نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا

نقد و بررسی بازی Pacific Drive

محمد علیائی
۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا

Pacific Drive به عنوان نخستین محصول از استودیوی Ironwood، بازی خوش‌ایده و موفقی است. این اثر که در سبک رانندگی بقا ساخته شده، علی‌رغم ظاهر ساده‌ای که دارد، با داستان‌گویی و فضاسازی خاص خود می‌تواند بسیار درگیرکننده و جذاب باشد؛ البته اگر بتوانید با یک سری از مشکلات آن کنار بیایید.

Pacific Drive من را به یاد یکی از عناوین مورد علاقه‌ام انداخت: “Beware”. رانندگی در شب، سکوت و سردی بی‌امان هوا، چیزهایی بودند که آن بازی را در ذهنم ماندگار کردند. در آن بازی خبری از چیزی نبود؛ شما بودید و یک جنگل بی‌انتها. خبری از هیچ موجودی نبود. شما تنهاترین آدم دنیا بودید؛ اما باید حواستان را جمع می‌کردید؛ زیرا هر اتفاقی احتمال داشت رخ دهد و البته، تا انتهای بازی هیچ اتفاقی نمی‌افتاد.

نقد و بررسی بازی pacific drive
روایت Pacific Drive در یک منطقه جنگلی آغاز می‌شود. شما در ماشین استیشن واگن خود نشسته‌اید و مشغول رانندگی هستید که ناگهان به داخل سیاه‌چاله‌ای کشیده شده و از هوش می‌روید

Pacific Drive نیز گویی از همان دنیا می‌آید؛ اما کمی بامزه‌تر است و عناصر بیشتری را در خود جای داده. Beware بازی رازآلودی بود که جز رانندگی و اتمسفر درگیرکننده، چیز دیگری نداشت؛ اما Pacific Drive یک ماشین قراضه را تحویل شما می‌دهد و از شما می‌خواهد تا این ماشین را راه بیندازید و حتی بهترش کنید تا بتوانید در جهان ناشناخته آخرالزمانی‌اش که پر شده از اشیاء فضایی، دوام بیاورید و پرده از رازهایش بردارید. از این رو، بازی به دو بخش دسته‌بندی می‌شود: «یکی بخش رانندگی و دیگری بخش پیاده». در بخش رانندگی، شما به جلو حرکت می‌کنید و در بخش پیاده، برای ماشینتان به دنبال منابع و تجهیزات می‌گردید.

نقد و بررسی بازی pacific drive
فضاسازی درگیرکننده و بسیار خوب Pacific Drive

روایت Pacific Drive در یک منطقه جنگلی آغاز می‌شود. شما در ماشین استیشن واگن خود نشسته‌اید و مشغول رانندگی هستید که ناگهان به داخل سیاه‌چاله‌ای کشیده شده و از هوش می‌روید. وقتی به هوش می‌آیید، خود را خارج از ماشین و در منطقه‌ای ممنوعه به نام Olympic پیدا می‌کنید که در آن خبر از هیچ انسانی نیست. ماشینتان هم تبدیل به چند قطعه شده و کاملاً از بین رفته است. این ور و آن ور می‌توانید بقایایش را ببینید. یک طرف کاپوتش افتاده و طرف دیگر، لاستیکش. به نظر می‌رسد نیروهایی ناشناخته و احتمالا فضایی، بر این منطقه حکمرانی می‌کنند. در آن قدم می‌زنید و یک ماشین استیشن واگن دیگر را پیدا می‌کنید که می‌توان گفت از قبلی هم قراضه‌تر است! از جایی یک لاستیک پیدا کرده و ماشین را به هر نحو که هست، سرپا می‌کنید. داخل ماشین می‌شوید، دنده را در حالت D قرار می‌دهید، چراغ‌ها را روشن کرده و شروع به گاز دادن می‌کنید؛ اما خب ماشینتان نای رفتن ندارد! کمی که گاز می‌دهید از مسیر خارج می‌شود و خلاصه عذابتان می‌دهد.

