نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا

نقد و بررسی بازی Dredge

کاظم حقیقی
۱۴:۲۴ ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا

اگر فکر می‌کنید با خرید بازی Dredge می‌توانید در آرامش سرگرم صید ماهی شوید و بعد از ظهر و شب آرامی را بگذرانید سخت در اشتباه هستید؛ بازی dredge یکی از دلهره‌آور ترین بازی‌های امسال است.

بازی dredge همچون دو روی سکه، دو شکل متفاوت از خود نشان می‌دهد. شکل اولش یک بازی ماهی‌گیری‌ است که با فروش ماهی‌های بدست آمده کشتی خود را ارتقا می‌دهید؛ روی دیگر این اثر، آرام‌آرام خود را نشان می‌دهد و تبدیل به ژانر ترس کیهانی می‌شود. این بازی شامل یک جزیره مرکزی و چهار جزیره در اطراف‌ش می‌شود. همچنین بازی دارای چرخه شبانه روزی است. در ابتدای بازی شما با بخش‌های مختلف جزیره مرکزی آشنا می‌شوید که چگونه می‌توان با ماهی‌گیری و فروش آن به فروشنده و پول بدست آمده، قطعات بهتری برای کشتی خود بخرید. به عنوان مثال شما برای دید بهتر در شب، با فانوسی که به جلوی کشتی بسته‌اید بازی را شروع می‌کنید. با گشت و گذار در اطراف جزیره و پیدا کردن الوار و دیگر قطعات مورد نیاز برای ارتقا جلوی کشتی، می‌توانید از پرژکتور برای روشنایی استفاده کنید. پس شما ترغیب خواهید شد که به گشت و گذار در محیط بپردازید تا قطعات مختلف مورد نیاز ارتقای کشتی خود را پیدا کنید. همچنین با پولی که از فروش ماهی‌ها بدست آورده‌اید ابزار بهتری بخرید که بتوانید ماهی‌هایی که در عمق بیشتری زندگی می‌کنند را صید کنید. این بازی برای صید ماهی از انواع مینی‌گیم‌های جذاب استفاده کرده که با توجه به ابزاری که استفاده می‌کنید متغیر هستند. با بزرگ‌تر کردن عرشه کشتی می‌توانید قلاب‌های بهتری با خود حمل کنید و ماهی‌های بیشتری هم جابه‌جا کنید؛ علاوه بر انواع قلاب برای ماهی‌گیری، ابزار دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال، برای شکار انواع مختلف عروس دریایی نیاز به تور ماهی‌گیری دارید. یا مثلا برای شکار انواع مختلف خرچنگ باید از تله استفاده کنید. تله‌ها را در محل مناسب بگذارید و پس از سه روز برگردید و ببینید چه گیرتان آمده است. البته همانطور که حدس زدید حتی تله‌های این بازی هم متنوع هستند و پس از کسب تله بزرگ‌تر است که می‌توانید خرچنگ‌های بهتری بدست آورید. شخصاً بیشترین زمانی‌که برای ارتقاء کشتی‌ام صرف کردم، به بخش موتور مربوط می‌شود. اینگونه با سرعت بیشتری می‌توانستم به گشت و گذار بپردازم.

سازندگان بازی، تمامی مباحث ارتقا کشتی و صید بیشتر و بهتر را بی هدف نساخته‌اند؛ می‌توانید آزادانه به گشت و گذار نیز بپردازید. در چهار طرف جزیره مرکزی، چهار جزیره دیگر وجود دارد که هر کدام جانوران متفاوتی دارند و به همین دلیل، باید استراتژی‌های متفاوتی را به کار ببرید. با انجام ماموریت‌های اصلی در این جزایر قابلیت‌های بیشتری به شما داده می‌شود. به عنوان مثال، قابلیت تلپورت به جزیره مرکزی در هر کجای نقشه که باشید. این ماموریت‌ها عموما به جست‌وجو برای کشف ماهی خاص ختم می‌شود. مثلا یکی از جزایر پر شده است از موجوداتی که اگر کمی به آن‌ها نزدیک شوید، به سوی شما حمله‌ور می‌شوند و اگر دیر بجنبید کشتی و ماهی‌هایی که صید کرده‌اید را از بین خواهند برد. در این مکان خطرناک، پس از جست‌وجو در اعماق جزیره، فردی را پیدا خواهید کرد که به شما می‌گوید با آوردن مواد مورد نیاز و همچنین چند ماهی خاص برایتان بمب خواهد ساخت. و اینچنین شما به صورت هدفمند به صید ماهی خواهید پرداخت. پس از آن، اگر هر چه از شما درخواست شد به او بدهید، وی به وعده‌اش عمل می‌کند و بمب را به شما می‌دهد. حالا درون تله‌های مخصوص بمب‌هارا کار می‌گذارید و پس از شکار، موجودات وحشی را برای وی خواهید برد. پس از به دست آوردن فرمول ساخت بمب حالا می‌توانید نقاط مختلف جزایر اطراف که توسط تخته چوب‌های عظیم و سنگ‌های غیر قابل حرکت مسدود بودند را کاوش کنید و این یعنی ارزش تکرار بالای این بازی. برگشتن و سر زدن به نقاطی که قبلا نمی‌توانستید کامل بگردید نیز بخشی از گیم‌پلی است و این چنین ماموریت‌های اصلی بازی روایت می‌شوند.

