معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی

ایلیا عسگری
۱۰:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا

یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تلویزیونی روان‌شناختی به Undone مربوط می‌شود که چالش‌های و سختی‌های زندگی یک جوان را از منظر متفاوتی بررسی می‌کند.

زندگی مسیر پرفراز و نشیب و غیرقابل پیش بینی به شمار می‌رود که گاهاً در برخی از برهه‌های زمانی می‌تواند رویدادهایی را بر سر راه ما قرار دهد که از لحاظ روحی و روانی ما را به چالش کشیده و چه بسا حتی مجبورمان نماید تا تسلیم شده و به زانو در بیاییم. رویدادهایی که نشات گرفته از اطرافیان بوده و به سبب درس، کار، روابط عاطفی و دغدغه‌های زندگی به حدی خسته و ناتوان به نظر برسیم که گویی از ادامه آن حتی منصرف شویم. با این حال در چنین شرایطی باید یاد بگیریم که زندگی به مانند یک رود آب شاید با موانع و پستی و بلندی‌ همراه شود اما همچنان ادامه داشته و در طول این مسیر می‌تواند ما را برای اتفاقات بزرگ و مهمتری آماده نماید.

مجموعه تلویزیونی Undone به شکلی منحصر به فرد و ستودنی سعی داشته تا روایتی را به تصویر بکشد که حول محور مفهوم زندگی و چالش‌های آن متمرکز باشد. روایتی حول محور دختری که با سختی‌های گوناگونی مواجه شده تا حدی که دیگر توان ادامه زندگی را در خود ندیده و چه بسا آرزوی مرگ کرده است. با این حال اتفاقی در زندگی‌اش رقم می‌خورد که روحیات و روانش را دگرگون کرده و مجابش می‌کند تا از منظر متفاوتی نسبت به این “زندگی” نگاه داشته باشد؛ رویکرد متفاوتی که می‌تواند راه چاره برای خلاصی از باتلاقی باشد که برای سال‌ها در آن دست و پا زده است. روایتی که با تکنیک تصویر پردازی روتوسکپی ترکیب شده و نتیجه بسیار مطلوبی را در پی داشته است.

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
  • نام سریال: Undone
  • نام سریال به فارسی: ناتمام
  • ژانر: کمدی، درام و روان‌شناختی
  • سال ساخت: ۲۰۱۹
  • سازندگان: رافائل باب وکسبرگ و کیت پاردی
  • بازیگران: رزا سلزار، باب ادنکیرک، آنجلیک کابرال، کنستانس ماری، سیدهارث دنانجای و داوید دیگز

در مجموعه تلویزیونی Undone با دختری به نام آلما روبرو می‌شویم که زندگی برایش تبدیل به جهنمی غیرقابل تحمل شده است. دختری که پدرش را در دوران کودکی از دست داده و با حسرت گذراندن زمان بیشتری با او، سال‌های عذاب‌آوری را پشت سر گذاشته تا به سن و سالی برسد که نه تنها هیچکدام از اطرافیانش درکی از شرایط او ندارند، بلکه حتی به طرز خودخواهانه‌ای تحت فشارش نیز قرار می‌دهند تا آنگونه که خودشان دوست دارند، زندگی کرده و خلق و خویش را تغییر دهد. این مسئله زمانی شدت پیدا می‌کند که خواهر کوچکترش نامزد کرده و در شرف ازدواج می‌باشد.

آلما خود را در شرایطی می‌بیند که توسط هیچکس درک نمی‌شود. مادرش او را بارها و بارها بابت رفتارهایش سرزنش کرده بدون آن که توجهی به وضعیت روحی و روانی وی داشته باشد، خواهرش برای دیده شدن توسط اطرافیان حاضر است تا عشق را نادیده گرفته و تن به ازدواج با پسری ثروتمند دهد و معشوقه‌اش نیز علی‌رغم حفظ ظاهر اما خواستار زندگی مشترکی همراه با بچه بوده که آلما حتی از به دنیا آوردن یک کودک نیز ترس و واهمه دارد؛ زیرا می‌ترسد که فرزندش نیز روزی به سرنوشت شوم او دچار شده و از تنهایی و انزوا رنج ببرد.

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا

او برای آن که بتواند چنین زندگی غیرقابل تحملی را پشت سر بگذارد، سعی می‌کند تا روزمره خود را با بیخیالی سپری نماید. شغلش را انجام دهد، زمانی را با خانواده‌اش سپری نماید، به رستوران و کافه رفته و در تنهایی ذهن آشفته‌اش را سر و سامان دهد و در نهایت نیز رابطه شکننده‌ای را با معشوقه‌اش حفظ نماید. شرایطی سخت و طاقت‌فرسا که با نزدیک شدن به روز ازدواج خواهرش بیش از پیش او را تحت فشار قرار داده تا در نهایت با جنگ و دعوا بر سر خانواده‌اش بتواند کمی خود را خالی نماید.

