نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary

آرمان زرمهر
۱۸:۰۲ ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

در این مقاله‌ی نقد و بررسی، قصد داریم نسخه‌ی بهبود یافته‌ی عنوان Beyond Good & Evil که به مناسبت ۲۰ سالگی این اثر عرضه شده است را مورد بررسی قرار دهیم.

عنوان Beyond Good & Evil ابتدا در سال ۲۰۰۳ برای کنسول‌های نسل ششمی عرضه شد و در آن دوران نه تنها موفق به نمرات مطلوبی شد بلکه توانست جامعه‌ای بسیار مشتاق از طرفداران را برای خود خلق کند که تا همین امروز همچنان انتظار نسخه‌ی دوم این اثر را می‌کشند و به اصطلاح می‌توان گفت BG&E امروزه به یک اثر Cult Classic تبدیل شده است که شاید آن چنان به نظر نیاید اما طرفداران بسیار مشتاقی و خوش‌ذوقی دارد. حال مدتی پیش یوبیسافت به مناسبت ۲۰ سالگی این اثر یک نسخه‌ی بهبود یافته را برای کنسول‌های مدرن و PC عرضه کرده است که امروز قصد داریم به بررسی آن پرداخته و ببینیم آیا می‌تواند تجربه‌ی مطلوبی از این اثر ۲۰ ساله ارائه دهد یا خیر؟

یک ماجراجویی جذاب

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

داستان Beyond Good & Evil در سال ۲۴۳۴ در سیاره‌ی Hillys در جریان است؛ بازی شما را در نقش Jade قرار می‌دهد یک عکاس خبرنگار قرار می‌دهد که از قضا یک رزمی کار ماهر نیز به شمار می‌آید.

سیاره‌ی Hillys توسط بیگانگانی به نام DomZ مورد حمله قرار دارد که موجودات مختلف این سیاره از جمله انسان‌ها را می‌ربایند و از شیره‌ی جانشان برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و یا آن‌ها را به برده تبدیل می‌کنند. در همین حین ارتش دیکتاتوری حاکم بر Hillys به نام Alpha Section دائما به عموم اطمینان خاطر می‌دهد که از آن‌ها مراقبت خواهد کرد اما در واقعیت به نظر می‌آید که از پس مسئله بر نمی‌آیند.

همین مسئله باعث می‌شود برخی از مردم به Alpha Section و همکاری آن‌ها با DomZ مشکوک می‌شوند و در همین راستا یک گروه مقاومت زیرزمینی به نام IRIS Network تشکیل می‌شود تا با برملا کردن این ارتباط، عموم ساکنان سیاره را بر علیه آن‌ها بسیج کنند.

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

در همین حین Jade و دوست گراز او به نام Uncle Peyj ماموریتی برای عکاسی از گونه‌ی جانوری دریافت می‌کنند اما پس از انجام آن و گذر از چالش‌هایی که در این ماموریت وجود دارد متوجه می‌شوند این ماموریت صرفا یک تست از سوی IRIS Network به منظور اطمینان از توانایی‌های Jade به منظور استخدام او بوده است. در اینجاست که Jade به منظور نجات سیاره و مردمانش از شر دو آنتاگونیست بازی تصمیم به همکاری با این گروه می‌گیرد.

از آن جایی که تقریبا با یک ریمستر روبه‌رو هستیم مشخصا تغییرات خاصی در روایت و داستان کلی بازی رخ نداده است؛ کاراکترهای بازی همچنان جذاب جلوه می‌کنند و روایت و نوع ارائه‌ی آن حالا به لطف بهبودهای فنی بیش از پیش گیرا شده

البته همچنان مشکلاتی همچون قطع شدن و انتقال‌های عجیب در صحنه‌های میان‌پرده از بازی اصلی به ارث رسیده است که یوبیسافت می‌توانست در این اثر آن‌ها را بهبود دهد و Transitionها را روان‌تر و یک‌پارچه‌تر بکند. با این وجود در نهایت ماجراجویی جذاب اورجینال این اثر همچنان در این نسخه با قدرت به حضور خود ادامه می‌دهد و لازم به ذکر است که ما شاهد یک خط داستانی جدید هستیم که در واقع سعی دارد پل ارتباطی بین این اثر و قسمت دوم باشد!