همانطور که ذکر کردم، بازی دارای چرخه شبانه روزی‌ است و این توضیحات با در نظر گرفتن این موضوع بود که شما در روز به تجربه این بازی می‌پرداختید و شب‌هارا می‌خوابیدید. شخصیت درون بازی به استراحت نیاز دارد و اگر به اسکله نروید و نخوابید، دچار توهم و اضطراب می‌شود؛ مثلا در حین گشت و گذارهایتان ممکن است چندین جفت چشم قرمز رنگ ببینید که صحنه بسیار وحشتناکی است و یا صدای پچ‌پچ بشنوید. اما چه می‌شود اگر کمی از روز را بخوابید و شب‌ها دل به دریا بزنید؟ یا اینکه اصلا چرا کسی باید خطر برخورد با صخره‌ها  و آسیب دیدن کشتی را به جان بخرد و شب‌ها دریانوردی کند؟ پاسخ این سوالات باعث می‌شود ما کم‌کم آن روی دیگر سکه را ببینیم. بخش عظیمی از جذابیت dredge مربوط می‌شود به زمانی که المان‌های ژانر ترس کیهانی آن را تحلیل می‌کنیم. این بخش با الهامات زیادی که از آثار نویسنده مشهور، اچ‌ پی لاوکرفت، گرفته چهره بسیار مرموزی از خود نشان می‌دهد. کم‌کم وقت آن رسیده تا به نقاط تاریک این بازی سر بزنیم.

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
همیشه باید مراقب عرشه کشتی‌تان باشید. خطر حتی در روز هم شما را تهدید می‌کند. شما که نمی‌خواهید ماهی‌هایی که با زحمت بدست آورده‌اید را از دست بدهید درست است؟

در همان روزهای ابتدایی گشت و گذار در بازی، ممکن است صدای عجیبی که شاید برایتان ترسناک باشد را بشنوید، اینگونه متوجه خواهید شد ماهی‌ای عجیب با چهره‌ای عجیب و نسبتا ترسناک به قلاب‌ گیر کرده است. درون بازی این ماهی‌های جهش‌یافته را نابهنجار صدا می‌زنند. فروشنده درون اسکله پس از دیدن این ماهی پول زیادی بابتش پرداخت می‌کند و می‌گوید باز هم از این‌ها بیاورید. اما مسئله آنجاست که این ماهی‌ها بیشتر در شب قابل صید هستند و اینگونه شما مجبور خواهید شد شب‌ها نیز به گشت و گذار بپردازید و خطرات‌ آن را به جان بخرید. فرض کنید در تاریکی شب با احتیاط در حال حرکت هستید تا با صخره‌های سنگی برخورد نکنید که در دور دست نور فانوسی نظرتان را به خود جلب می‌کند. به سمت نور حرکت می‌کنید و زمانی که خیلی نزدیک می‌شوید خواهید فهمید آن نور فانوس نیست بلکه ماهی غول پیکر گوشت خواری‌ است که از نور به عنوان تله استفاده می‌کند تا ملوانان را شکار کند. یا مثلا وجود کشتی ارواح و یا گردباد و دسته کلاغ‌های گرسنه که ماهی‌های روی عرشه‌ را خواهند دزدید. خطرات کشتی‌رانی در شب به علاوه ترسی که به همراه دارد، باعث می‌شود بخواهید روزها سفر کنید، اما غلیان احساساتی که سفر در شب دارد بسیار هیجان‌انگیز است. پس از چند صید خوب وسط دریا با خود درگیر خواهید شد که به شکار ادامه دهم یا به اسکله برگردم؟ اگر جلوتر توسط ماهی‌های گوشت‌خوار کشتی‌ام از بین برود چه؟ اما اگر خطری تهدیدم نکند و چند ماهی نابهنجار گران قیمت به دست آورم چطور؟ این بازی با احساسات، که شامل طمع و ترس می‌شود، من را عاشق خود می‌کند. البته به غیر از چند باری که در ماموریت‌های اصلی برای به دست آوردن ماهی‌های نابهنجار، مجبورید شب‌ها سفر کنید؛ این بخش الزامی نیست و به پایان رساندن بازی در روشنایی روز امکان‌پذیر است. ماموریت‌های فرعی بازی هم خالی از لطف نیستند و گاهی آنقدر جذاب و مرموز می‌شوند که ماموریت‌های اصلی را فراموش خواهید کرد.

