به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا

به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند

امین رحیمی
۰۰:۲۶ ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا

به طور کلی صنعت بازی و مخصوصا عناوین AAA، دوران سختی را سپری می‌کنند. در حالی که سال ۲۰۲۳، دوران درخشان بازی‌های AAA بود، اما با وجود هزینه بالای ساخت هر کدام از این عناوین، مشخصا تولید آن‌ها برای توسعه‌دهندگان دشوارتر شده است. برای مثال و بر اساس شایعات، ساخت بازی Marvel’s Spider-Man 2 چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار خرج برداشت.

در فوریه ۲۰۲۴، هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، مدیر ارشد مالی Sony و رئیس موقت بخش سرگرمی‌های تعاملی این شرکت، به صراحت اعلام کرده بود که برای افزایش حاشیه سود، باید انتشار عناوین مختلف روی پلتفرم PC جدی‌تر گرفته شود.

فیل اسپنسر (Phil Spencer) نیز به عنوان نماینده ایکس باکس در این زمینه، اعلام کرده بود که باید مشتریان جدیدی جذب کرد و به مسیر رشد بازگشت. به همین منظور، بازی‌های بیشتری از ایکس باکس روی دو پلتفرم پلی استیشن و نینتندو سوییچ منتشر خواهند شد.

در میان همه این تغییرات، دردناک‌ترین موضوعی که در صنعت بازی‌های ویدئویی افتاد، مربوط به تعدیل نیرو و اخراج کارمندان بود. بسیاری از استودیوهای AAA همانند Riot، Microsoft، Sony، EA، Take-Two، SEGA و البته Embracer Group چندین هزار کارمند را به منظور کاهش هزینه‌ها اخراج کردند. Microsoft نیز سه استودیوی Bethesda را تعطیل کرد.

جیک سولومون (Jake Solomon) که به مدت ۲۲ سال در استودیوی Firaxis Games بر روی فرنچایزهایی AAA مانند Sid Meier’s Civilization ،XCOM و Marvel’s Midnight Suns کار کرده است، به‌تازگی در یک مصاحبه که الیته حول محور استودیوی جدیدش بود، نظر خود را پیرامون وضعیت کنونی صنعت بازی‌های ویدئویی به اشتراک گذاشت. وی در حال حاضر، روی یک عنوان روایت‌محور Life Simulation کار می‌کند.

بخشی از این مصاحبه را در ادامه مطالعه می‌کنید:

نظر شما در رابطه با وضعیت کنونی صنعت چیست؟ آیا این مشکلات و روزهای تاریک ادامه‌دار خواهد بود؟

صادقانه بگویم، خیلی از مردم شغل خود را از دست دادند که واقعا ناامیدکننده است. خوب شد در این چند ماهی که گذشت، افراد زیادی را استخدام کردیم و امیدواریم با بزرگ‌تر شدن Midsummer استودیویی عالی برایشان فراهم کنیم.

در حال حاضر، بازار وضعیت سختی دارد و عناوین باورنکردنی AAAA‌ای منتشر شده‌اند که دنبال کردنشان غیرممکن است. همچنین به بازی‌های AA شگفت‌انگیزی برمی‌خورید که موفق واقع شده‌اند. در این میان، بازی‌های AAA جای می‌گیرند که هزینه ساخت بالایی دارند و جبران کردن همین هزینه مشکل است.

در برخی موارد، شاهد افزایش دو تا سه برابری بودجه نسخه بعدی یک فرنچایز بودیم. آیا توسعه‌دهندگان و ناشران باید برای جلوگیری از اخراج‌ها بودجه خود را کنترل کنند؟

من معمولا در اینکه به دیگران نصیحت کنم چگونه کسب‌وکار خود را کنترل کنند، محتاط هستم. ما می‌خواهیم بازی‌ها را در یک فضای کوچک که با اتمسفر مشارکت پر شده است، توسعه دهیم. همه این چیزها مستلزم این است که کوچک بمانیم، عمل کنیم و دارایی خود را به طور پایدار مصرف کنیم. در نهایت برای ساخت بازی‌ها تصمیم‌گیری دقیقی داشته باشیم.