ماموریت غیر ممکن فانتزی

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

در بخش گیم‌پلی ما شاهد برخی بهبودها و بازگشت بسیاری از بخش‌هایی هستیم که لزوما در اثر اورجینال نیز چنگی به دل نمی‌زدند و حالا در اثر گذر زمان این مسئله بیش از پیش مشهود است. اگر نسخه‌ی اورجینال این اثر را تجربه نکردید در واقع باید بگویم به صورت کلی ما با یک اثر اکشن ماجراجویی با چاشنی پلتفرمینگ روبه‌رو هستیم که البته از بسیاری از اصول فرهنگی ساخت بازی‌ها در اوایل ۲۰۰۰ پیروی می‌کند. شما در دنیایی باز قرار می‌گیرید و به کمک Hovercraft که در اختیارتان قرار می‌گیرد قادر به گشت‌وگذار در Hillys بوده و می‌توانید به انجام فعالیت‌های مختلف بپردازید.

فعالیت‌های فرعی با وجود گذر دو دهه همچنان جذاب و سرگرم کننده جلوه می‌کنند و گشت‌وگذار در دنیای بازی نیز لذت‌بخش است اما از طرف دیگر برخی بخش‌های بازی به خوبی سن آن را نشان می‌دهند و لزوما کنترل‌ها بهبود یافته‌ی این نسخه نیز نمی‌توانند کمک زیادی به این قضیه نمی‌کنند. در دوره‌ای که این اثر عرضه شد المان‌های مخفی‌کاری حسابی روی بورس بودند و بسیاری از عناوین آن دوره سعی داشتند به نوعی این المان‌ها را در بازی خود جای دهند و BG&E نیز از این قاعده مستثنی نبود.

شما در طول این بازی با سکانس‌های مخفی‌کاری متعددی روبه‌رو می‌شوید که صرفا طولانی و خسته کننده هستند و گاها به دلیل عملکرد عجیب هوش مصنوعی می‌توانند آزاردهنده جلوه کننده که در نهایت تا حد زیادی به یک‌پارچگی تجربه ضربه وارد می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

از طرف دیگر بخش مبارزات نیز همیشه در این اثر یک‌نواخت و نه چندان پیچیده یا درگیر کننده بودند و حالا حداقل می‌توان گفت کنترل‌های بهبود یافته تا حدی تجربه‌ی این بخش‌ را بهبود می‌بخشند اما در نهایت لزوما مشکلات و سن آن را نمی‌پوشانند. علاوه بر این موارد یک خصوصیتی که متاسفانه همچنان بسیار آزاردهنده ظاهر می‌شود دوربین این بازی است که بهبود خاصی در این نسخه دریافت نکرده است و از همین رو در طول بازی بسیار پیش می‌آید که زوایای دوربین آزاردهنده ظاهر شوند.

Jade از یک عصا برخوردار است که در واقع سلاح اصلی مبارزه‌ی او محسوب می‌شود و در طول مبارزات شما می‌توانید با استفاده از آن از خود دفاع کنید، همچنین در طول بازی شما همیشه یک کاراکتر همراه همچون Peyj دارید که می‌توانند در طول مبارزات به شما کمک کنند.

اما از بخش مبارزات که عبور کنیم باید گفت بخش جذاب اصلی گیم‌پلی عبور از چالش‌ها و حل پازل‌های محیط محور است که همچنان به شدت سرگرم کننده ظاهر می‌شوند و به طور کلی کنش و واکنش بسیار پویایی بین شما و کاراکتر همراهتان بوجود می‌آورند. همچنین در طول بازی Jade به یک دست‌کش مخصوص نیز دسترسی پیدا می‌کند که در سکانس‌های مبارزات مختلف کارآمد خواهد بود.

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

اما علاوه بر پازل‌های محیطی برخی باس‌فایت‌ها نیز همچون یک پازل جلوه می‌کنند که شما باید همراه با کاراکتر همراهتان با او مبارزه کرده و با استراتژی‌های خاصی این باس‌ها را نابود کنید، البته نمی‌توان گفت این رویکرد لزوما پیاده‌سازی عمیقی دارد اما همچنان بسیار جذاب و سرگرم کننده است.

همانطور که اشاره کردم Jade یک عکاس است بنابراین این مکانیزم به طور کلی بخش مهمی از بازی محسوب می‌شود و همچنان در این نسخه جذاب جلوه می‌کند؛ شما می‌توانید از حیات وحش سیاره تصاویر متعدد تهیه کنید و در قبال هر حلقه فیلم آیتم‌های مطلوبی دریافت کنید. همچنین در راستای انجام برخی مراحل شما باید از مهارت‌های عکاسی خود برای افشاگری، جمع‌آوری مدرک و یا یافتن کد ورود برخی درب‌ها استفاده کنید که مستقیما مشفق المان جست‌وجوی بازی هستند.

