تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6

تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6

محسن رضوی فر
۱۵:۴۸ ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ پرو اخیراً به بیرون درز پیدا کرده و در این مطلب توضیح داده می‌شود که بهبودهای سخت‌افزاری اعمال شده، چه تاثیری بر بازی‌های بزرگ آینده می‌توانند داشته باشند.

برای مدت طولانی، شاهد شایعه‌های مختلفی در خصوص پلی استیشن ۵ پرو بوده‌ایم و اخیراً نیز مشخصات این کنسول از طریق اسناد داخلی لو رفته است. کنسول میان‌نسلی مورد بحث که با اسم رمز Trinity نیز شناخته می‌شود، در مقایسه با مدل پایه سخت‌افزاری بسیار قوی‌تری را شامل می‌شود. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است روی تعداد ترافلاپس‌های پلی استیشن ۵ پرو تمرکز کنند، در این مقاله به مشخصات فاش شده کنسول و همچنین فناوری جدید PSSR می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که این قابلیت چه تاثیری روی بازی‌ها خواهد گذاشت.

پردازنده مرکزی (CPU)

پلی استیشن ۵ پرو ظاهراً از همان پردازنده‌ مبتنی بر Zen 2 و ۸ هسته‌ای پلی استیشن ۵ فعلی استفاده می‌کند. با توجه به اسناد فاش شده، پلی استیشن ۵ پرو از طریق High CPU Frequency Mode بوست (Boost) کوچکی ارائه می‌دهد که تقریباً ۱۰ درصد بیشتر از فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز کنسول پایه خواهد بود. فرکانس ۳.۸۵ گیگاهرتزی با محدود کردن ۱ درصدی سرعت کلاک GPU به دست می‌آید. علی‌رغم این هزینه، در واقعیت بازی‌ها همچنان در صورت محدود بودن CPU، عملکرد مشابه‌ای با کنسول پایه خواهند داشت. به طور خلاصه، این ارتقا بیشتر شبیه یک بیانیه بازاریابی است که به Sony اجازه می‌دهد تا به داشتن سریع‌ترین سرعت کلاک پردازنده کنسول ببالد.

پردازنده گرافیکی (GPU)

عرضه پلی استیشن 5 پرو برای بازی‌هایی مانند gta 6 چه معنایی خواهد داشت

واحد پردازش گرافیک (GPU) جایی است که جادوی واقعی اتفاق می‌افتد. شرکت Sony همانند پلی استیشن ۴ پرو، بخش عمده‌ای از بودجه را صرف افزایش کیفیت گرافیکی، رزولوشن و عملکرد پلی استیشن ۵ پرو کرده است. تغییرات خاصی در معماری اعلام نشده، اما می‌توانیم بر اساس داده‌های لو رفته، در مورد آن حدس و گمان بزنیم. طبق اطلاعات فاش شده، پلی استیشن ۵ پرو احتمالاً ۶۰ واحد محاسباتی (CU) دارد که نسبت به ۳۶ واحد محاسباتی فعلی پلی استیشن ۵، ۲۴ واحد بیشتر است. این امر حداقل روی کاغذ جهشی کوچکتر از دو برابر شدن واحدهای محاسباتی پلی استیشن ۴ پرو نسبت به پلی استیشن ۴ پایه را نشان می‌دهد.

آنچه که از نظر تئوری به دست می‌آید، افزایش ۶۷ درصدی عملکرد گرافیکی در مقایسه با پلی استیشن ۵ پایه خواهد بود؛ اما موارد بیشتری نیز وجود دارد. GPU پلی استیشن ۵ پرو به طور قطع بر اساس آخرین معماری RDNA 3 کارت‌های فعلی AMD Radeon 7000 ساخته شده و این نشان‌دهنده پیشرفت‌ در معماری نسبت به GPU قدیمی پلی استیشن ۵ مبتنی بر RDNA 2 است. اسناد فاش شده همچنین اشاره می‌کنند که کنسول جدید Sony دارای ۳۳.۵ ترافلاپس در مقایسه با ۱۰.۲۵ ترافلاپس پلی استیشن ۵ خواهد بود. این موضوع تقریباً به دلیل عملکرد دوگانه FP32 (نقطه شناور) است که جدیدترین GPUها می‌توانند پردازش کنند.

