نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn

امیر فتحی
۱۷:۰۳ ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

بازی Flintlock The Siege of Dawn، ساخته جدید سازندگان بازی Ashen است که هفته گذشته برای کنسول‌های نسل نهمی و رایانه‌های شخصی منتشر شد. استودیوی A44 Games پیش از عرضه به شباهت بازی جدیدشان با سری God of War اشاره کرده بود و در تریلرهای آن شاهد المان‌هایی از آثار سولزلایک بودیم. آیا Flintlock The Siege of Dawn با الهام‌گیری از برخی از موفق‌ترین عناوین صنعت بازی توانسته اثری سرگرم‌کننده و باارزش باشد؟ برای پاسخ به این پرسش با نقد و بررسی ما همراه باشید.

داستان بازی Flintlock: The Siege of Dawn در سرزمینی فانتزی در حال سقوط روایت می‌شود. Nor Vanek شخصیت اصلی است. او عضو یک ائتلاف بوده و وظیفه نجات بشریت از دست خدایان را دارد، خدایان باستانی تهدیدی بزرگ برای انسان‌ها هستند و باید زندانی بمانند. بازی با نبردی میان نیروهای ائتلاف و محافظان خدایان شروع می‌شود. Nor از پست خود خارج شده و با اصرار به فرمانده، اجازه نبرد را به هدف کمک به دوستانش، دریافت می‌کند. ائتلاف در مقابله با Uru، قدیمی‌ترین خدا ناتوان بوده و بسیاری از نیروهایش کشته می‌شوند. خود Nor نیز به سختی جان سالم به در می‌برد. یکی از قربانیان Haalin، از دوستان نزدیک Nor است. این اتفاق تاثیر بسیاری بر Nor گذاشته و از انگیزه‌های اصلی او برای از بین بردن خدایان محسوب می‌شود.

هنگام تجربه بخش ابتدایی بازی متوجه شباهات بسیار این قسمت به بازی Ghost of Tsushima شدم، اما بر خلاف آن بازی، Flintlock به هیچ عنوان در ساختن پایه‌های داستانی و انگیزه‌های شخصیت اصلی موفق نیست. مقدمه‌ای که در بند پیشین توصیف کردم طی ۱۵ دقیقه رخ می‌دهد که برای ایجاد ارتباط بین شخصیت و بازیکن کافی نیست. نویسندگان انتظار دارند تا به رابطه میان Nor و Haalin اهمیتی قائل شویم تا بتوانند انگیزه‌های شخصیت اصلی را توجیه کنند. این در حالی است که شخصیت Haalin جمعا ۱۰ خط دیالوگ هم ندارد. در ادامه و نیمه دوم بازی، Nor دچار انقلاب درونی می‌شود و دیگر به Haalin اشاره نمی‌کند. به نظر می‌رسد که در بخشی از روند نوشتن پلات، نویسندگان فراموش کرده‌اند که بازی چگونه آغاز شده است.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

در ادامه Nor با یک خدا به نام Enki ملاقات می‌کند. او خود را متفاوت از دیگر خدایان معرفی کرده و به Nor پیشنهاد کمک می‌دهد. این پیشنهاد ابتدا با مخالفت شدید Nor مواجه می‌شود، اما این نظر به سرعت تغییر می‌کند. Enki به منظور جلب اعتماد بیشتر، بخشی از قدرت‌هایش را به Nor اعطا کرده و خود نیز در هنگام مبارزه به او کمک می‌کند.

