یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا

یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

پست گیمفا
۰۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا

خرید لپ تاپ گیمینگ، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک گیمر می‌تواند بگیرد. از آن جایی که لپ تاپ‌های گیمینگ قابلیت ارتقای زیادی ندارند و از کامپیوترهای دسکتاپ با مشخصات مشابه گران‌تر هستند، انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ مناسب تصمیم بزرگی است. یک لپ تاپ گیمینگ خوب باید تا سال‌ها شما را همراهی کند. پس مهم است بدانید که لپ تاپ گیمینگ بعدی شما، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا نیازهای شما را برطرف کند.

ویژگی‌های ضروری یک لپ تاپ گیمینگ معمولا شخصی هستند. این ویژگی‌ها به نوع بازی‌هایی که می‌خواهید تجربه کنید، نوع گیمری که هستید و مهم‌تر از همه بودجه‌ای که دارید بستگی دارند. اما خارج از این موارد، یک سری نکات کلی هستند که پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ باید به آن‌ها توجه کنید. به همین سبب کارشناسان ما در آی تی هوم مطلب زیر را برای شما آماده کرده‌اند تا از ویژگی‌های مهم و ضروری در یک لپ تاپ گیمینگ آگاه شوید.

برای یک لپ تاپ گیمینگ چقدر باید هزینه کرد؟

لپ تاپ‌های گیمینگ معمولا قیمت بیشتری نسبت به همتاهای دسکتاپی خود دارند. اما هنوز هم می‌توانید با بودجه محدود هم یک لپ تاپ گیمینگ مناسب را پیدا کنید. به طور کلی باید گفت که قیمت لپ تاپ گیمینگ اقتصادی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار یا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. اما لپ تاپ‌های گیمینگ با قیمت ۳۰۰۰ دلار هم در بازار پیدا می‌شوند.

طبیعتا هر چه بیشتر هزینه بکنید، لپ تاپی را می‌خرید که قطعات قدرتمندتر و ویژگی‌های جذاب‌تری دارد. همچنین خرید یک لپ تاپ گران‌تر تضمین می‌کند که شما تا چند سال آینده برای فناوری‌های نوظهور و بازی‌های جدید آماده خواهید بود. پس همیشه بهتر است تا بودجه خرید اولیه خود را تا حدالامکان بالا ببرید.

بازه قیمتعملکرد
۳۰ الی ۴۵ میلیون توماناجرای بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی پایین و بازی‌های قدیمی‌تر، مناسب برای کاربرانی که قصد بازی با رزولوشن بالا را ندارند
۴۵ الی ۶۰ میلیون توماناجرای بهتر بازی‌های مدرن، حافظه ذخیره‌سازی و رم بیشتر
۶۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانتوانایی بسیار بالا در اجرای بازی‌های سنگین و مدرن با تنظیمات گرافیکی بالا
بالای ۱۲۰ میلیون تومانیک لپ تاپ سازگار با آینده با برخورداری از بهترین قطعات سخت‌افزاری روز و ویژگی‌های جانبی متعدد و جذاب

در چند سال اخیر شرکت‌های زیادی علاوه بر سری لپ تاپ گیمینگ اصلی خود، رو به تولید سری‌های اقتصادی‌تر هم آورده‌اند. شرکت لنوو هم در سال ۲۰۲۳ از سری جدید LOQ خود رونمایی کرد که نسبت به Legion گزینه‌های اقتصادی‌تری را ارائه می‌دهد. یکی از محبوب‌ترین سری‌های گیمینگ اقتصادی در جهان لپ تاپ هم سری تاف ایسوس است و بسیاری خصوصا در ایران در سال‌های گذشته رو به خرید لپ تاپ TUF ایسوس آورده‌اند که از قیمت کمتری نسبت به سری پرچم‌دار ROG این سری برخوردار است.

یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا

البته این ارزانی بی‌دلیل نیست! با وجود اینکه لپ تاپ‌های تاف ایسوس از کیفیت بالا و قطعات قدرتمندی برخوردار هستند، ویژگی‌ها و طراحی لپ تاپ‌های ROG بسیار چشمگیرتر هستند. استفاده از متریال بهتر در ساخت بدنه و همچنین برخورداری از صفحه نمایش‌های بهتر، باعث شده تا قیمت لپ تاپ ROG نسبت به سری اقتصادی TUF بالاتر باشد. در نهایت هر چقدر که برای لپ تاپ هزینه کنید، همان اندازه هم از کیفیت و ویژگی‌های بیشتر برخوردار خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با سری‌های گیمینگ متفاوت شرکت‌های مختلف می‌توانید با کارشناسان ما در آی تی هوم : ithome.ir تماس بگیرید.

یک لپ تاپ گیمینگ باید از چه کارت گرافیکی برخوردار باشد؟

همانند یک پی‌سی گیمینگ، مهم‌ترین قطعه در یک لپ تاپ گیمینگ کارت گرافیک آن است. البته که شما به یک ترکیب سخت‌افزاری متعادل نیاز دارید، اما کارت گرافیک تعیین خواهد کرد که شما بازی‌های خود را با چه رزولوشن و سطحی از تنظیمات گرافیکی تجربه خواهید کرد. همچنین کارت گرافیک معمولا گران‌ترین قطعه در یک لپ تاپ گیمینگ است. پس تا جایی که می‌توانید به سراغ خرید لپ تاپ‌هایی با کارت گرافیک بهتر و جدیدتر بروید.

پردازنده و رم در لپ تاپ گیمینگ

پردازنده یا همان CPU، مغز مرکزی کامپیوتر شما است. وظیفه پردازنده تحلیل داده‌ها و اجرای دستورالعمل‌ها پیش از نمایش آن‌ها روی صفحه نمایش است. پردازنده‌های مدرن از چندین هسته و رشته برخوردارند که مثل پردازنده‌ای درون یک پردازنده عمل می‌کنند. این هسته‌ها می‌توانند به صورت بهینه‌تر به مولتی‌تسکینگ بپردازند.

اینتل و AMD جزو گزینه‌های شما به هنگام انتخاب پردازنده برای یک لپ تاپ گیمینگ هستند. هر دو شرکت پردازنده‌های قدرتمندی را تولید می‌کنند و انتخاب بین این دو بیشتر به سلیقه شخصی شما و همچنین بودجه بستگی دارد. AMD سری Ryzen 5 را برای لپ تاپ‌های گیمینگ میان‌رده دارد، در حالی که سری Ryzen 9 برای لپ تاپ‌های رده‌بالا هستند. اینتل هم سری Core i9 را برای لپ تاپ‌های گیمینگ قوی تولید می‌کند، در حالی که Core i5 و Core i7 اقتصادی‌تر هستند.

رم کامپیوتر مثل VRAM برای کارت گرافیک عمل می‌کند، اما به جای کمک به GPU، به CPU کمک می‌کند. هر چه مقدار رم شما بیشتر باشد، کامپیوتر شما سریع‌تر می‌تواند به داده‌های موقت دسترسی پیدا کند و همین مهم منجر به افزایش سرعت و عملکرد آن خواهد شد.

یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا

برای یک لپ تاپ گیمینگ، توصیه می‌شود که حداقل به دنبال ۱۶ گیگابایت رم باشید. در حالی که گیمرهایی که بودجه محدودی دارند می‌توانند با ۸ گیگابایت رم هم سر کنند و بعدا رم خود را ارتقا دهند، اما ۱۶ گیگابایت رم خصوصا برای بازی‌های امروزی تقریبا ضروری است.

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

همانند بسیاری از قطعات اصلی، مانیتور یا صفحه نمایش یک لپ تاپ گیمینگ قابل ارتقا نیست. پس بهتر است در همان ابتدا لپ تاپی را بخرید که از نمایشگری خوب برخوردار است. البته می‌توانید لپ تاپ خود را به یک مانیتور اکسترنال هم متصل کنید.