حافظه

عرضه پلی استیشن 5 پرو برای بازی‌هایی مانند gta 6 چه معنایی خواهد داشت

Sony در بخش حافظه، رم ۱۴ گیگابایتی پلی استیشن ۵ را در مدل پرو به ۱۸ گیگابایت افزایش داده است. این افزایش، پهنای باند، سیستم را تا ۲۸ درصد از ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه به ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه افزایش می‌دهد و آن را بالاتر از کنسول ایکس باکس سری ایکس و بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی قرار خواهد داد. اگرچه این موضوع تایید نشده، اما برخی منابع اشاره کرده‌اند که تقریباً ۱ گیگابایت به کل رم مورد استفاده برای بازی‌ها اضافه شده و به طور کلی ۱۳.۵ گیگابایت از رم را در دسترس بازی‌ها قرار می‌دهد. این برای بزرگترین تقویت‌ها و ویژگی‌های جدیدی که پلی استیشن ۵ پرو با پیشرفت‌های ردیابی پرتوی خود ارائه می‌دهد و همچنین رقابت Sony با فناوری‌های FSR3 و DLSS حیاتی خواهد بود. فناوری PlayStation Spectral Super Resolution یا به اختصار PSSR، قابلیتی برای ارتقای رزولوشن است و یک سخت‌افزار یادگیری ماشینی محسوب می‌شود.

فناوری PSSR

عرضه پلی استیشن 5 پرو برای بازی‌هایی مانند gta 6 چه معنایی خواهد داشت

به طور خلاصه، پلی استیشن ۵ پرو تقریباً همان عملکرد CPU را در هشت هسته و ۱۶ رشته پردازشی مشابه مدل پایه ارائه می‌دهد که با حافظه سریع‌تر همراه شده است تا یک پردازنده‌ گرافیکی ۶۷ درصد قوی‌تر را تغذیه کند. اعداد Sony حاکی از افزایش تقریبی ۴۵ درصدی عملکرد شطرنجی خام (تبدیل اشیای سه‌بعدی به پیکسل روی صفحه) در مقایسه با مدل استاندارد است.

به زبان ساده، یک بازی با رزولوشون فعلی ۱۰۸۰P تا رزولوشن ۴K ارتقا پیدا می‌کند؛ یا عنوانی که نرخ فریم آن به ۴۲ فریم بر ثانیه محدود شده است، اکنون می‌تواند به نرخ ۶۰ فریم دست یابد. بزرگ‌ترین نقطه قوت پلی استیشن ۵ پرو در فناوری PSSR و سخت‌افزار یادگیری ماشین اختصاصی است که می‌تواند وضوح تصویر را دو یا سه برابر کند. دقیقاً مانند هسته‌های Tensor در پردازنده‌های گرافیکی Nvidia که در آن سیلیکون اختصاصی خروجی رزولوشن پایین‌تری دارد و آن را از طریق بازسازی یادگیری ماشینی به خروجی ۴K ارتقا می‌دهد. همچنین تمام این پروسه‌ها تنها با هزینه چند میلی‌ثانیه در زمان رندرینگ انجام می‌شوند.

سیستم یادگیری ماشین مورد بحث نه تنها کیفیت تصویر تمام بازی‌ها را افزایش می‌دهد و رزولوشن ۴K را ممکن می‌سازد، بلکه مشکل پهنای باند و عملکرد GPU را نیز برطرف خواهد نمود. تمام این‌ها بدان معنی است که پلی استیشن ۵ پرو خروجی با کیفیتی بهتر از ۴K را با عملکرد و هزینه بسیار کمتر به صفحه نمایش شما ارائه خواهد داد. بخش دیگر قسمت گرافیکی به ری تریسینگ اختصاص دارد. بر اساس ثبت اختراع و اسناد داخلی Sony، پردازنده گرافیکی جدید پلی استیشن ۵ پرو عملکرد ری تریسینگ را از طریق سخت‌افزار بهبود یافته تا ۲ برابر و در شرایط خاص حتی می‌تواند تا ۴ برابر افزایش دهد.