حال بیایید به شخصیت‌های بازی و چگونگی پردازش به آن‌ها بپردازیم. Nor به عنوان پروتاگونیست، کاملا در جلب توجه مخاطب و ایجاد ارتباط میان بازیکن و جهان بازی شکست می‌خورد. انگیزه‌های او در همان کلیشه معروف نجات دنیا و انتقام خون هم‌رزمان باقی می‌مانند و دیالوگ‌ها و روایت نیز هیچ کمکی به افزایش جذابیت آن‌ها نمی‌کنند. صداپیشه او نیز در انتقال احساس دیالوگ‌ها بسیار عجیب عمل کرده و در برخی از سکانس‌ها Nor سوار ترن هوایی احساسات می‌شود. دیالوگ‌های او نیز بسیار کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی هستند. اکثر شخصیت‌های فرعی نیز شیوه Nor را تکرار می‌کنند و تنها استثناهای این موضوع، شخصیت‌های Enki و Baz (که صداپیشگی آن توسط الیاس توفکسیس، صدای افسانه‌ای Adam Jensen در سری Deus Ex انجام شده است) هستند که متاسفانه این دو نیز به خاطر ارتباط ضعیف و غیرمنطقی از طرف Nor نمی‌توانند به نهایت پتانسیل خود برسند. در کات‌سین نخستین دیدار Nor و Enki، پس از این که Enki خودش را معرفی می‌کند Nor اسلحه را در می‌آورد و شانس خود برای شلیک به یک خدا را امتحان می‌کند! Enki پس از خلع سلاح او و نشان دادن قدرتش، باری دیگر پیشنهادش را بیان می‌کند که این بار به طرز غیر قابل باوری، Nor قبول می‌کند. Nor پس از آن شروع به خط و نشان کشیدن برای Enki، خدایی که چند لحظه پیش به شکل تحقیرآمیزی شکستش داده بود می‌کند. این سکانس، مشتی نمونه خروار است و الباقی ارتباط‌ها مشابه آن هستند. اگر صرفا صداپیشگی Nor بهتر انجام می‌شد می‌توانستیم بسیاری از ایرادات مذکور را نادیده بگیریم.

داستان بازی Flintlock The Siege of Dawn بسیار کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی است و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند. روایت پلات با دیالوگ‌های مضحک و کارگردانی نه‌چندان خوب کات‌سین‌ها، حرفی برای گفتن ندارد. بازی تلاشی برای جذاب‌تر کردن جهان از طریق لور نمی‌کند و با وجود این که برخی از داستان‌های فرعی و شخصیت‌ها مانند Baz و Enki جلوه امیدوار کننده‌ای دارند، رفتار شخصیت اصلی در قبال آن‌ها باعث می‌شود که در رسیدن به پتانسیل کامل خود عاجز بمانند.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

گیم‌پلی بازی Flintlock The Siege of Dawn چندین المان شناخته شده بازی‌های سولزلایک را با گیم‌پلی دیگر بازی‌های ماجراجویی مانند God of War 2018 ترکیب می‌کند. مکانیک‌های بسیاری در طول داستان بازی معرفی می‌شوند و عمده افکت‌ها قابل تغییر و شخصی‌سازی هستند.

در بخش نخست، مکانیک‌های ابتدایی مانند Parry، Block و Dodge به بازیکن معرفی می‌شوند. همچنین سیستمی کمی و بیش مشابه Parry با اسلحه در Bloodborne وجود دارد. بازیکن در ابتدا ۳ تیر در اختیار دارد که با ضربات موفق Melee اسلحه پر می‌شود. استفاده از اسلحه برای دفع حملاتی که قابل Parry شدن نیستند مناسب است. هر چند به دلیل جذاب‌تر بودن این سیستم نسبت به Parry و Block، استفاده از اسلحه را ترجیح می‌دهم، چون اگر بعد از شلیک و شکسته شدن Stance دشمن چند بار به او ضربه بزنید، دیگر نگرانی‌ای برای تمام شدن تیر نخواهید داشت.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

