نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا

نقد و بررسی بازی Pizza Tower

محمد علیائی
۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا

همه سعی گیمفا بر این بود تا اکثر بازی‌های مهم سال ۲۰۲۳ نقد و بررسی شوند اما متاسفانه یکی از بازی‌های فوق‌العاده سال ۲۰۲۳ از قلم افتاد. عنوانی که چندین و چند بار درخواست نقد و بررسی آن از طرف کاربران مطرح شد و به همین دلیل، به تازگی آن را تجربه کردم و از آن به وجد آمده‌ام! باید بگویم که این بازی دیوانه‌وار، فوق‌العاده است! Pizza Tower هر آنچه را که یک بازی پلتفرمر ۲ بعدی باید داشته باشد، دارد و مرزهای این سبک را جابه‌جا می‌کند.

احتمالا با سری بازی‌های Wario Land آشنایی دارید. واریو که یکی از دشمنان ماریو محسوب می‌شود، برخلاف او، بسیار عصبی و خشن است. او می‌توانست از آتش استفاده کند یا خودش را پرتاب کند و دشمنان را از میان بردارد. با الهام از این شخصیت، حالا یک شخصیت دوست داشتنی و عجیب و غریب در بازی Pizza Tower خلق شده که جنون واریو را چند گام فراتر می‌برد: Peppino Spaghetti! یک شخصیت دمدمی مزاج، زودرنج، عصبی و پریشان که به شکلی اغراق آمیز، از حس‌های خود بهره می‌برد و آن‌ها را تبدیل به خشم و جنون می‌کند.

pizza tower
روزی شکلک پیتزایی، آقای اسپاگتی را تهدید می‌کند که رستورانش را از بین می‌برد. برای همین آقای اسپاگتی، با ترس و لرز بسیار، وارد برج پیتزا می‌شود تا به آخرین طبقه آن برسد و شکلک پیتزایی را شکست دهد.

اما آقای اسپاگتی همیشه اینقدر بدعنق نبود. زندگی تقریبا بی سر و صدایی داشت و رستوران Pizzeria دوست داشتنی‌اش را اداره می‌کرد تا اینکه یک شکلک پیتزایی از قصر خود بیرون می‌آید و آقای اسپاگتی را تهدید می‌کند که از فراز برج پیتزایی خود، رستوران او را نابود خواهد کرد. آقای اسپاگتی بدجوری هراسان می‌شود. هراس او را وقتی که عاج و واج ایستاده می‌توان دید. اما کافی است تا به حرکت در بیاید تا ببینید چگونه دشمنان خود را از میان برمی‌دارد. پس این دوست همیشه مضطرب ما، دست به کار می‌شود. ترجیح می‌دهد دیوانه‌وار بدود، تا اینکه یک جا مضطرب بایستد و هیچ کاری نکند و رستوران نقلی و کوچکش نابود شود. به نظر می‌رسد با داستان احمقانه‌ای طرفیم و باید تایید کنم که بله! داستان Pizza Tower احمقانه است و اتفاقا باید باشد. جهانی که آقای اسپاگتی در آن زندگی می‌کند، جهانی است که حماقت و جنون، شیوه‌ای است برای زنده بودن. به همین دلیل، داستان این بازی، با همه سادگی ظاهری‌اش، بسیار خوب روایت می‌شود.

pizza tower
Pizza Tower مراحل بسیار متنوع و متفاوتی دارد که هر کدام ساختار و دشمنان خاص خود را دارند

اما به واقع چیزی که Pizza Tower را تبدیل به یک بازی درجه یک می‌کند، فضای جنون‎‌آمیز آن نیست بلکه گیم‌پلی غنی آن است. همان ابتدای بازی، وقتی وارد قصر/برج شکلک پیتزایی می‌شویم، با عناصر ساده گیم‌پلی بازی آشنا می‌شویم. گویی تهدید شکلک پیتزایی، دعوتی برای دوباره زندگی کردن، از جای نایستادن و دست کشیدن از اضطراب دائمی آقای اسپاگتی نیز هست. گیم‌پلی بر حرکت و سرعت استوار است. باید به موقع بپرید، بر زمین بلغزید یا بدوید یا آنکه دورخیز کنید تا بتوانید از پله‌ها و طبقات پرمانع برج پیتزایی بالا بروید. ترکیب تمام این قابلیت‌ها سبب می‌شوند تا بازی بسیار پرسرعت و جنون آمیز شود. البته در ابتدای امر، بازی بسیار پرچالش و سخت به نظر می‌رسد اما همینکه به طراحی مرحله عادت کنید، تجربه روان‌تر می‌شود. بازی ۱۹ مرحله دارد که هر کدام از آن‌ها شاهکاری در طراحی مراحل محسوب می‌شوند. هر کدام دشمنان و چیدمان و رنگ خاص خود را دارند و چالش‌های فراوانی را پیش روی بازیکنان قرار می‌دهند. به پایان هر مرحله که می‌رسید، با سنگی به نام John Gutter رو به رو می‌شوید. با در هم شکستن این سنگ، زمان بر چالش‌های شما افزوده می‌شود. حالا باید همه راهی را که آمده‌اید، برگردید اما اشتباه نکنید. طراحی مراحل آنقدر سنجیده و درست است که مسیر بازگشت شما، مسیری متفاوت با آنچه پیموده بودید، خواهد بود. حالا باید سعی کنید تا پیش از آنکه زمان به پایان برسد، از مهلکه بگریزید وگرنه شکلک پیتزایی شما را خواهد بلعید! قطعه موسیقی Pizza Time که در تمام مدت مسیر بازگشت شما را همراهی می‌کند، یکی از شنیدنی‌ترین و بامزه‌ترین و ریتمیک‌ترین چیزهایی است که شنیده‌اید. این قطعه، تجسم اضطراب آقای اسپاگتی است و طوری نواخته می‌شود که ما هم این اضطراب را لمس می‌کنیم و چاره‌ای نداریم جز آنکه بر آن سوار شویم.

pizza tower
یکی از بخش‌های فوق‌العاده بازی، بخش زمان‌دار آن است. جایی که باید راهی که آماده‌اید را در طی مدت زمانی مشخص، برگردید وگرنه شکلک پیتزایی به خدمتتان خواهد رسید!

