نقد فیلم The Beekeeper | کلیشه، کلیشه، کلیشه
جیسون استاتهام را میشناسیم. اکشن، انتقامجو، جدی و کابوس ضعیفکشان. اما سوال این است که این فرمول تا کی؟ چند فیلم دیگر؟ چقدر باید جیسون را ببینیم که دارد دشمنانش را میکشد و عدالت اجرا میکند؟ تا کی باید ببینیم که دشمنان او جوانان معتاد و خوشگذران هستند که در نهایت گوشتمالی حسابی میشوند؟ شاید همین سوالها موضع بنده را علیه فیلم The Beekeeper مشخص کند. این اثر، فیلمی سرتاسر کلیشه با همان فرمولهای مرسوم است و هیچ تازگی ندارد. البته اینبار فیلمنامه بسیار ابتدایی و بد نوشته شده و تمامی بازیگران به جز جیسون استاتهام بد هستند. کارگردانی لنگ یک کاراکتر و روایت درست و در کلامی سادهتر فیلم The Beekeeper حتی از کارهای ضعیف جیسون هم ضعیفتر است.
دوباره به سوال اصلی خودم باز میگردم، تا کی؟ این شاید بیست یا سیامین فیلم خود جیسون باشد که با همین فرمول ساخته شده است. جالب هم این است که این فیلمها اکثرا میفروشند؛ واقعا چرا؟ چه تفاوتی میان این فیلم و مثلا مکانیک وجود دارد؟ حال من نمیگویم ایده جدید را نمایش دهید ولی حداقل با همان فرمول فیلم نسازید. یا اگر میسازید حداقل فیلمنامه درست و حسابی بنویسید. مشکل اصلی The Beekeeper نیز از همینجا میآید. فیلمنامه ندارد. مثل همیشه داستان با قهرمانی آغاز میشود که زندگی آرامی پشت سر میگذارد. سرش به عسلسازی و زنبورداری گرم است. کاری به کار هیچکس ندارد و زندگی را همانطور آرام و بی سرو صدا پشت سر میگذارد. ناگهان جوانی خام به پرو پای او پیچیده و دنیا بر سرش آوار میشود. The Beekeeper کلا همین است. همین فرمول همیشگی. اما چندین تفاوت مهم وجود دارد که کیفیت اثر را به پایینتر از دیگر آثار او میبرد. معمولا در دیگر فیلمها یا همسر و یا دختر بچه جیسون کشته میشود و همین موضوع جرقهای بر انبار باروت این کهنه سرباز دیوانه میشود. اما اینبار یک زن سیاهپوست و مسن که در تیپ مهربان است، کشته میشود و همین افسارهای جیسون را پاره میکند. اینجا یک مسئله مهم وجود دارد. این زن کیست؟ چرا با جیسون خوب است و اصلا چگونه خوب است؟ در کل فیلم جیسون ادعا میکند که این پیرزن تنهای شخص جهان بود که به او خوبی کرده. کدام خوبی؟ چرا چیزی به من نشان داده نشد؟ پس نتیجه میگیریم که The Beekeeper در ساخت یکی از شخصیتهای اصلی داستان عملکرد بسیار ضعیفی داشته. این پیرزن اصلا ساخته نمیشود و همین موضوع داستان را لنگ میکند. وقتی مرگ این پیرزن برای من مهم نیست، چرا باید انتقام او هم مهم باشد؟
از طرف دیگر شخصیت جیسون نیمچه خوب است. این هم به فیلمنامهنویس و کارگردان ربطی ندارد. این خود جیسون است که قلق این کار دستش آمده. آنقدری بوده که اکنون بدون کارگردان هم میداند چه کند. هم صدای خشدار خوبی دارد و هم چهره اکشن و گنگی. اما ورود فیلمنامهنویس برای بُعد دادن به شخصیت او، کار را خراب کرده. از همان ابتدای فیلم، جیسون استاتهام مشتی دیالوگ پرت و پلا را بسیار دیکتهای اجرا میکند. مشتی چرت و پرت درباره زنبور و کندو این چیزها که خیلی هم بیربط است. اجرای جیسون نیز بسیار بد است. گویی دارد از روی کاغذ میخواند. تا آخر هم ول کن این کندو و زنبور نیست.