به‌نظر می‌رسد بازی‌های AAA وضعیت ناخوشی را سپری می‌کنند. با این حال امیدواریم این دوران گذرا باشد.

ARSHIAAAARichmanجان قماربازnimaRoyalknightDARKSIRENهیربدꕥاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)B-manپروفسور بی سوادmrBioshockمحمدامین حیدری𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥nero son of vAAACEAMIR 007.HELLO.BROTHERSMr.Rangomore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • واقعا نمیشه گفت فقط عناوین تریپل ای دوران ناخوشایندی را سپری میکنن

    باید قبول کرد اکثر عناوین ها تو دوره ناخوشایندی هستن
    نسل ۷ و ۶ رو به خاطر بیارین اون زمان که متا و نمره بازی اهمیتی نداشت فن بویی وجود نداشت
    کارگردان ها فقط به دنبال نواوری بودن فقط به دنبال خلق یک چیز جدید دور از تکرار بودن
    دنبال المان های کشکی و بیخود بیجهت همجنسگرایی فمنیستی و نژادی نبودن

    اون زمان نقطه اوج بی همتای صنعت گیم بود دوران طلایی..که دیگه هیچوقت به چنین دورانی نمیرسیم و هزار افسوس برای گیمرای نسل جدید و تازه کار که هیچوقت قرار نیست لذتی که ما از گیمینگ رو بردیم ببرن

    این روزا باید یک سال بگذره شاید دوتا بازی خفن ظهور کنه اما قدیم توی نسل ۶ ۷ سالی ۱۰ تا عنوان خفن میومد که انتخاب بینشون غیرممکن بود .

    مهم ترین دلیلشم این بود قبل اینکه گرافیک اولویت باشه تمرکز اصلی روی گیم پلی و داستان بود بعدش یه فکریم به حال گرافیک میکردن…

    ARSHIAAAAlul-book𝚖𝚛.𝚜𝚊𝚖𝟶𝟹𝟻Richmanجان قماربازChris redfieldNimaHELLO.BROTHERSbroken from the insidearshya12more
    • Dastan گفت:

      نظر من این هست نه تنها بازی ها کلی زندگی هم همینطور شده , دیگه هیچ چیزی مثل قبل حال نمیده ,
      یه چیز هم باید در نظر بگیرم که ماها سنمون رفته بالا و دیگه مثل ۱۰ سال پیش بازی برامون حال نمیده و حوصله بازی کردن رو ندارم,
      خدا سر شاهده , دستگام پر از بازی های درست حسابی هست حوصله هیچ بازی ندارم ,
      الان کسانی که سنشون پایین هست ببین با چه اشتیاقی بازی میکنند ,
      نسل ششم و هفتم رو دقیقا یادم میاد پشت سر هم بازی میخریدم و تموم میکردیم , بازی ها هم حسابی ارزون بودن سازنده ها پشت سر هم بازی میزدن,
      اساسین کرید که میومد درجا تمومش میکردیم , الان دو ساله اساسین کرید والهالا روی دستگام هست هنوز تمومش نکردم!!!

      ARSHIAAAAChris redfieldNimaReza.G
    • abbas1990 گفت:

      آخه جالب اینه با وجود اینکه تمرکز روی گرافیک نبود نسبت به دوره خودشون از لحاظ بصری عالی بودن الان حتی از لحاظ بصری هم نسبت به سخت افزاری ک در اختیارشون عملکرد خوبی ندارن یا بهینه سازی ها افتضاح واقعا نمی‌دونم چرا اینطوری شده یعنی واقعا افزایش بودجه بازی ها رو متوجه نمیشم من آخه خرج چی داره میشه که قبلاً نبوده ؟! یه موشن کپچر هم این همه هزینه نداره هر چند قبلا هم بوده و استفاده میکردن تازه اینا که اکثرشون بودجه بازی هاشون رو توسط شرکت هایی ک میدونیم تامین میکنن و عقاید اونا رو وارد بازی میکنن به نظرم یه جای کار میلنگه

      ARSHIAAAAامیر پاچینوجان قماربازهایزن برگر
    • البته فکر کن چقدر اون زمان بازی سازیم ارزون تر بوده

