بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا

بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا

از گذشته تا به امروز فیلم‌های عاشقانه بسیار خوب و جذابی ساخته شدند که مطمئناً بینندگان بسیار زیادی را به خود جلب کردند.

یکی از مواردی که در سراسر جهان به آن توجه می‌شود و جهانی است، عشق و عاشقی است چراکه به‌استثنای موارد نادر، همه عاشق می‌شوند یا حداقل می‌خواهند عاشق باشند و وقتی به آن فکر می‌کنید، تقریباً همه فیلم‌ها داستانی عاشقانه دارند. از فیلم‌های مهیج گرفته تا فیلم‌های کمدی و علمی تخیلی و صرف نظر از رسانه و شکل آن، داستان عاشق شدن دو نفر همیشه چیزی بوده که دنیای سینما حول محور آن چرخیده است.

در ادامه مطلب هفته گذشته، در این مطلب قرار است به ادامه معرفی بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما بپردازیم. در ادامه همراه با ما باشید.

۲۵. فیلم The Unbearable Lightness of Being – محصول سال ۱۹۸۸

فیلم the unbearable lightness of being
فیلم The Unbearable Lightness of Being

با اینکه دنیل دی لوئیس بازیگر بسیار بزرگ و برجسته‌ای است اما تصور این بازیگر به‌عنوان یک ستاره سینمایی عاشقانه دور از انتظار به نظر می‌رسد. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام از میلان کوندرا است و در آن، دنیل دی لوئیس نقش شخصیتی به نام توماس را بازی می‌کند که پزشکی در شهر پراگ در دهه شصت است و رابطه‌ای با هنرمندی به نام سابین با بازی لنا اولین دارد، هنرمندی که دوست دارد تا عشق خودش را پر حرارت‌تر کند.

در ادامه توماس با ترزا با بازی ژولیت بینوش آشنا و شیفته وی می‌شود اما سپس تانک‌های شوروی از راه می‌رسند و تمام زندگی آن‌ها را منفجر می‌کنند. آنچه که در این اثر سینمایی رخ می‌دهد، یکی از جدی‌ترین داستان‌های عاشقانه در دنیای سینما است که روایتی از سه روح گمشده و مشتاق برای ارتباط گرفتن، زنده ماندن و گشودن راز عشق است.

۲۴. فیلم A Star Is Born – محصول سال ۱۹۵۴

فیلم a star is born
فیلم A Star Is Born

برای بیش از ۳۰ سال فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» با بازی جودی گارلند و جیمز میسون به‌خاطر تولید آشفته‌اش شهرت داشته است. بازنویسی متعدد فیلم‌نامه، بی‌ثبات بودن گارلند در سر صحنه و طولانی بودن بیش از حد فیلم و سپس کم شدن مدت زمان آن توسط مدیران کمپانی برادران وارنر بدون مشورت با کارگردان جورج کوکور سبب شدند تا این اثر به‌خاطر مشکلاتش شناخته شود.

با این حال، زمانی که در دهه ۸۰ میلادی این فیلم دوباره به روی پرده سینماها آمد، توانست شهرت قابل‎‌توجهی به دست بیاورد. بسیاری از بینندگان متوجه شدند که کارگردان کوکور توانسته یکی از تاریک‌ترین و جذاب‌ترین داستان‌های عاشقانه را به نمایش در بیاورد. به همین خاطر نیز این فیلم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

۲۳. فیلم The Remains of the Day – محصول سال ۱۹۹۳

فیلم the remains of the day
فیلم The Remains of the Day

سرکوب و محدودیت‌های اجتماعی سخت‌گیرانه همیشه در آثار کارگردان جیمز آیووری، تهیه‌کننده اسماعیل مرچنت و فیلم‌نامه نویس روث پراور جابوالا باعث جدایی عاشقان از یکدیگر می‌شود. در حالی که فیلم A Room with a View و فیلم Maurice پرشورتر هستند اما برداشت این سه نفر از رمان مشهور کازوئو ایشیگورو تصویری دلخراش از زوجی را ارائه می‌کند که به‌خاطر قوانین خارج از کنترل خودشان از یکدیگر جدا افتاده‌اند.