البته در بحث کاراکتر جیسون چندین موضوع دیگر نیز مطرح است. برای همراه شدن با یک قهرمان باید بدانیم او کیست. اما جیسون در فیلم The Beekeeper کیست؟ به جز چند دیالوگ سطحی که مثلا او عضو نیروی مخفی بوده، چه چیزی درباره او ساخته میشود؟ چه چیزی از گذشته او حداقل برای من مخاطب آشکار میشود؟ چگونه میتوانم با جیسون همراه شوم وقتی او را نمیشناسم؟
مسئله بعدی و مهم بدمن یا شخصیت منفی داستان است. خیلی تیپیکالی. یک جوان خام و بیادب که خیلی اینترنت میداند و سرش بوی قورمه سبزی میدهد. مواد میکشد، فحش میدهد و کارهای بد میکند. شاید این دم دستیترین شخصیت برای یک بدمن باشد. The Beekeeper نیز از آن استفاده کرده. حال بازیگر آن آنقدرها هم افتضاح نیست اما شخصیتی برای او ساخته نشده. خیلی مثلا با شوک و هیجان آخر سر میفهمیم که پسر رئیسجمهور است و خانم رئیس جمهور هم نمیدانسته که پسرش یک دزد است! آن هم چه دزدی! مشتی بازیگر بد را بورس مدلی در یک اتاق جمع کردهاند و دارند با تلفن پول مردم را میدزدند. چراغ همه اتاقها نیز خاموش است! چرا؟ نمیتوانند در روشنایی کار کنند؟ دزد خانه نیستند که شب بیایند!
اصلا دزدی آنها نیز بد است. در حد هکرهای پانزده ساله. شماره حسابت را بده و آنها هم میدهند! یک دزد اساسی ساخته نشده که آدم حرص این دزدیها را بخورد. میدانیم که آنها گاگول هستند و جیسون آنها را لت و پار خواهد کرد.
یکی دیگر از بدترین شخصیتها و به نظر من بدترین بازیگر این فیلم خانم امی ریور لمپمن است که نقش دختر پیرزن کشته شده و مامور اف بی آی را بازی میکند. از همان ابتدا نیز بازی بد او مشخص است. خبر مرگ مادر را به او دادهاند و چهره وی هیچ حسی ندارد. اصلا برایش مهم نیست. سپس لباس اف بی آی را به تن میکند و در به در به دنبال قاتل. اما چه پلیسی؟ چه اف بی آی؟ او حتی راه رفتن یک پلیس را هم ندارد. با دیالوگهای گستاخانه و الکی که هیچ حسی ندارند. یک عینک دودی و یک قهوه در دست تنها چیزهای او برای ساخت یک شخصیت پلیسی و اف بی آی است. در صحنههای اکشن و درگیری نیز دست و پا گیر است. فیزیک بدنیاش به مبارزه نمیخورد. هیچ چیز این بازیگر و حتی بازیگر کنارش که نقش همکارش را ایفا کرده، ساخته نشدهاند. همگی بد و مبتذل هستند.
البته کمی میشود از بازی جرمی آیرونز تعریف کرد که او نیز در بحث شخصیتپردازی خیلی سطحی است. رئیس سازمان سیا. او بیشتر شبیه یک هتلدار و سرمایهدار است تا رئیس سازمان سیا. کل رئیس بودنش هم در چند زنگ خلاصه میشود که به جایی هم نمیرسند. اما حداقل نسبت به بازیگری که نام بردم، از بازی چهره خوبی برخوردار است.
شاید آخرین و مهمترین بحث، بحث اکشن فیلم The Beekeeper باشد. در کلامی بسیار ساده این فیلم بزن و بکوب خوبی دارد. جیسون همه را میزند، خوب هم میزند. اما این اکشن بسیار بسیار بیمنطق است. جیسون از مبارزه با یک مشت لات و بیسرو پا به درگیری با نیروهای ویژه آمریکایی میرسد و این نیروها چه محافظ رئیسجمهور باشد و چه نیروی مخصوص ضربتی، قهرمان داستان همه را خیلی راحت میزند. آنها خیلی بد مبارزه میکنند. یا شاید بهتر باشد بگویم خیلی بد و راحت کتک میخورند. مثلا در یکی از صحنهها، نیروی ضربتی عملیاتی آمریکایی مقابل یک ساختمان ایستادهاند. جیسون وارد جمع آنها شده و میگوید که منم آنی که به دنبالشید. درگیری شروع میشود و جیسون خیلی خیلی راحت این افراد را میزند. بچه محلهای ما را هم به این راحتی نمیشد زد چه برسد به نیروهای ویژه و این چیزها.