      ARSHIAAAAامیر پاچینو
      • ارزونتر؟
        تو اون دوره بازی‌سازی هم خیلی خیلی گرونتر هم بوده منتهی بازیساز ها با عشق و لذت بازی رو میساختن
        الان رو با قبلا مقایسه نکن عزیز

        ARSHIAAAA
        • با عشق چطوری هزینه به دست میاوردن
          سر همین ورشکست میشدن
          یه سریم که پروژه دانش جویی گیم میکردن

          ARSHIAAAA
          • اگه با منطق نگاه کنیم حرف شما درست ولی عوضش تو خاطره ها موندنی شدن
            مثالش ویسرال گیمز هست
            درسته ورشکست شدن اما خب بیشتر کارا طبق معمول بیکار نموندن که
            اما بعضی شرکت ها هم‌ هستن که با وجود بازی ها بسیار خوب به شدت هم منفورن
            ببین دوست عزیز حرف شما‌کاملا درسته اما بازی درست کردن الان با بازی درست کردن قدیم خیلی فرق میکنه
            اونموقع ها هم خیلی هزینه هام زیاد بود و سر این موضوع تا مرز و شکستی هم رفتن اما اون دورانی که نه متا و نه قانون های چرت اهمیت داشت مردم بدون اینکه به متا اهمیت بده بازی رو میخریده و لذت می‌برده و اینطوری شرکت و استودیو ها هم سود خیلی زیادی میبردن و از ورشکستگی نجات پیدا کردند
            اما الان نه تنها بیشتر گیمرها به متا اهمیت میدن که هیچ اون از وقتی که اون قانون های چرت که اومد بازی ها رو واقعا خراب کردند
            کلی هزینه می‌کنند و اگه اینجور پیش بیاد بازی که شکست میخوره که هیچ استودیو هارو هم تعطیل میکنن
            باید هم قبول کنیم نسل قدیم بهتر از نسل جدیده و من گفته بودم اگه این حل نشه حالا حالاها درست نمیشه

            مرد تنهای شب( پایان حرفه ی ترول بنده)
    • Mikasa گفت:

      تمام چیزایی که میخوای و اون بالا نوشتی تو بازیهای ایندی هست
      هرسال هم کلی ایندی خوب میاد

      ARSHIAAAAMeafana
    • AMG1380 گفت:

      اخ آخ گفتی نسل ۷ دلم خون شد بخدا، اون نسل خدا بود و حالا همین خدا بودن با گرافیک نسل ۸ قاطی شد و با ارزش ترین دوران گیمینگ منو رغم زد، اون موقع قیمت ها هم پایین بود، تحریم نبود با خیال راحت بازی میکردیم، الان سالی ۲ یا ۳ بازی با ارزش بیاد یا نیاد که اونم اینقدر اوضاع خرابه که حتی نمیشه تو دنیای گیم هم یکم آرامش بگیریم

      ARSHIAAAAهایزن برگر
    • جواد گفت:

      نظر صادقانه به این میگن اون زمان فن بوی و ترول و بچه سال بودن نبود.ایکس باکس ۳۶۰ یا پلی استیشن داشتن مطرح نبود متا مطرح نبود لذت شخصی از گیم مطرح بود اون حس خوبی که خودت از گیم و پلتفرم خودت میگیری مطرح بود.هر چی زمان گذشت هر کسی هر پلتفرمی داشت خودش رو سهامدار اون شرکت و زامبی اون شرکت کرد و این رفتارها باعث شد تا شرکتها سو استفاده کنن و برای اسکین و اسلحه جدید از ما پول اضافه بگیرن و یا بازی رو ناقص میدن و سال بعدش یه بار دیگه از ما پول میگیرن و اسمش رو گذاشتن DLC.مقصر همه این اتفاقا گیمرای تعصبی و زامبی شرکتها هستن

