ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا

ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران

حامد زاهدی
۱۷:۱۹ ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا

اگر از مباحث پیرامون بازی های ویدیویی امروزی خسته شده‌اید و می‌خواهید برنده یک بلیط سفر رایگان به سال ۱۳۸۰ شوید، ماشین زمان گیمفا آماده است تا میزبان خوبی برای شما باشد. اینجا ایران است و به دهه ۸۰ خیلی خوش آمدید!

جناب میرفندرسکیان:

بازی «فیل‌ها فرشته‌اند» روی پردازنده «کرگدن سیاه آفریقایی» و کارت گرافیک «اژدهای آتشین بی‌سر» می‌تواند با نرخ فریم ۶۰ اجرا شود؟

اگر از نظر سنی حوالی ۲۵ تا ۳۰ سالگی باشید، به یقین سوال بالا سر شما را درد می‌آورد و می‌گویید یادش بخیر، آن زمان نه گرافیک برای ما مهم بود و نه فریم! فقط کنترلر را برمی‌داشتیم و بازی را شروع می‌کردیم. به عقیده بنده لذتی که یک گیم‌پلی ساده به ما می‌دهد قابل مقایسه با هیچ جزئیات گرافیکی نیست.

خلاف مقالاتی که تاکنون در خصوص بازی‌های قدیمی و نوستالژی منتشر شده که اکثراً به معرفی برترین‌ها پرداخته‌اند، باید در همین ابتدا بگویم که در این چند پاراگراف به معرفی هیچ بازی خاصی نخواهیم پرداخت و تنها قصد داریم لحظات ناب آن زمان در کلوپ‌های بازی و کنش و واکنش‌هایی که صورت می‌‎گرفت را یادآور بشویم. این مقاله طبیعتاً با خاطرات شما در دهه ۸۰ شمسی بسیار جذاب‌تر خواهد شد؛ پس لطفاً خاطرات خود را از طریق قسمت نظرات سایت با ما در میان بگذارید.

ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا

شناسنامه باید گرو بگذاری

تصور کنید که قرار باشد God of War را ساعتی ۱۰۰۰ تومان بازی کنید و پول توجیبی شما هم روزانه ۲۰۰ تومان باشد. چقدر باید هزینه می‌کردید تا بتوانید این بازی را فتح کنید؛ طبیعتاً صبر ایوب می‌خواهد و جیبی پر از پول. اما بازی‌بازهای قدیمی را دست کم نگیرید! چرا که همیشه یک راه برای رسیدن به خدا وجود دارد. این افراد باهوش تصمیم می‌گرفتند به صورت گروهی پول توجیبی‌های خود را جمع کرده و اقدام به کرایه کنسول (دستگاه بهش می‌گفتیم؛ این قرتی بازی‌ها اون موقع نبود) کنند.

در آن زمان، شناسنامه‌ها در حکم سند باغ ویلای ۱۰۰۰ متری بودند و آنچنان اعتباری به فرد اعطا می‌کردند که هیچ بانک و موسسه مالی قادر به پرداخت آن نبود.

شما شناسنامه خودتان را گرو می‌گذاشتید و به مدت ۲۴ ساعت اقدام به کرایه کنسول کرده و آن موقع بود که پدر صاحب دستگاه را چندین بار جلوی چشمانش احضار می‌کردید؛ چرا که این زبان‌بسته یک ثانیه هم دیگر فرصت استراحت نداشت و مورد داشتیم که هنگام تحویل کنسول، فن‌ها اشک شوق ریخته و ناله می‌کردند.

البته، ناگفته نماند که در این برهه زمانی، خیلی‌ها بی‌شناسنامه شدند. نه به خاطر اینکه کنسول را پس نیاوردند، بلکه طفلکی‌ها حافظشان ضعیف بود و آدرس کلوپ را فراموش می‌کردند (جدی می‌فرمایید؟). خلاصه اگر برادر یا اقوامی دارید که ادعا می‌کند طی دهه ۸۰ شناسنامه خودش را گم کرده است، بدانید که ماجرا از چه قرار بوده!

فرار از مدرسه

اگر سریال فرار از زندان را به یاد داشته باشید، بچه‌های دوره ۸۰ نمونه داخلی این سریال را تحت عنوان «فرار از مدرسه» تولید کرده بودند. در واقع، موضوع فرار از مدرسه ریشه‌ای تاریخی داشته و اساتید آن زمان به طبع می‌توانند روش‌های خلاقانه خود را برای شما بازگو کنند. فرار از مدرسه معمولاً به قبل از شروع آن خلاصه می‌شد و تنها خدا می‌داند که چه دانش‌آموزهایی به اسم «من رفتم مدرسه؛ خداحافظ» فلنگ را می‌بستند و در کلوپ‌های بازی، کلاس‌های درسی خودشان را برگزار می‌کردند. البته همیشه افرادی هم بودند که شما را لو بدهند و آن وقت، حساب کارتان با کرام‌الکاتبین بود.

علامه دهر

بدون شک، هر کلوپ بازی دارای بازی‌بازهایی بود که اسطوره آن‌جا محسوب می‌شدند؛ در واقع به تفسیر امروزی‌ها، پروگیمر آن کلوپ بودند و هر بازی‌باز غریبه‌ای که وارد می‌شد و ادعای قدرت می‌کرد، باید به سراغ این جهان پهلوانان می‌رفت. حال این مسئله به دو حالت قابل حل بود:

حالت اول:

اگر کری‌خوانی‌های زیادی داشتید، بدون تردید باید سراغ این پروگیمرها می‌رفتید. اگر مسئله را دوستانه حل می‌کردید و به گونه‌ای با یکدیگر رفیق می‌شدید، خیلی زود مورد تحویل قرار می‌گرفتید و به عنوان سفیر کلوپ‌‎های همسایه استقبال گرمی از شما صورت می‌گرفت. البته زیاد به دلتان صابون نزنید؛ چرا که همیشه پشت سر شما می‌گفتند که طرف «چیز» رویارویی با فلانی را نداشت و از جانب ضعف وارد شد؛ پس توصیه می‌کنم که همیشه «چیز» خودتان را کوچیک نکنید و «چیز» داشته باشید و به دل شیر بزنید.

حالت دوم:

اگر به صورت دوستانه نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد، کار کمی بیخ پیدا می‌کرد و اینجاست که باید وارد فاز «روکم‌کنی» می‌شدید. تصور کنید در استادیوم آزادی قرار دارید و دو تیم پرسپولیس و استقلال روبه‌روی همدیگر قرار گرفته‌اند؛ اما به خاطر محرومیت تماشاگران پرسپولیس، ورزشگاه مملو از تماشاگران آبی‌پوش شده که یک‌صدا مشغول تشویق تیم خود هستند. چه فضای وحشتناکی می‌تواند باشد! روی مبل‌های زوار دررفته نشسته‌اید و بدون شک فنرهای مبل نیز ماتحتتان را نوازش می‌کنند. دسته خراب را هم از آن گوشه کلوپ برداشته و به شما می‌دهند تا باختتان حتمی شود. البته افراد آن زمان بسیار باتجربه بودند و همیشه دسته شخصی خودشان را با حکاکی‌های اژدها و بروس‌لی به همراه داشتند و رکبی بزرگ به تیم حریف می‌زدند. اگر می‌توانستید پیروز شوید، آن فرد به عنوان لکه‌ ننگ همیشگی بر روی نام و نشان آن کلوپ محسوب می‌شد که نتوانست پرچم سنگر را حفظ کند.

فقط لجند‌ها می‌توانند بازی کنند

ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا

بله آقا، چی فکر کردید؟ در دهه ۸۰ کلوپ‌های بازی مجوز انجام برخی از بازی‌ها را به هر شخصی نمی‌دادند. در واقع شما باید در سطح خاصی قرار می‌گرفتید که بتوانید این عناوین را بازی کنید. برای رسیدن به این سطح نیز باید لایسنس‌هایی را دریافت می‌کردید و آزمون‌های شفاهی و عملی سختی را پشت سر می‌گذاشتید. اگر نسل جدید هستید و می‌گویید «زاهدی چقدر لاف آبادانی می‌زند!» باید به شما بگویم که سخت در اشتباهید؛ به عنوان مثال بازی Resident Evil 3: Nemesis (که اخیراً نسخه ریمیک آن نیز منتشر شد) در کنسول پلی استیشن ۱ آن‌قدر سخت و طاقت فرسا بود که تنها لجند‌ها و اسطوره‌های دوران می‌توانستند خط داستانی را تحلیل و گیم‌پلی را پیش ببرند.

