خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا

خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران بلوغ

فیلم‌های متعددی درباره دوران نوجوانی ساخته شده‌اند که برخی از آن‌ها بسیار جالب و خنده‌دار هستند.

همان‌طور که انتظار دارید، فیلم‌های درباره دوران بلوغ همواره درباره بزرگ شدن هستند و معمولاً نیز بهترین آثار این سبک تمایل دارند صادقانه به تمام این فرایندها بنگرند. گذار از یک بچه به یک نوجوان و سپس به یک بزرگسال همیشه لحظات متفاوت و خجالت‌آور خودش را دارد و داستان‌های درباره دوران بلوغ نیز می‌توانند به روش‌های مختلفی بازتابی از این لحظات باشند. این فیلم‌ها می‌توانند درام داشته باشند و موارد داستانی را احساسی و ملموس کنند یا اینکه می‌توانند از آن‌ها برای خنداندن مخاطب استفاده کنند.

پیدا کردن خنده در سناریوهای دشوار می‌تواند دلخراش باشد و فیلمسازان بزرگسال نیز نیم نگاهی به گذشته خودشان می‌کنند و از آن‌ها برای الهام بهره می‌برند. برخی از آثار کمدی که درباره دوران بلوغ هستند و در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، کمدی را با لحظات سنگین‌تر ترکیب می‌کنند اما به طور قابل‌توجهی در همه بخش‌ها خنده‌دار و جالب هستند. در ادامه همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم Boy – محصول سال ۲۰۱۰

فیلم boy محصول سال 2010
فیلم Boy – محصول سال ۲۰۱۰

تایکا وایتیتی فیلمسازی است که آثارش همیشه کمدی یا درام هستند، اگرچه فیلم‌های او که در اوایل دوران حرفه‌ای وی ساخته شده، کوچکتر و شاید صمیمی‌تر هستند. همچنین می‌توان گفت که آثار وی در آن زمان جدی‌تر نیز بودند. فیلم «پسر» نیز از آن دسته فیلم‌ها است و فیلمی آرام و در عین حال قدرتمند به شمار می‌رود که روی پسر جوانی متمرکز شده که در دهه ۱۹۸۰ میلادی بزرگ شده و روابط تیره‌ای با پدرش دارد، کسی که به دور از او زندگی می‌کند اما اخیر دوباره وارد زندگی او شده است.

درام‌‌های درباره بزرگ شدن را می‌توان در فیلم‌های بعدی تایکا وایتیتی همچون فیلم Hunt for the Wilderpeople محصول سال ۲۰۱۶ و فیلم درام و جنگی Jojo Rabbit محصول سال ۲۰۱۹ میلادی نیز پیدا کرد اما فیلم «پسر» شاید احساسی‌ترین فیلم در بین آثار تایکا وایتیتی به شمار می‌رود. این اثر چندان از ژانر خودش به‌عنوان یک فیلم درام درباره دوران بلوغ فاصله نمی‌گیرد. با اینکه این اثر سینمایی کاملاً مبتنی بر تجربیات خود تایکا وایتیتی نیست اما این واقعیت که برخی از عناصر فیلم از خود زندگی وی هستند، در نهایت به نفع فیلم عمل کردند.

۹. فیلم But I’m a Cheerleader – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم but im a cheerleader محصول سال ۱۹۹۹
فیلم But I’m a Cheerleader – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم «اما من یک تشویق‌کننده‌ام» کاملاً جلوتر از زمانه خودش بوده و به همین خاطر نیز تبدیل به اثری شده که طرفداران خاص خودش را دارد. اتفاقات این اثر در مدرسه‌ای می‌گذرد که هدف آن تغییر جهت دادن به تمایلات جنسی دانش‌آموزان است و داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که باعث نگرانی والدین محافظه‌کار خودش شده است. به نظر می‌رسد که این داستان قرار است یک درام باشد اما فیلم «اما من یک تشویق‌کننده‌ام» از این پیش فرض داستانی و همچنین همدلی با شخصیت‌هایش بهره می‌برد تا اثری سرگرم‌کننده و خنده‌دار را به مخاطبان عرضه کند.

این اثر در نهایت درباره خودشناسی و عدم تظاهر است و یک فیلم کمدی عاشقانه بسیار قوی و مثبت در دوران خودش نیز به شمار می‌رود. این اثر همچنین به‌خوبی مضامین جدی را مدیریت می‌کند و چیزهای سنگین را با کمدی در تعادل نگه داشته که بسیار بی‌نظیر بوده است. این اثر سینمایی توانسته با داستان خودش در بین دیگر آثار درباره بلوغ متمایز باشد و در طی ۲۰ سال گذشته نیز توانسته طرفداران بسیار زیادی را به خودش جلب کند.

