چرا Alan Wake 3 باید ساخته شود؟
داستان فرنچایز Alan Wake عمیق و پیچیده است و برای پایان دادن به آن، باید از مسیری پیش برویم که مطابق با مضامین خودش باشد.
نکات برجسته:
- Alan Wake 2 داستان و گیمپلی خود را با موفقیت پیش میبرد و محصول نهایی را به یکی از بهترین عناوین ترسناک سال ۲۰۲۳ تبدیل میکند، اما روایت پیچیدۀ آن بدون یک نتیجهگیری قطعی در پایان رها میشود.
- Alan Wake از تئوری سفر قهرمان (The Hero’s Journey) جوزف کمپبل (Joseph Campbell) پیروی میکند. بازی اول نشاندهنده جدایی، بازی دوم نشاندهنده تشرف و بازی فرضی سوم نشاندهنده بازگشت و تکمیل است.
- بر اساس پایبندی سری به تئوری سفر قهرمان و الهامات موضوعی آن، ساخت Alan Wake 3 برای ارائه یک نتیجه قطعی و مناسب ضروری است و در عین حال، به شخصیت اصلی اجازه میدهد تا راه خود را به عناوین آینده جهان متصل رمدی (Remedy Connected Universe) باز کند.
در حاشیه: در روایتشناسی و اسطورهشناسی تطبیقی، سفر قهرمان یا یک اسطوره، الگوی رایج داستانهایی است که قهرمانی را در بر میگیرد که به ماجراجویی میپردازد، در بحرانی سرنوشتساز پیروز میشود و تغییر یافته یا دگرگون شده به خانه باز میگردد.
هشدار: اسپویلر Alan Wake 2
Alan Wake فرنچایزی است با محوریت داستان آشفته یک نویسنده که به واسطه تأثیرات فراطبیعی، خود را در نقش یک شخصیت در آثارش میبیند و به دلیل ساختار ماوراءالطبیعه، توانایی تأثیرگذاری بر واقعیت از طریق نوشتن را دارد.
آلن (Alan) به عنوان یک نویسنده موفق، قواعد ساخت یک روایت را درک میکند و باید از آن قوانین برای خنثی کردن یک هیولای ماورایی بهره ببرد. این موجودیت از طریق دستکاری هنرمندان تهدید میکند که واقعیت را تسخیر خواهد کرد و آلن در موقعیتی قرار میگیرد که استعدادهای ادبی او تنها راه جلوگیری از بروز فاجعه هستند.
پس از اینکه نسخه اول در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، طرفداران مجبور شدند ۱۳ سال برای دریافت ادامه آن منتظر بمانند. خوشبختانه آن همه صبر نتیجه داده و همانطور که میدانیم، استقبالها و بررسیها از Alan Wake 2 بسیار مثبت بودهاند.
ورودی دوم با وعده پیشرفت معنادار در داستان و گیمپلی، منجر به ارائه یکی از بهترین عناوین ترسناک سال ۲۰۲۳ شد. اگرچه Alan Wake 2 در ارائه و طراحی خود موفق عمل میکند، اما چیزی که در انجام آن ناکام بوده این است که قاطعانه به پیچیدگی روایت خود پایان نمیدهد.
نکته: با توجه به ریشههای ادبی درونی و بیرونیاش، مسیر روشنی برای Alan Wake وجود دارد تا داستان گستردهاش را به پایانی رضایتبخش و معقول برساند.
چرا Alan Wake باید یک سهگانه باشد تا کامل شود؟
تئوری سفر قهرمان (The Hero’s Journey) جوزف کمپبل کاملاً در مورد Alan Wake صدق میکند. برای کسانی که آشنایی ندارند، این یک تحلیل دانشگاهی معتبر از روایات است و با استفاده از ماهیت این نظریه، یک الگوی جامع را به نام «تک اسطوره» برای داستانسرایی تعریف میکنند که معمولاً به عنوان «سفر قهرمان» از آن یاد میشود.
