نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

نقد و بررسی بازی Palworld

مهدی رضایی
۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

Palworld با ایده‌ها و الهام‌گیری‌های جذاب خودش سر و صدای زیادی در دنیای ویدیوگیم به پا کرده است. با بررسی این بازی همراه باشید.

Palworld عنوان مستقلی است که بدون تبلیغات خاصی، بی سر و صدا در روز عرضه‌ روی بخش Preview در Gamepass قرار گرفت و از همان روز اول انتشار به صدر اخبار رفت. این عنوان از نظر بسیاری یک خلاقیت محض است و توانسته با ترکیب ایده و الهام‌گیری یک سرگرمی بی‌نظیر خلق کند؛ بسیاری نیز نسبت به شباهت زیاد آن به بازی Pokemon ناراضی‌اند و موفقیت چنین عنوانی را موقت می‌دانند.

palworld

اگر به دنبال یک بازی داستانی با روایت و شخصیت‌پردازی خاصی هستید، Palworld عنوان مورد نظر شما نیست. این بازی هیچگونه داستانی را در پس خود ندارد و اصلا دلیلی هم برای داشتنش وجود ندارد. البته که جهان Palworld پتانسیل روایت داستان‌های زیادی دارد و به خصوص می‌توان داستان‌ها و روایت‌های محیطی زیادی را در جهان متنوع و خاص آن نقل کرد؛ با این حال فعلا چنین چیزی در بازی گنجانده نشده است.

بنابراین دلیل اصلی شما برای نشستن پای بازی Palworld یک چیز خواهد بود: گیم‌پلی. Palworld یک بازی اکشن ماجراجویی بقاء محور با نمای سوم‌شخص است و در زیرشاخه‌ی ساخت پایگاه (Base Building) با عناصر اهلی کردن هیولاها (Monster Taming) قرار می‌گیرد. کار اصلی شما در بازی ساختن یک پناهگاه امن برای کار و تولید محصولات مختلف، درگیری با موجودات گوناگون و استراحت است.

در Palworld شما در ابتدا هیچ‌چیز ندارید. به تدریج با آشنا شدن با موارد مختلف و نحوه‌ی کسب مواد اولیه، شروع به ساخت پایگاه و محافظت از خود خواهید کرد. بازی با یک بخش آموزشی کامل و طولانی، شما را ناگهان در میان‌ مکانیزم‌های مختلف و زیاد بازی رها نمی‌کند و بسیار خوب شما را با عناصر مختلف آشنا خواهد کرد.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

Pal چیست؟

Palها موجودات عجیب و غریب دنیای بازی هستند که برای شما فعالیت‌های مختلفی از جمله مبارزه و استخراج منابع را انجام می‌دهند.

مواد اولیه در Palworld حرف اول را می‌زنند. مهم‌ترین کار شما در بازی محافظت از خود و بعد از آن، پایگاه و Palهایتان است. برای محافظت از خود در جهانی که ممکن است در هر لحظه موجودات مختلف و قدرتمندی سر راه شما سبز یا به پایگاه شما حمله‌ور شوند، نیاز به غذا، گرما، خواب و کسب درآمد برای معیشت و ارتقای زندگی خود دارید.

برای تمام موارد گفته شده و البته بسیار فراتر، نیاز به مواد اولیه دارید که اصلی‌ترین آن‌ها سنگ، چوب و پالادیوم هستند. این مواد را می‌توانید از روی زمین در مناطق مختلف بردارید یا با تبر و وسایل مخصوص استخراج این منابع، آن‌ها را از درختان و صخره‌ها برداشت کنید. همچنین به تدریج با پیشرفت در بازی و پیدا کردن Palهای بیشتر و فعال‌تر و ساخت Treasure Chest برای پایگاه خود، کارگران شما مقدار زیادی از منابع اصلی و مورد نیاز را در مدت زمان کوتاهی برای شما فراهم می‌کنند و بعد از گذشت چند روز نیازی به فعالیت فردی برای یافتن این منابع نخواهید داشت.