با این حال این دعوا با خواهرش سبب می‌شود تا روحیات او دگرگون شده و در حالی که حتی ثانیه‌ای گریه او بند نمی‌آید، سوار خودرو شده و به دل خیابان بزند. در همین حین به ناگاه روح پدر از دست رفته‌اش را در کنار خیابان مشاهده کرده و به تصادف شدیدی دچار می‌شود که برای مدتی نسبتاً طولانی به خواب رفتن در کما را برایش به همراه داشته است. پس از به هوش آمدن باری دیگر خانواده‌اش بر سرش خراب شده و رفتاری زننده و خودخواهانه بروز می‌دهند تا این که متوجه می‌شود می‌تواند روح پدرش را مشاهده کرده و در زمان سفر نماید. اینجاست که درک می‌کند از قدرتی فرابشری حول محور دستکاری و رابطه با زمان برخوردار می‌باشد و در صورت عدم کنترل آن به جنون و فروپاشی روانی دچار خواهد شد.

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا

او تصمیم می‌گیرد تا همراه با پدرش از زندگی کلیشه‌ای و تکراری خود دست کشیده و قدم در مسیر غیرقابل پیش بینی بگذارد تا راز مرگ عزیزترین فرد زندگی‌اش در گذشته را مطلع شود. ماموریتی که از یک سو سبب می‌شود تا رابطه‌ای که همیشه آرزوی تجربه کردنش با پدرش را داشته، بالاخره تجربه نماید و در سمت دیگر ماجرا بتواند شرایط روحی و روانی خود را سر و سامان داده، یاد بگیرد هرطوری که خودش می‌خواهد زندگی کند و در نهایت توانایی کنترل قدرت‌هایش را یاد بگیرد که به واسطه آن هیچ محدودیتی در سفر در زمان و تجربه شیوه‌های مختلف زندگی نخواهد داشت.

مهمترین ویژگی سریال Undone که از همان ثانیه‌های ابتدایی جلب توجه می‌کند، برخورداری از سبک و سیاق روتوسکپی در خلق سکانس‌ها بوده است. فرایندی که سبب گشته تا این مجموعه بتواند سکانس‌های فانتزی و روان‌شناختی خود را به نحو احسنت به تصویر کشیده و ما را با خود همراه نماید و در عین حال توجه بیش از پیشی به حالات صورت شخصیت‌ها و بروز احساساتشان شده که یکی از المان‌های کلیدی به شمار می‌رود. شخصیت آلما که به زیبایی توسط رزا سلزار نقش آفرینی شده، حالات صورت جالب توجهی در مواجه با رویدادهای زندگی‌اش از خود نشان داده که روتوسکپی تاثیر به سزایی در درک شرایط او داشته است.

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا

مجموعه تلویزیونی Undone از المان‌های جالب توجهی بهره برده تا روایتی را به تصویر بکشد که هر یک از ما به شیوه‌های مختلفی با آن در طول زندگی دست و پنجه نرم کرده‌ایم. دخالت‌های بیش از اندازه خانواده در زندگی شخصی، کمبودهای عاطفی، آرزوها و رویاهای دست نیافتنی، برخورداری از شرایط کاری و اجتماعی که باب میلمان نبوده و سر و کله زدن با روزمره‌ای که دست کمی از جهنمی غیرقابل تحمل برایمان نداشته است. سلسله مسائل مهمی که به لطف ایده سفر در زمان با سکانس‌های جذاب و آموزنده‌ای همراه شده و قطعاً هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در پایان باید گفت اگر که دوست دارید تا تجربه متفاوتی از تماشای یک سریال داشته باشید که به مسائل روان‌شناختی و دغدغه‌های زندگی در دوران جوانی پرداخته باشد، Undone می‌تواند تجربه‌ای ناب و به یاد ماندنی را برای شما به همراه داشته باشد. اثری که یکی از زیباترین تکنیک‌های تصویری را نیز برخوردار می‌باشد که برخی از سکانس‌هایش را تبدیل به یک تابلو نقاشی با جزئیاتی دیوانه‌کننده کرده و می‌تواند چشم‌ها را نوازش کند.

منبع: گیمفا

⃤‎ PARTiSANپروفسور بی سوادBADMAN

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا
معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی سریال Undone | طلسم زندگی - گیمفا