نقد و بررسی بازی pacific drive
داستان بازی تماماً به این شکل و یا از طریق یادداشت‌ها و نوارهایی که در طول راه پیدا می‌کنیم، روایت می‌شود و این کار علی‌رغم محدودیت‌هایی که دارد، به شکلی جذاب و درگیرکننده صورت می‌گیرد

ناگهان در این بین، صدای دو نفر را از بی‌سیم می‌شنوید که به شکل بامزه‌ای شما را به سمت یک گاراژ راهنمایی می‌کنند. علاوه بر این دو نفر، فرد دیگری نیز در ادامه داستان به جمع آن‌ها اضافه می‌شود که گاهی با همدیگر به بحث و مجادله می‌پردازند و گاهی هم از رازهای این منطقه عجیب و خالی از سکنه به ما می‌گویند. در طول بازی، هیچ‌کدام از این شخصیت‌ها را نمی‌بینیم و تنها صدایشان را می‌شنویم. داستان بازی تماماً بدین شکل و یا از طریق یادداشت‌ها و نوارهایی که در طول راه پیدا می‌کنیم، روایت می‌شود و این کار علی‌رغم محدودیت‌هایی که دارد، به شکلی جذاب و درگیرکننده صورت می‌پذیرد.

در طول راه، چند وسیله و ابزار پیدا می‌کنید و سپس به گاراژ می‌رسید. حالا بخش جذاب و مهم بازی، یعنی ارتقای ماشینتان، آغاز می‌شود. همه چیز این ماشین را می‌توانید بهبود ببخشید. می‌توانید آن را رنگ کنید، استیکرهای بامزه روی شیشه جلویی بچسبانید، درها را تعمیر کنید، روغنکاری کنید و خلاصه هر کاری که به فکرتان برسد را می‌توانید با ماشینتان انجام دهید تا آنکه بالاخره قابل راندن شود. توجه نمایید که این بازی بسیار بی‌رحم بوده و هر آن ممکن است به واسطه برخورد با محیط یا اشیاء بیگانه آن، ماشینتان له و لورده شود و همه زحمت‌هایتان بر باد برود. پس در نظر داشته باشید طوری ماشینتان را آپگرید و شخصی‌سازی کنید که اگر چند لحظه بعد بر اثر سهل انگاری، ماشینتان نابود شد، دلتان نسوزد!

نقد و بررسی بازی pacific drive
در طول بازی ممکن است آسیب‌هایی بسیار جزئی به ماشین وارد شود که حتی متوجه‌شان نشوید؛ اما ناگهان همه دست به دست هم می‌دهند و شما را از مسیر خارج می‌کنند

بازی از این نظر یک اثر روگ‌لایت هم به شمار می‌رود. در طول مسیر ممکن است آسیب‌هایی بسیار جزئی به ماشین وارد شود که حتی متوجه‌شان نشوید؛ اما ناگهان همه دست به دست هم می‌دهند و شما را از مسیر خارج می‌کنند. برای همین هم بهتر است پیش از آنکه دیر شود، این ایرادات را تشخیص دهید. اتفاقاً یک عنصر جذاب و قابل توجه در محصول وجود دارد که می‌توانید به کمک آن، مشکلات ماشینتان را به صورت پرسش و پاسخ حدس بزنید. از این دست، عناصر فراوانی در بازی یافت می‌شوند و خوشبختانه، تمام این ویژگی‌ها به شکلی سرراست و راحت طراحی شده‌اند و اذیت‌کننده نیستند.

بازی‌هایی که در سبک بقا ساخته می‌شوند، اکثرا به دام مکانیزم‌های بقا محور خود می‌افتند و از جایی به بعد، داستان در آن‌ها کمرنگ می‌شود؛ اما Pacific Drive چنین نیست و به خوبی تمرکز خود بر داستان را تا انتها حفظ می‌کند. همچنین از نظر داستان‌گویی و پیشروی در داستان، یک نمونه موفق به شما می‌آید. دیالوگ‌ها به موقع بیان می‌شوند و هیچ‌گاه این حس به شما دست نمی‌دهد که بیهوده در حال گشت‌وگذار در جهان بازی هستید. همین دیالوگ‌ها و موارد کوچک اما جالب توجه‌ای که از محیط پیدا می‌کنید، شما را به جلو هل می‌دهند و نوعی حس کنجکاوی را در شما شعله‌ور می‌سازند که باعث می‌شود بخواهید به بازی کردن ادامه دهید.

نقد و بررسی بازی pacific drive
سیستم ارتقای ماشین بسیار جذاب طراحی شده است

Pacific Drive یک اثر جهان باز نیست؛ بلکه یک بازی مأموریت محور محسوب می‌شود و از این نظر، سازندگان دست به انتخاب خوبی زده‌اند. تمام مأموریت‌ها از گاراژ شروع می‌شوند. شما یک مقصد را از روی بُرد انتخاب می‌کنید و سپس به آنجا رفته، مأموریت را انجام می‌دهید و دوباره به گاراژ برمی‌گردید. از این نظر حتی می‌توان Pacific Drive را یک بازی در سبک استخراج هم نامید.

