اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا

اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15

امیرمهدی نامجو
۱۲:۴۸ ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا

سری بازی های NBA 2K را می توان به نوعی معروف ترین و البته بهترین سری شبیه ساز بسکتبال دانست. این سری از همان ابتدا به عنوان سلطان بلامنازع بسکتبال در میان بازی های کامپیوتری شناخته می شد و به خصوص در این سه چهار سال اخیر با نبود یا ضعف رقیبش _یعنی NBA Live_ بیش از همیشه مورد توجه واقع شده است. در ادامه به بررسی نسخه نسل بعدی NBA 2K15 پرداخته و در این میان، نگاهی کوتاه بر نسخه نسل قبلی آن نیز خواهیم داشت…

————————-

NBA 2K15

NBA 2K15 Box Art | Kevin Durant

نام بازی: NBA 2K15

سازنده: Visual Concepts

ناشر: ۲K Games

تاریخ انتشار:

پلتفرم: PC، PS4، PS3، Xbox360، Xbox One، Andorid، iOS

سبک: ورزشی / بسکتبال

درجه بندی سنی ESRB: همه سنین (+۳)

————————-

بیایید از همان اول ببینیم از یک شبیه ساز بسکتبال چه انتظاری داریم؟ انیمیشن های طبیعی و روان، شبیه سازی همه حرکات بسکتبال، سیستم مربی گری کامل و… . در یک کلام باید گفت بازی همه ی این ها را با هم دارد. در ادامه به بررسی دقیق هر کدام از این موارد می پردازیم.

در ابتدای ورود به بازی، باید شخصیت خود را طراحی کنید. برای این بخش یک سیستم تمام و کمال طراحی شده تا شخصیت را مطابق میل خود بسازید. علاوه بر آن برای دارندگان کنسول های نسل بعد هم این امکان فراهم شده است که با اسکن چهره ی خود توسط PS Eye یا کینکت، چهره خود را وارد بازی کنند. البته همان طور که احتمالا می دانید، این سیستم ایرادات زیادی دارد و بهتر است قبل از انجام اسکن، حتما دستورالعمل سازنده را برای این کار مطالعه کنید تا با چهره های هیولایی رو به رو نشوید. اما بعد از طراحی چهره و ورود به منوی اصلی، متوجه چند بخش اصلی بازی می شوید؛ My League، My GM، Quick Game و My Career. مهم ترین بخش بازیMy Career و My GM است که بهتر است آخر از همه در مورد آن ها حرف بزنیم، ابتدا به سراغ بخش Quick Game می رویم.

در بخش Quick Game، در ابتدا لیستی از بازی هایی که در آن روز (طبق تقویم کامپیوتر یا کنسول شما) برگزار می شود، ظاهر می شود. سپس شما می توانید یکی از آن بازی ها و یا یک بازی به انتخاب خود را به طور سریع انجام دهید. در منوهای این بخش، قسمت های آموزشی و Blacktop وجود دارد. در بخش آموزشی، یک سری ویدیو آموزشی با گویندگی بازیکنان معروف NBA نظیر Kevin Durant (بازیکن روی جلد بازی و MVP سال پیش از تیم Oklahoma City Thunder)، Paul George (بازیکن تیم Indiana Pacers)، Stephen Curry (بازیکن تیم Golden State Warriors) و Anthony Davis (بازیکن تیم New Orleans Pelicans) تهیه شده است که به طور کامل شما را با شیوه انجام بازی آشنا می کنند. بخش Blacktop هم به نوعی مخصوص بسکتبال خیابانی است که در حالت های ۱ به ۱، ۲ به ۲، ۳ به ۳، ۴ به ۴ و ۵ به ۵ نفره، قابل بازی است. قوانین بسکتبال خیابانی تا حدودی با بستکبال فرق دارد، به عنوان مثال این نوع بسکتبال فقط بر روی یک حلقه انجام می گیرد. در این بخش حق انتخاب از میان بازیکنان هر تیمی از تیم های NBA (چه تیم های قدیمی و چه تیم های حال حاضر) را دارید. گزارش جذاب این بخش نیز بر کیفیت آن افزوده است.