برای یک لپ تاپ گیمینگ، رفرش ریت و ریسپانس تایم دو فاکتور مهم هستند. نمایشگرهای استاندارد از رفرش ریت ۶۰ هرتز برخوردارند، اما در یک لپ تاپ گیمینگ باید به دنبال رفرش ریت ۱۲۰ هرتز یا بالاتر بگردید. این مهم در ترکیب با ریسپانس تایم پایین (بین ۱ تا ۳ میلی‎‌ثانیه)، باعث خواهد شد تا بازی‌های شما بسیار روان‌تر اجرا شوند. البته اگر سخت‌افزار لپ تاپ توانایی اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالا را داشته باشد.

لپ تاپ گیمینگ تا چه حد باید قابل حمل باشد؟

لپ تاپ‌های گیمینگ معمولا سنگین‌تر و ضخیم‌تر از لپ تاپ‌های معمولی هستند. چرا که قطعات قدرتمند به فضای بیشتری برای خنک شدن نیاز دارند. تا حد امکان به سراغ لپ تاپی بروید که باریک‌تر و سبک‌تر است. همچنین حواستان به عمر باتری لپ تاپ باشد. معمولا لپ تاپ‌های گیمینگ از عمر باتری بسیار کمی برخوردارند. خصوصا وقتی با آن‌ها مشغول تجربه بازی شوید. اگر قابلیت حمل برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، ممکن است مجبور به خرید لپ تاپ ضعیف‌تری شوید که انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

چه کسانی باید به سراغ خرید لپ تاپ گیمینگ بروند؟

تمام گیمرها به یک لپ تاپ گیمینگ نیاز ندارند، اما برخی افراد می‌توانند استفاده‌های زیادی از لپ تاپ گیمینگ داشته باشند:

  • دانشجویان و افراد در حال رفت و آمد: اگر معمولا بین دو مکان مثل محل کار و خانه یا دانشگاه و خانه جابه‌جا می‌شوید، یک لپ تاپ گیمینگ به شما اجازه می‌دهد تا در رفت و آمد هم به تجربه بازی‌های سنگین بپردازید.
  • افرادی که فضای محدودی دارند: اگر خانه خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، در یک خوابگاه زندگی می‌کنید یا فضای محدودی دارند، یک لپ تاپ گیمینگ می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
  • گیمرهایی که مشکلات جسمی/حرکتی دارند: نشستن پشت میز به هنگام گیمینگ برای بسیاری، خصوصا آن‌هایی که مشکلات جسمی/حرکتی دارند، راحت نیست. لپ تاپ گیمینگ در موقعیت‌های بسیار بیشتری قابل استفاده است.

پس از خرید یک لپ تاپ گیمینگ باید چه چیزی خرید؟

پس از خرید یک لپ تاپ گیمینگ، ممکن است بخواهید به سراغ خرید چند آیتم دیگر هم بروید:

  1. لوازم جانبی: در حالی که لپ تاپ گیمینگ از تاچ‌پد و کیبورد برخوردار است، خرید لوازم جانبی اضافه مثل کنترلر و هدست می‌تواند به تجربه گیمینگ شما کمک شایانی بکند.
  2. کیف حمل لپ تاپ: اگر با لپ تاپ خود زیاد جابه‌جا می‌شوید، خرید یک کیف لپ تاپ باکیفیت می‌تواند از امنیت آن اطمینان حاصل کند.
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا

جمع‌بندی

در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کدام ویژگی‌ها در یک لپ تاپ گیمینگ از اهمیت بیشتری برخوردارند. شاید یک صفحه نمایش باکیفیت‌تر را به رم یا حافظه SSD بیشتر ترجیح بدهید و شاید GPU برای شما مهم‌ترین قطعه و اولویت اول باشد. به نظر شما یک لپ تاپ گیمینگ باید از چه ویژگی‌های برخوردار باشد؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای مشاوره رایگان و خرید بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ می‌توانید با کارشناسان ما در آی تی هوم تماس بگیرید.

AmirchHELLO.BROTHERS

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا
یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک لپ تاپ گیمینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد - گیمفا