این دستگاه را میتوان در تمامی انواع رسانهها، از آثار مارول (Marvel) گرفته تا انیمه و هر مدیای دیگری مشاهده کرد. Alan Wake نیز از این قاعده مستثنی نیست. از نظر چارچوب کمپبل، چرخۀ سه مرحلهایِ ایجاد شده به صورت زیر خواهد بود:
- جدایی (Departure) – قهرمان داستان دنیا و زندگی آشنای خود را پشت سر میگذارد (Alan Wake)
- تشرف (Initiation) – قهرمان داستان ماجراهایی را در دنیایی متفاوت یا عجیب تجربه میکند (Alan Wake 2)
- بازگشت (Return) – قهرمان داستان رشد کرده، تغییر کرده و یا به هدف خود میرسد (به طور فرضی Alan Wake 3)
هزاران المان دیگر در فرنچایز Alan Wake از تئوری جوزف کمپبل قرض گرفته شدهاند، اما موارد بیان شده در بالا مهمترین آنها هستند. در واقع Alan Wake دقیقاً از این عبارات در هر دو بازی خود استفاده میکند.
واژههای بیان شده عناوین سهگانه کتابهایی هستند که آلن به عنوان بخشی از برنامه خود مینویسد و همچنین به عنوان سرتیتر فصلهای گیمپلی نیز ذکر شدهاند.
تمام داستان دقیقاً در چهارچوب تئوری مورد بحث روایت میشود. در میان تاثیرات فراوانی که فرنچایز Alan Wake از منابع و موضوعات مختلف گرفته، میراث جوزف کمپبل بزرگترین آنها به نظر میرسد. این تئوری از مضامین حیاتی روایت Alan Wake بوده و مسیر رسیدن به نتیجه را روشن میکند.
Alan Wake 3 باید ورودی نهایی این سری باشد
کارگردان خلاق و نویسنده اصلی بازیهای Alan Wake، یعنی سم لیک (Sam Lake)، به وضوح با تئوری سفر قهرمان آشنایی دارد. هر دو بازی Alan Wake و شخصیت اصلی آن، دقیقا میدانند که در حال انجام چه کاری هستند و تا اینجا، مراحل فرمول مورد نظر خود را به خوبی پشت سر گذاشتهاند.
استودیوی رمدی اینترتینمنت (Remedy Entertainment) اگر بخواهد به ساختاری که هم با منطق درونی خودش و هم با تعمیم به نظریۀ سفر قهرمان جوزف کمپل ساخته شده پایبند باشد، «مجبور است» مسیری را که از قبل تعیین شده ادامه دهد و Alan Wake را در عنوان سوم و آخر به پایان برساند.
با توجه به استقبال از بازی و تعهد محصول به ایدههای فوق، ساخت نسخه سوم اساساً مورد نیاز است و باعث میشود داستان به شکلی مناسب با الهامات موضوعی خود و داستان داخلیاش، هماهنگ و منطبق شود.
هنگامی که داستان سری کامل شد، جهان متصل رمدی (Remedy Connected Universe) به استودیو اجازه میدهد تا شخصیت آلن را در عناوین آینده – مانند Control 2 – استفاده کند.
همانطور که کمپبل نیز توصیف میکند، شاید آلن به عنوان یک مربی یا شخصیت راهنما عمل کند. در هر صورت ورود نهایی Alan Wake 3 برای رسیدن به یک پایان قطعی و مناسب ضروری است.
از توجه و همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزارم.
منبع: Game Rant
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
ساخته بشه…
ولی وقتی یه بازی عالی عرضه میشه و نتونه فروش خوبی کسب کنه قلب ادم درد میاد…
(از اون ور کالاف چون مشهورتره و تو سبک خودش رقیب نداره میاد فروشش تو کشورهای مختلف رکورد میزنه…)
ادم فشاری ای نیستم ، ولی وقتی فهمیدم کم فروخته فشاری شدم ، شدید ……. بالدرز گیت مال یه طیف کوچیک از گیمر ها بود ، اما AW2 طیف شدیدا گسترده تری از گیمر هارو شامل میشد ، فقط میشه گفت همونطور که در هیچ نقطه ای حق به حق دار نمیرسه ، اینجا هم نرسید
درود،
سری Alan Wake همانند اکثر آثاری که شامل یک «قهرمان» (Hero) میشن، از تئوری کمپبل پیروی میکنه.
