بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا

بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد

کسری نراقی
۲۳:۲۹ ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا

در آستانه فرا رسیدن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بازی رایانه‌ای «شکست حصر» با موضوع حماسه «شکست حصر آبادان» وارد بازار می شود.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، «شکست حصر» یک بازی تیراندازی اول شخص است که در ۴ مرحله اجرا می شود.
این بازی در ادامه تولیدات گروه بازی‌سازی تبیان دفتر خراسان، به حماسه ذوالفقاری آبادان و شکست محاصره این شهر مهم و استراتژیک می پردازد. این بازی رایانه ای از تولیدات موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان است که از سوی «شرکت نشر الکترونیک ایران» منتشر شده است.
در نشست خبری این بازی که امروز ۱۰ بهمن ماه در محل بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار شد، «اویس قیطاوی»، مدیر پروژه «محمدعلی خطیبی» مدیر عامل نشر الکترونیک ایران و «محمد بیطرف» قائم مقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای ضمن توضیح در خصوص مراحل ساخت و شکل گیری این بازی به سوال های خبرنگاران پاسخ دادند.
*** طراحی بازی بر اساس نقشه شهر آبادان
در ابتدای این نشست قیطاوی درخصوص روند تولید این بازی گفت: « تولید این بازی از سال ۸۸ با راهنمایی های تیمساران سروری و صدیق از فرماندهان حاضر در عملیات شکست حصر آبادان آغاز شد و این اطلاعات در اختیار فیلمنامه نویس ها ما قرار گرفت. در ادامه هم در تولید این بازی سعی کردیم وقایع و محیط بازی به مستند نزدیک باشد. همچنین گرافیک بازی را در سطحی بالا طراحی کردیم تا کاربر بتواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند».
وی در ادامه افزود: « فیلم نامه این بازی بر اساس مستندات واقعی طراحی شده و در طراحی فضای بازی هم از نقشه آبادان در آن زمان استفاده شده است. همچنین سعی کردیم عناصر شناخته شده این شهر مانند مسجد و مدرسه در بازی وجود داشته باشد تا فضای بازی برای مخاطبان ملموس شود».
*** توزیع بازی در محدوده ای گسترده
در ادامه این نشست محمدعلی خطیبی مدیرعامل نشر الکترونیک ایران که مسوولیت انتشار و توزیع این بازی را به عهده دارد اظهار داشت: « وظیفه شرکت نشر الکترونیک » که از زیر مجموعه های سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می شود توزیع محصولات دیجیتالی است و یکی از این محصولات بازی های رایانه ای است. در این زمینه ارتباط خوبی با موسسه تبیان برقرار کرده ایم و زنجیره ای از تولیدکننده و توزیع کننده ایجاد شده تا این بازی های ارزشمند در محدوده گسترده تری توزیع شود».
وی در ادامه درخصوص توزیع بازی شکست حصر آبادان افزود: « این بازی محصول جدید موسسه تبیان است که در دفتر مشهد تولید شده و امیدواریم توزیع آن علاوه بر استقبال مردمی در سطح ارگان ها و نهادهای علاقمند به مبانی ملی و مذهبی نیز با استقبال مواجه شود تا با این استقبال مسیر تولید این بازی ها هموار شود».
*** متاسفانه فرزندان مسوولان هم به سمت بازی های رایانه ای خارجی گرایش دارند
در ادامه این مراسم «محمد بیطرف» قائم مقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به اهمیت مقوله دفاع مقدس در حوزه بازی های رایانه ای اشاره گفت: «قصه و داستانهای دفاع مقدس توان تولید بازی های زیادی را داشته و می تواند الگوهای ایرانی را به کاربران خود ارائه دهد. برای ما خوشایند نیست که حتی دست فرزندان مسئولان مملکت هم بازی های رایانه ای خارجی باشد و امیدواریم بازی های ایرانی جایگزین این بازی های خارجی شود».
وی در ادامه افزود: «در حال حاضر ارتباط خوبی میان بنیاد ملی بازی های رایانه ای و موسسه تبیان برقرار شده که در این بازی تحقق پیدا کرد. امیدواریم که در بازار نیز با تلاش موسسه های وی یو به عنوان پخش کننده بازی بتوانیم توزیع خوبی برای این بازی داشته باشیم».
وی در حوزه فعالیت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای هم اظهار داشت:«تا به حال بیش از ۲۵۰۰ بازی رده بندی سنی شده و با لوگوی مشخص خود وارد بازار شده است. همچنین توانستیم در این مدت بازار محصولات غیرمجاز را که متاسفانه در شهرستان اوضاع نامناسبی دارد تا حدودی ساماندهی کنیم».
بیطرف در ادامه افزود: « در کشور ما سالیانه بیش از ۱۰۰ بازی تولید می شود که در این زمینه در کشورهای منطقه پیشرو هستیم اما باید این ویژگی را حفظ کنیم والا آن را از دست خواهیم داد».