طراحی محیط‌ها متنوع و خوب بوده و فضاسازی در آن‌ها به شکلی بسیار جذاب صورت گرفته. موسیقی بازی دوست‌داشتنی است و ترکیب آن با اتمسفر محیط، می‌تواند لحظات جذاب و خاصی را برایتان خلق کند. در کنار آن، گرافیک هنری بازی را نیز داریم که علی‌رغم اینکه در آن هیچ خبری از Ray Tracing و تکسچرهای باکیفیت دیده نمی‌شود؛ اما همچنان دیدنی بوده و محیط‌ها با دقت و تنوع بالایی طراحی ‌شده‌اند.

نقد و بررسی بازی pacific drive
علی‌رغم آنکه در بازی، هیچ خبری از Ray Tracing و تکسچرهای باکیفیت نیست؛ اما همچنان دیدنی بوده و محیط‌ها با دقت و تنوع بالایی طراحی ‌شده‌اند

دشمنان بازی هم در نوع خود جالب توجه‌ و ابتکاری‌اند. یکی از این دشمنان، توریست‌ها هستند؛ مانکن‌هایی که نیروهایی ناشناخته دارند. گاهی ماشین شما را به سمت خود می‌کشانند و گاهی هم ناگهانی ظاهر شده و برایتان منابع و تجهیزات آماده می‌کنند! بعضی اوقات نیز می‌توانند بسیار ترسناک باشند؛ مخصوصاً وقتی در شب دارید رانندگی می‌کنید که ناگهان به یکی از آن‌ها برخورد کرده و ماشینتان له و لورده می‌شود. یکی دیگر از دشمنان بازی، Abductor نامیده می‌شوند. آن‌ها شبیه ربات‌های پرنده‌ هستند و بالای سرتان پرواز می‌کنند و هر چیزی که زیرشان باشد را به این طرف و آن طرف می‌کشانند.

علی‌رغم تمام این ویژگی‌های جذاب، احتمال تکراری شدن و از نفس افتادن بازی برای عده‌ای از گیمرها وجود دارد؛ به خصوص اگر با این سبک از بازی‌ها نتوانید ارتباط بگیرید. همچنین یک سری از عناصر بازی مانند ارتقاها و برطرف کردن مشکلات ماشین، برای هر گیمری می‌تواند عذاب‌آور و خسته‌کننده باشد. افت فریم‌های متعددی هم وجود دارند که حتی روی سیستم‌های قوی نیز در تجربه بازی اختلال ایجاد می‌کنند.


Pacific Drive

Pacific Drive به عنوان یک اثر رانندگی بقا، بازی بسیار خوب و جالبی است؛ داستانی درگیرکننده را روایت می‌کند که تا انتها جذاب باقی می‌ماند. مکانیزم‌های ارتقا و استخراج آن فوق‌العاده طراحی شده‌اند و به واسطه فضاسازی بسیار خوب و موسیقی شنیدنی، موفق به ارائه تجربه‌ای به یادماندنی و جالب توجه می‌شود. با این حال، برخی از عناصر گیم‌پلی با وجود تمام جزئیات و ریزه‌کاری‌هایشان، ممکن است تکراری و خسته‌کننده شوند؛ مخصوصاً اگر طرفدار این سبک از بازی‌ها نباشید. برخی از ایرادات فنی نیز همچون افت فریم‌های ناگهانی و دیر لود شدن تکسچرها، در تجربه نهایی اختلال ایجاد می‌کنند.


نکات مثبت:

  • داستان درگیرکننده و جذاب
  • فضاسازی بسیار خوب
  • موسیقی شنیدنی
  • مکانیزم ارتقا و استخراج عالی
  • شخصی‌سازی درگیرکننده
  • تنوع محیط‌ها و اتفاقات
  • گرافیک هنری زیبا

نکات منفی:

  • مشکلات فنی بعضاً آزاردهنده
  • برخی عناصر گیم‌پلی، ممکن است پس از مدتی خسته‌کننده شوند

۸.۵

این بازی روی پلتفرم PC تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا

✎﹏ȏṃıԀT4Tᚱ.ᚻ人Acker益man人KhafiDARKSIRENB-manred-eyed Banished Knight𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻LeroxarminBehzaadخستهBehzad zargaryاقای گربه (از منتظران GTA VI)shAmirchKurosk1Spider-Manmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Pacific Drive - گیمفا