زمانی که اسطوره‌های کلوپ اقدام به انجام بازی‌های خاص آن دوران می‌کردند، مهمان‌های ویژه‌ای نیز حضور پیدا می‌نمودند. بدین شکل که متصدی کلوپ از یک روز قبل اعلام می‌کرد آقای پدرام جکسون (این رو از کجا آوردم!) فردا رأس ساعت ۲ بعد از ظهر قرار است بازی Silent Hill را انجام دهد و حضور برای عموم آزاد است. آن وقت بود که شما تمام تلاشتان را می‌کردید که به موقع از مدرسه به خانه برگردید؛ ناهارتان را سریع بخورید تا بتوانید کنار دست پدرام جکسون بنشینید و از این استریم واقعی و اجرای زنده لذت ببرید.

ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا

سانت، کَله و گُل

فوتبال‌دوستانِ آن زمان ترجیح می‌دادند که اگر قرار باشد سطحی در فوتبال مشخص گردد، به جای پلی استیشن ۲ به سراغ پلی استیشن ۱ و بازی معروف اِلِون ۹۸ (شما بخوانید World Soccer Winning Eleven 3) بروند. از حق نگذریم واقعاً با سیستم حرفه‌ای و عجیبی روبه‌رو بودیم و تیم‌های حاضر به خصوص ایران از قدرت بالایی برخوردار بودند. لجندها می‌‎دانستند که گل زدن با سر بهترین روش برای پیروزی است. از این رو همیشه به کناره‌های زمین رفته، اقدام به سانت و سپس زدن کله می‌کردند که در اکثر مواقع هم موجبِ به ثمر رسیدن گل می‌شد.

این پایان کار نیست؛ چرا که هنوز هم شیوه‌هایی فشارآور برای پیروزی وجود داشت. شما فکرشان را بکنید که یکی از افراد تیم حریف را به صورت قطعی اخراج کرده و حال شانسِ زدن یک پنالتی را هم داشته باشید. همانطور که عرض شد، سیستم گیم‌پلی الون ۹۸ بسیار پیشرفته بود و دروازه‌بان علاقه زیادی به درو کردن مهاجم تیم حریف داشت. از این رو اگر قلق خطا گرفتن را آموخته بودید، به راحتی می‌توانستید دروازه‌بان زبان‌بسته حریف را با کارت مستقیم قرمز اخراج کرده و با یک پنالتی به گل برسید.

از جمله موارد دیگری که باز هم افتخار محسوب می‌شد «رمزِ آوردن تیم‌های منتخب» به رنگ‌های آبی و زرد بود. از بازگو کردن این رمز طفره می‌‎روم و از شما می‌خواهم که اگر جزو لجندها هستید، همین الان در قسمت نظرات سایت گیمفا، رمز آوردن منتخب‌های جهان را برای ما بنویسید.

Kian8492Fashanپروفسور بی سوادsolarisکسری نراقیپرنده ی بی پرMojiJimijeysonDota2پیشنروRhaenyraKURD WARRIOROld fashion GAMERollieKAIKieblackآریاجاویدمTES fanStrange Manmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🟢 عجب مقاله‌ی خفن و عالی‌ای
    این شد یچیزی، ایولا بهتون
    روز طبیعت هم گرامی باد🙏🏻💚🌱💫

    پروفسور بی سوادnobodyKURD WARRIORDanielollieهادی صفائیDADDY PARTiSANKieblackآریاجاویدمmore
  • AMG1380 گفت:

    GTA vice city، هنوزم ساحلش برام قشنگ و آرامش دهندس

    Kian8492پروفسور بی سوادDota2از نسل الایژا مایکلسونآریاMPrvzجاویدمtommy vercettiBehzad zargaryGrandmaster Hasashimore
  • دمت گرم حامد جان
    شاید بشه گفت
    با اختلاف یکی از ۱۰پست برتر سایت بود

    پروفسور بی سوادDota2ollieآریاKieblackجاویدمBabayagaDARKSIRENBehzad zargaryGrandmaster Hasashimore
  • Kratos گفت:

    کل زندگی من🤩یادش بخیر. خیلی حس خوبی از این پست گرفتم دمتون گرم❤️

    پروفسور بی سوادDota2ollieآریاجاویدمk1arshya12snowgirlshadow71مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
    • چه زندگی زیبایی داشتین کریتوس جان.
      خیلی دوست دارم خاطراتی که اون موقع داشتی رو واسمون تعریف کنی.

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈپروفسور بی سوادهوزیا متیوزآریاجاویدمk1Matin BarkatsnowgirlKratosمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
      • Kratos گفت:

        یادش بخیر چقد با کابل LAN کامپیوتر که بهش میگفتیم شبکه ای کانتر بازی میکردیم واقعا سلطان هرچی بازی چند نفره بود هست. سال های بعد هم یادمه وقتی کرایسیس اومده بود گیم نت محل چند تا کامپیوتر رو ارتقا داده بود که بازیو بیاره خیلی غول بود، اولیل همش سر اون چند تا دعوا بود😂اون رو هم شبکه ای بازی میکردیم خفن بود واقعا
        از شروع نسل ۸ و اومدن PS4 دیگه گیم نت های پیسی خیلیاشون جمع شدن واقعا حیف

        پروفسور بی سوادDota2حامد زاهدیDADDY PARTiSANآریا
  • Mamad گفت:

    هعی… شاید نسل جدید بگن این بازی چیه دیگه نه گرافیک داره نه چیزی ولی ما با این بازی ها زندگی کردیم… رزیدنت اویل ، سن آندریاس، هالف لایف ، متال گیر بهتر از همه هم جنگ های صلیبی

    پروفسور بی سوادDota2ollieDADDY PARTiSANآریاجاویدمStrange ManMatin BarkatArmanarshya12more
    • چه زندگی شیرینی رو پشت سر گذاشتین.
      خاطرات خودتون رو با بازی هایی که نام بردین حتما واسم بنویسین. خوش حال میشم بخونمشون

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈپروفسور بی سوادآریاجاویدمkhaste (geralt niga)Matin BarkatArmanKratossnowgirlمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
      • Mamad گفت:

        آقای زاهدی ماشاالله به شما که حوصله پولادین دارین و به تمام نظرات جواب میدین
        رزیدنت اویل ۴ رو روی ps3 دوستم میزدم، این بازی برا یه بچه ده یازده ساله خیلی ترسناکه، ps3دوستم مال خودش نبود و بردار بزرگش بازی میکرد، یه روز تو مدرسه بهم گفت بیا داداشم نیست بازی بزنیم منم گفتم حتماً میام خلاصه رفتیم و بازی کردیم تا اینکه انقدر ترسیدیم نزدیک بود خودمون رو خ.راب کنیم😂 خلاصه هیچ وقت نشد این بازی و تموم کنیم، متال گیر ۳ هم از کنسول دوستم رفتم
        سن آندریاس هم که از گیم نت می‌زدیم (البته با رشوه) چون اجازه نمیدادن بازی کنیم میگفتن سن شما کمه( البته گیم نت مال فامیل بود) و به پدرم گزارش شد و طوری خوردم که جرأت نمی‌کردم تا سال ها جی تی ای بزنم
        جنگ های صلیبی هم از کامپیوتر ذغالی بازی میکردم(چند وقت پیشم بازی میکردم)
        هالف لایف ۲ هم چند وقت بعد این ماجرا ها با یه کامیپوتر
        نفتی(بهتر از ذغالی🗿) بازی کردم
        خلاصه که بی دردسر یه بازی رو نزدیم

        Kratosپروفسور بی سوادحامد زاهدیDADDY PARTiSANآریاجاویدم
    • Reza گفت:

      همیشه دلم به حال نسل جدید گیمرا میسوزه که هیچ وقت این گیما رو تجربه نکردن و احتمالا هم هیچوقت قرار نیست تجربه کنن بخاطر قدیمی بودن گرافیک و این چیزا. نسل ما واقعا خوش شانس بودیم که تونستیم اون دورانو تجربه کنیم.