      هایزن برگر
      • نسل هفتم اوج ترول و فن بوی‌ها بود. هر دو کنسول عملکرد خوبی داشتن و هر دو طرف دلایل زیادی برای بحث و درگیری داشتن. هر کسی نسل هفتم در رسانه‌ها و بحث و گفت و گوهای گیمینگ شرکت می‌کرد میدونه که درگیری بین دو جبهه در نسل هفتم در اوج خودش قرار داشت (چه جامعۀ گیمرهای ایرانی چه خارجی هر بستری برای تبادل نظر بودن فن های دو کنسول تا جایی که میتونستن بحث و درگیری ایجاد می‌کردن، بعضی آرشیوها هنوز موجوده خبرها و مقاله ها صدها نظر و درگیری هایی شدیدتر از نسل نهم درشون وجود داره) با این تفاوت که الان فقط دسترسی به شبکه‌های اجتماعی بیشتره و افراد بیشتری میتونن اظهار نظر کنن. نقد ها و نمرات هم برای کسانی که چک میکردن مهم بود درست مثل الان فرقش اینه اینقدر شناخت وجود نداشت. بازی‌ رندومی رو از روی ظاهر کاور میخریدیم و تجربه میکردیم و اصلا خیلی ها آگاه نبودن این بازی ها نقد و بررسی میشن اما دسته ای که آگاه بودن بهش استناد میکردن.

        اگرچه خلاقیت و عدم رسوخ سیاست به بازی ها دلیل اصلی متمایز بودن نسل های قبل بود.

        ARSHIAAAABehzad zargaryChris redfieldNimaAmscAAACE
        • البته بازار به سمت خواست مشتری می‌ره
          مشتری دلش cod می‌خواد و هزینه می‌کنه
          بقیه هم همون سمت رو میارن که قسمتی از اون سود رو داشته باشن

        • پس نتیجه میگیریم واقعا وجود سایتی مثل متا و مثالش هیچ توجیهی نداره …اگه واقعا صادقانه میومدن بازی رو نقد میکردن مشکلی نداشت ولی شما ببین چقدر بازی خفن وجود داره ولی منتقدین متا تا تونستن بهش ایراد های چرند و بی منطق زدن

          اون زمان هم یادمه زیاد به متا واقعا اهمیت نمیدادن بازیسازا و پلیرا شما برو تعداد نقد رزیدنت ایول ۴ اصلی رو ببین چندتاست خیلی کمه الان هر بازی که میاد بالای ۱۵۰ تا منتقد داره…هر کسی برای خودش شده منتقد و هرجور شده بازیو میکوبه یا الکی تمجید میکنه که نتیجش میشه زرد شدن متا یا برعکس بیش از حد سبز شدنش… این چیزا باعث میشه ناخوداگاه به فروش بازی هایی که واقعا خفنن اسیب زیادی وارد شه منتقد بهش نپردازه زمین میخوره توجهی بهش نمیشه قدیم منتقد هم منتقد بود بنظرم و هرچیزی جای خودشو داشت کارگردان هم انقد پول اولویتش نبود

          • تعداد منتقدها به تناسب گسترش گیمینگ افزایش پیدا کرده در اون بازه سالانه تعداد کمی بازی عرضه میشد منتقدهای کمی هم وجود داشت گیمینگ محدود بود.
            الان شبکه های اجتماعی گسترش پیدا کردن، بازی های زیادی عرضه میشن و وبسایت‌ها با جهت گیری ها و رویکردهای مختلف پدید آمدن مثلا سایتی داریم به نام PUSHSQUARE با تخصص روی پلی استیشن سایتی داریم PUREXBOX با تمرکز روی ایکس باکس. سایت داریم RPG GAMER یا PC Gamer یا hardocre gamer یا FEXTRA (تمرکز بر بازی بررسی از دید شخصی که راهنما مینویسه) و … در هر صورت افزایش تعداد نقدها همراستا با افزایش ژانرها زیرژانرها و تعداد بازی ها و … رخ داده.

  • مدیریت ضعیف،مدیران پول پرست،اهمیت ندادن به جزئیات،جزئیات خدایی خیلی مهمه در هر کاری،داستان های کشکی،گرافیک بازی ها بد نبود،ولی از بابت سرگرمی افتضاح،گیمر وقتی نتونه با شخصیت اصلی بازی ارتباط برقرار کنه یعنی عمق فاجعه،ردد۲ خدایی چقدر راحت با آرتور ارتباط برقرار کردیم از همون اول بازی،مراحل فرعی حوصله سر بر،آخرش سر کارکنان بی گناه میره زیر آب،این مدیران اینقدر پر رو هستن که به گردن نمیگیرن،تازه میندازن به گردن گیمرا اینقدر دیگه بی‌شعور هستن،به قولی دروازه بانه گل میخوره،میگه من درست شیرجه رفتم مهاجم تیم حریف توپ رو اشتباهی زد تو گل،من مقصر نیستم.😆😆😆😆🤣🤣🤣