این فیلم داستان پیشخدمتی با بازی آنتونی هاپکینز را روایت می‌کند که برای خدمت به اشراف انگلیسی به دنیا آمده و بزرگ شده است و باید حواسش به جایگاه خودش باشد و احساساتش را نسبت به خانه‌دار مورد علاقه‌اش با بازی اما تامپسون بازگو نکند. مطمئناً کشمکش بین احساسات نسبت یک همکار و فداکاری برای شغل در این اثر بسیار دردآور است ولی در بیان دیالوگ‌ها و اجراهای استادانه این دو بازیگران نیز جذابیت خوبی نهفته است.

۲۲. فیلم Sid and Nancy – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم sid and nancy
فیلم Sid and Nancy

کارگردان الکس کاکس توانسته یک فیلم بیوگرافی منحصربه‌فرد و جسورانه را حول محور سید ویسیوس بسازد، کسی که در اکثر مواقع به‌قدری متزلزل بود که به‌سختی می‌توانست ساز خودش را بنوازد. با این حال، این اثر جسورانه توانسته رابطه ویسیوس با نانسی اسپانگن را به نمایش در بیاورد، شخصی از حومه پنسیلوانیا که سید را به یک معتاد به هروئین تبدیل کرد.

گری اولدمن در این اثر سینمایی نقش سید را بازی می‌کند که احتمالاً یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود. در کنار او نیز کلویی وب نقش نانسی را بازی می‌کند که نقش‌آفرینی درخشانی داشته است. با اینکه این دو نفر معتاد هستند اما رابطه عاشقانه آن‌ها بسیار قوی است و آن‌ها به‌شدت به یکدیگر وابسته هستند.

۲۱. فیلم Moonlight – محصول سال ۲۰۱۶

فیلم moonlight
فیلم Moonlight

این اثر سینمایی از طریق نیم نگاه‌های اجمالی و شاعرانه از سه فصل مجزا از زندگی شخصیت اصلی‌اش روایت می‌شود و در ابتدا شبیه به داستانی عاشقانه به نظر نمی‌رسد. سکان کارگردانی این اثر سینمایی را بری جنکینز در دست دارد، کسی که داستان فیلم را با به تصویر کشیدن شخصیت اصلی در ۱۰ سالگی‌اش شروع می‌کند، شخصی که هنوز گرایش خودش را دقیق نمی‌داند.

در میانه این اثر نیز این پسر با کوین آشنا می‌شود، کسی که کم کم به او احساس پیدا می‌کند اما این نیز نتیجه‌ای در بر ندارد. این فیلم در بخش پایانی خودش نیز شانس دوباره‌ای به شخصیت اصلی‌اش می‌دهد و او بار دیگر فرصتی برای بودن با کراش قبلی‌اش پیدا می‌کند. جذب شدن مخاطبان به داستان و سرمایه‌گذاری روی شخصیت اصلی سبب شده تا این فیلم بسیار موفق باشد و آن را به برنده اسکار تبدیل کند.

۲۰. فیلم The Apartment – محصول سال ۱۹۶۰

فیلم آپارتمان the apartment
فیلم The Apartment

این اثر سینمایی از بیلی وایلدر درباره دو کارمند اهل منهتن که هر دو توسط مدیر خود مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، بسیار طنین‎‌انداز بوده و از زمانه خودش بسیار جلوتر بوده است. در این فیلم جک لمون نقش فروشنده بیمه فوق‌العاده بدبینی به نام باد باکستر را بازی می‌کند و این در حالی است که شرلی مک‌لین نیز نقش فرن کوبلیک را بازی می‌کند، دختری که توجه باد باکستر را به خودش جلب کرده اما عاشق رئیسش است.

