بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟

امین رحیمی
۲۱:۳۰ ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

نزدیک به ۲۳ سال پیش، شرکت Rockstar Games بازی تحول‌برانگیز Grand Theft Auto 3 را معرفی کرد. تا آن زمان، فرنچایز GTA به خاطر زاویه دوربین از بالا و دنیای پر هرج و مرج دو بعدی خود شناخته می‌شد، تا اینکه نسخۀ سوم همه چیز را تغییر داد. در نسخۀ سوم این مجموعه، بازیکنان برای اولین بار در دنیای سه‌ بعدی GTA قدم می‌گذاشتند و از دید سوم شخص خیابان‌های لیبرتی سیتی را نظاره می‌کردند. داستان گیرای بازی هم که توسط بازیگران خوش‌نام تکمیل شده بود، هیجان آن را دو چندان می‌کرد.

اگرچه Grand Theft Auto 3 اولین بازی جهان باز تاریخ نبود، اما هر المانی که در بازی‌های قبلی وجود داشت را به اوج رساند. عرضه آن سر و صدای زیادی در صنعت بازی به راه انداخت و استانداردی تازه برای ماجراجویی‌های جهان باز تعیین کرد.

باقی ماجرا هم مثل روز روشن است. با موفقیتی که Grand Theft Auto 3 کسب کرد، Rockstar Games ورودی‌های بعدی سری را توسعه داد. بازی‌هایی مثل GTA Vice City، GTA San Andreas، GTA 4 و GTA 5 عرضه شدند و حتی نسبت به نسخۀ سوم موفق‌تر عمل کردند. حالا، طرفداران فرنچایز مشتاقانه منتظر بازی بعدی سری، یعنی GTA 6، هستند که در پاییز ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد. تنها تریلر رونمایی بازی به بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید رسیده و جامعه بازیکنان هم انتظار دارند تا یک ماجراجویی هیجان‌انگیز دیگر را تجربه کنند.

توقعات از Grand Theft Auto 6 آنقدر بالا است که اکثراً انتظار دارند کل صنعت بازی را متحول کند. مت پیسکاتلا، تحلیلگر گروه آماری Circana، اشاره کرده بود که GTA 6 علاقه از دست رفته نسبت به بازی‌ها را دوباره بازمی‌گرداند:

احتمالاً، هرگز قرار نبوده چیز مهم‌تری در صنعت گیمینگ عرضه شود، پس عجله‌ای نیست.

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

با توجه به موفقیت عظیم Grand Theft Auto 5، که بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروخت و تبدیل به دومین بازی پرفروش تاریخ شد، انتظارات بالاست. با این حال، یک پرسش مهم وجود دارد: اگر Grand Theft Auto 6 یک جهش و تحول بزرگ نباشد، چه؟ اگر در نهایت «بسیار متفاوت» باشد، چه خواهد شد؟

اوبه ورمیج، مدیر فنی سابق Rockstar، در مصاحبه اخیر با SanInPlay اظهاراتی داشت. او اعتراف کرد که تریلر رونمایی Grand Theft Auto 6 بسیار شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. توجه او به صحنۀ ساحل جلب شده بود. در این صحنه، شخصیت‌هایی را می‌بینیم که با جزئیاتی دیوانه‌وار با هم تفاوت دارند و به فعالیت‌های مختلف می‌پردازند. اوبه ورمیج همچنین حال و هوای میامی را ستود و معقتد بود که با سری GTA مطابقت دارد.

با این حال، ورمیج فکر می‌کند که Grand Theft Auto 6 خیلی با Grand Theft Auto 5 تفاوتی نخواهد داشت و احتمالاً بازیکنان کمی ناامید شوند. هر چند، همچنان معقتد است که با بهترین بازی تاریخ طرف هستیم.