۸. فیلم Moonrise Kingdom – محصول سال ۲۰۱۲

فیلم moonrise kingdom محصول سال ۲۰۱۲
فیلم Moonrise Kingdom – محصول سال ۲۰۱۲

شاید فیلم «قلمرو طلوع ماه» کاملاً همسو با سبک و سیاق فیلم‌های وس اندرسون نباشد اما همچنان در داخل خودش بسیاری از جنبه‌ها و سبک‌های خاص این فیلمساز را دارد. اتفاقات این اثر سینمایی در جزیره کوچکی جریان دارد و داستان پسری ۱۲ ساله را دنبال می‌کند که عاشق شده و تصمیم می‌گیرد تا به همراه معشوقش بگریزد و با هم به ماجراجویی بروند. اگرچه آن‌ها کاملاً قادر به انجام این کار هستند اما این موضوع بزرگسالان را نگران می‌کند و همین نیز باعث می‌شود تا آن‌ها همه با هم متحد شوند و به جستجوی دو جوان بروند.

همانند بیشتر فیلم‌های وس اندرسون، فیلم «قلمرو طلوع ماه» به شکلی بسیار زیبا مونتاژ شده است و به‌خوبی نیز طنز عجیب و غریب را با لحظات احساسی و صمیمی در کنار هم قرار داده است. اگرچه این اثر سینمایی بهترین فیلم این فیلمساز درباره بلوغ نیست اما باز هم در مجموع فیلمی است که خوب ساخته شده و به طور کلی جذاب است و به‌عنوان یکی از فیلم‌های عالی درباره کودکی و بزرگ شدن است که بینندگان جوان و بزرگسال می‌توانند به یک اندازه از تماشای آن لذت ببرند.

۷. فیلم Frances Ha – محصول سال ۲۰۱۲

فیلم frances ha محصول سال ۲۰۱۲
فیلم Frances Ha – محصول سال ۲۰۱۲

قبل از اینکه گرتا گرویگ به‌عنوان یک فیلمساز برجسته و به شهرت برسد، در فیلم‌های مختلفی بازی کرده بود و یکی از برجسته‌ترین آن‌ها نیز فیلم «فرانسیس ها» است. حتی با وجود اینکه روایت در اینجا به جای یک کودک یا نوجوان، روی یک فرد جوان بزرگسال متمرکز است اما هنوز هم بسیار شبیه به فیلم‌های درباره دوران بلوغ به نظر می‌رسد.

این اثر سینمایی روی مرحله ناخوشایند بین سال‌های کالج و پس از دبیرستان تمرکز دارد، زمانی که یک فرد به یک بزرگسال تبدیل می‌شود و معمولاً نیز با چیزهایی همانند ازدواج، مشاغل تمام وقت یا هر چیز دیگر دلهره‌‌آوری مواجه می‌شود.

ممکن است شخصیت گرتا گرویگ و افراد مختلف در فیلم «فرانسیس ها» روزهای سختی را پشت سر بگذرانند اما برای تماشاگر، قطعاً همه چیز بیشتر به سمت کمدی گرایش دارد تا درام. کاراکترها بسیار دوست‌داشتنی هستند و فیلم هنوز صادقانه به نظر می‌رسد اما فرصت‌های زیادی برای سرگرمی نیز وجود دارد. کسانی که کمدی ناراحت‌کننده یا ترسناک را دوست ندارند، ممکن است اغلب جنبه خنده‌دار ماجرا را در اینجا نبینند اما فیلم فرانسیس ها فیلم بسیار خوبی درباره دوران بلوغ است.

۶. فیلم Eighth Grade – محصول سال ۲۰۱۸

فیلم eighth grade محصول سال 2018
فیلم Eighth Grade – محصول سال ۲۰۱۸

مهم نیست که چه باشد اما هر فیلمی که درباره دوران بلوغ است، باید درجاتی از صداقت را داشته باشد اما فیلم «کلاس هشتم» در این زمینه به‌شدت به همه چیز فشار می‌آورد. این اثر سینمایی درباره دختر جوانی به نام کایلا است که در سال آخر دبیرستان قرار دارد و نشان می‌دهد که چطور او سعی دارد تا در هفته آخر قبل از شروع رسمی دبیرستان خودش را با اعتماد به نفس کند اما زود متوجه می‌شود که گفتن چنین چیزهایی بسیار آسان‌تر از انجام آن است.