پس از ملاقات با Enki، قابلیت‌های حرکتی و حمله بیشتری در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. او با حمله مستقیم به دشمن، باعث ایجاد افکتی به نام Death می‌شود. پس از اعمال این افکت، بازیکن می‌تواند با ضربه Melee تاثیر آن را به طور قابل توجه‌ای افزایش دهد، تا در نهایت نوار مربوط به آن پر شود. با پر شدن نوار، می‌توان یک حمله مهلک وارد کرد یا زره دشمنان را از بین برد. روش شکست عمده باس‌های بازی (خصوصا باس‌های اصلی)، بر پایه پر شدن نوار Death هستند. در طی مسیر، می‌توان با استفاده آیتم‌ها به خصوصی افکت‌های دیگری مانند Poison را در کنار Death قرار داد. دیگر حمله مخصوص Enki، یک حرکت AoE بوده که با اعمال مکرر Death، در دسترس قرار می‌گیرد. بازیکنان می‌توانند با استفاده از آیتم‌های یافت شده، این حمله را تغییر دهند.

درخت مهارت‌های بازی Flintlock از سه بخش Steel، Magic و Powder تشکیل شده که این سه بخش در سطح‌های پایانی، مهارت‌های مشترکی ارائه می‌دهند. هر کدام از سه بخش مذکور، به استایل مختلفی از روش‌های دفاع و حمله تمرکز دارد و با این که در نهایت باعث ایجاد پلی‌استایل‌های مختلف نمی‌شوند، می‌توانند تجربه‌های نسبتا متفاوتی به وجود بیاورند. تعداد مهارت‌ها زیاد نیست و هر کدام تاثیری مستقیم بر تعداد ضربات دارند و یا نوع جدیدی از حملات را در اختیار بازیکن می‌گذارند. به طور کلی، طراحی مهارت‌های Active و Passive به خوبی انجام شده و هر کدام اهمیت خاصی دارند و صرفا رقم آسیب را افزایش نمی‌دهند. هر مهارت با ارزی به نام Reputation قابل خریداری بوده و بازیکنان با پیشروی در داستان، کشتن دشمنان یا انجام بازی Sebo (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) می‌توانند آن را به دست بیاورند. یکی از مکانیک‌های جذاب بازی Flintlock، سیستم افزایش درصدی Reputation دریافتی بسته به نوع کشتن دشمنان است. اگر در هنگام مبارزه آسیبی دریافت نکنید و با روش‌های مختلفی دشمنان را بکشید، به همان اندازه Reputation حاصل از کشتن دشمنان افزایش می‌یابد. بازیکنان می‌تواند تا مدتی طولانی به افزایش ضریب خود ادامه دهند ولی در عین حال ممکن است به سادگی تمام ذخایر خود را از دست بدهند.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

سیستم مردن و Respawn شدن بازی، بر گرفته از عناوین سولزلایک بوده و بر پایه مناطقی به نام Resting Place می‌باشد. استراحت در این مناطق، آیتم‌های مربوط به سلامتی و دیگر ذخایر را پر می‌کند و در عین حال دشمنان عادی را دوباره در جای پیشین قرار می‌دهد. پس از هر بار مردن، تمام Reputation خود را از دست می‌دهید و بایستی برای بازگرداندن‌شان، به محل مرگ شخصیت بروید.

با تمام توضیحات داده شده، حال باید پرسید که آیا گیم‌پلی و مبارزات بازی Flintlock در عمل به اندازه مکانیک‌های پایه‌ای موفق ظاهر می‌شوند؟ متاسفانه خیر، و برای توضیح بیشتر این جواب باید به انیمیشن‌های بازی بپردازیم.