گرسنگی از جمله عناصر اصلی بازی است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید. این مورد نه فقط برای خود بلکه برای Palهایتان هم بسیار مهم است و در صورت عدم تغذیه‌ی صحیح خود و Palهای خسته شده، از کار سر باز خواهید زد و سپس خواهید مرد. با کشتن‌ Palها یا خرید غذا از فروشندگان و ترکیب مواد مختلف، می‌توانید در بالای کمپ خود و روی آتش غذا درست کرده و خود را تغذیه کنید. همچنین با قرار دادن Food Box در میان پایگاه، همه‌ Palها از آن تغذیه می‌کنند و دیگر نگران گرسنگی آن‌ها نخواهید بود؛ البته غذاهایی که در Food Box می‌گذارید زود تمام‌ می‌شوند و باید‌ موجودی آن را هر چند وقت یک بار بررسی کنید.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

برای خوابیدن شخصیت اصلی به یک خانه یا مکان سقف‌دار نیاز دارید. Palها هم‌ مکان خاص خود را برای خواب دارند که باید برای هرکدام جداگانه ساخته شود. با پیشرفت پایگاه، تعداد بیشتری از Palهای کارگر را می‌توانید در آنجا قرار دهید، اما توجه کنید که با افزایش تعداد آن‌ها، نیازهایی که باید برطرف کنید هم زیاد می‌شود و در صورت عدم برآورده شدن نیاز آن‌ها افسرده شده، از زیر کار فرار می‌کنند، مدام می‌خواهند بخوابند یا بیمار و مصدوم می‌شوند. توجه به نیازهای اولیه کار اصلی شما در بازی است.

در شب هنگام، سرمای هوا افزایش یافته و Palهای متفاوتی در محیط ظاهر می‌شوند. در این مواقع می‌توانید بخوابید و پای آتش خود را گرم نگه دارید یا کمی ریسک کنید و به شکار Palهای شب‌بیدار بپردازید. همچنین بازرگانان در این مواقع ظاهر می‌شوند و می‌توانید وسایل و منابع ارزشمند و کمیابی را از آن‌ها خریداری کنید. همچنین گرمای روزهای آفتابی نیز مانند سرمای شب می‌تواند تهدیدکننده باشد و در صورتی که در این مواقع کنار آتش کمپ خود بمانید، خواهیدسوخت. در صورت آتش‌گرفتن باید درون آب بپرید و خود را نجات دهید. در کل، Palworld به خوبی المان‌های واقع‌گرایانه‌ی یک بازی بقا را در خود جای داده است.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

با پیشرفت پایگاه، می‌توانید در Pal Box موارد مورد نیاز برای ارتقا به سطح بعدی را ببینید. در هر سطح می‌توانید دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را در پایگاه خود احداث کنید و از آن‌ها بهره ببرید. با ساخت طویله‌ی گوسفندان، می‌توانید Palهای گوسفندمانند را در آن‌جا ببرید و از پشم آن‌ها برای دوخت لباس و یا موارد دیگر استفاده کنید. در باغچه بذر می‌کارید که تبدیل به منابع تغذیه برای Palها می‌شوند. Statue of Power می‌تواند شخصیت‌ اصلی و Palها را قدرتمندتر کند و Perkهای بیشتری به آن‌ها بدهد. با احداث منابع چوب‌بُری و معدن سنگ هم می‌توانید نیاز خود را از جمع‌آوری این موارد از بین ببرید. ساخت خانه با در و دیوار و سقف چوبی نیز از دیگر موارد قابل احداث است. پیشرفت پایگاه، باز کردن بخش‌های جدید قسمت تکنولوژی و ساخت و ساز از دیگر موارد اساسی گیم‌پلی بازی محسوب می‌‎شوند.

برای گرفتن Palها و استفاده از آن‌ها به عنوان کارگر، به Pal Sphere نیاز دارید. در واقع با این وسیله آن‌ها را رام می‌کنید، از آن‌ها در پایگاه استفاده می‌کنید و انواع بزرگ و پیشرفته‌ی آن‌ها هم یک وسیله‌ی نقلیه برای شما شده و با آن‌ها به مناطق مختلف پرواز خواهید کرد. برای ساخت این وسیله مانند تمام سلاح‌های دیگر، باید آن را در Workbench خود با منابع مورد نیاز بسازید. Palهای مختلف بسته به سطحشان، درجه‌ی سختی خاصی برای به دام افتادن دارند و برای به دام‌ انداختن آن‌ها باید ابتدا ضعیفشان کرده و سپس این وسیله شانس رام شدنشان را نشان می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

Statue Of Power، شما و Palها را قوی می‌کند. شخصیت اصلی با استفاده از Lifemunk Effigies و Palها با بهره‌گیری از Pal Souls ارتقا پیدا می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با کسب XP در اثر گرفتن Palها و انجام چالش‌ها، Statهای خود مانند خط سلامتی و میزان آسیب‌رسانی را قدرتمندتر کنید. Pal Soulها در محیط و صندوقچه‌های مختلفی پنهان شده‌اند. پیدا کردن آن‌ها در اثر جست‌وجوی عمیق شما در محیط نسبتا تصادفی است.

