بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ

ایلیا عسگری
۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

جیسون استاتهام را می‌توان به عنوان یکی از بازیگران نمادین نقش‌های اکشن و پرزد و خورد به شمار آورد که از طرفداران بسیاری در سراسر جهان بهره برده است.

جیسون استاتهام در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۷ (۴ مرداد ۱۳۴۶) در میدلند شرقی کشور بریتانیا تحت عنوان منطقه‌ای به نام شایربروک چشم به جهان گشود. خانواده وی را پدرش بری، فروشنده خیابانی، مادرش آلین، رقصنده تشکیل داده است؛ خانواده‌ای که شرایط مالی نه چندان مساعدشان بری را مجبور کرده بود تا به صورت همزمان به شغل‌های دیگری نظیر معدنچی، خوانندگی و نقاشی خانه روی بیاورد.

این بازیگر و ورزشکار بریتانیایی علاقه چندانی به حرفه پدرش نداشت و سعی داشت تا بتواند که تا حد ممکن شیوه متفوت زندگی را در پیش بگیرد. به همین مظور نیز ابتدا وارد عرصه فوتبال شد و سپس به غواصی علاقه مند گشت تا حدی که به مدت ۱۲ سال عضوی از تیم ملی شنای بریتانیا شده بود؛ مسئله‌ای که سبب گشت تا در مسابقات مختلف بین‌المللی شرکت کرده و نظم و انضباط را یاد بگیرد که تاثیر قابل توجهی در زندگی شخصی‌اش داشته است.

با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی جیسون استاتهامی که زندگی خود را متمرکز هنرهای رزمی کرده بود، به سبب ظاهر مردانه منحصر به فردی که داشت تحت پیشنهادات مدلینگ مختلفی قرار گرفت که وی را مجاب کرد تا در تبلیغات تلویزیونی و موزیک ویدیوهای گوناگونی حاضر شده و شهرتی نسبی را برای خود رقم بزند؛ شهرتی که توجه رسانه‌ها را نیز به وی معطوف کرده بود.

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

البته که در این بین شرایط سخت زندگی وی را مجبور کرده بود تا به خرید و فروش جواهرات و عطرهای تقلبی در بازار سیاه روی بیاورد تا بلکه بتواند زندگی خود را از فروپاشی نجات دهد. شرایطی سخت و طاقت‌فرسا که با وجود تمامی نکات منفی‌اش اما مسبب آغاز حرفه بازیگری برای جیسون استاتهام نیز بوده است؛ زیرا گای ریچی برای فیلم Lock, Stock and Two Smoking Barrels به دنبال بازیگری برای ایفای نقش کلاه‌بردار خیابانی بود و زمانی که با زندگی جیسون استاتهام و شرایط وی آشنا شد، این نقش را برای وی در نظر گرفت.

فیلم Lock, Stock and Two Smoking Barrels به عنوان نخستین تجربه بازیگری برای جیسون استاتهام بریتانیایی یک موفقیت تمام عیار در سینما به شمار می‌رفت و درآمدی معادل ۵ هزار پوند به همراه داشت. گای ریچی که از این همکاری رضایت کاملی داشت، برای ساخته بعدی خود به نام Snatch باز هم به سراغ این هنرمند رفت و این بار فرصت همکاری با بازیگر شناخته شده‌ای نظیر برد پیت را پیدا کرد که تجربه جدید و هیجان‌انگیزی برای وی به شمار می‌رفت.

فیلم Snatch نیز به موفقیت تمام و کمالی دست یافت تا حدی که درآمد شگفت‌انگیز ۱۵ هزار پوندی را برای جیسون استاتهام در پی داشت؛ مبلغی که به معنای واقعی کلمه می‌توانست زندگی وی را تا آن زمان متحول نماید. او همچنین به لطف ۲ نقش آفرینی موفق و همکاری با کارگردانی مشهور فرصت ورود به هالیوود را پیدا کرد تا آینده خود را نیز دگرگون نماید.

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

ظاهر و خلق و خوی سرد وی و همچنین تبحر در هنرهای رزمی سبب شد تا جیسون استاتهام از همان ابتدای کار به عنوان یک بازیگر ژانر اکشن وارد عرصه شده و با گسترش دانش خود و فراگیری کاراته و کیک‌بوکسینگ توانست تا پایان دهه ۲۰۰۰ میلادی نقش آفرینی جذاب و ماندگاری را در آثاری نظیر The Italian Job، Crank، War، Death Race و مجموعه فیلم‌های The Transporter از خود به یادگذار بگذارد که تمامی آن‌ها با استقبال قابل قبولی از سوی سینماگران مواجه شده بودند.