بازی Flintlock The Siege of Dawn به عنوان اثری که در سال ۲۰۲۴ عرضه شده، پکیجی از سطحی‌ترین و کلانکی‌ترین انیمیشن‌های حرکتی را دارد که حتی در مقایسه با برخی از آثار نسل هفتم شکست می‌خورد. حرکت ساده و پایه شخصیت اصلی را می‌توان به راحتی از فرم خارج کرد. انیمیشن مربوط به گرفتن لبه اجسام پس از پریدن، بسیار ناپایدار و غیر قابل پیش‌بینی است و این موضوع در مراحلی که بر پایه پارکور هستند (که تعداد این سناریوها در گیم‌پلی کم نیست)، باعث ایجاد تجربه‌ای زجرآور می‌شوند. انیمیشن‌های مبارزات نیز از این ایراد مبرا نیستند، مکانیک‌های گیم‌پلی  هنگام عمل در کنار یکدیگر به خوبی قرار نمی‌گیرند و Flow لازم را به وجود نمی‌آورند. پس از دریافت قدرت‌های Enki، بسیار مشتاق بودم تا قابلیت‌های جدید را امتحان کنم اما نتیجه استفاده از مکانیک‌های مختلف بازی، ایجاد یک صحنه مبارزه بسیار شلخته و ناهماهنگ است.

در کنار انیمیشن‌های بد و کلانکی، می‌توانیم از هوش مصنوعی ضعیف دشمنان نیز نام ببریم. در چندین مبارزه با تعداد دشمنان نسبتا زیاد، پیش آمد که یک دشمن پشت به شخصیت اصلی با یک شخص خیالی به مبارزه پرداخته، در حالی که من به طور مداوم به او ضربه وارد می‌کنم. تصمیم‌گیری‌های هوش مصنوعی در الگوی حملات گاهی اوقات بسیار خنده‌دارا ست، به عنوان مثال یک تیرانداز در فاصله دور با هوای اطرافش به مبارزه می‌پردازد، اما وقتی به او نزدیک می‌شویم شروع به پر کردن تفنگش می‌کند!

ترکیب هوش مصنوعی و انیمیشن‌های ضعیف علی‌رغم مکانیک‌های پایه‌ای و درخت مهارت‌های جذاب، گیم‌پلی عنوان Flintlock The Siege of Dawn را معمولی و جنریک نشان می‌دهند. در نتیجه روند بازی خصوصا در نیمه دوم بسیار فرسایشی است و ارزش تکرارپذیری آن را بسیار کم می‌شود.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

‌بازی Flintlock یک عنوان نیمه جهان باز به شمار می‌رود که دارای فعالیت‌های جانبی و ماموریت‌های اختیاری است. طراحی کلی جهان بازی را می‌توان به یک خیابان بسیار طویل به همراه چندین کوچه بن‌بست تشبیه کرد. مراحل اصلی همگی در کنار یکدیگر یک مسیر مستقیم را تشکیل می‌دهند که در جزئیاتی مانند جایگذاری دشمنان و فعالیت‌های لازم برای پیشروی مشابه آثار جنریکی مانند Assassin’s Creedهای مدرن عمل می‌کنند. به منطقه A بروید و دشمنان را شکست دهید، در آن منطقه به دنبال آیتم B بگردید تا به منطقه C دسترسی پیدا کنید. تکرار و تکرار همین فرمول. بسیاری از تصمیمات در طراحی مراحل عجیب، غیر منطقی و فکر نشده هستند. به عنوان مثال در ماموریتی در نیمه ابتدایی در صورت استراحت نکردن در Resting Place و مردن، بسیاری از پیشرفت‌های خود را از دست داده اما در عین حال روند آن ماموریت در Journal تغییری نکرده است! ماموریت‌های فرعی بازی توسط شخصیت‌های فرعی در هر شهر یا همراهان به بازیکن داده می‌شوند. این ماموریت‌های از فرمول ماموریت‌های اصلی تبعیت کرده و تلاشی برای ایجاد تنوع و نوآوری نمی‌کنند.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

شاید به صراحت بتوانم بگویم که جذاب‌ترین فعالیت در جهان بازی Flintlock، بازی Sebo است. این مینی‌گیم با همکاری NPCها انجام شده و دارای دو طرف Attacker و Defender می‌باشد. هدف Attackerها، ایجاد یک مثلت با استفاده از مهره‌های خود است. در همین حال Defender باید با پر کردن فضاهای بین مهره‌ها، از ایجاد مثلث جلوگیری کند.