باید گفت که اوبه ورمیج از برنامه‌نویسان مهم فرنچایز به حساب می‌آید که روی Grand Theft Auto 3 و Grand Theft Auto 4 و همچنین تمام بازی‌های عرضه شده از سوی راکستار در مابین این دو بازی، کار کرده است و حتی در سال ۲۰۰۵، نامزد Developers Choice Awards شده بود. از آن‌جایی که در هر نسل شاهد جهش قابل توجه‌ای نیستیم، ورمیج احساس می‌کند GTA 6 تفاوت چندانی با نسخۀ پیشین خود نخواهد داشت:

تکنولوژی بسیار کندتر از قبل پیشرفت می‌کند. به عنوان مثال، تفاوت میان PS1 و PS2 قابل توجه بود، اما تفاوت خروجی میان PS4 و PS5 چندان چشمگیر نیست. بنابراین، شما در حقیقت آن جهش میان ظرفیت قدرت کنسول‌ها را ندارید. در انتها، ممکن است راکستار به نحوی دستاوردی خیره‌کننده داشته باشد، اما این احتمال را می‌دهم که برخی سطح انتظارات خود را بیش از حد بالا برده باشند.

تفاوت بین GTA 2 و GTA 3 بسیار بزرگ بود و سپس تفاوت میان GTA San Andreas و GTA IV نیز قابل توجه بود. من فکر می‌کنم دیگر چنین تفاوت‌های ویژه‌ای را نخواهیم دید.

ورمیج اشتباه نمی‌کند. نسل فعلی کنسول‌ها به دلیل عدم جهش قابل توجه گرافیکی و گیم‌پلی مورد انتقاد قرار گرفته‌ است. همچنین، بازی‌های میان‌نسلی هنوز هم عرضه می‌شوند. همیشه بحث‌هایی وجود داشته که چطور رویدادهای جهانی، جلوی رشد نسل فعلی را گرفت. با این حال، شکی نیست که طی چندین سال گذشته به میزان کافی شاهد شکوفایی خلاقیت در ژانرهای مختلف نبوده‌ایم.

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

اگر تصمیم بگیریم که شایعات را باور کنیم، باید قبول کرد که توسعه Grand Theft Auto 6 بدون چالش نبوده است. در سال ۲۰۲۰، جیسون شرایر گزارش داد که این بازی در مقایسه با Grand Theft Auto 5 و Red Dead Redemption 2 اندازه متوسطی خواهد داشت. البته، اشاره شده بود که Rockstar برنامه دارد Grand Theft Auto 6 را با به‌روزرسانی‌های پس از عرضه، گسترش دهد.

در سال ۲۰۲۱، تام هندرسون از Insider Gaming اظهارات مشابه‌ای داشت. او گفت نقشه بازی به مرور گسترش خواهد یافت و شاهد چندین پروتاگونیست در وایس سیتی خواهیم بود. بعدتر در همان سال، مجله Rockstar گزارشی را منتشر کرد. طبق این گزارش، ظاهراً بازی از سال ۲۰۲۰ ریبوت شده و چندین مولفه اصلی از منظر گیم‌پلی و داستان در سال ۲۰۱۹ دست‌خوش تغییراتی شده بودند. تا دسامبر ۲۰۲۱، توسعه بازی پر هرج و مرج توصیف شد.

دیگر گزارش‌ها در سال ۲۰۲۲، اشاره داشتند که GTA 6 بخش‌های بزرگی از آمریکای شمالی و جنوبی را پوشش خواهد داد و سه شهر اصلی و چهار پروتاگونیست را شامل می‌شود. در نهایت، وایس سیتی مدرن با دو پروتاگونیست اصلی به عنوان انتخاب‌های نهایی برگزیده شدند. شایعات به این اشاره داشتند که Rockstar پس از عرضه بازی، مراحل و شهرهای دیگری را به آن اضافه خواهد کرد. Take-Two Interactive قصد داشت بازی را در سال ۲۰۲۰ معرفی کند، ولی ریبوت فرضی برنامه‌ها را تغییر داد. رویدادهای جهانی، تلاش برای بهبود شرایط کاری و جلوگیری از کرانچ همگی باعث شدند تا توسعه GTA 6 طولانی شود.

این پتانسیل وجود دارد که همه این عوامل، در نهایت توسعه بازی را از چندین جهت ایمن کنند. در اکتبر ۲۰۲۳، گزارشی در مجله Rockstar منتشر شد که به طلوع و غروب واقع‌گرایانه آفتاب در بازی اشاره می‌کرد. همچنین گفته شده بود که فیزیک لحظه‌ای آب برای موج‌سواری طراحی شده است. با وجود تغییرات گرافیکی گسترده، اشاره شد که رانندگی در بازی مشابه با Grand Theft Auto 5 خواهد بود.