با آغاز دهه ۲۰۱۰ میلادی جیسون استاتهام به عنوان بازیگر درجه یک ژانر اکشن در سینما به شهرت رسیده و حسابی طرفدارانش را با فیلم‌هایش به وجد می‌آورد؛ آثاری که اکشن پرزد و خورد، بهره‌گیری از تکنیک‌های هنرهای رزمی و چاشنی کمدی سیاه به عنوان امضای وی در آثارش به شمار می‌رفت که هر بیننده‌ای را در بهت و حیرت فرو می‌برد.

او در عین نقش آفرینی کنار بازیگر بزرگ هالیوود نظیر رابرت دنیرو و فیلم Killer Elite که برگرفته از رویدادی واقعی به شمار می‌رفت، تا سال ۲۰۱۳ میلادی در پروژه‌های اکشن مختلفی نظیر The Mechanic، Safe، Parker و سری فیلم‌های The Expendables نقش آفرینی نمود و فرصت همکاری با هنرمندان مشهوری نظیر جنیفر لوپز، سیلوستر استالونه و آرنولد شوارتزنگر را پیدا کرد.

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

تمامی آثار نام برده شده با وجود جذابیت‌هایشان اما قهرمانی تکراری و کلیشه‌ای را به تصویر می‌کشیدند که از یک جایی به بعد برای جیسون استاتهام نقد و واکنش‌های منفی را به همراه داشت و فروش فیلم‌هایش نیز افت قابل توجهی به خود دیده بودند؛ روند ناامید کننده‌ای که وی را مجاب کرد تا یکی از متفاوت‌ترین نقش آفرینی‌های خود را در پیش گرفته و به عنوان یک شخصیت شرور و بی‌رحم وارد فرنچایز سریع و خشمگین شد.

او ابتدا در سال ۲۰۱۳ در سکانس پایانی Fast & Furious 6 ظاهر شد تا مخاطبین را برای رویارویی مرگبار بین دام و دکارد شاو آماده نماید؛ تقابل مورد انتظار سینماگران که ۲ سال بعد در فیلم Furious 7 به وقوع پیوست. هفتمین فیلم از فرنچایز سریع و خشمگین که از جایگاه ویژه‌ای در نزد طرفدارانش بهره می‌برد. زیرا از یک سو میزبان حضور جیسون استاتهام در قامت شخصیت منفی بوده و در سمت دیگر ماجرا آخرین نقش آفرینی پل واکر، ستاره این مجموعه به شمار می‌رود که تصادف شدیدی را تجربه کرد و با مرگی دلخراش، سینما و دوستانش را برای همیشه ترک نمود.

فیلم Furious 7 که یک رویداد سینمای در سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رفت، با وجود رقبایی قدرتمند نظیر دنیای سینمایی مارول موفق شد تا به فروشی بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار دست پیدا کرده و جیسون استاتهام را باری دیگر به مرکز توجهات بازگرداند. البته که او همچنان به نقش آفرینی در فیلم‌های پرزد و خورد همیشگی همچنان ادامه داد و فیلم‌هایی نظیر Homefront، Hummingbird و Wild Card را به ارمغان آورد. در این بین نیز نقشی کمدی و پارودی در فیلم Spy همراه با ملیسا مک‌کارتی و جود لا را به تصویر کشید که نگاهی طنزآمیز به شیوه بازیگری‌اش در سینمای هالیوود داشته است.

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

تا سال ۲۰۱۸ میلادی نقش آفرینی اکشن خود را بیش از پیش ادامه داد و به پای ثابت فرنچایز سریع و خشمگین نیز تبدیل شده بود که البته از شخصیتی منفی به یکی از متحدان دام و خانواده‌اش تبدیل گشت و حضوری کوتاه ولی جذاب را به ارمغان می‌آورد تا این که اختلاف میان وین دیزل و دوئین جانسون سبب شد تا شاهد نخستین اسپین‌آف از این فرنچایز با عنوان Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw باشیم.