      پروفسور بی سوادNimaآریاجاویدمآرشCodeName:666Grandmaster Hasashi𝗔𝗿𝘁𝗵𝘂𝗿𝗠𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻Arman🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉more
  • Pinocchio گفت:

    (از بازگو کردن این رمز طفره می‌‎روم و از شما می‌خواهم که اگر جزو لجندها هستید، همین الان در قسمت نظرات سایت گیمفا، رمز آوردن منتخب‌های جهان را برای ما بنویسید.)
    بالا بالا،پایین پایین،چپ راست،چپ راست،دایره ضربدر ( A و B )

    پروفسور بی سوادsolarisآریاKamiGrandmaster Hasashik1Matin BarkatsnowgirlARSHIAAAAمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)more
  • دارم به این فکر می‌کنم که آیا شما همون حامد زاهدی هستین که بهش فکر می‌کنم؟

    و بله… قسمت‌هایی از کودکی وجود داشت که با رضایت کامل می‌تونیم بگیم یادش بخیر… مثل گیم‌نت‌ها و پرو پلیرهای مخصوص هر بازی؛ خوب یادمه تو یکی از گیم‌نت‌ها یک نفر معروف بود به اینکه اویل ۴ (اویل، نه ایول😁) رو یه سره شروع می‌کرد و مثل گ.ا.و (توهین نیستا، دقیقاً به همین معروف بودن ایشون) تا آخر می‌رفت…
    واسه کانتر همیشه یه پلیر برتر وجود داشت که همه می‌خواستن با اون تیم بشن

    یادمه اگه سنِت پایین بود نمی‌تونستی GTA 5 (بله؛ SA اون موقع همون پنج بود) بازی کنی و کشتی کج بانوان هم ممنوع بود…
    یاد غلام و گیم نتش بخیر که gta 6 رو برای اولین بار روی ps3 آورده بود و ساعتی هزاااااااار تومن می‌گرفت (ps2 ساعتی ۴۰۰ بود)
    ۴ نفری گیم نت رو با کشتی کچ رو سرمون می‌ذاشتیم؛ اونم ساعت ۱۵ دقیقا بعد از مدرسه و خوردن ناهار…
    یادش بخیر؛ حلالت باشه غلام تک تک دویست تومنی‌هایی که کنار می‌ذاشتم تا گاهی مخفیانه بیام تو گیم نتت خرج خاطره ساختن کنم…

    فوتبال هم که خب ما فوتبالی نبودیم و به نظرمون تکراری بود😁
    چه دورانی بود:)

    𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈپروفسور بی سوادsolarisPinocchioآریاGrandmaster Hasashi𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥k1Matin BarkatArmanmore
    • خوش حالم که دوباره می بینمت امیرحسین نصرتی عزیز.

      اره GTA 5 رو توی کلوپ ها قبل از خود راکستار، بچه ها معرفی کرده بودن! یک سری ها هم که اون موقع مجله «بازی رایانه» یا «دنیای بازی» رو مطالعه میکردنن و به اصطلاح امروزی «شاخ» بودن، همیشه میگفتن که آقا این Gta 5 نیست و یه اسم دیگه داره.
      اویل ۴ رو باهات موافقم. ایول دیگه چه صیغه ایه 😁 تازه یه نسخه زیرنویس فارسیش هم وجود داشت که بی وجدان ها پول بیشتری میگرفتن اگر میخواستیم نسخه زیرنویس فارسیش رو بازی کنیم. من که خود بازی رو اون موقع خریدم، هر موقع میرفتم کلوپ میگفتم این سی دی خودم رو بذار و کمتر بگیر 😁

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈپروفسور بی سوادsolarisRhaenyraPinocchioآریاGrandmaster Hasashik1Matin BarkatKratosmore
      • منم خوشحالم که دوباره از شما می‌خونم آقای زاهدی:)
        آره ما کلا از راکستار جلوتر بودیم😁
        و بله نسخه‌ی زیرنویس دار همیشه گرون‌تر بود😂
        کار درستی کردین😁👌

        𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈپروفسور بی سوادPinocchioآریاGrandmaster Hasashik1Matin BarkatKratosمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Porfosormore
      • Hitass گفت:

        تک تک جملات مقاله و کامنت دوستان رو با تک تک سلول های بدنم خوندم و فقط لبخند رو لبم بود.
        تا رسیدم به این کامنت و بغض کردم!
        بازی رایانه و دنیای بازی اخ چه مجله های نابی بودن و واقعا آرزوم اینه باز برگردن یا بتونم یه جوری تمام شماره هاشو بخرم.
        چقدددددرررررر امشب بهم چسبید و افتادم یاد دورانی که میومدم توی سایت گیم فا و همه ی کاربرا با هم رفیق بودن، کسی تعصب بی جا روی هیچ کنسولی نداشت!
        ثبت نامم رو یادم نیست ولی حدودا از سال ۹۱ الی ۹۲ سایت گیم فا رو شناختم و تا الان هر روز اخبارش رو میخونم.(البته یادی کنیم از سایت پردیس گیم که اون موقع ها با گیم فا حس رقابت داشت)
        واقعا ممنونم از اقای عراقی اگه اشتباه نکنم بابت بالا اوردن گیم فا و باز اگه اشتباه نکنم آقای حقیقت دوست برای پردیس گیم
        این دوتا سایت بهترین خاطرات زندگی منو ساختن
        الانم ممنونم ازت آقای زاهدی که خاطرات خوبمو زنده کردی

        حامد زاهدیپروفسور بی سوادآریا
    • Pinocchio گفت:

      “یاد غلام و گیم نتش بخیر که gta 6 رو برای اولین بار روی ps3 آورده بود و ساعتی هزاااااااار تومن می‌گرفت PS2 ساعتی ۴۰۰ بود”
      GTA6 رو PS2؟ آقا غلام جادوگری،چیزین؟XD

      پروفسور بی سوادآریاNOCT FOR GAMEFAGrandmaster Hasashik1KratosARSHIAAAAمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22Leonmore
  • حتماً باید با این مقاله منو به😭😭بندازین؟
    چه خاطراتی که از جلوی چشمام نگذشت با ۲تومن پول توجیبی می‌رفتیم گیم نت گاد اف وار، جی تی ای بازی می‌کردیم

    پروفسور بی سوادآریاMatin Barkatarshya12Kratosمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)skylordarminMax22AMIR WAZOWSKImore
  • Truegamer گفت:

    یه موردی نم که تو اون کلوپ های قدیمی بود گوشه کلوپ بود که فقط برای لجندها بود و افراد تازه وارد نمیتونست برن گوشه و ته کلوپ بشینن معمولا هم دستگاه های تمیز و دسته های سالم هم همونجا بود

    پروفسور بی سوادآریاk1Matin Barkatمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22AMIR WAZOWSKIJoel MorganMR147حامد زاهدی
  • saman47122 گفت:

    تمام خاطراتم رو زنده کردی.درود بر شرفت.

    پروفسور بی سوادآریاmohammad reza gamerMatin Barkatمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22Joel MorganMR147حامد زاهدی
    • درود سامان جان 🌸
      از انرژی مثبتت ممنونم.
      خاطراتی که داری رو حتما با من و سایر بچه های گیمفا در میون بذار عزیزم

      پروفسور بی سوادآریاMatin BarkatKratosمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)saman47122PorfosorMax22
      • saman47122 گفت:

        خواهش میکنم چشم.طرفا سال ۸۲ ۸۳ کلوپی داشتیم نزدیک دبستانمون که سگا و پلی ۱ داشت فقط مینشتیم تا نوبتمون بشه بتونیم سگا بازی کنیم اونم فقط شورش در شهر و مورتال کمبت میشناختیم یادمه ترس داشتیم پول بیشتر بدیم واس پلی ۱ چون نمیشناختیمش الون ۳ یا همون ۹۸ یه بازی ۵ دیقه ۱۰۰ تومن بود😂😂 کی داشت؟ کم کم با الون کوچ کردیم به پلی ۱ فوتبال پپسی من کراش موتوری درایور من که خودم بیشتر عاشق جیمزباند بودم وبازی ژینا (xena) دیگه گل سر سبدشون هم مدال ۱ و۲.آقا ما نه مموری کارتی دیده بودیم نه میذونستیم هست هر دفه گیما رو از اول میرفتیم.چقد هم میبردیمش جلو.انگار روگ لایک میزدیم هر روز یکی بود شکایتی بکنه اصن؟🤣.شبا قایمکی میومدیم میرفتیم کلوپ یکی از بچه ها محل درچرخه مارو برداشت و برد بعد بازی دیدم نیست و خوب که اشکم رو دراورد بهم برش گردوند دیگه از اون موقع به بعد استرس بود و نبود دوچرخه حین بازی کردن باهامون بود‌.چند سال بعدش که پلی ۲ اومد و ما با گرافیک بهتر آشنا شدیم و فهمیدیم خدای جنگی وجود داره و جی تی ای سن آندرس اویل ۴ دیگه کار من شده بود این ۳ تا گیم و همچنین بدون مموری کارت و سیو.بعدا که خودم یه پلی ۲ گیرم اومد و یه مموری با التماس خریدیم ۸ هزار تومن بازیا رو تونستم تموم کنم.از بهتریناشون علاوه بر ۳ تا گیمی که گفتم اسنایپرالیت ۱ پرنس ایرانی ۳ و پانیشر خیلی بهم چسبیدن.خدای جنگ ۲ رو ه تموم کردم فهمیدم ۳ داره بعد که فهمیدم دیگه واسه ۲ نمیاد و میره نسل بعد کمرم شکست.اصن پلی۳ پیدا نمیشد شهر ما.گرون هم بود خیلی.من یادمه سالی که اساسین رویلیشن اومده بود تو کلوپ با پی سی بازیش میکردم یه پلی ۳ داشت یه ایکس باکس ۳۶۰.سمت ۳۶۰ که عمرا نمیرفتم انگار ننگ بود برام دست بزنم بهش.پلی ۳ فقط و فقط گاد آو وار ۳ رو باهاش تموم کرده بودم دیگه باهاش هیچ گیمی نزدم.گذشت تا ۹ سال بعدش که ۲۰۲۰ بود فک کنم یه پلی ۴ دست دو گرفتم گاد آو وار ۲۰۱۸ رو برم باهاش کل انحصاریا سونی رو بازی کردم آخریش هم که گوست آو سوشیما بود.تجربه گیمینگ فوقالعاده ای رو با کنسول سونی پشت سر گذاشتم خلاصه الانم که ۳ ساله سری اس دارم و تا نسل بعد که ببینیم خدا چی میخواد😂😂 شرمنده قرار بود خاطرات قدیمی رو بگم زندگی نامه نوشتم