تا پایان نیز همین بیمنطقی ادامه دارد. جیسون چقدر راحت به اقامتگاه رئیسجمهور نفوذ کرد. آنجا هم بی هیچ سختی همه را زد. باز هم میگویم اکشن بد نیست. جیسون کارهای نبرد تن به تن را خوب درآورده؛ اما این نبرها خیلی بیمنطق است. همهچیز خیلی سریع و آنی اتفاق میافتد و هیچکسی نمیتواند مقابل او بایستد.
این بخش از پایان فیلم را نوشته و نقد را تمام کنم. در یکی از صحنههای پایانی جیسون وارد اتاق میشود. پسر خلافکارِ کودن اسلحه را بر روی سر مادر گذاشته و میگوید: خداحافظ مادر. خب که چه؟ جیسون آمده او را بکشد و او اسلحه را به سوی مادرش گرفته؟ مثلا اگر او مادرش را میکشت، جیسون او را نمیکشت؟ من اصلا نفهمیدم فاز کارگردانی که اصلا هم کارگردانی بلد نیست، چه بود.
در پایان میشود گفت که فیلم The Beekeeper اثری با اکشن خوب اما بیمنطق ساخته شده. جیسون خوب است، درست مثل همیشه. اما تکراری است خیلی تکراری و حتی کلیشهای. The Beekeeper نه تنها چیز جدیدی برای گفتن ندارد بلکه حتی چیز جدیدی هم برای نشان دادن هم ندارد. The Beekeeper ضربه اصلی را از فیلمنامهِ به شدت سطحی خود میخورد و سخت میشود نام آن را فیلمنامه گذاشت. ۹۰ درصد بازیگران بد هستند و هیچچیزِ این فیلم جدی نیست. اما شاید بشود از کتککاری جیسون لذت برد.
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
نظرات
🟢 بجای سه بار کلیشه، کلیشه، کلیشه نوشتن
مینوشتید افتضاح افتضاح افتضاح
….
حیف چنین ایدهای که بخاطر کارگردانی به شدت ضعیف تباه شد…
….
اما ایول به جیسون که عالی مثل دوران جوانی ما را به وجدآورد…
تنها نکته مثبت ایینجور فیلمها فقط جیسونه
🟢 ایدهی داستان فیلم خوب بود، اما فقط حیف که نتونستند یک روایت درست و تمیز بسازند، مشکل اساسی فیلم فقط کارگردانی به شدت ضعیف هست، اما جیسون مثل همیشه عالی از جون و دل مایه گذاشته و انرژی میده به طرفدارهاش…
کلیشه. افتضاح. حال بهم زن
فیلمش برای یه آخر هفته خوبه هیچ انتظاری ازش نمیشه داشت
حتی آخر هفته هم از بین میره با دیدن این فیلم
تنها گروهی که از فیلم خوششون میاد افراد بزرگسال(بالای ۳۵ سال) هستند که به اکشن علاقه دارند و مهم نیست فیلم چی باشه ، فقط اکشن باشه.
ولی ، فیلم فاجعه هم نیست و میشه حتی کم از دیدنش لذت برد . یکی از مشکلاتی که واقعا توش مشخص بود چاشنی فمن،یستی بود که به فیلم اضافه شده بود.
به شدت حق
مثل پدر خودم
تو سالی که فیلمهای مثل باربی و اپنهایمر اینقدر دیده شدن و جایزه گرفتن چه انتظاری داری کلا ۲۰۲۳ سال خیلی بدی برای سینما بودش
من نمیفهمم چرا اپنهایمر رو بد مثال زدی دیگه فیلم از اپنهایمر بهتر؟ آموزنده بدون کلیشه یک راست زیبا
خیلی سخته یه داستانی رو که میدونی رو جوری واست تعریف کنن که واسه فهمیدن ادامش مشتاق باشی
شما دنبال چی هستی آقای بی کی ؟
اوپنهایمر برای من فیلم سال بود ولی نمیدونم چرا نولان یه جوری فیلمو نوشت که مطمعنا هیچ کس از بحثای علمی که میکردن نفهمید ، کل ساز و کار بمب هسته ای رو تو یه دیالوگ ۳ یا ۴ ثانیه ای خلاصه کردن که عموم مردم صد در صد نمیفهمن اصلا چی به چی بود ، بحثای پیچیده بماند که چقدر بد بود ، دانشمندا هم خیلیهاشون اونقدر شخصیت به یاد ماندنی نداشتن و اسماشون یادشون میره ، برای همین با بخش آموزندش که گفتی والا مشکل دارم
بخش آموزنده فیلم که کش مکش احساسی انسان
انتخاب بله یا خیر
پشت کردن به عقایدبرای پیشرفت
مهمی تبرعه خصوصی در نظار عموم
خیانت و وفاداری
مخصوصا معنای واقعی هدف ..ارزشش نزد انسان و بهای رسیدن بهش بود