داستان این اثر سینمایی بسیار شبیه به جنبش MeToo است و این در حالی است که این واقعیت را نیز تصدیق می‌کند که برخی از افراد با نیت خوب عاشق همکاران خود می‌شوند. باد باکستر روشی نسبتاً محترمانه را برای عشق خودش در پیش گرفته اما وضعیت اسفناک فرن نشان می‌دهد که جهان چقدر می‌تواند نسبت به کسانی که کار و لذت را با هم ترکیب می‎کنند، ناعادلانه باشد.

۱۹. فیلم An Officer and a Gentleman – محصول سال ۱۹۸۲

فیلم an officer and a gentleman
فیلم An Officer and a Gentleman

در دهه ۷۰ هالیوود جدید، بسیاری از جنبه‌های عاشقانه کلاسیک سینما همچون عشق‌های بی‌دردسر و نقش‌های زن و مرد ثابت شروع به محو شدن کردند. زمزمه‌های زیادی نیز از محو شدن عاشقانه از فرهنگ نیز وجود داشت. اما همین نیز چیزی است که سبب شده فیلم «یک افسر و یک جنتلمن» بسیار بزرگ باشد.

این اثر سینمایی درباره آدم بی‌هدفی با بازی ریچارد گیر است که در نیروی دریایی ثبت نام می‌کند و عاشق دختری با بازی دبرا وینگر می‌شود، دختری که می‌خواهد با یک خلبان جت در حال آموزش ازدواج کند. به نظر می‌رسد که این اثر سینمایی دوران پسا فمینیستی، آن نوع داستان عاشقانه‌ای که از مدافتاده را بازگردانده است.

۱۸. فیلم In the Mood for Love – محصول سال ۲۰۰۰

فیلم in the mood for love
فیلم In the Mood for Love

تونی لیونگ و مگی چونگ در فیلم سینمایی «در حال و هوای عشق» زوجی بسیار دوست‌داشتنی و شیکی به نظر می‌رسند. سکان کارگردانی این اثر سینمایی را نیز وانگ کای وای هنگ‌کنگی در دست دارد. این دو بازیگر نقش همسایه‌هایی را بازی می‌کنند که متوجه می‌شوند همسرانشان با هم رابطه دارند، پس تصمیم می‌گیرند تا دست به کارهای کارآگاهی بزنند تا متوجه شوند نحوه ملاقات همسرانشان چطور بوده است.

همین طرح داستانی نحیف فضای تقریباً نامتناهی‌ای را در اختیار کارگردان وانگ قرار می‌دهد تا با استفاده از طیف مختلفی از ابزارهای سینمایی همچون رنگ، لباس، ژست و موسیقی پاسخ‌ها و واکنش‌های متفاوتی را در مخاطبان خود برانگیزد تا بتواند از هر بیننده برداشتی متفاوت را بگیرد.

۱۷. فیلم Moonstruck – محصول سال ۱۹۸۷

فیلم moonstruck
فیلم Moonstruck

در اکران‌های ابتدایی، تماشاگران آن‌طور که باید عاشق این اثر سینمایی کلاسیک و عاشقانه نیویورکی ساخته نورمن جویسون نشدند تا اینکه آهنگی جذاب و دلنشین در تیتراژ آغازین این اثر سینمایی قرار داده شد. شِر توانسته زرق و برق خودش را کاهش بدهد تا بیوه ایتالیایی آمریکایی عمل‌گرایی به نام لورتا کاسترینی را به نمایش بگذارد، کسی که آماده است تا پیشنهاد ازدواج بی‌احساس جانی با بازی دنی آیلو را قبول کند.

فیلم‌نامه این اثر سینمایی نوشته جان پاتریک شانلی سرشار از جزئیات خاص فرهنگی از غذاهای خوشمزه تا خرافات غیرمعمول است و باعث شده تا بازیگران مختلف حاضر در این اثر سینمایی به‌خوبی بتوانند نقش اعضای خانواده لورتا را به بهترین نحو ممکن بازی کنند، کسانی که بهترین‌ها را برای لورتا می‌خواهند.