        Kian8492پروفسور بی سوادحامد زاهدیآریا
  • darkwarrior گفت:

    چه خاطراتی از دهه هشتاد زنده کردی واسم
    من زیاد کلوپ نرفتم چون از اول واسم کنسول رو گرفتن ولی با بچه های همسایه گیم میزدیم
    خاطره ای ک هیچوقت فراموشم نمیشه
    سال ۸۶مادرم رفت سفر حدود دوهفته خونه من تنها بودم خونه دوستامو میاوردم خونه تاوقتی پدرم از سرکاربرگرده
    ۴نفری کشتی کچ تیکن کامبت و کرش ماشینی و…. میزدیم
    چقدر خوش میگذشت
    نه هیتری بود نه بحث مسخره کنسول من بهتره یا واس تو
    اون زمان منps2داشتم و بهتر از اون سال دیگه واسم تکرار نشد.

    Kian8492پروفسور بی سواددکترk1Matin BarkatdarkwarriorARSHIAAAAمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22Leonmore
    • Darkwarrior عزیزم، خوش حالم که خاطرات خوبت رو باهمدیگه مرور کردیم.

      ماجرای چند نفره کردن بازی ها اون موقع خودش آپشن بزرگی محسوب میشد. تبدیل ۱ به ۴ (Multitap) رو هرکسی که داشت انگار مالک پکیج کامل VR بود؛ یعنی لوازم جانبی بهتر از این وجود نداشت.

      Kian8492پروفسور بی سوادk1Matin Barkatمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)darkwarriorMax22LeonMR147Amo Hamed
      • darkwarrior گفت:

        خیلی مخلصیم @حامدزاهدی
        اره بخدا چند نفره بازی کردن اون زمان دنیایی بود واس خودش
        اصلا نمی فهمیدیم چند فریمه وضوح تصویر چیه
        توی تلوزیون ۲۱اینچ سونی با کابل۵فیش من دستگاهمو وصل میکردم و غرق دنیای بازیا میشدم
        اون لذتی که تکن ۴و۵ و تکن تگ و مورتال کامبت داشت الان عمرا ندارن نسخه جدیدا
        منوی گاد یک و دو هوش از سرمون میبرد
        نیدفوراسپید ماست وانتد و کربن
        سایلنت هیل و اویل۴
        رد دد ریولور و گان
        بلک
        کیل زون
        یادش بخیر

        پروفسور بی سوادMatin Barkatحامد زاهدی
  • Truegamer گفت:

    یادمه برای اولین بار که رفتم کلوپ میخواستم gta بازی کنم اسمشو نمیدونستم از یه بنده خدایی پرسیدم اون بازی که ماشین سوار میشن توش اسمش چیه اونم خیلی دقیق گفت درایور منم خوشحال رفتم گفتم برام بازی درایور رو بذار با خوشحالی نشستم که بازی کنم دیدم هیچ شباهتی به gta نداره خلاصه برای این که نفهمن تازه کارم بازی کردم و حالم گرفته شد😂

    Kian8492پروفسور بی سوادLeonk1Matin Barkatمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22MR147حامد زاهدی
  • Porfosor گفت:

    خسته نباشید 🌸
    یادش بخیر ما که سنمون به اونجوری قدر نمی‌ده ولی از اونجا که مال اوایل دهه هشتاد هستم اون زمان یادمه دوسالم بود یکی از دایی های من یه مغازه بزرگ تو طبقه اول خونه مادربزرگم بود کرده بودم گیم نت بعد منم مادرم می رفت دانشگاه هر روز منو میزاشت خونه مادربزرگ داییم هم منو میبرد گیم نتش از دوسالگی دیگه موس و کیبورد دست گرفتم 😂😂. با این که بچه بودم فضای خوفناکی که موقع بازی کردن کمبت یا پس به وجود می اومد یادمه یا کسایی که سیو جی تی ای وایس سیتی یا سه آندریاس می ساختن و بقیه میرفتن سیو ها رو خراب می کردن اون زمان کانتر و وارکرافت و جنگ های صلیبی شبکه ای هم خیلی خوب بود
    در مورد بازی های حیثیتی یادمه یه خاطره جالب ما شهرستان پیشوا هستیم چسبیده به ورامین و کلا با مردم این شهر تو بعضی چیزا رقابت داریم یبار همون زمان ها دوتا پس پلیر از ورامین اومده بودن خیلی ادعا داشتن خلاصه دایی ما هم با یکی از بزرگان گیم نت با هم یار شدن این دوتا رو شکست بد دادن یادمه موقعی که میخواستم برن یکیشون از حرسش دسته رو زد زمین شکوند همه زدن زیر خنده هیچ وقت یادم نمیره 😂
    راجب فضا هم به نظرم بچه های اون زمان جمعیت محجوب تری بودن از لحاظ اخلاقی
    در کل با اینکه الان گیم نت های شیک و پلی استیشن پنج و کامپیوتر فلان پیشرفته و اینا هست ولی به نظرم شرایط و فضای اون زمان جذاب تر بود
    حالا آقای نویسنده نگفتی خودت از کدوم پلیر ها بودی ؟
    با چیز یا ….؟(ببخشید بخاطر شوخی😂)

    پروفسور بی سوادMatin Barkatامیرحسین نصرتیمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22هیربدMR147ViboroAmo Hamedحامد زاهدیmore
  • B-man گفت:

    خسته نباشی واقعا پست خیلی خوبی بود، رسما تمام خاطرات اون دوران برام زنده شد🥲.

    پروفسور بی سواد🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉Matin BarkatVEGAN GAMER💚گیاهخوارمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)AAACELeonحامد زاهدیAmo Hamed𝗔𝗿𝘁𝗵𝘂𝗿𝗠𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻more
  • aimar گفت:

    ۲ تا بالا ۲ تا پایین چپ راست چپ راست ضربدر دایره😊😊😊

    MohamadMatin Barkatlie?noمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)DanialxpsMax22حامد زاهدی
  • ST گفت:

    من که هیچ خاطره‌ای از گیم‌نت و کلوپ ندارم چون همیشه گوشه‌گیر و منزوی بودم و از محیط‌های این‌ چنینی خوشم نمیومد(الانم حال نمیکنم)
    ولی کاملاً تونستم حس و حال شما رو با تصویر دوم حس کنم… عکس دوم فوق‌العاده است.

    Alone Warrior ( Goodbye)solarisollieSirAmirMatin Barkatarshya12lie?noمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22Leonmore
  • snowgirl گفت:

    بخش فقط لجند ها میتونن بازی کنن یه دنیا خاطره رو صاف اورد جلوی چشمام… میرفتم خونه دوستام که مرحله هلیکوپتر gta vc رو رد کنم 😂

    𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈollieMatin Barkatمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22LeonAAACEحامد زاهدیB-manAmo Hamedmore
  • Amo Hamed گفت:

    عه یادش بخیر (وینی) الون !
    بالا بالا پایین پایین چپ راست چپ راست دایره ضبدر !