همینجا لازم است که اشاره کنم Pizza Tower در هر مرحله، عملکرد شما را ارزیابی می‌کند. اگر بتوانید کمبوهای مختلفی را اجرا کنید و به خوبی دشمنان را از سر راه بردارید، نهایتا امتیاز S به شما تعلق می‌گیرد و در مرتبه‌های بعدی، A یا B یا C یا D را کسب خواهید کرد. اما اگر پس از به پایان رساندن بخش زمان‌دار هر مرحله، یک بار دیگر آن را تکرار کنید و همه مکان‌های مخفی بازی را پیدا کنید، آنوقت امتیاز P (به نشان Pizza) به شما اعطا می‌شود که بالاترین امتیاز ممکن است. برای گرفتن این امتیاز باید خون دل بخورید و واقعا به این سادگی نمی‌توان آن را کسب کرد. اما درست همینکه پیش از به پایان رسیدن زمان، برای بار نخست، آن را دریافت می‌کنید، به آن اعتیاد پیدا می‌کنید و عین دیوانه‌ها به جان بازی می‌افتید و آنقدر یک مرحله را تکرار می‌کنید تا به این امتیاز برسید.

pizza tower
Pizza Tower در هر مرحله، عملکرد شما را ارزیابی می‌کند.

از بخش‌های فوق‌العاده بازی و البته بسیار چالش‌برانگیز آن، می‌توان به مبارزه با باس‌ها اشاره کرد. این بخش‌ها، علی‌رغم سختی بی‌اندازه‌شان، بسیار لذت‌بخش و عالی از آب در آمده‌اند و وقتی موسیقی جنون آمیز بازی پخش می‌شود، مبارزات بسیار باشکوه و پر زد و خوردی را شاهد خواهید بود.

pizza tower
از بخش‌های فوق‌العاده بازی و البته بسیار چالش‌برانگیز بازی، می‌توان به مبارزه با باس‌ها اشاره کرد.

علاوه بر طراحی عالی موسیقی بازی، شاهد انیمیشن‌های فوق‌العاده‌ نیز هستیم که سرعت و جنون Pizza Tower مدیون آن‌ها است. همچنین پالت رنگی بسیار غنی و ترکیب رنگی بازی همچون گیم‌پلی جنون آمیز و عالی است. به عنوان مثال، ببینید که چطور با همین ترکیب رنگی، شخصیت منفی بازی یعنی شکلک پیتزایی خلق می‌شود. بازی به واقع پر از خلاقیت است و هر چه در بازی پیش می‌روید، شاهد خلاقیت‌های بسیار بامزه‌ای هستید که تمام این‌ها باعث می‌شوند دست از پیش روی برندارید و همراه با آقای اسپاگتی، عین دیوانه‌ها بدوید!

گالری اختصاصی گیمفا


Pizza Tower

Pizza Tower تجربه‌ای عجیب و غریب را ارائه می‌دهد. دعوتی است به حرکت، به جنون، به از جای نایستادن و تن در ندادن به اضطراب. این عنوان علی‌رغم زمان کوتاه بازی، که وقتی به پایان می‌رسد حس می‌کنید باید بیشتر می‌بود، ارزش تکرار بالایی دارد؛ به نحوی که برای دست یابی به امتیاز P، بارها و بارها مراحل را از ابتدا تکرار خواهید کرد و هیچگاه از آن خسته نخواهید شد. دلیل آن نیز در گیم‌پلی غنی و پرحرکت و پر جنب و جوش بازی نهفته است. جزئیات بسیاری در بازی وجود دارند و مدام عناصر مختلفی به گیم‌پلی افزوده می‌شود. انیمیشن‌های بازی فوق‌العاده هستند و موسیقی متن بازی یکی از شنیدنی‌ترین موسیقی‌های سال عرضه خود را دارا است. مبارزه با باس‌های بازی بسیار پرچالش اما لذت‌بخش است و تمام این‌ها سبب می‌شوند تا با یکی از بهترین عناوین مستقل سال ۲۰۲۳ طرف باشیم که تجربه آن به هر گیمری توصیه می‌شود.


نکات مثبت:

  • ارزش تکرار بالا
  • انیمیشن‌های دیدنی و پرجزئیات
  • فضاسازی بی‌نظیر
  • گیم‌پلی فوق‌العاده و پر جنب و جوش
  • باس‌فایت‌های درگیرکننده
  • موسیقی متن بامزه

نکات منفی:

  • علی‌رغم ارزش تکرار بالا، مدت زمان بازی کوتاه است
  • ممکن است برای دسته‌ای از گیمرها بسیار سخت و چالش‌برانگیز باشد

۹.۵

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا

MincraftMoojymilad saManny CalaveraDARKSIRENBrainiac(خداحافظ)💚 VEGAN گیمرگیاهخوارmatinesfGhostcactusَlordgoorba(انتظار سخت برای dlc elden ring)راستین کولهJoel Morganیه گیمر سادهCambyses The ThirdAshen undead the bearerDota2مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)mehdi_cd2006sorenamore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا
نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Pizza Tower - گیمفا