الباقی رو هم نمیشد توضیح داد درک مخاطب عام همینه کلاس فیزیک خسته کنندست عزیز و این صنعت صنعت سرگرمیست
حالا آموزنده شد یا سرگرمی ؟
دوست عزیز بله کلنجار اوپنهایمر با خودش میتونست جالب باشه ولی از یه جایی به بعد اوپنهایمر صرفا از کارش پشیمون و ناراحت بود (ظاهرا) و اینجور نشون دادن که اون لحظه حدفش پایان دادن به جنگ بوده ولی حتی این بخش از فیلم هم با واقعیت زیاد تطبیق نداره.کشمکش اصلی اوپنهایمر آخرای زندگیش این بود که به عنوان یه دانشمند تقصیر اون بوده که یه سلاح کشتار جمعی ساخته یا تقصیر کسایی که از اون استفاده میکنن ، هیچوقت هم جواب قطعی برای این سؤالش پیدا نکرد.یه جاهایی با قطعیت میگفته تقصیر من نبوده من صرفا یه دانشمند بودم بعضی جاهام پشیمونیش مشخص بوده.ولی تو فیلم نولان کلنجار وجود نداره و اوپنهایمر صرفا پشیمونه.فیلم سعی میکرد همون طور که گفتید درس اخلاق بده ولی در صورتی که زندگی واقعی خودش بهتر از نماد هاییه که نولان تو فیلمش گذاشته.در کل من حرفم اینه کلنجار شخصی اوپنهایمر که مهم ترین بخش فیلم باید میبود به خوبی نشون داده نشد و صرفا انگار پشیمون بود، شایدم من چیزی کارگردان میخواستو نگرفتم
خیر اوپنهایمر هدفش پایان دادن به جنگنبود اوپنهایمر با اوردن این بهانه دنبال ترعه خودش بود فقط همسرشم بهش گفت ایمو تو فیلم
خب دیگه حکایت این روزهای سینماست فیلم های بشدت کلیشهای. به ندرت فیلم کلیشه شکن میاد
یه سازمان مخفی گردن کلفت که معلوم نیست چطور ساخته شده و فقط توی یه دیالوگ از جیسون بهش اشاره میشه: “نماینده ی خیر و معتقدین به این که خیر همیشه پیروز ماجراست!”. فیلمی برای مصرف دو پاکت پفک و چیپس و مقداری تخمه.
به جز جیسون استاتهام هیچی نداشت این فیلم هیچی….
حتی با استانداردهای فیلمهای استتهام هم مضخرف بود
تشکر آقای زرمهر بابت این مقاله
😂😂😂😂😂😂😂
چرا خنده مکنی؟😂
این پست رو کی نوشته ؟
وای گند زدم 😂😂
خواستم بنویسم کریمی آقای امیر سالار کریمی من عذر میخوام حواسم پرت شد😂
دهنت سرویس🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣باز اگه فیلم ترسناک یا یه چیزی مربوط به رزیدنت اویل بود یه چیزی🤣🤣🤣🤣
باز شما خوبی.
یه پیرمردی هست تو محله ما سه ساله منو میبینه میگه سلام اکبر جان. منم میگم سلام.
یه بارم به من گفت یادته تو شلمچه چه غوغایی به پا کرده بودن؟
منم گفتم آره…
پیامم حذف هم نمیشه لعنتی😂
خب دیگه گند زدیم ی بار عیبی نداره
نگرانت شدم
نه باو نگران نباش اثرات مواده😂
خوبه خیالم راحت شد
خوب حال می کنید با تیک آبیا 😉
آره باو دمتم گرم🙏
واقعا تکرار در تکرار دیگه تو سینما هم هیچ نوآوری نیست
خسته نباشید نقد عالی بود🌷
فیلمش بدک نبود خیلی از داستانش خوشم اومد جالب بود
تنها نکته مثبت:جیسون استاتهام
۲ خط اول نقد رو باید با طلا نوشت که به خیلی از بازیگرای دیگه هم میشه ربط داد
چون انتظار خاصی از فیلم نداشتم قبل دیدن فقط در حد یک بار دیدن لذت بردم خود فیلم هم کلا برای همین منظوره یکبار ببینی تمام بعد یک ماه کلا به فراموشی سپرده میشه
بنظرم نکته قوت فیلم جیسونه وگرنه چیزی نداره فیلم
خیلی از فیلم ها کلیشه هستند اما این دلیل نمیشود ما از تماشای فیلم های کلیشه لذت نبریم ، دقیقا هم برای همین این فیلم فروش خوبی داشته چون بازیگری به نام جیسون داشته ، اکثر فیلم بازها مثل خودم فیلم های تاپ روز رو حتما تماشا می کنیم حتی با اینکه میدونیم کلیشه کلیشه و کلیشه هستند چون عاشق فیلم دیدن هستیم .