    بازیکنای قدیم هیچ جوره با بازیکنای الان قابل قیاس نیستن . چه غول هایی قدیم بازی میکردن . از چیلاورت و کارلوس و باتیستوتا و رونالدو کچل بگیر تا زیدان و رائول و ارتگا و زانتی و سالاس و هری کیول و …

    تو سایت گیمینگ نمیخام بحث فوتبالی راه بندازم ولی با امکانات و تغذیه و بدنسازی و تاکتیک های اونموقع این بازیکنا اگه شرایط الان رو داشتن از صد تا هالند و امباپه و … بهتر بودن از همه مهم تر همه با غیرت بازی میکردن … برا همین فوتبال قدیم جذاب تر بود از هر کسی دوست دارین بپرسین

    زمانی که پول تو جیبیمون رو تغذیه از بوفه نمیخریدیم تا بتونیم بعدش تو کلوپ با بچه های محل بازی کنیم . از قبل ترش بگم که بازی های سگا نمیتونستیم سیو کنیم باید به صورت هاردکور بازی های و پشت هم می‌رفتیم امان از وقتی برق ها می‌رفت یا جون هات تموم میشد باید از اول میرفتی . بازی های قدیم خودشون یه پا دارک سولز بودن بازی های کلاسیک رو بازی کنین متوجه میشین به مرور بازی ها خیلی گیمر هارو راحت طلب کردن

    در آخر بگم ترسناک ترین کاری که به عنوان گیمر میکردیم این بود : تو مدرسه سی دی بازی می‌بردیم تا با رفیقامون تبادل کنیم . مثلا سایفون فیلتر می‌دادی تا سایلنت هیل بگیری . خود این کار خیلی استرس داشت اگه گیر میفتادی و کیفتو می‌گشتن معلم و ناظم و … باید با مدرسه خداحافظی میکردی . مثل الان نبود اراده کنی هر چیزی میخای دانلود کنی یا اصن اون بازی مد نظرتون پیدا کنی که بتونی بخری ! یا تو بازی ای جایی گیر میکردی باید از دوست و فامیل می‌پرسیدی یوتوبی به اون صورت نبود بری سرچ کنی ببینی چه بازی های که تا ماه ها گیر میکردیم تا یکیو پیدا کنیم که بازی کرده باشه ازش بپرسیم . یه سری کتاب قطور راهنما قدم به قدم بازی ها هم بود که یه سری بازی ها مثل مثلا رزیدنت اویل ۴ رو پوشش میداد …

    جدا از این بحث ها با احترام به بقیه نسل های گیمینگ بنظرم نسل ماها که با این بازی ها خاطره دارن نسل طلایی حساب میشن ! چرا ؟ چون رشد و نمو صنعت گیمینگ رو به چشم دیدیم از زمانی که با میکرو و سگا سرگرم بودیم تا این زمان پلی استیشن وان و ادامه ماجرا … . بازی های ویدئویی از کجا به کجا رسیدن از زمانی که با کامپیوتر های گرافیک ۳۲ و ۶۴ گیم میزدیم تا الان که rtx ها اومدن … . از نو پا بودن بازی های پیکسلی شروع کردیم تا بازی های الان که تفاوت زیادی با واقعیت ندارن

    حرف که زیاد ای کاش میشد تا ابد بنویسم درباره اونموقع ها

    mohammad reza gamerمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22AAACEحامد زاهدی
    • لقب «عمو» واقعا برازنده شماست حامد جان.
      چون خیلی عالی خاطراتی که اون موقع بود رو نوشتی و به شخصه که غرق در خاطرات شدم.
      در خصوص الون ۹۸ که هم که باید بگم من عاشق اونجایی بودم که گزارشگر ژاپنی اسم «باتیــــستـــوتـــا» رو به زبان میاورد. دلت میخواست از وسط زمین شوت کنی! کارلوس هم که ماشاالله سرعت برق رو داشت، پا به توپ که میشد، فقط با خطا میتونستی متوقفش کنی.

      قبل از شروع مقاله، تیتر رو خواستم مربوط به دهه ۷۰ بکنم تا سراغ کنسول های آتاری و سگا هم برم، اما خب خیلی وقت بود توی گیمفا ننوشته بودم و نمیدونستم کهنه سربازهایی مثل شما وجود دارن یا خیر. اشتیاقم رو به نوشتن ماشین زمان بعدی بیشتر کردین.
      در خصوص سگا هم که نمی تونستیم سیو کنیم، کاملا درست میگین. بعضی از بازی ها هم البته کدهایی رو هر مرحله بهمون میداد که با وارد کردن اون کد میتونستیم دوباره به اون مرحله برگردیم. همچین تکنولوژی هایی اون موقع بود

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈ🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22AAACEAmo Hamed
  • Bahador گفت:

    و منی که اون موقع مموری کارد نداستم واسه پی اس توم ، و اینا رو بدونه مموری باید میرفتم تا به آخر بازی بریم ، شاید بیشتر از ۳۰ تا بازی رو بدونه مموری کارد رفتم ، گنده ترینشون سان آندریاس بود ، از ضهر نشستم بی وقفه تا ۱ شب بدونه این که تو شهر بچرخم یا مأموریت جانبی برم خط داستانی رو تموم کردم 🥺🤣😭

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉mohammad reza gamerمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
    • راستش رو بخوای، اوایل سال های ۸۶ که پلی استیشن ۲ رو خریده بودم و دو سالی میشد تقریبا که God Of war منتشر شده بود، پولی برای خرید کارت حافظه نداشتم. دستگاه رو جلوی کولر گازی میذاشتم (برای اینکه داغ نکنه و بی دستگاه بشم!) و شروع میکردم به بازی کردنش تا زمانی که فتح بشه.

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈdarkwarriorمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22kingp
      • kingp گفت:

        حالا برعکس
        من زمانی ps1 داشتم اصلا نمیدونستم کارت حافظه وجود داره
        یادمه Ace combat 2 که واقعا مورد علاقه م بود از صبح تا عصر یکبند مینشتم پاش با سر درد ؛ چشم درد آخرش خاموش میکردم

        بعد یک آقای آشنا بابام آوردش خونه مون سنش بالا بود اون یک مموری کارت از جیبش در آورد (خودش ps1 داشت ) با سیو های خودش یک بازی اجرا کرد و قضیه برامون توضیح داد
        شاید این قضیه بیش از ۲۷ سال پیش باشه ولی رنگی تو یادم موند

        یادش بخیر

        فقط تنها چیزی هم بگم هیچ وقت گیم نتی نبودم
        همیشه بابام این لطف بهم داشت بهترین کنسول و بازی ها برام میخرید.

        Bobysad58حامد زاهدیهیربد
  • Ali.b گفت:

    مبارزات تیکن ۵ در کلوپ هیجانش از مسابقات زنده یه UFC بیشتر بود. یادش بخیر😁

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22AAACEحامد زاهدی
  • اقای زاهدی عزیز، پیر بشی جوون ما رو بردی ب دوران نوجوونی و بیست سالگیم که تمام وقتمون تو کلوب میگذشت. حتی بعدها که پلی استیشن ۱ هم خریدم بازم مموری برمیداشتم و با رفقا میرفتیم کلوب تا مثلا رفیقم یا کسای دیگه فلان بازی که یجاش گیر کرده بودمو برام رد کنند و کلا بازی تو کلوب و دست جمعی یه لذت دیگه ای داشت. یه دوستی داشتم که ایشون انگیزه گیمر شدن من بود. ایشون زمانی که همه تو کلوب فوتبال ۹۸ و کشتی کج و اینجورچیزا بازی میکردن این parasit eve و رزیدنت اویل و داینو کرایسیس بازی میکرد و رزیدنت اویل ۲ و ۳ و رو با چاقو تا اخر میرفت…یادش بخیر

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
  • مقاله‌ی عالی بود
    یک دنیا تشکر بابت این پست زیبا🙏
    یادش بخیر واقعا

    𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈSirAmirمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
  • البته هر محله و شهری فرهنگ کلوپی خاص خودش رو داشت اما یه سری چیزا مثه جیم زدن و به جای مدرسه کلوپ رفتن تقریبا همه‌جا پابرجا بود. اوایل دهه‌ی هشتاد و اواخر دهه‌ی هفتاد واقعا کلوپ‌ها در حد عجایب هفتگانه مجذوب‌کننده بودند. یادمه اولین باری که کلوپ رفتم پول دادم به جای اینکه خودم بازی کنم یه بچه‌ی دیگه بازی کنه من فقط تماشا کنم. فک میکنم اونموقع هشت نه سالم بود.