Hovercraft شما نیز قابلیت ارتقا دارد که با استفاده از مرواریدهایی که در گشت‌وگذار، انجام مراحل و یا عکاسی بدست می‌آورید این امکان میسر می‌شود به طوری که با مراجعه به یک تعمیرگاه مخصوص می‌توانید اسلحه‌های تازه و یا بهبودهای مختلفی را روی قایق خود اعمال کنید. همچنین واحد پولی بازی به شما اجازه‌ی خرید از فروشنده‌های مختلف بازی را می‌دهد، به عنوان مثال شما با مراجعه به فروشگاه Ming-Tzu می‌توانید آیتم‌هایی از جمله Pearl Detector را تهیه کنید که کار یافتن مرواریدها را برای شما آسان‌تر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

علاوه بر موارد پایه‌ی BG&E، برخی بخش‌ها و محتوای کاملا تازه به این نسخه اضافه شده است که پیش از این در بخش قبلی به یک مورد آن اشاره کردیم اما علاوه‌بر آن ما شاهد اضافه شدن یک گالری بسیار پر بار در بازی هستیم که مملو از طراحی‌های ابتدایی، ویدیوهای مختلف و به طور کلی یک تاریخچه‌ی غنی از روند ساخت، معرفی و عرضه‌ی Beyond Good & Evil که شخصا برای من به شدت جذاب بود چرا که همیشه نگاه کردن به روند توسعه و تکامل یک اثر تا لحظه‌ی عرضه و چگونگی روند تغییر آن بسیار جذاب است و بخش Anniversary Gallery این اثر شاید یکی از بهترین موارد در این زمینه بین رویکردهای مشابه در ریمسترهای دیگر است.

نسخه‌ی سالگرد ۲۰ سالگی این اثر همچنین یک مود کاملا جدید به نام Speedrun Mode را نیز به این اثر اضافه می‌کند که می‌تواند چالش جذابی را به روند بازی اضافه کرده و در این راستا امکان ذخیره‌ی بازی را کاملا خاموش می‌کند. صحبت از ذخیره‌سازی شد، بد نیست اشاره کنم یکی دیگر از امکانات جدیدی که این نسخه اضافه می‌کند امکان Auto Save است که از قضا مستقیما به Cross Save نیز متصل می‌شود و به پلیر اجازه می‌دهد روی پلتفرم‌های مختلف به فایل ذخیره شده‌اش دسترسی پیدا کند.

به طور کلی می‌توان گفت از لحاظ محتوایی BG&E 20th Anniversary به عنوان یک ریمستر پکیج بسیار مطلوبی را ارائه می‌دهد که محتوای معنادار و جذابی به آن اضافه شده است که قطعا ارزش تجربه‌ی آن را برای مخاطب بالاتر می‌برد. هرچند همانطور که اشاره کردیم این اثر همچنان برخی از مشکلاتش را مخصوصا در ابعاد گیم‌پلی از بازی اصلی به ارث برده است و بهبودهای انجام شده روی این نسخه لزوما تمامی آن‌ها را تحت شعاع قرار نمی‌دهد.

Hillys از لنزی مدرن

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

و اما به ابعاد فنی این اثر می‌رسیم که در واقع برخی از بزرگ‌ترین بهبودها را دریافت کرده‌اند و اولین مورد آن بازسازی مدل‌ها و Assetهای کاراکترها یا اشیا مختلف و افزایش تراکم تکسچرهای آن‌هاست که باعث می‌شود در حالی که به خوبی به آرت استایل اثر اورجینال پایبند هستند همچنان مدرن و تازه جلوه کنند. علاوه بر این یک سیستم نورپردازی جدید به این اثر اضافه شده است که برخی از امکانات مدرن را به این بخش اضافه کرده و حالا نورپردازی در این اثر بسیار پویاتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از بهبودهای برجسته‌ی این اثر اضافه شدن پشتیبانی از رزولوشن ۴K تا ۶۰ فریم بر ثانیه است که باعث شده است این اثر به بهترین شکل بتواند به پلتفرم‌های مدرن راه یافته و روی تلویزیون‌های جدید بدرخشد و از آن جایی که این اثر هرگز سعی بر ارائه‌ی یک ظاهر واقع‌گرایانه را نداشته و آرت استایلی کارتونی و خاص دارد این افزایش رزولوشن و بهبودهای گرافیک فنی از جمله تراکم تکسچرها و بهبود بافت‌ها باعث می‌شود گاها لزوما احساس نکنید این اثر سن زیادی دارد و از لحاظ ظاهری آن را به راحتی بپذیرید. همچنین لازم به ذکر است که این ریمستر امکان Skip کات‌سین‌ها و میان‌پرده‌ها را نیز فراهم می‌آورد.