۱۶. فیلم City Lights – محصول سال ۱۹۳۱

فیلم روشنایی‌های شهر city lights
فیلم City Lights

چارلی چاپلین به‌شدت در برابر فراگیر شدن فیلم‌های دیالوگ محور در صنعت سینما مقاومت کرد و این اثر سینمایی صامت را در میان فیلم‌های دیالوگ محور به روی پرده سینماها آورد. شاید سینما مسیر متفاوتی را طی کرده باشد اما پایبندی سرسختانه او به پانتومیم به‌علاوه نیاز وسواسی او به فیلم‌برداری مجدد هر صحنه تا رسیدن به حد کمال سبب شده تا این داستان عاشقانه بیش از پیش کامل و اعلا باشد، داستانی که در آن، شخصیت ولگرد عاشق یک گل‌فروش نابینا با بازی ویرجینیا چریل می‌شود.

این زن او را با مرد ثروتمندی اشتباه می‌گیرد و ولگرد نیز به او چیزی نمی‌گوید تا یکی از شاعرانه‌ترین داستان‌های عاشقانه و کمدی شکل بگیرد ولی در نهایت، ولگرد باید همه چیز را به او بگوید. آیا با آشکار شدن حقیقت، این زن، ولگرد را دوست خواهد داشت؟

۱۵. فیلم Bonnie and Clyde – محصول سال ۱۹۶۷

فیلم bonnie and clyde
فیلم Bonnie and Clyde

از میان ویژگی‌های بسیار زیادی که باعث شدند تا این فیلم اثری انقلابی باشد، دو مورد بالاتر از بقیه هستند. اولی که بیشتر درباره آن صحبت شده، این است که این فیلم تا چه اندازه خشن بوده است. از صحنه شلیک گلوله به چشم تا صحنه آهسته فوران خون، این اثر نشان داد که مجرم بودن به معنای واقعی چگونه است. اما دیگر ویژگی این بود که این اثر به طور تکان‌دهنده‌ای عاشقانه و داغ بود. نقش‌آفرینی فی داناوی و وارن بیتی در این اثر سینمایی بسیار جذاب و میخکوب کننده است و ارتباط میان این کاراکترها نیز بسیار کُشنده احساس می‌شود. صحنه پایانی و نگاه این دو نفر به یکدیگر به‌خوبی توانسته نشان بدهد که جوهره عشق واقعی چگونه است.

۱۴. سه‌گانه Before – محصول ۱۹۹۵، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳

سه‌گانه before
سه‌گانه Before

فیلم Before Sunrise محصول سال ۱۹۹۵ میلادی بیانگر کامل عشق جوانی است؛ این اثر سینمایی داستان دو غریبه را روایت می‌کند که در قطاری با یکدیگر آشنا شده و در وین پیاده می‌شوند و شب را با قدم زدن و صحبت کردن با یکدیگر سپری می‌کنند. ۹ سال پس از آن، کارگردان ریچارد لینکلیتر توانست با ساخت فیلم Before Sunset در سال ۲۰۰۴، یکی از رضایت‎بخش‌ترین دنباله‌ها را ارائه کند و داستان این دو کاراکتر به نام جسی با بازی ایتن هاک و سلین با بازی جولی دلپی را در پاریس روایت کند.

زمان در دیدار مجدد آن‌ها بار دیگر تنگ و محدود است اما اکنون، گفتگوی آن‌ها بیشتر به پشیمانی‌ها می‌پردازد. با این حال، این اثر همچنان جذاب است و این مفهوم را ارائه می‌کند که آن‌ها به یکدیگر رسیده‌اند. اما آیا آن‌ها خوشحال خواهند بود؟ ریچارد لینکلیتر در سال ۲۰۱۳ نیز با فیلم Before Midnight بار دیگر به سراغ این کاراکترها رفت. در این فیلم، این دو در کنار هم هستند اما راضی به نظر نمی‌رسند و با چالش‌های مختلفی مواجه شده‌اند.