    امیرحسین نصرتیمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
  • Mehdi گفت:

    یخوردش که اقراق بود.ولی اجاره دستگاه.فرار از مدرسه
    آره یسریا خیلی بازیهای مبارزه ای بلد بودن.اصلن نمیشد شکستشون بدی

    Max22حامد زاهدی
  • دهه هشتاد-ps2- گرن توریسمو ۴ و pes6🙂

    geraltMax22
  • DOWNFALL گفت:

    روبه روی مدرسه راهنماییمون کلوپی بود اولین بار که بعد از تموم شدن مدرسه کیف به دست رفتم اونجا سرک بکشم درهای بدون دیواری رو دیدم که خودبه بخود باز میشدن و من وارد دنیای رزیدنت اویل شدم ممنونم آقای زاهدی به خاطر این مقاله زیبا❤️

    Max22حامد زاهدی
  • H گفت:

    یادش بخیر پلی استیشن کرایه میکردیم یه شب تا صبح با دوستان بازی میکردیم

    Max22حامد زاهدی
  • Love Game گفت:

    اونقدری سن ندارم که این دوره رو تجربه کرده باشم ولی قدیما ما هر موقع فامیل جمع میشدیم همه میرفتیم تو اتاق پسرخالم یا همون وسط خونه پلی استیشن ۲ رو روشن میکرد ماشالا همیشه هم رزیدنت اویل ۴ میرفت ما نگاه میکردیم خدا میدونه چند بار بازی رو دیدیم اون دوره
    هنوزم که هنوزه یاد کات سین اولش می افتم که تو ماشینه ی کیفیت خفن انگار فیلم جنایی باشه میاد تو ذهنم بعد خوده بازی رو میبینم خندم میگیره

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
    • همینکه خاطرات رزیدنت اویل ۴ و جمع های فامیلی که داشتین هنوز واستون زنده هست، یعنی جزو قدیمی ها محسوب میشین 🌸
      واقعا بازی دلهره آور و سرگرم کننده ای بود. خیلی ها برنامه ریزی میکردن که بتونن این بازی رو تماشا کنن وقتی که یک نفر دیگه داره بازی میکنه!

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈmohammad reza gamergeraltامیرحسین نصرتیLove GameMax22
  • mehrdadPS گفت:

    ممنون بابت مقاله زیباتون
    البته برای ما دهه ۶۰تی ها نوستالوژی ویدیو کلوپ ها کنسول های NES و SEGA بود و بازی های که برای ما که با تلوزیون سیاه و سفید بزرگ شده بودیم از کل زرق و برق بازی های ۴K الان بیشتر و جذاب تر بود
    و تو اون موقع بازی های زیادی برای بازی نبود (یادمه برای ۱۰ دقیقه بازی ۵ تا تَک تومنی می دادیم که یعنی کل هفته روزی ۱ تومن جمه میکردیم تو ۱۰ دقیقه همش و میدادیم و کلی کیف میکردیم) و خفن ترین بازی باز تو ویدیو کلوپ رمزهای باگزبانی یا فینیشرای مورتال کامبت ۱ و بلد بود یادش بخیر

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉mohammad reza gamersnowgirlمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22AAACEحامد زاهدی
    • مهرداد جان، به حضور کهنه گیمرهایی مثل شما توی رسانه گیمفا افتخار میکنم🌸
      ما دهه هفتادی ها برای شما دهه شصتی‌ها باید ادای احترام کنیم چون که old-gamer واقعی شماها هستین. تنها بدی دهه ۶۰ رو میشه عدم مصادف شدن با پیشرفت کنسول ها دونست. خیلی از دهه شصتی‌های ما نهایتا تا پلی استیشن ۱ رو تجربه کردن و بعدش درگیر مشغله های روزمره زندگی خودشون شدن.

      باگزبانی از جمله بازی هایی بود که با پایان رسوندن مراحلش، رمزی رو بهتون میداد که حکم کارت حافظه پلی استیشن ۱ و ۲ رو داشت.
      چقدرم محیط جذاب و رنگارنگی داشت. به شخصه روی نینتندو تجربش کردم.

      از بازی شکار مرغابی و سگ معروفش (Duck Hunt) با اون تفنگ افسانه ای واسمون بگین که کلی خاطره زنده بشه.

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈ🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉lie?noمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22mehrdadPS
      • mehrdadPS گفت:

        نفرمایید حامد جان
        اون تفنگ همیشه برای من سوال بود تا اینکه الگوریتم سنسش و فهمیدم خیلی باحال بود .
        بله دقیقا زمان ما کنسول های آتاری + میکرو + سگا و Super Nes و آرکید بودن که تو پارکها بود (ژتون میگرفتیم برای بازی) و خیلی تفاوت گرافیکی نداشتن . کلی بازی که الان عزیزان گیمر دارن نسخه ۳ بعدیش و تجربه میکنن اونجا بازی کردیم که چقدر لذت داشت . بازی های فوق نوستالژی برای خود من مثل ماریو + adventure island + کنترا یا همون راکی خودمون و .. یادش بخیر

        حامد زاهدی
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    دورانی بود واقعا…
    شروعش از اوایل دهه ۷۰ بود با کنسولهای اون دوران و تا گیم نت ها پیش رفت و کم کم تموم شد. فک کنم از اکثر گیمر های اون دوران اگر بپرسیم از اون زمان ها بگن براشون بهترین دوران گیمری نه بلکه جزو بهترین دوران زندگیشون بوده…
    یه خاطره جالب یادم اومد….
    اون دوران یک بازی بود به اسم بوکس ! زمان سگا ، دیگه پسوند بازی چی بود و اینا مهم نبود فقط اسمش بوکس بود، خب بین هر راند یک بانو رد میشد و رو پلاکاردی که دستش بود مینوشت مثلا راند ۸ اما چون اون لحظه منشوری بود بنده خدا صاحب کلوپ ( آقا حجت ) یک سینی از اینا که مامان ها داخلش سبزی خورد میکردن میگرفت جلو تلویزیون و اون لحظه رو سانسور میکرد :))))
    .
    زنده باشید آقا حامد عزیز که گذری زدید به اون دوران فراموش نشدنی

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉حامد زاهدیدکتر
  • آقا من اسم کلوپ که میاد انگار یه پارچ آب یخ میریزن رو جیگرم و در عین حال بدنمم گُر میگیره:)))) هیچی هیچی هیچییییییییی فاز اون دوران رو دوباره به ما نمیده هیچی.

    حامد زاهدی
  • logical man گفت:

    یادمه دقیقاً منو برادرام کلی بابارو راضی میکردیم که پول بده پلی استیشن ۲ رو کرایه کنیم برای یه شب . با کلی تلاش بلاخره راضی میشد و وقتی داداشم می‌رفت که کرایه کنه اون ساعات انتظار برام بهترین لحظات بود و چقدر انتظارش شیرین بود . و وای ازون شروع بازی ها با اون مکعب های روی صفحه شروع پلی استیشن که گاهی منتظر میشدی و رد نمیشد و بازی اجرا نمیشد اخه که چه بد بود لعنتی . با اینکه عاشق سری گاد اف وار بودم اما بخاطر باگ های احمقانه بازی و سی دی های خراب و تایم کم هیچوقت نشد تمومشون کنم بارها و بارها تا چند مرحله اول رو فقط وقت میکردم پیش برم و همون رو فک کنم ۲۰ بار هی رفتم با اینکه میدونستم نمیتونم به پایانش برسونم🤦🏻‍♂️ . ممنون از مقاله زیباتون و اون عکس پر از خاطره

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
  • logical man گفت:

    ازونجایی که خانواده مذهبی ای بودیم یادمه اون مرحله گاد اف وار یا شروع جی تی ای همیشه یه دفتر کنار خودمون داشتیم و سریع میذاشتیم رو صفحه . گاهی یادمون میرفت وقتی میدیدیم انگار مرتکب جرم بزرگی شدیم و همو دعوا میکردیم چرا حواستون نبود 😂 . بعد بهانه میاوردیم میگفتیم : اونی که دکمه استارت پلی استیشن رو زد اون باید دفتر رو رو صفحه میذاشت . دیگه شدع بود قانون 😂

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉darkwarriorمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Max22حامد زاهدی
  • MR147 گفت:

    مقاله زیبا و با احساسی بود، خسته نباشید 🙏

    Max22Pooyaحامد زاهدی
  • Pooya گفت:

    مقاله بسیار زیبا و جذابی بود جناب زاهدی ، واقعا حق با شماست اون زمان نه TV فور کی بود و نه فریم یا افت فریم و بنده خودم که تجریه بازی کردن با ps1 و ps2 را داشتم به غایت از بازی کردن لذت می‌بردم اتفاقا چند روز پیش تو همین تعطیلات برای پسرهام چنتا بازی ps1 مثل کرش بش ، پپسی من ، گاد و غیره تو کنسول ps4 براشون ریختم ببینم واکنششون چیه ، خوب واضحه گفتند بابا این آشغالا چیه واسمون ریختی !!!