داداش چجوری میشه از تماشای کلیشه لذت برد دقیقا؟ وقتی که شما میدونی داری یه چیزی که بارها دیدی رو در قالب یه فیلم جدید میبینی.
کلیشه کلیشه کلیشه تازمانی.هست که بازیگران مافیایی مثل جیسون هستن.این بازیگر درجه ۳ با پشتوانه هالیوود فقط رشد کرد نه پشتوانه مردمی.هرکسیم که توی این ژانر بود رو حذف کرد فقط خودش موند.همین مسله رو ما توی کشورمون خیلی دیدیم.وقتی همه چیز مافیا بشه شما تا اخرش میبینی.حالا چرا میگم درجه ۳.شما از این بازیگر هیچ فیلمی جز اکشن ندیدی.ینی هیچ نقشی جز این بلد نیست.کمتر پیدا میشه بازیگرایی مثل خیلیا مخصوصا هیث لجر که بیننده رو میخ کوب کنن
بعضی وقتا فک میکنم یعنی واقعا اینا عقلشون نمیرسه دیگه نباید اینقدر کلیشه ای بسازن؟یه فیلمنامه درست و حسابی اینقدر مشکله؟معلومه برای ساخت فیلم اصلا وقت نذاشتن،هیچ فکر درست حسابی پشتش نیست،بازیگری ها که افتضاح!!مخصوصا نحوه بازی کردن دختره به شدت رو مخ بود،اصلا به هیچ جاش نبود انگار مادرش مرده،قیافشم اصلا ب مامور نمیخورد،خلاصه اگه کسی ندیده وقتش رو تلف نکنه
کلا جیسون جز فیلم های کلیشه ای چیزی بازی نمیکنه
واقعا فیلم جالبی نبود
ببخشید دوستان این فرمول که شما میگی دقیقا همان فرمولی هست که جان ویک باهاش ساخته شده یه مردی که آروم داره زندگیش رو میکنه و یه دفعه یک جوان خام و عیاش سگش رو میکشه و بعدش شروع میکنه یه کشتن هر کی سره راهش هست حالا جالبه برای اون فیلم میگید اکشن خالص و شاهکار اما به فیلم های این بنده خدا که میرسه میگید کلیشه
ی کپی درجه ۳ از جان ویک ۱، اما بهرحال ارزش یکبار دیدن رو داره
حتی دیگه حالم از اینکه بگم “حالم از هالیوود فعلی بهم میخوره” بهم میخوره…سرشار از کلیشه و ترند های کثیف فعلی…تا حدی که وادارم میکنه برگردم سراغ آثار قدیمی…
Usual suspects
12 angry man
Prisoners
Law abiding citizen
اینارو ببین حال کن
ممنون🔥🌹
خیلی تکراری شدن اینجور فیلم ها بدتر اینکه همیشه بازیگراشون ثابته…
عالی بود من با فیلمش حال کردم اسن مگه میشه با استاد جیسون حال نکنی
من عاشق جیسون هستم و برای بازیش احترام قائلم. ولی این از اون دست فیلمهایی هست که رسانه ملی فردا پس فردا پخشش میکنه.
بنطرم حیف وقتی که گذاشتید و راجبش مطلب نوشتید ،دستتون درد نکنه ،ولی وقت خیلی با ارزش تره ،تا بخوای ی فیلم درجه چندو نقد کنی …،چجوری روشون میشه تولید کنن اینارو
کلا هر فیلمی بیاد هی خیلیا میخوان بگن بده فلانه آقا فیلم برا سرگرمیه این فیلم هم من دیدم خیلی هم لذت بردم بجای منحرف کردن ذهن بقیه اونم بخاطر اینکه خودمون حوصله فیلم دیدن نداریم بهتره که نظر واقعی راجع به فیلم بدیم هر چی هست خیلی بهتر از فیلم اسکورسیزیه که کل فیلم فقط باید گوشی بگیری دستت که حوصلت سر نره