۱۳. فیلم Annie Hall – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم annie hall
فیلم Annie Hall

فیلم «انی هال» اثری کلاسیک از اواخر دهه هفتاد میلادی به شمار می‌رود که نوع جدیدی از داستان عشق را برای مخاطبان به نمایش در آورد، نوعی که بیشتر یک شراکت بود و دوام چندانی نداشت. با این حال، جادوی این اثر سینمایی این است که نشان می‌دهد چطور یک نسل کامل عشق را همانند چیزی گذرا و سرمست‌کننده می‌دانند. حس نوستالژی موجود در این اثر سینمایی سبب شده تا به اثری جذاب و جالب‌توجه در ژانر عاشقانه تبدیل شود.

۱۲. فیلم Jerry Maguire – محصول سال ۱۹۹۶

فیلم jerry maguire
فیلم Jerry Maguire

تام کروز همیشه انفرادی بوده و به‌عنوان ستاره سینما چندان در آثار عاشقانه حضور نداشته است. با این حال، این ایده کامرون کرو بود که تام کروز را برای نقش‌آفرینی در فیلم «جری مگوایر» به خدمت بگیرد. او در این فیلم نقش یک مدیر ورزشی را بازی می‌کند که از این کار بیرون رانده می‌شود و حالا باید خودش را به‌عنوان فرد بهتری از نو بسازد تا بتوانند به این کار بازگردند. در این اثر سینمایی رنه زلوگر نیز در مقابل تام کروز نقش‌آفرینی می‌کند.

رنه زلوگر بازیگری ناشناخته به شمار می‌رفت اما جذابیت خاص او به‌خوبی با تام کروز مطابقت داشت. این اثر سینمایی بسیار زیبا و دلنشین است و دیالوگ‌های جذابی نیز درون خودش دارد. این اثر به ما یادآور می‌شود که وقتی عشق واقعی باشد، می‌تواند بسیار ساده رقم بخورد.

۱۱. فیلم Roman Holiday – محصول سال ۱۹۵۳

فیلم roman holiday
فیلم Roman Holiday

در این اثر سینمایی آدری هپبورن نقش شاهزاده خانه خسته کشوری نامشخص را بازی می‌کند. این اثر سینمایی آغازگر هفت فیلم سینمایی با کمپانی پارامونت بود که در طی آن‌ها این بازیگر توانست به ملکه عاشقانه‌های هالیوود تبدیل شود. از جمله این آثار نیز می‌توان به فیلم Sabrina، فیلم Funny Face، فیلم My Fair Lady و تعدادی دیگر اشاره کرد.

این شاهزاده خانم که از تعهدات جایگاه خودش به ستوه آمده، در طول یک تور اروپایی به‌صورت مخفیانه فرار می‌کند و با روزنامه‌نگاری آمریکایی با بازی گرگوری پک همراه می‌شود. این روزنامه‌نگار فکر می‌کند که به موفقیت رسیده و به سردبیرش قول می‌دهد که می‌تواند مصاحبه‌ای اختصاصی با شاهزاده خانم داشته باشد. عاشقانه طوفانی آن‌ها فقط یک روز طول می‌کشد اما در همین مدت، خبرنگار آزادی را به این زن نشان می‌دهد.

۱۰. فیلم Gone with the Wind – محصول سال ۱۹۳۹

بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
فیلم Gone with the Wind

صحنه‌های عاشقانه بسیار زیبا و دلنشینی در فیلم «بر باد رفته» وجود دارند که همگی در کنار هم سبب شدند تا این اثر سینمایی به اثری ماندگار تبدیل شود و این فیلم یکی از تاریک‌ترین و جذاب‌ترین داستان‌های عاشقانه هالیوود قدیمی را به نمایش بگذارد. شخصیت اسکارلت اوهارا با بازی ویوین لی زن جنوبی قوی و حیله‌گری است و به همین خاطر نیز او و رت باتلر با بازی کلارک گیبل عشق را به نبردی تبدیل می‌کنند که محکوم به تساوی است.