    Bioshockarshya12Heshmat3doپروفسور بی سوادAAACEهایزن برگرHELLO.BROTHERS
  • Dastan گفت:

    یه مسئله اینجاست اکثر بازی های AAA هم دارن تکراری میشن و سازنده ها خیلی ریسک برای تغییر و ای پی جدید نمیکنند , ما دیگه تنوع توی صنعت گیم نمی بینم
    بازی های AA زیاد بشن تنوع بیشتر توی بازی ها می بینیم , وقتی بودجه بازی کم باشه راحت تر میتونند توی سرویس ها گیمینگ بیارنش و بیشتر گیمرا رو جذب کنه,
    صنعت سینما رو قشنگ دیدیم نت فلیکس فقط با سریال های خلاقانه و بودجه کم انقلاب توی دنیا سینما کرد , بازی ها هم همچین حالتی میشه ,
    حرف اینکه ما بجایی اینکه بازی های AAA تکراری زیاد داشته باشیم بازی AA خیلی زیاد ساخته بشه اون روی سرویس ها بیادش , حالا نیادش هم مهم نیست

    ARSHIAAAANimaarminRoyalknightarshya12SoheilGozarmovaqatاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)
  • اون زمان ایده حرفه اولو میزد تلاش حرف اولو میزد کیفیته یه بازیع خوب حرفه اولو میزد مخصوصا نسل شیش ایده پردازیا عالی بود تنوع مراحل فوقولعادع بود بازی گرافیکش انچنان نبود اما هنوزم ک هنوزه همه عاشقه اون بازیان خیلیا میگن چون اون موقع سنمون کم بود اینحوری بود اما چرته محضه دلیلش اینکه الان پول حرفه اولو برا سازنده ها میزنه تلاشو ایده جاشو داده به موتور گرافیکیه خوبو هزینه هایه بالا….. دیگه خرید درون برنامه ای جاشو با مراحله قشنگ پر کرده دیگه تن تن نسخه دادنه بازی سازا بخاطره شیر دوشیدن (اساسین کالاف و امثالش) جاشو داده به تلاش رویه کیفیبته خوب اون زمان بازیا سره جم پنج گیگ بود اما به قدری رو مراحل فکر شده بود لذت بخش بود برا گیمر همون شیش هفت ساعت هزار باز ارزشه تکرار داشت همون هفت ساعت (اویل چهار سان اندرس و همچین بازیایی)اما الان چی گرافیکه بالا مراحلایه مضخرف گیم پلی طولانیو تکراری مپه بزرگو بی فایده همه اینا باعث شد دیگه بازیع خوب انگشت شمار باشه 💔💔💔💔من حاضرم تن تن بازی بیاد بیرون به جای بیست ساعت گیم پلی مضخرفو مپه بزرگ شیش هفت ساعت یه گیم پلیه متنوع و ی مپه کوچیکه جذاب بازی کنم عینه قدیم هم انقدر عرضه بازی طول نمیکشه دهنمون صاف شه هم عینه قدیم لذت ببریم از گیم خسته شدیم دو سه سال به دو سه سال ی بازیع درست حسابی بازی کردیم

    ARSHIAAAA
  • Pc??? گفت:

    یکی از دلایل اخراج های زیاد توی سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مسئله کرونا بود ، تو اون دوران ویدیو گیم رشد بی سابقه ای رو تجربه کرد به همین دلیل سازندگان برای سود بیشتر میخواستن بازی های بیشتری تولید کنن به همین دلیل کلی استودیو خریدن و نیرو استخدام کردند و بعد از کرونا دوباره صنعت گیم یه خورده افت کرد و باعث شد که هزینه سنگینی رو دوش این بازیساز ها بیوفته و بخاطر همین هزینه ها بسیاری از کارمندان خودشون رو اخراج کردن