قائم مقام بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه بر حضور بین المللی کشور ایران در عرصه بازی های رایانه ای در کنفرانس GDC و عرضه محصولات کشورمان و همچنین برگزاری دومین جشنواره بازی های رایانه ای که تیرماه سال آینده در تهران برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: «حوزه بازی های رایانه ای نیاز به حمایت بیشتر مسوولان دارد اما علیرغم همه حمایت های انجام شده این میزان حمایت متناسب با نیاز کشور نیست. ما امروز ۱۰ تا ۱۵ میلیون کاربر بازی های رایانه ای در کشور داریم که این مساله اهمیت جایگاه بازی های رایانه ای در عرصه فرهنگ را نشان می دهد و باید سرمایه گذاری ویژه ای در این زمینه انجام و تعداد پروژه های ایرانی افزایش یابد».
*** تولید بازی ۶۰ میلیون تومان هزینه داشته است
در ادامه این نشست الیاس قیطاقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان هزینه تولید این بازی گفت: «برای تولید بازی شکست حصر یک تیم ۹ نفره روی آن کار کرده اند و در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون طی دو سال برای تولید آن هزینه شد».
بیطرف نیز در این زمینه با اشاره به هزینه اندک دست یابی مخاطبان ایرانی به بازی های رایانه ای گفت: « بازی های خارجی که در بازارهای جهانی با قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ دلار به فروش می رسد به سرعت در ایران کرک شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. پس باید توجه کنیم که ما توان رقابت با بازیهای رایانه ای خارجی را نداریم و باید برای موفقیت در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری صورت پذیرد».
مدیرعامل نشر الکترونیک در این نشست شمارگان این بازی را ۵۰ هزار نسخه عنوان کرد و افزود: « این بازی در ۵۰ هزار نسخه در تهران و بیشتر شهرستان های ایران توزیع می شود. ما امید زیادی به بازار شهرستان داشته و تنها به فروش در شهر تهران اکتفا نمی کنیم و امیدواریم با توجه به فضای خوب شهرستان ها این بازی در دیگر شهرها نیز با استقبال مواجه شود».
در ادامه این جلسه بیطرف با انتقاد از صداوسیما به دلیل عدم پخش گسترده تیزرهای بازی های رایانه ای داخلی گفت:«متاسفانه نگاه مطلوبی که باید در زمینه تبلیغات تلویزیونی به بازی های رایانه ای باشد وجود ندارد. برای تبلیغات این گونه محصول ها تخفیف ۸۰ درصدی در نظر گرفته اند که پاسخگوی جریان عظیم محصولات فرهنگی از این دست نیست و تعداد ۱۰ تا ۲۰ عدد تبلیغ در میان حجم عظیم تبلیغات دیگر دیده نمی شود».
*** استقبال مخاطبان از آثار حماسی دفاع مقدس
در ادامه این جلسه قیطاوی مدیر تولید این پروژه در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه تولید و ساخت بازی بر اساس شخصیت های دفاع مقدس، به استقبال مخاطبان از پخش سریال هایی حماسی و شخصیت محور همچون شوق پرواز اشاره کرد و گفت: « در حال حاضر با گذشت حدود ربع قرن از دفاع مقدس، بار دیگر شاهد اقبال مردم نسبت به فیلم ها و سریال های حماسی دفاع مقدس هستیم که نمونه اخیر آن استقبال از پخش سریال شوق پرواز بوده است که درخصوص زندگی شهید عباس بابایی ساخته شده است. این مسئله نشان می دهد در میان مخاطبان ظرفیت فراوانی برای استقبال از این موضوع ها وجود دارد و حوزه بازی های رایانه ای هم می تواند به این موضوع ها بپردازد».
مدیر عامل نشر الکترونیک ایران هم در پاسخ به سوالی درخصوص تولید و توزیع لوازم و محصولات جانبی همراه با عرضه بازی های رایانه ای برای ایجاد اقبال در میان مخاطبان گفت: « در دنیا همزمان با عرضه محصولاتی همچون بازی های رایانه ای و یا انمیشن، در کنار عرضه بازی لوازم جانبی همچون: عروسک، جاسوئیچی، لباس و… نیز عرضه می شود که گاه درآمد زایی این بخش بیش از فروش خود محصول است. این کار در مورد انیمیشن شکرستان صورت گرفته و در حال حاضر عروسک های این محصول تولید و به بازار عرضه شده است که امیدواریم درخصوص بازی های رایانه ای نیز این اتفاق رخ دهد و بتوانیم محصولات جانبی این بازی را تولید و به بازار عرضه کنیم».
گفتنی است داستان بازی شکست حصر از جایی آغاز می شود که پس از سقوط خرمشهر عراق تلاش فراوانی می کند تا از طریق شرق کارون و شمال بهمنشیر، آبادان را اشغال کند. در صورت تحقق این حرکت، آبادان در یک محاصره ۳۳۰ درجه‌ای قرار می‌گیرد و سرنوشت جنگ به نفع عراق تغییر می کند اما با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر آزادسازی آبادان، نیروهای مسلح با تمام قوا وارد میدان شده و سرانجام در مهرماه سال ۱۳۶۰ و در عملیات ثامن الائمه آبادان از محاصره خارج می شود.
گروه سازنده این بازی با استفاده از گرافیک بالا و هوش مصنوعی قوی، حال و هوای حاکم بر آن دوران را در این بازی زنده کرده اند. در این بازی رایانه‌ای، بازیکن فضاهای متنوع و زیبایی را تجربه کرده و با استفاده از ادوات مختلف جنگی با دشمن مبارزه خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا
بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی رایانه‌ای «شکست حصر آبادان» وارد بازار شد | گیمفا