فیلم «بر باد رفته» اثری پر از گرما و نور است و امروزه به‌عنوان اثری پر از مشکل دیده می‌شود اما همین نقص‌هایی که در این اثر سینمایی وجود دارند، مواردی هستند که این فیلم را به اثری کلاسیک و پرهیاهو تبدیل کرده‌اند.

۹. فیلم The Umbrellas of Cherbourg – محصول سال ۱۹۶۴

فیلم the umbrellas of cherbourg
فیلم The Umbrellas of Cherbourg

برای اینکه یک داستان عاشقانه در گذر زمان همچنان برجسته و درخشان باقی بماند، لازم نیست که در انتهای داستان، زوج به یکدیگر برسند. در این فیلم موزیکال و تلخ‌وشیرین از ژاک دمی، شرایطی وجود دارد که یک زوج فرانسوی از طبقه کارگر را از خوشبختی دور نگه می‌دارد. این سرنوشت ضعیف در خدمت تعادل رنگ‌های روشن و انتخاب‌های جسورانه برای ارائه هر خط دیالوگ از طریق آهنگ است. این استراتژی برای بیان هر دیالوگ به‌صورت موزیکال در اپرا رایج است اما در فیلم کاملاً کاری انقلابی است و هنوز هم بعد این همه سال، بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسد.

این فیلم داستان جنویو جوان و ساده‌لوح با بازی کاترین دونو را دنبال می‌کند که در مغازه خانوادگی‌شان چتر می‌فروشد. گای با بازی نینا کاستلنوو نیز ماشین‌ها را در گاراژی در همان نزدیکی تعمیر می‌کند. به نظر می‌رسد که سرنوشت آن‌ها این است که با یکدیگر باشند تا اینکه گای باید به سربازی برود. موسیقی متن میشل لگراند نیز سبب شده تا این داستان بسیار غمگین به نظر برسد.

۸. فیلم Brokeback Mountain – محصول سال ۲۰۰۵

فیلم brokeback mountain
فیلم Brokeback Mountain

این فیلم داستان عاشقانه غیرمتعارفی را به روی پرده سینماها آورده است. این فیلم داستان زندگی دو کابوی را روایت می‌کند که در اوایل دهه شصت میلادی در وایومینگ زندگی می‌کنند. این اقتباس مهیج از داستان کوتاهی نوشته آنی پرولکس کاملا برخلاف انتظارات بینندگان معاصر بوده و به همین خاطر، این اقتباس ساخته آنگ لی به اثری برجسته تبدیل شده است.

این اثر سینمایی به ما نشان می‌دهد که تعصب تا چه اندازه می‌تواند در تار و پود زندگی مردم نفوذ کند. این فیلم همچنین انتظارات از مردی اسطوره‌ای و آمریکایی را درهم می‌شکند و چیز متفاوتی را به تصویر می‌کشد. نقش‌آفرینی‌های جیک جیلنهال و هیث لجر در این فیلم فوق‌العاده است و کمک شایانی به موفقیت فیلم کرده‌اند.

۷. فیلم Ghost – محصول سال ۱۹۹۰

فیلم ghost
فیلم Ghost

 این فیلم سینمایی داستانی عاشقانه، داستانی از ارواح و داستانی از جنایت شرکتی است که همگی در این اثر سینمایی با حضور جالب ووپی گلدبرگ در کنار هم جای گرفته‌اند. اما چه کسی فکرش را می‌کرد که این فیلم چهار ماه پس از اکران فیلم Pretty Woman بتواند به پرمخاطب‌ترین فیلم عاشقانه همان سال تبدیل شود.