NBA 2K15

Anthony Davis در حال پرتاب توپ

امسال نیز مانند سال پیش، شاهد حضور تیم های یورولیگ (Euroleague) در بازی هستیم. خوشبختانه امسال تعداد تیم های Euroleague افزایش یافته و به ۲۵ تیم رسیده است. البته با این حال نباید انتظار داشته باشید که بازیکنان این تیم ها، با همان جزئیاتی در بازی قرار گرفته باشند که بازیکنان NBA قرار دارند و مشخصا تیم سازنده، اهمیت کم تری به این بخش داده است ولی با این حال و در کل اضافه کردن تیم های جدید به این لیست، تاثیر مثبتی بر روی بازی می گذارد.

بخش بعدی My League است. این بخش شباهت های زیادی به بخش My GM دارد، با این تفاوت که این بخش، به جزییات کم تری نسبت به بخش My GM پرداخته است و بیش تر سعی در ارائه یک تجربه همه پسند دارد ولی بخش My GM سعی در ارائه یک تجربه تخصصی دارد. در بخش My League شما، می توانید از میان ۳۰ تیم NBA هر تعداد تیم را که می خواهید انتخاب کنید و سپس به انجام مسابقات به تیم های دیگر بپردازید. شیوه ی انجام بازی مانند بازی عادی است و تفاوت چندانی با آن ندارد ولی جزییات بخش My GM را نیز ندارد. به طور کلی و اگر می خواهید صرفا بسکتبال بازی کنید، این بخش می تواند جواب گوی خواسته شما باشد.

اما بخش My GM یکی از بخش های مهم بازی است. GM مخفف General Manger به معنی مدیر کل است و همان طور که از نام این بخش نیز بر می آید، شما باید تمام کار های تیم را بر عهده بگیرید. در ابتدا شما توسط صاحب یک باشگاه به عنوان GM استخدام می شوید و سپس باید همه ی کار های تیم را بر عهده بگیرید. نحوه ی انجام خود مسابقات همانند مسابقات Quick Game است ولی اتفاقاتی که قبل و بعد از بازی می افتد، بسیار پر جزییات تر از بخش My League هستند. نحوه ی برخورد شما با بازیکنان، صحبت های شما، میزان زمان بازی کردن آن ها و… همه بر روحیه آن ها تاثیر می گذارد و این شما هستید که باید رضایت آنان را جلب کنید. روحیه بازیکنان هم در کیفیت بازی آنان و میزان رضایت آنان برای ماندن در تیم تاثیر دارد و باید خیلی حواستان به این مورد باشد. علاوه بر آن، جست و جو و Scouting در میان بازیکنان تیم های دیگر و یا بازیکنان Draft، امضای قرار داد و تغییرات Roster (ترکیب تیم)، خرید و فروش بازیکنان، همه و همه در اختیار شما است.

 

در این بخش، باید حواستان به خرج و مخارج تیم هم باشد. شما باید قیمت بلیت ها و خوراکی های سالن را طوری تعیین کنید که با انجام بازی، به اندازه کافی برای بقای تیم پول بدست بیاورید. شما امکان اخراج و تعیین مربی و تمرین دهندگان جدید را نیز دارید. بعد از همه ی این ها هم شما امکان ارتقا GM را دارید که به این ترتیب، با کسب مهارت ها و قابلیت های بیش تر، باعث موفقیت و کسب پیروزی های زیادی برای تیم خواهید شد. این مورد تاثیر بسزایی در کارایی بازیکنان و تیم و میزان وفاداری آنان دارد. با سوال کردن از مسئولان این بخش هم می توانید اطلاعات بیش تری در هر مورد بدست بیاورید. با همه این موارد، این بخش تبدیل به یک شبیه ساز کامل مدیریت بسکتبال می شود؛ تمرینات تیم، بازیکنان، هزینه ها، مربی … همه و همه در دستان شماست و این شما هستید که سرنوشت تیم را خواهید ساخت.