تأثیر پلی استیشن ۵ پرو روی بازی‌ها

عرضه پلی استیشن 5 پرو برای بازی‌هایی مانند gta 6 چه معنایی خواهد داشت

با توجه به مشخصات فنی پلی استیشن ۵ پرو، این موضوع برای بازی‌ها چه معنایی دارد؟ در واقع بخش اعظم این موضوع به نحوه استفاده توسعه‌دهندگان از سخت‌افزار و ویژگی‌های جدید پلی استیشن ۵ پرو مربوط می‌شود.

رزولوشن پویا و نرخ فریم آزاد

رزولوشن پویا و نرخ فریم آزاد به صورت رایگان با بهره‌گیری از افزایش عملکرد و آخرین SDK که احتمالاً با به‌روزرسانی نرم‌افزار پلی استیشن ۵ قبل از عرضه مدل پرو در دسترس قرار می‌گیرد، ممکن خواهد شد. این مزیت می‌تواند در بازی‌های فعلی که با نرخ فریم ناهموار اجرا می‌شوند و از مقیاس‌بندی وضوح پویا (DRS) برای اجرای سریع‌تر و روان‌تر خود در کنسول جدید Sony استفاده می‌کنند، تاثیرگذار باشد.

بازی‌هایی مانند Alan Wake 2 که به ترتیب در حالت‌های کیفیت و عملکرد برای رسیدن به نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه به چالش کشیده می‌شوند، اکنون می‌توانند بدون اینکه برنامه‌نویس یک خط کد جدید بنویسد، روی نرخ ثابت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شوند. حالت VRR بازی Spider-Man 2 که نرخ فریم را در حدود ۷۰ ایجاد می‌کند، اکنون می‌تواند به ۱۰۰ فریم بر ثانیه افزایش یابد. این‌ موارد بهبودهایی هستند که بازیکنان می‌توانند انتظارشان را داشته باشند.

پچ‌های به‌روزرسانی توسعه‌

از طریق پچ‌های به‌روزرسانی توسعه، استودیوها می‌توانند به بازی‌های قدیمی‌تر (حتی عناوین پلی استیشن ۴) برگردند و برای افزایش کیفیت بصری از طریق PSSR یا حتی با استفاده از افزایش عملکرد سخت‌افزار، بازی‌ها را اصلاح نمایند. اگر از هر دو استفاده کنند، می‌تواند به این معنی باشد که یک بازی قدیمی را می‌توان با کیفیت ۴K و نرخ فریم ۶۰ یا حتی بالاتر در صورتی که فضای کافی در دسترس باشد، اجرا کرد. بازی‌هایی مانند Red Dead Redemption 2 را می‌توان به راحتی با یک به‌روزرسانی به ۴K/60FPS آپدیت نمود و تکیه بازی به فناوری PSSR کیفیت تصویر را بهبود خواهد داد. از سوی دیگر، فضای کافی برای افزایش کیفیت بصری و مطابقت با بالاترین سطوح موجود در نسخه رایانه‌های شخصی باقی خواهد ماند.

کنسول PSVR 2 نیز با PSSR، افزایش قابلیت‌های ری تریسینگ و ارائه عملکرد بهتر از کیفیت فعلی پلی استیشن ۵ در این هدست واقعیت مجازی، می‌تواند از مزایای فوق‌الذکر بهره‌مند شود. تیم توسعه می‌توانند کیفیت و عملکرد تصویر را تا ۱۲۰ فریم و بیش از کیفیت ۴K افزایش دهد تا حس غوطه‌ور شدن در یکی از بهترین بازی‌های این پلتفرم، یعنی Gran Turismo 7، بهبود یابد.