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

در دپارتمان صداپردازی نیز این اثر شاهد آپدیت شدن صداگذاری‌هایش بوده است و این مسئله برای کلیت ابعاد صوتی بازی صدق می‌کند، صداپیشگی کاراکترها مخصوصا Peyj یا Double H همچنان بسیار خاص و جذاب جلوه می‌کند و به خوبی تمایز و تنوع شخصیت‌های جذاب این بازی را به نمایش می‌گذارند. ساندترک و موسیقی این اثر نیز به طور کامل ریمستر شده است در حالی که به خوبی حس‌وحال موسیقی اورجینال خودش را حفظ کرده است.

همه‌ی این موارد باعث شده است Hillys در این نسخه در قبال دیگر پورت‌ها و ریمسترهای انجام شده برای این اثر در طول سالیان به بهترین شکل خودش برسد و به راستی حس‌وحالی مدرن و پولیش را ارائه دهد. به طور کلی می‌توان گفت در ابعاد ظاهری نسخه‌ی سالگرد ۲۰ سالگی این اثر بیشترین و بهترین بهبودها را به عنوان یک ریمستر دریافت کرده است و توانسته است تا درجه‌ای مطلوب این اثر را به پلتفرم‌های مدرن منتقل کند.


Beyond Good & Evil 20th Anniversary

Beyond Good & Evil 20th Anniversary را شاید بتوان در بین ریمسترهای مطلوب‌تر در نظر گرفت که محتوای با ارزشی را در کنار بهبودهای مناسب ارائه می‌دهد. اما با این وجود، بسیاری از مشکلات اثر پایه را نیز به ارث برده و تکرار می‌کند؛ دوربین و زوایای آن همچنان بی‌ثبات هستند و بخش‌های مبارزات و مخفی‌کاری نیز با وجود بهبودهای جزئی کنترل‌ها، تا حد زیادی Clunky و نه چندان جذاب باقی‌ مانده‌اند. البته، در طرف دیگر شاهد استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در راستای نورپردازی، بهبود بافت‌ها و حتی بازسازی کامل مدل کاراکترها هستیم و زمانی که این موارد را در کنار محتوای تازه‌ این اثر از جمله یک خط داستانی جدید، Anniversary Gallery جذاب و یک مود Speedrun سرگرم‌کننده قرار دهیم، می‌توان گفت با یک پکیج بسیار خوب روبه‌رو هستیم که راه مطلوبی برای تجربه‌ی این اثر در دوران مدرن ارائه می‌دهد و قطعا ارزش تجربه دارد.


نکات مثبت:

  • یک ماجراجویی جذاب همراه با کاراکترها به‌یادماندنی
  • اضافه شدن یک خط داستانی در راستای ایجاد اتصال بین این اثر و قسمت دوم
  • تعبیه‌ی یک گالری جذاب به مناسبت ۲۰ سالگی این اثر به همراه تاریخچه‌ی روند توسعه‌ی آن
  • اضافه شدن Speedrun Mode
  • پشتیبانی از رزولوشن ۴K تا ۶۰ فریم
  • بازسازی تکسچرها، مدل کلی کاراکترها و استفاده از سیستم نورپردازی تازه
  • بهبود ابعاد صوتی و بازسازی ساندترک
  • افزوده شدن امکاناتی از جمله Auto Save، Cross Save و Skip کات‌سین‌ها

نکات منفی:

  • سکانس‌های مخفی‌کاری هیچ‌گونه بهبودی در ابعاد کنترل یا بازخورد نداشتند
  • سیستم مبارزات از بی‌‌ثباتی در بازخورد کلی رنج می‌برد
  • زوایای دوربین بی‌ثبات بوده و بهبودی دریافت نکرده است
  • برخی از ابعاد کنترل بازی به دلیل عدم اعمال تغییرات هدفمند همچنان تا حد زیادی Clunky و بی‌ثبات جلوه می‌کنند

۸

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Ubisoft) و روی پلتفرم PS5 تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

Revanاپوزوسیون گیمفاامیرحسین رهنوردامیر حسیناسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)WalleR MaNDARKSIRENBlack SwordsmanJoel MorgansnowgirlNostalgic PlayerSpider-ManLove GameMohsen bakhtiari🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉موز خندان(مامور ۴۷ مناطق موزی)𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥_Alex_امین رحیمی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا
نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Beyond Good & Evil 20th Anniversary - گیمفا