مناطق مختلف جهان بازی، Palpagos، هرکدام سطح‌بندی مخصوصی دارند. این سطح‌بندی متفاوت مناطق تنها با استفاده‌ از سایت‌های جانبی قابل مشاهده است و در بازی حرفی از آن زده نمی‌شود. برای مثال، مناطق شمالی بازی برای سطح ۲۰ الی ۳۰ مناسب است و بعضی مناطق مانند ناحیه‌ای کوچک در کنار آب در مرکز نقشه برای شروع بازی مناسب‌تر هستند و دشمنان و Palهای پیشرفته‌ای ندارند. همچنین هر ۵ منطقه‌ی اصلی بازی یک Tower Boss دارد که هر موقع بخواهید می‌توانید با آن‌ها مبارزه کنید و از منابع، امتیازات و Palهای بسیار کمیاب و مفید آن‌ها بهره ببرید.

تنوع Palها در بازی مانند تنوع محیطی بسیار بالا است و تقریبا به هرشکل حیوانی فکر کنید نوعی از آن به صورت Pal در بازی حضور دارد. به جز تنوع ظاهری، Palها پرک‌ها و مهارت‌های مختلفی نیز دارند که می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مثلا یک Pal به خوبی از خود و تیمش دفاع می‌کند اما در کار ساخت و ساز مهارتی ندارد. یک Pal کارگر خوبی است اما در نبرد مهارتی ندارد؛ دیگری به مقدار زیادی حین کار در فکر فرو می‌رود و حواسش پرت می‌شود و در عوض کار با سلاحش بسیار خوب است. بنابراین، باید انواع زیادی از Palها را در مواقع مختلف داشته باشید و به تنوع آن‌ها اهمیت دهید.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

گان‌پلی و مبارزات بازی با وجود Pal Party لذت خاصی دارد. شما می‌توانید برای مبارزه با باس‌ها یا موجودات دیگر و دفاع از پایگاه خود، تعداد محدودی از Palها را در پارتی خود داشته باشید و در مواقع مختلفی از مبارزه از هر کدام بهره ببرید و آن‌ها را وارد نبرد کنید. خوشبختانه تنوع اسلحه‌های بازی بالا بوده و کار با آن‌ها نیز نرم و روان است.

با وجود آن که بازی در فاز دسترسی زودهنگام قرار دارد و همچنان عرضه‌ نهایی نشده است، عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. در طول گیم‌پلی، تنها یک یا دو بار با کرش‌ کردن مواجه شدم و تعداد باگ‌های بازی هم بسیار کم بود و هیچکدام هم اختلال بزرگی به وجود نیاوردند. برای تجربه‌ی بازی باید آنلاین باشید، اما Palworld به صورت تک‌نفره و بدون اتصال به سرورهای چندنفره و PVE نیز کاملا قابل تجربه است و اجباری در بازی آنلاین نیست.

اتصال ناپایدار به سرورهای بازی در نسخه‌ کنسولی و سقف تنها ۳۲ بازیکن در هر سرور از معدود مشکلات بازی است که امیدواریم در نسخه‌ی نهایی برطرف شوند. تعداد زیاد بازیکنان بعضی اوقات سرورها را با مشکل مواجه می‌کند و احتمالا کشش سرورها از حد بازیکنان خارج می‌شود.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

اگر تاکنون عناوین سبک بقا را انجام نداده‌اید، Palworld انتخاب مناسبی برای شروع خواهد بود. یکی از موارد اجباریِ این دست از بازی‌ها، از دست دادن تمامی منابع شخصیت اصلی در صورت مرگ است؛ البته این منابع در صورت بازگشت به همان نقطه یا ذخیره‌سازی در Treasure Chest قابل بازگشت هستند. با این حال، اگر به این سختی عادت نداشته باشید یا تجربه‌ای در این ژانر از بازی‌ها ندارید، بازی ویژگی خاموش کردن این مورد را در درجه سختی Easy و Custom قرار داده که می‌تواند موهبت بزرگی برای تازه‌واردان باشد.