اگر علاقه داشتید از این تئوری اطلاعات بیشتری کسب کنید در مطلب زیر در قالب Dark Souls 1 شرح داده شده:
https://gamefa.com/685580/philosophy-of-dark-souls
بازی Bloodborne این تئوری (کمپبل) رو در قالبی که تا به حال دیده نشده، به صورت وارونه و فاسد شده روایت میکنه که اگر شرح این طراحی روایت علاقه داشتید میتونید مقاله زیر رو بخونید:
https://gamefa.com/902756/how-bloodborne-inverted-dark-souls-narrative/
اواخر آلنویک۲ فکر میکنم باشم بابت همین مقالرو سیو میکنم و ممنون از آقای محمدی عزیز
آقای کریمی مقاله اول که فکر میکنم خودتون نوشتیدو خوندم همون زمان و لذت بردم ولی دومی نه
آلنویک۲ تجربه کردید؟
دوست دارم نظرتون بابتش بدونم
آلن ویک ۲ رو دیشب تموم کردم، گپفای بازی رو حتماً میریم و اونجا مینویسم در موردش و بحث میکنیم حتماً.
این دو تا مقاله آقای کریمی جزو بهترین مقالات تاریخ گیمفا هست شدیدا پیشنهاد شه برای کسانی که نخوندن.
چرا باید آلن ویک ۳ ساخته شود ؟ :
چون این سری شاهکار است
چون که قسمت ۲ خیلی عالی بود خدایی قسمت ۳ هم اگر مثل قسمت ۲ خوب روش کاربشه عالی در میاد خوب نون سازندگان هم تو روغن
یعنی میتونن یه اثری بهتر از نسخه دوم بسازن ؟ یخورده بعیده چون بنظرم به حداکثر چیزی که میشد بسازن رسیدن و از تمام پتانسیلش استفاده کردن مگر اینکه از نظر داستانی بخوان ادامش بدن
خب قسمت سوم شاید بیفته اوایل نسل ده
دیالوگ پایانی بازی الن میگه این یه چرخه نیست این یه مارپیچه، لعنت بهش واقعا !!! با اینکه داستان خیلی بزرگ و پیچیده هست و باید ادامه داشته باشه ولی بنظرم الن ویک به طور کامل از تئوری کمپبل پیروی نمی کنه و خیلی خیلی شخصی تر هست مثل مکس پین و سئونا که کشمکش درونی فرد ارجحیت پیدا می کنه به سفر قهرمان !!
ما توی کشمکش درونی چند تا مسیر با عنوان : -میل -نیاز -وظیفه -ترس -توقع داریم که داستان الن ویک بیشتر دور این دایره چرخیده، البته نظر شخصی من هست.
تا وقتی که نسخه دوم فروش خوبی نداشته باشه خبری از نسخه سوم نخواهد بود، متاسفانه طبق آمار هم Alan Wake 2 فروش خوبی نداشته
ببینید الن ویک ۴ هم باید بسازن
این بازی واقعا خوبه
۴ چیه اصن باید نسخه ۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ هم بسازن
تیتر رو باید اینطوری می نوشتین : “چرا Alan Wake 3 باید زودتر ساخته شود؟”
یعنی به طور کلی نره برای ۱۳ سال بعد !
چون بالاخره دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره .
چیزی که هیجانانگیزه، حضور احتمالی اغلب شخصیتهای استودیو رمدی در جهان متصل یا همون RCU هستش؛ هرچند سم لیک اعلام کرد که (فعلا!) خبری از اتصال کوانتوم بریک و مکس پین به این جهان نیست، اما فکر میکنم فعلا باید داستان جسی و آلن توسعه پیدا کنه تا در ادامه به این دو کاراکتر جدامونده هم برسیم. مکس پین با تمرکز روی مفهوم روشنایی و تاریکی والبته کنترل ذهن و کوانتوم بریک با اهمیت به مسئلهی شکست زمانی چارچوبهای لازم رو برای اضافه شدن به این جهان بزرگ دارن؛ فقط امیدوارم دغدغههای مالی استودیو رمدی، وسواس کمنظیر سم لیک رو از بین نبره تا این جهان به خوبی و روی اصول گسترش پیدا کنه.