فیلم Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw تلاش دوئین جانسون برای بهره‌گیری از محبوبیت فرنچایز سریع و خشمگین به شمار می‌رفت تا مسیر متفاوت خود را به دور از دخالت‌های وین دیزل در پیش بگیرد؛ مسئله‌ای که او و جیسون استاتهام را به تشکیل تیم جدیدی سوق داد که در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد ماجراجوی اکشن محور آن‌ها در سینما بودیم که با ۲۰۰ میلیون دلار بودجه، به فروشی بالغ بر ۷۶۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. موفقیتی که ساخت دنباله‌های آن را به تیتر اخبار سینمایی تبدیل کرد؛ دنباله‌هایی که به نظر می‌رسد ساخت آن‌ها در حال حاضر منتفی شده است.

جیسون استاتهام که در رقابت با بازیگری همچون دوئین جانسون در تلاش بود تا فیلم‌های پرسر و صدا و پرفروشی را به ارمغان بیاورد، در سال ۲۰۱۸ نقش آفرینی متفاوتی را در فیلم هیولا محور The Megبه تصویر کشید. اثری حول محور تقابل انسان با کوسه غول پیکر مگالودون که حسابی مورد توجه مخاطبین عام سینما قرار گرفت و فروشی ۵۳۰ میلیون دلاری را رقم زد؛ موفقیتی که مسبب ساخت دنباله آن در سال ۲۰۲۳ شد که در تکرار موفقیت‌های فیلم نخست، چندان موفق ظاهر نگشته است.

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

در ادامه روند موفقیت آمیزش پس از سال‌ها باری دیگر با گای ریچی وارد همکاری شد. کارگردانی که مسبب ورود جیسون استاتهام به عرصه بازیگری شده بود و در سال ۲۰۲۱ میلادی باری دیگر در فیلم Wrath of Man وارد همکاری با یکدیگر شدند که به عنوان یکی از بهترین نقش آفرینی‌های این بازیگر بریتانیایی مورد تحسین منتقدین و مخاطبین قرار گرفته است. فیلمی جذاب و زیبا حول محور مقوله انتقام که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا به فروشی بالغ بر ۱۰۴ میلیون از ۴۰ میلیون دلار بودجه دست یافته است.

در طی سال‌های اخیر و با آغاز همه گیری ویروس کرونا نقش آفرینی اکشن محور خود را با آثاری نظیر F9، Fast X، The Expendables 4 و Operation Fortune: Ruse de Guerre ادامه داده که اگرچه همگی آن‌ها با استقبال تمام و کمال مخاطبین مواجه نشده‌اند اما ویژگی مشترکشان، هنرنمایی جذاب و تماشایی جیسون استاتهامی بوده که در سکانس‌های اکشن با دستی پر وارد میدان شده و برای به هیجان آوردن طرفدارانش کم نگذاشته است.

این بازیگر ۵۶ ساله هالیوود که امروزه از طرفداران بسیاری در سراسر جهان بهره می‌برد، سال ۲۰۲۴ میلادی را با فیلم اکشن دیگری به نام The Beekeeper آغاز کرده که حسابی پرفروش و موفق ظاهر شده است؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد پس از گذشت ۲۶ سال هنوز حرف‌های بسیاری در ژانر اکشن برای گفتن داشته و سینماگران نیز علاقه زیادی به زد و خوردهای وی بر پرده سینما دارند.

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

جیسون استاتهام که در حال حاضر به عنوان یکی از نمادهای ژانر اکشن سینمای هالیوود شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۰ میلادی با مدل و بازیگر بریتانیایی رزی هانتینگتون وایتلی وارد رابطه شده که ۸ سال پیش با یکدیگر ازدواج نموده‌اند. ازدواجی که منجر به تولد نخستین فرزند آن‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی شده و از آن‌ها به عنوان یکی از زوج‌های دوست داشتنی سینما یاد می‌شود که بدون حاشیه و جنجال، زندگی آرام خود را سپری می‌کنند.

منبع: گیمفا

bahramkli0Lone_wildhander16جاویدمlie?noDARKSIREN✎﹏ȏṃıԀПΣGΛП(شیفته عظمت یوبیسافت)💚 VEGAN گیمرگیاهخوارRichmanKratosBehzad zargaryFinal seyedعرفان𝑀ꫀꫝ𝒹ⅈmobin rkPorfosorCambyses The Third

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا
بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی جیسون استاتهام | بزن بهادری با لهجه غلیظ - گیمفا