    MR147امیرحسین نصرتیMax22AAACEحامد زاهدی
    • پویا جان، خدا پسرهاتون رو واستون حفظ بکنه🌸
      هیچ چیز دیگه نمیتونه حس و حال اون زمان رو متاسفانه برگردونه و فقط با دیدن و شنیدن اسامی بازی ها و حال و هوای اون موقع میتونیم یه آه بلند بکشیم که به دنبالش یک لبخند شیرینی روی لبامون میاد.
      چه بازی های خاطره انگیزی رو هم نام بردی. نظرت درمورد متال اسلوگ یا همون سربازان کوچک (ما بهش میگفتیم خرتوخر!) چیه؟ حتما تجربش رو داشتین.

      بازی ها رو از دستگاه حذف نکنیا! شاید روزی روزگاری توی این همه مشکلات، یه وقت خالی پیدا کردی و خودت نشستی تجدید خاطره کردی.

      𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈPooyaMax22
    • هیربد گفت:

      XDD منم همین کار رو با داداش کوچیکم کردم و اولش واکنشش همین بود ولی بعد از ۳ روز نظرش عوض شد و بیشتر از خود من بازیشون میکنه

      Pooyaحامد زاهدی
  • arshya12 گفت:

    دمت گرم ۱۳ به درمون رو خوش کردی❤️

    حامد زاهدی
  • six inches گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید بابت مقاله باحال و نوستالژیتون، اوایل دهه هشتاد که هنوز گیم نت نیومده بود و من با پسر خاله بزرگترم میرفتیم کلوپ پلی استیشن ۱ ساعتی دویست بود پلی استیشن دو ساعتی پونصد بعد من پونصد بورده بودم برم بشینم جی تی ای وایس سیتی رو برم با کلی ذوق ولی پسر خالم گفت پولتو بده بریم فوتبال بازی کنیم من که اصلا با فوتبال مبونه خوبی نداشتم بوقض کردم اشک تو چشام حلقه زد گفتم نه من میخوام وایس سیتی برم که اونم از ترسی که بزنم زیر گریه گفت باشه برو بازی کنم من با کلی ذوق نشستم پاش و حسی که موقع بازی کردن با پلی استیشن دو داشتم تو اون زمان و با هیچ چیز نمیتونم توصیف کنم انگار نشستم پشت هواپیما یادش بخیر، بعد ها که گیم نت امد و سیستم کامپیوتری و بازی کانتر با داداشم پولامومو جمع میکردیم که بریم بشینیم کانتر و همسایه جهنمی بزنیم بعد ژنرال باز قهاری شدم و تو ژنرال با بقیه کل مینداختم،یه چیزی که اون موقع نبود ولی الان هست و خیلی آزار دهندست اینه که الان خیلی تو گیم نت ها فحش میدن و احساس خفن بودنم بهشون میده وقتی فحش میدن ولی زمان ما اگه فحش میدادی از گیم نت مینداختنت بیرون اکانتتم میبستن، دفترچه رمزم که کل بازی های پی اس و کد گیم شارکش و با راهنمای مراحلشو داشت هم خیلی چیز باحالی بود و یکی گرفته بودم هر موقع میخواستیم بریم خونه فامیل زنگ میزدن که دفترچه رمزتم بیا واسه همین جلدش کرده بودم که خراب نشه هنوزم دارمش، یاد باد اون روزگاران اون موقع آدما یرنگتر بودن

    حامد زاهدی
  • A0seyed0A گفت:

    بسیار ممنون آقای زاهدی عزیز بنده واقعا برای اون زمان نیستم ولی مطمعا زمان بسیار زیبایی بوده و گیم زدن به لذت دیگه داشته

    A0seyed0Aحامد زاهدیحضرت اشرف(ع)
  • آقای زاهدی من را یاد سال ۸۳_۸۴ انداختید دورانی که راهنمایی بودم و به زور شناسنامه ام رو از مادرم بگیرم تا برم گیم نت پاساژ پایتخت بازی کنم،به یاد دارم که یکبار شناسناممو نمیداد از من اصرار از اون ندادن اخر فهمیدم شناسنامه ام در جیبمه و خلاصه واقعا مرسی که خاطرات ما دهه هفتادیا و شاید شصتیا را زنده کردید..

    SirAmirA0seyed0AMax22هیربدحامد زاهدی
  • Designer گفت:

    ینی با خوندن این مقاله تمام خاطرات زندگیم مثل یه فیلم از جلوی چشمام رد شد رفت.هم خندیدم و هم بقض کردم.چه رورای خوبو ساده ایی بود ان زمانا.دقیقا به همین سادگی و پاکی بچگیای ما گزشت

    حامد زاهدی🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉
  • هیربد گفت:

    درود آقای زاهدی پست جالبی بود، با اینکه سنم قد نمیده به اون دوران ولی یادمه پسر خالم ps1 داشت (کلا ۳ ۴ سالم بود) با داییام و پسر خالم و دختر خالم ساعت ها بازی میکردیم از تکن ۳ و فوتبال ۹۸ گرفته تا gta 1
    همیشه یوشیمیتسو و ادی گردو میاوردم و دختر خالم با اینکه ۷ سال بزرگتره ازم ولی هر وقت میباخت با من قهر میکرد و دیگه باهام بازی نمیکرد به جاش پسر خالم میومد با هوارانگ و اون فن معروفش (انقدر X بزن که دسته خورد شه) حسابی گوش مالیم میدادXDD
    فوتبال ۹۸ هم که پسر خالم خورش بود، با روبرتو کارلوس شوت میزد از وسط زمین دروازه رو میاورد پایین، یه بار هم دو نفری با برزیل قهرمان جهان شدیم
    وای کرش ماشینی و پیاده… پسر خالم کرش پیاده رو تازه خریده بود ولی روی کنسولش اجرا نمیشد، چند هفته بعد رفتم خونشون دیدم دیسک جدید داره قاطی بازی هاش و بدون اینکه بگم بهش پلیش کردم و خودش تعجب کرده بود از اینکه چطوری اجرا شده.
    یه بار هم ps اش سوخت و داییم تعمییرش کرد خودش نشست تا صبح باهاش بازی کرد به ماهم نمیدادXDDD

    من خودم پی سی داشتم و چون خیلی قوی نبود بازی های اواخر نسل هفت رو اجرا نمیکرد و هرچی بازی کردم یا اوایل ۷ بود یا ۵ و ۶ حتی بازی های سگا هم روش داشتم، یادمه با بابام ۳ ۴ بار لاکپشت های نینجا و شورش در شهرش رو تا آخر بازی کردیم. پسر داییام رو میاوردم خونمون نوبتی gta sa میزدیم تازه کسی هم حق استفاده از چیتایی مثل جون بینهایت و تیر بینهایت و تانک و جت نداشتXD
    از نسل هفت هم که بازی فوق العاده جذاب شنک (shank) رو شاید بالای ۱۰ بار تموم کردم، اون زمان حتی بازی ها هم مزه ی شیرین ترش داشتن

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉A0seyed0AMax22AAACEحامد زاهدی
  • Amirhossein گفت:

    جملات خوش‌حس و خاطره‌انگیزی بودش..‌.
    خاطرم هست همیشه از پدر و مادرم میخواستم بریم خونه عمه‌م… چون پسر عمه‌ پلی ۱ داشت و مینشستیم در حالیکه لم داده بودیم به بالش تیکن و الون بازی میکردیم… بروسلی شخصیت برجسته ما توو تیکن بود (Law رو بروسلی صداش میکردیم بین خودمون)… و الون هم خاطرم هست روبرتو کارلوس رو میذاشتیمش نوک حمله چون شوتاش خیلی قوی بود… دوران خوبی هم با بازی‌های NFS روی کامپیوتر داشتیم که الان با فورزا هورایزن ۵ هم اون حس دست نمیده 😂… Gta vice city هم یادم هست همه ذوق داشتن که میشه داخلش موتور سوار شد و لباس عوض کرد… نظرسنجی این بود تو موتور سوار شدی اول بازی یا ماشین… استرس بازی هیتمن رو هم کسی خاطرش هست؟! این حس که هر لحظه نزدیک بود لو بری…
    روزهای شیرین و بی‌دغدغه‌ای بود

    حامد زاهدیPinocchio
  • Sami 227 گفت:

