید کند وجود ندارد، هیچ واقعه‌ای نیست که اعمال شما بر روی آن تاثیر بگذارد و گویی فقط بر روی یک صندلی نشسته‌اید و صحنه‌ها را می‌بینید. شاید در یکی دومورد Jump Scare‌های سطح پایین ار جا بپرید و نهایتا صندلی خود را پس از تماشای فبلم ترک کنید، حتی شاید کمی احساس بی‌قراری نیز داشته باشید ولی قطعا از کوتاهی و یکنواختی آن فیلم ناامید شده‌اید.

thepark04 large

ببند!

بازی بسیار بسیار کوتاه است و کل تجربه آن چیزی حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد که برای یک عنوان ۱۰ دلاری و در مقایسه با دیگر عناوینی که با این قیمت در دایره انتخاب‌های بازی‌بازان قرار می‌گیرند، نکته‌ای بسیار ناامید کننده است. به ویژه این که بازی هیچ گونه ارزش ئتکرار یا همان Replay Value نیز ندارد.

داستان بازی The Park که به طرز شگقت‌انگیزی تاریک است، برجسته‌ترین بخش بازی و قلب تپنده آن است. باید اعتراف کنم به شخصه به هیچ‌وجه از این عنوان انتظار چنین داستانی را نداشتم و سورپرایز شدم زیرا داستان به طرز موفقیت‌آمیزی شما را درگیر خود می‌کند و به قول معروف یک داستان زیرپوستی است. ترس در این بازی از آن نوع ترس‌هایی نیست که هنگام فرار از دست یک هیولا که شما را تعقیب می‌کند حس می‌کنید بلکه ترس در The Park بیشتر طبیعت psychological یا روانی دارد و آرام آرام به وجود شما نفوذ می‌کند.

ebcc 571b87fe

یا هاشم!

نیمه اول بازی و زمانی که شما در پارک سرگردان پرسه می‌زنید، بازی با مجموعه‌ای از صحنه‌ها یک حس کلی ترس را در شما ایجاد می‌کند. این نیمه با فریاد زدن نام پسرتان و صدا کردن وی در پارک و خواندن یادداشت ها و بریده های روزنامه در طول مسیر که داستان بازی را پوشش می‌دهند سپری می‌شود. نیمه دوم بازی به مراتب بیشتر شما را تخلبه روانی خواهد کرد و به وضوح از دموی بی‌نظیر و فوق‌العاده P.T الهام گرفته شده که البته به خوبی نیز این کار انجام شده است.

مانند تمام دیگر بازی‌های سبک وحشت، بهترین حالت برای تجربه The Park انجام دادن در تاریکی و به همراه یک هدفون باکیفیت است که باعث می‌شود حداکثر اثرگذاری بازی به شما منتقل شود. طراحی صدا و صداگذاری بازی فوق‌العاده عالی است و با استفاده از جلوه‌های صوتی محیطی ظربف، شما را به دل دنیای بازی می‌برد و البته گاهی نیز با استفاده خوب و به موقع از سروصداهایی گوش خراش، کاملا موفق می‌شود که حس آشفتگی و پریشانی را به شما منتقل کرده و حس آرامشتان را به هم بریزد.

2015 11 17 thepark

واقعا از ترن هوایی می ترسم. شما چطور؟

جلوه‌های بصری بازی نیز به خوبی ساخته و پرداخته شده‌اند و با استفاده از تکسچرهایی با کیفیت و خوب و طراحی محیط قانع کننده، موفق می‌شود تا دنیای بازی را زنده کند و به آن جان ببخشد و هر چه بیشتر باعث شود تا شما نیز با مخمصه‌ای که لورین در آن گیر کرده است غوطه‌ور شده و با او همذات‌پنداری کنید.

شما می‌توانید با لورین نام کالوم را فریاد بزنید و او را صدا کنید و نکته بسیار خوب و مثبت این‌جاست که صداگذاری و انتخاب کلمات در این بخش کاملا بسته به وضعیت روحی روانی که لورین در آن لحظه دارد متفاوت است. اگر خودتان نتوانید که مسیر پیشروی خود را در بازی پیدا کنید با صدا زدن کالوم و شنیدن هر پاسخ و صدایی از وی، براساس جهت صدا شما می‌توانید محل گشتن به دنبال وی و انتخاب مسیر بعدی خود را انجام دهید. همچنین آیتم‌های قابل جمع‌آوری (collectables) نیز در محیط بازی وجود دارند که با یک اثر مشخص برجسته‌ می‌شوند تا بتوانبد آن‌ها را شناسایی و جمع آوری کنید.

the park 3363595

یک بازی کوتاه و یکنواخت ولی با داستانی خوب.

با تمام این تفاسیر گفته شده، مشکل این‌جاست که بازی The Park با این که کاملا حس ناامنی را به شما منتقل می‌کند ولی هیچ‌گاه این حس به سطح و درجه‌ای که مثلا در دموی P.T وجود داشت و از یک بازی ترسناک اول شخص مدرن در این روزها انتظار می‌رود، نمی‌رسد. این بازی حتی شاید به اندازه عنوان ساخته Bloober Team یعنی بازی Layers of Fear نیز ترسناک نیست.

به علاوه، در طول زمان دو ساعته و کوتاهی که طول می‌کشد تا بازی را به پایان برسانید، فقدان هر گونه گیم پلی قابل توجه این حس را به شما منتقل می‌کند که انگار هیچ‌ چیزی از تجربه این بازی به دست نیاورده اید و تنها یک فیلم را به تماشا نشسته‌اید. ارزش تکرار بازی نیز به معنای واقعی کلمه صفر مطلق است و گمان نمی‌کنم کسی در دنیا آن را بیش از یک بار تمام کرده باشد، زیر پس از این که بار اول بازی را به پایان برسانید دیگر اصلا و ابدا هیچ دلیلی برای تجربه دوباره بازی وجود ندارد مگر این که دنبال کسب اچیومنت و تروفی باشید.

البته علیرغم تمام این نکات باید گفت، اگر  شما بارها دموی P.T و حتی بازی Layers of Fear را انجام داده‌اید و هنوز هم تشنه انجام یک بازی در این قالب و کسب تجربه‌ای جدید گشت گذاری و ترسناک هستید، داستانی که در بطن بازی The Park وجود دارد آن را تبدیل به سفری می‌کند که شاید ارزش ۱۲٫۹۹ دلار یا ۹٫۹۹ یورویی که برای آن پرداخت می‌کنید را داشته باشد، اما انتظارات خود را پایین بیاورید و توقع یک ترس واقعی و خیلی عمیق یا عنوانی که چندین بار به سراغ آن بازگردید را نداشته باشید.

the park

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا
وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

وحشت نصفه‌نیمه در شهربازی! | نقد و بررسی بازی The Park | گیمفا