کارگردان جری زوکر که به‌خاطر ساخت فیلم Airplane شهرت دارد، عناصر مختلف فیلم «روح» را به نحوی به کار برده تا حس و حالی افسانه‌ای به این اثر سینمایی ببخشد و داستان این بانکدار نیویورکی که توسط یک دزد کشته شده و به‌عنوان روح باز می‌گردد تا از نامزد هنرمندش محافظت کند را به شکلی جذاب برای مخاطبان به نمایش در بیاورد. نحوه پیوند دو بازیگر اصلی این اثر سینمایی یعنی پاتریک سوییز و دمی مور سبب شده تا این اثر سینمایی بسیار هیجان‌انگیز و تکان‌دهنده باشد، به‌خصوص وقتی نشان می‌دهد که عشق واقعی هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد.

۶. فیلم Brief Encounter – محصول ۱۹۴۵

فیلم brief encounter
فیلم Brief Encounter

این اثر سینمایی داستان زنی به نام لورا جسون با بازی سلیا جانسون را روایت می‌کند که چیزی به داخل چشمش فرو می‌رود ولی خوشبختانه، دکتری در آنجا حاضر است و این تکه را بر می‌دارد و وقتی که وضعیت چشمش بهتر می‌شود، او دکتر آلک هاروی با بازی ترور هاوارد را می‌بیند که فردی مهربان و خوش‌تیپ است.

 ایستگاه قطاری که این ملاقات در آن رقم می‌خورد، همانند برزخی عاشقانه عمل می‌کند چراکه هر بخار و سوت قطاری که از آنجا می‌گذرد، به این دو تعهداتشان به شریک زندگی واقعی خودشان را یادآور می‌شود. اما هر پنجشنبه در شهر، آن‌ها همدیگر را ملاقات می‌کنند و نمی‌توانند در برابر عشق فزاینده بینشان مقاومت کنند. همین نیز حکایت از تجربه‌ای انسانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به همین خاطر است که این اثر سینمایی از دیوید لین توانسته بعد از این همه سال همچنان پابرجا و ماندگار باشد.

۵. فیلم A Star Is Born – محصول ۲۰۱۸

فیلم a star is born
فیلم A Star Is Born

این یک داستان عاشقانه هالیوودی است که به دفعات متعددی روی پرده سینماها به نمایش گذاشته شده اما هرگز قدرتمند و هنرمندتر از این نسخه ساخته بردلی کوپر نبوده است، بردلی کوپری که اولین تجربه کارگردانی خودش را به دست آورده بود. بردلی کوپر از داستان فیلم سال ۱۹۷۶ میلادی الهام گرفته و شخصیت اصلی داستان را به یک ستاره راک اند رول به نام جکسون مین تبدیل کرده که نیمه ناشنوا است و همیشه از خودبی‌خود به نظر می‌رسد. نقش‌آفرینی خودش در نقش اصلی داستان نیز سبب شده تا این اثر سینمایی بسیار خوب باشد.

وقتی جکسون با خواننده و ترانه‌سرای نوظهوری به نام آلی با بازی لیدی گاگا آشنا می‌شود و او را به روی صحنه دعوت می‌کند تا آهنگ Shallow را بخواند، حس و حال عجیبی به شما دست خواهد داد و معدود فیلم‌های عاشقانه‌ای هستند که می‌توانند این حس را به شما بدهند.

۴. فیلم Moulin Rouge – محصول سال ۲۰۰۱

فیلم moulin rouge
فیلم Moulin Rouge

این فیلم اثری موزیکال و رؤیایی از باز لورمن به شمار می‌رود که جنبه‎‌های بسیار خوب و درخشانی درون خودش دارد. این فیلم داستان شخصیت‌های غیرمعمول و عاشقی با بازی ایوان مک‌گرگور و نیکول کیدمن را روایت می‌کند که اشتیاق محکوم به فنایی نسبت به یکدیگر دارند، اشتیاقی که همانند عشق واقعی به نظر می‌رسد، از آن دسته عشق‌های غیرزمینی که همانند رؤیایی غیرممکن هستند.