Palworld همانقدر که بخش آموزشی خوبی دارد، همانقدر هم شما را در جهان وسیعش رها می‌کند و سعی دارد با راهنمایی‌های بسیار محدود روی نقشه، خودتان همه‌چیز را کشف کنید. سفر آسان به مناطق مختلف بازی بدون دادن اطلاعات خاصی از آن و آزاد گذاشتن شما در کشف مناطق مختلف بازی، یکی از نقاط قوت بزرگ این عنوان محسوب می‌شود.

کیفیت بصری بازی با توجه به سبک و سیاق و عظمت آن قابل قبول است و تجربه‌ی لذت‌بخشی را به شما اعطا می‌کند. استایل گرافیکی بازی روی آن نشسته و ترکیبی از شادی و تاریک‌ بودن را در خود دارد. کیفیت تکسچرها و نماهای دور و نزدیک هم مناسب است و مورد ناخوشایندی در آن دیده نمی‌شود. گرافیک هنری بازی در هز منطقه متفاوت است و رنگ‌بندی‌های مختلف و طراحی هنری مناسب بازی برای Palها و محیط‌ها هنرمندانه بوده و جدای از شباهت این موجودات به پوکمون‌ها، بی‌نهایت دلنشین‌ هستند.

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

انیمیشن‌های شخصیت اصلی و Palها انعطاف خوبی دارند و انیمیشن‌های حرکت، پخت و پز، بالارفتن از سکوها،‌ پرواز، شکار و … به خوبی در بازی پیاده شده‌اند. ساخت کاراکتر نیز جزئیات مناسبی دارد و می‌توانید به خوبی شخصیت دلخواه خود را از‌ نظر ظاهری خلق کنید.

صداگذاری Palworld اتمسفر بازی را به خوبی تداعی می‌کند و موجودات مختلف اصوات مناسبی را از خود بروز می‌دهند. افکت‌های آتش و آب و یخ هم صداگذازی درخوری دارند. با این حال، موسیقی عنصر گمشده‌ی بازی است و بازی به شدت از کمبود قطعات مختلف رنج‌ می‌برد. در صورتی که چند قطعه‌ی آرام یا هیجان‌انگیز برای بازی در اوقات مختلف در نظر گرفته می‌شد، لذت گشت و گذار و شکار و ساخت و ساز در Palpagos از این هم فراتر می‌رفت.


Palworld

Palworld در وضعیت کنونی، عنوانی عالی در سبک بقاء به شمار می‌رود که به طور همزمان، المان‌های اکشن ماجراجویی را هم به خوبی در خود جای داده است. PocketPair در صورت ادامه‌ی پشتیبانی از این عنوان و بهبود مشکلات نه چندان بزرگ آن، یک نام به یادماندنی را در دنیای بازی‌های ویدئویی خلق خواهد کرد.


نکات مثبت:

  • بخش آموزشی کامل و مناسب برای تازه‌واردان به سبک بقاء
  • ساخت و ساز لذت‌بخش با جزئیات بالا
  • سطح‌بندی مناسب مناطق مختلف بازی و آزاد گذاشتن گیمر برای جست‌وجو در آن‌ها
  • پیاده‌سازی بسیار خوب عناصر واقع‌گرایانه سبک بقاء
  • تنوع زیاد Palها، دشمنان، محیط‌ها و اسلحه‌ها
  • گان‌پلی روان
  • پرک‌های مختلف Palها برای مبارزات و ساخت و ساز
  • نسبت منطقی پاداش و مجازت / ریسک کردن
  • مدیریت آیتم‌ها و Statها به صورت منطم در Inventory

نکات منفی:

  • کمبود موسیقی
  • سرورهای گاهی ناپایدار هستند
  • سقف ۳۲ پلیر برای هر سرور

۸.۵

این بازی روی Xbox Series S تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

Matin BarkatsnowgirlMoojyپیشنروBabayaga人Acker益man人Mincraftمارتین فورد(شیفته عظمت غلام)𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥lul-bookImmortal SpartanMinecrosoftsorenaARSHIAAAAO2PeterParkerJoel MorganAshen undead the bearerPS1 HAGRIDجان قماربازmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا
نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Palworld - گیمفا