فیلم «کلاس هشتم» رده سنی R را دریافت کرده است، اگر چه این اثر فیلمی است که احتمالاً همدلی را در بین مخاطبان جوان بر می‌انگیزد، مخاطبان جوانی که سنی مشابه با قهرمان داستان دارند. با این حال، افراد ۱۷ سال و بالاتر از آن نیز احتمالاً متوجه خواهند شد که فیلم «کلاس هشتم» می‌تواند برخی از خاطرات سرکوب شده را احیا کند. این اثر یک فیلم ناراحت‌کننده و بسیار صادقانه است که در نتیجه در بخش‌هایی از خودش بسیار جدی می‌شود اما چنین ویژگی‌هایی قابل تحسین هستند و به نفع فیلم کار می‌کنند.

۵. فیلم Dazed and Confused – محصول سال ۱۹۹۳

فیلم dazed and confused محصول سال ۱۹۹۳
فیلم Dazed and Confused – محصول سال ۱۹۹۳

حتی اگر این اثر سینمایی فیلمی درباره بلوغ باشد، دقیقاً داستانی درباره به بلوغ رسیدن را بازگو نمی‎‌کند چراکه این لزوماً موضوع داستان نیست. فیلم «مات و مبهوت» فرض داستانی و چندین شخصیت سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی دارد و این در نهایت چیزی است که به آن نیاز دارد. این فیلم نوجوانان مختلف و کارهایی که بلافاصله بعد از آخرین روز تحصیلی انجام می‌دهند را دنبال می‌کند و اتفاقات فیلم نیز در یک بعدازظهر و شب جریان دارد و سپس در ساعات اولیه روز بعد به پایان می‌رسد.

این رویکرد فوق‌العاده خوب عمل می‌کند چراکه فیلم «مات و مبهوت» می‌تواند هم بسیار خنده‌دار و هم به طرز قابل‌توجهی نوستالژیک باشد. احساس می‌شود که این اثر سینمایی احساس بسیار خاصی را به تصویر می‌کشد که فرد تنها زمانی آن را متوجه می‌شود که در سنین نوجوانی خودش قرار دارد. تماشای این اثر در بزرگسالی می‌تواند تلخ و شیرین باشد اما فیلم «مات و مبهوت» از طریق شخصیت‌هایی که در حال اندیشیدن به آینده خود هستند، نشان می‌دهد که بخشی از هیجانی که آن‌ها در سال‌های نوجوانی خود احساس می‌کنند، پیش‌بینی چیزی است که ممکن است بعد از آن اتفاق بیفتد، وقتی که فرد پا به سن گذاشته است.

۴. فیلم Lady Bird – محصول سال ۲۰۱۷

فیلم lady bird محصول سال ۲۰۱۷
فیلم Lady Bird – محصول سال ۲۰۱۷

گرتا گرویگ فیلم‌نامه شگفت‌انگیز فیلم «لیدی برد» را نوشته است و همچنین اولین تجربه کارگردانی تنهایی خودش را در این فیلم به دست آورد و این اثر سینمایی درست همانند فیلم «پسر» به طور بالقوه دارای عناصری از زندگی خود نویسنده است. این اثر سینمایی درباره زن جوانی است که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی برای زندگی پس از مدرسه‌اش در کالج آماده می‌شود و با توجه به اینکه خود گرتا گرویگ در این زمان در سن دانشگاه بود، دور از انتظار نیست که او در حین ساخت این اثر سینمایی بخش‌هایی از گذشته‌اش را درونش جای داده است.

در فیلم «لیدی برد» قهرمان داستان با تمام آزمایش‌ها و مصیبت‌هایی مواجه می‌شود که رفتن از دبیرستان و شروع مشکلات بزرگسالی پس از آن به هم دارد. این اثر درباره برقراری ارتباط با دوستان، تلاش و شکست در روابط و همچنین مواجه با اعضای خانواده است که انتظارات متفاوتی نسبت به شما دارند. این اثر همه این چیزها را به‌خوبی متعادل می‌کند و آن‌ها را به شیوه‌ای همدلانه اداره می‌کند و در عین حال، کمدی و درام را به‌خوبی با هم ترکیب می‌‎کند.

۳. فیلم Rushmore – محصول سال ۱۹۹۸

فیلم rushmore محصول سال ۱۹۹۸
فیلم Rushmore – محصول سال ۱۹۹۸

اگرچه وس اندرسون در سال ۱۹۹۶ میلادی اولین فیلم بلند سینمایی خود را با فیلم Bottle Rocket به روی پرده سینماها آورد اما فیلم «راشمور» جایی بود که در آن واقعاً شروع به کار کرد و سبک خودش را پیدا کرد. علاوه بر این، این اثر سینمایی اولین باری بود که او جیسون شوارتزمن و بیل موری را در یک فیلم کارگردانی کرد، دو بازیگری که همکاری‌های متعددی با این فیلمساز داشتند. جیسون شوارتزمن نقش نوجوانی باهوش و در عین حال نسبتاً پر هرج‌ومرج را بازی می‌کند که زندگی او زمانی پیچیده‌تر می‌شود که احساسات عاشقانه‌ای نسبت به معلمی در دبیرستانش پیدا می‌کند.