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
اینجا یکی از مرموز ترین مکان های بازی‌ است

به عنوان مثال، زنی در اسکله اصلی از من درخواست کرد تا در گوشه دیگر جزیره برایش اسکله بسازم. من هم با فراهم کردن مواد مورد نیاز همچون الوار وغیره این کار را کردم و وی را به آنجا بردم. این کار باعث می‌شد من مکان جدیدی برای استراحت و خواب داشته باشم. کمی بعدتر وقتی برای خواب به آنجا بازگشتم کشتی مرموزی را کنار اسکله دیدم. جلوتر رفتم تا با ناخدای کشتی صحبت کنم. وی پشت درهای بسته بود و امکان دیدنش وجود نداشت. ناخدا با صدای گرفته و مرموزی گفت نمی‌تواند بیرون بیاید و مرا ببیند. در ازای پول از من درخواست کرد تا جعبه‌ای در بسته را به شخص‌ی خاص در یکی از اسکله‌ها تحویل دهم. من هم همین‌کار را کردم و پول زیادی به‌ دست آوردم. چند روز بعد که به آن اسکله برگشتم شخصی‌که جعبه را دریافت کرده بود دیگر توان صحبت کردن نداشت. وی به طور کامل صدای خود را از دست داده بود و دیگر خبری از ناخدای پشت درهای بسته نبود. گوشه به گوشه این بازی پر است از رمز و رازهای عجیب که ممکن است باعث ترس و مور‌مور شدنتان بشود. از مجسمه افراد ردا به تن که با اهدای ماهی نابهنجار به آن‌ها آیتم به دست می‌آورید گرفته تا کشتی‌های به گل نشسته‌ای که اگر جلو بروید، متوجه می‌شوید زیرشان خرچنگ‌های غول‌آسا زندگی می‌کنند. این موارد عجیب و غریب باعث می‌شوند دنیای dredge پر از شگفتی و اکتشاف و ترس باشد و بخواهید ساعت‌ها به گوشه‌ و کنار این بازی سر بزنید و متعجب شوید. «عجیب» واژه‌ای است که حسم را از تجربه این بازی به شما عزیران را شرح می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
چراغ در شب بزرگ ترین دوست شما خواهد بود.

باور این جریان که بازی Dredge یکی از بهترین پیچ‌ش‌های داستانی امسال را دارد ممکن است برایتان سخت باشد اما حقیقت دارد. این بازی داستان بسیار گیرایی را به شیوۀ بازی‌های سولزبورن روایت می‌کند. داستان بازی از طریق تعامل و گفت‌و‌گوی شما با شخصیت‌ها و همچنین متن‌های درون بطری‌های دربسته‌ای که در اطراف جزیره به دست ‌می‌آورید روایت می‌شود.

در ابتدای ورود شما به جزیره مرکزی، روی اسکله، فروشنده به شما خواهد گفت که خیلی وقت است ملوانان و صیادان این جزیره را ترک کرده‌اند. در ادامه، پیرزن مرموزی به شما اخطار می‌دهد که این مکان را ترک کنید. اما از آنجایی‌ که شما تنها ماهی‌گیر منطقه هستید، فروش ماهی‌هایتان تضمین شده است و به همین خاطر در این جزیره خواهید ماند. کمی جلوتر در یکی از عمارت‌ها، با فرد مرموزی آشنا خواهید شد که کتاب عجیبی در دست دارد و به شما می‌گوید شیءهای خاص که در جزایر اطراف دفن شده‌اند را پیدا کرده و پس از لای‌روبی آن اجسام، آن‌ها را برایش بیاورید و او هم در قبالِ این کار، با کمک جادوی سیاه، قابلیت‌های جدیدی به شما اعطا خواهد کرد. در انتها، علاوه بر پایان مخفی، چنان داستان شما را شوکه خواهد کرد که برای روز‌های متوالی در فکر فرو خواهید رفت.