بازی‌های جدید

عرضه پلی استیشن 5 پرو برای بازی‌هایی مانند gta 6 چه معنایی خواهد داشت

بهترین نکته در مورد سخت‌افزار تازه، بازی‌های جدید است و با پلی استیشن ۵ پرو می‌توان شاهد افزایش قابل توجه کیفیت بازی‌هایی بود که میزان نرخ فریم و یا ری ترسینگ بیشتری را هدف قرار می‌دهند. این ممکن است همان دلیلی باشد که باعث شده امسال عناوین فرست پارتی جدیدی را نبینیم؛ زیرا پلی استیشن ۵ پرو احتمالاً دستگاهی خواهد بود که از لحاظ بصری بهترین کیفیت آن‌ها را نشان خواهد داد.

همچنین ممکن است عناوین جدیدی را ببینیم که هم روی PC و هم بر روی کنسول با یک حالت گرافیکی عرضه می‌شوند که یک تصویر ۴K بازسازی شده توسط PSSR و جلوه‌های ردیابی پرتویی را ارائه می‌دهد که در پلی استیشن ۵ پایه امکان‌پذیر نیست. یا اینکه جلوه‌های بصری و پرفورمنس در مجموع افزایش می‌یابند تا به نسخه PC نزدیک‌تر شوند. اخیراً اعلام شده که بازی‌های Black Myth: Wukong و Star Wars: Outlaws از بهبود RTX بر روی PC پشتیبانی می‌کنند. برخی یا تعدادی از این بازی‌ها ممکن است روی پلی استیشن ۵ پرو نیز عرضه شوند و هم‌راستایی نزدیک‌تری با نسخه PC ارائه دهند و دری را برای توسعه‌دهندگان باز کنند تا در بازی‌ها ری تریسینگ قدرتمندتری اعمال شود. حتی می‌توانیم عناوین قدیمی‌تری مانند Doom ،Quake یا Tomb Raider را به صورت بهبود یافته در پلی استیشن ۵ پرو ببینیم.

تازه‌سازی میان‌نسلی در راه است

پلی استیشن ۵ پرو ممکن است هنوز از نظر بازار چندان منطقی نباشد و موفقیت آن حتمی نیست، اما اطلاعات فاش شده نشان می‌دهند که با راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سونی می‌تواند یک کنسول تحول‌آفرین را برای بازی‌های فعلی و آینده عرضه کند. قیمت این کنسول احتمالاً حدود ۵۰۰ دلار خواهد بود و احتمالاً بدون درایو دیسک نوری عرضه خواهد شد. طراحی نهایی و قیمت پلی استیشن ۵ پرو هر چه که باشد می‌تواند هیجان جدیدی را در بازار بازی‌های کنسولی و همچنین جلوه‌های بصری بهبود یافته ایجاد کند.

اما عرضه پلی استیشن ۵ پرو برای GTA 6 چه معنایی دارد؟ احتمالاً انتظار دنیایی با ری ترسینگ‌ جذاب در حالت ۴K را خواهید داشت که حتی بهتر از تریلر رونمایی بازی به نظر می‌رسد. با این حال، متاسفانه به دلیل محدودیت CPU، بازی مورد انتظار Rockstar Games احتمالاً در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه محدود خواهد شد. درست مثل پلی استیشن ۴ پرو، توسعه‌دهندگان هنوز هم می‌توانند یک SKU را روی مدل‌های پایه و پرو پلی استیشن ۵ ارسال کنند و تنها به سخت‌افزار تقویت شده اجازه دهند هرگونه مشکل عملکرد را بهبود ببخشد. گفته می‌شود پلی استیشن ۵ پرو تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: IGN

XerexplayHitoori04Matin BarkatDARKSIRENگیمرِ روان شناسmehdi_cd2006lul-bookکسری نراقیgreatRفامیل کوروش کبیر𝕀𝕟𝕗𝕖𝕣𝕟𝕠k1جاویدمAmscیه گیمر سادهPeekabored-eyed Banished KnightMax22ViboroARSHIAAAAmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6
تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تحلیل مشخصات پلی استیشن ۵ پرو و معنای آن برای آثاری مانند GTA 6