بخش بعدی و مهم ترین بخش بازی، My Career است. شما در ابتدای این بخش، پست شخصیت خود را از میان ۵ پست بسکتبال یعنی Point Guard، Shooting Guard، Small Forward، Power Forward و یا Center انتخاب می کنید. سپس شما در نقش یک بازیکن تازه کار که نتوانسته در Draft لیگ NBA انتخاب شود ظاهر شده و باید بسته به پست خود، یکی از تیم ها را راضی به بستن قرارداد ده روزه بکنید. بعد از این شروع قرارداد، شما باید با انجام چند بازی ثابت کنید که لیاقت حضور در این لیگ را دارید و اگر موفق نشوید، باید این قرارداد ده روزه را دوباره تمدید کنید تا بالاخره، یک قرارداد یک ساله با تیم امضا کنید. از آن به بعد شما باید تمرینات را شروع کنید و برای پیشرفت تلاش کنید تا بتوانید به بهترین بازیکن لیگ تبدیل شوید.

مطمئنا مهم ترین نکته در بخش My Career داشتن داستان است. NBA 2K15 را می توان جزو معدود عناوین ورزشی دانست که داستان نسبتا درست و درمانی دارد. با اتفاقات مختلفی که در بازی می افتد، شما حق انتخاب میان دیالوگ ها و اعمال مختلف دارید که روند بازی را شکل می دهند. مثلا اگر شما به Agent خود در مورد انتقال به یک تیم دیگر حرف بزنید و این موضوع را علنی نکنید، ممکن است یکی از بازیکنان با دیدن موبایل شخصیت شما، پی به این جریان برده و همین کافی است تا رسانه ها پر از این اخبار و جنجال ها بشوند. البته این وسط شما هم می توایند در منوی Social Media با بازیکنان دیگر حرف زده و برای آن ها پیام بگذارید و یا تبلیغ یک شرکت خاص را بکنید تا به شما پول مجازی بازی را بدهند.

علاوه بر داستان، سیستم Badges (مدال ها) نیز به خوبی در بازی پیاده سازی شده است. اگر شما در یک بازی، در زمینه خاصی خوب عمل کنید یا بعد از بازی کار جالبی انجام دهید، به شما یک Badge تعلق می گیرد که ممکن است تاثیرات مختلفی داشته باشند. مثلا درصد موفقیت آن کار (مثلا شوت رنج متوسط) را افزایش دهند یا کیفیت انجام آن کار را بهبود ببخشند. این سیستم از تعداد بسیار زیادی Badge تشکیل شده است. این Badge ها تنوع بسیار زیادی دارند و باعث می شوند که یک شخصیت خوب، و البته منحصر به فرد داشته باشید. مشخصا سازندگان روی پیاده سازی درست این سیستم کار کرده اند و خوشبختانه موفق هم بوده اند.

سیستم Upgrade نیز با تغییرات مثبتی رو به رو بوده است. در نسخه های قبل باید هر بخش را مثلا شوت سه امتیازی، شوت رنج متوسط، سه گام و… را به طور تک به تک آپگرید می کردید اما در این نسخه، هر چند مورد از این ها، به یک دسته کلی (مثل ریباند، دفاع، شوت نزدیک و…) تقسیم شده که با صرف مقداری امتیاز، همه موارد یک دسته با هم قابل ارتقا هستند. سیستم دادن امتیاز هم نسبت به نسخه نسل هفتم، بسیار بهتر است و بازی خساست کمتری در زمینه امتیاز دادن به خرج می دهد و به راحتی می توانید امتیاز کسب کنید. ضمن این که امتیاز کسب شده از هر بازی هم بسته به سطح بازی و تیمی که برای آن ها بازی می کنید فرق دارد، در حالی که در نسخ نسل قبل، صرفا بعضی از بازی ها امتیاز دو برابر می دهند و این نوع تفاوت امتیاز میان آن ها وجود ندارد.

انیمیشن های بسیار زیادی نیز برای خریداری و انتخاب توسط شخصیت شما طراحی شده اند که واقعا کامل هستند. این انیمیشن ها همه ی زمینه های ممکن از انواع دریبل ها تا سه گام و اسلم دانک و… شامل می شوند که تنوع مثال زدنی به بازی می بخشد.