درست همان‌طور که اندرسون این کار را با فیلم «قلمرو طلوع ماه» انجام داد، او می‌تواند بررسی کند که چطور جوانان جهان را با بینش و اعتبار قابل‌توجهی می‌بینند و همچنین این کار را در فیلمی انجام داده است که می‌تواند بسیار خنده‌دار باشد. این اثر مسلماً اولین فیلم عالی وس اندرسون بود و هنوز هم تا به امروز بسیار خوب است و با دقت و احساسات شگفت‌انگیزی از پیش‌فرض ناراحت‌کننده و ناخوشایند خودش استفاده می‌کند.

۲. فیلم Booksmart – محصول سال ۲۰۱۹

فیلم booksmart محصول سال ۲۰۱۹
فیلم Booksmart – محصول سال ۲۰۱۹

فیلم «بوک اسمارت» رویکرد منحصربه‌فردی نسبت به ژانر دوران بلوغ دارد که آن را شایسته رتبه‌بندی در جمع بهترین‌ها می‌کند. بسیاری از فیلم‌های درباره بلوغ روی شخصیت‌های سرکش یا کسانی تمرکز می‌کنند که با وضعیت موجود سازگار نیستند اما شخصیت‌های اصلی در فیلم «بوک اسمارت» با مشکلی مواجه هستند که بسیار شبیه به وضعیت موجود است. آن‌ها افراد موفقی هستند که متوجه می‌شوند کارهایی که بیشتر نوجوانان دیگر انجام می‌دهند را انجام نداده‌اند و به همین دلیل نیز تصمیم می‌گیرند تا قبل از فارغ‌التحصیلی، این مشکل را برطرف کنند.

نتیجه این کار نیز فیلمی شده که احساسات زیادی درونش دارد و به چیزهای جدی متعددی اشاره می‌کند و این در حالی است که این فیلم به جای اینکه ترکیبی از کمدی و درام باشد، بیشتر یک کمدی است. این باعث می‌شود تا تماشای این اثر از ابتدا تا انتها لذت‌بخش باشد و این واقعیت که در این فیلم همه چیز درباره رها کردن و گذراندن اوقات خوش است باعث می‌شود تا تماشای آن بدون داشتن اوقات خوش بسیار سخت باشد.

۱. فیلم The Graduate – محصول سال ۱۹۶۷

فیلم the graduate محصول سال ۱۹۶۷
فیلم The Graduate – محصول سال ۱۹۶۷

تا آنجایی که به فیلم‌های درباره دوران بلوغ مربوط می‌شود، هیچ چیزی بهتر از فیلم «فارغ‌التحصیل» محصول سال ۱۹۶۷ میلادی نیست. این فیلم اثری است که می‌توان آن را با فیلم «فرانسیس ها» مقایسه کرد که در آن، شخصیت اصلی از نظر فنی بزرگسال است، اگرچه او در مورد اینکه تا پایان عمر بزرگسالی‌اش می‌خواهد چه کاری انجام بدهد، بی‌تفاوت است.

این اثر سینمایی همه چیز را درون خودش دارد، از بی‌هدفی کلی گرفته تا عاشقانه‌های ناخوشایند، درگیری‌های مداوم با والدین و سایر بزرگسالان که قبلاً جایگاه خودشان در زندگی را پیدا کرده‌اند. فیلم «فارغ‌التحصیل» به یک اندازه اثری خنده‌دار، غمگین، تاریک و صادق است. شاید لحظات جدی‌تر این اثر نشاط کلی آن را پایین بیاورند اما وقتی این فیلم روی جنبه‌های کمدی تمرکز می‌کند، فوق‌العاده می‌شود و همین نیز آن را به یک فیلم کاملاً کلاسیک تبدیل می‌کند.


در این مطلب به معرفی بهترین، جالب‌ترین و خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران بلوغ پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

BabakCJ of GTA VIMinecrosoftMeme.shezPeterParkerPop_StarCambyses The Thirdکاکاسنگیazamat bagatovHannaHPinoBrainiacSpider-ManDaniallox😃meysambPorfosorهیولا

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا
خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خنده‌دارترین فیلم‌ها درباره دوران نوجوانی - گیمفا