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

برخی معتقدند که باید به ویژگی‌های جدید امیدوار باشیم و برخی هم باور دارند که چرا با وجود طولانی بودن روند توسعه بازی، رانندگی پیشرفت قابل توجه‌ای ندیده است. در نهایت، به بازیکن بستگی دارد که به چه دلیل بازی را تجربه کند یا از ادامۀ آن دست بکشد.

آیا واقعاً، مشکلی دارد که Grand Theft Auto 6 بدون ایجاد تحول در سیستم‌های قبلی ساخته شود؟ اگر تجربه‌ای به‌یادماندنی با شخصیت‌هایی عمیق، فعالیت‌های سرگرم‌کننده، دنیای بزرگ، محیط‌های باورنکردنی و روایتی جذاب ارائه دهد واقعاً بازی ناامیدکننده‌ای خواهد بود؟

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

مخاطبان Grand Theft Auto، هر کدام انتظارات خود را از بازی بعدی مجموعه دارند. برخی بازیکنان از غرق شدن در شهر، مشاهده NPCها، عکس گرفتن از مناطق و ساختمان‌ها و مقایسه آن‌ها با منبع الهام واقعی به شدت لذت می‌برند. این دسته از بازیکنان تا جایی پیش می‌روند که جامعۀ اختصاصی خود را برای بررسی رازهای مختلف (مثل راز کوه چیلیاد) تشکیل می‌دهند.

عده‌ای دیگر تنها بر تکمیل بخش داستانی تمرکز می‌کنند، فعالیت‌های جانبی را نادیده می‌گیرند و همچنان اوقات خیلی خوبی را سپری خواهند کرد. آیا فقدان ویژگی‌های تحول‌بخش در بازی، مخاطبان را آزرده می‌کند؟ در کنار این‌ها، مخاطبان GTA Online نیز انتظارات خاص خود را دارند.

پیش‌بینی همیشه چالش‌برانگیز است. اما بر اساس بیانیه رسمی Take-Two Interactive، تیم توسعه‌دهنده به دنبال کمال است و اینکه بازی زمانی عرضه می‌شود که به‌صورت خلاقانه بهینه شده باشد. عرضۀ Grand Theft Auto 6 در سالی که از عناوین مهم پر شده، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. حالا همۀ نگاه‌ها به Rockstar معطوف شده تا ببینند چگونه صنعت بازی را با برگ برندۀ خود تغییر می‌دهد.

𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥red-eyed Banished KnightMeti55سگ غمگینهالک ایرانی(🥦vegetarian)شادمن 3محسن رضوی فرامیرحسین رهنوردAEOMr John MarstonARSHIAAAAMr VGOLBatman Arkham knightVIOMEGAFrom Ashes | An PC Gamer

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا
بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ollie گفت:

    ببخشید بابت اسپم
    حساب کاربریو چجوری میشه حذف کرد؟

    Mr John Marstonدیژاوووو
  • GTA VI = نینتندو سوییچ ۲ = دسته ایکس باکس وان = گاد آو وار رگناروگ = زلدای ۲۰۲۳

    تا جایی که یادمه از همه اینا به عنوان تکامل یاد میشد یا میشه یعنی بهبود قبل از خودشون

    Reyam-شادمن 3
  • بقیه رو نمیدونم ولی من به شخصه انتظار عجیب و غریبی از gta vi ندارم ، درسته زمان انتظار بسیار طولانی بود اما از همان زمان تا کنون هم پیشرفت غیرمعقول و عیجیبی وجود نداشته، من به شخصه حاضرم حتی همان gta v رو با یک داستان خارق العاده و عمیق دیگه با شخصیت ها و دنیای متفاوت ولی به خوبی همون شخصیت ها و دنیای قبلی تجربه کنم گرچه تو مدت ۱۱ سال قطعا انتظار تغییراتی دارم مثل پویایی بیشتر ان پی سی ها تعامل بیشتر با محیط و غیره ولی انتظار عجیبی ندارم ، چون سرخوردگی بزرگ بعد از انتظارات بزرگ میاد ، یک گیم با کیفیت و داستان و شخصیت پردازی عالی با گرافیک متناسب با دوره ی خودش هم میتونه راضی کننده باشه ، قرار نیست راکستار آپولو هوا کنه با gta vi قرار نیست تو گیم ازدواج کنم بچه دار بشم ، قبض تلفن پرداخت کنم، اینا چیزایی هستن که بعدا با ماد هم میشه تجربه کرد، سر این کامنت دیسلایک فراوون میگیرم ولی نظر شخصی من این بود ❤با تشکر از نگاه زیباتون