گرافیک بصری بازی با توجه به این که با موتور Unreal Engine 4 توسعه یافته، در بخش‌هایی مانند صورت و اندام شخصیت‌ها نامطلوب است. البته طراحی برخی از سازه‌ها در بخش میانی داستان، متفاوت‌تر از دیگر بخش‌های بازی عمل می‌کند و جلوه نسبتا زیبایی دارند. خدایان باستانی مانند Uru نیز با وجود طراحی ساده، در انتقال حس ابهت به بازیکن موفق هستند.

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

از جنبه فنی، Flintlock ضعیف عمل می‌کند. تنظیمات گرافیکی نسخه PC بسیار محدود هستند و در تاثیر چندانی بر عملکرد ندارند. Flintlock از تنطیمات DLSS نیز پشتیبانی می‌کند اما در سطح‌های بالاتر از Quality کیفیت گوشه‌های تکسچرها و Anti Alasing به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از نظر عملکرد  در سیستمی مشابه مشخصات سیستم پیشنهادی و با استفاده از DLSS Quality، نرخ فریم در مبارزات با افت‌های بسیاری مواجه می‌شود.


Flintlock The Siege of Dawn

بازی Flintlock The Siege of Dawn در رسیدن به تمام اهدافش شکست خورده است. داستان آن بر پلاتی سرشار از کلیشه و تکرار استوار است و شخصیت‌های آن نیز هیچ کمکی به نجات آن نمی‌کنند. گیم‌پلی بازی علی‌رغم معرفی سیستم‌های خلاقانه مانند جمع‌آوری Reputation، به خاطر کهنگی انیمیشن‌ها و هوش مصنوعی ضعیف، فرصتی برای درخشش نمی‌یابد. بنابراین، نمی‌توانم خرید این بازی را حتی با وجود قیمت‌گذاری ۴۰ دلاری پیشنهاد بدهم.


نکات مثبت:

  • سیستم‌های پایه‌ای گیم‌پلی و درخت مهارت‌ها متنوع هستند و راه‌های زیادی برای برنامه‌ریزی هنگام حملات در اختیار بازیکن قرار می‌دهند
  • طراحی برخی دشمنان مانند خدایان باستانی و سازه‌های بخش میانی داستان جذاب و با ابهت است
  • شخصیت‌هایی مانند Baz و Enki، صداپیشگی خوبی دارند و داستان‌های فرعی جذابی تعریف می‌کنند
  • مینی‌گیم Sebo در عین سادگی، دوست‌داشتنی و جذاب است

نکات منفی:

  • پلات کلی داستان بسیار کلیشه‌ای است و روایت آن به کمک دیالوگ‌ها و شخصیت‌های مصنوعی، کمکی به جذاب‌تر کردن آن نمی‌کند
  • شخصیت اصلی بازی در انتخاب انگیزه‌های خود سردرگم است و از ایجاد ارتباط میان بازیکن و جهان بازی عاجز می‌ماند
  • مبارزات بازی به خاطر انیمیشن‌های تاریخ گذشته شلخته و ناهماهنگ هستند
  • طراحی مراحل یک لوپ بی‌انتها از یک مرحله کلیشه‌ای و سطحی است و ماموریت‌های فرعی نیز تلاشی برای تغییر این روند نمی‌کنند
  • گرافیک بصری بازی خصوصا در صورت و اندام شخصیت‌ها در حد یک عنوان نسل نهمی نیست
  • مشکلات فنی نسخه PC و نبود تنظیمات متنوع گرافیکی

۶

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

lul-bookسعید پرهیزیاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Mono and 6Cambyses The Third𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥MoonVincentWalleR MaNJoel Morganvitto corleoneAmscگیمرِ روان شناسFidoPorfosorمحسن رضوی فر

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا
نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Flintlock The Siege of Dawn - گیمفا