سیستم Size Up Dribble نیز در این نسخه وجود دارد و جزو ویژگی های خاص بازی برای شبیه سازی هر چه کامل تر بسکتبال محسوب می شود. در این نوع دریبل ها، بسته به انیمیشن انتخابی، بازیکن شروع به انجام پشت سرهم تعدادی دریبل خاص می کند و در این حال، در وضعیتی باز نسبت به دفاع قرار می گیرد و باعث می شود که به راحتی بتواند در هر زمان، دریبل را قطع کرده و اقدام به شوت کند و به دلیل فاصله گرفتن از دفاع، احتمال گل شدن توپ را نیز افزایش دهد. تعداد بسیار زیادی انیمیشن متفاوت برای این سیستم طراحی شده اند که بیش از پیش بر تنوع بازی می افزاید.

نگاهی اجمالی به نسخه کنسولی نسل هفتم

NBA 2K15 نیز همچون بسیاری از بازی های دیگر، بر روی کنسول های نسل هفتم به صورت جانبی حضور دارد. نسخه نسل هفتم بازی کاملا شبیه نسخه قبلی است. تقریبا هیچ گونه پیشرفتی در گرافیک دیده نمی شود و حتی مود های بازی هم به جز یک حالت، همه مانند سال پیش هستند. تنها تفاوت بازی، تغییری است که در سیستم شوت بازی و اضافه شدن Shot Meter بوجود آمده که البته در نسخ نسل بعد نیز این مورد وجود دارد. بخش My Career، Association و… همه عینا کپی نسخه سال پیش هستند.

تنها بخش اضافه شده، ۲K Heroes است. در این بخش، شما از میان ۸ تیم ایده آل انتخاب شده توسط ستارگان سابق یا حاضر NBA (شامل تیم ها: Clyde Drexler، استفان کری، لبران جیمز، کوین دورنت، مایکل جوردن، شکیل اونیل، دیوید رابینسون و جیمز ورثی (Worthy)) یک تیم را انتخاب می کنید. هر تیم یک موسسه خیریه را انتخاب کرده است و تا شروع آخر هفته آل استار (که تقریبا بین ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۵ برگزار می شود) فرصت دارند تا بازی کنند. به موسسه خیریه تیمی که بیش ترین برد را داشته باشد، سازنده بازی کمک خواهد کرد.

NBA 2K15

تصویری از بخش ۲K Heroes

به طور کلی، نسخه ی کنسول های نسل هفتم، تقریبا یک کپی برابر اصل نسخه سال قبل با تفاوت های اندک است. حتی بر خلاف سال پیش که بخشی تحت نام Path to the Greatness برای لبران جیمز وجود داشت، امسال چنین بخشی برای کوین دورنت وجود ندارد. در کل، اگر می توانید نسخه نسل بعد این بازی را تهیه کنید، به هیچ وجه خرید نسخه نسل قبل توصیه نمی شود. این دو نسخه، دو بازی مجزا هستند که تنها وجه اشتراکات اندکی دارند. به این ترتیب، اگر نسخه سال پیش را دارید، چندان نیازی به نسخه جدید نسل هفتم نیست. احتمالا عاقلانه این است که اگر یک PC متوسط یا کنسول نسل بعد دارید، تهیه نسخه نسل هشت را مد نظر قرار بدهید.

 