    سلام
    یادش بخیر با اسرار دوستم همیشه میرفتیم تیکن ۳ بازی میکردیم الان من گیمر موندمو اون ازش متنفره حیففف چه زود گذشت

    raminvA0seyed0APinocchiodarkwarriorحامد زاهدی
  • سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب زاهدی
    هیچوقت توی کودکی تجربه حضور توی گیم نت به این شکل رو نداشتم و از قدیم تا الان همیشه گوشه گیر و خونه نشین بودم
    اما از دوران نوجوانی بعضی وقتا به گیم نت سر میزدم و همین الان هم هر چند وقت یبار با رفقا برای کل کل و وقت گذرونی یه سری به گیم نت میزنیم
    اما در هر حال اینکه در دوران کودکی گیم نت نمیرفتم باعث نمیشه اون حسی که قدیما به بازی کردن داشتیم رو نداشته باشم و همیشه دلم تنگ میشه واسه زمانی که بی دغدغه مینشستم پشت سیستم و وقت میگذروندم
    پ.ن: عکس اول پست که اون مرده توی گیم نت نشسته، با اینکه هیچوقت توی همچین فضایی نبودم، اما این عکس خیلی حس خودمونی و حال خوب کنی میده

    solarismohammad reza gamerA0seyed0Aامیرحسین نصرتیمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)darkwarriorحامد زاهدیهیربد
  • Delsetani گفت:

    یادش بخیر همیشه یواشکی میرفتیم کلوپ
    خندان و خوشحال از در میرفتیم بیرون یهو پدر جلو رومون سبز میشد و یه کتک اساسی میزد و من بازم میرفتم و این چرخه همیشه تکرار میشد

    حامد زاهدی
  • Final seyed گفت:

    احساس میکنم تقریبا این مقاله رو قبلا خوندم

  • Farshid گفت:

    واقعا مقاله عالی بود خیلی حس خوبی داشت خوندنش و خستگی ۱۳ به در از تنم درآورد ❤️🌱

    حامد زاهدیFarshid
  • rez گفت:

    آقای زاهدی دمت گرم.منو بردید به دوران شیرین گذشته.وقتی داشتم مقاله رو میخوندم تمام خاطراتم از جلوی چشمم رد میشدن.مثل اون مواقعی که پنجشنبه شبها ساعت ده شب با پسر مستاجرمون و با شناسنامه من میرفتیم کلوپ آقا ابراهیم و یه پلی استیشن ۱ کرایه میکردیم و از شب تا صبح بیدار میموندیم و تا صبح تکن ۳ و ۹۸ بازی میکردیم و کنسول بیچاره بدون توقف کار میکرد.زمانی که توی شهر قزوین با هر کسی که بازی میکردم میبردمش.وقتی تکن سه بازی میکردیم و کاراکتر زن برمیداشتیم صاحب کلوپ با وحشتی توی چهره اول تلویزیونو خاموش میکرد و کنسولو رسیست میکرد.دمت گرم بابت مقاله. 😪😪😪😪

    حامد زاهدیPinocchio
  • MrOoOpS گفت:

    کلی از خاطراتمون رو زنده کردین
    عالی بود

    حامد زاهدی
  • خیلی ممنونم آقای زاهدی خدا میدونه چه خاطراتیو واسم زنده کردی😅
    شورش در شهرو که بازی میکردیم رو سگا پایانش دو مدل بود یه مدلش اینکه دوتایی باید با مستر ایکس میجنگیدیم و اون یکی اینکه با همدیگه میجنگیدیم. زبونشم اونموقع ژاپنی بود و ما نمیفهمیدیم.
    گوشیم نبود عکس بگیریم سر همون اون کلمه ای که باید میزدیم که با هم بجنگیمو توی دفترچه یادداشت مینوشتیم😅
    فیتالیتی های کمباتم کلوپ سر کوچمون توی یه دفترچه داشت ولی فقط باید پول میدادی تا مثلا بهت بگه فیتالیتیشو🤣🤣🤣
    و در ضمن هر کی به اپشن نمیگفته اپتیون از ما نیست🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    raminvdarkwarriorمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)هیربدحامد زاهدی
  • BADMAN گفت:

    مطلب خیلی خوب و جذابی بود 👌👌

    darkwarriorحامد زاهدی
  • Max22 گفت:

    با درود به آقای زاهدی عزیز یکی از زیباترین مقالاتی بود که این چند وقت خونده بودم دمتون گرم، قشنگ مارو بردین اون دوره
    یادش بخیر چقدر زنگ های آخری که ورزش داشتیم جیم میشیدم میرفتیم کلوپ بازی میکردن به خصوص تیکن چقدر بازی میکردیم و کل کل داشتیم وقتی هم به انتهای بازی میرسیدم متصدی نامرد کلوپ نمیزاشت صحنه آخر تیکن رو ببینیم! یاد مورتال ، pes, سایلنت هیل ، گاد اف وار به خصوص نسخه ۲ شاهکارش ، رزیدنت اویل ، گرن تریسمو ،،،، بخیر
    واقعا ممنون آقای زاهدی عزیز بردیمون به اون دوره 😉

    raminvdarkwarriorحامد زاهدیMax22
  • SON of SUN گفت:

    دمت گرم زاهدی جان ، منو بردی به دوران نوجوانی…
    گیم ها یه طرف ، یادش بخیر مجلات بازی اون زمان ، دو هفته یا ماهی یکبار چند تا اخبار بازی می‌رسید بهمون ، مثلا مجله دی‌بازی و DBDهاش که تنها راه ما برا دیدن تک و توک تریلرهای بازی ها بود !
    آشغالهای آنلاین و فری تو پلی و سرویس محور و… وجود نداشت ، ارباب آنلاین ها Quake و رقیبش Unreal Tournament بودن …
    یادش بخیر پپسی من ، درایور ، گاد ۲ سایلنت ۳ متالگیر ۳ رزیدنت ۴ گیرز ۱ ، کاندمند و…
    واقعا چه دوران طلایی ، چه بازی های نابی !!!
    چی شد واقعا که رسیدیم به اینجا ، ۳ سال گذشته از نسل ۹ هنوز چیزی که منو به وجد بیاره بگم اینه نسل ۹ ، نیومده …

    راستی شما قبلا تو سایت دی‌بازی ، انجمن بازی رایانه اینا فعالیت نداشتی ؟ من با همین یوزر سالهای قبل از ۹۰ اون سایت ها فعال بودم ، مطلب می نوشتم.

    حامد زاهدیSON of SUNNemesis
  • Unknown گفت:

    واقعا پلیرهای قدیم لجند واقعی بودن
    نه اینترنتی بود نه استریمی بود نه سایت راهنمای قدم به قدم بازی بود
    خودشون میزدن به دل بازی و پیش میرفتن
    هرکی مموری کارت داشت حکم بازیکن حرفه ای و خفن داشت😅

    Nemesisحامد زاهدی
  • مقاله خیلی عالی بود آقای زاهدی
    یادمه وقتی تازه وارد ۸ یا ۹ سالگی میشدم پدرم برام ps1 خرید
    اونموقع پای من هم شکسته بود همه هم اومده بودن و من ps1 رو با شوق باز کردم و اون شوق و هیجانی که من داشتم هیچوقت یادم نمیره ، خلاصه بابام به تلویزیون وصلش کرد و با پسردایی فقط وینینگ الون یا همون پی اس یا مورتال کمبات و باب اسفنجی و ماشین جنگی و … بازی میکردیم و هیچوقت یادم نمیره

    حامد زاهدیSON of SUN
  • HT گفت:

    یادش بخیر یک مکانی بود میرفتیم چهارتا پلی تو داشت دوتا پلی وان ۱۰ تا هم pc … ما که ۵ به ۵ میشستیم کانتر ۳ مچ ۱۵ تایی تو مپ نوک دی داس ۲ اسم اون یکی دیگه رو یادم نیس ..اون موقع هر تیمی که میباخت باید حساب میکرد ما می‌گفتیم باخت حساب .) بازی های دیگه هم بودن ۳ به ۳ جنگ های صلیبی اون ۴ نفر هم معمولا میرفتن یا وار کرفت بازی میکردن یا بالا و پایین تو کانتر کل ن ی دنیای بود )
    سمت دستگاه هم تیکن ۳ بشدت زیاد بازی میکردن فوتبال کشتی کج و گاهی ی نفر می‌آمد جی تی ای سن آندریاس بازی می‌کرد… و من کودکیم تو این دورها گذشت بخاطر برادرم ۵ سال اختلاف سنی داشتیم اون میرفت بازی می‌کرد با دوستاش منم میرفتم برای نگاه کردن و لذت می‌بردم حتی با نگاه کردن به گیم زدن اینها .. یادمه ی دوره ای بود فارکرای ۲ روی مد بود مپ زندان و بیس زرد قرمز و آنقدر من بازی کرده بود بزرگترم شده بودم که کری میخوندم برای بقیه سر این بازی 😅 به اصطلاح حریف میطلبیدم چه دورانی بود یادش بخیر

    حامد زاهدی
  • shadow71 گفت:

    تنها حسرت اون دوره برای همه اینه که تموم شد؛یادش بخیر هیچ دغدغه ای نداشتیم

    حامد زاهدی
ماشین زمان؛ سفر به دهه هشتاد بازی های ویدیویی در ایران - گیمفا