    آرمین مکاریVITrevor PhillipsMadcapKevهالک ایرانی(🥦vegetarian)کفتر گیمینگ
    • VI گفت:

      ترور،فرانک و مایکی
      این ترکیب هیچ وقت دیگه تکرار نمیشه
      چرا چرا شخصیت های بهتری شاید بیان مثل همین ارتور مورگان(درسته از سری gta نیس ولی همین راک استار خلقش کرد)
      ولی خب
      این ترکیب سه گانه تکرار نخواهد شد و مخصوصا اون حس نوستالژیکی که باهاش هست

      احسان بی طرف
  • تکامل رو که صد در صدی هست.. ولی نمیشه گفت مثلا همه چیزش قراره انقلابی باشه.. مثلا میگن فلان بازی تو فلان چیزش انقلابی به پا کرده. که بازیهای دیگه ازش الگو گرفتن. مثلا میگیم تو بحث ان پی سی ممکنه انقلابی باشه ولی تو فلان چیز ممکنه نباشه یا مثلا به عنوان فیزیک جهان باز انقلابی باشه ولی تو یه چیز دیگه نباشه. اما که بگی کل گیم قراره فلان باشه. آره ممکنه تو چند بخشش انقلابی باشه ولی تو بخشای دیگش مثلا میشه گفت میتونه نقص خیلی کمی داشته باشه. ولی همه چیز گیم انقلابی باشه نه.👌

    VIMadcapKevMr John MarstonReyam-
    • VI گفت:

      اصلا gta خودش انقلابه
      کافیه gta خراب بکنه تا تاثیرش روی فروش کنسول و بازی و کلا جامعه صنعت گیمینگ ببینید
      کل این میشه انقلاب

      احسان بی طرف
      • Reyam- گفت:

        این اسمش انقلاب نیست.البته با چیزی که انتظار داریم.شاید بعدا چیزی تو بازی ببینیم که بگیم انقلابه
        انقلاب به این معناست که یه معیار جدید در صنعت گیم ایجاد کنه.یه جهش خفن درست کنه.
        انقلاب یعنی نسخه سوم جی تی ای.انقلاب یعنی سیستم دیالوگ سایبرپانک که جهش بسیار بزرگی بود.انقلاب یعنی سیستم هوش مصنوعی لست آو آس ۲
        انقلاب یعنی داستان سایلنت هیل ۲ که انقلابی در ژانر ترس روانشناختی انجام داد
        جی تی ای ۶ در حال حاضر یه تکامل یا رسیدن به حد کمال(پختگی) هست
        من مخالف حرف تاثیرگذازی جی تی ای ۶ که گفتید نیستم و اتفاقا قبول هم دارم.اما این قضیه بیشتر یه تکامله تا انقلاب

        احسان بی طرف
  • Jimmy گفت:

    مثال، تفاوت میان PS1 و PS2 قابل توجه بود، اما تفاوت خروجی میان PS4 و PS5 چندان چشمگیر نیست. بنابراین، شما در حقیقت آن جهش میان ظرفیت قدرت کنسول‌ها را ندارید. در انتها، ممکن است راکستار به نحوی دستاوردی خیره‌کننده داشته باشد، اما این احتمال را می‌دهم که برخی سطح انتظارات خود را بیش از حد بالا برده باشند.
    فقط اونایی که میگن گرافیک بازی انقلابیه
    خداوکیلی کجاش واقعا انقلابیه ؟

بازی GTA 6؛ تکامل یا انقلاب؟ - گیمفا