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
ایشان همان شخصی‌ست که می‌گوید اشیا مورد نظرش را لایروبی کنید

گرافیک هنری این بازی آنچنان خاص زیبا است که لحظه به لحظه‌اش را می‌توان عکس گرفت و به عنوان اثر هنری قاب کرد. هر زمان که پس از ترک اسکله طلوع خورشید را تماشا می‌کنید، حس خواهید کرد این زیبایی روحِ شما را نوازش می‌کند. علاوه بر گرافیک هنری خاص و جذاب، Dredge در بحث طراحی نیز بسیار قوی عمل کرده است.  بیش از ۱۲۸ گونه ماهی در این بازی وجود دارد که تعدادی از آنها نابهنجار بوده و شکل‌های مخصوص به خود را دارند. این میزان از طراحی قابل تحسین است. همچنین طراحی محیط جزایر با یکدیگر متفاوت بوده و دریانوردی در هرکدام از آن‌ها لذت خاص خود را دارد. مثلا جزیره‌ای که انواع عروس‌های دریایی در کف آب هستند، انعکاس نور آبی‌رنگ زیبایی روی سطح ایجاد می‌کنند و آرامش خاصی در محیط حکم‌فرما می‌شود؛ در عوض، پیرامون جزیره دیگری که پوشش گیاهی زیادی دارد، می‌توان گفت به خاطر رکود آب و نبود نور کافی، آبش گندیده است؛ به همین خاطر، ما با رنگ‌بندی کاملا متفاوتی نسبت به دیگر جزایر در این‌ مکان روبه‌رو هستیم و رنگ قالب بر محیط سبز لجنی‌ است. علاوه بر طراحی خاص انوع ماهی‌ها و محیط‌ها، شخصیت‌ها نیز شکل و شمایل مختص حال و هوای مرموز بازی را دارا هستند؛ از اشخاص مرموز رداپوش گرفته تا پیرمردی ژنده‌پوش که سخنان عجیب بر زبان می‌آورد.

این طراحی منحصر به‌فرد در کنار گرافیک هنری زیبا، باعث می‌شود تک تک لحظات برایتان خاطره‌انگیز شود و از یادتان نرود. قطعا در هنگام تجربه این بازی صدها اسکرین‌شات خواهید گرفت.

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
تماشای طلوع و غروب خورشید در این بازی هیچوقت تکراری نمی‌شود.

موسیقی‌های این بازی بسیار آرامش‌بخش هستند و با توجه به اتفاقات مرموزی که در اطرافتان در حال رخ دادن است، حس و حال عجیبی به شما دست خواهد داد. به همین ترتیب، می‌توان گفت سازنده در این بخش نسبتاً موفق عمل کرده است. گوش دادن به موسیقی این بازی می‌تواند لذت بخش باشد، اما نمی‌توان گفت در سطح کیفی و هنری سایر بخش‌های بازی قرار دارد.

افکت‌های صوتی نیز از نقاط قوت بازی است. از صدای برخورد کشتی‌تان با صخره سنگی گرفته تا گوش سپردن به صدای آرامش‌بخش امواج دریا، همه بسیار عالی کار شده است. از دیگر نکات جالب، صداهای عجیب بازی هستند. مثلا هنگامی که ماهی نابهنجاری به دست می‌آورید ناگهان صدای عجیبی به گوش می‌رسد. می‌توان گفت در بخش صداگذاری بازی Dredge بسیار موفق عمل کرده است و ایرادی نمی‌توان وارد کرد.


Dredge

Dredge به چند دلیل، بازی بسیار ارزشمندی است؛ از گرافیک هنری زیبا، اتمسفر حاکم بر محیط مرموز و رمز و رازهایی که در گوشه و کنار نهفته است بگیرید تا صدای آرامش‌بخش امواج دریا و داستان نفس‌گیر، همه و همه باعث می‌شوند پس از تجربه این بازی عاشقش شوید و هیچوقت آن را از یاد نبرید.


نکات مثبت:

  • داستانی گیرا که با احساسات شما بازی خواهد کرد
  • طراحی بی‌نظیر محیط و تنوع بالای ماهی‌ها
  • گرافیک هنری چشم‌نواز که هر لحظه‌اش تابلو نقاشی‌ است
  • دنیایی که بازی به تصویر می‌کشد بسیار زنده‌ است و باعث می‌شود حس کنید عضو کوچکی از این اکوسیستم هستید و بدون شما هم زندگی در این مکان جریان خواهد یافت
  • رمز و رازهای بسیار که باعث می‌شود سر زدن به محیط اطراف و حل کردن معماها جذاب باشد
  • زیر-ژانر ترس‌ کیهانی به خوبی در این بازی به نمایش در آمده است

نکات منفی:

  • موسیقی‌های بازی در سطح کیفی سایر بخش‌های آن قرار ندارد

۹.۲

این بازی روی PS5 تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا

nobodymilad sameysambDream in Red (Playstation T)Pop_Star𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Ashen undead the bearerPeterParkerBehzad zargaryMohsen bakhtiariحصین🤘Mohsenj74Cambyses The Thirdکاظم حقیقیLeroxPorfosor‌ Johan LiebertSepehrFashanیه گیمر ساده

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا
نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Dredge - گیمفا