NBA 2K15

Shot Meter در دایره پایین بازیکنی که اقدام به شوت می کند، کاملا مشخص است

اما بپردازیم به روش انجام بازی … در ابتدا و اگر با سری نا آشنا هستید، پیشنهاد می کنم ویدیو های آموزشی که بالاتر توضیح داده شد را مشاهده کنید تا اصول انجام بازی دستتان بیاید. در این نسخه، تقریبا هر حرکتی که در بسکتبال انجام می شود با دقت بالا قابل انجام است. با حرکت آنالوگ راست، امکان انجام تقریبا هر نوعی دریبلی (دریبل بین پا ها، Behind the Back، Crossover و…) برای شما فراهم شده است. با همین دکمه هم در حین حرکت و با جهت دادن های خاص، می توانید شروع به انجام سه گام یا شوت بکنید. در حین سه گام و در هوا هم می توانید با حرکت آنالوگ توپ را بالا و پایین ببرید تا به درستی و با خارج کردن از سد دفاع، توپ را گل کنید. امکان پاس دادن توپ در حین اقدام به شوت نیز فراهم شده است. اسلم دانک (قرار دادن توپ در سبد طوری که دست با سبد تماس پیدا کند و به نوعی سبد را پایین بکشد) نیز در بازی با کیفیت و تنوع بسیار بالایی پیاده سازی شده است و انواع اسلم دانک های ساده یا نمایشی در طول بازی وجود دارد. ضمن این که آخر هفته آل استار و بخش های اصلی آن که شامل بخش اسلم دانک هم می شود در بازی وجود دارد. مانند نسخ قبل امکان پرتاب الی-اووپ (پرتاب توپ به نزدیکی سبد به طوری که بازیکن توپ را در هوا بگیرد و آن را گل کند) و انجام آن هم وجود دارد. سیستم شوت بازی نیز با تغییرات مثبتی همراه بوده و با اضافه شدن Shot Meter حال شما بهتر می توانید تشخیص دهید که دکمه شوت را در چه زمانی رها کنید تا بازیکن بهترین شوت ممکن را بزند. سیستم اعلام روش بازی و مربی گری هم در حین انجام بازی وجود دارد و می توانید دستورات کلی را برای انجام در بازی به بازیکنان اعلام کنید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر چند تجربه اصلی بازی با کنترلر میسر می شود اما بازی کردن آن با کیبورد نیز ممکن است و برخلاف خیلی از بازی ها، چندان باعث ناراحتی نمی شود.

گرافیک بازی نیز برای یک عنوان ورزشی فوق العاده است. انیمیشن های بازیکنان به خوبی ضبط و اجرا شده اند و در کنار آن، چهره ی آنان واقعا طبیعی از کار در آمده است. تماشاچیان انبوهی نیز در اطراف زمین وجود دارند که تنوع نسبتا بالایی در چهره آنان دیده می شود. به همه ی این ها دقت به جزییات ریز مثل عرق کردن بازیکنان در اثر بازی طولانی مدت را هم و برق زدن آب برروی بدن آن ها را هم اضافه کنید تا با یک گرافیک باورنکردنی در میان بازی های ورزشی مواجه شوید.

NBA 2K15

به جزییات چهره توجه کنید

صداگذاری شخصیت ها نسبتا خوب انجام شده است و دیالوگ های آن ها نیز تنوع نسبتا خوبی دارند. آهنگ های بازی نیز توسط Pharrell Williams انتخاب شده اند و در کل نکته خاصی در مورد آنان وجود ندارد و راضی کننده هستند.

تنها ایراد بازی، مربوط به بخش آنلاین آن می شود. سرور های بازی آن طور که از گفته های کاربران خارجی هم بر می آید، مشکلات فراوانی دارند و انتظار می رفت که یک بازی ورزشی _که بخش چند نفره در آن اهمیت زیادی دارد و حتی یک نوع بخش اختصاصی بسکتبال خیابانی با نام My Park برای بخش آنلاین آن طراحی شده_ در این زمینه کیفیت قابل قبول تری را ارائه دهد. به جز این مورد، نمی توان ایراد عظیم و بزرگ دیگری را به بازی وارد کرد.

در کل، NBA 2K15 یک شبیه ساز کامل بسکتبال است که تقریبا هر چیزی که از یک بازی شبیه ساز یک ورزش انتظار می رود را در خود دارد. اگر شما به ورزش بسکتبال علاقه دارید، می شود به احتمال بسیار بالا گفت که شما از این بازی خوشتان خواهد آمد. حتی اگر تا به حال چیز زیادی از بسکتبال نمی دانید، باز هم این بازی می تواند شما را به بسکتبال علاقه مند کند. پس اگر به بسکتبال علاقه دارید یا می خواهید از آن سر در بیاورید، NBA 2K15 را از دست ندهید.

 

nba jadval

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا
اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اسلــــم دانـــک! | نقد بازی NBA 2K15 - گیمفا