۳. فیلم To Catch a Thief – محصول سال ۱۹۵۵

فیلم to catch a thief
فیلم To Catch a Thief

کری گرانت از فیلم The Awful Truth تا فیلم An Affair to Remember توانسته برای دو دهه نقش جذاب‌ترین مرد هالیوود را بازی کند و در فیلم‌های عاشقانه متعددی در مقابل کاترین هپبورن و اینگرید برگمن نقش‌آفرینی کند. اما همکاری او با ستاره درخشان گریس کلی بود که سبب شد تا این بازیگر بسیار بدرخشد.

کری گرانت در این فیلم نقش یک دزد جواهرات بدنام را بازی می‌کند که به دنبال به دست آوردن گردن‌بند الماس گردشگر آمریکایی ثروتمندی با بازی گریس کلی است ولی این زن او را مجذوب خودش می‌کند. این اثر سینمایی از آلفرد هیچکاک توانسته بیننده‌ها را با خودش همراه کند و به زیباترین مکان‌ها در ریویرای فرانسه ببرد.

۲. فیلم Titanic – محصول سال ۱۹۹۷

فیلم تایتانیک the titanic
فیلم Titanic

فیلم «تایتانیک» غم‌انگیزترین و همچنین عالی‌ترین فیلم عاشقانه زمانه خودش بود. این اثر فاجعه‌ای و حماسی از جیمز کامرون یک اثر بلاک‌باستری کمیاب هالیوودی است که توانسته به کیفیتی خارق‌العاده دست پیدا کند. سلاح مخفی این اثر سینمایی نیز داستان عاشقانه آن است که به شکلی ماهرانه داستان‌سرایی شده است.

این فیلم داستان جک و رز با بازی لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت را روایت می‌کند که از دو طبقه اجتماعی متفاوت هستند ولی جذبه بسیار خوبی بینشان وجود دارد و عشق بینشان جرقه زده است. در فیلم «تایتانیک» این خود فاجعه است که سبب شده تا این عشق به چیزی فراتر از زمان تبدیل شود.

۱. فیلم Casablanca – محصول سال ۱۹۴۲

فیلم casablanca
فیلم Casablanca

اغلب گفته می‌شد که در قرن بیستم، فیلم‌ها به مردم یاد دادند که چطور عاشق شوند و بسیاری نیز این موضوع را با تماشای فیلم «کازابلانکا» یاد گرفتند. در کل سینما هیچ پیوند عاشقانه‌ای خالص‌تر، پرشورتر و پیچیده‌تر از رابطه بین ریک با بازی همفری بوگارت و ایلسا با بازی اینگرید برگمن نیست. این فیلم داستان مالک یک کلاب شبانه در مراکش را روایت می‌کند که در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر پاریس عاشق زنی به نام ایسلا شده بود اما به دلایل نامشخص او را رها کرد. آیا آن‌ها هنوز یکدیگر را دوست دارند؟

این اثر سینمایی ماندگار از مایکل کورتیز نه‌تنها به بزرگداشت عشق می‌پردازد بلکه نشان می‌دهد که عمیق‌ترین سطح از عشق فقط وسوسه و اشتیاق نیست بلکه فداکاری نسبت به دیگری و رها کردن خود برای دست پیدا کردن به چیزی بزرگتر است. فیلم «کازابلانکا» همچنان یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما است و مطمئناً تا سالیان سال نیز همین گونه خواهد بود.


در بخش دوم این مطلب نیز به سراغ معرفی ۲۵ فیلم عاشقانه برتر تاریخ سینما رفتیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: variety

shadow71v-alkalineNamelessAROکاظم حقیقیVAHID.B

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ سینما | بخش دوم - گیمفا