    ARSHIAAAAJoel Morganarshya12پروفسور بی سواد
  • GTA 6 با برگشتش باعث میشه صنعت گیم متحول بشه و صنعت گیم دوباره جون بگیره این GTA 6 بازی خیلی بزرگیه که حتی بعضیا براش کنسول یا پیسی میگیرن

    ARSHIAAAAProfessor genkiجان قماربازarshia.ya.moarminBioshockarshya12Soheilسگ غمگینMamadmore
    • GTA 6 بازیه به شدت بزرگ و پر طرفدار و مورد انتظاری هستش ولی اصلا برای من درک نیست چرا اینقدر دارید ازش بت سازی میکنید و تا این حد مطمئن هستید که قراره انقلابی باشه ، ببینید کی گفتم این بازی آخر سر این انتظارات بی جا و فضایی زمین میخوره

      A.Off
  • “در حال حاضر، بازار وضعیت سختی دارد و عناوین باورنکردنی AAAA‌ای منتشر شده‌اند که دنبال کردنشان غیرممکن است”

    منظورش Skull & Bones هست ؟! 😂

    ARSHIAAAAlul-bookجان قماربازNimaJoel MorganfarhanRoyalknightBrainiacSoheilM.O.H.3.E.Nmore
  • M.O.H.3.E.N گفت:

    با عرض پوزش بابت اسپم .
    دوستان تاریخ kick out شدن کاربران بدون شماره تلفن از گیفا کی هست لا اقل قبلش یه خداحافظی بکنیم

  • ODE ODE گفت:

    این مورد برای بازیای راکستار و اکتی صدق نمیکنه

    ARSHIAAAANimaReza.GRoyalknight.arshya12elzaᴘᴏʀɪ
  • Heshmat گفت:

    AAAA چیه دیگه مگه تهش AAA نبود

    Heshmat
  • TekkenGod گفت:

    خیلی از افزایش بودجه ها به نظر من توجیهی نداره. اگه گرافیک بازیها بالا رفته موتورهای بازیسازی هم پیشرفت کردن و کارو ساده تر کردن.مکانیک بازیها که تقریبا مثل سابقه. اگه هم منظورشون فروش کمتره به نظر من یکی از دلایلش قیمت هفتاد دلاری بازیهاست. دیروز یه خبری خوندم که مک دونالد و برگرکینگ قراره قیمت فست فوداشونو سی درصد کاهش بدن و به قیمت قبل برگردونن. دلیلش هم مشکلات اقتصادیه. این وسط چه دلیلی داشت که سونی و مایکروسافت بازیا رو ده دلار گرون کردن. یارو میگه بجای بازی هفتاد دلاری با ده بیست ساعت گیمپلی میرم چهار تا بازی میگیرم تا چند ماه سرگرم میشم. یه بخشیش هم البته برمیگرده به همون سرطان بازیهای بتل رویال و سرویس محور. یه زمان ما هرچی میگفتیم این بازیا نباید پا بگیرن بعضیا میومدن میگفتن همه سبکا باید باشه و اعتراض جایز نیست. الان یه نسلی اومده که از بچگی به این جور بازیها عادت کرده و هیچ روی خوشی به بازیهای aaa داستان محور نشون نمیده.

    ARSHIAAAAKing
    • افزایش مدت زمان پروسۀ ساخت آسان تر شدن سراسری ساخت بازی رو نقض میکنه. وقتی بازی‌ای که سه ساله ساخته میشد الان ۶ ساله ساخته میشه و حقوق پرداختی باید به تیم ۵۰۰ نفره برای سه سال بیشتر پرداخت بشه، مشخصاً بودجه باید افزایش پیدا کنه. اگر کار با تمام تکنولوژی‌های بازیسازی راحت شده بود، پروسه ساخت بازی ها اینقدر طولانی نمیشد. بعضی استودیوها در طول یک نسل چندین بازی عرضه میکردن الان فقط یک یا دو بازی. این با آسان تر شدن کار با موتورهای گرافیکی تناقض داره. ناتی داگ هنوز در نسل نهم بازی عرضه نکرده بعد از چهار سال. راکستار ده سالی یک بار بازی عرضه میکنه. سانتا مونیکا فاصله بین بازی هاش بیشتر و بیشتر شده و …

      به لطف امثال آنریل انجین، کار برای استودیوهای مستقل راحت تر شده ولی برای استودیوهای aaa مطرح، این موضوع صدق نمیکنه. خیلیاشون با انجین های اختصاصی کار میکنن که برای نوع و جنس بازیشون شخصی سازی شده و کار باهاشون چندان ساده نشده یا اگر ساده شده ظرافت و جزئیات براشون اهمیت بیشتری پیدا کرده نسبت به قبل به همان نسبت.

      حقیقتاً با یه سرچ ساده هم متوجه میشه شد که اتفاقا پروسه بازیسازی پیچیده و پیچیده تر میشه. و مدت زمان توسعه بازی ها روز به روز افزایش پیدا میکنه.

      ARSHIAAAAking of the noobRichman
      • TekkenGod گفت:

        یه چیزی به نظر این وسط درست نیست. یعنی درسته که آمار اینو نشون میده که آره هزینه خیلی بالا رفته و پروسه سخت تر شده ولی از اون طرف بازیهای مستقل با کیفیت که با بودجه و تعداد نفرات کم ساخته میشن یا طراحی شخصیتهایی که توسط یه مادساز یا یه طراح ساده انجام میشه و چند پله بالاتر از طراحی اصلی قرار داره عملا یه جور مثال نقض به حساب میان. احساس میکنم این بودجه های زیاد که جدیدا حتی منجر به افزایش کیفیت بازیهای جدید هم نشده در راحلی غیر از ساخت و توسعه بازی هزینه میشن. یا مثلا نیروهایی که نسلهای قبلی کار میکردن بازده بیشتری داشتن و از هیچ یه شاهکار خلق میکردن ولی الان صد برابر اون تعداد نیرو نمیتونه یه کپی پیست ساده انجام بده.

  • mahdirh گفت:

    اینا همه از تاثیرات wokeism هست اگر چه بازیای خفنی از آسیا داشتیم نمونش بازی final fantasy یا ghost of tsushima. موندم چرا زنا هر چی می‌گذره توی دنیای بازی بی‌ریخت تر می‌شن نمونش شخصیت های مونث مورتال کمبت ۱ ریبوت.

  • Dr fight گفت:

    باید در بازی هزینه های ساخت بیارن پایین اصلأ بازیهاشون بهینه نیست برای گرافیک اضافی ماموریت های جانبی بدرد نخور ام ثال اینها هزینه میکنن که به نظر من یک بار ارزش هم نیست بودجه ساخت را باید در جا و مکان مناسبی خرج کنند نه اینجور بی حساب کتاب کجا بودیم در دهه نودبه بعد با اون امکانات کم الا به کجا رسیدیم با این امکانات زیاد و چه بازیهای مزخرف تحویل ما میدهند؟؟؟؟

    Richman
  • Richman گفت:

    اظهار نظر راجب این موضوع سخته . انتشار چنین عناوینی حتی برای ابر کمپانی هایی مثل سونی و مایکروسافت هم بدون مشکل نبوده . خصوصا سونی که نمادش بازی های انحصاریه پرزرق و برق هستن . ضمن اینکه بودجه ی کمتری نسبت به مایکروسافت در اختیار داره .
    علاوه بر اون مسئله ی طولانی شدن این پروژه ها هم مطرحه . به نظر نمیاد این مشکل در عصر امروز به این سادگی ها قابل حل باشه .

  • دیگه بعید میدونم خیلی از عناوین AAA جایی برای ریسک کردن های خیلی بزرگ داشته باشن ولی حداقل امیدوارم خلاقیت به طور کامل داخلشون از بین نره و یا حداقل کیفیت بالایی داشته باشن البته تعدادی استدیوهای AAA هم هستن که همچنان ریسک پذیر باشن و به دنبال ایجاد خلاقیت داخل صنعت گیم باشن
    در این بین امیدم به بازیای ایندی و AA هستش که با هزینه های کمتر ساخته میشن ولی خیلیاشون به شدت خلاقانه هستن و کیفیت بالایی هم دارن مثل همین animal well که امسال اومد یا های فای راش خدابیامرز که بازیه فوق العاده ای بود

    A.Off
به عقیده طراح بازی XCOM عناوین AAA دوران ناخوشایندی را سپری می‌کنند - گیمفا